|e zult maar 'n zoon van 14 hebben SCHENDING VAN RECHTEN VAN DE MENS GEKRITISEERD OP BISSCHOPPENSYNODE l~X3 BOEKEN kerk wereld Mgr. Gijsen hekelt „neo-christenen" Korte metten FLINKE WERKNEMERS VAN 18 TOT 35 JAAR LEIDSECOURANT DINSDAG 4 OKTOBER 1 In een verslag, gebaseerd op gegevens van tweeënveertig bisschoppenconferenties, voorlegd aan de deelnemers van de bis schoppensynode in Vaticaanstad, is felle kritiek uitgeoefend op communistische re geringen en militaire dictaturen wegens bet niet eerbiedigen van de rechten van de mens, zoals de vrijheid van geweten en van godsdienst. Genoemd werden, als voorbeeld van de bemoeienis van de kerk met de politiek maatschappelijke situatie, de strijd van de Zuidafrikaanse bisschoppenconferentie en van plaatselijke kerken tegen rassendiscri minatie. Ook in andere delen van de we reld hebben bisschoppenconferenties zich meer dan vroeger ingezet voor gerechtig heid en vrede. Het opkomen voor armen en onderdrukten wordt ondersteund, mits dit zonder geweld gebeurt. Over de traditionalistische aartsbisschop Lefebvre, die het gezag van het laatste concilie en van de huidige paus verwerpt, zegt het rapport dat het wellicht goed zou zijn om in het vervolg wat meer rekening te houden met de verontruste katholieken, opdat ook zij in de kerk van na het concilie zich thuis kunnen voelen. Over hen schrijft het rapport, dat slechts weinige van de Lefebvre-aanhangers een afscheiding van Rome willen. De laatste drie jaar is de medewerking van de leken bij het kerkewerk toegenomen, terwijl tegelijkertijd vooral in de sterk geïndustrialiseerde landen velen zich van het geloof blijven verwijderen. Dit leidt - aldus het rapport- tot een verder afbrokke len van de waarden in een pluralistische maatschappij waar veel door de vingers wordt gezien. In dit verband wordt gewezen op de wette lijk toegestane abortus, sterilisatie, eutha nasie, kunstmatige inseminatie, proeven op foetussen en het toenemend aantal echt scheidingen. Nauwer contact tussen bis schoppen en moraaltheologen wordt aan bevolen. Toch constateert het rapport tevens een nieuwe trent, die kritisch staat tegenover een puur binnenwereldlijke levensbeschou wing en weer aandacht krijgt voor het religieuze. Positief begroet het „panorama", zoals het rapport wordt genoemd, de basisgemeen ten, die vooral in gebieden waar priesterte kort heerst door hun getuigenis van een heid en broederschap van groot nut zijn, juist ook als tegengif tegen de toenemende anonimiteit van de samenleving. Voor waarde is wel, dat deze basisgemeenschap pen verbonden blijven met de bisschoppen en met de wereldkerk. De eenheid onder de priesters is de laatste tijd sterker geworden, hoewei in vele ge bieden bewegingen als de theologie van de bevrijding en christenen voor het socialis me verdeeldheid hebben gebracht. Ondanks een zekere toename van het aan tal priesterroepingen, blijft er nog een groot priestertekort, dat naar de mening van vele bisschoppen niet wordt opgelost door het aantstellen van permanente dia kens. Bij het punt oecumene wordt gewezen op' de wens van vele bisschoppenconferenties om, naast de theologische gesprekken, ook de praktische samenwerking te versterken ter oplossing van de grote wereldvraag stukken. In vergelijking met 1974 is de werkwijze van de synode aanzienijk verbeterd. Vanaf het begin wordt er gewerkt aan het slotdo cument. Het afscheiden van documenten is overigens niet het doel van de synode - zo werd beklemtoond in de aula -, maar het geven van nieuwe impulsen aan de kate- chese. In de plenaire vergadering worden de bisschoppen afgehamerd zo gauw zij buiten het eigenlijke onderwerp gaan. Ook in de groepsgesprekken wordt meer lijn gebracht. Zuster Janice Ann McLaugh lin, die na drie weken in Rho- desië gevangen te hebben ge zeten wegens „het aanstichten tot oproer en het zaaien van wanhoop", werd uitgewezen, is in haar geboortestad Pitts burgh in Pennsylvania (VS) teruggekeerd. Ze zei gevraagd te zijn voor een gesprek met de commissie voor de dekolo- nisering van de Verenigde Na ties. Zij zou waarschijnlijk ook worden gehoord door de commissie voor Afrikaanse zaken van het Huis van Afge vaardigden in Washington. Ze hoopte overigens weer zo spoedig mogelijk naar Afrika tc kunnen teruggaan. Op het kloosterkerkhof Ma- rienhage te Eindhoven is giste ren het stoffelijk overschot ter aarde besteld van prof. dr. Modestus van Straaten osa (66), hoogleraar in de Griekse en Romeinse wijsbegeerte aan de universiteit van Nijmegen. Hij was onder meer vijf jaar rector aan het Nederlands Schriftelijk Studiecentrum te Culemborg. Aartsbisschop Hilarion Ca- pucci, patriarchaal vicaris voor Jeruzalem, die twee jaar geleden in Israël tot 12,5 jaar gevangenisstraf werd veroor deeld wegens zijn samenwerk ing met de Palestijnse bewe ging „El Fatah" is in honger staking gegaan. Hij wil daar mee ertegen protesteren, dat hij „door de paus en de kath olieke kerk in de steek wordt gelaten en nu in de gevange nis wegkwijnt", zo wordt in kringen van de politie gezegd. Capucci is al meermalen in hongerstaking gegaan. De aartsbisschop van Kinsha sa, kardinaal Joseph Malula, heeft moeten afzien van een reis naar Europa, omdat hem dit door president Moboetoe van Zaïre werd verboden. Het uitreisverbod werd hem mede gedeeld toen hij in het vlieg tuig naar Brussel wilde stap pen. Over de achtergrond is niets bekend, maar het verbod heeft wel opzien gebaard, om dat de verhouding tussen kerk en staat in Zaire, die jarenlang gespannen is geweest, de laat ste maanden weer vergaand normaal was. De Chileense bisschoppencon ferentie heeft tijdens haar jongste bijeenkomst de bis schop van San Felipe, Fran cisco de Borja Valenzuela Rios tot voorzitter gekozen. Hij geldt als deskundige voor katechese en vormingskwest ies. Hij volgt de aartsbisschop van La Serena, Francisco Fresno Larrain op. De wisse ling heeft tot verbazing ge leid. De keuze van mgr. Va lenzuela, moet waarschijnlijk worden verklaard uit het feit, dat hij over goede relaties met de Chileense regering be schikt. Onder de titel „Huis op de rots - huis op het zand" heeft bisschop dr. J. M. Gijsen van Roermond een zesentwintig pagina's tellende bezinning geschreven op de situa tie van de r.k. kerk in Nederland, als overwegingen over „Samen geloven, sa men kerk-zijn", het thema van het derde Landelijk Pastoraal Overleg van de kath olieken in Nederland. Mgr. Gijsen wijst uitdrukkelijk de kerk van de menselijkheidstheologen af als een huis op het zand. Hij pleit voor een kerk, die gebouwd is als een huis op de rots van het geloof in de gekruisigde en verrezen Christus. Op het gebied van de praktische beleving verklaart bisschop Gijsen, dat wanneer de regering de abortus straffeloos zou maken, voor iedereen het gebod blijft gelden, dat hij op „geen enkele wijze aan zulk een moord want dat is en blijft het mag meewerken. Hij keert zich verder tegen de euthanasie, want God is de meester van het leven en dood. Het sexuele leven is er niet om tijdelijk en zinloos genot er aan te beleven, alleen of met een ander. Het is gericht op voort planting, aldus de bisschop. Hij bepleit voorts, dat het bezit van een ander ons heilig moet zijn. Niet alleen in die zin, dat we hem er niet van zullen beroven, maar ook in die zin, dat we het hem moeten gunnen. Even scherp eist het christendom de schepping te beschouwen als een toevertrouwd goed en niet als een bezit. In dit kader noemt de bisschop het fabnceren van oorlogstuig evenzeer strij dig met Gods bedoelingen als het schaam teloos profiteren van wat ons gegeven is terwijl anderen gebrek lijden. Scherp keert de bisschop zich tegen wat hij noemt de neo-christenen, onder wie „priesters en andere kerkelijke leiders", die een aanpassingschristendom verkondi gen. Hij verwijt hun, dat zij een geloof verkondigen, dat geen eisen stelt, een „kerk als een dak boven wat hoofden, ongeacht wat daarin omgaat". De toestand der r.k. kerk in Nederland typeert bisschop Gijsen als een, waartegen in het Oud Verbond rechters en profeten ten strijde trokken en die in de kerkge schiedenis heroische heiligenfiguren op riep. Het is een toestand, aldus bisschop Gijsen, die voor Johannes de Doper aanleiding was om in zijn dagen de joodse leiders „adderengebroed" te noemen. De enige genezing van de kerk in crisis is aldus de Roermondse bisschop daadwerkelijk geloof in Christus als verlosser uit de zonde en als Gods zoon en niet als politiek revolutionair, alsmede consequente ge hoorzaamheid aan Gods wetten, zoals openbaring en kerk die voorhouden. Arnhem 1944 Ook na 33 jaar blijft de slag om Arnhem - een brug te ver - tot de verbeelding spreken. Rond bet lotgeval van de Britse 1ste luchtlandingsdivisie van gene raal Robart Urquhart en al wat er ter plaatse verder aan para chutisten - ook Polen - en regi menten met zwerfvliegtuigen is neergedaald, zijn al zoveel boe ken verschenen dat men het onderwerp vrijwel doodge schreven zou achten. Toch blijft er nieuws aan de markt. Ditmaal „Arnhem 1944" van de Pool Janus Piekalkiewic. Allereerst een uitgebreide foto reportage met ook veel mate riaal van Duitse herkomst, en dat is dan weer eens wat an ders. De foto's geven ongetwijfeld een goed beeld van wat de strijd om Arnhem is geweest: hard vech ten in een onoverzichtelijk de cor van huizen en bossen. Het resultaat is bekend: van de 10.000 man die werden ingezet bij het Arnhemse deel van de operatie Market-Garden (die wel de bevrijding van Eindhoven en Nijmegen bracht, sneuvelden er 1500, raakten er 6500 met rond 150 gewonden in Duitse gevan genschap en konden in de nach telijke uren van maandag 25 september 1944 ongeveer 2000 doodvermoeide en druipnatte soldaten in zuidelijke richting over de Rijn uit de Oosterbeek- se hel ontkomen. Een mislukkig, waarvan de oor zaken al eerder in den brede zijn uitgemeten. Zoals de haasti ge en nogal nonchalante voorbe reiding, landingsterreinen die te ver lagen van het doel: de Rijn brug. Voorts volstrekt falende verbindingen, een trage ont plooiing in wandeltempo, waar door het verrassingseffect niet kon worden uitgebuit, zwakke leiding (Urquhart zat de tweede dag onvindbaar ondergedoken op een Arnhemse zolder met een Duitse pantserwagen voor de deur) en gemis aan voldoen de vliegtuigen om de gehele strijdmacht in één keer neer te laten. Onder die kwalijke om standigheden en nog vele ande re, zoals de aanwezigheid in de buurt van de restanten van twee Duitse pantserdivisies, bleken de Britten overigens moedig en taai genoeg in de verdediging van wat zij desondanks bereik ten: een kleine voorhoede bij de Rijnbrug en de hoofdmacht rond het Oosterbeekse „Harten- stein". In de tekst die Piekalkiewicz rond de foto's aanbiedt, geeft hij naast een wat overbodige uitvoerige Duitse instructie inza ke Britse parachutisten en een even uitvoerige Britse handlei ding voor het hanteren van aan vliegtuigen aangehaakte gliders, een schets van de gebeurtenis sen van dag tot dag, van de eerste landingen in de vroege middag van 17 september tot de terugtocht op de 25ste. Een en ander tegen de achtergrond van wat van Britse en Duitse kant dagelijks officieel werd bericht. Helemaal helder kan ook hij echter zo'n chaotisch gebeuren niet maken. Er blijven nog heel wat vragen onbeantwoord en verschillende aanwijsbare on juistheden houden ook dit boek uit de sfeer van het absolute laatste woord over Arnhem .1944. De lezer blijft achter als een Stuurman aan de wal: wat jammer dat het niet lukte. Als ze nou maar dit, en als ze nou maar dat. Maar nee. Janus Piekalkiewicz, .Arnhem 1944" Uitgeverij Keesing: 29,50. Belledonne: warmbloedige jeugddetective Als de Haagse schrijfster Anke de Vries een pakkend gegeven heeft bemachtigd, bouwt zij er een verhaal omheen dat boeit van de eerste geheimzinnige bladzijde tot het altijd verras sende slot. Eerder bewees zij die kunst machtig te zijn met het in '76 met zilver bekroonde „Het geheim van Mories Bes- joer", na een aardig, maar min der hecht debuut „De vleugels van Wouter Pannekoek". „Belledonne kamer 16" is een jeugdroman geworden, die evengoed aanspraak maakt op de titel jeugddetective. Hierin speurt een Nederlandse jongen met een Franse moeder naar de raadselachtige achtergronden van een moord in een plaatsje in de Franse Alpen. Enig hou vast heeft hij aan een gevonden zakboekje waarin speciaal de naam van Robert Macy zijn aandacht trekt en een „Mon sieur M". Omdat de jongen vloeiend Frans spreekt, vindt hij spoedig ingang bij de bewoners van het dorpje waar hij zijn vakantie doorbrengt. Een aardige Hol landse jongen als hij vindt vele geopende deuren en omdat hij zelf weinig zegt, worden de mensen met wie hij te maken krijgt spraakzamer. Natuurlijk komt de jongen ach ter vele geheimen en lost hij een moordzaak op die in de laatste wereldoorlog is gepleegd. Het aardige van Anke is, dat zij alleen haar lezers en de jon gen zelf op de hoogte stelt van de gebeurtenissen, maar de moord verder laat voor wat hij is. Wel geeft Anke de reden van de moord de vorm van een aan klacht mee. Van „Belledonne", Anke de Vries' laatste boek valt bovendien op, dat zij het Franse land goed in beeld brengt, met de door haar gebruikte figuren, die levende mensen worden, waardoor een doorzond, warm bloedig verhaal ontstond. Anke de Vries: „Belledonne ka mer 16". Uitg. Lemniscaat. Prijs 15,50. Aap schaap: lief verhaal Het is niet duidelijk of Dolf Verroen's „Aap schaap" een prentenboek is met vriendelijk verhaal, of een verhaal over een schaap „dat zeven lamme tjes kreeg én een aap", met fijne tekeningen van Ivo de Weerd. Voor de kleinste lezertjes is het resultaat erg goed geworden: de tekst is gemakkelijk te volgen en duidelijk voor de kleinsten - nog aardig bovendien - en de tekeningen verdienen alle aan dacht door de spitse invallen die De Weerd in zijn illustraties ver werkte. Een aapje breekt uit, vindt on derdak bij een schapemoe die zeven lammetjes krijgt. Zelfs de televisie wordt erbij gehaald, wanneer men aanneemt dat het schaap ook is bevallen van een aap. Wanneer de waarheid aan het licht komt, roepen de kij kers dat soort bij soort hoort, waarna men rustig verder kijkt „Bah!" is het laatste woord van Verroen. Dolf Verroen: „Aap schaap". Uitg. Leopold. Prijs 12,50 C&dütbcAi^ololeÜ^i.' Idool col-trui van dik gebreid acryl met'n leuk koordje in de mouwen en taille. Oók in wit.(152-170) Stoer polyester/katoenen Idool-jack met kapuchon, lekker veel zakken en warme winter-voering. (152-176) Hun taak - waarvoor zij met behoud van het volle loon worden opgeleid - bestaat uit het laden en lossen van zee-, kust- en binnenvaartschepen en het verwerken van deze lading in loodsen en pakhuizen of op de kaden en terreinen Het vervoer naar en van het werk - waarvoor wij zorgen - is uiteraard voor onze rekening. Bent u geïnteresseerd, dan kunt u zich op woensdag 5 oktober zeven uur 's avonds vervoegen in Cafe-Rest. In den Vergulden Turk, Steenstr. 2 te Leiden, waar één van onze personeelsmedewerkers aanwezig zal zijn om u alle verdere inlichtingen te verstrekken. Zoekt U een gebruikte auto? De Leidse Courant helpt u op weg dezn eerste verliefdheid zojuist te boven is. Die elke 3 maanden centimeters groeit. Die geen afscheid kan nemen van z'n ouwe Die kleren verslijt als schoenzolen. Die alleen maar aantrekt wat ie zélf leuk vindt, Onhandigalsieis,zo aandoenlijkentóchal zo groot... C&A kent die problemen van zonen van 14. Hun mode heet IDOOL. STICHTING SAMENWERKENDE HAVENBEDRIJVEN AMSTERDAM Javakade 21 Bij de S.H.B. kan nog een aantal worden geplaatst. Alleen voor tieners.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 10