Ai
Ton Schuurmans van
Brandpunt liep wekenlang
met Amsterdamse politie mee
De Muppet-
show amusant
poppentheater
HBXH
BEELD
SPRAAK
Het boodschappenlijstje van de platenhandelaar
TELEVISIE VANAVOND
hou t
het lJ
scherm
in het
oog
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURAN1
MAANDAG 3 OKTOBER 1977 PAGINA 2
door Ton Oliemuller
Ton Schuurmans van KRO's Brandpunt heeft
gedurende zes weken leven en werken ge
deeld van de politiemannen van het Amster
damse bureau Warmoesstraat, de politiepost
waaronder de Zeedijk ressorteert, alsmede
honderden inrichtingen met drankvergunnin-
gen, duizenden publieke vrouwen, die al of
niet aan de heroïne zijn, de post ook die meer
dan elders te maken heeft met vreemdelin
gen, passagierende zeelieden en vakantiegan
gers die hebben vernomen van de Amster
damse magie, welke bij nader inzien eerder
crimineel dan ludiek is.
In een uur durende filmreportage doet Ton
Schuurmans daarvan verslag in een Brand
punt-uitzending op Ned. II om 22.10 uur. Heeft
hij in die periode waarin hij met de politie
optrok zich één gevoeld met deze politiemen
sen, heeft hij zich vereenzelvigd met hun
problemen, of bleef hij al die tijd de televisie-
man-pursang, de bemiddelaar tussen politie
en tv-kijker?
Ton Schuurmans: „Natuurlijk ga je meevoe
len met de politieman, met de eisen die
dagelijks aan hem worden gesteld, maar met
de camera naast je maak je je daarvan los,
objectiveer je, omdat je in wezen met de
tv-kijker bezig bent die geïnformeerd moet
worden."
Brandpuntchef Ad Langebent: „Deze tv-pro-
duktie wil een verslag zijn van het reilen en
zeilen op een politiepost. Wij kozen hiervoor
de post Warmoesstraat, omdat op zeker mo
ment er ook corruptieschandalen speelden,
omkoperij. Wij vonden het zinvol om de kijker
kennis te laten nemen van wat er op dit
bureau omgaat. Wij volgen hiermee de eerder
ontwikkelde Brandpunt-formule, de vorm van
een magazine, het uitdiepen van een bepaald
onderwerp, en met meer per uitzending een
reeks van actuele voorvallen, die de kijker
toch niet bijblijven. Beelden van en gesprek
ken over omkoperij hebben wij achterwege
gelaten, omdat die onder behandeling zijn bij
de rechter en dan past het ons niet om
daarover uitspraken uit te lokken."
Er gaat inderdaad nogal wat om op deze
politiepost. Chef J. Nicaise van dit bureau:
..Wij werken in een buurt waar ruw wordt
opgetreden door de vaste bevolking. Wij heb
ben veel te maken met dronken lieden. Tegen
hen gebruiken wij niet meer geweld als dat
nodig is dan op welk ander bureau ook. Dat
er toch wordt gepraat over geweld door de
politie heeft te maken met het karakter van
de mensen in deze buurt. Er valt hier wel eens
een klap teveel, maar die is dan uit de situatie
te verklaren."
Gehoord deze uitspraak vertoont deze Brand
punt-uitzending een leemte. Wat er aan crimi
naliteit in deze buurt omgaat, Zeedijk en de
Wallen, dreigt de politiemensen boven het
hoofd te groeien. Er is dan ook sprake van
frustratie, maar in deze Brandpunt-aflevering
ziet men de politiemensen voortdurend met
veel gezag en met nog meer begrip voor de
verdachten optreden. Bij een voorvertoning
zei een politieman, die geruime-tijd op deze
post heeft gewerkt, dat de sfeer, de aard van
de werkzaamheden goed getroffen is, maar
dat er onder het lagere politiepersoneel spra
ke is van een zekere onvrede, die door de
korpsleiding onvoldoende wordt onderkend
dan wel opgevangen.
Ton Schuurmans: „Moet ik dan een uitgespro
ken links programma maken, waarin het lage
re personeel alle kansen krijgt om af te
reageren op de korpsleiding?"
Daann moet men hem bijvallen. Het ging in
deze reportage niet om de doorlichting van
de politiële hiërarchie, maar om wat er in de
wijk rond deze politiepost zoal speelt. Drug
verkopers die zich opdringen aan mogelijke
klandizie, die bij weigering kans loopt hard
handig aangepakt, evt. beroofd te worden.
Men verneemt in deze reportage van agressief
gedrag jegens een Spaanse zeeman die alleen
maar zijn roes uitsliep in de open lucht en
niet van zins was zich iets gelegen te laten
liggen aan de dealers van drugs. Zelfs de
publieke vrouwen geven af op de verloedering
van oudsher haar werkterrein, waarop nu
jonge typen verschijnen, die louter voor drugs
werken, een veeleisend volkje, dat zelfs de
dagjesmensen niet meer met rust laat. Dit
maakt het werk voor de politie in deze wijk
extra moeilijk. Er zijn tienduizend verboden
die in deze jungle van het recht van de
sterkste door de politie gecontroleerd moeten
worden. In de laatste paar jaar groeide het
aantal misdrijven van 2000 naar 13.000. Een
stijging waartegen de uitbreiding van het
aantal manschappen op deze post niet is
opgewassen. Wat moet je als politie het eerst
aanpakken: de verslaving, de dealers, de spui
ters die auto's openbreken om aan de nodige
contanten te komen of de zakkenrollers, die
pér weekeinde zorgen voor rond 150 aangif
ten, welke door de politie in een groeiende
papierwinkel worden genoteerd, maar vrijwel
geen mogelijkheid bieden de daders te achter
halen, ook al omdat het veelal om verslaafden
gaat, die met een arrestatie niet geholpen zijn.
Er zitten dieptrieste gevallen onder, die van
de agent eerder sociaal werk verlangen dan
opsporingsarbeid
Ton Schuurmans: ,,De politie gaf ons
de volle vrijheid om te werken.''
Met een speciale nachtcamera en bij daglicht
ook met een verborgen camera heeft Ton
Schuurmans delicten vastgelegd, op heter
daad betrapte lieden, die weliswaar worden
ingerekend, maar na herkregen vrijheid van
voren af aan beginnen, omdat een gram heroï
ne nu eenmaal driehonderd gulden kost De
politie ziet vaak door de bomen het bos niet
Ton Schuurmans: „De politie gaf ons de volle
vrijheid om te werken, vroeg ook achteraf
met om controle. We zijn voorzichtig met
verdachten omgegaan om herkenning te voor
komen. Een stuk film over een verslaafde
vrouw hebben we zelfs door een chemisch
bad gehaald om de beelden vaag te krijgen.
Mijn indruk van de politie op de post War
moesstraat is dat de mannen tamelijk laco
niek blijven onder de druk van dit werk. Maar -
het is natuurlijk niet na te gaan wat er
gebeurt zodra je met je camera verdwenen
bent. Maar dat geldt voor elk onderwerp."
Al wat iets met platen te maken heeft, van
persers tot producers, van deejees tot disco
theekhouders, denkt in deze maand met grote
dankbaarheid aan de vindingrijke Ameri
kaanse mijnheer Thomas Alva Edison, die de
grammofoon uitvond. Leonard de Vries
schreef er een (technische) biograiie over,
maar anderen willen niet achterblijven. Zo
liggen er nu weer twee werkjes voorhanden,
waarin ter gelegenheid van 100 jaar pick-up
vanuit een bepaalde hoek licht op dit ver
schijnsel wordt geworpen.
Bezien we eerst het „Draaiboek", waarin de
publicist Rolf Boost samen met Joost de
Draayer en nog anderen honderd jaar plaat
op alfabet heeft gezet, hetgeen leidde tot min
of meer juiste, veelal ook vermakelijke defini
ties van begrippen uit de platenwereld. Een
must voor elke geïnteresseerde, hetgeen aan
de hand van een paar citaten snel duidelijk
wordt.
Alarmschijf: Door de radiozender Veronica in
1969 ingevoerd. Een week lang kreeg zo'n
single maximale aandacht van alle deejees.
En zoals vrijwel altijd net als het boek van
de maand een hoge verkoopsnelheid. Sinds
september 1974 is de alarmschijf op Hilver
sum 3 te horen. De gedrukte Top-40, het eigen
programmablad en incidentele ondersteuning
van collega-omroepen moeten de oude com
merciële glorie in stand helpen houden. In de
praktijk blijkt de naam op zich nog kracht
genoeg te hebben voor een succesvolle ver-
Hitparade: Het boodschappenlijstje van de
platenhandelaar. Hij koopt in wat op zo'n lijst
gehoteerd staat, omdat op hun beurt de hitko
pers weer bij hem willen halen wat op dat
lijstje vermeld staat. Zo gaat dat in platen-
land. Lastig alleen dat die verschillende hit
lijsten zoveel van elkaar afwijken, wat vaak
speculaties over fraude heeft veroorzaakt.
Live: Engels voor leven dat in de muziek
overigens genoeg in de brouwerij is. In deze
terminologie gehanteerd voor de bijzonder
heid dat een plaat is opgenomen in een
concertzaal of in de openlucht in plaats van
in een studio. In ieder geval met publiek, wat
aan de prestatie van de geluidmakers vaak
een extra dimensie geeft.
Zappa, Frank: Voorzover bekend de enige
artiest die zich ooit op de wc heeft laten
fotograferen om het resultaat daarvan vervol
gens tegen betaling het publiek aan te bieden.
De gretige aftrek, die deze poster heeft gehad,
doet van het publiek ook het ergste vermoe-
„De andere kant van de plaat" luidt de titel
van weer een ander typografisch fraai aange
daan drukwerk, waarvoor de NUPI de kosten
droeg. Dat mag ook wel, want dankzij Edison
zit de NUPI er warmpjes bij. De NUPI dat
zijn alle Nederlandse producenten en impor
teurs van beeld- en geluidsdragers, de mensen
dus die het dichtst bij het vuur zitten. Zij
zitten daar overigens niet gebeiteld, want het
de markt volwerpen met platen heeft vele
culturele, sociale en juridische aspecten en
daarop wordt in dit boek ingegaan door men
sen die dat van zeer nabij goed weten. Minis
ter Van Doom schreef een voorwoord. Hij
vindt het jammer, dat de grammofoon pas
honderd jaar bestaat. Als-ie lang voor Chr.
zou zijn uitgevonden, zou onze kennis van het
verleden er heel wat beter voorstaan.
Piet Beishuizen, een doorgewinterde platen-
man, filosofeert aan de hand van feiten over
de geweldige invloed, die van de grammofoon
op onze samenleving is uitgegaan en veel
schrijver Maarten 't Hart, die alles afweet van
vrouwen en van muziek (beweert hij), verzet
zich tegen de term „ingeblikte muziek", omdat
je een boek ook geen „ingeblikte vertelling"
noemt. Hij merkt dan verder op: „Wat zou
het erg zijn als je nooit meer de stem van
Kathleen Ferrier zou kunnen horen of het
pianospel van Dinu Lipatti. Met minister Van
Doom vindt hij het jammer, dat de plaat er
ruet eerder was. „Stel je toch eens voor dat
je een plaat kon opzetten en de stem van de
aanwijzingen gevende Bach kon beluisteren
en kon horen hoe hij zijn werken uitvoerde".
Kortom, een vindingrijke jongen, die Edison,
maar hij is op zijn minst duizend jaar te laat
geboren. Als-ie daar nou eens iets op gevon
den had.
Maarten 't Hart: „Je noemt boeken toch
ook geen ingeblikte vertellingen."
NEDERLAND I DUITSLAND I
De Muppets zijn na him ver
schijning destijds op de Ameri
kaanse t.v. wereldberoemde
poppen die de hoofdrol spelen
in de Muppet-show. In deze
show is telkens een gast aanwe
zig. De eerste keer is dat Rita
Moreno, bekend van de West
Side Story. De Muppets geven
hun voorstelling niet alleen op
de planken maar ook achter de
schennen en de kritiek en het
kommentaar van het publiek is
ook een deel van de show. In
een privé-box zitten de beide
jichtige oude heren Statler en
Waldorf, die het verwende thea-
beperkt en we zien dan ook
allerlei beesten. De meest in
beeld komende is Fozzie de
beer, een goedhartige komiek
wiens nieuwste grappen altijd
verkeerd worden begrepen en
die daardoor nog leuker is dan
hij zelf denkt. Kermit de kik
vors is de gastheer maar treedt
ook op als zakelijk leider, pre
sentator, vriend en als adviseur
van alle andere Muppets. De
poppen voor deze show werden
ontworpen en gemaakt door de
Amerikaan Jim Henson.
Ned. II 21.15 uur.
de Wrekers
John Steed wordt thuis opge
beld en krijgt het bericht dat
Purdey gegijzeld is. Hoewel hij
aanvankelijk een losgeld van
vijfduizend pond betaalt, blijkt
dat het later gaat om een aan
valsplan dat geheim wordt ge
houden, voordat het aan de
Amerikanen wordt overhan
digd. Steed fotografeert die
plannen en zijn chef accepteert
dat in de wetenschap dat Steed
vaak zijn eigen spel speelt. De
„Indianen zijn ook mensen" op Ned. I om 19.55 uur.
geheime dienst onderschept
toch zijn post en vindt een brief
met vijfduizend pond. Vanaf dat
moment staat hij onder verden
king en wordt hij geschaduwd.
Ned.II, 20.25 uur.
Charles Aznavour
Charles Aznavour werd op 22
mei 1924 in het Parijse Quartier
Latin geboren. Zijn zangcarriè
re begon eigenlijk op 12-jarige
leeftijd toen hij in café's en op
het toneel optrad. Zijn echte
doorbraak komt echter pas in
1956. Van deze Franse zanger,
die momenteel in Zwitserland
woont, nam de VARA een con
cert op. In dit concert zingt hij
o.a. „La Mama", „La Bohème",
„Yesterday when I was young"
en „The oldfashioned way".
Ned.I, 20.40 uur.
Peter Wimsey
Er zijn nogal wat vraagtekens
ontstaan rond de dood van de
oude generaal Fentiman, die zo
stilletjes in zijn leunstoel was
gestoven. Het tijdstip van zijn
dood werd voor de nabestaan
den van kapitaal belang omdat
dit bij het verdelen van de erfe
nis een rol speelt. Lord Peter
Wimsey heeft Robert achter de
ontvindbare Oliver aange
stuurd, de man bij wie de oude
generaal Fentiman de nacht
voor zijn dood geslapen zou
hebben. Ann Dorland wil er
mets van weten de erfenis te
delen met de beide broers Fenti
man, en Lord Peter Wimsey be
sluit nu het lichaam te laten
The Bluegrass Clodshoppers,
Haagse folkgroep met europese
bekendheid, treden zondag 9 ok
tober op in het folktheater De
Dansende Beer, Westduinweg
23, Scheveningen.
NOS
I 18.45 Fabeltjeskrant
i 17.55 Journaal
j VARA
19.04 Van den Vos Relnaerde, te
kenfilm
19.55 Indianen zijn ook mensen,
documentaire
20.40 Charles Aznavour zingt
NOS
21.35 Journaal
VARA
21.50 Lord Peter Wimsey, TV-se-
rle
22.35 Symbiose
NOS
22.39 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
KRO
19.05 Wlckle de Viking, tekenfilm
serie
19.30 De stuntelaars van Chica
go, TV-serle
NOS
20.00 Journaal
KRO
20.25 De terugkeer van de Wre
kers, TV-serle
21.15 The Muppet Show
21.45 Sanford en Zoon, TV-serle
22.10 Brandpunt
KRO/RKK
23.30 Bisschoppensynode
NOS
23.50 Journaal
18.00 Nieuws uit Noordrijnland-
Westfalen
18.05 De twee van het tanksta
tion, TV-serle
18.40 Wat u beviel
19.15 Hier und Heute
19.45 Kablllowltsch
20.00 Journaal
20.15 Monitor
21.00 Music on top, show
21.45 Offenbach, stadsportret
22.30 Journaal
DUITSLAND II
18.20 Zing met Helno
19.00 Journaal
19.30 Dood In het el, documentai
re
20.15 Pedagogisch magazine
21.00 Journaal
21.15 Voerman Henschel, TV-dra-
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 Pierrot, TV-serle
18.05 Klein, klein kleutertje
18.20 Circus Rondau, TV-serle,
afl. 5
18.45 Open school
19.15 Sporttribuhe
19.45 Journaal
20.15 Micro-macro, quiz
20.50 Grote lui, kleine lieden, TV-
serle
21.40 Wikken en wegen
22.15 Journaal
22.25 Open school
NEDERLAND I
DUITSLAND I
10.00 Journaal
10.05 Draaischijf
10.20 Schuldigen met schone
handen, TV-flIm
11.50 De laatste stoomloc
12.05 Monitor, actualiteiten
12.50 Persoverzicht
13.00 Journaal
16.15 Journaal
16.20 Nancy Wilson zingt
17.05 Het meisje op de bezem
steel, jeugdfilm, deel 1
17.40 Lolek en Bolek, TV-serle
17.55 Journaal
DUITSLAND II
16.30 Mozaïek
17.00 Journaal
17.10 Techniek voor de jeugd
17.40 Draaischijf
BELGIE
NEDERLANDS
HILVERSUM I
P.P 18.19 Politieke Partij Radikalen.
18.30 Nws. E.O.: 18.41 (S) Daar waar
de molens staan. 19.00 (S) Ronduit,
muzikaal informatief jongerenprogr
19.40 (S) De bijbel open. 20.00 (S)
Orgeldag „Jan Zwart". 20.25 (S) 25 Jaar
Hervormd- Gereformeerde Vrouwen
bond. 21.05 (S) Hobbyscoop. 21.30 Voor
blinden en slechtzienden. OPEN
SCHOOL: 21.40 Werken met het thema.
22.25 BOND ZONDER NAAM. 22.30
Nws. 22.40 Boerenbont VOO: 22 55 (S)
Informatie-show en aktual. 23.55 Nws
HILVERSUM II
mateurs. 19.30. (S) Onderwijzen - kunst
of kunde? Serie van het project Aanvul
lende Beroepsvorming van Leraren.
19.50 Psalm van de week. 20.00 Nws.
20.05 (S) Symfonie-orkest van de Oos
tenrijkse omroep o.l.v. Zsolt Deaky.
klassieke muz. 21.00 (S) Selectie uit de
Morike-Lieder van Hugo Wolf. 21.35 (S)
Literama. kroniek over boeken, schrij
vers en toneel. 22.30 (S) Werk. gedich
tencyclus. NOS: 23.00 (S) Met het oog
op morgen, met om 23.05 Aktualiteiten-
overz.. 23.20 De krant van morgen.
23.20 Den Haag vandaag en om 23.52
Even op adem komen, yoga. 23.55 Nws.
NOS: 18 03 De vakaturebank. 18.10 (S)
NOS-maal. AVRO: 19.02 (S) Het steenen
tijdperk 20.02 Radiojoum 20.05 (S)
Superclean dreammachme 21.02 (S) De
negen-uur-jazz-show. 22.02 Radiojoum
22 05 (S) Pim Jacobs platenscala. 23.02
(S) Candlelightshow. (0.02 Radiojoum.)
NCRV: 1.02 (S) Nachtexpress (1). 4.02-
7.00 (S) Nachtexpress (2).
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) AVRO-klok
(7.30 Nws. 7.41 AVRO's Radiojournaal.)
8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de huisvrouw
8.45 De groentenman. 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 (S) Dansmuz. OPEN SCHOOL
9.15 Leren hoe doe je dat? (1). 9 30
De Polderstraat is overal (1). AVRO:
10.00 Radio Lawaai-papegaai. 10.10 Ar
beidsvitaminen. 10.30 Nws. 10.33
AVRO's Radiojournaal 11.30 (S) Ron
dom twaalf - een uur allerlei voor
iedereen. 12.26 Meded. voor land- en
tuinb. 12.30 Nws. 12.41 AVRO's Radio
journaal. 12.55 Europa van morgen.
15.33 Radiojournaal.) 17.00 Voor ons
Semaakt (door ons gekraakt.OVER-
EIDSVOORLICHTING: 17.20 Wat er
leeft en groeit op St. Maarten. 17.30
Nws. 17.32 AVRO's Radiojournaal. 17.50
Toppers van toen.
HILVERSUM II
KRO: 07.00-Nws. 07.11 Ochtendgym.
07.20 Het levende Woord. 07.25 Badine-
rle: klass. muz. 07.54 Ovenweging. 08.00
Nws. 08 14 Echo. 08.30 Aubade: piano-
muz. 09.00 De letter M (1). 09.30
Scheepspraat. 09.35 Waterst. 09.40 De
Letter M (2). 10.30 Ik sta hier niet voor
de banken te praten- inform, progr.
(11.00 Nws.) 11.30 Ouder worden we
allemaal, bejaardenprogr. 12.00 In „de
Boerderij". 12.49 OVERHEIDSVOOR
LICHTING Uitz. voor de landbouw. 13.00
Nws 13.11 Echo. 13.45 Voor de veran
dering 14.00 Schoolradio. 15.00 In de
wachïkamer. 16.00 Nws. 16.03 Spree
kuur. NOS: 17.00 Het zal mijn tijd wel
duren, over milieu- en grondstofaange
legenheden 17.20 (S) Eurolight- 1740
Tambu: inf. en venoekpl. voor Antillia-
nen in Nederland. 17.55 Meded.
HILVERSUM III
HILVERSUM IV
TROS: 7 00 Nws. 7.02 (S) Capriccio.
9.00 Nws. 9.02 (S) Als reizigers onder
weg. 9.30 (S) Van heinde en verre.
10.00 (S) Opus tien tot twaalf. 12.00 (S)
Intermezzo musicalconcert. 13.00 (S) De
meest verkochte klassieke tien. 13.30
(S) Koren en Korpsen. 14.00 Nws. 14.02
(S) Om de kunst. 14.30 (S) Guitariteiten.
15.00-17.00 (S) Belcantorium.
voor wat ze ongetwijfeld zal zijn
geweest, namelijk een half uur
fraaie geestelijke muziek, en
heb ik me gezet aan het derde
deel van de strijd tegen de sla
vernij, waarin de kijker werd
geconfronteerd met een staaltje
doortrapte wreedheid. Midden
op zee werden door kapitein
Collingwood in 1799 honderd-
dertig slaven overboord gezet.
Inzet was een uitkering van de
verzekering en bij het proces
dat volgde toen de zaak aan het
licht kwam, ging het er dan ook
meer om of er ten onrechte was
uitgekeerd of dat er mogelijk
ook sprake was van moord in
koelen bloede. In elk geval ging
het geweten er zich mee be
moeien. Gevolg was de oprich
ting van de eerste vereniging
voor afschaffing van de slaven
handel. Deze serie houdt zich
meer bezig met de historische
juistheid dan het adequate
„Roots", dat van het ene cliché
in het andere valt. Toch krijgt
ook bij deze Britse serie men
wel eens het gevoel van te grote
plichtmatigheid van het op een
rij zetten van de mijlpalen die
erop aankomen. De taferelen
van het leventje van vrolijke
Frans in Engeland en die van
de slavernij schuiven ook we
ieens te abrupt in elkaar. Maar
Weer een afscheid van de buis.
Na Mary Schuurman is ook
Frits van Turenhout vertrok
ken. Naar hij zei omdat hij te
oud was om nog te passen in
het nieuwe pak dat ook Studio
Sport zich gaat aanmeten. Giste
ren las hij voor het laatst, zelfs
allerlaatst, zoals zijn heengaan
werd ingeleid, op de van hem
bekende vaderlijke manier de
uitslagen op. Of men uit wat
studio Sport later opdiende de
conclusie mag trekken dat het
nieuwe pak als gegoten zit, is
nog onzeker. Met tabellen met
uitslagen en standen werd zo
gejongleerd, dat Kuiphof er ook
geen touw meer aan kon vast
knopen. Wel zag men Kramer,
die zich de dag tevoren had
gepresenteerd als nieuwe man
bij Studio Sport, tegen Ajax in
het gehavende Volendam een
heldenrol vervullen. Ik mag niet
aannemen dat hij daarvan zo
uitgeput was, dat hij bij zijn
nieuwe baas zo chaotisch de
bordjes ging verhangen. Enfin,
ook het begin van een nieuw
seizoen is .moeilijk, zullen we
maar zeggen.
ffa een fantastisch kijkje in het
hart van de vulkaan de Nira-
gongo heb ik de Cantate Domi
no, hoewel zeker passende tijd
passering op zondag, gelaten
het geeft wel een goed beeld van
het probleem en het thema, hoe
wel ik zes delen voor dikwijls
dezelfde situaties rijkelijk veel
Die uitvoerigheid zal bij een
complex verschijnsel als China
niet als een bezwaar worden
gezien. Hoeveel men ook over
China geeft, het zal altijd wel
tekort schieten. Bij de documen
taire van Joris Ivens, waarin
gisteren over de oliewinning
werd gesproken, heeft men in
elk geval de indruk van een
gedegen werkstuk. Ze voegt iets
betrekkelijk nieuws toe aan het
televisievak. De ondertiteling is,
op uitdrukkelijk verzoek overi
gens van Ivens, vervangen door
een over het Chinees heen pra
tende Nederlandse vertaler. De
methode heeft het voordeel dat
men zich beter tot het beeld kan
bepalen en niet gejaagd tussen
tekst en beeld hoe't te corres
ponderen. Een typische eis ook
wel van een cineast als Ivens,
die voor alles het beeld wil doen
spreken. Als het tevens bedoeld
zou zijn als een snelle cursus
Chinees voor de kijker zal dit
systeem zijn doel wel voorbij
schieten.
HAN JONKERS