mededelingen
gemeentebestuur
19tm23sept77
Portret hoboïst
Han de Vries op
NCRV televisie
Museum meer in trek
dan voetbalstadion
KORTWEG
MARKTEN
KUNST
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 16 SEPTEMBER 1977
PAGI 3TË
Han de Vries zesendertig jaar. Van beroep solo- hoboïst,
na een glanscarrière bij het concertgebouw orkest. De
NCRV zendt zondagavond van 21.45 tot 22.20 uur via
Ned. I een portret van hem uit, geregisseerd door Aart
Nagelkerke die in de serie van acht kunstenaarsportret
ten ook sprak met Elisabeth Schwarzkopf en Arthur
Rubinstein; deze portretten komen later aan de beurt.
Eerst Han de Vries, met wie Nagelkerke een grotere
Nederlander bij de donkerharige kop had dan De Vries
zelf wil toegeven. De man relativeert alles.
Hij is niet van mening dat de
hobo het mooiste instrument
van de wereld is, met het
gj-ootste uitdrukkingsvermo
gen; evenmin kent hij de bobo
een onbegrensd werkterrein
toe. Wel zegt hij: „Van dé "blaa
sinstrumenten vind ik de hobo
wel het mooist Maar hij haalt
het niet bij de viool die een
veel grotere omvang heeft en
niet de beperking heeft van de
bobo. Zo heeft Strauss een
werk geschreven dat voor ho
bo bedoeld, maar waarin ner
gens rusten zijn aangebracht.
Toch moet een blazer even de
tijd krijgen adem te halen. Als
het dan wel voor de viool zou
zijn bedoeld, zou je wrel dub-
belgrepen tegenkomen, maar
die zijn er niet. Strauss heeft
vermoedelijk gedacht, toen hij
het stuk aan de piano compo
neerde: ze halen maar adem
waar ze dat nodig denken te
hebben".
De Vries kent de techniek van
het gelijktijdig (uit) blazen en
door de neus inademen, zodat
hij desnoods dezelfde toon mi
nuten, urenlang zou kunnen
blazen. Maar dit technische
hoogstandje heeft niet zijn vol
le aandacht. „Gemiddeld heb
ik twee uitvoeringen per week,
maar ik heb het gevoel dat ik
veel meer zou kunnen, des
noods elke avond". De Vries
kent niettemin het karakter
van de eigenzinnige hobo:
„Een vioolrecital kan een
avond vullen. De hobo heeft
een te eigen klank, doordrin
gend en is op den duur irri
tant. Een recital houd ik kort,
het zou voor de luisteraar an
ders te vermoeiend worden".
Waarom dan de hobo en niet
de viool?
„Mijn moeder zorgde ervoor
dat ik hobo ging spelen. Ik
kom nog uit de school van de
de legendarisch gevoorden ho
boïst van het Residentie» Or
kest Jaap Stotijn, die ik leer
de na-papegaaien. Later voeg
de ik daar mijn eigen stem
aan toe. Overigens is de hobo
niet zo moeilijk. In een jaar
kan je op de hobo bereiken
waarvoor je bij de viool vier
vijf jaar nodig hebt, of meer.
En je kan er jong mee begin
nen, zolang de hobo niet gro
ter is dan de leerling. Er zijn,
geloof ik, kleine hobo's in de
winkel, maar wel met een no
gal echt hobo-riet. Voor een
kind ideaal. Het leert al jong
wat blaastechniek is, de em
bouchure (gebruik van de 32
mondspieren) en de vingers
beheersen".
Het riet
Waar Han de Vries de instru
menten vandaag haalt is vers
twee, hij heeft hobo-achtige
instrumenten uit alle delen
van de wereld, met alle één
gemeenschappelijk onderdeel:
het dubbelriet. De Vries: „Dat
riet is er de oorzaak van ge
weest, dat de hobo nooit de
ontwikkeling kon doormaken
als de viool, ook niet tijdens
de Romantiek, toen de hobo
geweldig populair was."
Hoewel Han de Vries van me
ning is, dat iedereen, die een
stopcontact in elkaar kan zet
ten, ook in staat moet worden
geacht het riet voor een hobo
te maken, kent hij dat riet alle
verwensingen toe die iedere
hoboïst kan maken.
„Wie hobo leert spelen, doet er
goed aan ten minste twee jaar
les te nemen, v.oor aan het zelf
maken van het riet kan wor
den gedacht. Een beginnende
leerling kan niet oordelen,
want zijn mond is nog niet
voldoende ontwikkeld en hij
kan nog niet goed blazen, zo,
dat hij zijn riet kan beoorde
len. Hij is lange tijd van zijn
leraar afhankelijk; een van de
redenen waarom de hobo
nooit zo populair werd als bij
voorbeeld de fluit.
Op zijn Amsterdamse zolder
kamer heeft De Vries enkele
oude hobo's alle voorzien van
riet en met enige zorg bespeel
baar. De Vries: „Wie thuis een
oude hobo heeft, krom of ge
barsten, ik heb er wel wat
voor over. Ik meen er langza
merhand recht op te hebben".
Deze uitspraak klinkt wellicht
hebberiger dan bedoeld. Deze
Han de Vries, zoekend naar moeilijk.
hoboïst heeft de hobo niet al
leen als instrument in huis, in
welke uitvoering dan ook, hij
kent er de geschiedenis van en
wat hij niet weet, zoekt hij op.
Geheimzinnig: „Beethoven
heeft een hobo-concert ge
schreven, het staat in F-dur.
Er zijn thema's van bekend,
maar de partituur ontbreekt.
Je weet hoe dat vroeger ging;
een componist schreef er op
verzoek een concert voor en
schreef één partij uit. Waar
bleef die partij? Soms in parti
culier bezit soms in een mu
seum en soms waaide de mu
ziek gewoon uit een tas de
rivier in. Maar ik ga binnen
kort naar Leningrad en mis
schien vind ik daar iets in een
museum. Ja. Speld in een
hooiberg, maar ik moet zoe
ken".
Geen winkel
Voor de hobo zijn niet de
hoeveelheden sonaten ge
schreven als voor de viool, al
is er voldoende en heeft de
hobo in het orkest een belang
rijke, soms overheersende
partij. De Vries: „Als je op
zoek bent naar muziek voor
hobo, zoek dan niet in win
kels. Er is zo'n klein publiek
voor, dat het voor de uitgever
niet interessant is. Je moet in
bibliotheken zoeken en in mu
sea. Daar is nog veel te vin
den, vooral van de Italianen".
Waarmee De Vries een beper
king van de hobo heeft vastge
steld, al kan hij het zichzelf
flink moeilijk maken. „Dat is
natuurlijk zo; op een dag ben
je het instrument technisch re
delijk de baas en ga je zoeken
naar moeilijke dingen zoals
het blazen van twee tonen te
gelijk. De modernen vragen er
al om. En je kan je verdiepen
in oude hobo's"
Dat zijn doorgaans lichtbrui
ne, houten instrumenten, zon
der het stelsel van kleppen en
stangen van de moderne hobo.
De Vries: „Aanvankelijk had
de hobo geen kleppen, die pas
later werden aangebracht om
de greeptechniek te vergemak
kelijken. Maar nu komt het
grote verschil: als je op de
hedendaagse hobo een klep in
drukt, gaat er meestal iets
open. Doe je hetzelfde met een
oude hobo, dan gaat er iets
dicht. Dat is de reden waarom
ik in stillere maanden mijn
gewone hobo in de kast.zet om
over te schakelen op de oude
hobo. Je moet je vingers laten
wennen om snel te kunnen
spelen en dat moet ook weer,
als ik teruggrijp naar het mo
derne instrument. Het is net
als met links rijden in Enge
land: bewust omschakelen".
De Vries schakelt veel en
graag, leert wat er te leren valt
en vat aldus zijn beroep sa
men: „Bladmuziek alleen is
niet voldoende, muziek is een
wetenschap. Als ik alleen mijn
partijen zou kunnen blazen,
zou het er slecht voor me'uit
zien. De geschiedenis van de
hobo, de componist die ervoor
schreef en de maker interesse
ren me. Waarom bestaat er
Thaise vechtmuziek voor ho
bo, hoe en waarom maken ze
in Tibet een soort hobo en
waarom wordt op Java een
hobo'tje een trompet silar ge
noemd".
Dat de combinatie kerkorgel
hobo voor De Vries een zeld
zaam mooie is, levert dit com
mentaar op: „Niet één orgel is
gelijk, juist dié mooie uit de
Barok zijn te laag of veran
derd of niet te begeleiden. En
dan denk ik: Han, ze zien je
toch niet vanuit de kerkban
ken, waarom zet je niet ge
woon een goede plaat op, het
effect is hetzelfde. Maar dat
kan weer niet.
F. J. BROMBERG
Commissievergaderingen.
Commissie Economische Aangelegenbeden.
Dinsdag 20 september svs. om 20.00 uur in de koffiekamer van het stadhuis.
Agenda:
Eerste half jaaroverzicht 1977 openbaar slachthuis.
Wijziging tarieven slachthuisrechten en repressieve keuringen.
Aanvraag calculatie-opzet voor toekomstig»
Informatie- en adviesprocedure gemeensch
Winkelvoorzieningen op het Waardeiland.
Commissie voor Onderwijs, Recreatie, Sport en Samenlevingsopbouw.
Donderdag 22 september a.s. om 20.00 uur, in kamer 263 van het stadhuis.
Agenda:
Notulen van de vergadering van 1 september 1977.
Mutaties onderwijzend personeel openbaar lager- en voortgezet onderwijs.
Kredieten t.b.v. openbare scholen.
Bouw gymnastieklokalen aan de Opaalstraat en de Zwartemeerlaan.
Uitbreiding gebouw voor openbaar g.1.0. Strausspad 3 met lokalen voor de
openbare kleuterschool Hummelhof.
Bouw noodlokalen t.b.v. de Louise de Coligny-Scholengemeenschap.
Verbetering tennisbaan Leidse Hout
Aanleg sportvelden Vlietpark.
Schrijven van de stichting W.K.L. betreffende subsidiëring zelfstandige peuter
speelzalen 1977/1978.
Informatie S.A.D.
Commissie Ruimtelijke Ordening en Openbare Werken.
Donderdag 22 september a.s. om 20.00 uur in de raadszaal van het stadhuis.
Agenda:
Vaststelling van het ontwerp-bestemmingsplan Morssingel en de aanvraag van
de verklaring van geen bezwaar ten behoeve van de bouw van 120 woningen
langs de Morssingel; (samen met de commissie Volkshuisvesting).
Beschikbaarstelling van een krediet voor de restauratie van het Schapenpoor
tje.
Beschikbaarstelling van een krediet voor de restauratie van de twee water
pompen bij de Hooglandse kerk.
Beschikbaarstelling van een krediet voor de restauratie van de Stadspolder-
molen aan de Slaaghsloot
Beschikbaarstelling van een aanvullend krediet voor de eerste fase meerjaren
programma voor de vernieuwing van walm uren c.a. en aanvullende werken
binnen de singels.
Beschikbaarstelling van een krediet voor de vernieuwing en restauratie van
de Wijnbrug.
Werkzaamheden marktenroute, Rapenburg, Turfmarktsbrug en Nonnenbrug,
alsmede beschikbaarstelling krediet herstel walm uren en riolering marktroute.
Herstel wegdek Breestraat voor zover gelegen tussen Koornbrugsteeg en
Gangetje.
Beschikbaarstelling van een krediet voor de rehabilitatie van een drietal
gemeentewoningen aan de Vierde Binnenvestgracht.
Reconstructie van de stadswal op het voormalig terrein van de Grofsmederij.
Ruiling van water en .grond bij en op het Zijleiland met C. Smit.
Vergoeding geleden belastingschade aan de firma Gebr. Van Egmond.
Opschorting rentebetaling Holland Woning.
Ingebruikneming Sumatrabrug.
Bovenstaande vergaderingen zijn alle openbaar.
Wie meer wil weten over de te behandelen agendapunten, kan
daarover informatie vragen in het informatiecentrum van het
Buro Voorlichting in de hal van het stadhuis.
Dagelijks van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 17.00 uur.
Hinderwet.
Burgemeester en Wethouders maken bekend, dat de volgende verzoeken om een
vergunning ingevolge de Hinderwet zijn ingediend:
1. P. L. Ahsmann, alhier. Uitbreiden en wijzigen van een brood-, koek- en
banketbakkerij in het perceel Hoge Rijndijk 118.
2. B. G. Dool, alhier. Oprichten van door elektromotoren gedreven installaties
t.b.v. het koelen van groente en fruit in het perceel Uiterstegracht 141.
Iedereen kan tegen het verlenen van de gevraagde vergunning schriftelijk
bezwaren inbrengen bij het College van Burgemeester en Wethouders, Stadhuis
Leiden. Deze gelegenheid bestaat gedurende
vier weken
na dagtekening van de openbare kennisgeving, te weten: 16 september 1977.
Men kan mondeling bezwaren indienen en wel persoonlijk of bij gema
op een openbare hoorzitting, die respektievelijk zal worden gehouden op:
1. 4 oktober 1977 om 14.30 uur in kamer 210 van het stadhuis. bin
2. 4 oktober 1977 om 15.30 uur in kamer 210 van het stadhuis. j$ bi
Het verzoek om vergunning met de bijlagen en de eventueel ingediend). e
bezwaarschriften liggen ter inzage op het stadhuis, afdeling V.O.W., kamer 33jbe'
De aandacht wordt erop gevestigd, dat beroep tegen een beschikking daarin ^j
alleen kan worden ingesteld door degenen, die: .„ng
a. in persoon of bij gemachtigde op de hierboven aangekondigde zitting ziif v
verschenen; ik
b. niet op de openbare zitting zijn verschenen, binnen de gestelde termii"
schriftelijke bezwaren hebben ingediend, maar vten
niet (Bon
woonachtig zijn in Leiden of een aangrenzende gemeente, waar de aanvraag,
om vergunning is openbaar gemaakt. p -Q
Diversen.i
Spreekuur Wèthouder Volkshuisvesting
Op donderdag 22 september a.s. houdt de wethouder van volkshuisvesting <j
heer A. Verboom zijn maandelijkse spreekuur, dat wordt gehouden van 19.tagj
tot 20.30 uur. Het vint ditmaal plaats in het gebouw van speeltuinverenigüf
„uidrkwartier" in de Anjelierstraat. l
Het spreekuur is met name bedoeld voor bewoners van de tuindstadwijk, dp/
,huisvestingszaken met de wethouder willen bespreken.
Renovatiespreekuur komt te vervallej
Het renovatiespreekuur van het Bureau Huisvesting, dat wekelijks op
gehouden wordt, komt met ingang van
dinsdag 21 september a.s. te vervallen.
In plaats daarvan kunnen bewoners uit renovatiegebieden elke dinsdagmorgl
tussen 9.00 en 12.00 uur een telefonische afspraak maken met een ambtenai
van het Bureau Huisvesting tel. 123845.
Landelijk programma openbare bibliothekei
De burgemeester van de gemeente Leiden maakt, ter voldoening aan t\^lC
bepaalde in artikel 8, lid 2 van de Wet op het openbare bibliotheekwerk bekert
dat vanaf maandag 19 september a.s. in het gemeentelijk informatiecentra—
voor een ieder ter inzage ligt het landelijk programma openbare bibliothekf
1976-1979, gedurende een termijn van 90 dagen. In het landelijk programrk
zijn thans opgenomen de objecten van openbaar bibliotheekwerk die in het ja^
1976 voor vergoeding van kosten op grond van de wet in aanmerking zi
gebracht;
gedurende de hiervoor vermelde termijn van 90 dagen kan iedere belanghebbal
de bij de Kroon tegen het landelijk programma in beroep komen; 7 I
beroepschriften dienen te worden gericht aan de Koningin en moeten zo mogelij J
in tweevoud worden ingediend bij de afdeling voor de geschillen van bestui
van de raad van state, Binnenhof 1 te 's-Gravenhage. |I
Informatieavond Marnixtunnel
El
Op donderdag L
22 september a.s. om 20.00 uur
zal in het Dienstencentrum in de Van Hogedorpstraat 36 een informatieavcnL,
gehouden worden over een tweede plan voor de aanleg van de Marnixturae/k j
Op deze avond zullen vertegenwoordigers van de gemeente en de welzijnsraC
aan belanghebbenden en belangstellenden een uitvoerige toelichting over defe
plannen geven.
Grofvuilophaaldienst komende weekei
I
Volgende week zijn vervolgens aan de beurt: ia
ps
wijk 9 en 11 maandag 19 september p
wijk 10 en 12 woensdag 21 september
wijk 13 en 15 donderdag 22 september
wijk 14 en 16 vrijdag 23 september.
ZOETERWOUDE - In de
Christus Dienaarkerk is zondag
om 11.30 uur een jongerenmis.
De teksten en muziek worden
verzorgd door het jongerenkoor
„Rhythm to the Lord" uit Rot
terdam. Celebrant is pater M. v.
Eijk, die vorig jaar vanuit Zoe-
terwoude naar de Maasstad ver
trok. Het thema van de dienst
is afgestemd op de Vredesweek,
welke op die dag begint.
OEGSTGEEST - Op de ligwei-
den werd gisteravond een voet
balwedstrijd tussen W Oegst-
geest en de Lange Voortse Boys
gespeeld. Topscheidsrechter
Lau van Ravens debuteerde
voor het eerst in dit verband als
voetballer: van zijn schoen
mocht dan ook een voltreffer in
het doel terecht komen. De
sportieve verrichtingen werden
gadegeslagen door ruim 1500
toeschouwers. „De Boys verlo
ren de wedstrijd met 7—3.
VEEMARKT UTRECHT (15 sept.) Aan
voer 4160 stuks, (weekaanvoer 4574),
waarvan 886 runderen, 5 vette kalveren,
65 graskalveren, 520 nuchtere kalveren.
2213 schapen, 441 varkens en 30 bok
ken en geiten. Er waren 680 slachtrun-
Prljzen in guldens per kg. geslacht
gewicht: slachtkoeien extra kwal.
7,05—7,80, 1e kwal. 6,60-6,95, 2e kwal.
5,90—6,50 en 3e kwal. 5,45—5,85; stie
ren 6,40-7,80; worstkoeien 2,50-5,10.
Prijzen in guldens per kg. levend ge
wicht: vette kalveren 4,7^-5,80; nuch
tere katveren 1,40—1,70; slachtzeugen
extra kwal. 2,70—2,80, 1e kwal.
2,65—2,70, 2e kwal. 2,60-2,65 en 3e
kwal. 2,55—2,60.
Prijzen in guldens per stuk:mefk- en
kalf koeien 1715—2825; kalfvaarzen
1470-2625; vare koeien 1400-2330;
pinken 1050-1500; stieren 1675-3050;
graskalveren 500—900; nuchtere kalve
ren 40—70; nuchtere kalveren voor fok
en mesterij zwartbont 280—»
roodbont 425—525; vette i
180—205; vette lammeren 185-,
feiten 25-80.
Overzicht (resp. handel en I
slachtrunderen gedrukt - mt
prijshoudend; melk- en kalfkoek
- moeizaam prijshoudend; 1
flauw - moeizaam prijshoudenj
kalveren rustig - ruim prijshj
nuchtere kalveren kalm - stabie
tere kalveren voor fok en mestel
- lager; schapen en lammeren II
duur; varkens stug - moeizaaj
houdend; geiten redelijk - vast. j
Van alle Nederlanders komt
39,1% tenminste eenmaal per
jaar in een museum. Het cijfer
is van 1976 en betekent dat de
stijgende lijn van de laatste
jaren wordt voortgezet. Ter
vergelijking: het bioscoopbe
zoek ligt ongeveer even hoog;
ook zo'n 60% die nooit gaat, al
zal de bezoek-frequentie voor
de bioscoop wel wat hoger lig
gen. Toneelvoorstellingen, con
certen e.d. hebben 10% meer
wegblijvers. Sportwedstrijden
worden door 67% der Nederlan
ders zelden of nooit bezocht
Vergelijkenderwijze scoren de
musea dus beter dan de voet
balstadions.
Als je die cijfers naast elkaar
zat komen de Nederlandse mu
sea er lang niet slecht af. Toch
is er ontevredenheid, zowel bij
de museumstaven als bij de
overheid. Men zou een flink deel
vah de 60% wegblijvers ook
graag in de musea zien, vooral
omdat bij de wegblijvers de
mensen met lagere inkomens en
lager opleidingsniveau ruim
oververtegenwoordigd zijn.
Met name het Haags Gemeente
museum is al lang bezig met de
vraag hoe je „de gewone man"
kunt interesseren., Dr. H. E. van
Gelder, directeur van 1912 tot
1941, haalde al van 1914 af
schoolklassen in zijn museum
en legde later contacten met
vakverenigingen en het Instituut
voor Arbeidersontwikkeling. Na
de oorlog ging men de wijken
in. Eerst met tentoonstellingen
in wijkgebouwen, later met een
expositie-bus die van het Ameri
kaanse leger was overgenomen,
sinds 1975 met de „Kunstkar",
die telkens in een andere Haag
se wijk aandacht voor een ten
toonstelling vraagt.
Aan die Kunstkar is een studie
gewijd door leden van de afde
ling Kunstsoeiologie van de
Rijksuniversiteit Utrecht onder
leiding van Prof. dr. P. Thoenes,
dat resulteerde in een rapport
waaraan Henk Overduin van de
Educatieve Dienst van het mu
seum een zeer werkzaam aan
deel had. Het rapport, voor
10,- verkrijgbaar bij het mu
seum, geeft in zijn uitkomsten
eigenlijk niet zoveel nieuws. Het
blijkt dat de Haagse cijfers niet
veel verschillen van de landelij
ke. Het blijkt ook dat toevallige
binnenkomers het best leuk
vonden om een kwartiertje in de
Kunstkar te vertoeven, ook al
waren ze niet over-énthousiast
over de tentoonstelling.
Toen twee jaar geleden de
Kunstkar voor het eerst ging
rijden was dat met een tentoon
stelling van Escher-prenten. Er
was er een duidelijke relatie
met het Gemeentemuseum, dat
het nagenoeg complete oeuvre
van Escher beheert.. Maar die
tentoonstelling sloeg niet aan
volgens de verwachtingen en
men sloeg andere wegen in.
Geen „rattenvanger"
Henk Overduin daarover: „De
kunstkar moet beslist geen rat
tenvanger van Hameien zijn die
het publiek het museum inlokt
vredigend ten opzichte van een
bezoek aan het Gemeentemu
seum dat in een „goed jaar" de
driehonderdduizend kan over
schrijden? De meesten kwamen
in de Moerwijk: 1675 bezoekers.
Een „kick"
Eerst heette hij deftig „Portocabin", maar bezoekers vonden terecht „Kunstkar" veel
leuker klinken.
Het moet de wijkbewoners iets
bieden waarin zij zichzelf en
hun wijk kunnen herkennen.
Dat hoeft geen kunst te zijn, al
kan er wel een bepaalde relatie
liggen". Dus werd er een ten
toonstelling „Straatbeeld" ge
maakt (deze tentoonstelling was
onderwerp van de studie) met
foto's van straten en pleinen,
brievenbussen en telefooncellen,
urinoirs en verkeersborden. En
steeds met één wand gewijd aan
de eigen wijk.
Er is een duidelijke relatie met
het Gemeentemuseum in die zin
dat daar tentoonstellingen wer
den gewijd aan Berlage, Piet
Zwart en Arntz, namen die ook
in „Straatbeeld" genoemd wor
den. Maar verder is er voor de
bezoekers van de Kunstkar geen
enkele aanleiding om het Ge
meentemuseum te gaan bezoe
ken. Overduin kan nu wel zeg
gen dat dit niet de eerste bedoe
ling is, dat het er om gaat dat
het werk van de museumstaf, en
van andere culturele diensten
wordt dienstbaar gemaakt aan
alle Hagenaars, maar zelfs daar
kan men een vraagteken bijzet
ten.
Het rapport doet weliswaar ent
housiast over de uitkomsten van
de studie, maar nuchter be
schouwd zien wij niet zoveel
reden voor dat enthousiasme,
dat overigens door de verant
woordelijke wethouder Vink,
bijkans een opgenomen inter
view, wordt gedeeld. Straat
beeld trok in totaal 6176 mensen
op zes standplaatsen. Is dat be
ls dat veel voor een wijk van
zo'n 23.000 inwoners waar nogal
tam-tam voor de Kunstkar was
gemaakt?
Dat museum en gemeentelijke
overheid meer mensen willen
laten delen in het gemeentelijk
cultuurbezit is uiteraard lovens
waardig. Maar men kan zich
afvragen of men met de Kunst
kar - het enthousiaste rapport
ten spijt - op de goede weg is.
Waar gaat het in feite om? Er
is een aantal Nederlanders
(rond 40%) dat een „kick" krijgt
bij het zien van het Bruidje van
Matthijs Maris, een compositie
van Mondriaan, een Chinese
goudvissenkom of een fraai be
schilderd clavecimbel. Die 40%
komt meer uit de groep van
hoger-opgeleiden dan uit die
van mensen met alleen l.o., al
zijn er „gewone mensen" genoeg
die kunst kunnen waarderen. Of
eigenlijk niet genoeg en die kan
men misschien bereiken door de
opleiding te verbeteren, waar
schijnlijk niet door een Kunst
kar te laten uitrijden.
Er is een ander probaat t
om „nieuwe mensen" in h
séum te krijgen: orgar
van tentoonstellingen di€
uitzonderlijke kwaliteit o
grote te verwacht^ belai
lingsgraad veel bezoeken
ken. Record van het mus<
destijds de Pompeji-tento
ling geweest die, als we h
wel herinneren, zo'n 230.(
zoekers trok. Die kwamei
een deel van buiten Den
maar er waren ongetwijff
zenden Hagenaars bij die
gelegenheid voor het eers'
museum kwamen. Jamrr
het Kunstkar-rapport ver
in een seizoen dat de k
kinderboeken op stap i:
het Gemeentemuseum, n
nogal mager tentoons
sprogramma, waarschijn]
laag bezoekersaantal zal
Propaganda voor het go<
derboek is prachtig, zelf
met een erg duur a;
maar een paar duizend
bereikt. Maar het zou
zijn als de Dienst van
Kunsten met een tentoor
kon komen die voor h
duizenden een attracti
kent. Mooier voor het n
mooier voor de Ed\
Dienst, maar vooral
voor de Hagenaars dii
naar hun museum gaan
iets echt bijzonders te zi<