El Barco:
Bar-bistro i.o.
K&O cursussen
En verder....
„Mensen zijn
mooier dan
boerderijen of
landschappen"
TOONKUNSTORKEST ZOEKT MUSICI
Richard Burton is voor de
duivel nog niet bang
Fons Jansen met
„Kleintje Kunst"
El Barco, pleisterplaats in Oude Wetering
Versnel-Hoogvliet, tel. 071-
152085.
Het Toonkustorkest Leiden
staat onder leiding van diri
gent René Verhoeff. De repeti
ties op de woensdagavond in
het schoolgebouw aan de As
serstraat zijn inmiddels al
weer in volle gang. Dit jaar
staan werken van Bach, Vival
di en Koumans op het pro
gramma. Het orkest zal in Den
Haag „Die Haghe Sanghers"
en het Groot gemengd koor
„Hagha Cantara" begeleiden
en in Rotterdam het Rotte's
mannenkoor tijdens de kerst
concerten. Daarna volgen con
certen in Noordwijk en in Lei
den of Oegstgeest. Het orkest
is op maandag 17 oktober te
beluisteren in het NCRV-pro-
gramma op de radio .Muziek
in de vrije tijd" om 18.40 uur;
er wordt dan een fluitconcert
uitgevoerd.
LEIDEN - Het Leidse Toon
kunstorkest telt momenteel 40
enthousiaste leden. Dat neemt
niet weg dat er nog ruim
schoots plaats is voor violis
ten, altviolisten, een bassist,
klarinettisten, een fagottist en
diverse koperblazers (vooral
hoornisten). Belangstellenden
worden vèrzocht contact op te
nemen met de secretaresse
van het orkest* mevrouw E.
LEIDEN 'Henny Orri en Fons Jansen gevën maandag 19
september een voorstelling van hun programma „Kleintje
Kunst" in de Leidse Schouwburg. De voorstelling begint om
kwart over acht.
In een „Kleintje Kunst" „stoeien" de twee cabaretiers met
klassieke componisten en dichters. Hierbij worden zij aan de
piano bijgestaan door Frans van Dalen. Voor Fons Jansen is
het samenspel iets heel nieuws, voor Henny Orri de meer
cabaretteske kant van het programma zoals de conférences, de
cross-talks en de tour de chants.
Van links naar rechts: Fons Jansen, Frans van Dalen
en Henny Orri.
Orgelconcert in
Hartebrugkerk
LEIDEN Onder leiding van
Jan Schmltz wordt vrijdag 16
september weer een orgelcon
cert gegeven in de Hartebrug
kerk. De opbrengst is voor de
stichting orgelfonds Hartebrug
kerk. Het concert begint om
kwart over acht.
Achter het orgel zullen René
Guldenmund, Arend v.d. Hei
den, Jan Willem van der Jagt,
Arie Plomp, Hans Wéstgeest en
Simon de Zee plaatsnemen. Op
het programma staan werken
van Marius Monnikendam, Joh.
Pachélbel, Joh. S. Bach, Paul
Hindemith, H. Andriessen, Jeh.
Alain, Jean Langlais, W. A. Mo
zart, Felix Mendelssohn, Bart-
holdy en D. Buxtehude.
LEIDEN De Leidse Volksu
niversiteit K&O heeft nog en
kele plaatsen beschikbaar in
het grote pakket cursussen
dat zij dit jaar aanbiedt Bij
de talencursussen zijn bij de
ochtendcursussen Spaans en
de avondcursussen Duits,
Spaanse conversatie, Zweeds,
Pools, Noors, Italiaans, Russi
sch, Marokkaans, Latijn,
Nieuw-Grieks en Nederlands
voor buitenlanders nog niet
helemaal volgeboekt Overi
gens bestaat er de mogelijk-,
held dat bij voldoende belang
stelling de cursussen Chinees
en Indonesisch aan het be
staande vakkenpakket wor
den toegevoegd. Belangstel
lenden worden verzocht hun
belangstelling in deze aan
K&O duidelijk te maken.
Verder bestaat nog de moge
lijkheid om deel te nemen aan
de cursussen mime, potten
bakken, yoga, werken met sla
ginstrumenten, autotechniek,
macramé, slijpen van edelste
nen, zeefdrukken, bloemschik
ken en vliegertechnieken.
Voor alle cursussen kan men
zich opgeven bij K&O, Oude
Vest 45 in Leiden, tel. 141141.
De overige cursussen zijn
reeds volgeboekt
HAZERSWOUDSE KUNSTENAAR:
OUDE WETERING -
Veertig zitplaatsen op
een Oudhollandse pla
vuizen vloer, een knusse
bar, sfeervolle verlich
ting, een gezellig knette
rend open haardvuur en
een bistrale menukaart
met welhaast uitslui
tend houtskool-gegrillde
vleesspecialiteiten,
maar ondanks dat alles
dient men bar-bistro El
Barco aan de Kerk
straat in Oude Wetering-
nog immer aan te spre
ken als een culinaire
pleisterplaats in oprich
ting. Ondanks het feit
dat sinds de officieuze
openstelling, zo'n dikke
drie maanden geleden,
al vele honderden kote
letten, varkenshazen en
andersoortige vlees
schotels over de toon
bank gingen, is het na
genoeg monopole ga-
s tronomen-onderkomen
in Oude Wetering nog
steeds niet officieel geo
pend verklaard.
„Dat is te wijten aan een aan
tal tegenslagen", verklaart
Koos Krispijn, die samen met
zijn eega Annie en zwager
Klaas Boomhouwer de zaak
heeft opgezet. „Nu moet geluk
kig alleen de gevel nog maar
een kwastje hebben en waar
schijnlijk gaan we nog voor
het einde van de maand 'echt'
open".
Dat neemt niet weg dat voor
dien toch al kennis kan wor
den gemaakt met de kook
kunsten van Annie, Koos en
Klaas. „Want", zo redeneert
het drietal, „samen uit, samen
thuis", en dus staat men bij
toerbeurt achter het snorrende
fornuis en de roodgloeidende
houtskool.
Aanloopje
Nog vers in het geheugen lig
gen de dagen dat in het onder
komen aan de Kerkstraat door
Koos /en zijn vrouw Annie een
melkhandel werd gedreven.
Een handel, die uiteindelijk
het veld moest ruimen voor de
hartewens van de familie Kris
pijn.
Een sfeervol begin en vriende
lijke ^prijzen moeten het aan
loopje worden naar een groot
schaliger en exclusiever uit
spanning, daar aan de Kerk-
weg. Voor eters, dansers en
drinkers uit de wijde omge
ving en niet in de laatste
plaats uit het dorp zelf. Maar,
alles op z'n tijd, omdat groei,
volgens de driehoofdige lei
ding nu eenmaal gelijke tred
met kwaliteit en ruimte dient
te houden. Over de vereiste
gemeentelijke vergunningen
zitten de drie niet erg in, om
dat er aan dit soort gelegenhe
den in Oude Wetering, getuige
de klandizie, nog ruimschoots
behoefte bestaat.
Zoals eerder vermeld komt het
gros van de vleesgerechten li-
nea recta van de houtskool
grill op het bord. Verantwoord
voedsel, zeker bezien in het
kader van de slogan „we zitten
te veel, we drinken te veel, we
eten te veel...". Daar komt dan
nog eens bij dat de vleesscho
tels worden opgediend met ei
gengemaakte gemengde salade
en frites, gebakken of gekook
te aardappeltjes naar keuze.
Biefstuk van de haas kost bij
voorbeeld evenals een var
kenshaas 19,50 gulden. Voor
een entrecóte moet 14,75 gul
den worden betaald en voor
een varkenskotelet 11,75 gul
den. Voor een maaltijd gebak
ken kippepootjes dienen elf
guldens en een kwartje op ta
fel te komen. Een gebakken
schnitzel kost twee kwartjes
meer. De maaltijd versieren
met een glaasje wijn ligt even
eens binnen de mogelijkheden.
Een glas rode dan wel witte
wijn kost 3 gulden.
In de categorie voor- en nage
rechten ligt de keuze voorals
nog wat beperkter. Diverse
soorten soep voor de somma
van 2,50 gulden en een huza
rensalade van 7,50 gulden als
vooraf mogelijkheden en voor
toe de keuze uit een panne-
koek met stroop (3 gulden),
koffie al dan niet met een
appelpunt (resp. 0,95 en 2,75
gulden), een smakelijk likeur
tje variërend in prijs van 3 tot
4,50 gulden, een ijscoupe voor
de somma van 3,50 gulden of
een reuze-sorbet voor zegge en
schrijve 5,50 gulden.
Cordon bleu au
LC
Vier stevig platgeslagen sch
nitzels beleggen met een plak
belegen Goudse kaas en een
plak gekookte ham. De schnit
zels dubbelvouwen en be
strooien met peper en zout.
Zet de dubbelgevouwen sch
nitzels vast met cocktailprik
kers en bestrijk ze, alvorens zef
op het houtskool vuur of in de
ovengrill te leggen, met boter
of olie. Ongeveer tien minuten
aan beide zijden bruin bak
ken. Serveren met gemengde
sla en pommes parisiennes.
Linda Blair, vier jaar ouder
STUDIO The Marx Brothers (16) Weer
zien met het illustere Amerikaanse trio in de
wereldberoemde film "A day at the races".
(Tweede week)
CAMERA Bridge on the river Kwai (12)
Reprise van een rolprent waarin krijgsgevan
genen van Japan een brug moeten bouwen.
LIDO I Madame Claude (16) De maker
van Emmanuelle met een gelijksoortige film,
waarin overigens de uitermate fraaie beelden
op een wat beter verhaal gestoeld zijn. De
film vertelt het verhaal van Madame Claude,
die een uitzendbureau van willige meisjes
exploiteert. (Tweede week)
LIDO II New York, New York (a.l.)
Barbara Streisand en Robert de Niro in een
voortreffelijke romantische comedie. Het zien
meer dan waard. (Tweede week)
LIDO III Turks fruit (16) Uitstekende
Nederlandse film met Rutger Hauer en Moni
que van de Ven. (Veertiende week)
TRIANON Speedtrap (16) - Joe Don
Baker, Tyne Dale en Dianne Marchal zorgen
voor de nodige actie door voortdurend elkaar
in auto's te achtervolgen. (Derde week)
REX Een brug te ver (14) Een uitsteken
de film over de Slag bij Arnhem in de Tweede
Wereldoorlog met tal van prominente acteurs.
(Dertiende week).
HAZERSWOUDE John Hakkaart, die van 19 september tot
en met 10 oktober grafisch en fotowerk exposeert in Het Anker
in zijn woonplaats Hazerswoude, vindt dat de méns in zijn
oeuvre een groot werkzaam aandeel heeft De tweeenveertigja
rige fotograaf. „Houd me te goede, een boerderij of een
landschap vind ik mooi, hoor, maar ik heb er altijd graag een
figuur, een mens, bij". Deze mens realistisch, naturalistisch,
weergeven, dür is het hem om begonnen. Hij, bescheiden: „Dat
doe ik eigenlijk ongemerkt!"
De culturele commissie stelt hem nu in de gelegenheid om een
globaal overzicht van zijn werk te geven. Als jonge jongen al
op gezette tijden tekenend, werd hij retourcheur bij de Neder
landse Rotogravure Maatschappij in zijn geboorteplaats Leiden.
Hij ging naar de academie voor beeldende kunsten te Den Haag,
waar hij het model- en portrettekenen én het illustratief werk
meer onder de knie trachtte te krijgen. Op twintigjarige leeftijd,
toen hij de studie aan de academie had voltooid, kwam de klad
er in. John Hakkaart: „Ik zag toen de beeldende kunst niet
zitten". Hij koos toen ook, na zijn militaire-dienst-tijd, een ander
vak: hij werd fotograaf. Hij: „De creativiteit kwam niet voor
honderd procent uit de verf'.
De freelance fotograaf („reportage en portretten") heeft wel een
grote belangstelling voor beeldende kunstenaars. Zo maakte hij
een portrettenserie van de kunstenaar Paul Citroen, die hij op
gezette tijden pleegt te bezoeken. Een bepaalde lijn vindt hij
nog niet in zijn werk aanwezig, deze John Hakkaart Niettemin
is een bezoek aan Het Anker tussen 19 september en 10 oktober
de moeite waard. Een korte samenvatting van het werk dat
de Hazerswoudse kunstenaar de laatste paar jaar maakte,
brengt de bezoeker overigens wel tot de conclusie dat de mens
Hakkaart („geen familie van de Leidse kunstenaar Fer Hak
kaart") altijd aanspreekt.
LUXOR The Exorcist II (16) Wat zou
er van het meisje Regan terechtgekomen
zijn, dat in de berucht geworden film
„The exorcist" met zoveel pijn en moeite
van haar gruwelijk gedrag genezen werd?
Als filmproducenten zich d&t gaan afvra
gen, dan zit er een vervolg in de lucht
Maar omdat men er niet zo zeker van was
of het bioscooppubliek dezelfde nieuws
gierigheid aan de dag zou leggen werden
de verdere belevenissen van Regan aan
vankelijk als een film opgezet met een
zeer bescheiden budget.
Toen het scenario echter eenmaal klaar
was, bleken er zoveel kostbaar te verwe
zenlijken scènes in te zetten, dat „Exorcist
II" onherroepelijk een dure productie zou
worden.
„The heretic" is vergeleken bij deel I en
de navolgers als de Italiaanse imitatie „De
antikrist" en Hammer's „To the devel.a
daughter" een betrekkelijk rustige demoni
sche film. Het meisje Regan de nu vier
jaar oudere Linda Blair is schijnbaar
weer gezond, maar nog wel onder psychia
trische behandeling van de vrouwelijke
arts Gene Tuskin. Regan beweert zich niets
meer van het gebeuren destijds te herinne
ren, maar als een trouwe volgeling van de
omgekomen duiveluitdrijver Father Merrin
een onderzoek naar diens dood komt in
stellen blijkt uit experimenten met een
„synchroniser" een soort lichtorgel dat
twee personen te zelf der tijd onder hypno
se kan brengen, waardoor zij een „kijkje"
in eikaars gedachtenwereld kunnen nemen
dat Regan *nog altijd met de demon
Pazuzu aan het stoeien is.
De film concentreert zich op het conflict
tussen de in zijn geloof wankelende Father
Lamont Richard Burton, die inderdaad
een verbijsterde indruk maakt die Rega
n's ziel wil redden en de nuchtere dokter
Tuskin, die een medische oplossing zoekt
Lamont's speurtocht naar Pazuzu leidt ten
slotte naar de binnenlanden van Afrika
waar sprinkhanen de oplossing blijken te
zijn voor Regan's problemen.
Als men Barbara Pallenberg's boek leest
over de tot standkoming van de film, dan
is alles mis gegaan wat maar mis kón
gaan. Aan de film is dat niet te merken,
evenmin als het feit dat regisseur John
Boorman zijn oorspronkelijke versie van
twee uur tot anderhalf uur terugbracht De
film kan er alleen maar aan tempo door
gewonnen hebben, al valt het accent nu
wel meer op de zorgelijk kijkende Burton
en zijn tegenpool, de arts, gespeeld door
de koele Louise Fletcher, bekend uit „one
flew over the cuckoo's nest".
MILO
John Hakkaart aan het werk