Leidse kunstenaars in „De Lakenhal" V'" 1 Nieuwe loot aan Leidse horeca-stam CHAROUSKO Alles kan in tekenfilm voor volwassenen En Verder Stilleven van Floris Verster teken, het merk dat een kunst enaar op zijn aardewerk aan brengt. Voorbeelden van het monogram van Brouwer zijn eveneens op de expositie te zien. In zijn latere leven ging Brou wer zich naast het versieren "van vaasjes en potten ook toe leggen op het versieren van gebouwen en het maken van tuinaardewerk. Hij kreeg on der meer de opdracht om het bouwsierwerk van het Vredes paleis in Den Haag uit te voe ren. Brouwer ging bij zijn bouwsierwerk uit van het principe het kunstwerk in het gebouw te laten opgaan. Het bouwsierwerk mag dus geen kunstwerk op zich zijn ijiaar moet als het ware in het ge bouw overvloeien. Voorbeelden van het bouw-' sierwerk van Brouwer zijn op de tentoonstelling te zien bij de zogenaamde gevelstenen. Ook buiten het museum zijn echter de sporen van Brou wers versierkunst achtergeble ven. De stenen bank op het kruispunt Noordeinde/Hapen- burg/Breestraat is bijvoor beeld zijn werk, en verder zijn het Juliana park in Oegstgeest (een eend) en het park „Die Leythe" in Leiden (Dieren- groep) opgesierd door de cera- mische activiteiten van deze Leidse kunstenaar. Het bouw sierwerk bleef tot zijn dood in 1933 de belangrijkste rol in zijn leven vervullen. Impressionisme Floris Verster en zijn tijd en stadgenoot Menso Kamer- lingh Onnes worden be schouwd als laatbloeiers van. het Hollands impressionisme. Verster is vooral bekend door zijn stillevens, een bijna verge ten genre in het Holland van zijn tijd. Hoewel de techniek van dit werk nog wel impres sionistisch was, ging het eigen lijk veel dieper dan de vluchti ge impressie van het impres sionisme. Verster legt een stukje directe emotionele be trokkenheid in zijn werk. La ter ging Verster ertoe over stil levens tastbaar en helder in. waskrijt uit te beelden en ze in strenge lijnen te vangen, hoewel hij zijn oorspronkelij ke techniek, de meer impres sionistische niet uit het oog verliest Menso Kamerlingh Onnes is bekend om zijn portretstudies en verder ook nog met zijn stillevens en bloemstukken. Kanerlingh Onnes is altijd im pressionist gebleven. Verster zowel als Kamerlingh Onnes word beschouwd als coloris- LEIDEN De kelders van het stedelijk museum „De Laken hal" aan de Oude Singel in Leiden zijn goed gevuld met eigen bezit, onder meer bestaande uit werken van Leidse kunste naars. Aangezien die kelders alleen een opslagfunctie hebben, moet het publiek door het gebrek aan tentoonstellingsruimte een blik op deze werken gedurende een groot deel van het jaar ontberen, hetgeen, dat blijkt tenminste uit reacties, wordt betreurd. Om aan het publiek tegemoet te komen heeft het museum de kelderdeuren wijd open ge worpen en in twee zalen de Singelzaal op de begane grond en de Schottezaal op de eerste verdieping een mengelmoes van het laat 19e- eeuwse colo- ristische impressionisme van bijvoorbeeld Menso Kamer lingh Onnes en Floris Verster en het poëtische en nieuwe realisme van schilders als Fer Hakkaart, Herman Gordijn, Gustave en van de Water ten toongesteld. Een extra element is de kleine „herdenkingsten toonstelling" gewijd aan de Leidse pottenbakker Willem Coenraad Brouwer, die 100 jaar geleden werd geboren. Brouwer Willem Coenraad Brouwer was in zijn tijd uniek en kan eigenlijk worden beschouwd als een voorloper van kunst stromingen in de ceramiek die pas veel later gemeengoed werden. Het ingetogen kleur gebruik en de vormgeving die Brouwer in zijn werk toepast, vormen een schril contrast met het schreeuwerige en soms bijna kitscherige kleur gebruik in de meer traditione le vormen in het aardewerk uit zijn tijd (eind 19e eeuw). Het verschil wordt getoond in een speciale vitrine, waarin links het gangbare aardewerk uit die tijd is gesitueerd en rechts vergelijkbare aarde- werkvormen van Brouwer. Het valt op dat Brouwer veel eenvoudiger, veel realistischer te werk gaat. „Toon het mate riaal waarvan die dingen ge maakt worden en toon tevens hoe," zo omschreef Brouwer zijn uitgangspunt. Hoewel het Brouwer lang niet altijd heeft meegezeten in zijn leven on dervond hij wel erkenning voor zijn werk. Dat blijkt bij voorbeeld uit het verzoek van twee grote architecten, Berla- ge en Hoeker om zijn meester- Werk van Willem Coenraad Brouwer siert de entree van het Julianapark in Oegstqeest. LEIDEN - Aan de rijkgeschakeer de horeca-stam in Leiden is sinds kort een nieuwe loot ontsproten: het barbecue-res taurant Charous- ko. Deze nieuwe eetgelegenheid is gevestigd in het voormalige cof feeshop „The Way Out" aan de Oude Rijn 3. Binnen drie maanden heeft de huidige eigenaar van het restaurant. Jan Blonk, met een groot aantal vrienden en ken nissen de ruimte weten om te toveren van een weinig aantrekkelijk geheel tot een sfeervol res taurant. Jan Blonk heeft tot hij „Charousko" opende weinig met het horeca-vak te maken gehad. Gedurende drie jaar is hij werkzaam geweest in clubhuis „In de Vrolijcke Arke" aan de Pieterskerk- choorsteeg. Lekker-e ten-klaarmaken heeft mij altijd wel getrokken", vertelt hij. „Toen ik in dat clubhuis werkte was ik met de kinderen vaak bezig allerlei lekkers te koken". Hoewel hij hierdoor mogelijk de nodige praktijkervaring heeft kunnen opdoen, heeft hij voor het werk in de keuken van „Charousko" toch een specialist aangetrokken: Frank de Goede. „Charousko" bestaat eigenlijk uit twee delen: het barbecue-restaurant en het balkansrestaurant Op drie tafels is een tafelbarbecue aangebracht Voor 25,- per persoon kan men daar zelf zijn vlees grillen. Kok Frank de Goede marineert de varkenshaas (of ossehaas, maar die is 35,-) in cognac. Bij het vlees worden vier sausen, knoflookaardappelen, stok brood en kruidenboter, verse groenten en een vruchtensalade geserveerd. „Vooral aan die verse groenten hechten wij veel waarde", aldus Jan Blonk. „Alle groenten halen we op de markt die is uiteindelijk vlak naast de deur". Ook voor de vruchtensalade, worden alleen verse vruchten gebruikt De vruchten worden overgoten met een gember saus. In het Balkanrestaurant worden een bal kanschotel (ƒ30,-) Pasulj 18,50), Zno- jemsky Gulas 18,50), Zigeuner Spitz 23,50) en Bunjupon hölt 18,50) ge serveerd. Bovendien zijn er nog enkele soorten vlees van de houtskoolgrill te krijgen. „Charousko" heeft zijn gasten slechts één soort wijn te bieden: een Bordeaux van 18,50 per fles. Betwijfeld kan worden of alles wat Jan en Frank hun gasten voorzetten echt Balkans is, maar smakelijk is het in ieder geval wel Bij het betreden van het restaurant val len onmiddellijk de witte tafelkleedjes, de witte servetten van stof en de kandelaars op, die sterk doen denken aan een klas siek restaurant De overige inrichting van de ruimte is eigenlijk volkomen in tegen- spraak hiermee. Jan Blonk: „De mensen zijn geloof ik een beetje uit gekeken op het eten van een houten bord dat wordt neergezet op een biezen vloertegel. Wij krijgen erg veel leuke reacties op het .klassieke" dat we hebben willen aan brengen". Ook door zijn muziek onder scheidt „Charousko" zich van menig an der Leids etablissement: Er wordt uitslui tend klassieke en zigeunermuziek ge draaid. „Charousko" biedt plaats aan ongeveer veertig gasten. Het restaurant is iedere dag, behalve maandag, geopend van half zes tot half elf. Speciaal voor de lezers van de Leidse Courant wilde kok Frank de Goede zijn geheim van de Balkanschotel wel onthullen. Per persoon is hiervoor een ons biefstuk* een speklapje een en- trecote en een sparerib nodig. Deze verschillende soorten vlees dienen een dag voordat zij wor den opgedient te worden gema rineerd. De marinade wordt als volgt samen ge steld: slaolie, een scheutje worchester- saus, tijm, peper, laurier en een scheut wiskey. De vleessoorten worden opge diend met rijst, aardappelpuree en zuur kool, waar door dobbelsteentjes spek en rode paprika wordt meegebakken. De garnering van de balkanschotel bestaat uit tomaat en paprika gevuld met gekrui de gehakt (per persoon ongeveer ander half ons). Het vlees kan worden gegrild of gebakken in de pan. Het gerecht wordt overgoten met gou- lash-saus. Deze wordt als volgt toebereid: een pakje boter, in de pan met paprika poeder en vleesbouillon. Dit indikken met bloem en water er overheen. Vervolgens worden gesneden paprika's, uien, cham pignons, aardappels laurier, peper, wor- chestersaus, gesneden verse knoflook, en marjolein toegevoegd. Voordat het pakje boter de pan ingaat, moet eerst rundvlees worden gekookt Wanneer de saus klaar is wordt dit vlees toegevoegd. Het ver dient de aanbeveling ook deze goulash saus een dag eerder toe te bereiden. ten, dat wil zeggen dat ze zich altijd bezighielden met het toe passen van een kunst waarin beide schilders meesters wa ren. Moderne kunst Bijzonder gevariëerd is ten slotte het gedeelte moderne kunst op de tentoonstelling. Het poëtisch realisme van Co Westerik, Fer Haklaart, Her man Gordijn en Rein Dool houdt zich vooral bezig met mensen, maar dan op een aparte realistische manier. Het nieuwe realisme van Gustave, Van Golden, Dibbets, Lucas- sen en Van de Water (een Lei- denaar) houdt zich meer bezig met voorwerpen, waarbij het niet zozeer gaat om het voor werp zelf als wel om de ma nier waarop iemand dat voor werp waarneemt. Het resul taat kanabstract zijn. De expo sitie eindigt met het strikt ab stracte werk van bijvoorbeeld Kees Buurman, waarbij vlak verdeling, kleur en lijnenspel een belangrijke rol innemen. Bij de exposities zijn uitvoeri ge stencils gevoegd die het werk van de betreffende kunstenaar verduidelijken. Frank de Goede met een paar gasten aan een van de drie grill-tafels. Monique van der Ven en Rutger Hauer in Turks Fruit, deze week opnieuw in Leiden. CAMERA Heavy Traffic (16). Nachtvoorstelling; teken film van de makers van „Fritz the cat". (Vanavond en zaterdag om elf uur) Naarmate de films steeds meer sex en geweld mochten bevatten van de censuur, moest de tekenfilm, vroeger het domein van de kleintjes, wel met z'n tijd meegaan. Met de getekende hoofdfilm over de oversexte kater Fritz kwam de verandering. De eer ste tekenfilm voor volwasse nen. Ralph Bakshi, de daar voor verantwoordelijke man, kreeg het tijdens de productie echter aan de stok met de ontwerpers van de stripfi guur, zodat een vervolg uit bleef. Het succes van „Fritz the cat" was echter te mooi om zo maar te negeren en dus ont stond toch een tweede teken film voor volwassenen van Bakshi's hand. In dezelfde stijl, maar nu met mensen in plaats van dieren als genot- en geweldzoekende hoofdfiguren. „Heavy traffic", zoals de titel luidt, speelt zich af in de slop pen van New York, waar 'n jonge striptekenaar met „un- derground"-strips carrière tracht te maken. Tot groot ver driet van zijn vader, een sta kingbreker voor de Mafia, in teresseert zijn carrière hem meer dan het vrouwelijk schoon. En als hij tenslotte met 'n vrouwspersoon thuis komt is het tot pappa's ontzet ting een negerin, die hem als souteneur gebruikt en hem tot moord aanzet Alles wat de filmkeuring zou kunnen verbieden in een speelfilm, mag in een teken film en Bakshi maakt daar ook nu weer dankbaar ge bruik van. Michael, de hoofd persoon en de enige naturalis tisch getekende figuur, vlucht het huis uit waar z'n Italiaanse vader steeds 'n gevecht op le ven en dood levert met z'n Joodse moeder, ontmoet ho mofiele travestieten als Snow- flake en kaapt de donkere bar juffrouw Carol weg onder de neus van het mannetje zonder benen, dat zeer toepasselijk Shorty wordt genoemd. Het is een wereld van geweld en sex, waarin louter gepeperde taal wordt gebruikt, die Bakshi ons weer voorzet Daarbij spaart lij niemand. Italianen, negers an Joden krijgen er om beur ten van langs en ook de gods dienst wordt niet gespaard. Maar vertoonde „Fritz the cat" tussen de getekende delen in al enig lapwerk, in .Heavy traffic" is het héél duidelijk en dikwijls storend, omdat Baks hi moeite heeft de beide film vormen tot een vloeiend ge heel samen te smelten. We krijgen zelfs een heel frag ment met Clark Gable en Jean Harlow uit „Red dust" - de eerste gewaagde Hollywood- fikn uit de jaren dertig - te zien. Maar wie zich kostelijk gea museerd heeft met de beleven issen van de kater Fritz, zal ook .Heavy traffic" willen zien. Ook al is Bakshi's we reldje toch wel duidelijk héél beperkt LUXOR The big bus (12). Doldwaze rit met een bus op kern-energie dwars door Amerika. De film is bedoeld als komische satire ofwel satirische komedie In beide gevallen is het geen succes geworden, doordat de grappen louter ballorig en zelden leuk zijn. (tweede week) TRIANON Een brug te ver (16). Uitstekende verfilming van de slag bij Arnhem in de Tweede Wereldoorlog (zesde week) CAMERA Once upon a time in the west (12) Wereldberoemde western, die regelmatig van de plank wordt gehaald. Een uitstekende vakantiefilm, die overigens thans al wel wat erg 'langdurig draait (zesde week) LIDO. I Slap shot (16) Een uitblinkende Paul Newman als coach van een ijshockeyteam, dat van een ingeslapen groepje verandert in een fel vechtend team (vijfde week). LIDO H The sound of music (a.L). Een van de grootste kassuccessen van de laatste jaren: een film die telkens en dan vooral gedurende de vakantiemaanden in alle steden op het programma komt te staan. Een nog jeugdige Julie Andrews speelt de hoofdrol in deze musical-film. (vierde week) IJPO III Turks Fruit (16) Uitstekende Nederlandse film met Monique van der Ven en Rutger Hauxer in de hoofdrollen. Een film die internationaal veel waardering kreeg, niet in het minst door het uitstekende camerawerk. Op reprise in Leiden. STUDIO Samen uit, samen thuis (ai) Vakantiefilm van de allerhoogste orde. Bourvil, Louis de Funès en Terry Thomas zorgen voor een stevige portie amusement REX Meisjes die de kop niet laten hangen (16). Het bekende 'sexwerk van weinig niveau.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 5