Pasadena Roof Orchestra kraakt harde noten uit goeie ouwe tijd Denkend aan 's-Gravendeel >rijvend op het piepschuim an de nostalgie is het „Pa- adena Roof Orchestra" inds enige tijd hard op weg laar internationale roem. Vaar de elf Londense muzi- ;anten momenteel ook op luiken met hun listig ge- oonzet heimwee, ze kunnen >lindelings rekenen op bom volle zalen, waar de ietwat >elegen fans spontaan weg- motteren op lustig kabbe- ende golven van gelukzalig- ïeid. Als de ijzersterke Pa- adena-sound eenmaal vïcto- ie kraait behoeft de luiste aar alleen nog zijn ogen te duiten om zich weer terug ie wanen in de gay twenties pn roaring thirties. Dan krijg je gelijk matglazen vi sioenen van hoofse heren in Smokings met te krappe kruisen en van dames, ver hakt in ruches en robijnen, pet is die brekelijke sfeer van opgeklopte blijheid, van [,na ons de zondvloed" en laten we vooral de kanen uit onze grijze samenleving braden", die het oorverdo vend succes van het „Pasa dena Roof Orchestra" bepa len. Bandleider John Arthy, een pure Brit met aangemeten pokerface verbaast zich ach teraf nog steeds over de bij val, die zijn showorkest in geheel Europa krijgt. Met een wild schuimende pils in zijn gouden jat zegt hij schuldbewust: „Toen we in april 1970 begonnen ging het toch duidelijk om een gein tje. Niks meer. We kenden elkaar uit de kroeg. Je kent dat wel: allemaal maten van 'de gestampte pot, die tegen sluitingstijd steevast de wild ste plannen krijgen. Op een avond zei één ons ik weet niet eens meer, wie het ge weest is „Zeg, is het eigen lijk geen briljant idee om een ouderwets ballroomorkest op te richten. Zo'n krakemikke- rige troep keurige heren in witte pakken en met glim mende lakschoenen". „Let wel, het was hem ook niet om het grote geld begon nen. Hij dacht alleen, dat de tijd overrijp was voor zo'n soort orkest. De hele wereld barst immers van het heim wee naar vroeger. Iedereen zit die zogenaamde goeie ou we tijd maar op te hemelen en sterke verhalen uit groot vaders rommelkist op te die pen. Ik weet niet, hoe het hier in Nederland is, maar in Engeland kun je geen ge sprek aanknopen zonder bin nen tien minuten verwikkeld te zijn in een discussie over die fantastische jaren, toen alles nog rustig was en over zichtelijk, toen de wereld één groot dansfeest was en er tussen Noord- en Zuidpool avondvullend geswingd werd". Origineel „Toen ie in de pub met dat plannetje kwam aandragen dacht ik gelijk: „Daar zit een hoop in. Ik speelde op dat moment in een jazz-band en had heel redelijk mijn brood. Maar verandering van stijl kan nooit kwaad, vond ik. Het was in elk geval het pro beren waard". „De volgende dag zat ik al in de bibliotheek te grasdui nen in de originele arrange menten van de hits uit de jaren twintig en dertig. Ik heb ze keurig gecopieerd en vermenigvuldigd en met die deunen zijn we aan het werk gegaan". „Nogmaals; het was ons uit sluitend om een geintje be gonnen. We zeiden tegen el kaar: „We geven onze ouwe job niet op, maar doen dit er gewoon naast". Het ging im mers toch maar om een paar keer optreden voor mogelij ke liefhebbers". „We hebben er van het begin af aan wel doodserieus aan gewerkt. We wilden geen ko pie worden van al bestaande orkesten. Geen slap aftreksel van de band van Victor Syl vester bijvoorbeeld. Daar voelden we niks voor. Het moest een originele sound worden, een authentiek echo uit het verleden. Vochtige ogen „En nou komt het. Nou ge beurt het volgende: we stude ren een ijzersterk repertoire in en stappen er mee op een Londens podium. „Jongens", zei ik nog, „als er vanavond geen hond in de zaal zit is er t nog niks aan de hand. Dan hebben we het in elk geval geprobeerd". Wat denk je? Een uitverkocht huis, een dolenthousiast pqbliek, bis, bis, roepen en ons na afloop met vochtige ogen komen be danken voor de geweldige happening. Ik kan je vertel len, dat we daar wel even van opkeken". Galaportret Vanaf dat moment was het stevige kostje voor de elf heimwee-producers gemaakt. Hun Pasadena Roof Orche stra blies zich regelrecht de hitparade binnen en werd een topattractie in theaters en televisiestudio's. Ook wer den er langspeelplaten met hun grote successen geperst en kwamen er levensgrote posters met het galaportret van de elf op de markt. „We krijgen heel langzaam het gevoel", zegt John Arthy aarzelend, „dat we precies het juiste moment hebben uitgekozen om met een der gelijk orkest voor het voet licht te komen. En vraag je me nou naar de reden van ons succes dan kan ik alleen gissen. Je kunt ons in elk geval niet ontzeggen, dat we professionals zijn. We weten donders goed, waar we aan bezig zijn en gooien er niet met de geruite pet naar. De muziek, die wij spelen is au thentiek en werd precies zo gespeeld in de jaren twintig en dertig. Het is ongecompli ceerd entertainment, recht voor de raap en leve de lol. En dat willen de mensen blijkbaar horen. Ze willen him zorgen vergeten en lek ker wegdromen, meeklap pen, meedeinen, meestam- pen. Te gek allemaal". Om het wereldsucces van zijn Pasedena Roof Orche stra aan te tonen somt Arthy uit de losse hand de engage menten van de laatste dagen op: vorige week een open lucht-show voor tweeduizend studenten van de universiteit van Cambridge, diezelfde dag een optreden voor de Russische ambassadeur in Londen. Vandaar gelijk doorstomen naar het vaste land van Europa, waar shows werden gegeven in het Zwitserse Davos, in Wenen en Oostenrijk. Volgende pleisterplaats was de Ham- burgse televisiestudio, waar een special werd opgenomen, die binnenkort over West- Duitsland zal worden uitge straald. „Te gek", geeft Arthy stra lend toe, „het is allemaal te mad. We hebben momenteel uitnodigingen voor tournees door Amerika en Japan, we moeten nog optreden voor bondskanselier Schmidt in Bonn en voor de koning van Denemarken. En tussen die bedrijven door komen we ook nog op vrijdag 22 en zaterdag 23 juli met ons mu zikale circus naar de Evene mentenhal in Scheveningen. Ik zeg met opzet „circus", want zo beschouwen we ons orkest ook. Je moet namelijk hartstikke gek zijn om in de ze tijd van inflatie op reis te gaan met zoveel muzikanten. In feite valt zo'n onderne ming niet eens meer te be kostigen. Dat is in ons vak allang geen haalbare kaart meer. En toch houden we het vol, omdat het ons niet om de poen begonnen is. We zijn gewoon een toffe vrienden club, die toevallig muziek maakt. We trekken als noma den door Europa en zien wel, waar het schip strandt. Enkele weken geleden trad het Pasadena Roof Orchestra ook op in de Scheveningse Evene mentenhal. Bij die gelegenheid waagden de hevig ruisende Haagse rozenkoningin Edda en topmannequin Yvonne uit de stal van modeontwerper Gérard Brussée zich spontaan op de dansvloer. -jAchteraf moet ik wel vast stellen, dat het geintje langer duurt dan we ons toen in die Londense pub hebben voor gesteld. Maar een geintje moet het wel blijven". Achter Dordrecht Dordrecht, de strenge, de stugge stadse, voor wie het altijd leer om leer is geweest op het scherp van de schrift duik je via een lianenwoud van rotondes en afslagen voorsorteren, invoegen, inhalen en af laten glijden het rivierengebied bin nen. Het water speelt hier duidelijk een heersersrol, het is alom tegenwoordig, omspoelt de akkers, perst zich in hon derden sloten en dwingt de wegenbou wers om zich in allerlei bochten te wringen en telkens over de brug te komen. Het is overduidelijk, dat dit land tussen dijken slechts in bruikleen aan de mens is gegeven. Hij mag er zaaien en weiden, maar niemand weet, voor hoe lang. Want vroeg of laat, maar altijd onverwacht komt het water terug in het gebied, waaruit het eens verban nen werd door pomp en molenwiek. Maas en Hollands Diep, Haringvliet en Spui zijn wel getemd, gekooid en omge schoold van weerwolf tot binnenvetter, maar in het corset, dat nu hun levens loop bepaalt loeren ze op een kans om alsnog de samengestelde rente van hun opgedroogd kapitaal te innen. 's-Gravendeel weet er alles van. Het ligt op de punt van de Hoeksewaard; een bastion, dat vanuit Dordrecht slechts benaderd kan worden met de pont, die aamborstig pendelt tussen de oevers van de Dordtse Kil. Op een luchtfoto kun je duidelijk de egelstellingen zien, waarin de erfvijand zich schuilhoudt. Zonder springvloed lijkt het, alsof de zaken rechtvaardig verdeeld zijn. Aan de ene kant de golven, schuimkopje duikelend op hun speelplaats achter de dijk, aan de andere kant het land, geordend en verkaveld. Een schoolvoor beeld van een Hollandse huishouding. Zo overzichtelijk als een oude ansicht kaart moet het er ook hebben bijgele gen in die nacht van 31 januari op 1 februari 1953. Ook toen viel de winter avond als teer over het dorp. Op de dijk dansten de lantaarns in de noordwester- storm, die tegen de avond was opgesto ken. Even over vieren begon de nood klok te luiden, maar de wind dreef de klanken het dorp uit en vrijwel nie mand hoorde die stem. Toen kwamen de grondzeeën van alle kanten opzetten, ze beukten de dijken murw en sprongen als dieven in de nacht de straten binnen. Die moordende aanval was strategisch gezien briljant gepland. Een uitgelezen tijdstip, een donkere nacht, geen boot aan de wal en de Dordtse Kil als ratte- val tussen redders en verdoemden. De volgende morgen wist niemand meer, waar het land ophield en de zee begon. De afscheidingen tussen water en aarde waren uitgegumd als fouten in een schoolschrift Als je nu van Dordrecht naar 's-Gra vendeel gaat kun je je geen voorstelling meer maken van de helse wraak, die het water in die februarinacht op het weerloze 's-Gravendeel heeft genomen. De sporen van vernieling zijn uitgewist, het land is heroverd, de huizen zijn herbouwd. Je rijdt eerst langs fabrie ken, die tegen elkaar oppijpen. In de lucht drijven rookwolken, gevuld met de weeën van de welvaart De bescha ving, de vooruitgang geef het mon ster maar een naam heeft in dit deel van de Randstad de groene lopers opge rold en er hekken en hallen voor in de plaats gezet Als er geen Dordtse Kil was geweest zou 's-Gravendeel waarschijnlijk ook allang zijn opgeslokt door de industrie, die in zijn eeuwige miljoenendans de polders inwalst. Maar nu houdt de be bouwing vlak voor die barrière vaak vriend, vaak vijand op en kan het land weer ademhalen. Aan de overkant zie ik de toren, recht overeind als een lepel in de dorpskom. Daaromheen de huizen, een molen, singels en bruggen, gegroepeerd als zetstukken in een stille ven. 's-Gravendeel ligt er op deze zomermor gen bij als in de dagen, toen de Graven van Holland dit stuk van de moerasdel ta als heerlijk ambacht aan hun rijk toevoegden. In het dorpswapen houden drie Oranjebomen nog steeds de herin nering levend aan de voorname seig- neuren, die hier in gouden eeuwen heb ben geheerst De enige graven, die in 's-Gravendeel zijn achtergebleven, lig gen nu op de dodenakker achter de kerk. Een stille plek waar de tijd in de bomen neuriet. Verderop bij de brug bespreken de bejaarden het nieuws, dat in de palm van hun hand past Wat er verder gebeurt is, horen ze wel van de dorpsomroeper, die straks weer door de straten zal trekken om het volk kond te doen van'het lief en leed in de gemeenschap. Als je 's avonds met de pont terugvaart betaal je opnieuw het tolgeld voor het voorrecht om in het mensenpakhuis van de Randstad te mogen wonen. Via de autoradio hoor je, dat de file voor de Brienenoordbrug is aange groeid tot zes kilometer. Reizigers, rich ting Rotterdam moeten ook rekening houden met een opstopping bij Dor drecht. In 's-Gravendeel wordt deze informatie instemmend ontvangen. Ze wisten daar allang, dat het in tegen stelling tot andersluidende berichten al tijd beter is om van het dorp te leven

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 17