Besnijdenis van vrouwen van de buren mag het niet! Terug naar de natuur VERBOD ALLEEN ONVOLDOENDE OM GEBRUIK UIT TE ROEIEN DEN HAAG Onlangs is het opnieuw in de aandacht gekomen. Vrouwenorga nisaties in ons land haakten in op sig nalen uit het buitenland door onder meer brieven te sturen aan staatssecre taris Hendriks van Volksgezondheid en de Nederlandse bisschoppen, „hoewel we weten dat het niet gebruikelijk is een dergelijke brief aan een bisschop te richten". In deze brieven het verzoek, te bevorderen dat er zo spoedig moge lijk een eind aan komt. Waar het alle maal om gaat is een gebruik dat in Derde-Wereldlanden nog veelvuldig voorkomt: clitoridectomie ofwel besnij denis van vrouwen, waarbij de clitoris geheel of gedeeltelijk wordt weggeno men. Wanneer deze besnijdenis be perkt zou blijven tot het weg nemen van een stukje huid rond de clitoris (zoals in een aantal landen gebeurt) zou er weinig reden zijn voor de opwinding van de vrouwe norganisaties. Het geheel of gedeeltelijk wegnemen van de clitoris is echter al iets anders. Maar waartegen de verontwaardiging vooral is gericht, is een ingreep die in onze ogen barbaars is en waarvan miljoenen vrouwen de littekens dragen. Deze ingreep houdt in, dat alle uitstekende delen van het geslachtsorgaan (clitoris, grote en kleine schaamlip pen) zonder verdoving wor den weggesneden met ruwe instrumenten als keukenmes sen of scherpe schelpen. Te genwoordig is het meestal de grootmoeder, die zonder eni ge medische kennis de greep verricht. Na de „opera tie" worden de benen van he meisje aan elkaar Vastgebon den, totdat na een paar we ken de wond gesloten is. Een klein stokje moet er voor zor gen dat de vagina zich niet geheel sluit. Wanneer het meisje trouwt, wordt de vagi na weer met een mes of schelp geopend. Het is duide lijk dat een dergelijke in greep zeer pijnlijk is, onher stelbare schade aanricht, le lijke littekens achterlaat en in veel gevallen leidt tot ern stige infecties of zelfs tot het doodbloeden van het betrok ken meisje. Begrijpelijk is het dan ook dat seksegenoten in de wes terse wereld vol afschuw ei sen, dat aan deze praktijken zo snel mogelijk een eind wordt gemaakt. Maar is het ook haaibaar? Is het boven dien verstandig in te grijpen in een cultuur die de onze niet is, door van regeringen te eisen dat zij in hun land clitoridectomie verbieden? De praktijk toont aan dat dit gebruik moeilijk is uit te roeien. Want in bijvoorbeeld Soedan is het officieel verbo den, maar inmiddels is daar ook gebleken, dat de wet geen enkele garantie biedt dat het niet gebeurt. Om dit te begrijpen is inzicht nodig in de culturen van de ongeveer 38 landen, waar be snijdenis van vrouwen nog voorkomt. In tegenstelling tot ons, leven deze volken en stammen nog dicht bij de natuur, waarin de vrucht baarheid een grote rol speelt. Hieromheen zijn eeuwenlang tradities gebouwd en ge groeid. Gepaard aan allerlei vormen van bijgeloof leidt dit tot voor ons vreemde ge bruiken. Hoewel besnijdenis van vrouwen in veel gevallen de bijbedoeling heeft om sexue- le gemeenschap onaantrek kelijk te maken en daardoor ontrouw tegen te gaan, is het bij veel stammen een belang rijk onderdeel van een rite die meisjes in hun puberteit moeten ondergaan om bij de stam te worden ingelijfd (hoewel het ook wel op jon gere leeftijd gebeurt). En of schoon het een zeer pijnlijke, onaangename ingreep is, wil len de meeste vrouwen hem toch ondergaan omdat zij er bij willen horen, geen outcast of paria willen zijn. Bij een aantal stammen of volken is men bovendien van mening, dat de clitoris een rudimen tair mannelijk orgaan is, dat moet worden weggehaald om meer vrouw te zijn. Een in onze ogen even vreemd ge bruik bij sommige Afrikaan se stammen is, dat een pas gehuwde vrouw slechts fluis terend mag spreken en spo radisch de hut verlaten, tot dat het eerste kind geboren is. Het lijkt allemaal zinloos en nutteloos. Maar het zijn tradities, die leven in Aziati sche landen, in het Midden- Oosten, in Zuid-Amerika en Afrika. Tradities, ongeschreven wet ten. En wie zich er niet aan houdt is een uitgestotene. Zoals iemand die zich in on ze wereld niet kleedt naar de geldende maatstaven er ook niet helemaal bijhoort; of zoals iemand die zich in be paalde. dorpen in ons land niet gedraagt naar de heer sende normen, kan rekenen op een volksgericht. De oorsprong van het ge bruik om vrouwen te besnij den is onduidelijk. Moslims willen wel eens naar de Ko ran verwijzen. Maar sommi ge deskundigen beweren met stelligheid dat er in de Heili ge Schrift van de moslims niet over wordt gerept. Bo vendien vindt vrouwenbe snijdenis ook plaats bij vol ken die nog nimmer met de Koran in aanraking zijn ge weest. Overigens is er hier en daar een aarzelend begin om een eind te maken aan dit ge bruik. Vooral onder ge-, schoolde vrouwen in de Der de Wereld begint er een te genstand te ontstaan. Maar" toch zijn er ook zeer ontwik- kelde vrouwen die niet als eersten met deze eeuwenou de traditie durven breken. Of zij worden in de wielen gere den door de oudere generatie van grootmoeders, die niet van deze rebellie .wil weten. Zo gebeurde het, dat de moe der van twee meisjes van vier en zeven jaar (een tegen standster van besnijdenis) een dag weg moest, de kinde ren overliet aan de zorgen van grootmoeder en bij te rugkomst haar dochtertjes gillend aantrof, de beentjes aan elkaar gebonden .Deze grootmoeder is een van de velen die vinden dat men trouw moet blijven aan de stam en zijn gebruiken. Voorts is zij wellicht een van hen die menen, dat met na me de zeer ingrijpende be snijdenis het risico van infec ties verkleint en het baren van kinderen makkelijker maakt. Het is de bekende manier van redeneren tegen beter weten in, die weinig mensen vreemd is. Want wees laatst een Amerikaanse enquête niet uit dat de zwaarste ro kers ontkenden dat roken een oorzaak van longkanker kan zijn, en dat zij die slechts zeer weinig roken er van overtuigd zijn, dat roken in dit opzicht zeer ongezond is? Hiermee wil niet gezegd zijn, dat besnijdenis vanwege al die tradities zou moeten blij ven bestaan. Integendeel. In veel gevallen is het menson terend en daarom kan men slechts hopen, dat deze ge woonte snel gaat verdwijnen. Maar om dat te bereiken is er meer nodig dan een eis tot afschaffing te deponeren op het bureau van een staats hoofd. Een religieuze, die veertien jaar lang als vroedvrouw in Tanzania heeft gewerkt, zegt het aldus: „Allereerst moeten wé voor zichtig zijn met het opsteken van het belerende vingertje. Misstanden dienen gesigna leerd te worden, maar daar bij moet men~de gehele situa tie bij de beoordeling betrek ken en de bedoelde misstand niet als op zichzelf staand gegeven beschouwen. De be snijdenis is barbaars en pijn lijk. Maar doen wij elkaar hier geen pijn met name op geestelijk gebied? Het aantal zelfmoorden is afschuwelijk hoog. Ik vraag mij af wat erger is, wat barbaarser. Het- toont aan dat er bij ons ook het een en ander mis is en daarom moeten wij oppassen onze arrogante vingertjes op wonden elders te leggen". „Het zou een enorme vooruit gang betekenen wanneer vrouwenbesnijdenis werd af geschaft. Maar met het ver zoek hierom raakt men de kern van de problemen der ontwikkelingslanden. Deze gewoonte verdwijnt niet door het simpelweg van bovenaf te verbieden. De enige ma nier is de mensen ervan te overtuigen dat het niet nodig is of anders kan. Daarvoor is scholing nodig. Een man als president Nye- rere van Tanzania realiseert zich dat ten volle. Hij streeft er dan ook bewust naar om allereerst zijn volk, dat uit talloze stammen bestaat, tot één natie samen te smelten, opdat bepaalde problemen centraal kunnen worden aan gepakt. Daarnaast is men druk in de weer met de aan leg van wegen e.d. om de binnenlanden te ontsluiten. Pas dan worden de mensen bereikbaar en is scholing mogelijk. Maar het proces kan slechts langzaam verlo pen door een chronisch ge brek aan geld dat onontbeer lijk is om deze projecten te doen slagen. Twee plus twee is vier: Wanneer wij willen dat er een eind komt aan gebruiken als clitoridecto mie, dienen we te bevorderen dat de mensen scholing kun nen krijgen; Ergo: we moe ten meer geld beschikbaar stellen. En dan zonder die koopmansgeest, die eist dat er voor dat geld ook iets terug moet komen". „Voorts moeten we er voor waken (door uitsluitend te wijzen op dit soort toestan den) de indruk te wekken als zouden deze volken op alle gebieden onontwikkelde zie lige stumpers zijn, die ons hard nodig hebben om hun onze westerse gewoonten bij te brengen. Deze mensen zijn weliswaar straatarm en ver stoken van al ons technisch vernuft Maar dat wil niet zeggen dat zij óns niets te leren hebben. Als jong reli gieuze ging ik erheen met het idealistische idee, dat ik hun veel zou kunnen geven. Dat, kon ik natuurlijk ook, op het De enige manier om aan eert gebruik als clitoridectomie een einde te maken is de mensen ervan te overtuigen dat het nie nodig is. Dat betekent scholing en dat kost geld, veel geld. gebied van hveiëne bijvoor, beeld. Maar gaandeweg be merkte ik dat de rollen wer den omgedraaid. Zij begon nen mij het een en ander bi te brengen, zoals waarder die wij niet of niet meer ken nen. Bij deze mensen is bij voorbeeld ieder kind ge wenst. Hulpbehoevenden hoeven daar niet te worden opgenomen in inrichtingen wegens gebrek aan hulp, om dat deze mensen werkelijk alles voor hun familie en kennissen overhebben. Ook als hulpverlenen dagenlang lopen betekent Of hun gast vrijheid: al hebben zij onvol doende voedsel om hun eigen honger te stillen, zij zijn bele digd wanneer je hun schame le bezit niet met hen wilt delen. Afrika heeft een rijke en levende cultuur, terwijl de onze verarmd en verkrampt is. Wat bij ons onder welzijn wordt verstaan is in vergelij king met hun leven een holle I frase. Hun technisch vernuft mag dan minder zijn dan het onze; dat gaat niet op voor' hun mens-zijn". LONNEKE VAN KOOT reageren. Zij nemen geen ge noegen met gekwaak, geka kel, gekraai en geknor en met de vieze luchtjes van „het goede leven". Antal Losonczi kan ervan meepraten. Zijn miniboerde- rij in de achtertuin van zijn huis te Stevenage in Hert fordshire ten noorden van Londen, veroorzaakt ruzies met de buren en het gemeen tebestuur. Er kan zelfs een proces van komen. De buren hebben gemeentelijke ambte naren, politie, gezondheidsin specteurs en zelfs het plaat selijke Lagerhuislid, minister van onderwijs Shirley Wil liams, gemobiliseerd.De dier lijke geluiden en de geur van mest, afkomstig van Losonc- zi's miniboerderij, geven aan leiding tot misprijzende pro testen. Zijn buren vinden het niet netjes, dat deze 54-jarige Hongaarse ex-patriot, hun voorname woonwijk zo agra risch maakt. Losconczi van zijn kant beweert, dat hij eenden, ganzen, kippen en konijnen nodig heeft om zijn Engelse vrouw Rosemary (37) en hun zes kinderen in leven te houden. Losonczi is werkloos en moet rondkomen met een uitke ring van niet meer dan vijf pond per kind en per week. Op zijn huis staat een hypo theek van 16.000 pond. Als alle rekeningen betaald zijn blijft er niet genoeg geld over om eten te kopen. De man tracht dit probleem op te lossen door pluimvee en konijnen te fokken. Met zijn gammel autootje rijdt hij ge regeld naar de markt om zijn veestapel aan te vullen. „Ik houd de dieren in mijn ach tertuin en slacht regelmatig een kip, een eend of een konijn om de honger van mijn kinderen te stillen", zegt hij. Dit duurt nu al drie jaar. Vijf jaar geleden had deze Hon gaarse vluchteling nog een goede baan als technisch te kenaar. Zijn buren klagen steen en been. Arthur Den nis, een ingenieur, die vlak naast Losonczi woont, voert sinds twee jaar een verwoede campagne tegen de veestapel van zijn buurman. „Hij houdt veel meer dieren dan zijn gezin nodig heeft", beweert Dennis. „Ze maken ontzettend veel lawaai en verspreiden een afschuwelij ke stank. In de kersttijd zag ik achttien eenden, twee gan zen, zes dozijn kippen en on telbare konijnen in de ach tertuin. De hanen, die de bu ren 's morgens wakker kraaien en de ganzen, die 's nachts onder het raam van de slaapkamer staan te snateren, zorgen er wel voor dat dit geen rustige buurt meer is", aldus deze inge nieur. Als men deze man mag gelo ven, is de waarde van zijn huis met vier slaapkamers, die enkele jaren geleden nog 17.000 pond bedroeg, tenge volge van de kwalijke reuk in de buurt gedaald tot min der dan 15.000 pond. Een an dere buurman, het hoofd van een plaatselijke school, beaamt dit Losonczi's buren worden nu gesteund door het gemeente bestuur. Na een grondig on derzoek en langdurige dis cussies heeft het besloten hem op grond van een ge meentewet inzake de openba re gezondheid te verbieden de andere wijkbewoners nog langer te hinderen. Losonczi vindt dat niet eer lijk. „Ik maak er een rechts zaak van", dreigt hij, „in de oorlog werden we door de regering aangespoord groen ten en aardappelen te kwe-; ken voor de overwinning. Wat ik doe is vechten tegen de armoede. Maar als je hier vandaag de dag in de put zit, krijg je van de mensen nog meer op je kop. Dat is een nationale sport". ROGER SIMONS „Terug naar de natuur" (mo menten uit het leven van Tom en Barbara Good) is al enkele jaren een boeiend en bijzonder grappig tv-pro- gramma van de B.B.C. In Engeland heet het „The good life", een titel waarmee ge zinspeeld wordt op de goede kanten van het leven tussen biologisch gekweekte groen ten en graangewassen, knor rende zwijntjes, mekkerende geiten, kakelende kippen en kwekkerende ganzen. De avonturen van Tom en Barbara, die de VARA-tv van de B.B.C. heeft overge nomen, werken op de lach spieren omdat dit romanti sche tweetal vol ijver tracht te boeren in een betere woonwijk van de Londense randstad Surbiton (die overi gens echt bestaat). Men zou kunnen zeggen, dat Tom en Barbara er stand houden dank zij de hoofdschuddende toegevendheid van hun wel willende buren, die zich trou wens nergens mee^ over ver bazen en de dolle situaties gelaten doorstaan. Wat in deze serie op de beeldbuis gebracht wordt, gebeurt in Engeland ook in het echte leven; maar met dit verschil, dat de buren anders

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 14