I
JOSINE EN
JOHN LEVEN
VOOR HUN
WERK IN HUN
BOERDERIJ
TELEVISIE VANAVONI
Geen invloed van jazz op hedendaagse pop
Pantserkruiser Potemkin mijlpaal in filmhistorie
Co
t
A.
V
TELEVISIE VRIJDAG
RADIO VANAVOND
RADIO VRIJDAG
p&smi
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT'
DONDERDAG 14 JULI 1977 PAGINj
)01>
Josine van Dalsum: „John is gewoon de beste regisseur
van Nederland".
John v.d. Rest: „Josine is gewoon de beste actrice van
Nederland".
Josine van Dalsum en John van de Rest, een veel
besproken echtpaar uit het wereldje van televi
siemakers en acteurs. Hij, een begaafd regisseur,
zij een talentvol actrice verruilden Amsterdam
voor het kleine Eenigenburg, een plaatsje bij de
Westfriese Omringdijk. Een prachtige boerderij
vormt daar him onderkomen. Ze weten er zich
verborgen voor roddelmakers en al te nieuwsgie
rigen.
Het echtpaar Van de Rest is bezig de boerderij
in zijn originele staat te herscheppen. In de
sfeervol ingerichte zitkamer kijkt men uit op het
weidse Noordhollandse polderlandschap. Aan de
andere kant de Westfriese dijk, volgens Noord-
Holland-kenners het mooiste stukje van de pro
vincie. Slechts zelden passeert een auto. Josine
van Dalsum is een kleine vrouw met zachte hese
stem. Ster-allures ontbreken. Ze lijkt uitgeput. Ze
is de afgelopen weken samen met haar man, bezig
geweest aan de televisieopnamen voor het stuk
„Omzien in wrok", naar het bekende „Look back
in anger" van de Engelse schrijver John Osborne.
De opnamen betekenden dat het echtpaar slechts
zelden in Eenigenburg te vinden was.
Actrice Josine van Dalsum en regisseur John van
de Rest zijn naar Eenigenburg verhuisd om daar
rust te vinden. Het enge televisiewereldje begon
ze te benauwen. In het Gooi en in Amsterdam
draaiden ze rond in het cirkeltje van collega's en
vrienden, die uitsluitend over het werk praatten.
In Eenigenburg kunnen ze zichzelf zijn. Geen
mensen die hen beschouwen als het achtste we
reldwonder, maar de Van de Rests accepteren als
buren en dorpsgenoten.
Hij: „De mensen in het dorp kennen ons niet
achter de fagade van ons werk. Hier zijn we
Josine van Dalsum en John van de Rest zonder
dat daar nog wat achter aankomt. Hier is de
maatstaf hoe je bent, niet wie je bent, wat je doet
en waar je vandaan komt. We zijn voor hen
gewoon inwoners van het dorp, buren, dorpsgeno
ten. Die bekendheid, die alleen maar komt door
dat kleine schermpje met die knoppen er onder,
heeft hier gelukkig geen enkele waarde. We zijn
geaccepteerd. Men ziet dat je je best doet om de
boerderij weer in zijn oorspronkelijke staat te
krijgen, dat je in je tuintje staat te zwoegen, in
de snik hete zon, dat jezelf in je huis staat te
timmeren. Dat waarderen ze. Ze komen langs en
geven adviezen. Toen met die rupsenplaag vertel
den ze me wat ik er tegen moest doen. Dat is
prachtig".
Een andere reden om te verhuizen was de sfeer
die er de laatste tijd rond John van de Rest en
Josine van Dalsum ontstond. In „Het Wereldje"
is de naijver onderling erg groot En dat begon
hen enigszins op de zenuwen te werken. John en
Josine elkaar afwisselend: „We kunnen geen stap
doen of ze denken dat er een bedoeling achter
zit. Alles wat we doen wordt uitgelegd als publici
teitsstunt Als wij een kind krijgen dan is v dat
volgens velen geprogrammeerd. Wat we ook doen,
we blijven altijd in het nieuws, zonder dat er enig
initiatief van ons uitgaat. Welke voordelen hebben
wij bij publiciteit Voor ons maakt het niets uit
We zullen er geen cent meer door verdienen. Een
omzet hebben wij niet, dus we zetten ook niets
meer. af als er weer eens een interview in de krant
staat. In het wereldje wordt echter gedacht dat
we worden voorgetrokken, dat we worden ge
pousseerd. Men is afgunstig. Als je succes hebt,
dan kan dat overal aan liggen, maar niet aan het
feit dat je talent hebt. Men aanvaardt geen talent.
Succes betekent geld schuiven en veel geluk
hebben. Want voor succes moet een reden zijn.
Men kan het niet aanvaarden dat je succes hebt,
dat je daardoor geld hebt, maar daarnaast nog
gelukkig bent ook. Dat wekt jaloezie op".
Die jaloezie heeft tot gevolg dat er praatjes de
ronde doen als: Josine van Dalsum speelt voor
televisie bij de gratie van haar man.
John van de Rest: „Dat is beslist niet waar. Ook
dat wordt weer verteld uit afgunst, jaloezie. Wij
werken overigens slechts zelden samen. Ik wou
dat het wat meer kon. De enige reden dat ik graag
met Josine samenwerk is omdat ik een zeer groot
vertrouwen heb in haar talent. Ze is, en dat zeg
ik niet om haar omhoog te praten, een van de
betere actrices van deze tijd. We zijn perfect op
elkaar ingespeeld. Men zegt wel eens dat een
acteur in de huid van een ander kruipt. Dat is
onzin. Een goede acteur is die ander. Josine heeft
dat ook. Wat ze speelt, voelt ze ook echt. Ze
beleeft al die emoties zelf. Het gebeurt wel dat
ik haar tijdens de repetities af moet remmen, dan
geeft ze zichzelf te veel".
Josine: „Ik vind John de beste regisseur in Neder
land. Dat klinkt simpel maar het is waar. Wil ik
me volledig aan een stuk geven, dan moet de
regisseur een beetje van mij houden. Mij aanspo
ren, laten zien dat het goed gaat, geloven in wat
ik doe. Dan ontstaat er een wisselwerking. De
laatste produktie „Omzien in Wrok", dat ging
geweldig. Het gebeurt zelden dat je het zo mee
maakt. Wij zoeken naar momenten dat we geluk
beleven aan ons werk en aan ons leven. In die
zin leven we heel intens. Ik zou ook graag willen
dat we altijd samen kunnen werken".
Josine van Dalsum maakte het eerste kennis met
de televisie via een aan haar gewijd programma,
onder de titel „Dwars Talent'L Een nogal opzien
barend programma, want Josine, toen net van de
toneelschool, bekritiseerde een aantal van haar
collega's en enkele theatervormen. Het werd haar
niet in dank afgenomen, tenminste, niet door de
gevestigde toneelspelers. Toen ze door die rol in
de toneelwereld en ook daarbuiten bekend kwam
te staan als maatschappij-kritisch, maar daarna
via „Dwars Talent" een aanbod accepteerde voor
Let in „Een mens van goede wil" voor de Avro,
kreeg ze opnieuw veel kritiek te verduren. Kritiek
die er overigens nog steeds is, want men verwijt
haar van links naar rechts te zijn overgestapt.
„In principe denk ik nog precies hetzelfde als
toen. Die felle ironie die ik had, zo handelde ik
ook. Mijn eigen kwaliteiten of niet-kwaliteiten
moesten toen echter nog worden gepraktiseerd.
Ik wist niet echt wat ik wilde. Ik was jong,
idealistisch. Dan kun je, zo net van de toneel
school wel gemotiveerd blijven roepen maar je
moet toch je eigen plaats in die toneelwereld
beseffen. Je kan niet blijven schreeuwen als je
zelf nog niets hebt gepresteerd. Ik was op zoek
naar wat mijn mogelijkheden, mijn kwaliteiten
waren. Toen ik dat programma deed kreeg ik een
aanbod om in Gerard Walschaps „Een mens van
goede wil" te spelen. Die rol heb ik zeer welbe
wust aangenomen. Die rol betekende voor mij een
mogelijkheid mijn kwaliteiten te testen. Het bete
kende ook dat ik gelijk bekend stond als een
overloper".
John van de Rest: „Josine is wat dat betreft
volkomen integer. Ze zoekt in alles de waarheid.
Ze gaat op bezoek bij zichzelf. Wat ze doet moet
ze met zichzelf kunnen verantwoorden. Dat wekt
wel irritatie op bij andere jongens. Na „Een mens
van goede wil" werd ze beschouwd als een deser
teur".
Die. irritatie zette zich nog verder voort toen
Josine een liedjesprogramma opnam, waarin ze
haar gevoelens op chansonachtige wijze vertolkte.
Dat viel volkomen verkeerd in het zo nuchtere
Nederland. De kranten wierpen «ich- met volle
overgave op het programma en van het program
ma bleef niets over. Jungmann schreef in Het
Parool „De grootste afknapper van de avond was
Josine van Dalsum".
John van de Rest: „Op het moment dat het
programma vertoond werd op de Nederlandse
televisie zaten wij in het buitenland. Toen we
terugkwamen hoorden en lazen we die vernieti
gende kritieken. We waren er kapot van. Men
kende Josine niet zoals ze in dat programma
optrad. Men mag in Nederland geen emoties
tonen. De Nederlandse taal leent zich daar niet
voor, vindt men. Elke vorm van gevoel die men
toont wordt afgedaan als aanstellerij, en in ons
geval, als show. Herman van Veen heeft al eens
gezegd: „Ik mag niet huilen op de televisie". Dat
is waar, dat wordt niet gepikt. Het is kitsch".
De kritieken waren zo hevig dat Josine van
Dalsum het begon te beschouwen als een persoon
lijke aanval. Het programma was een eigen pro
duktie van het echtpaar Van de Rest. Het echt
paar stelde zich toen in verbinding met Henk van
der Meijden. „Een onbegrijpelijke reactie", vindt
John van de Rest nu ook. Een artikel onder de
kop „De nacht dat Josine van Dalsum wel moest
huilen" was het gevolg. Josine nu: „Ik vind
eigenlijk niet dat je dat nu moet verdedigen. Op
het moment leek het ons het beste Van der
Meijden te bellen en dat hebben we ook gedaan.
Ik hoef me daar nu niet meer voor te verantwoor
den. Ik vraag mijn buurman ook niet voor alles
wat hij doet zich te verantwoorden, hoe iout dat
ook mag zijn".
Van de Rest over een slag journalisten dat hij
minder graag in zijn huis heeft: „Om de vier
maanden hangen ze aan de lijn. Als we toestem
men komt men al met een bepaald idee bij ons
thuis. Men heeft het al helemaal klaar. Wij moeten
alleen nog even onze medewerking geven om de
witte pleldcen op te vullen. Er was hier eens een
verslaggever die had van zijn hoofdredacteur de
opdracht gekregen over Josine een verhaal te
schrijven onder de titel „Van tomaat tot goudrei-
net". We hebben hem er gelukkig van kunnen
overtuigen dat we daar niet zo gecharmeerd van
waren. De reden dat we vrijwel altijd toestemmen
voor interviews is dat we het op die manier in
eigen hand houden, die publiciteit. Het is wel eens
gebeurd dat we weigerden, maar dan kregen we
te horen dat er dan toch een stukje gemaakt zou
worden wat niet zo gunstig voor ons zou zijn. Dan
geef je wel toe".
Josine van Dalsum'; „in die zin ben je toch een
publieke vrouw. De mensen willen over je lezen.
Die bladen voorzien in een behoefte die er kenne
lijk bij veel mensen bestaat. Zoals we nu die
bladen opvangen kunnen we overzien wat er over
ons geschreven wordt. Anders ben je helemaal
aan de haaien overgeleverd. Er worden vaak
dingen gevraagd die soms helemaal niet van
belang zijn om zo en plein public te vertellen.
Mijn werk vind ik belangrijker dan al die poeha
er omheen".
KOOS VAN WEES
Duke Ellington.
Ella Fitzgerald.
Vanavond brengt de KRO-tv de
vierde aflevering in de serie
„All you need". Driekwart van
het voor deze serie gebruikte
materiaal is speciaal gefilmd,
terwijl het archiefmateriaal zeer
zeldzaam is en vaak nog" nooit
vertoond. Deze vierde aflevering
staat in het teken van de jazz.
Het wordt duidelijk dat jazz van
oorsprong zwarte noch blanke
muziek is en ook nauwelijks
enige invloed heeft gehad op de
hedendaagse popmuziek. Even
min heeft de wieg van de jazz
in New Orleans gestaan.
De jazz laat de kijker ervaren
dat de neger steeds moest schip
peren en offers moest brengen
om zijn muziek in wijder kring
gehoor te doen vinden. „Fatha"
Hines, Count Basie, Charles
Mingus, Dave Brubeck, Louis
Armstrong, Miles Davis en
Charlie Parker zijn enkele gas-
ten in deze aflevering. De KRO-
tv zendt deze serie uit in een
Nederlandse bewerking van
Theo Stokkink en Ellen Meuwis-
20 Jaar jungle
Guus en Hanny Brinkskes en
hun tien kinderen, die jaren
hebben gewerkt in het gebied
van de Mato Grosso in Brazilië,
komen hun ervaringen vertel
len. De Brinkskes kennen een
sterke gezinsband en zijn mede
daardoor in staat hun werk te
doen.
Ned. 1 20.20 uur
Continental Singers
Speciale uitzending gewijd aan
de Continental Singers, die met
hun countrysongs en religieuze
liederen overal ter wereld velen
aanspreken.
Ned. I 20.45 uur.
Wetenschapsfilm
In deze film over wetenschap en
technologie wordt een analyse
gegeven van de ontwikkelingen
in de twintigste eeuw. In hoever
re werd er wezenlijk vooruit
gang geboekt en was dit zinvol?
Ned. I 21.05 uur.
Billy de Bluffer
Billy moet naar de psychiater,
die zijn dwaasheden toeschrijft
aan tekort aan liefde. Wie heeft
daar ooit genoeg van? Billy niet.
Van zijn omgeving wordt ver
langd, dat ze Billy een tijdje
serieus nemen. Dit vóert de
dwaasheden dan wel ten top.
Ned. II 20.25 uur.
Levensloop
Pastor Jan ter Laak heeft een
gesprek met de 52-jarige uit
Rheden afkomstige D. G. Age-
link. Hij is actief binnen de
vakbond en werkt zelf tussen
zijn mensen in een betonfabriek
aan de IJsel. Daarnaast is de
heer Agelink, die een zeer eigen
onafhankelijk oordeel heeft, bij
zonder actief binnen de kath
olieke kerk. Hij is lid van de
diocesane pastorale raad van
het bisdom Urecht en werkzaam
in het bedrijfspastoraat. De
heer Agelink, die tijdens de poli
tionele acties in Indonesië heeft
gezeten, praat zijdelings ook
over het probleem van de Zuid-
Molukkers.
Ned. II 22.35 uur.
Sergei Eisenstein's uit 1925 daterende
„Pantserkruiser Potemkin" mag een
mijlpaal in de geschiedenis van de
film worden genoemd. Zoals voor
Amerika David Wark Griffith pio
nierswerk verrichtte en met tal van
nieuwe technieken de film van ker
misvermaak op een artistiek hoger
niveau bracht, zo ontwikkelde Eisen-
stein in deze reconstructie van een
matrozenopstand in Odessa anno 1905
montage-technieken, die een revolutie
in het filmmaken veroorzaakte.
Wie er vanavond voor op wil blijven
kan dat nog eens op zijn beeldbuis
constateren. Als verwende moderne
kijker, die dialoog en kleur als nor
maal verschijnsel accepteert en beide
niet meer weg te denkenelementen
acht voor een boeiende film, is het een
verrassing om te zien hoe Eisenstein
zijn beelden met spanning wist te
laden - het groeiend ongenoegen over
het bedorven voedsel aan boord - cul
minerend in de klassiek geworden se-
kwentie op de trappen waar het tsaris
tische leger op bloedige wijze de met
de opstand sympathiserende menigte
uiteenslaat
Filmhistorici zijn geneigd om dit deel
beeld voor beeld te ontleden als
schoolvoorbeeld van montage. In film
literatuur treft men telkens beelden
aan van de oude dame met haar lorg
net, die door een' kogel in haar oog
wordt getroffen en de kinderwagen
die van de trappen wordt geduwd
door de stervende moeder. Maar men
moet de sekwentie in zijn geheel zien
om de verbluffende „timing" van de
beeldwisseling naar behoren te kun
nen waarderen.
„Pantserkruiser Potemkin" was in
1925 eigenlijk een opdracht tot het
maken van een propagandafilm over
een - toen nóg mislukte - opstand
tegen het Tsaristisch regime. Eisen
stein gebruikte hem om te experimen
teren met nieuwe montage-technieken
en schiep zodoende - mede door het
camerawerk van Edouard Tisse - een
kunstwerk dat een veel grotere bete
kenis kreeg dan de oorspronkelijke
opdracht.
Ned. I - 21.50 uur. OTTO MILO
NEDERLAND I
NOS
18.45 Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
19.04 Kinderkrant
19.30 Het kleine hula, TV-serle
20.20 Na 20 jaar jungle
20.45 Continental Singers
21.05 Wetenschap en technologie
21.20 Tenslotte
NOS
21.35 Journaal
VPRO
21.50 Pantserkruiser Potemkin,
Russische film (1925)
NOS
23.05 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Toeristische Tips
18.55 Journaal
KRO
19.05 Cijfers Letters, quiz
19.25 Wereld onder water, TV-se
rle
NOS
20.00 Journaal
KRO
20.25 Comedy Hour
21.15 All you need, afl. 4 (jazz)
22.05 Brandpunt
22.30 Levensloop
NOS
23.00 Journaal
19.05 Het wilde en het
Westen, TV-flIm
.19.15 Flodermaus-anekdotes I
20.15 Hier und Heute JP
20.45 Spel om kwart voor rui
21.00 Journaal M
21.15 Doodlopende weg, dP
mentalre
22.00 De Tijgerbrigade, TV-seiP
22.55 Titel, Thesen, Temperen
te
23.40 Journaal
DUITSLAND II
18.00 Journaal
18.10 Die Blene Ma|a, tekenj
serie
18.35 Draalschl|f
19.20 De advocaat, TV-serle
19.55 Malnzelmfinchen
20.00 Journaal
20.30 Krach lm Hochhaus, TV,
medle fTir
22.00 Journaal
22.15 Nieuwe strafwetgeving f11
23.00 Und Rosa und Marilyn [CS"
d.TV-flIm rf er
0.40 Journaal eiTe
Kt
DUITSLAND I
18.05 1001 Mijl, TV-serle
18.55 Journaal
19.00 Nieuws uit Noordrljnland-
Westfalen
18.55 Beertje Colargol
19.10 Zeven kleine Austral
TV-serle
19.35 Kijk uit, wegtips
19.45 Journaal
20.15 Coronation Street
20.40 Panorama
21.10 Filmpremières
21.50 In memorlam Bert Jansi
22.15 Journaal
NEDERLAND II
AVRO
17.30 Sportpanorama (tennis)
DUITSLAND I
14.00 Journaal
16.35 Journaal
16.40 Woningbouw
17.25 Het vuurrode speelgoed
tootje
17.55 Teamwork 77
11.00 Journaal
11.05 Draaischijf
11.25 Cent brlques et des tulles,
Frans-Italiaanse speelfilm (1964)
12.45 Volkstuintjes
13.05 Titel, Thesen, Temperamen-
te
13.50 Persoverzicht
Miimf-ui.ii
17.15 City Blues, documentair!
ïntairefcj
BELGIE
NEDERLANDS
17.15 Tour de France
HILVERSUM I
bóekenrubr. 19.00 (S) Leger des
hellskwartier 19.15 (S) De wereld zingt
Gods lof. Verzoekpl. prgr. van gewijde
muz. 20.00 (S) Goed gestemd: gevar.
zang. 20.40 (S) Draaischijf 22.00 (S)
Orgelconcert 22.15 Avondoverdenking.
22 30 Nws. 22.40 (S) Monna Paola, het
19.00 Sportpanorama. 10.40 (i.
Barney Kessel en violist Stephane q
pelli. 20.00 Nws. 20.05 (S) Radio Fü
monisch Orkest o.l.v. Willem van j
-loo: klass. muz. 21.20 (S)JA2
22.20 Aspecten, kunatrubr. I
Met net oog c
HILVERSUM III
HILVERSUM II
18.00 Nws. 11.11 Radiojournaal. IKON:
18.30 Kleur: inf. en comment, over
zaken van kerk en samenleving. AVRO:
(18.03 De vakaturebank). TROS: 1;
(S) Poster. 20.02 (S) Soul Show. 2
(S) Sesjun. 22.55 Meded. 23.02 (S)f C
se-up. 0.02 (S) De Hugo van Geld»
----- -1- 1.02-7.00 (S)| L|
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
Woord. 7.08 (S) Zomer '77: gevar. pro-
gr. (7.30 Nws. 7.41 Echo. 8.24 Overwe
ging. 8.30 Nws. 8.36 Gym voor de
huisvrouw). 8.45 (S) Zomer '77, vervolg.
(10.30 Nws.) 11.00 (S) Kees Schilpe-
roort: gesprek. 12.00 (S) Zomer 'Tl:
gevar. progr. (12.26 Meded. 12.30 Nws.
12.51 Echo. 15.30 Nws.) 16.00 (S)
Spreekuur: muzikale wensen. 17.00 (S)
In de hutsgeklutste kinderwinkel, kin-
derprogr. 17.30 Nws. 17.32 (S) Echo
magazine.
HILVERSUM II
7.20 Vandaag.vrijdag. 8.00 Nws. i
Hier en nu. 8.30 Op de man af, evang.
comment. 8.35 Te Deum Laudamus.
NOS: 9.00 De dokter Is verziekt, docum.
9.35 Waterst. 9.40 Gebruik en mogelijk
heden van het elektronisch orgel. 10.00
Wat heeft dat kind? 10.15 Duidelijke
taal. 10.30 NOS-jazzportret. 11.00 Nws.
11.03 Meer over minder. 12.30 Toeris-
mo, toeristische inform. Overh. voorl.:
12.40 Uitz. voor de landbouw. NOS:
13.00 Nws. NCRV: 13.11 Hier
NOS: 13.30 Vonken onder de a
Onder de Groene Linde. 14.00 Asi
van de kamermuziek. 14.00 Zoeklicl
kringen. 17.45 Symbiose. 7.55 Medj^j
HILVERSUM III
EO: 7.02 (S) Gospelsound, i
Tijdsein, muziek en inform. 9.02 (S
muzikale fruitmand. 10.06 (S) Te el
ure. TROS: 11.03 (S) Gerard de V
draait op verzoek. 12.03 (S) De N
landstalige Top-lp. 13.30 (S) Polde
parade. NOS: 14.03 (S) Radio To
France.
NOS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg klass
9.00 Nws. 9.02 (S) Stof van eeuw1
10.00 (S) Vocalise. 12.00 (S) Van
Nederl.' Concertpodium: Elly Amel
sopraan, Dalton Baldwin, piano.
13.00 (S) Klankspiegel. 14.00 Nws. 1'
(S) Orgelbespeling. 14.25 (S) Laat 9
en spel. VPRO: 15.00 (S) Muziek
vier: vrouwelijke componisten
dirigente uit Amerika.
Meeste bekijks voor AVRO
(Van onze radio-en tv-redactie)
HILVERSUM In het eerste kwartaal van 1977 heeft de AV
met 35 procent de hoogste gemiddelde kijkdichtheid op de teil
sie gehaald. Na de AVRO kwamen de TROS met 31 procent,
KRO met 29 procent, Veronica met 25 procent, de NOS en
VARA met 19 procent, de NCRV met 17 procent, de VPRO
9 procent en ten slotte de Ev. Omroep met 6 procent.
Wat de gemiddelde waardering betreft kwam een andere volgo
uit de bus. Leiders waren daarbij de AVRO, de TROS en de E
met een waarderingscijfer van 72, voor de VARA, de NCRV
de KRO 71, gevolgd door de NOS, de VPRO en Veronica
69.
In de categorie „zware informatie" werd de hoogste kijkdichth
gemeten voor de Brandpunt-special van de KRO over de WD-li
aanvoerder Hans Wiegel. Hij haalde een kijkdichtheid van
procent bij een waardering van 72. De hoogste waardering in d
categorie (77) was overigens voor de aflevering van „Groot i
u" van de VARA, waarin „waarheid of leugen aan het ziekl
van ongeneeslijk zieken" het onderwerp vormde.
Bij de consumenteninformatie haalde „Koning Klant" van
VARA een kijkdichtheid van 33 procent en een waardering
73. De rubriek „Driemaal twintig" van de AVRO kreeg 28 en
als cijfers. Zeer hoog was de waardering voor natuurfilms. H<
waarderingen werden ook gegeven in de sector „Ernstige muzii
(78), voor de series „Muziek uit duizenden" van de TROS
„Internationaal opera tv-concours" van de NCRV.
Bij de films kregen oorlogsfilms en westerns zowel de groot
kijkdichtheid als de hoogste waardering met percentages van
tot 46 en waarderingscijfers van 76 tot 78. u
Nederlandse tv-series werden dit kwartaal alleen door de KI
de TROS en de VARA op het scherm gebracht. Daarvan oogst
de laatste twee afleveringen van „Pleisterkade 17" een kijkdic
heid van 53 en een waardering van 77.
Onder de buitenlandse tv-series namen de feuilletons met in totJ
56 uitzendingen een belangrijke plaats in. Zij kregen ook hof
cijfers van het kijkpubliek. De top was de laatste aflevering v
„De gebroeders Hammond" met een kijkdichtheid van 52 en e
waardering van 75. Hoog scoorden voorts „Koningen en paupcj
met 48 en 76, „De Jordaches" met 45 en 76 en „Edward de zeven#
met 43 en 74.