rk BEELD SPRAAK Elvis Presley wil indruk maken op Ann Margret TERUGBLIK TOUR EN TOPHITS OP EEN GROTE HOOP TELEVISIE VANAVOND 'l'IIMI'll TELEVISIE DINSDAG RADIO DINSDAG RADIO/TELEVISIE pagina 2 leidse courant r maandag 11 juli 1977 „lei Radio Tour de France, le grand spectacle de NOS, avec Felice Meurdairs, Ferry Came- rade, Ton Fleur, Vincent des Anges en Joost Turbulent". In deze bewoordingen en in Franse tongval klaterende benamingen meldt zich in deze weken meermalen 's daags Hilversum 3, die met drie verslaggevers en vier disc-jockies het Tour-circus en het pop-circus op één grote hoopt werpt. Pop op de pedalen, noemen ze dat in Hilversum. Tour en tophits blijken ongedacht handig in elkaar geschoven te kun nen worden, vullen elkaar aan en voorzien ook in een lang gevoelde behoefte. Theo Koomen kan over zijn nek gaan van opwin ding, in Hilversum onderstrepen ze zijn be toog met een passend plaatje. Weet TTiurau niet van ophouden, Flutwood Mac gooit er een „Don't stop" tegenaan. Werd Merckx op meer seconden achterstand gereden dan hij ver wachtte. Margriet Eshuijs en Lucifer brengen troost met „Selfpity". En bij het feestje van de Peter Post-ploeg in Bordeaux zongen de renners zelf „Oerend hard", een variant op de tekst van „Normaal": „Daar kwamen ze aangescheurd, ze hadden van de wielercross geheurd". Wiel en zwarte schijf hebben elkaar gevonden. Als de waterdragers in een wande létappe grapjes maken met de mooie meisjes langs de weg, gooien de deejeea er een „Cher- chez la femme" tegenaan. Een grote smakzoen van „Big Biscu" is op zijn plaats als Gerben Karstens een smak maakt op een berghelling. En in „Je t'aime", waarin geliefden elkaar omarmen als wielrenners de cols, die geno men moeten worden, gaat het zelfs tegen de klippen op. Renners kijken met hetzelfde ontzag naar de Col d'Aspin als „De groep Normaal" naar Alie: „Als ik je tegen kom, doet mijn rikketik van bommerdebom". En je denkt: „Yes, sir, I can boogie" als je de klimmers omhoog ziet dansen. Maar doorge winterde renners, die van afzien weten, laten wel even een glimlach los als ze van Rob de Nijs horen hoe een groene jongen van zestien aan de hand van een oudere, langharige nimf in één nacht man wordt. Daar komt in de Tour wel iets meer voor kijken dan een nachtverblijf in de open lucht. Hoog in de bergen krijg je trouwens heel andere gevoe lens, meer die van de ruimtemuziek van „Spa ce Art" van Onyx. Felix Meurders: „Voor mij was het geen kunst om pop en Tour te combineren. Disc-jockey is mijn vak en mijn belangstelling voor de wielrennerij in het bijzonder de Tour werd bij mij gewekt in het tijdperk Wagtmans-van Est, Wim en Woutje. Alle jaren nadien spelde ik de Tour-verslagen uit Ik was er gek van en mag wel zeggen, dat ik over de verrichtin gen van de laatste jaren goed op de hoogte ben. De vraag om aan Radio Tour de France mee te werken schiep bij mij niet de minste moeilijkheid. Voor mij is het een combinatie van werk en hobby. Het is wel nodig om iets van de Tour te weten, zodat je kunt beoorde len hoe een étappe zich ontwikkelt. Je bereidt je thuis natuurlijk voor op je werk. Het moet zo de ether in en je wil natuurlijk niet de mist in. Maar met je mond aan de micro moet je improviseren, omdat je niet vooruit weet hoe een koers zal verlopen. Je moet alert reageren op onverwachte situaties. Je moet de gebeurtenissen aanvoelen en je aan de omstandigheden aanpassen. We hebben des tijds de dood van de Brit Simpson in de Tour gehad. Moet je je programma daarbij aanpas sen? Op hetzelfde net doen of dat niet bestaat. Momenteel laat Thurau zich zien als een ontdekking. Dat spreekt mij aan. Jaren gele den zag je hetzelfde met Eddie Merckx. Die dingen doen de massa iets en met je popmu- door Ton Oliemuller NOS-piloot Charles v.d. Heyde vliegt dagelijks enige uren boven de Tour voor de radioverbindingen. ziek mik je op die massa. Je mag als disc-joc- key je eigen voorkeur laten gelden, maar op de regeltafel hangt vlak voor je neus een briefje van de programmaleiding, dat er een voldoende aantal toppers in je programma moet zitten. Daar zorg je voor. Zonder dat je het zelf wil, geef je je eigen uur toch al een bepaalde toets mee en daarom vind ik het goed, dat ze een aantal deejees hebben gevraagd om elk een uur te verzorgen. Dan krijg je er automatisch afwisseling in. En toch alles gevat binnen één thema, nl. de Tour. Daardoor wordt Hilversum 3 herkenbaar. Heel wat beter dan wanneer je onder normale omstandigheden de wisseling van omroepen krijgt. Het ene uur de EO, dan de TROS en daarna de KRO met hun eigen voorkeuren voor pop en wat daarvoor moet doorgaan naar het inzicht van de verschillende omroe pen wekt verwarring bij de luisteraars. Ik moet dus zeggen: Dankzij de Tour de France en de daaraan gewijde radio-uitzendingen wordt Hilversum 3 voor het grote publiek eenN duidelijke zaak". Vincent van Engelen denkt er al niet veel anders over. Van huisuit dicc-jockey doet hij de centrale presentatie van de Goal-uitzendin gen van de KRO, na voordien en tussendoor ook voor de NOS het nodige te hebben ge daan. Hij weet van de sportverslaggeving af, maar verzorgt ook een rubriek „Uit de week bladen", die een helder inzicht eist in wat er in binnen- en buitenland te koop is. Hij zegt: „Het is goed dat de luisteraars dit soort dingen weet. Anders denken ze, dat deejees alleen maar schreeuwers zijn. Waar ze in Amerika een hele studie van maken, nl. de horizontale programmering, d.w.z. een totali teit aan onderwerpen binnen één kader ge bracht, daar zijn we hier nog niet aan toe. Op dat gebied moet er nog wel wat verande ren. Maar eerst en vooral is het nuttig, dat de luisteraar ermee ophoudt te denken, dat deejees jongens zijn met voltooide lagere school en een jaar hitkunde. Deejees zijn geen schreeuwers, maar mensen die bezig zijn met een nieuwe vorm van radio, welke destijds door Joost de Draayer naar ons Land is gebracht. Hilversum 3 is nog in ontwikkeling. De KRO vraagt mij ideeëen over de opzet van een bepaald programma, dat ze een eigentijd se toets willen geven. Je kan rustig zeggen, dat er op Hilversum 3 baanbrekend werd wordt gedaan. Je ziet trouwens, dat ze op de Hilversummen 1 en 2 door middel van blok- programma's zoeken naar een soortgelijke nieuwe vormgeving. En dit ondanks het feit, dat vele luisteraars, die van vroeger de ver starde nette manier van omroepen gewend Felice Meurdairs. Joost Turbulent Vincent des Anges zijn, tegen de haren zijn ingestreken. Juist daarom is het nodig, dat deejees verstandig voor de dag komen in al die onderwerpen, die zij voor de radio moeten behandelen, buiten de pop om, maar tegelijkertijd die losse, vlotte stijl handhaven, die door de pop wordt bepaald. En dan bedoel ik de pop als culturele uiting, want dat is het wel degelijk. Ik prijs de NOS, die heeft ingezien, dat pop en Tour met elkaar zijn te combineren. Het is eerder geprobeerd, maar door allerlei om standigheden niet helemaal geslaagd. Wij heb ben daar toen wel zoveel ervaring mee opge daan, dat deze Tour nu blijkbaar redelijk goed uit de verf komt. Het is niet een pro gramma maken vanuit je eigen hobby-Isme maar vanuit de interesse, die bij het publiek bestaat. Als deejee moet je zorgen daarvan voortdurend op de hoogte te zijn. Ergens ben je ook nog een soort socioloog. Als deejee, als verzorger van totaalprogramma's, waar pop inzet, sta je voor de taak je voortdurend te bekwamen op alle terreinen des levens, zonder dat je je afkomst als deejee verloo chent, want dat is juist het begin van het nieuwe soort radio, dat wij beogen en dat in Hilversum maar heel moeilijk van de grond komt met al die omroepen, die meer met het eigen gezicht dan met het eigenlijke omroepen bezig zijn. Ik heb daar verschillende ideëen over, d.w.z. plannen. Het vervelende is, dat je die in vergaderingen, waar alle omroepen bij zijn, vaak niet kunt spuien, omdat je dan moet vaststellen, dat anderen van jouw plan nen profiteren. Aan de andere kant ben ik blij om de vrijheid die de NOS je geeft. Je bent natuurlijk gehouden een zekere hoeveel heid toppers op de draaitafel te leggen, maar daarnaast kun je je eigen voorkeuren ook best kwijt. Ik moet trouwens ook zeggen, dat de vijf deejees, die Radio Tour de France doen, elkaar uitstekend aanvoelen en aanvullen. Dat schept een prettige werksfeer. Als Radio Tour de France goed werkt, dan heeft dat zeker ook te maken met de collegialiteit, waarmee hier wordt gewerkt". Een heel ander chapiter is, dat de techniek van de radio-overdracht in kannen en kruiken moet zijn. Daar is voor gezorgd door inscha keling van het NOS-vliegtuig, waarmee NOS- vlieger Charles v.d. Heyde dagelijks enige uren boven de Tour vliegt. Hij vormt een vliegende steunzender, die de woorden van Koomen, Bakker en Prakke doorstuurt naar de steunpunten op de grond. Van der Heyde maakt dagelijks gemiddeld vijf vlieguren en mag ook bij slecht weer de lucht in, omdat hij op radar kan vliegen. Dit vliegende radio- tussenstation werkt uitstekend. Jaap Hofman, die de regie in Hilversum voert en gedurende alle Tour-uren direct contact heeft met de mensen ginds: „Zonder dat vliegtuig kun je ook verbindingen maken, maar ik heb ze nog nooit zo helder in de ether gehad. Chef-sport Rob v.d. Gaast van de NOS-radio rijdt in de verslaggeverswagen mee en ik kan met hem overleggen alsof-ie hier tegenover me zit. Hij kan op die manier aan mij en aan de deejees directe aanwijzin gen geven. De kwaliteit van het geluid in een verslag wordt bepaald door de afstand die je hebt tussen je radiowagen en het steunpunt van de Franse radio. Dat bereik is een kilome ter of vijftien en op die afstand is het geluid niet sterk. Met het vliegtuig vervalt dit be zwaar, omdat het bereik veel groter wordt. Voor vlieger Charles brengt dit weinig extra werk mee buiten het vliegen. Hij moet zo nu en dan iets met knopjes regelen. Hij kan het met zijn vliegtuig zo inrichten, zelfs in de bergen, dat hij steeds zo dicht mogelijk in de buurt van de verslaggeversauto is. Om die te herkennen vanuit de lucht, zijn er op het dak felle rode strips aangebracht. Voor mij als radioman is dit werken met het vliegtuig een bijzondere ervaring. Niets is vervelender dan slechte verbindingen." Men heeft het nog niet uitgeplozen, maar men denkt in Hilversum, dat er dagelijks twee tot drie miljóen mensen met enige regelmaat naar dit programma luisteren. Dat is een ongekende luisterdichtheid, die als een aan sporing geldt voor de deejees, die zichzelf maar vooral ook het idee waar willen maken, dat er een vorm van totaal-radio bestaat, waarin alles binnen één kader zijn eigen plaats heeft en daarmee een afspiegeling wordt van het dagelijkse leven. Het wordt betreurd, dat Hilversum 3 na de Tour weer terug moet op de oude toer met wisselende omroepen en wisselende voorkeuren, zodat de luisteraar nooit leert er peil op te trekken. Die herkenbaarheid is er nu wel. Terwijl de renners tegen de bergen op laveren, deinen de disc-jockeys achter hun draaitafels mee. En op die draaitafel ligt op zeker moment Marianne Rosenberg met het liefdeslied „Ich bin wie du", een mooie vorm van liefde, waarin de een zich richt naar de ander: de deejee naar de renner, de luisteraar naar de deejee, een zo ingrijpend proces, dat je jezelf die ander gaat voelen. Zo moet de radio werken. Zo werkt Hilversum 3 in deze dagen. c-A NEDERLAND I NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal TROS 19.04 Damherten, documentaire 19.30 Ronnie Mllaap, countrymu- ziek 20.05 Viva Las Vegas!, Ameri kaanse speelfilm (1964) NOS 21.35 Journaal TROS 21.50 Cowboys, documentaire 22.35 Symbiose NOS 22.39 Journaal NEDERLAND II NOS 18.30 Tour de France 18.55 Journaal VARA 19.04 Fllmblik NOS 20.- Journaal VARA 20.25 Oedipus, TV-spel 21.50 Achter het Nieuws NOS 22.25 Journaal DUITSLAND I 18.05 Ach, du dickes Ei, TV-serie 18.55 Journaal 19.- Nieuws uit Noordrijnland- Westfalen 19.05 Intermezzo 19.10 Hansje laat de poppen dan sen 19.15 Betty en Alexander, TV-se rie 20.15 Hier und Heute 20.45 Theo Llngen, TV-spel 21.-Journaal 21.15 Monitor, actualiteiten 22.- Alles of niets, quiz 22.45 Vrouwen en haar artsen, documentaire 23.30 Journaal 23.50 Sport (golf) 0.35 Journaal rie 18.35 Draaischi|f 19.20 Fischer-koorzang 19.55 Die Nlbelungen 20.- Journaal 20.30 Ruimtevaart, documentaire i 21.15 De rebelse gitaar 22.- Journaal 22.15 T.R. Baskin, Amerikaanse speelfilm (1971) 23.40 Tour de France 23.50 Journaal BELGlE NEDERLANDS 18.55 Gedeon, tekenfilmserie 19.- Klein, klein kleutertje 19.15 Tom Jerry, tekenfilm 19.20 Gent, documentaire 19.45 Journaal 20.15 Aan rijke tafelen, volkszai 21.15 Het Vlaamse landschap 21.55 Leven en dood van Penelo pe, afl. 2 22.45 Journaal NEDERLAND I 17.- Journaal 17.05 De gespleten natie, docu mentaire 14* RHet verhaal van meneer 17'50 Au93burger Poppenkast Groot 14.20 Tilla en de slotvoogd DUITSLAND I 11.- Journaal 11.05 Draaischijf 11.30 Monumentenzorg 13.05 Monitor, actualiteiten 13.50 Persoverzicht 14.- Journaal HILVERSUM I 18.00 (S) Daar waar de molens staan. Muzikale rondreis door Nederland. 18.30 Nws. 18.41 (S) Lectuur op tafel. 19.00 (S) Ronduit. Muzikaal en inform, jongerenprogr. 19.40 (S) Bijbels per spectief. 20.00 (S) Zomermaandag. ge- var. progr. met quiz en interviews. 21.15 IS) Avondoverdenking NOS: 21.30 (S) Intern. Koorfestival 1977. 21.40 Voor blinden en slechtzienden. 21.55 (S) Inf. en verzoekpl. voor de Antillianen in Nederland. 22.25 Bond zonder Naam. 22.30 Nws. NCRV: 22.40 Vakantie met een Kerkdienst. VOO: 22.55 (S) Muziek en inf. 23.45-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Hier en Nu. 18.30 (S) Muziek in vrije tijd, muz. door amateurs. 10.45 (S) Populaire klassieken. 20.00 DUITSLAND II BELGlE NEDERLANDS 15.35 Tour de France Nws. 20.05 Avondoverdenking. 20.10 Composities van Strauss en Rettich.' 21.20 (S) Intervals - Joep Straesser. 21.35 Literama, kroniek over boeken schrijvers en toneel. NOS: 22.00 (S) Mei het oog op morgen met om 22.05 Actualiteiten en overzicht radio - lr. 23.10 De krant van morgen. 23.20 ftn Haag vandaag. 23.52 Even ontspant voor het slapen gaan, yoga. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III 18.03 De vakaturebank. AVRO: 19.02 (Sj! Het stenen tijdperk. 20.02 Radiojout-, naai. 20.05 (S) Superclean Dreammachi- ne. 21.02 (S) De Negen-uur-jazz-show 22.02 Radiojournaal. 22.05 (S) Blues,1 Ballads. Beat. 22.55 Meded. 23.02 (S)! Candlelightshow. (0.02—0.05 Radiojour-| naai.) NOS: 1.027.00 (S) De maandag-! nachten van juli. 1.02 Felix Meurders. 4.02 Peter Holland. HILVERSUM I AVRO 7 00 Nws. 7.02 (S) AVRO-Klok (gr.pl.) (7.30 Nws. 7.41 Radiojoum.). 8.30 Nws. 8.36 Gym voor de huisvrouw. 8.45 De Groenteman 8.50 Morgenwij ding. 9.00 (S) De platenkeuze van Wil lem Strietman. NOS: 9.30 Spiegel van België. AVRO: 10.00 Radio Lawaaipape- gaai. 10.10 Arbeidsvitaminen. (10.30 Nws. 10.33 Radiojourn.) 11.30 (S) Ron dom twaalf.Een uur allerlei voor iede reen. 12.26 Meded. voor land- en tuin bouw 12 30 Nws. 12.41 Radiojourn. 12.55 kripperlicht. 13.25 Beursplein 5. 13.30 'n Middagje AVRO: muziek, in form en service. (15.30 Nws. 15.33 Radiojourn.) 17.00 De Heilige Strozak strip deel 3. OVERH VOORL.G VOORL De Nederl. Antilliaanse letterkunde. 17.30 Nws. 17.32 Radiojourn. 17.45 Top pers van toen (gr.pl.) met ouderen 12.00 Zomer '77. OVERH; VOORL.: 12.49 Uitz. voor de landbouw 13.00 Nws. 13.11 Echo magazine. 13.20 Op vleugels, pianomuz 13.40 Een mens als jij. gesprekken. 15.00 Uit het operet- •te— en musicalalbum. 16.00 Nws. 16.03 Muzikaal spreekuur. NOS: 17.00 Het zal mijn tijd wel duren, over milieu— en grondstofaangelegenheden 17.20 (S)| Eurolight. 17.40 Inform, uit de regio 17.55 Meded. HILVERSUM III VARA: (7.008.00 Aktual. via Dingen van de dag.) 7.02 (S) Gesodemeurders 9 03 (S) Pepop—drie. 11.03 (S) LP top 20 en tip LP. 12.03 (S) VARA s zoek plaatje. NOS: 12.03 (S) Radio Tour dl HILVERSUM II HILVERSUM IV Scheepspraat. 9.35 Waterst. 9.40 Inter val. 10.30 Muziek die niet oud wordt, verzoekpl.progr. (11.00 Nws.) 11.30 Ou- 13.00 (S) De meest verkochte 'klassieke tien'. 13.30 (S) Koren en Korpsen. 14.00 Nws. 14.02 (S) Om de kunst. 14.30 (S) allemaal: gesprekken Guitariteiten. 14.00 (S) Belcantonum. Elvis Presley-fans kunnen van avond hun hart ophalen bij „Viva Las Vegas" een van de vele niemendalletjes, die hij na zijn diensttijd tussen al zijn live-optredens door aan de lo pende band maakte. Een poging hem tot een drama tisch acteur, die ook nog kon zingen, om te toveren had men 06CÜPUS toen al opgegeven en het scena rio had ook dit keer weinig om het lijf. Elvis raakt onder de indruk van Ann Margret, zoekt haar in de showbusiness maar ontdekt dan dat zij zwemin- structrice in een luxe-hotel is. Een andere aanpak is dus nodig wil hij haar aandacht trekke- Filmblik Jongens en meisjes uit Assen maakten een eigen film, die ze zelf mogen vertonen. Ook ande re filmzaken komen aan de or de. Ned. II 19.04 uur. Ned. 1 20.05 uur. Ronnie Milsap Op 17 mei concerteerden in Am sterdam country-zangers Geor ge Benson en de blinde Ronnie Milsap. Hiervan werd dreportage gemaakt. Ned. 1 19.30 uur. beel- Cowboys Nu eens geen cowboy-film, maar een documentaire, waarin wordt afgerekend met de ro mantiek. Het is een hard leven. Ned. 1 21.50 uur. Er is heel wat discussie geweest over het tv-spel „Oedipus", naar het origineel van Seneca be werkt door Hugo Claus en in de regie van John v.d. Rest ge speeld door mensen als Eric Schneider, Josephine van Gaste ren, Bas ten Batenburg en Eric van Ingen. Het noodlot speelde in de klassieke beschaving een belangrijke rol. Oedipus wordt hierdoor getroffen als het leven hem in een zodanige situatie brengt, dat hij ongeweten zijn vader doodt en zijn moeder trouwt, een geestelijk proces dat zij het minder letterlijk elk mens doormaakt. Claus voegde dit spel naar een herkenbare, eigentijdse sociale problematiek ■en de regie gaf aan het felle taalgebruik barokke actie mee. Er blijft niets over van het gesti leerde klassieke toneel en de gedragen dialoogen. Daarover ging de discussie. Als kijker kan men er zich in mengen. Ned. II 20.25 uur. Elvis Presley in een filmische niemendal. In „Horizon", een serie popu- lair-wetenschappelijke program ma's van de BBC, die de NOS gaat brengen, kon men gister avond zien hoe in Engeland vo rig jaar een heel team van (vooral Britse) professorale des kundigen doende is geweest om wetenschappelijk te onderzoe ken of een enorme houten schijf, die in het kasteel van Winchester hing, inderdaad de tafel was, die de legendarische koning Arthur en zijn ridders van de Tafelronde gebruikt heb ben. Een aardige documentaire. En voor wat mij aangaat ook een bemoedigende film: het is in deze jachtige tijden nog moge lijk dat mensen zich met onuit puttelijk geduld vastbijten in een niet direkt dringend-actueel vraagstuk. De uitslag van de onderzoekingen - die men in extenso kon volgen - was overi gens in zeker opzicht teleurstel lend: de tafel moet enkele eeu wen later vervaardigd zijn in opdracht van Edward de Derde. En trouwens aan het hele be staan van onze vriend Arthur moet ernstig worden getwijfeld. Nou ja, een mens krijgt soms nog meer fnuikende tegenslagen te verwerken. Eergisteren konden wij „even uitblazen in Middelburg". Een aflevering in de serie streekge bonden, informatieve amuse mentsprogramma's, die de VA RA deze zomer op haar reper toire heeft staan. Voor de infor matie zorgt Atie Dijckmeester en voor de pret Henk van Mont- foort. En men moet er, geloof ik, bijzonder dankbaar voor zijn, dat het niet andersom is. Henk trachtte nog Atie aan het zingen te krijgen, maar dat ging toch niet door. Een redelijke avondvulling overigens, deze uitblazende serie. En de VARA toont er wel mee aan, dat zij de enige omroep is, die niet hele maal schijnt te bezwijken voor het gebruikelijke misverstand dat „zomers toch niemand kijkt". „Hier en Nu" was nogal zwaar op de hand voor een „gezellige" zaterdagavond. Zo werd aan dacht besteed aan het afschuwe lijke verschijnsel van ouders die hun kinderen mishandelea Naar bleek is er in Engeland een begin gemaakt met de op richting van een „A A" voor dat soort mensen, een vereniging die parallel loopt met de gelijk namige instituten die al lang voor alcoholisten bestaan. Met de remigratie van de hier te lande vertoevende Surinamers wil het geenszins vlotten, of schoon er wel een door CRM gesubsidieerde stichting „Terug naar Suriname" bestaat. Naar uit verklaringen van de betrok kenen bleek ligt dat vooral hie raan, dat de sociale voorzienin gen in Nederland beter zijn. Wel gaan vele Surinamers in Surina me op vakantie. En dat zie ik autochtone Nederlanders toch niet zo gauw doen. Ook was er een reportage over helicopters die de politie in Friesland onder meer gebruikt om van de hoge hoogte uit de watersportliefhebbers beter in de gaten te kunnen houden. Het beïnvloed hun „vaargedrag" ten goede, zo kwam vast te staan. Gelukkig maar. Herman Hofhuizen Bejaarde broer en zus maakten ,,oude meesters" GENUA In de Italiaanse ha venstad Genua zijn vorige week de 81-jarige scheikundige Ezio Palla Caravino en zijn 76- jarige zuster Cesira Castaldi aan de justitie voorgeleid we gens handel in vervalste schil derijen. Palla Caravino en zijn zuster hebben jarenlang schilderijen van onbekende kunstenaars en van weinig waarde opgekocht en door kunstgrepen met be hulp van chemische produkten, veranderd in „echte Titiaans, Michelangelo's, Van Goghs, Mo-, digliani's", enz. Voorzien van valse bewijzen van echtheid, verkochten zij ze dan voor veel geld door. Het paar is door de mand geval len toen het aan twee recher cheurs die zich als adspirant-ko- pers hadden voorgedaan, acht „oude meesters" aanbood voor 2 miljard lire. De rechter-commissaris heeft broer en zus voorwaardelijk in vrijheid gesteld, hangende hel onderzoek naar de omvang van de flessentrekkerij.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2