MARTIN BROZIUS:
„VEEL GEDAAN,
VEEL DE MIST IN,
VEEL GELEERD"
TERUGBLIK
Gevecht om behoud Britse dorpsvijver
hou f
het lJ
scherm
in het
oog
TELEVISIE VANAVOND
|.1IILUH!I.II—
TELEVISIE ZATERDAG
RADIO VANAVOND
RADIO ZATERDAG
RADIO/TELEVISIE pagina 2
LEIDSE couran1
VRIJDAG 8 JULI 1977
Wie Martin Brozius vijf minuten stil ziet zitten,
kan onmiddellijk de dokter roepen. De 35-jarige
acteur, presentator van Ren je rot, samensteller
van het zaterdagse radioprogramma „De tien-
omkindershow" is een bezig mens, zowel gees
telijk als met handen en voeten. Voorlopig is
het laatste deel van Ren je rot uitgezonden,
maar het nieuwe winterseizoen belooft nieuwe
activiteiten. Brozius: „Vóór de nieuwe uitzen
dingen van Ren je rot wil de TROS een pro
gramma uitaenden: „Martin is jarig", een kin
derfeest met Martin Brozius in de boerderij van
Imca Marina. „Die is dan een beetje verliefd
op me, se doet in dat programma ook mee".
Mevrouw Ria Brozius kijkt bij deze mededeling
niet op, 't zal wel goed zijn.
Martin Brozius, die toegeeft de naam van kin
dervriend te hebben gekregen door zijn werk
als presentator van Ren je rot, en zijn rol in
„De weg naar Hameien", wil met die naam
alléén geen genoegen nemen. „Ik heb veel ge
daan", zegt hij. „Veel daarvan ging de mist in,
maar ik heb ook veel geleerd." Hij vertelt over
zijn werk bij Wim Sonneveld, als onbekende
jongen, bij wie hij verscheidene rollen speelde,
over zijn bijdragen aan het Amsterdams Volk
stoneel, waaraan hij herinneringen heeft overge
houden van wisselende aard. „Ik had een hoof
drol in „Het kind van de buurvrouw" dat ook
op televisie is uitgezonden en in „Gypsy". Ook
dat laatste zou voor de tv worden bewerkt, maar
daarvoor heb ik bedankt. Gypsy was van oo-
sprong een Amerikaans spel en dat is half
Hollands, half Amerikaans in Nederland ge
speeld. Dat klopte niet. Juist de mensen die ik
zo graag naar het theater wil brengen, joegen
we ermee weg. Ik heb het meegemaakt dat ik
na de voorstelling een broodje ging eten en ik
iemand, een echt volkstype waarvoor wij spelen
hoorde zeggen: „Nou, dat viel ook goed tegen,
ik ga niet meer naar die schouwburg." Voor een
paar honderd mensen in theaters, nog jammer
natuurlijk, maar om dat voor een miljoenenpu
bliek op tv te doen, nee. Daar bedank ik voor,
dan maar een boterham minder."
maken, moest het wel. Trouwens, alle kinderen
krijgen het zelfde prijsje".
Over het prestatie moeten leveren, kan Brozius
desnoods urenlang aan het woord komen. Hij
kent ook de kreet van „Ik zal blij zijn als...."
gevolgd door steeds meer van deze uitroepen.
„Maar", heeft Brozius allang begrepen, „blij zijn
ze dus nooit op het moment zelf. En juist het
heden is belangrijk, want nu leef je. Je moet
tevreden zijn met de tijd waarin je leeft. Trou
wens..."
Deze gedachte is de vaste grond, die Brozius
sinds kort onder de voeten heeft. „Ik was met
Ren je rot bezig, die Tien-om kindershow, met
het Amsterdams Volkstoneel, met officiële ope
ningen, hoorspelen, ik was geen avond thuis.
Het was veel voor kinderen wat ik deed, maar
die van mezelf zag ik nauwelijks. Precies, ik
wilde voorkomen dat ik moest vragen: hee, waar
zijn de kinderen en dat ik het antwoord kon
krijgen: maar weet je dan niet dat ze al een
jaar uit huis zijn.
Goed, ik heb voor volgend seizoen plannen voor
een eigen gezelschap; ik treed toch al op, voor
verenigingen en zo, met medewerkers als men
daarom vraagt. Maar daar ben ik niet voortdu
rend mee bezig. Ik wil het kalmer aan doen.
Dus ook geen Volkstoneel meer."
Veel geleerd
Competitie
Brozius vindt het ook niet leuk, dat in Ren je
Rot een competitie-element is verwerkt.
,Ik ben niet voor bet leveren van een prestatie,
in de zin van ik ben lekker beter dan jij. Maar
om het spel voor de kinderen aantrekkelijk te
Martin Brozius is zich ervan bewust, dat hij
een „bekende volksjongen" is geworden, vooral
door zijn werk als presentator van Ren je rot.
„Maar ik kan veel meer; ik heb ook" drieeneen-
half jaar op de academie voor de kleinkunst
gezeten. Daar heb ik ook ballet leren dansen.
Ik moet er niet aan denken dat ik veel eerder
bekend was geworden; ik had dan de ervaring
gemist die ik nu heb opgedaan als onbekende."
Het kinderquiz-programma Ren je rot dat
volgend winterseizoen wordt voortgezet mag
dan iets schreeuwerigs hebben, Martin Brozius
past zich daar wat moeizaam bij aan, als acteur.
Privé houdt hij er andere gedachten op na,
waarbij het woord utopie nog nét niet valt
Brozius: „Het kan natuurlijk niet, zeker niet
internationaal en zelfs in Nederland niet. Mis
schien in een toneelstuk, dat zich op Mars
afspeelt Ik bedoel, de mensen beginnen eenvou
dig, als ze gaan werken met een laag salaris,
dat uitgroeit naar een top als men gepensio
neerd wordt Dat moet andersom.
Geef jonge mensen een topsalaris een huis,
vakantie, auto en wasmachine, alles. Ze hoeven
dan geen baantje aan te nemen alléén voor het
Martin Brozius: „Het gaat er. mij niet om de kinderen een prestatie te laten leveren".
geld. Ze kunnen doen wat ze leuk vinden....Wat
is werken...een boek lezen is óók werken; ik heb
een hekel aan het woord arbeid. Men moet in
de eerste plaats met plezier werken en wordt
men veertig dan moet het salaris al lager zijn.
Wil men dóórwerken? O ja, dat kan best, doe
maar waar je zin in hebt. Maar voor minder
geld. Zo kan men honderd jaar worden en nog
werken, maar steeds met plezier. Nu is het: met
pensioen gaan en stoppen met werken, of men
het leuk vindt of niet. Men moet de vrije keus
hebben, waarbij het salaris geen rol speelt."
Brozius weet dat deze gedachte in de praktijk
onhaalbaar is, maar naar vermogen handelt hij
ernaar. „Ik begrijp ook niet, waarom fabrikan
ten produkten afleveren die binnen een bereken
de tijd kapot moeten gaan, terwijl dat helemaal
niet hoeft". De verbazing staat Brozius op het
voorhoofd geschreven, na deze laatste uitspraak
zelfs gegroefd. Want Martin Brozius blijft zich
over deze wereld verbazen, thuis en in Ren je
rot; voor hem is het leven een voortdurende
verrassing.
F. J. BROMBERG
Scène uit „Liefste Nicky" van „Koningen en keizers"
Tsaar Nicolaas en Alexandra in „Koningen en keizers"
Eens was in de Engelse dorpen
de vijver het centrale punt.
Hier werd water geput en de
dieren werden er gedrenkt
Veel van de vijvers zijn echter
vervuild en verwaarloosd.
Maar sinds enige tijd (onder
meer door de inspanningen van
een grote autofabriek) is er een
tendens om de dorpsvijver
weer in ere te herstellen en met
hernieuwde zorg te omringen.
Dat hij biologisch zo'n belang
rijke en boeiende leefgemeen
schap vormt, moge blijken uit
„Gevecht om de dorpsvijver",
een film uit de reeks „Survival",
die met zeer speciale onderwa
tercamera's en -lenzen werd op
genomen en door de NCRV
wordt uitgezonden.
Ned. 119.30 uur
llonka en Marika
Bij de Tsjechoslowaakse grens,
noordoostelijk van Boedapest,
ligt het dorp Istenmezejen, be
woond door mijnwerkers, vrou
wen die seizoenarbeid verrich
ten en kinderen. Het dorp is
tamelijk welvarend. De vrou
wen hoeven niet beslist te wer
ken en moeten dus maar zo snel
mogelijk trouwen. Als een meis
je op haar zestiende nog niet
aan de man is, ziet het er al
bedenkelijk voor haar uit. De
Hongaarse regisseuse Judit Elek
las daarover in een damesblad
een verhaal. Ze ging naar het
dorp om na te gaan of er een
reportage inzat. Ze sprak met
verschillende meisjes en infor
meerde naar hun aspiraties.
Daarna bleef ze hen enige tijd
volgen om te zien wat er van
terecht kwam. Twee meisjes tre
den geleidelijk op de. voorgrond.
De één wil trouwen, de ander
werken.
llonka is verliefd op een jongen
die door haar familie niet wordt
geaccepteerd. Desondanks wil
zij doorzetten en daarmee het
geijkte patroon doorbreken. En
dat is een opgave die, ook na
een afschuwelijk drama, niet
kan worden volbracht. Marika
schijnt het beter te kunnen: Te
gen alle regels en adviezen in
volgt ze een opleiding als machi-
nebankwerkster, maar daar
komt een einde aan als een paar
jongens uit een ander dorp haar
proberen aan te randen. Ze ver
trekt daarna uit het dorp om in
de stad te gaan leren voor kin
derverzorgster.
Deze film bestaat oorspronke
lijk uit twee delen, getiteld „Een
Hongaars dorp" en „Een alle
daagse gebeurtenis", die beide
zeer goed zijn ontvangen op
„Film Internationaal '76". De
NCRV heeft er met instemming
van de regisseuze en met advie
zen van de Hongaarse culturele
vertegenwoordigster in Neder-
land, Erika Dedinsky, één film
uit gecomponeerd van bijna an
derhalf uur.
Ned. 119.55 uur
Kojak
Kojak en zijn mannen arreste
ren op een dag een zekere Ro
ger Villers. Met deze man den
ken zij een psychopaat te pak
ken te hebben die de bewoners
van Manhattan de schrik in de
benen bezorgde, omdat hij met
de grootste regelmaat mensen
vermoordde.
Het onderzoek lijkt uit te wijzen
dat Villers inderdaad de gezoch
te man is. Hij geeft een aantal
moorden toe, waarbij hij ook de
details niet schuwt. Maar over
één moord weet hij helemaal
niets te vertellen. En dat brengt
Kojak aan het twijfelen....
Ned. I 21.50 uur
Losse groeven
Chiel Montagne trekt naar
Heusden om Nederlandstalige
toppers uit de band te laten
springen. Het is de bedoeling er
een zeer zomerse versie van te
maken.
Ned. II 20.25 uur
Verpleegsters
De verpleegsters Patricia en
Maureen beginnen in hun lessen
zichzelf te ontdekken. De een
werpt zich er op met heel haar
hart, de ander ziet het niet zo
zitten. Daar komt nog bij, dat
er op de mannenzaal iets ge
beurt.
Ned. II 21.40 uur
Koning en keizer
Keizer Wilhelm II van Duitsland
pleegt allerlei machinaties je
gens Rusland om zijn eigen
macht te bevestigen. In Rusland
beginnen de rellen die uiteinde
lijk tot de revolutie zullen lei
den. In de zevende aflevering
beweegt dit alles zich rond de
„Liefste Nicky"
Ned. II 22.30 uur
Morgenmiddag
Na de „Flintstones" de speelfilm
„Pufstuf" over avontuurlijke Vanavond weer een aflevering van „Black Beauty", waarin Vicky (Judi
kinderen op een geheimzinnig Bowker) getuige is van een gevecht tussen twee jongemannen. Dokter
eiland. Gordon moet er aan te pas komen. Maar dan wordt Black Beauty
Morgenmiddag Ned. I 15.30 -var. gestolen, waaraan Kevin (Roderick Shaw) nodig iets moet gaan doeft.
NEDERLAND I
NOS
18.45 De Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
NCRV
19.04 Black Beauty
19.30 Gevecht om de dorpsvijver
19.55 llonka en Marika, film
NOS
21.35 Journaal
NCRV
21.50 Kojak
22.40 Muzikale meditatie
NOS
22.50 Journaal
22.55 Tour de France
NEDERLAND II
NOS
18.30 Tour de France
18.55 Journaal
TROS
19.04 De vrouw van zes miljoen
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.25 Op losse groeven
21.00 Aktua
21.40 De verpleegsters
22.30 Koning en keizer
NOS
23.20 Journaal
DUITSLAND I
19.05 Intermezzo
19.10 Prof. Balthazar
19.45 In de nieuwe wereld
20.15 Regionaal magazine
20.45 Hit
21.00 Journaal
21.15 Zeven oorvl|gen, speelfilm
22.50 Het zevende zintuig
22.55 Verslag uit Bonn
23.20 Journaal
23.35 Tour de France
00.15 Tatorl
01.40 Journaal
18.35 De draaischijf
19.20 Laurel Hardy
20.00 Journaal
20.30 Buitenlands Journaal
21.15 Eden End, tv-spel
22.45 Journaal
23.00 Aspecten
23.30 De magiër, misdaadserie
00.15 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
19.00 Zomeragenda
19.10 Documentaire uitzending
19.45 Journaal
20.15 De geheimen van het die
renleven
20.40 Mijn geisha, speelfilm
22.35 Journaal. Zaterdag 9 Juli
NEDERLAND I «DUITSLAND II
NOS
15.30 Journaal
KRO
15.32 De Flintstones
15.55 Pufnstuf
DUITSLAND I
15.25 Journaal
15.30 Het programma met de muls
16.00 Kennismaking naar keuze,
14.30 Cordlalmente dall'ltalla 1
15.15 Türklye mektubu
15.58 Journaal
16.00 Lassie
16.20 De kleine zwervers
16.35 Mijn vriend Taffdl
17.00 Sparring, kwis
17.59 De grote prijs.
BELGIE
NEDERLANDS
HILVERSUM I
18.00 (S) Van Dijk en Schoonderwalt
b.v. 18.30 Nws. 18.41 Marktberichten.
18.44 (S) Filmklapper. Nws. uit de bio
scoop- en filmwereld. 10.30 (S) Edwin,
praten en zingen. 20.00 (S) In antwoord
op uw schnjven. 2225 Overweging.
22.30 Mws. 22.40 (S) Goal met vakantie.
23.55 Nws.
kest Saarbrücken met piano: klassieka
muziek 22.15 NOS-Cultuur. 23.00 (S)
Met het oog op morgen: 23.05 Aktuali-
teitenoverz. Radio-TV 23.10 De Krant
van morgen. 23.20 Den Haag vandaag
23.52 Even ontspannen voor het slapen
gaan.yoga. 23.55 Nws
HILVERSUM III
VPRO-vrijdag-op-drie. 23.02 (S) Amigos
de Musica. AVRO: 24.00 (S) Radio Pan-
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. 7.02 (S) Z.O. VARA s
zaterdagochtendshow. 7.30 Nws. 7.51
Dingen van de dag. 8.30 Nws. 8.36 Gym
voor de huisvrouw. 10.30 Nws. 10.33 (S)
VARA s voettocht 11.00 (S) Radioweek
blad maakt Z.I. 12.26 Meded. voor land
en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) We
gens vakantie gesloten, aktual. en muz.
14.30 (S) Nederl. Artiesten Revue. 15.30
Cabaretcetera 15.00 Polderpopparade
16.00 Nws. 16.03 De Europarade (Vanaf
17.00 in stereo) 17.55 Meded.
HILVERSUM III
NCRV: 7.02 (S) Pop Station 8.03 (S)
Happy Sound 9.03 In. NOS: 10.03 (S)
Voorbeschouwing Tour de France.
NCRV: 10.06 (S) Muziek bij de koffie
12.03 (S) Los Vast NOS: 14.03 (S) Radio
Tour de France.
HILVERSUM II
Ontbijt-Soos. (8.00 Nws. 8.16 Aktua-och-
tendeditie.) 10.00 Tien om kindershow.
10.30 Aktua-sportcafe. (11.00 Nws.)
11.03 Wegwezen; inform, zaterdagoch-
tendprogr. 12.49 OVERHEIDS VOORL
Exportiviteiten. 13.00 Nws. 13.11 Aktua
II. 13.30 Louis Armstrong Story. 14J0
AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Reveille. 9.00
Nws. 9.02 (S) Pianomuziek 10.00 (S)
Muziek van Purcell en tijdgenoten 11.26
(S) Vioolconcert 12.00 (S) Pistache in
de zomer 14.00 Nws. 14.02 (S) Pistache
in de zomer, vervolg. 14.30 (S) Muziek
uit Frankrijk. 16.00 In de wetenschap
dat..16.20 (S) Muziekfestival voor jon
geren 16.45 Radiojournaal.
Bij het kijken naar „Daguerreo
types" de documentaire van de
cineaste Agnes Varda moest ik
voortdurend aan de Bert Haan
stra van „Alleman" denken. Dat
pleit dan naar mijn smaak zeer
voor de film in zoverre het dus
ook inderdaad om een bijzonder
fijngevoelig waarnemen (en in
beelden vastleggen) van wat er
omgaat in zomaar „gewone"
mensen. Die voor deze gelegen
heid dan woonden in de Parijs
Rue Daguerre: een bakker, een
kapper, een slager, een kleerma
ker, enz., enz. Maar vooral ook
een zeer plaatselijke variéte-ar-
tiest, die een bindend element
bleek te vormen in de film en
trouwens kennelijk ook in het
leven van de mensen waar zij
over ging. Een bijzonder poëti
sche rolprent alles tezamen,
waar ik met groot genoegen
naar heb zitten kijken.
„Brandpunt" stelde de situatie
van de 136.000 in ons land ver
blijvende Surinamers aan de or
de. Enkele van hun woordvoer
ders waren zeker niet tevreden
.over hun lot en spraken vooral
over een gebrek aan inspraak.
Maar de betrokken minister, de
heer Van Doorn dus, kwam
daarop dan weer vertellen dat
zij de hun geboden gelegenheid
niet, of althans niet voldoende, I
hadden aangegrepen. Ook werd
een „tussenstand" opgemaakt
van de kabinetsformatie. Char-
les Schwietert had daartoe de i
hulp ingeroepen van de heer
Van Agt. Die zei onder meer
aan de kabinetscrisis van maart
nog steeds toe te schrijven aan
een „bedrijfsongelukje" en ook
dat de uitslag van de verkiezin
gen te formerende partijen „min
of meer tot elkaar had veroor-
deeld". Nou ja, en verder ging
het allemaal niet van een leien
dakje, en werd er „voetje voor
voetje vooruitgang geboekt".
Wij hadden dat zelf al zo'n bee
tje vermoed.
HERMAN HOFHUIZEN
POELOUK (VEILING WESTLAND
NOORD) donderdag. 7 juni 1977
Tomaten: export klasse 1 A 830-920,
B 930-1000, C 800-890, CC 760-900.
slal16-19, druiven: alicante 550-810,
frankenthaler 520-660. golden cham
pion 700-890, andijvie 21-53, postelein
31-61, prinsessebonen 15-600, snijbo
nen 260-530, tuinbonen 38-51, aardap
pelen 4068, golden japan 360-420. On
tario 300-410. pepers: groen 270-350,
rood 1060-1200, Chinese kool 5565,
rettich 11-12, binnenland: A 310-730, B
440-760. C 400-480, CCdoorge., selderij
28-50, krulpeterselie 21-34, radijs 3369.
komkommers: klasse 1: 91 35-41. 76
38-43, 61 30-34, 51 25-29, 41 22-24, 36
22-23, 31 22, krom kg. 29-30, grof 31-38,
paprika: groen: 85 160-19575 135-160,
65 150-170, 55 145-160, 50 05. rood: 85
260-280, 75 280-295, 65 280-310. 55
280-295, 50 260, suikermeloenen: 5 560,
6 500, oogmeloenen. 6 420, 8 320-380,
10 270*370, 12 230. aubergine: 500
165-180, 400 210-225, 300 255-270, 225
300-310. 175315 - 345, 100 350-355,
bleekselderij; 15 85-95, 20 40.
VEEMARKT UTRECHT Aanvoer 3763.
weekaanvoer 4347, runderen 658, vette
kalveren 6. graskalveren 84, nuchtere
kalveren 1185, schapen 320, lammeren
1468, bokken en geiten 42. slachtrunde-
ren 425. Prijzen (gulden per kg geslacht
gewicht): slachtkoeien extra kwal. 6.90-
7.65, 1e kwal. 6.606.90, 2e kwal. 5.90-
6.50, 3e kwal. 5.30-5.70, stieren 6.40-
7.65, worstkoeien 3.30-5.30; (per kg le
vend gewicht): vette kalveren 4.70-5.50,
nuchtere kalveren 1.40-1.74; (per stuk):
melk- en kalfkoeien 1750-2875. kalfvaar-
zen 1550-2650. vare koeien 1400-2350,
pinken 1100-1500, stieren 17506050,
graskalveren 600-1025, nuchtere kalve
ren 40-70; voor fok en mesterij zwartb.
260-400. roodb. 415-500, vette schapen
175-215, weidelammeren 150-175, zuig-
lammeren 160-200, geiten 20-70. Over
zicht (resp. handel en prijzen): slach-
trunderen redelijk prijsh., melk- en kalf
koeien redelijk prijsh., jongvee rustig
prijsh., vette kalveren rustig prijsh.,
nuchtere kalveren rustig prijsh.; voor,
fok en mesterij lui even lager