Geharrewar rond de goede zeded Uitmaken wat wél kan NIEUWE FILMKEURING FILMKEURDER BOB DE LANGE: KUNST Bob de Lange „Een filmkeuring die ruimte laat voor een zekere liberaliteit, daar doe ik aan mee". Bob de Lange, lid van de nieuwe filmkeuring, beeft het vertrouwen dat de onlangs ingestelde film keuringscommissie die vrijzinnigheid kan op brengen. Hij vindt bet een groot goed dat de nieuwe wet op de filmkeuring niet meer het bevoogdende van de oude wet heeft. Bob de Lange: Het is goed dat nu elke film in ons land vertoond kan worden. Dat is eigen lijk ook mijn aandrift geweest om in die com missie te gaan zitten, meer om nu eens uitge maakt te zien wat wél mag dan om wat niét mag. We moeten nu alleen nog maar bepalen of films voor alle leeftijden dan wel voor 12 jaar en ouder of 16 jaar en ouder geschikt zijn. En dat is zinvol. Want er zijn echt wel films of onderdelen van films die ik mijn kinderen liever niet onder ogen breng en ik denk dat er meerdere ouders zijn die daar zo over den ken. Niet alleen als het om agressie of gruwel gaat, maar ook, en misschien wel juist, als het een bepaalde strekking betreft. Ik heb bijvoor beeld een grote afkeer van alles wat naar dictatuur en bevoogding zweemt. Ik geloof dat het niet goed is kinderen die dingen allemaal te laten zien. Zeker niet zonder goede begelei ding en voorbereiding". Bob de Lange heeft ontdekt dat er bij de mensen veel ongezonde agressie is opgehoopt. Agressie die zich op ongewenste momenten en manieren manifesteert: „Op dit moment weet ik voor mezelf nog niet helemaal zeker of het wel goed is om kinderen alle verfilmde agressie en misdaad maar voor te zetten. Misschien kom ik straks nog tot de ontdekking dat zaken waar ik nu nog voor huiver, eigenlijk wel kunnen". Hij begint met een blanco ziel aan die filmkeu ring, maar wil in elk geval zijn levensopvatting en die is ruim, zonder vooropgestelde speci fieke principes in het filmkeuringswerk tot uiting brengen. „Ik ben voor zo weinig mogelijk beperkingen in onze samenleving en daarom ben ik in die commissie gaan zitten. Nogmaals: om uit te maken wat wél kan en niet om wat niet még. Veel tijd gaat de filmkeuring Bob de Lange en zijn medecommissieleden niet kosten. Hij ver wacht één dag per maand. De veertig personen tellende commissie, kortweg aangeduid met „De Nederlandse Filmkeuring", wordt opgesplitst in groepjes van minimaal drie en maximaal vijf personen, die bij toerbeurt opdraven om films te beoordelen. 8r$ttte Ban&c WmÊÊÈtè^M Mae Wesrti dubbeHmm- ti Nederland is lang niet het enige land, dat jarenlang heeft geworsteld met de filmkeuring. Ook in met name Engeland en Amerika hebben de filmzeden voor moeilijkheden gezorgd. Moeilijkheden, die men probeerde te voorkomen door een film al te keuren voordat er één meter film was verschoten. Holly wood kende een ijzeren „production code", waaraan elk filmplan was onderworpen. Deze „production code" was voor ons land echter geen aanleiding om de Hollywood-producten zonder meer toe te laten. Wij deden het nog eens dunnetjes over door een officiële filmkeuring en jarenlang ook nog met een Katholieke Film Keuring. Twee bastions van zeden- bewaking, die het hebben moeten afleggen tegen de maatschappelijke ontwikkelingen. Wie de internationale geschiedenis van de filmkeuring bekijkt, komt tot de conclusie, dat door de jaren heen vooral sex een heet hangijzer is geweest Dat begon al, toen in de befaamde „Nickleodeons" zogenaamde „peepshows" werden vertoond, die veelal pornogra fisch getint waren. Dat was al vóór de eeuwwisseling. Keuringsinstanties konden er weinig aan doen, omdat het hier om privé-voorstellingen ging. Maar dat werd al ras anders, toen het filmscherm werd uitgevonden en men de filmbeeldjes met projectoren ging vergro ten. Zedenbewakers staken toen de kop op. Een bekende zaak in die dagen (1893) was een zogenaamde „peeps how" rond de buikdanseres Fatima. Toen de show opgeblazen werd tot bioscoopformaat, sloeg de cen suur toe en werd een groot gedeelte van het beeld weggestreept. Alhoewel de navel zichtbaar bleef... In maart 1907 begonnen de zedenbewakers vanuit Chica go een ware kruistocht tegen de toenemende sexuele vrijheden in de Amerikaanse en buitenlandse films. De kruistocht resulteerde in 1909 in de oprichting van The National Board of Censorship of Motion Pictu res, een naam die in 1915 gewijzigd werd in National Board of Review. Hollywood was er nauwelijks van onder de indruk, want door bijvoorbeeld in de bijbel geschiedenis te duiken, dan wel gangsterfilms te maken met hun specifieke eigen wetten en gebruiken, kon de filmkeuring heel gemakkelijk ontdoken wor den. De befaamde Cecil B. DeMille was er een kei in om de keuringsnormen te verleggen naar eigen goeddunken. Nonnen Toch werd de keuring ook in Amerika steeds feller. En dat kwam niet zozeer door de films zélf, als wel door de vele schandaaltjes in filmstad Hollywood. Vandaar, dat de tien machtigste producenten-regis seurs in 1922 ene Will H. Hays aantrokken om een oogje in het zeil te houden. Spoedig was Hays al de „Tsaar van Hollywood". Hij slaagde er in de eventue le overdaad aan sex in te dammen en bovendien schandalen te vermijden. Hays ging trouwens verder dan de filmmagnaten die hem een salaris van 100.000 dollar per jaar betaalden hadden verwacht Hij stelde een zogenaamde .Production Code" in, ook wel Hays' Code genoemd, waaraan alle te produceren films moesten voldoen. In de praktijk kwam het er op neer, dat zijn instituut alle scenario's voor nieuwe films vooraf een goedkeuring verleende. Waarna e«n keuring achteraf eventuele problemen met katholieke instanties destijds nog zeer invloedrijk in Amerika moest vermijden. Geluid behoorlijk machtig. En verrichtte vaak zeer discuta bele ingrepen. Zo sneed men in 1940 uit Walt Disney's „Fantasio" nog een allerliefst getekend vrouwtjes-cen- taurtje weg, omdat ze geen behaatje droeg. Bij het begin van de jaren vijftig kreeg Hays echter een gevoelige klap te verwerken. Hij "verbood op aandrang van de Katholieke Kerk de Italiaanse film „The miracle", gemaakt door Roberto Rossellini. In de film werd een boerenmeisje verkracht door een man, die zij voor St. Josef aanzag. De distributeur van de film spande een proces tegen de beslissing aan en zag zich voor het Hof in het gelijk gesteld. Dat was in februari 1952. Daarna was het hek van de dam en konden tal van films met sexuele afwijkin gen als centraal thema in roulatie komen. Tegelijkertijd kreeg Frankrijk te maken met de zoge naamde „nouvelle vague", waarin sex bij wijze van spreken met hoofdletters geschreven werd door ster ren als Brigitte Bardot. Maar het gebeurde in Europa allemaal wel fijnzinniger. Het opgeklopte Amerikaan se sexsymbool had in Europa nauwelijks kans. Ze werd middels films van getalenteerde regisseurs als Fellini, Bergman, De Sica, Bunuel en Antonioni teruggebracht tot normale menselijke proporties. De genadeklap voor de Hays' Code kwam in 1965. De Amerikaanse filmkeuring wilde een scène uit „De pandjesbaas" (met Rod Steiger) knippen: striptease van een negerinnetje, dat geld nodig heeft. Het wegknippen wekte enorme protesten op, waarna de keuring uiteindelijk overstag ging. En zichzelf ophief ten behoeve van de SMA (Suggested for Mature Audiences). Dit systeem werd later vervangen door een categorieënstelsel, dat overal in de wereld opge doken was. Jane kend". De komst van de geluidsfilm in 1927 leek de filmma kers enige mogelijkheden te bieden om aan de stren ge voorschriften te ontkomen. Toen Mae West echter met haar dubbelzinnige dialoog zoveel protesten bij onder meer de vrouwenclubs ontlokte, werden de regels onmiddellijk strenger. Hays verbood alle obsce niteiten en vloeken in de dialogen. De kruistocht tegen sex in de film deed Herman Mankiewicz, scenarioschrijver van o.a. „Citizen Ka- ne" destijds verzuchten: „In een boek kan alles, in een film niets". Overigens viel dat wel mee, want de Hollywoodfilmmakers werden steeds handiger in het bedenken van oplossingen om door de mazen van de keuringswet te komen. Zo introduceerde men de zogenaamde .musicalfilm" met schaarsgeklede vrou wen. Bovendien vond men het strippen bij tegenlicht uit. Op het doek waren alleen maar silhouetten te zien. De filmkeuring kon er weinig tegen beginnen, want er was immers „niets" te zien. En dan was daar natuurlijk ook nog Howard Hughes, een eigenzinnig man die in 1943 een onbetekenende receptioniste van zijn filmmaatschappij tot een inter nationale sexster omvormde, zonder dat ze ooit op het filmscherm te zien was geweest Dat was Jane Russell, wier boezem zó prononcerend was (mede dankzij een door Hughes ontworpen bh), dat een van Hays' medewerkers, Joseph Breen, uitriep, dat hij nog nooit zo iets schokkends had gezien. Breen verbood „The outlaw", maar de macht van Hughes was zó groot dat Breen het veld moest ruimen. Aanval Er mochten dan nog heel wat mazen in het keuring- snet te vinden zijn, de Hays' Code was desondanks Geweld Een ander teer punt in de filmkeuringsgeschiedenii is het geweld. Ging het er al te fors aan toe, dai werd de film uit de bioscoop geweerd, maar dooi gaans werd een western met massa's doden en ve geforceerd geweld eerder toegelaten dan films waari (vooral vrouwelijk naakt voorkwam. Een wat vreer de gang van zaken, want het vertoonde geweld (o naakt voorkwam. Een wat vreemde gang :yan_z3kö> want het vertoonde geweld (ook op de televisie ir de talloze politieseries) ging vaak veel verder ove de streep van „de betamelijkheid" dan de schaar geklede actrices. Maar tegen geweld in films is eigen lijk nooit afdoende opgetreden. Hollywood mocht da: .aanvankelijk westerns en gangsterfilms maken, waai in goed en kwaad duidelijk te onderscheiden war» (veelal middels de wit-zwart kleding), toen de spaghel ti-western gouden tijden beleefde, vervaagden dt geldende nonnen en kwam er steeds meer ongecon troleerd geweld in de film. Uitlopend op de Chines* vechtfilm, de zogenaamde „eastern", waarin de hoe veelheid bloed de uiteindelijke kwaliteit bepaalt In vrijwel ieder land is de filmkeuring inmiddel1 opgeheven, een gevolg van een vrijer wordende maat schappij, waarin persoonlijke verantwoordelijkhedei een belangrijker plaats zijn gaan innemen. De prak tijk zal moeten uitwijzen of het bioscooppubliek dii vrijheid aankan. Hoogstwaarschijnlijk zullen we di komende tijd geconfronteerd worden met produkten die de grens van het welvoeglijke overschrijden. Maa even. waarschijnlijk is het, dat na verloop van tiji alles weer min of meer zal zijn „genormaliseerd', Landen die ons zijn voorgegaan wat betreft eet vrijere filmopvatting, hebben dat aangetoond. tn de Bijbel-films, zoels in „Het teken van het krufs" van Cecffe B. OeMiBe, kreeg Hollywood de gelegenheid om de sterren toch in „pikante" kledij te LEIDSE COURANT DONDERDAG 7 JULI 1977 PAGINA fi mag" in de bioscopen. Als de „openbare zeden" in het geding dreigen te komen bestaat de mogelijkheid om via de rechter een film te verbieden. Of en in hoeverre dit inderdaad zal gebeuren, lijkt sterk te gaan afhangen van de opvattingen van de nieuwe minister van Justitie. Dat met de nieuwe wet een einde is gekomen aan alle geharrewar rond de filmkeuring, blijkt de eerste week al een onjuiste voorstelling van zaken. De film „Een brug te ver" draait „voor twee leef tijden": vanaf twaalf jaar zonder een bloe derige scène en vanaf zestien mét dat stukje van dertig seconden. De bioscopen mogen zelf kiezen welke kopie ze willen draaien. Het verhuurkantoor City ver wacht niet. dat de theaters die de.zestien jaar-kopie" vertonen, minder publiek zu len krijgen dan de bioscopen die de ingi korte versie draaien. „Het maakt allemaj niets uit. Er is toch geen controle". Bijgaand een gesprek met acteur Bob d Lange, die lid is van de nieuwe filmkei ring, en een overzicht van international keuringsperikelen. (Van onze filmredactie) De vertrouwde leeftijdsgrenzen van veer tien en achttien jaar in de bioscooppro gramma's zijn met ingang van vandaag vervangen door twaalf en zestien jaar. Het gevolg van de nieuwe filmkeuringswet, die deze week in werking is getreden. Daarmee is ook de Centrale Commissie voor de Filmkeuring verdwenen. In plaats daarvan is de Nederlandse Filmkeuring gekomen, bestaande uit veertig personen uit alle lagen van de bevolking. De nieu we filmkeuring heeft niet zoals haar voorgangster de bevoegdheid films „voor openbare vertoning af te keuren. Dat betekent overigens niet, dat nu „alles yoO' foO°J j)o Q°f JoO°J A0d°J *°Q°y ao99f Hordeur met aluminium stootplaat Bestand teger^ alle weersinvloeden. Roest- en krimpvrij. Met gelast nylon horrengaas. Afm.. 215 x 90 cm. Eenvoudig zelf te monteren. Ook het inkorten van profielen voor kleinere deurmaten, is door de duidelijke handleiding zeer t eenvoudig. Kompleet in doe-het-zelf pakket met alle benodigde accessoires. Crown radiocassetterecorder type CRC 535 LW_ radio met FM, midden- en lange uitgangsvermogen 1.5 watt werkt op lichtnet of kil batterijvoeding automatische opname sterkteregeling en bandstop f iBTi ingebouwde electret microfoon jJMILfj jr UjJ 3 cijferige bandteller Bill f* ingeboöwde antenne ISljr ïÊÊSSr1^* Exclusief«feij Vroom Dreesmann Vgfey Carton 7 x 50 Japanse prismakijker Zgn. nachtkijker. Haalt 7 x dichterbij. Met gecoat optiek en rechter occulair- stelling voor de brildrager. Kompleet met tas Naaldvilttegel 100% Polyester. Formaat. 40x40 cm. Leverbaar in zes kleuren zoals: groen, bruin, beige en oranje. Strijkplankovertrek In verschillende leuke, moderne en frisse dessins. Past op elke strijk tafel tot 32 cm breed. Verkoop afd. keuken meubelen. Super Hi-Fi cassettes Uitstekende kwaliteit. Low noise. Made in West- Germany. Velona reiswekker In luxe reisetui. Kwaliteits uurwerk met helder wek- signaal en licht gevende wijzers. Kleuren: rood, groen, beige en zwart. Duster y~ Licht van gewicht, makkelijk voor op reis. Kwaliteit: katoen/ polyester. Keuze uit 3 dessins en 6 kleuren Maten S-M-L-XL C 90 4 stuks

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 6