Lord Snowdon minder opgeblazen dan zijn foto's Dit jaar geen Gouden Griffel LANDELIJKE VERBIJSTERING: kunst en kunstenaars ZATERDAG 2 JULI 1977 LEIDSE COURANT PAGINA 8 I DEN HAAG Lord Snowdon trekt z'n colbertje uit en begint in hemdsmouwen eigen eigen handig nog het een en ander te veranderen aan de borden met zijn soms levensgroot op geblazen foto's in het meubel centrum Vendomus in het win kelcentrum van Rijswijk. Een weinig nobel beeld van de tot voor zijn huwelijk met de Brit se prinses Margaret nog Tony Armstrong-Jones geheten Welshman. Een huwelijk dat vorig jaar voorlopig eindigde met een scheiding van tafel en bed, maar daar wil de Lord niet over praten. Hij is geko men als de fotograaf Snowdon en als zodanig wil hij best z'n eigen werk dat een reis langs ee aantal Nederlandse steden begint toelichten. Z'n foto's mogen dan levens groot zijn,_ aan Snowdon zelf is weinig opgeblazen. Hij neemt uitgebreid de tijd foto voor foto uit teleggen waar hij die heeft gemaakt, wat z'n be doelingen zijn. Het eerste wat je merkt dat His Lordship als fotograaf beslist niet de adel lijke wassen neus is die je zou mogen verwachten. Every inch een vakman, zouden de Brit ten zelf zeggen. Snowdon werkt nog steeds voor de kleu- renbijlage van de Sunday Ti mes. Werk dat hij erg belang rijk vindt. Snowdon: „Bij de meeste foto's hoort tekst. Ze zijn niet gemaakt voor een ex positie. Ik ben altijd bang dat ze uit hun context gehaald niet meer genoeg zeggen. Als foto graaf sta je in dienst van je onderwerp. De tekst komt op de eerste plaats. Ik moet de lezers alleen meer aanleiding geven die tekst te pakken. M*n naam als fotograaf komt dan ook pas achter die van de schrijver. Als fotograaf werk je in feite mechanisch". Te zeggen hebben z'n foto's genoeg. Uit Snowdon's begin periode, toen hij in de wat schamele buur Pimlico Road een oude ijzerwinkel verbouw de tot atelier, dateren de pla ten die hij zelf voorbeelden van „escapisme" noemt Film en toneelsterren, dansers zijn het voornamelijk en via hun aanbevelingen kwamen Tony Armstrong-Jones toen nog bij de society van Good old England terecht. Daar ontmoette hij prinses Margaret. Een ontmoeting met voor Engeland opzienbarende gevolgen. Margaret zei zelf eens: „Zet Tony in een zaal van duizend mensen en toch zie je hem meteen". Collega's met wie hij werkte roemen hem om zijn benadering. „Als hij iemand gefotografeerd heeft kan je er zeker van zijn dat er bij diegene iets gebeurd is. Of hij is ontzettend uitgeput door de bezeten manier waar op Tony Armstrong-Jones werkt, of hij blijft achter om dat er met veel inspanning iets tot stand is gebracht Snow don zelf: „Ik vind het heerlijk om lange reportages te maken. Een paar weken met iemand op stap te gaan. Het is altijd weer moeilijk om dan weer gewoon naar huis te gaan en te wachten tot je straks met een ander mag werken. Je bouwt in die paar weken een sterke relatie met iemand op. Daar hou ik erg van. En dat mis je als het afgelopen is." Lord Snowdon mag dan via z'n huwelijk toegang hebben tot de groten der aarde, een society-fotograaf is hij beslist niet Een groot aantal van z'n foto's is maatschappelijk geen- gageerd en hij heeft persoon lijk de volgorde van z'n foto's in de Rijswijkse expositie ruimte veranderd, om daar nog eens de nadruk op te leg gen. Oude mensen, gehandi capte kinderen, foto's uit psy chiatrische inrichtingen, foto's van geweld in Amerika getui gen van een zeer hedendaagse, levende blik op de maatschap pij. Vooral gehandicapte kin deren krijgen een grote aan dacht bij Snowdon. De oorzaak daarvoor ligt voor de hand voor wie iets van Snowdon's levensloop weet. Als jongen heeft hij aan polio geleden en is door hard en wilskrachtig oefenen die han dicap weer te boven gekomen. Kenners vertellen dat alleen een been zwakker is dan het andere en dat hij lichamelijk mak loopt. In de werkelijkheid valt daarvan weinig te bespeu ren. Maar de problematiek van het gehandicapt zijn is sterk levend voor Snowdon. Hij is voorzitter van een Britse organisatie voor gehandicap ten en laat z'n voorkeur blij- Tony Armstrong-Jones ken in een net uitgekomen rapport over integratie van ge handicapten in de maatschap pij. Hij pleit erin voor aanpas sing van het openbare leven, gebouwen en instellingen aan gehandicapten en ageert tegen het apart zetten van de gehan dicapte in speciaal voor hen gecreërdeinrichtingen. Net zoals hij, commentaar leve rend bij een foto van oude mensen, tegen het bouwen van bejaardetehuizen is waarin ou de mensen alleen van achter een gordijn de levende wereld nog mogen bekijken. Snow don: „Verplichte pensionering is een onding heb ik gemerkt tijdens gesprekken met oude mensen. Natuurlijk iedereen moet het recht hebben gepen sioneerd te worden. Maar wie dat niet wil moet in het maat schappelijk proces kunnen blijven functionneren. Er moe ten mogelijkheden geschapen worden voor oude mensen om bepaalde tijden te blijven wer ken en daarvoor normaal ge honoreerd te worden. Een hoop oude mensen sterven eerder omdat ze hun werk kwijt zijn". Na afloop van een televisie-in terview voor Tros-Aktua vraagt Snowdon: „Zit hier nog een honorarium aan vast?" Als de Tros-mensen bedenke lijk beginnen te kijken met Cruyff-achtige bedrage in het achterhoofd en alvast schuch ter ontkennend knikken, zegt Snowdon: „Nou ja, als er een honorarium is, stort het dan in een fonds voor gehandicapte kinderen hier". Hetgeen voor alsnog geen aanleiding was voor de Tros achteraf toch maar een adellijk honorarium te creëren. Lord Snowdon begint de vroe ge morgen met een filter siga ret van een zwaar merit, maar vraagt: „Zet maar niet in het interview dat ik rook". En na een verbaasde blik: „Ja, dat ik mezelf kapot wil hebben is mijn zaak, maar ik wiFniet dat anderen daardoor ook zouden gaan roken. We moesten er maar maar zo min mogelijk over schrijven". Inmiddels steelt hij wel schalks een vol gende sigaret uit mijn pakje, en de pretlichtjes in z'n blau we ogen doen je even vermoe den dat er nog een andere Tony Armstrong-Jones is. Wie z'n doopceel licht komt uitge breide verhalen tegen over de „koninklijke Don Juan", de man die op een feestje een glas witte wijn over een ander adellijk hoofd uitstort als het afklappen tijdens een dansje niet helemaal lukt In Den Haag bestaat die Lord Snodon niet Hier is hij de fotograaf die z'n eigen werk en z'n boek komt promoten. „Weet j dat ik door die tentoonstellingen eindelijk onder het grote pu bliek kom? In Duitsland zijn er zo'n twee miljoen mensen geweest". In Nederland is Lord Snow don weer gewoon de vakman Tony Armstrong-Jones die tussen neus en lippen ook nog vertelt dat hij de gebarentaal van de doven heeft aangeleerd en daardoor een aangrijpende foto in Brighton kon maken, de man die een televisietoestel ontwierp voor gehandicapten. Een geëngageerd fotograaf die beslist geen etiket als zodanig opgeplakt wil krijgen. Snow don: „Mijn etiket is m'n pas poort. Want daar staat name lijk in: ftdtgraaf. Meer wil ik niet zijn". Foto's uit het nieuwste fotoboek van Lord Snowdon. Wim Hofman: geen goud Kinderboek- geschenk van Paul Biegel (Van onze kunstredactie) De kinderboekenweek 1977 be gint 19 oktober. De CPNB wil ui het kader van deze week die het motto krijgt „Wie je Tijdens de Kinderboekenweek die onder het motto „Wie je droomt ben jezelf" op 19 oktober begint, wordt dit jaar niet één Gouden Griffel toegekend. Hoewel de landelijke jury volgens het reglement van vorig jaar er naar zou moeten streven tenminste één oorspronkelijke Nederlandse titel met goud te bekronen, is de landelijke jury daar niet in geslaagd. Dit tot niet geringe verbazing „goud" zou krijgen, het werk droomt ben jezelf' een ge schenk aanbieden. Dit is ge worden een bewerking door Paul Biegel van het sprookje Roodkapje. Biegel legt in zijn bewerking door verrassende rolwisselingen een verband tussen het verhaal en de eigen wereld van het kind. De toneeluitvoering die elk jaar de griffeluitreiking verge zelt, is dit jaar in handen ge legd van de Haagse stichting Bzzztóh; de muziek wordt ge schreven door de pianist/com ponist Sas Bunge. van regionale juryleden en de organiserende CPNB die een cynische „bedankbrief' aan de jury heeft verstuurd en daarin de vraag stelt hoe het mogelijk kon zijn dat na een jaar waar in zoveel kwalitatief uitste kend werk is verschenen, niet één of meer Gouden Griffels kon worden geselecteerd. De CPNB hoopt nu maar dat de jury een woordvoerder kan opleveren die voor een klop pende verklaring kan zorgen. Dat de CPNB deze hoop niet heel serieus neemt, blijkt uit de zin, waarin wordt gesteld dat de jury met het toekennen van Gouden en Zilveren Grif fels zich niet alleen heeft laten leiden door inhoudelijke beoordelingen. In deze brief wordt in tegen stelling tot voorgaande jaren niet „in dank" kennisgenomen van de beslissingen en voorts ontbreekt de „vriendelijke groet" en volstaat de CPNB met een nogal kil .hoogach tend." De griffeluitreiking is vorig jaar niet zonder rimpels ver lopen en dreigt thans geheel uit de hand te lopen. Verant woordelijk is de door de jury gevolgde procedure; men ging ervan uit dat wanneer een (kinder- of jeugd)boek van de zeven stemmen er vijf voor met een Gouden Griffel zou worden beloond. Deze afspraak zou kunnen functioneren, wanneer enkele juryleden geen voorwaarden hadden gesteld als: „Wanneer dét boek goud krijgt, moet dit boek zilver krijgen, anders doe ik met mee." Of andersom: „Wanneer dat boek niet tem- runste zilver krijgt, wil ik niet dat dét boek een Gouden Grif fel krijgt." Dit geharrewar heeft ertoe geleid, dat niet één boek een Gouden Griffel heeft gekregen. Een aantal schrijvers, wetende dat een gouden bekroning kan leiden tot (méér) vertalingen en een hoge oplage, is recht streeks gedupeerd. De uitslag van de landelijke jury staat juridisch vast en kan niet worden herroepen. De schrijver Henk Barnard zou, wanneer de jury zich had gehouden aan de aanvankelij ke afspraak, goud hebben ver diend voor Kon Hesi Baka, Surinaams voor Kom gauw terug. Ook Wim Hofman had zeker goud gekregen voor zijn boek „Wim." Het uiterst merkwaardige deed zich voor, toen bleek dat een schrijver als Dolf Verroen, die zelfs een aantal gouden stemmen kreeg, nu zelfs geen zilver krijgt De Zilveren Griffels gaan nu naar, behalve Barnard en Hof man: Guus Kuyer (Grote men sen, daar kan je beter soep van koken), Doris Buchanan Smith (We gingen bramen plukken), James Cressey (De rattenvanger), Roals Dahl (Daantje de wereldkampioen), Robert Gernhardt (Wie dit leest is het vierde beest), Jan Prochazka (Milena), Marilyn Sachs (Het boek van Dorrie) en Sven Wernström (De verge ten hacienda). De CPNB constateert ironisch mogelijk heel cynisch be doeld dat op de lijst van 10 Zilveren Griffels 3 Nederland se auteurs voorkomen, die zich klaarblijkelijk kunnen meten met het internationale aanbod. De CPNB betreurt het, dat de gevolgde werkwijze van nega tieve invloed kan zijn op de betrokken auteurs. Protest Hoewel een landelijk jurylid nog verklaard heeft dat nu tenminste echt democratisch is gejureerd, wordt thans ge werkt aan een „zo krachtig mogelijk protest." Een van de schrijvers die zich gedupeerd voelt: „Zo lang er nog één jurylid rondloopt die zegt dat democratisch is gewelkt, ver trouw ik niet meer op de toe komst. Het ging vorig jaar mis enondanks alle beloften is het nu erger mis gegaan dan ooit Volgende week gaan we praten met de CPNB. We, dat zijn in de Vereniging van Let terkundigen (VvL) georgani- Henk Barnard: geen goud seerde schrijvers, uitgevers en mogelijk boekhandelaren." Hun motief is kort en duide lijk: kwalitatief verscheen vo rig jaar uitzonderlijk goed werk en tóch is er geen Gou den Griffel. Hoe kan dat? Alle betrokkenen is gevraagd naar buiten geen gevens te verstrekken, maar vele schrij vers vragen zich af hoe in totaal 35 juryleden groten deels woedend hun mond dicht kunnen houden als hen iets wordt gevraagd. De CPNB wil geen commentaar geven, maar geeft wel toe dat er geen Gouden Griffels worden uitge reikt en dat met de Haagse schrijver Dolf Verroen in een persoonlijk gesprek wordt be sproken wat voor hem de con sequenties zijn. Een schrijver: „Je kan je voor stellen dat er twijfelgevallen zijn en smaakverschillen. Maar dit jaar is dit uitgesloten. Het is uitsluitend te wijten aan volslagen incompetente juryle den, dat schrijvers die goed werk hebben geleverd, finan cieel en moreel ernstig tekort wordt gedaan. Dit had nooi mogen gebeuren. De griffeluit- reiking heeft zo geen enkele betekenis en dat men hem nog aanneemt komt alleen, omdat de schrijver zich niet helemaal tekort wil doen. Ook een Zil veren Griffel is een bekroning, waarmee een uitgever in het buitenland kan werken." Bij de schrijvers van jeugd- en kinderboeken heeft de aan vankelijke worden plaatsge maakt voor koppigheid. Een van hen: „Ik ben niet meer boos, al blijf ik het natuurlijk jammer vinden. Ik ken nu nog maar één gevoel, dat dit in de toekomst nooit meer mag ge beuren. En ik begrijp de CPNB niet, dat de verant woordelijkheid aan de juryle den wordt gegeven." „Allemaal de boom in" van Dolf Verroen had volgens de regionale uitslag tenminste met zilver moeten worden be kroond, maar Verroen krijgt nu niets. De titel van zijn boek, waarin moeilijke begrip pen uitstekend worden uitge legd aan jonge kinderen, be gint thans op een slogan te lijken voor een protestactie: .Allemaal de boom in." F. J. BROMBERG Rijksmuseum Meermanno-We- streenianum (Het Museum van het Boek) te Den Haag zal met ingang van 4 juli voorlopig op maandag voor het publiek ge sloten zijn. Het museum blijft van dinsdag tot en met zaterdag tussen 13.00 en 17.00 geopend. De Koninklijke Militaire Kapel moet in verband met een buiten landse tournee het aangekondig de luchtconcert van morgen la ten vervallen. Dit concert zal nu op dinsdag 12 juli van 12.3013.30 plaatsvinden in de muziektent bij het oude Haagse Stadhuis aan de Groenmarkt. Coen Ruivenkamp, dirigent van de Haagse Volksopera en de Bredase Opera leidt op zaterdag 23 juli een Beethovenconcert in het Italiaans Santa Margherita Ligure waar tot eind augustus een groots opgezette muziekma nifestatie wordt gehouden. Galerie Aan de Haven, Dr. Le- lykade 25 Scheveningen, houdt van 6 t/m 30 juli een zomerten- toonstelling met karikatuurtjes van Jeanette Hildersley, teke ningen en litho's van Ed van Zanden, schilderijen van H. van Weers, pentekeningen van W. A Muysert en sculptures van Men- ne Pol. De popgroep Boney M komt a^. maandag naar ons land voor het in ontvangst nemen van een gouden plaat voor meer dan 100.000 verkochte singles „Sun ny". De groep staat momenteel boven aan de hitparade met „Ma Baker". De uitreiking vindt plaats tijdens de opname van de 300ste aflevering van het tv.- programma TopPop. IIIIIIII

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 8