Gabin als Ie Moko' SPRAAK TERUGBLIK DE GELAATSTREK VAN HET LUISTERLIED hou t het lJ scherm in het oog TELEVISIE VANAVONl TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT/Ï MAANDAG 27 JUNI 1977 PAGINj Terwijl KRO-tv de als gevolg van de gijzelin gen uitgestelde cabaretkroniek „Wie in Ne derland wil zingen" pas weer voor het najaar op het programma zet, gaan Han Peekei en Emi-Bovema met gezwinde spoed voort met de acht-delige serie, gewijd aan de geschiede nis van het cabaret. Intussen verscheen het derde dubbelalbum onder de titel „De gelaat strek van het lied", waarin speciaal het luisterlied aan de orde komt. In zijn begeleidende tekst signaleert Han Pee kei in de zestiger jaren de opkomst van de protestsong als een sterk aa mode en tijd onderhevige vorm van luisterlied. Hij wijst er voorts op, dat dit verschijnsel in gang werd gezet door een man als Bob Dylan. Maar is de protestzong wel een luisterlied? Voert het luisterlied niet terug op het Franse chanson, dat zich ontwikkelde uit de volkse verhalende liedjes van de zingende zwervers en dat zich de eeuwen door heeft gehand haafd als een zangvorm, waarin vooral het poëtisch gemoed zich kon uiten? Hoezeer tijdgebonden de protestsong is, blijkt uit „Wel terusten, mijnheer de president", dat Boude- wijn de Groot niet eens meer wil zingen of horen, omdat het nergens op slaat buiten de tijdsspanne waarin het ontstaan is. Scherpe scheidslijnen zijn uiteraard nooit te trekken, want Armand staat ook nu nog sterk in zijn schoenen met „Want er is niemand die echt iets om je geeft in een wereld die voor zichzelf leeft, loop dus in het gareel, anders krijg je het mes op de keel". Di lied kon alleen maar ontstaan in de flower power-dagen, toen de jeugd ludiek naar een eigen levensstijl zocht en botste met het gangbare leefpatroon. Het levensgevoel van de tiener in die dagen zal weinig verschild hebben met dat van andere generaties, alleen dienden in die jaren de mogelijkheden om zich te uiten zich aan. Daar is op dankbare en vaak ook artistieke wijze gebruik van gemaakt Maar wat Armand deed, was zingen uit protest, uit weerzin tegen een opgelegde levenshouding, en had aanzien lijk minder te maken met zingen uit de pure aandrift van niet anders kunnen. Dit laatste kan men wel weer zeggen van Cornelis Vreeswijk met zijn lied van de „No zem en de non". We stellen even terzijde, dat we het nog steeds een onbegrijpelijke zaak vinden, dat een politie-agent een definitief einde aan die liefde kan maken door ze een bon te geven wegens het vrijen in openbaar gras, maar een luisterlied zouden we dit ge zongen volksverhaal niet willen noemen. En daarom, als men de gelaatstrekken van het luisterlied scherp wil aftekenen, het loutere plezier in het zingen, de filosofische levensin stelling die daaruit spreekt en het bestand zijn tegen de (actuele) tand des tijds, dan zou het wellicht de voorkeur verdiend hebben dit genre afzonderlijk te behandelen. Tendele is dit gebeurd door ze zoveel mogeijk op één plaat samen te brengen, maar in de begelei dende tekst worden beide soorten min of meer over één kam geschoren en daarmee bezondigt Han Peekei zich aan branche-verva ging. Voor het overige heeft diezelfde Han Peekei deze zaak terdege omgespit en legde hij de wortels bloot van het luisterlied zoals dat in de jaren '60 tot ontwikkeling kwam. De om standigheden ervoor waren uitermate gunstig, een roerige tijd vol technische en commerciële mogelijkheden, tot communicatie, het over dragen van gedachten en gevoelens, die door een brede laag van de jongere bevolking werden gedeeld. Neem Willem Duys. Die komt er rond voor uit, dat hij niets maar dan ook helemaal niets om het luisterlied geeft, maar intussen bood hij wel tal van zangers in zijn radio- en tv-rubrieken de kans om van zich te doen spreken. Han Peekei is hem daar nu nog zo dankbaar voor, dat hij deze derde uitgave van de cabaretkroniek aan hem heeft opgedragen. Maar niemand is zo gemotiveerd en met opoffering van veel vrije tijd in de weer geweest met makers en zangers van luister liedjes als VARA-regisseur Nico Knapper, die samen met de journalist Frans van Lier de zogenaamde „Werkwinkel" oprichtte, waarin hij velen bijeenbracht, die nu nog hoog geno teerd staan, zoals Herman van Veen en Joost Nuissl. Knapper en van Lier waren in de jaren '60 niet de enigen die vreesden voor de kansen van het luisterlied, dat het moet heb ben van de In die tijd heerste de harde pop, al of niet vergezeld door light-shows. Het daverde in de discotheken. Voordien was het Franse chanson, dat in de jaren '50 hier hoog in aanzien stond, al weggedrukt door mensen ais Elvis Presley en de Beatles. Weinige jaren later scheen het luisterlied dezelfde afgang te ondergaan. Daarvoor moest een werkwinkel geschapen worden, waarin geschaafd kon worden aan de kwaliteit en van waaruit aan de weg getimmerd kon worden. Het heeft daar in die werkwinkel gegonsd van de discussies. Was de term „luisterlied" juis- t?Ernst van Altena schijnt die te hebben uitgevonden, maar die was er zelf ook niet gelukkig mee. Het „Nederlandse chanson" door Ton Oliemuller Elly Nieman en Rikkert Zuidenveld als luisterlied-duo. doet weer zo uitheems aan. Men is er nooit helemaal uitgekomen, maar wat zeker vrucht baar heeft gewerkt, dat waren de onderlinge discussies over eikaars teksten. Zo ontstonden er liedjes waarmee een steeds breder publiek werd bereikt, ook al omdat Nico Knapper zangers en zangeressen kansen gaf in VARA- tv-programma's. Een plaats apart neemt drs. P. in, wiens werk wordt omschreven als levensliederen. Een man inderdaad van een zeer aparte levens stijl, met in zijn hele houding een soort van Britse understatement, d.w.z. hij lijkt op wie hij is zonder zichzelf prijs te geven. Dit vindt men in al zijn teksten terug, om te beginnen met zijn lied over de lijken op de trap, dat als verrassing in de vijver van de Hollandse kleinkunst viel, een uitschieter als het ware, die gevolgd werd door soortgelijk werk, waar in fantasie en taalvaardigheid om de voorrang strijden, maar dat altijd op een hoogst per soonlijke manier zo pakkend is als men niet voor mogelijk zou houden. Drs. P. schreef ook voor anderen, maar het tegelijk oprecht-onbe- hol penen en doortastend-karakterisiteke in nummers als „De badkuip van de burgemees ter" en „Speelgoedmannetjes" openbaren een uiterst uniek verschijnsel, het scherpst als ze door de auteur zelf gezongen worden. Han Peekei huldigt de opvatting, dat men het karakter van de artiest het best kan kennen door zijn plakboek ter hand te nemen. Dat van Paul van Vliet is speels, begrijpelijk van een man, die buiten het artiest-zijn een recht lijnig leven leidt; dat van Seth Gaaikema ziet er verzorgd uit, gelijk de preken van zijn vader; en van Gerard Cox vertoont er ale tekenen van, dat hij het honderd keer in de hoek heeft gesmeten, en ook dit herkennen we als een levensinstelling van Cox: waar hij op uitgekeken is werpt hij van zich af. Men moet als bezitter van dit dubbel-album dan ook de moeite nemen om de tekstbladen tussen de hoesruggen door nauwgezet te be kijken. Deze zijn gevuld met knipsels uit de plakboeken van de artiesten, die men via de platen beluisteren kan. Tussen de bedrijven door pleegt Han Peekei ook persoonlijke ge schiedschrijving. Iedereen mag weten, dat Cornelis Vreeswijk verslingerd is (was) aan drank, drugs en vrouwen, gelijk destijds de Ajaxieden, dat Boudewijn de Groot in het dagelijks verkeer een uitermate verlegen jon gen is, die zulke hoge eisen stelt aan zijn omgeving, dat hij zich veelal teleurgesteld in eenzaamheid terug trekt, zelfs met achterla ting van zijn vrouw, hoe gezellig hij verder ook is in de omgang met mensen met wie hij zijn werk moet doen, en dat Dimitri van Toren zich door vele aarzelingen heen heeft moeten werken. Men moet Han Peekei toegeven, dat hij niet uit is op goedkoop succes maar zich gewetens vol houdt aan de feiten van de jaren '65-'70, waarin op luisterlied-gebied ook een rol speel den die figuren, waarvan men vandaag de dag minder verneemt, zoals Hugo Raspoet, Rene Frank, Yoka Beretti, Jaap Koopmans, Anne- marie Oster, Jan Asselberg, maar die toen zeker bijdroegen tot wat uitmondde in een stroom van luisterliederen, die ook nu nog de moeite waard zijn. Uiteraard vergat Han Peekei zijn persoonlijke vriend en mentor Hans van Deventer niet, een Delftse neerlandicus, die de kunst van het teksten schrijven (Beeldenstorm) uitstekend verstaat, maar van persoonlijk optreden heeft afgezien, omdat hij niet opgewassen bleek tegen het podiumwerk met toebehoren zoals een constant natte rug en zenuwen, die als een xylofoon in zijn lichaam huis hielden. Elly Niemans en Rikkert Zuiderveld horen in dit album thuis, evenals Jaap v.d. Merwe en Peter Blanker, maar Herman van Veen neemt een uitzonderlijke plaats in dit album in. Hij staat nergens m de groeven. Hij krijgt in een volgende plaat-uitgave uitvoerig aandacht, maar omdat hij als luisterlied-man niet mag ontbreken, schrijft Han Peekei wel een uitvoe rig stuk over hem, waarbij hij voor bepaalde karakteristieken van diens werk maar hoeft te verwijzen naar wat anderen eerder over Herman schreven, culminerend in de vraag: waar komt zo'n groot talent plotseling van daan? Inderdaad is Herman een wonderman. Het zal niemand ooit helemaal lukken onder woorden te brengen, wat hij in zijn kleinkunst brengt en te bieden heeft. Daar kun je heel zwaar aan tillen. Daarom is de brief een verademing, afgedrukt in dit album, waarin een dame om schadever goeding vraagt, omdat tijdens een voorstelling de clown Harlekijn haar tasje beschadigd heeft door er in te bijten. Drs. P een plaats apart. Boudewijn de Groot wil van „mijnheer de president" niet meer horen. Een jonge Jean Gabin als Pépé Ie Moko, gemaakt in 1936. In de serie speelfilms met Jean Gabin in de hoofdrol zendt de VARA vanavond de eerste uit: Pépé le Moko", de eerste film waarin Gabin naam maakte. Hij speelt de rol van Pépé, de eeuwige banneling die op de vlucht is voor de politie en zijn heil heeft gezocht in de kashba van Algiers. Het lukt hem heel lang uit handen van de politie te blijven, tot zijn liefde voor een beeldschone Parijse toe ris te hem fataal wordt. Ned. II, 20.25 uur. Wimbledon Wimbledon is meer dan een se rie tennispartijen op hoog ni veau. Het is ook een festijn van niveau, waarbij het tennissen niet meer dan een bijkomstig heid is. Dit jaar bestaat Wimble don honderd jaar. Haye Thomas geeft zijn persoonlijke kijk op dit evenement van oudere da mes, jonge spelers, sherry en aardbeien met slagroom in de aflevering van de serie „Land óf hope and glory". Ned. 1,19.30 uur. Soldaat Slovik De NCRV zendt de Amerikaan se speelfilm uit „De executie van soldaat Slovik", gebaseerd op het boek van William Brad ford. Dit is de eerste film van een reeks van vijf met het the ma „Mensen en machten", waarm de machteloosheid van het individue wordt geplaatst tegenover de verpletterende macht van het systeem. In deze film wordt soldaat Slovik 'geexe- cuteerd omdat hij deserteerde. Niet omdat hij laf was, maar omdat hij zich minder geschikt vond voor het front. Het verhaal speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ned. 1,19.55 uur. Moet dat zo... De film „O, moet dat zo..." van Fons Grasveld is gemaakt in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken, met de bedoeling informatie te geven over inhoud en praktijk van de Wet Sociale Werkvoorzieningen, in het bij zonder over de arbeidsmogelijk heden van de geestelijk gehan dicapte werknemer. In vijftig minuten worden veel vragen over deze wet beantwoord. Ned. I-, 21.50 uur. Filmblik In het wekelijks programma „Filmblik" worden korte films en fragmenten uit komische films vertoond. Jongens en meisjes uit Heerhugowaard ver tonen een zelfgemaakte komi sche film. Voorts worden film tips gegeven voor de vakantie; in de pauzen treedt Adriaan Adriaansen op. Ned. II, 19.04 uur. Zaterdagovond vlogen wij er bij de TROS weer eens uit, voorz over wij er althans niet in lie pen. Dat wil zeggen, in Enkhui zen waren voor onze ogen weer allerlei mensen bezig om met al of niet zelf gebouwde toestellen zo lang mogelijk in de lucht te blijven, voor zij in de nattigheid plonsden. Of zij probeerden op een bijzonder omslachtige ma nier over het water lopend de overkant te bereiken. Alles bij elkaar vrij zinloze ondernemin gen, die de betrokkenen kenne lijk plezier verschaften. En wie zou daar geen vrede mee heb ben? De vraag is alleen of het niet voldoende zou zijn geweest als wij er vrede mee zouden hebben gehad, zonder dat er nou direkt een televisiereprota- ge van moest komen. Want het ging natuurlijk nergens onv en l,'N.ij;imii.in NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal NCRV 19.04 Black Beauty, TV-serle 19.30 Land of Hope and Glory 19.55 De executie van Soldaat Slovik, TV-flIm NOS 21.35 Journaal NCRV 21.50 O, moet dat zó documen taire 22.40 Kerkepad 22.55 Symbiose NOS 22.59 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal VARA 19.04 Filmblik, afl. 1 NOS 20.00 Journaal VARA 20.25 Pépé le Moko, speelfilm (1936) 21.55 Achter het Nieuws NOS 22.30 Journaal DUITSLAND I 19.00 Nieuws uit Noordrl|| Westfalen 19.10 Betty en Alexander, I rle J 20.15 Hier und Heute 20.45 Theo Llngen 21.00 Journaal 21.15 Panorama 22.00 Poppenshow 22.45 Europa's groene stand, documentaire 23.30 Journaal DUITSLAND II Journaal De verloren ellandei| serie Draaischijf Fahrt Ins Blaue, to] sche show Die Nlbelungen Journaal Hoe zou u beslissen? Praxis, gezondheld8m ne Journaal De vader, TV-flIm Journaal 19.55 20.00 20.30 21.15 22.00 22.15 23.45 18.55 Gedeon, tekenfilmserie 19.00 Klein, klein kleutertje T 19.15 Sporttrlbune 19.45 Journaal 20.15 WIJ, zwarten, TV-serli 21.50 Festival van Vlaam (Bach) 22.25 Journaal, Wetstraat NEDERLAND I VARA 14.00 Chapl Chapo 14.05 Een wereld vol truc», afl. 1 14.30 Een druppel In de oceaan, TV-flIm 14.58 Oscar Peterson, Jazz 15.24 Mustang, een vergeten ko ninkrijk, documentaire 11.05 Draaischijf 11.30 Burgerinitiatieven, mentalre 13.50 Persoverzicht 14.00 Journaal n 17.15 Journaal (1 17.20 Tussen hooggebergte) Vuurland, documentaire I DUITSLAND 1 (DUITSLAND II 11.00 Journaal 17.30 Mozaïek HILVERSUM I EO: 18.00 (S) Daar waar de molens staan, muzikale rondreis. P.P.: 18.19 Uitz. van de WD. NOS: 18.30 Nws. EO: 18.41 (S) Lectuur op tafel, inform, over nieuwe boeken 18.55 (S) EO-metterdaad 19.00 (S) Ronduit, muz en inform, voor jongeren 19.40 (S) Bijbels perspektief 20.00 Zomermaandag... zang. meditatie en inform. NOS 21.30 (S) Openbaar kunstbezit 21.40 Voor blinden en slecht zienden 21.55 (S) Tambu, inform, en verzoekplaten voor Antillianen 22.25 Bond zonder naam 22.30 Nws. NCRV: 22.40 (S) Hier en Nu VOO: 22.55 (S) Muz. en inform. 23.55 Nws. HILVERSUM II NOS: 18.00 Nws. NCRV: 18.11 Hier en Nu. Aansl.: Makro. sociaal-economische rubr. 18.40 (S) Muz. in vrije tijd 18.40 Intern. Koorfestival 19.10 Agenda 19.15 Muziekvereniging Excelsior te Ouwster- haule 19.45 (S) Populaire I 20.00 Nws. 20.05 Avondoverdeij 20.10 (S) Holland Festival 1977: ,r Cantorum Stuttgart en het NCRV[ caal Ensemble 21.35 (S) Literama, niek over boeken, schrijvers en to( 22.00 (S) Oen Spyeghel der salict van Elkerlijc. Middelnederlandse a«t rie. NOS: 23.00 (S) Met het °c« morgen 23 05 Akiual overz. 23.1l krant van morgen 23.20.Den Haag daag 23.52 Even ontspannen voo slapen gaan..., yoga 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacaturebank 18. NOS-maal AVRO: 19.02 (S) Het 6 tijdperk 20.02 Radiojourn. 20.05 (5 perclean Dreammachine 21.02 (S negen-uur-jazz-show 22.02 Radio) 22.05 (S) Blues, ballads en beat. I 22.55 Meded. AVRO: 23.02 (S) Ca lightshow (0.02 Radiojourn.) EO: 7.00 (S) True light. HILVERSUM I naai). 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 De Groenteman. 8.50 Morgenwijding. 9.00 (S) De platen- keuze van Willem Strietman. NOS 9.30 Spiegel van België- AVRO: 10.00 (S) Radio Lawaaipapegaai. 10.10 Arbeidsvi taminen. populair veizoekplatenprogr Verkeersmagazine. 13.25 Beursplein 5. 13.30 'n Middagje AVRO. muziek, infor matie en service. (15.30 NvOs. 15.33 Radiojournaal). 17.00 De heilige stro zak. stripverhaal. OVERHEIDSVOOR LICHTING: 17.20 Nws. uit de Nederland se Antillen. 17.30 Nws. AVRO: 17.32 Radiojournaal 17.45 Toppers van toen. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Het levende woord. 7.25 Badi- nerie. 7.54 Overweging. 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8.30 Aubade. 9.00 De Letter M: progrover alternatieve energie. 9.30 Scheepspraat. Informatie voor schip pers. 9.35 Waterstanden 9.40 De letter M: informatief gevarieerd progr. 10.30 Muziek die niet oud wordt. Verzoekpla- tenprogr. voor oudere mensen. (11.00 Nws.) 11.30 Ouder worden we allemaal, bejaardenprogr 12.00 Vijf tellen na nu. OVERHEIDSVOORLICHTING: Uitzen ding voor de landbouw. NCRV: Nws. 12.11 Echo magazine. Vreemdeling in mijn Vaders huis. neringen van missionarissen. 14.01 het operette- en musicalalbum. 15.0j de wachtkamer, gesprek. 16.00 f 16.02 Spreekuur: gesprek. NOS: ir Het zal mijn tijd wel duren Progr. milieu- en grondstofaangelegenhed 17.20 (S) Eurolight 17.40 Informati^ de regio. 17.55 Mededelingen. waarom moeten wij dan eigen lijk een uur lang op attent wor den gemaakt Overigens, Peter Knegjens (de brave kerel is zo in het oog lopend sympathiek, dat ik onderhand geen kwaad woord meer over hem kan ho ren, laat staan schrijven) leek mij de uitgezochte persoonlijk heid om het alles te becommen tariëren: „grote klasse", en „aju, paraplu". „Hier en nu" had een vrij uit voerige reportage van de Engel se commerciële televisie over het merkwaardige fenomeen dat dominee Ian Paisley heet Een anti-papistische ijzervreter zoge zegd. Als min of meer betrok ken paap mag ik misschien wel Niek Heizenberg van de NCRV citeren, die concludeerde dat de man „een haat voor andersden kenden koestert, die niets meer te maken heeft met het grote gebod van de christelijke naas tenliefde". Ook kwam de helaas weer toe nemende verkeersonveiligheid op de weg aan de orde. Minister Westerterp kwam naar aanlei ding daarvan vertellen dat er van regeringswege nu geen „spectaculaire maatregelen" meer genomen konden worden, en dat het allemaal aankwam op een „mentaliteitsverbete ring". Laten wij allen hopen dat die dan eens spectaculair zal blijken te zijn. De zondagavond van het zomer se televisieweekeinde bood vooral een herhaling van „Klaaglied om Agnes", een door Yvonne Keuls vervaardigd tele visiespel naar de roman van HILVERSUM III VARA: (07.00 Actualiteiten via üir van de dag). Tussen 07.00 en 8.00 de twee uur rechtstreeks verslag VARA's voettocht. 07.02 (S) Ges meurders. 09.03 (S) Pop op drie 1 (S) Drie draait op verzoek van fr uit de sportwereld. 12.03 (S) VA zoekplaatje 14.03 (S) Spitsbeeld. (1 Engels popnws. 15.45 Bericht uit York). 16.03 (S) LP-top-20 en de LP. 17.03 (S) Alfred Lagarde. HILVERSUM IV TROS: 07.00 Nws. 07.02 (S) CapricJ 09.00 Nws. 09.02 Aktua-klankt 09.30 (S) Van heinde en (S) Opus tien tot twaalf 12.00 (S) In] mezzo. 13.00 (S) De meest verkod ..klassieke tien" 13.30 (S) Koren I korpsen. 14.00 Nws. 14.02 (S) Om kunst. 14.30 (S) Guitariteiten. 15.00 j, belcantonum. Marnix Gijsen. Bij de eer vertoning ervan kon ik een i paste tevredenheid daarover I tuigen. Ik heb geen aanleidi om mijn mening sindsdien wijzigen. En op het andere Nederland e Engelse documentaire over P ter Paul Rubens. Een porti van de befaamde artiest „i schilder, geslaagd zakenman humanist". Wat zich aan n voordeed was: een aantal opt men van uiteraard florissai schilderijen vooral bereke op kleurentelevisie uiteraard waar nogal vrijblijvende tel tegenaan was gegooid in trant van „Rubens had e voorkeur voor grote, nieuwsg rige ogen". En zo lust ik er d nog wel een paar, zou ik bij hebben gezegd. HERMAN HOFHUIZEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2