Dianne Marchal treedt uit schaduw van het koortje Simonscoop over geweld op televisie en in film TERUGBLIK hou I het LJ scherm in het oog VPRO nog zonder identiteit na oeverloze ledendiscussie Cor Holst overleden Holland Festival op de radio Verlies van 50 miljoen door afschaffen STER om 19.00 uur TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE WOENSDAG RADIO VANAVOND RADIO WOENSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANr DINSDAG 7 JUNI 1977 PAGINA 2 Pranten met Dianne Marchal is voornamelijk filosoferen over de begintijd van de zogenaamde „Nederpop". De tijd dus - zo rond 1965 - dat Den Haag de toon aangaf met een ontelbaar aantal beatgroepjes en internationaal bekend popcentra als de „Mara thon" en later „Club 192". De „Marathon", het Haagse equivalent van de Liverpoolse cavern. Veel te klein als een buitenlandse groep er kwam concerteren, maar tot in de heel kleine uurtjes „monstergezellig". „Club 192", opvolger van het Scheveningse Casino dat met de badplaats ten onder ging. Veel groter dan de „Marathon", toch even sfeervol. Van drugs was in die tijd nog nauwelijks sprake. Dianne heeft het als tiener alle- Toen we afscheid namen wenste maal meegemaakt Ze was ik hem succes. Hij keek me aan twaalf, toen de Haagse Motions en zei: „Succes is logisch". Ik met „Wasted words" voor het knapte verschrikkelijk af. Ik. eerst op de hitparade genoteerd VOnd hem een verwaande kwal. die andere buurtgroep, de „Gol- gehad. Toen is het bijgelegd, den Earrings". Please go" was Het gaat nu uitstekend. Ik heb de eerste single. Hij werd in de twee heerlijke kinderen en een „Marathon" ten doop gehouden, gezellig huisje in Voorburg. Dianne koos voor de „Ear rings"," werd een fervent fan, sloop op zondagmiddagen hei melijk met haar zusje naar de Sinds kort is ze niet zomaar de Zangeres een goede muzikant, maar wat hij maakt is in hun ogen zonde van de moeite. Bovendien moest je vooral in de beginjaren van de Nederpop goede connecties hebben om aan de bak te ka men. En wat had ik? Ik kende niemand, ja Hans, maar met hem durfde ik niet over mijn wens te praten. Uit angst dat hij zou denken, dat ik alleen maar daarom met hem omging. Voor zangeressen was in die tijd trou wens bijna geen plaats. Alleen Lysett heeft het even gemaakt. Ze zat bij mij op school en beweerde altijd parmantig, dat ze een hele beroemde zangeres zou worden. Ze heeft een plaat je gemaakt, toen was het afgelo pen. Zit ze nu in Amerika? Tjee, dat wist ik niet. Nou dan zal het haar wel goed gaan." Koortje „Marathon", „het" alle- vrouw van Hans Vermeulen, maal gebeurde. „Een spannende een van Neerlands succesvolste tijd", vertelt ze nu. „Ik maate producers. De man ook, die ver- kmaakte me zwaar op om ouder antwoordelijk is voor de enorme 1 L L vlucht die de carrière van Anita Meyer heeft genomen. Hij schreef het nummer, waarmee Dianne sinds kort regelmatig op te lijken, keek heel ongeïnteres seerd als er een jongen langs kwam, maar ondertussen klopte mijn hart me in de keel. Op een gegeven moment speelde de de radio te horen is" „Dandy". „Sandy Coast" er op een zon dagmiddag. Ik had er nog nooit van gehoord. Maar ik werd smoorverliefd op de zanger van de groep. Hans Vermeulen. Mocht het lukken met het plaat je op de. hitparade te komen, dan gaat voor Dianne een grote wens in vervulling: geaccep teerd te worden als zangeres. Al Waarom weet ik niet, er liepen heel jong al wist Dianne, dat ze veel leukere jongens rond." Het zwak voor Hans is gebleven. Ze is er inmiddels ruim zes jaar mee getrouwd. „Voor het zover was, hadden we heel wat ruzie- vokaliste zou worden. Ze durfde het alleen niet uit te spreken. Verlegenheid? Dianne: „Gedeeltelijk, gedeelte lijk ook door milieubepalende tjes achter de rug. Ik herinner faktoren. Er was geen aankno- me mijn eerste afspraakje. Ik had mijn enige nette jurk aan en hij zat me de hele avond aan pingspunt, geen voedingsbodem. Mijn ouders zijn klassiek ge richt Popmuziek vinden ze on- te kijken. Hij moest de volgende benullig. Zelfs nu nog nemen ze dag ergens in het land spelen. Hans niet serieus. Ze vinden het De keus was voor Dianne ui teindelijk niet moeilijk. Omdat zingen haar mateloos boeide en „Sweet Sixteen" geen haalbare kaart bleek. („Vroeger was dat mijn grote ideaal, maar toen ik de leeftijd had, zaten er nog louter oude trutten in"). Ze koos voor het opgaan in een achter grondkoortje. Later zou het koortje de naam „Rainbow Train" krijgen.. Voor het publiek is dat koorwerk oninteressant, frustrerend voor iemand die graag als zangeres wil schitteren. Dianne: „Dat valt wel mee. Na tuurlijk treed je niet op de voor grond, maar je levert aan platen en optredens van artiesten een wezenlijke bijdrage. En je doet een geweldige ervaring op. Al is het natuurlijk niet vergelijkbaar met wat je als solo-artieste moet doen. Als koriste kun je je tus sen de andere verschuilen. Als solo-artieste is de schijnwerper op jou gericht Hij moet het helemaal waarmaken. Het pu bliek komt voor jou, verwacht iets. Dat is in het begin ver schrikkelijk moeilijk. Zeker als je niet al te veel zelfvertrouwen hebt. Ik weet wat ik kan, maar ik ben ontzettend verlegen. Ik sta soms te trillen van de zenu wen. Anita Meyer heeft dat veel minder, alhoewel zij ook dood nerveus voor een optreden is. Ze maakt alleen een koele in druk, dat vind ik geweldig. Ik wou dat ik dat kon. Maar goed, men heeft me verteld, dat je dat nerveuze in de loop van de ja ren kwijtraakt. Dat je er routine voor in e plaats krijgt Dat hoop ik dan maar." Internationaal Ofschoon haar voorgeschiedenis zulks niet doet vermoden, is Dianne al op internationale schaal een redelijke bekend heid Onlangs verwierf ze in Amerika haar eerste filmrol. „Een toeval", zegt ze. „Ik moest voor Hans een compositie voor de titelsong wegbrengen. De producer bood me een rolletje aan. Voor de gein heb ik het aanbod geaccepteerd. Een te gekke ervaring. Je leest er wel eens over, maar als je het zelf meemaakt, is het toch weer an ders. De gekste dingen, tenmin ste in mijn ogen, deden zich voor. Aankomende sterretjes za ten verschrikkelijk op te geven over de ranches, die ze bewoon den. Toen ik zei, dat mijn tuin een paar vierkante meter was, keken ze me aan alsof ik gek was. Dat kan helemaal niet in Amerika. Daar moet je je om wille van de glamour veel groter voordoen dan je in werkelijk heid bent Nou, dat hoeft voor Dianne Marchal: „Ik ben een gewone Hollandse meid en geen Amerikaan die dat verandert". mij niet. Ik ben een gewone Hollandse meid en geen Ameri kaan die dat verandert De in vloed van de vakbonden is in Amerika ook verschrikkelijk groot. Op een gegeven moment namen we op in een of andere hotelkamer. Het was een gewel dige puinhoop, omdat we alle maal in één bus waren gekomen en dus toch moesten wachten, wilde ik helpen opruimen. Hel maal fout. Dat mag in Amerika niet. Dan stoot je een ander het brood uit de mond. Maar al met al heb ik een goede indruk ach tergelaten, geloof ik. Ik kreeg een paar maanden later tenmin ste een aanvraag voor een nieu we filmrol. Ik geloof wel dat ik hem aanneem, als het tenminste met de kinderen kwam. Want ik hoef niet zo nodig." Dichter bij huis kreeg de inter nationale erkenning voor het ta lent, dat Dianne Marchal heet, zondag jl. gestalte in de vorm van een televisieshow rond „vier zangvedetten". Het programma heette ..NV NV Vogelensangh" en zal door de TROS naar meer dere landen verkocht worden. Een betere start voor een carriè re als vokaliste lijkt ondenk baar. HAN AVÖT Simon van Co Mem stelt in zijn programma Simonscoop één thema centraal, dat van geweld op televisie en in de film. Dit thema laat hij aan de orde ko men in een aantal gesprekken Luisterdichtheid Hilversum 4 in dalende lijn (Van onze radio- en tv-redac- tie) HILVERSUM In het eerste kwartaal 1977 Is de gemid delde luisterdichtheid van de klassieke zender Hilversum 4 gedaald van 0,8 tot 0,7 pro- cenL In maart werd geduren de de helft van de zendtijd de luisterdichtheid van 0,5 0,9 procent gemeten. Onder de 28 programma's, die een luisterdichtheid van 0 tot 0,3 procent behaalden, waren twaalf gesproken woorduitzendingen. Met een dichtheid van 2,2 procent werd het meest geluisterd naar „De meest verkochte klassieke tien'' op 22 maart. Onder de 15 uitzendingen, die een luisterdichtheid van 1 procent of hoger behaalden, bevonden zich slechts één gesproken woordprogramma (Een uur natuur) en één pro gramma met kamermuziek. met regisseur Alfred Hitchcock, de acteurs Peter Strauss, Jack Lemmon en Charles Bronson en diens vrouw Jill Ireland. Ook John Wayne komt over dit on derwerp aan het woord. Een van de conclusies uit de ge sprekken was, dat puur geweld misschien nog niet eens zo erg is. Griezeleffecten hebben vaak meer consequenties en veroor zaken vaker nachtmerries. Hitchcock vertelt, dat hij des tijds zijn film „Psycho" in zwart/wit heeft opgenomen om de bloederigheid niet te zwaar te benadrukken. Simon ver toont voorts fragmenten uit de mons terp rod uktie „Een brug te ver", waarvan de Nederlandse première wordt gehouden op 23 juni. Ned. I, 21.05 uur. Bergembira Wibo van de Linde en Bob Kroon waren voor de TROS in Indonesië om verslag uit te brengen over de handelsbetrek- Barbra Streisand en haar tekstschrijver Paul Williams, met hun Oscars voor „Evergreen". kingen met Nederland, de ver kiezingen en de situatie op Oost- Timor. Ook werd een vraagge sprek gevoerd met Suharto. De reportages worden uitgezonden onder het kopje Sorak Bergem bira?, de titel van een Indone sisch vrijheidslied dat .Juich van blijdschap" betekent Ned. 1,19.54 uur. Oscar-uitreiking De TROS zendt vanavond een ingedikt verslag uit van de Os car-uitreiking die dit jaar plaatsvond op 10 februari. Ter onderbreking wordt onder meer een aantal bekroonde titelmelo- dieën uitgezonden. Ann-Margret zingt en danst „Magie Circle", Ben Vereen brengt „Conna fly now" uit de speelfilm „Rocky". Tom Jones zingt „Come to me" uit „The pink panther strikes again". Barbra Streisand zingt Gibbsville De AVRO zendt uit een aflever ing Gibbsville, met de ondertitel „How old, how yong". Deze tv- serie is gebaseerd op verhalen van John O'Hara, waarin twee journalisten het leven weerge ven van het stadje Gibbsville. Ned. II, 21.25 uur. (Van onze radio- en tv-redactie) AMSTERDAM De ledenraad van de VPRO, die voor slechts eenderde deel aanwezig was op de halfjaarlijkse vergadering, heeft het concept voor een eigen identiteit, dat daar ter discussie werd gesteld, als vaag en onvoldoende gekritiseerd. Zoals wij eerder al schreven behelst dit concept-identiteit een aantal uitgangspunten, waarin de VPRO-leden zichzelf moeten herkennen, en bevat voorts lijnen voor een programmabeleid. Zo viel bijv. de nadruk op het ondogmatische karakter van de VPRO, die in het vrijzinnig christendom en in het humanisme voldoende traditie aanwezig acht om de mondigheid en mogelijkheden van de mens te activeren. De VPRO verwerpt elk dogma, maar stelt er een aamtal opvattingen voor in de plaats. Dat deel van de ledenraad, dat aanwezig was, vond in het concept echter onvoldoende richtlijnen voor een werkelijk programmabe leid. Hierover werd urenlang gediscussieerd, een moeilijk in te- dammen stroom persoonlijke en algemeen geldende argumenten. Dit leidde er tenslotte toe, dat het concept-Identiteit maar tendele werd aanvaard. Daarnaast werd het bestuur opgedragen om samen met een uit de ledenraad te vormen programcommissie deze zaak nog eens opnieuw sopnieuw te bezien en op schrift te stellen. Het resultaat hiervan zal dan besproken moeten worden in de in november dit jaar te houden ledenraadsvergadering. Hoewel de VPRO sinds 31 december 1976 bijna 4000 leden heeft verloren, acht voorzitter mr. E. Laus het voortbestaan van deze c-omroep niet bedreigd, nu minister van Doorn de c-drempel wil verhogen van 100.000 tot 150.000 leden. De VPRO telt nu 150.584 leden, van wie 51.834 begunstigers en 98.750 leden-abonnees. Hij vertrouwt er op dat de ontkoppeling van het betalen van de omroepbijdrage en het lidmaatschap van een omroep de VPRO een groot potentiëel aan nieuwe (jeugdige) leden zal verschaffen. De VPRO, aldus mr. Laus, blijft voorstander van deze ontkoppe ling, maar zou wel liever zien dat er kwalitatieve inplaats van kwantitatieve criteria worden gehanteerd bij het bepalen van de status van een omroep. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM In een Ut rechts ziekenhuis is overleden de VAR A-radiomedewerker Cor Holst. De heer Holst werd 57 jaar en zou in december a£. zijn 40-jarig jubileum bij de VAItA hebben gevierd. Zijn verdiensten liggen op het ter rein van het gesproken woord, wwto'Ira&'voorai van'httt Jack Lemmon bij Simon van Gollem: „Geen Angie Dickinson als Pepper, vanavond op rol in geweld-films". Ned. I om 20.15 uur in „Eenzame Monica. rair-culturele rubrieken. In het kader van het Holland Festival een direkte uitzending van het concert door het Collegium Vocale Gent en Musica Antiqua Amsterdam o.l.v. Philippe Herreweghe m.m.v. Mieke van der Sluis en Dieuwke Aalbers, sopraan, René Jacobs, alto, Ma- rius van Altena en Michiel ten Houte de Lange, tenor en Max van Egmond, banton. Uitvoering,,V«sperae Omnium Sanctorum" van Claudio Monteverdi. Hilversum 2, 20.05 tot 23.00 uur. Als omlijsting: Eenak ters „II Tabérro" en „Gianni Schicchi" door de Nederlandse Opera in de Stads schouwburg in Amsterdam. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Het NOS-be- stuur vreest, dat de minister van CRM spoedig zal komen met een beslissing inzake bet uitvoeren van de motie-Schol ten, betreffende het afschaffen van STER-reclame rondom het NOS-journaal van 19.00 uur. Hoewel de minister het NOS-be- stuur om advis voor compensa tie voor het verlies van deze reclame-zendtijd heeft ge vraagd, kon het bestuur dit nog niet geven. Het wenste de advie zen van de STER en de Recla meraad af te wachten. Het NOS-bestuur kan deze kwestie pas in zijn vergadering van 24 juni a.s. behandelen. Daarom besloot het intussen de minister per brief via het bureau van de regeringscommissaris voor de omroep te verzoeken, zijn beslis sing omtrent opheffing of ver plaatsing van de bedoelde recla me-minuten aan te houden tot na die datum. Zonder compen satie op andere tijden zou het afschaffen van STER-reclame voor en na het journaal van 19.00 uur volgens raming 50 mil joen gulden verlies opleveren. NEDERLAND I Teleac 18.15 Nascholing huisartsen, les 4 NOS 18.45 Barbapapa 18.55 Journaal TROS 19.04 Oe man van zes miljoen, afl. 63 19.54 Sorak Bergembira?, docu mentaire Indonesië 20.15 Pepper, TV-serie, afl. 46 21.05 Simonskoop NOS 21.35 Journaal TROS 21.50 Oscar-uitreiking 1977 NOS 22.45 Journaal NEDERLAND II NOS 18.00 Regeringsjubileum Kon. Eli zabeth 18.45 Kortweg (Holland Festival) 18.55 Journaal AVRO 19.05 Nationale Hitparade NOS 20.00 Journaal AVRO 20.25 Puzzeluur 21.25 Gibbsville, TV-serie, afl. 2 22.15 Televizier Magazine NOS 22.55 Den Haag Vandaag 23.10 Journaal DUITSLAND I 18.05 Tom en de Theems, TV-se rie, afl. 3 18.25 Henri Dunant, Rode Kruis- pionfer 18.55 Journaal 19.00 Nieuws uit Noordrijnland- Westfalen 19.10 Een huis voor ons, TV-serie 20.15 Hier und Heute 20.45 Yancey en Olivia Molina zin gen 21.00 21.15 Paul Anka Show 22.00 Drie wegen naar de zee, TV-film 23.40 Journaal DUITSLAND II 18.00 Journaal 18.10 Beelden véi onze aarde (Mindanao) 18.40 Draaischijf 19.20 Regeringsjubileum Kon. Eli zabeth 20.00 Journaal 20.30 De test, TV-spel 22.00 Journaal 22.15 Gezichtspunt 23.00 John Wayne 70 jaar 23.45 Journaal BELGIE NEDERLANDS 18.55 Gedeon, tekenfilmserie 19.00 Tienerklanken 19.45 Journaal 20.15 LAUREL Hardy 20.35 Verover de aarde (diepzee- duiken) 21.35 The naked civil servant. TV- film 22.45 Journaal. Wetstraat BELGIË NEDERLANDS (2) 20.15 Buitenlandjournaal 21.05 The Pumpkin Eater, Engelse speelfilm (1964) NEDERLAND I TROS 15.30 Scapa, afl. 14 (slot) 15.45 Wiener Sangerknaben 16.45 Ren je rot, afl. 49 17.15 Wij en onze huisdieren (kat-, ten) 13.20 Rondblik 13.50 Persoverzicht 14.00 Journaal 17.15 Journaal 17.20 Topografie In gezelschap van Mammaloe en zusje Plom (Marijke Bakker en Janine van Wely) Is Pipo de Clown (onher kenbaar als Cor Witschge) gistermid dag uit Amsterdam per boot naar Noorwegen vertrokken voor de op namen van een serie van zeven afleverin gen: Pipo en de noorderzon. Oe aerle wordt begin volgend jaar uitgezonden. Een trekker nam het werk van ezel Nonono tijde lijk over. DUITSLAND I 11.00 Journaal 11.05 Draaischijf 11.20 Dagboek 11.35 Frankfort, documentarie 12.20 Lichtspiele am Preussenkor- so DUITSLAND II BELGIE NEDERLANDS HILVERSUM I PP: 18.19. 18.30 Nws. AVRO: 18.41 Per saldo. DE STEM DER HOOP: 19.00 Is leven zonder arbeid nog wel leven?. NOS: 19.15 (S) Accoord, kroniek van amateuristische muziekbeoefening. AVRO: 20.30 (S) Hoogtepunten uit ope rettes. 21.00 De avonturen van de ge zusters Wiedemeyer. radiostrip 21.35 Want zonder kunnen wij niet: Lichte muz. 22.30 Nws. 22.40 Radiojourn. 22.55 Serenade in blue. 23.55 Nws. HILVERSUM II NOS: 18.00 Nws. KRO: 18.11 Aktual magaz. 18.30 (S) Op Vleugels: piano- muz. 18.50 Verkenning, inform, progr. 19.00 (S) Bel canto op de zomeravond. 19.30 Kerk in meervoud: reliaieus progr. HILVERSUM I TROS: 7.Ö0 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-soos. (7.30 Nws. 7.41 Aktua ochtendeditie. 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de huis vrouw). 10.00 Een oude hit in nieuwe snit 10.30 Nws. 10.33 (S) Pierewaaien. 11.45 (S) Café-chantont 12.26 Mededed. voor land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.31 Aktua II. 13.00 (S) Ramblers a go go.. 13.30 (S) Sport na sport, voor jongens en meisjes. 14.00 (S) Specialiteiten in a la carte. 15.00 (S) Als dat zou kunnen. 15.30 (Nws.) 15.30 (S) Kernpunt, ge sprek. Overheidsvoorl.: 17.20 Tekst en Uitleg. TROS: 17.30 Nws. 17.32 (S) Aktua magazine. HILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 In de Roode Cirkel: nieuwsprogr. (8.00 Nws 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 Radioweekblad. 11.00 Nws. 11.03 Johan van Minnen Ombuds man. 11.15 De VARA feliciteert. 12.00 Hoenderlo Centraal, gesprekken. 13.00 Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.30 Een middagje Stoomradio, jeugd herinneringen en inform. 16.00 Nws. Althans op onze televisiescher men begint het zoetjesaan toch te zomeren. Dat wil zeggen, het aantal vrij blijvende program- ma'tjes neemt hand over hand toe. Zo zagen wij bij de KRO gisteravond een filmpje van Fons Grasland over „Gijs van Groenestein, straatveger". Hij •Gijs bleek een ronde Amster dammer en (dus) vooral een uit stekende man te zijn. En hij kon het zeker niet helpen dat Fons er nou niet bepaald een welspre kend meesterwerk van had ge maakt Naar ik vernam ging het om een film, die was gemaakt in opdracht van de gemeente Amsterdam. Ik neem aan, dat ze daar ook wel gemerkt hebben, dat er in ieder geval weinig propagandistische werking in de zin van „zorg dat u er bij komt" van kan uitgaan. Tot het kruimelwerk behoorde ook „De pendelaar" een Duits televisie-filmpje dat de VARA ons thuisbezorgde. Dat ging over een jonge kantoorbeambte, die altijd stipt zijn plicht vervul de maar op een gegeven mo ment en een keer in zeer gepas te mate uit de band sprong door een uur of zo te laat op zijn 20.00 Nws. NOS: 20.05 (S) Holland Festival 1977, klass. kamermuz. 23.00 (S) Met het oog op morgen, met o.m. 23.05 Aktual Magaz. 23.10 De krant van morgen; 23.20 Oen Haag vandaag;. 23.52 Even ontspannen voor het slapen gaan. .Yoga 23.56 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 (S) NOS-maal met Frits Spits. VARA: 19.02 (S) Poprekonstruktie. 20.02 (S) Nashvil le. 21.02 (S) Popdonder, muz. en in form. 23.02 (S) Wachten op midder nacht. 0.02 (S) Nacht-drie-draai. .en nog zo het een en ander. 2.02 (S) Help. Voor de werkers in de verzorgende en verplegende beroepen. 3.02 (S) Peter Holland. 5.02 7.00 (S) Truck; progr. voor vrachtwagenchauffeurs. 16.03 Paniek op Ganymedes. hoorspel serie deel 2 17.00 (S) Uit het muziekal- bum van Paul Godwin. RVU: 17.35 Vergelijkend luisteren (2). VARA: 17.55 Meded. HILVERSUM III KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham: muz. en inform. 9.30 (S) Pep-op-drie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek. 12.03 (S) Drie tussen de middag: om de KRO-Kiesschij». 14.03 (S) Pop-Kontakt: De Theo Stokkink Show. 16.03 (S) Da Hitmeesters met o.a. aktual. HILVERSUM IV NCRV :7.00 Nws 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus 7 30 (S) Preludium. 9.00 Nws. 9.02 (S) Missen voor de Bergkerk in Eisenstadt. 10.00 (S) Orkestpalet. 12.00 (S) Piano- werken uit de Romantiek. 12.25 (S) Zangersportret. 13.00 (S) in de schaduw van de meesters. 14.00 Nws. 14.02 Een uur natuur. 15.00 (S) In kleine bezet ting: pianomuziek en zang. 16.00—17.00 (S) Profiel: werk van Lu ciano Berio. werk te komen. Wat hem overi gens een ontmoeting met een alleraardigst meisje opleverde. Toch weer snel in het gareel teruggekeerd maakte hij een duidelijk forse promotie maar verloor het meisje uit het oog. Dat was het hele gegeven. Ik zal niet ontkennen dat er poëtische trekjes in het filmpje scholen, maar je moest er bij wijze van spreken wel de loep bij nemen. In „Achter het nieuws" viel vooral een gesprek op dat W. L. Brugsma had met prof. Kobben voorzitter van een Neder- lands-Zuidmolukse overlegcom missie die „als privé persoon" nader kwam uitleggen wat mi nister Van Agt bedoeld moest hebben toen die zaterdagavond in het journaal zijn verontrus ting kwam uitspreken over de komende ontwikkeling in de verhouding tussen de Nederlan ders en de Zuid-Molukkers hier te lande. De professor stelde onder meer dat „gewelddaden alleen maar nadelig kunnen zijn voor degenen die ze bedrijver*". Een wijs woord, naar het 5J^jj wil voorkomen. HERMAN HOFHUIZEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2