PPR moet les leren mt verkiezingsuitslag Britten beginnen feestweek voor hun zilveren koningin BAS DE GAAY FORTMAN: Meer pedagogie in aanstaand Internationaal Koorfestival Handels „Admeto": lang snoer van verukkelijke aria's Ketting's muziek geïnspireerd door oma's salon BINNENLAND/KUNST LEIDSE COURANT' VRIJDAG 3 JUNI 1977 PAGINA 12 De zesenveertig opera's die Hündel naliet, zijn schatkamers die we te zelden betreden. Meer nog dan aan zijn oratoria heeft de meester zijn onuit- puttelijke scheppingskracht aan die opera's gege ven maar ze waren na zijn dood gauw vergeten. Lang heeft de muziekwereld gedacht dat ze niet meer te redden waren. Ten onrechte. Sinds 1920 komt langzaam een herwaardering op gang. Dat het langzaam gaat, is begrijpelijk. Er is nauwelijks materiaal waar de huidige uitvoeringspraktijk wat mee kan beginnen, en de luisteraars moeten bereid zijn de conventies van deze barokopera's te aanvaarden. Hoge man nenstemmen zingen heldenrollen; voor zover er van handeling sprake is, ligt die in de vertellende recitatieven; er zijn nauwelijks vokale ensembles; de bijna eindeloze reeks da capo-aria's zijn sym metrisch gebouwd zodat het eerste deel na het middendeel altijd wordt herhaald. Wie dat alles weet te aanvaarden, kan genieten van verrukkelij ke muziek die op zichzelf rijk is aan afwisseling. Om dat te ervaren is een scenische vertoning wenselijk maar niet strikt noodzakelijk. Dat is gisteren in het uitstekend bezette Amster damse Concertgebouw opnieuw aangetoond. Alan Curtis, Amerikaans musicoloog, presenteerde er zijn samen met de Engelse H&ndel-kenner Winton Dean gemaakte, op onlangs ontdekt authentiek materiaal gebaseerde versie van de Höndel-opera die in zijn tijd het populairst was: „Admeto" (1727), een vrije bewerking van Euripides' mytho logisch liefdesdrama „Alkestis". De met zorg gekozen solisten waren stuk voor stuk uitstekend; zij zongen van mooi tot subliem, ook in de rijke versieringen. Ik kan mij voorstellen dat de titelrol van de mannelijke alt in Handels dagen een wat dramatischer uitbeelding kreeg dan nu van de Belgische contra-tenor René Jacobs maar vokaal was hij een lust voor het oor. Veel bewogener en met een heel ander geluid zong de Britse contra-tenor James Bowman de partij van de broer van de koning. De twee vrouwelijke rivalen Antigona en Alceste werden prachtig uitge beeld door de sopranen Jill Gomez en Rachel Yakar. Max van Egmond en Ulrik Cold namen met succes twee partijen voor lage mannenstem men voor hun rekening. Akoestisch zou het beter zijn geweest als de vokalisten niet achter maar vóór het orkest waren opgesteld. Nu moesten ze de barrière van „II Complesso barocco" overwinnen. Dat dertig man sterke orkest was overigens wel iets bijzonders. De musici hanteerden hun 18e eeuwse instrumen ten naar de aanwijzingen van Handels tijdgenoot Fougeroux. Een bijzondere belevenis! Zelfs Curtis had in het lange werk coupures moeten aanbrengen die aan het geheel overigens geen afbreuk deden. De enthousiast ontvangen uitvoering zal weldra ook op de plaat te krijgen zijn. J. KASANDER Hoewel de componisten Villa- Lobos, Ibert en Barber onget wijfeld een taak hadden op het concert, dat het Ensemble M gisteravond in het Haagse Dili- gentia gaf, het ging bij dit Hol land Festival-gebeuren uite raard om de première van het werk voor vier vocalisten en instrumentaal ensemble „O, gij Rhinoceros", dit jaar door Otto Ketting geschreven. Het werk is een collage geba seerd op een verzameling mu ziekjes uit het midden van de vorige eeuw, „Houw en Trouw" van Heye met vaderlandse liede ren en opera's van Verdi. Op een projectiescherm aan schouwt men een aantal titels en die riepen reeds onmiddellijk de lachlust van het niet zo talrij ke publiek op. Mijn Nederland, Kanapee-mars, Blau ist ein Bliimchen", Die alte Tante en Jij komt vanavond de deur niet meer uit, dat waren enkele ti tels. "Ketting heeft er karakter stukjes van gemaakt die thuis horen in de salon van 1867 en ondanks de satire gaat achter het geheel toch een stukje nos talgie schuil. De lachers heeft hij op z'n hand, temeer omdat de regie-adviezen van Jan Bouws bewust het komisch ac cent accentueren. Hoe goed ook gepresenteerd (met de sopraan Anne Haenen als ster), het werk is zo typisch geschreven voor een festival, dat het aantal op voeringen geen record lijkt te gaan slaan. Vanwege het sfeertje hadden de leden van Ensemble M en ook dirigent David Porcelijn zich in de pauze keurig in rokkostuum gestoken. Heiter Villa-Lobos werd begroet in het dagelijks costuum. Zijn Choros VII is niet meer dan aardige, effectvolle speelmuziek zoals ook Milhaud wist te prsenteren in zijn van Zuid-Amerikaanse ritmen door spekt oeuvre. Virtuoos geschre ven voor het weinig gehoorde soloinstrument, de alt-saxofoon, schreef Ibert een Concertino da Camera. Knap gespeeld door Ed Boogaard. Succes ook oogstte „A Hand of Bridge" van de Amerikaan Sa muel Barber op tekst van Me- notti. Componist en tekstdichter graven niet diep, doch weten met raffinement een boeiend theaterstukje in elkaar te zetten. A. H. Opbrengst boek over slag om Arnhem voor Britse oorlogsgraven APELDOORN (ANP) - Een bedrag van 5.000 gul den is vanmorgen aangebo den aan de Britse Oorlogs- gravencommissie. Het is de opbrengst van de eerste uit gave (van 4.600 exempla ren) van het boek „Zwe vend naar de dood, Am- hem 1944", sgeschreven. door majoor A. L. J. van Vliet van de sectie krijgsge schiedenis van de konin klijke landmacht en adju dant Th. Peelen van de staf van het Eerste Legerkorps. De overhandiging van het bedrag aan A. G. de Wall, die belast is met het toe zicht op de Britse Oorlogs kerkhoven in West-Europa, geschiedde in de Koning Willem III te Apeldoorn. In deze kazerne vond in sep tember en oktober 1944 de verpleging plaats van onge veer 1.200 Britse en Poolse militairen, die tijdens de slag om Arnhem in krijgs gevangenschap geraakte. Het boek „Zwevend naar de dood, Arnhem 1944" be schrijft aspecten van de slag om Arnhem, welke niet of nauwelijks bekend waren. Gebruik is gemaakt van authentieke gegevens en onbekend fotomateriaal. Ook de opbrengst van de tweede druk van 10.000 exemplaren wordt afgedra gen aan De Britse oorlogs- gravencommissie. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG - „Als de PPR geen les leert uit de teleurstellende verkie zingsuitslag, wordt de kans op een nieuwe op bloei van de partij steeds kleiner". Dit is de mening van Bas de Gaay Fortman, die op 7 juni officieel afzwaait als PPR-Twee- de Kamerlid en daarmee tegelijk als voorzitter van de tot voor kort nog zevenkoppige radikalen- fractie. Hij wordt opge volgd door Ria Beckers, die de ondankbaar lij kende taak krijgt om de nu tot drie personen ge slonken fractie te leiden over het pad der politie ke oppositie. Het doet Bas pijn in het hart, dat het allemaal zo gelopen is. Weliswaar heeft hij zelf, in 1973 al, bewust gekozen voor zijn vertrek uit de Tweede Kamer na de nieuwe verkiezingen, maar nu hij ziet wat hij achterlaat, vervult hem dit afscheid toch met de nodi ge frustaties. „Dat we zijn teruggevallen van zeven naar drie zetels is voor een belangrijk deel te wijten geweest aan twee strategi sche fouten, sterker nog: strategische stommiteiten". „De eerste stommiteit was, dat we een regeerakkoord hebben gesloten met de PvdA. Dat hadden we niet moeten doen. We hadden zelfstandig de verkie zingen in moeten gaan. Ik ben zelf ook schuldig aan dat regeerakkoord, dat geef ik toe. Maar ik verwijt mij nu constant de fout, dat ik niet tijdig heb ingezien, dat het sluiten van zo'n ak koord volkomen verkeerd was. Die resolutie met dat gedoe over formu les voor een eventuele regering met het CDA, dat was voor ons het begin van de narigheid, vooral toen de PPR de acht-acht-plus-formule wilde wijzigen in tien-zes. De tweede stommiteit was, dat de PPR na de val van het kabinet besloot om in ieder geval niet met het CDA te gaan regeren. Dat heeft ons veel stemmen gekost en bovendien heeft het de kans op een progressief kabinet sterk verkleind", aldus De Gaay Fortman. Volgens hem had de PPR erop moeten aansturen om in ieder geval te gaan regeren. Het liefst in een puur progres sief kabinet, maar desnoods ook met het CDA. „Het gaat er namelijk om, dat je als partij invloed kunt uitoefenen, dat je het beleid in een bepaalde richting kunt sturen, zoals we ook de afgelopen vier jaar regelmatig hebben kunnen doen". Voor Bas de Gaay Fortman is er een gulden stelregel: „politiek is niet gelijk hebben, maar gelijk krijgen". Hij vindt, dat de PPR zich die regel in de afgelo pen tijd meer voor ogen had moeten houden. En met name ook volgend jaar, als er verkiezingen zijn voor gemeente raden en Provinciale Staten, zal de PPR zich bewust moeten zijn van de waarde van die regel. „De PPR moet een les leren uit wat er nu gebeurd is", zegt hij. „Bij de verkiezingen van volgend jaar kunnen we weer helemaal terugkomen. Juist voor gemeenteraden en staten kunnen we met ons program ontzettend veel bereiken. We moeten eenvoudigweg de kiezers vragen om ons louter op dat program en op basis van wat er in gemeenteraden en staten door PPR- mensen is gedaan, te steunen. En daar bij moet dan asjeblieft niet gepraat worden over het vormen van program colleges, progressieve meerderheidscol leges enzovoort. Dat is knoeiwerk in de marge en dat breekt je als partij op. En tenslotte, wat die komende verkie zingscampagnes betreft: er zal niet uit sluitend de nadruk móeten worden ge legd op onze ideëen over kernenergie. De PPR mag beslist geen „SGP van de kernenergie" worden. Het zou onwaar achtig zijn als we zo'n imago zouden krijgen, want we hebben nog zo veel meer te bieden". Hoewel Bas de Gaay Fortman uit de Tweede Kamer stapt, de politiek zegt hij beslist niet vaarwel. Op Prinsjesdag zal hij zijn intrede doen als lid van de Eerste Kamer. Hij is dan weer helemaal professor de Gaay Fortman, want met ingang van 1 juni is hij bij het Institute of Social Studies in Den Haag benoemd tot gewoon hoogleraar in de „politieke economie", hetgeen ruwweg inhoudt, dat hij onderricht geeft over de econo mische orde van de westerse wereld in verhouding tot die van de arme landen. Tot nu toe, gedurende zijn zesjarig lid maatschap van de Tweede Kamer, is hij als buitengewoon hoogleraar (voor 1 dag per week) aan het Institute of Social Studies verbonden geweest. Ik verheug me erop, lid van de Eerste Kamer te worden", aldus De Gaay Fort man. „Het politieke werk daar is wat rustiger, wat minder intensief dan in de Tweede Kamer. En toch houd ik vol doende voeling met het parlementaire gebeuren aan de andere kant van Het Binnenhof. Veel van de ervaring die ik heb opgedaan als Tweede Kamerlid, kan ik nu gebruiken in de senaat. Over igens moet ik over die ervaringen in de Tweede Kamer nog wel wat kwijt. Mijn fijnste tijd heb ik gehad in 1973 en 1974. In 1973 vanwege de constructieve rol die wij als PPR hebben kunnen spelen bij de kabinetsformatie en in 1974 om dat het toen zo goed ging met de partij als geheel. Bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten ging de PPR op nieuw vooruit. Dat was nog nooit eerder gebeurd: dat een partij die voor het eerst aan de regering deelneemt, bij volgende verkiezingen weer winst boekt. In 1975 kwamen er helaas wrij vingen in de fractie, toen onze fractiege noot Pier van Gorkum een hardere meer radikale lijn propageerde. Hij is er toen weliswaar uitgestapt, maar daarna is er toch veel gezeur gebleven, zowel in de fractie als in de achterban van de partij. Ik heb het als bijzonder vervelend ervaren dat sinds 1975 in de PPR steeds meer over de politieke stra tegie is gekletst, terwijl daarbij het re- geerbeleid en de politieke ideëen van de PPR minder aandacht kregen. Maar let wel: ik zie beslist niet om in wrok. Integendeel. Ik heb over het geheel genomen een geweldige tijd in de Twee de Kamer gehad. We hebben veel ge leerd en bovendien veel constructiefs gedaan. Ik hoop van harte dat de nieu we fractie ook veel constructief werk kan en wil doen. En in vredesnaam niet voortdurend schoolmeestertje spelen te genover de PvdA". Van onze kunstredactie DEN HAAG - Het Internatio nale Koorfestival dat om de twee jaar in Den Haag wordt gehouden, begint 17 juni in het congresgebouw met een concert waarop het Residentie-Orkest, een jongerenkoor uit Boedapest en solisten werken van Liszt en Kodsdy uitvoeren. De volgende dag strijden jeugd- en mannen koren om de eer, op 20 juni kinder- en vrouwenkoren en op 21 juni gemengde koren. Op de avonden van de con- coursdagen zijn er presentatie- concerten waarvoor van elke ca tegorie de drie beste koren wor den uitgenodigd mits zij van het maximaal te behalen aantal van 300 punten er ten minste 210 hebben veroverd. Die punten worden toegewezen door de ju ry, die wordt voorgezeten door de Nederlander Henk Badings en waarvan verder deel uitma ken de beroemde Zweedse koor leider Eric Ericsson en de Hon gaars pedagoge Edith Lantos. Op het presentatieconcert mag elk koor uitvoeren wat het wil. Die presentatie telt dit keer ook mee voor het eindresultaat want de jury beoordeelt óók het con certoptreden wat vroeger niet het geval was. Op het concours zelfs is voor elk koor een uite raard getransponeerd werk van Obrecht en een werk van een 20e eeuwse Nederlander ver plicht. Het derde werk is vrij. Omdat de jongeren in de zan gersbonden er op aandringen dat het educatieve element in het festival een groter rol zal gaan spelen, zijn er op 23, 24 en 25 juni „workshops". Een koor kan alleen voor het concours en alleen voor een workshop in schrijven maar ook voor beide. Jan Boogaarts behandelt de uit voeringspraktijk van de oude Nederlandse polyfonisten, Erics son de moderne koorliteratuur van 1900 (maar zonder de avant- garde), Edit Lantos de Hongaars koorliteratuur, en dan is er voor de vele koren die zich daarin specialiseren: opera, operette en musical door Hans van den Hombergh en Jacqueline Jaco- bi. Een ander educatief element is de „sing in" tijdens het tweede deel van het concert op 20 juni. Er hebben zich al zo'n 1000 koorleden opgegeven die in de zaal, stemvak bij stemvak, zul len plaatsnemen en onder Jan Eelkema fragmenten uit werken van Bach, Handel, Haydn en Dworsjak zullen proberen uit te voeren. Die avond is er maar voor een paar honderd „luiste raars" plaats. Belangrijk is dat het hele festi val door de NOS wordt opgeno men en dat de beste selecties eruit worden uitgezonden. Voor het eerst studeren de beroepsko ren van de omroep de verplichte concourswerken in en laten die voor de radio horen zodat alt hans de Nederlandse amateurs een toetssteen hebben. De mani festaties worden in de zaal alle gepresenteerd door Alice Op- penheim. Op het slotconcert van 25 juni worden de prijzen uitgereikt, verschillende uitvoeringen van een in opdracht van de gemeen te Den Haag vervaardigd kunst werk van Mieke van de Bunt. Het slotconcert zelf zal een in druk geven van wat in de work shops is bereikt terwijl de win nende koren en het winnende koor van 1975 optreden. Het aantal koren dat deelneemt is 35, negen minder dan toen. Er komen 23 koren uit het buiten land, 12 uit het binnenland. Ze ker is dat nu ook een Russische vrouwenkoor uit Riga deel neemt Opvallend is echter dagt geen enkel Nederlands mannen koor en zelfs in het geheel geen koor uit Den Haag meedoet. De organisatoren gaan zich na afloop bezinnen op de oorzaken daarvan. FILMREGISSEUR CASTLE OVERLEDEN LOS ANGELES (AP) Naar Castle behaalde zijn grootste de volgende mededeling op het nu pas bekend is geworden is succes met de film „Rosemary's scherm: „In geval van overlij- dinsdag de filmregisseur en baby". Hij maakte graag ge- den door schrik zullen in de producer William Castle die bruik van trucjes om de bio- foyer levensverzekeringen van grote bekendheid verwierf door scoopbezoekers de angst op het zijn horrorfilms, op 63-jarige bjf te jagen. Zo verscheen in Lloyd's te koop zijn". leeftijd overleden. zijn debuut, de film „Macabre". Voor de film „The tingler" liet Castle op de juiste ogenblikken een lichte electrische stroom door een aantal stoelen gaan en bij de film „House on haunted hill" liet hij een geraamte van achter het filmscherm op de bioscoopbezoekers afkomen. Nieuw onderzoek naar akoestiek van P.W.A.-zaal (Van onze kunstredactie) DEN HAAG Er zal een nieuw onderzoek worden inge steld naar de akoestiek van de Prins Willem Alexanderzaal in het Haagse Congresgebouw. Dit onderzoek zal vooral gericht zijn op de mogelijkheden om de grondvorm van de zaal te ver anderen. Het akoestisch onderzoek dat wordt betaald door de gemeente Den Haag, wordt een vervolg op eerdere studies, die hebben uit gewezen dat de PWA-zaal in haar huidige vorm nooit een goede concertakoestiek zal krij gen. Voordat de gemeenteraad de keuze gaat maken tussen een nieuwe concertzaal aan het Spui of een verbouwing aan het Con gresgebouw, wil het gemeente bestuur eerst weten of door ver andering van de grondvorm van de zaal een hoogwaardige akoestiek kan worden verkre gen. Het onderzoek zal ook moe ten uitwijzen, hoeveel zo'n ver bouwing zou gaan kosten. Een werkgroep van vertegen woordigers van de gemeente en de directeuren van het Congres gebouw en het Residentie-Or kest zal het onderzoek begelei den. De eerste taak van de werkgroep is het kiezen van een akoesticus. (Van onze correspondent Roger Simons) LONDEN Hoewel zij het zich niet helemaal kunnen veroorloven, zijn de Britten volgende week van plan weinig uit te voeren. Groot-Brittannië viert dan officieel het zilveren jubileum van de troonsbestijging van koningin Elisabeth (51). Het land krijgt twee vrije dagen. De eerste, 6 juni, .wordt genomen in ruil voor Pink stermaandag, die in Groot-Brittannië geen feestdag meer is. De tweede, 7 juni, werd oorspronkelijk door koningin Elisabeth ge geven aan de Britse schooljeugd. Haar onderdanen besloten hem ook te nemen om de jubilerende vorstin lustig te kunnen vieren. Die uitbreiding heeft nu tot gevolg, dat miljoenen Britten vandaag voor een hele week afscheid nemen van hun werk. Het land wordt grotendeels platgelegd, zoals dit gebruikelijk is in de kersttijd. De meeste winkels en warenhuizen blijven drie dagen dicht. De hele week staat in het teken van het koninklijke zilveren jubi leum dat bij gewone mensen een onverza digbare belangstelling schijnt op te wek ken. De Britse media raken er niet over uitgepraat. Groot-Brittannië heeft een soort jubileumkoorts te pakken. Iedereen schijnt te geloven, dat het fout is bij deze gelegenheid geen patriottische gevoelens tentoon te spreiden. De overheid en het koninklijk huis stellen alles in het werk om een explosie van vaderlandsliefde te veroorzaken. Hun in spanningen hebben allicht tot doel het welzijn van de natie te dienen en haar royalistische tradities te versterken. Maar er wordt ook veel belang gehecht aan de financiële exploitatie van dit zilveren jqbi- leum. Zoveel mogelijk Britten moeten er geld aan verdienen, Hotels mudvol De eersten die zich laten beetnemen, zijn de Britten zelf. Omdat jubileumsouvenirs uit de tijd van koningin Victoria de laatste jaren betrekkelijk veel opgebracht hebben, gelooft kennelijk iedereen, dat het nepspul van vandaag later eveneens waarde zal krijgen omdat er „koninklijk zilveren jubi leum 1952-1977" op staat. Op de tweede plaats in de rij van de slachtoffers komen de toeristen. Londen alleen verwacht dit seizoen 8,6 miljoen vreemdelingen - tenminste 1 miljoen meer tegen afgelopen jaar. In het centrum van de Britse hoofdstad kan je volgende week drie tot viermaal meer buitenlandse toeris ten ontmoeten dan inboorlingen. Het is daar praktisch onmogelijk geworden nog een hotelkamer te vinden. Wie te laat gereserveerd heeft, komt in de randsteden terecht. Het toerisme brengt Groot-Brittan nië ca. 2 miljard pond per jaar op. Er worden krankzinnige prijzen gevraagd. Sommige „Guest Houses" in de buurt van Victoria Station hebben het tarief van een eenvoudige gezinskamer met 4 bedden, gewoon verdubbeld, zodat het nu 50 pond (ruim 200 gld) per nacht bedraagt. Een vochtig kelderflatje in Noord-Londen komt op 100 pond (ruim 400 gld.) per week. Een papieren vlaggetje met de Britse kleu ren kost momenteel al 10 pence (40 ct.). Een „Union Jack" (zo wordt de Britse vlag genoemd) van groter formaat wordt voor 29 pence verkocht in de warenhuizen aan Oxford Street. Dezelfde vlag kost 40 pence in souvenirwinkels en 70 pence in Totten- ham Court Road. Rood-wit-blauwe ijslol- lies van acht pence wordt in het West-End door onbeschaamde straatventers voor 30 pence aan de man gebracht. Oxford Street hoopt dit jaar 200 miljoen pond te verdie nen aan toeristen uit het buitenland. Feest op straat Dinsdag woont koningin Elisabeth een plechtige eredienst bij in de St. Pauls kathedraal. Daarna spreekt de vorstin haar onderdanen toe via radio en televisie. Die toespraak zal meteen het sein zijn voor het begin van duizenden vrij primitieve straatpartijtjes. De bewoners versieren hun woningen met vlaggetjes, kronen, spreuken en koninklijke foto's. Dinsdag middag komt iedereen op straat thee of limonade drinken, cake eten, zingen, dan sen en spelletjes doen, niet alleen in volks buurten, maar ook in wijken van de mid denstand. In Londen worden meer dan 4.000 straat feestjes voorbereid, in Liverpool 2.000. We gens de grote vraag zijn bijna nergens meer ornamentele vlaggetjes te koop. Be paalde fabrikanten hebben er zich rijk mee gewoekerd. Vrijwel geen enkele Britse fa briek of drukkerij verdient geen geld aan het jubileum. Maar een groot deel van de koninklijke souvenirs is foeilelijk en ordi nair. Op vrijwel alle produkten, zelfs de meest alledaagse, die verkocht worden in smakeloos versierde winkels en warenhui zen, prijken de woorden „koninklijk zilver en jubileum", gevolgd door de jaartallen 1952-1977. De Britten zijn er dus weer niet in ge slaagd een gulden middenweg te vinden. Iedereen moet het weten dat hun koningin jubileert en dat geen kosten gespaard wor den om haar te vieren. Maandagavond zullen in alle delen van het Verenigd Ko ninkrijk vreugdevuren branden. Elisabeth II geeft het sein door een brandstapel aan te steken in het park van Windsor. Zodra de vlammen zichtbaar zijn voor toren wachters en helikopterpiloten, worden aan andere plaatsen van het Britse rijk tekens gegeven het koninklijke voorbeeld te vol gen. Dinsdag rijdt de vorstin in haar gouden statiekoets naar St. Pauls. Donderdag gaat ze varen op de Theems. Op 28 juni schouwt ze de Britse oorlogsvloot. Er staat ook een groot banket voor buitenlandse genodigden in Buckingham Palace op het programma. Alle grote jaarlijkse sport wedstrijden, waaronder de tennistour- nooien van Wimbledon, staan in het teken van de „Royal Jubilee". Van de straatfeestjes, die in Centraal Lon den gepland worden, zal het bal op Berke ley Square, in de wijk Mayfair, allicht de kroon spannen. Toegangskaarten kosten 25 pond voor twee personen. Met een loterij briefje van 25 pond kan je daar dinsdag avond een gloednieuwe Rolls Royce win nen. Houders van toegangskaartjes hebben recht op porties verse zalm, aardbeien met slagroom en champagne. Het gezang van de legendarische nachte gaal van Berkeley Square wordt ten geho re gebracht door een bandrecorder. Een orkest speelt ten dans. Als het weer mee zit, kan het daar een best jubileumavondje worden. ROGER SIMONS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 12