„Uitputtingsslag de verkeerde manier" Bevolking dreigt onder toenemende druk te bezwijken j Tal van Molukse actiegroepen met geweld in vaandel Vakantie in de schaduw of— Leerstellig is er geen rechtvaardiging meer voor scheiding tussen de kerken EVERSUN Meer dan negentig procent van katholieke kinderen gedoopt OPEN BRIEF MOLUKSE JONGEREN: Goed beschermd bruint beter. BOVENSMILDE HEEFT ER MEER DAN GENOEG VAN Stapels gelukwensen voor bevrijde kinderen WOENSDAG 1 JUNI 1977 PAGINA 7-' soldaten in de buurt van de trein in Bovensmilde doden de tijd met een partijtje voetbal. „De regering zoekt het bij kaping en gijzeling zelf. Maar het gaat om de RMS." In deze politieke kwestie moet de Nederlandse regering volgens de brief stelling nemen. Voorts wordt opgemerkt dat „de politie ke en economische betrekkingen met Indonesië kennelijk boven het leven van ongeveer zestig mensen gaan. Wij zijn ervan overtuigd," zo gaat de brief dan verder, „dat indien de regering een politieke stellingname ten opzichte van de Vrije Republiek der Zuidmolukken inneemt, wat deze ook mag zijn, de onderhandelingen over een snelle afloop direct op gang kunnen komen." Onderhandelen over de politieke aspec ten verschilt wezenlijk van wat er nu gaande is, aldus de brief. „Onderhande len is een kwestie van vraag en aanbod. Onze jongens hebben veel te bieden, namelijk zestig mensenlevens. De rege ring zal hier toch veel tegenover moeten zetten om reëel te kunnen onderhande len. (politieke stellingname, vrije uit tocht, etcetera). De opstellers van de brief zeggen voorts bereid te zijn te komen onderhandelen (Van een onzer verslaggevers) BOVENSMILDE Dinsdagmiddag 3 uur. Een stralende lentezon staat aan een bijna wolkenloze hemel boven het Drentse landschap. Ook bet dorp, dat nu al meer dan 200 wurgende uren wereldnieuws is, koestert zich in het warme zonlicht. Het maakt de gebeurtenissen onwezen lijk in Bovensmilde, ghetto langs de Drentse hoofdvaart, waar zwaarbewapende militairen en politiemannen op nog geen 200 meter afstand van de school, waar vier leerkrachten nu al meer dan een week worden gegijzeld, een partijtje voetbal len. Het dorp waar alle kinderen vrij zijn, maar waar na de onderdrukte vreugde van vorige week vrijdag, toen de 100 kinderen vrijgelaten werden, nu een toenemende druk op de mensen ligt Een druk die vrijwel niemand onder woorden kan brengen. De moeder van een bevrijd kind: ,Jk weet het gewoon niet meer. Alles komt nu pas op me af. Vorige week ben ik doorgekomen, maar nu komen de angsten. Het is als een nachtmerrie. Steeds zie ik dat beeld van die school met de geblindeerde ramen. Soms ben ik bang dat het helemaal niet waar is dat mijn kind vrij is. Dat ik plotseling wakker schrik en dat hij nog steeds weg is". Bovensmilde, het meest noordelijke stuk van het lintdorp Smilde, heeft er meer dan genoeg van. Het gaat te lang duren. De sfeer in veel gezinnen die binnen de afzetting wonen, wordt met de dag prikkelbaarder. De spanning van de afgelopen week en het tekort aan slaap gaan zich wreken. De kleuters lopen nu al meer dan een week bij huis. Maar echt spelen kunnen zij niet. Overal om hen heen lopen agenten en militairen. Ouders staan doodsangsten uit dat hun kinderen op de een of andere manier langs de afzettingen lopen en in de buurt van de school terecht komen. Geweren zijn het meest geliefde speelgoed bij de J allerjongsten in Bovensmilde. Een aantal ouders heeft na overleg met familieleden de kinderen j elders ondergebracht. Tijdens langs en soms felle discussie bespreken de ouders de mogelijkheden j* om straks weer verder te kunnen gaan. Want deze i gijzeling moet toch eens aflopen. En dan moeten j de kinderen van Bovensmilde toch weer op de een j of andere manier onderwijs krijgen. Daar is iede- j reen het over eens. Maar hoe dat dan dient te gebeuren is een levensgroot probleem waar men j vooralsnog niet uit komt. De meerderheid voelt er niets voor om bijvoorbeeld na de vakantie te i doen alsof er niets gebeurd is en de jeugd weer J naar de school op de hoek van de Schoolstraat en Magnoliastraat te sturen. Plannen om het ge-1 meentebes tuur en in meerdere mate het ministerie j van Onderwijs onder druk te zetten om elders een school te bouwen vinden veel bijval. Anderen zien j dat niet zo en menen sceptisch dat ook een school op een andere plaats dan vlak bij de Zuidmolukse wijk het doelwit kan zijn van terroristen. En dat is in feite waar alles om draait. Met de bezetting van de school heeft de Zuidmolukse gemeenschap of een gedeelte daarvan, de smalle brug die er geslagen was vernield. Volgens veel Bovensmilde- naren voor altijd. Volgens sommigen niet. Deze j laatsten behoren tot de categorie die ondanks de gijzeling willen blijven praten om te zoeken naar mogelijkheden om een samenleving te bouwen waarin Nederlanders en Molukkers naast elkaar kunnen werken en leven. Pal tegenover deze min derheidsgroep staan de mensen, voor wie er geen gesprek meer mogelijk is. Die er zelfs ook niet meer over willen praten. Die slechts één oplossing voorstaan: het vertrek van de 100 Zuidmolukse gezinnen uit Bovensmilde. Het tot elkaar brengen van deze groeperingen zal de bijna onmogelijke taak zijn van de overheid. WEINIG WAARDERING VOOR IR MANUSAMA (Van een onzer verslaggevers) ASSEN Hoewel de identiteit van zowel de bezetters van de school in Bovensmilde als die van de treinka pers in De Punt vaststaat, is het nog niet bekend tot welke aktiegroep de Zuidmolukkers precies behoren. De Zuidmolukse jongerengemeenschap in ons land kent op dit moment tal van aktiegroepen, die geweld in hun vaandel hebben geschreven. Zij allen worden beheerst door het ideaal van een Vrije republiek der Zuid-Molukken, EMS. Een van de bekendste groepen is de „Aktiegroep na 17 januari '76". Op deze datum werd de zogeheten commissie Kobben geïnstalleerd, het officiële overle gorgaan tussen Nederlanders en Zuid-Molukkers in Nederland, waarbij ook een regeringswaarnemer aan wezig is. De grote grief van het merendeel der Zuidmo lukse jongeren is dat deze commissie na 15 maanden werkzaam te zijn geweest nog niets bereikt heeft, althans nog geen oplossing voor hun probleem, dat ze in de puur politieke sfeer zien liggen, heeft aangereikt. Met de datum van de 17de januari van het vorig jaar worden meteen ook de akties bij Wijster en in Amster dam in herinnering geroepen. Gebleken is dat de aktievoerders van destijds als helden in de Zuidmoluk se gemeenschap vereerd worden. De eis van de treinka pers en schoolbezetters op dit moment is dan ook vrijlating van onder meer deze Zuid-Molukkers, die door de Nederlandse justitie tot langdurige vrijheids straffen werden veroordeeld. De grote „overkoepelende" organisatie van de jonge. Zuid-Molukkers is de Permuda Masjarat, ofwel de Vrije Zuidmolukse Jongeren. Deze groep is onder meer voorstander van de zogenaamde „faciliteitenwet", waarbij Zuid-Molukkers in Nederland - de meesten zijn officieel statenloos - dezelfde rechten als de Nederlan ders zouden moeten krijgen, met uitzondering van het kiesrecht en de dienstplicht Een andere aktiegroep is ondermeer Sou 66, ter herin nering aan de in 1966 door troepen van Soeharto op Ceram geëxecuteerde eerste RMS-president Chris Sou- mokil. Ook is er nog het Zuidmolukse bevrijdingsfront, waarvan gezegd wordt dat de aanhangers zich baseren op de marxistisch-leninistische idiologie. Tot slot is er actief de Gerakan Pattimura, een tegen Soeharto ge richte vrijheidsstrijdersgroep, die echter aktie wil voe ren in het kader van de emancipatiestrijd van alle onderdrukte volkeren in de wereld. In al deze kringen ontmoet de officiële RMS-president in ballingschap ir. Manusama weinig waardering. Hem wordt vooral een slappe houding tegenover de Neder landse overheid verweten. Des ondanks heeft de veel militantere „generaal" Tamaela - voorstander van een rechtstreekse confrontatie met Soeharto - weinig aan hang onder jonge Zuid-Molukkers. bevrijdingsfront RMS voorgelezen door twee leden van de Molukse gemeenschap in Assen, die weigerden hun namen te noemen. Dit staat in een gisteren gepubliceerde open brief aan de Nederlandse regering van de Vrije Zuidmolukse Jongeren uit Bovensmilde en Assen en het bevrij dingsfront van de RMS. In de brief spreken zij hun grote veront waardiging uit over de manier waarop de Nederlandse regering kaping en be zetting behandelt. De verontwaardiging richt zich erop dat de regering volgens de briefschrijvers de politieke aspecten niet erkent. Het gaat er niet alleen om de thans gevangen rittende Zuidmoluk kers vrij te krijgen. ASSEN „Het lijkt erop dat de regering de eisen niet serieus neemt en nog steeds schijnt te denken dat kapers en bezetters een stelletje ex treme rakkers zijn. Wij kunnen u echter verzekeren dat het om politiek zeer goed gemotiveerde mensen gaat. De regering denkt de zaken via een uitputtingsslag te kunnen regelen. Wij verzekeren u dat dit de verkeerde manier is. Wij kennen onze jongens en vrezen een gewelddadige afloop wanneer de regering zich slechts be zig lijkt te houden met een oplossing voor de gegijzelden in plaats van in te gaan op de eisen". als daar vanuit de trein of de school om wordt gevraagd. Op het ministerie van Justitie in Den Haag rijn, aldus een woordvoerder, veel telefoontjes binnengekomen als reactie op de brief. „Uit de reacties is ons gebleken dat het Nederlandse volk diep verontwaardigd is. Overigens staan in de brief dusdanig infame uitlatingen zoals wij hebben 60 mensenlevens te bieden dat van onze kant verder geen commentaar behoeft", zo zei de woord voerder van het crisiscentrum in Den Haag. Honderden te hoeveelheden gelu- gekomen, gelukwensen uit bet kwensen voor de kin- of de verwachtingen hele land bereiken deren heeft de PTT werkelijkheid zullen de scholieren in Bo- afgeleverd in de bi- worden kan op dit vensmilde die vier bliotheek. Daarin moment onmogelijk dagen en nachten in was ook het centrum worden gezegd, .diet I hun school door ingericht waar de ou- 2S nog nergens, zelfs j Zuidmolukse plaats- ders de kinderen na met in Israël, ge- I genoten werden vast- hun vrijlating kon- beurd dat schoolkin- gehouden. De stroom den afhalen. Behalve deren zolang werden j kwam reeds zaterdag deze post is er naar gegijzeld", aldus dr. op gang en gister- schatting van de Smit. I middag leverde de PPT-er ook tien keer Hij legde er nog eens postbode nog een zoveel post voor de de nadruk op dat ook I stapel van meer dan families in Bovens- 2eer veel ouders in I 500 ,gelukskaartcnmilde die schoolgaan- het opvangcentrum j af. de kinderen hebben. ve\e uren, zelfs dagen Door het afgrendelen Met de meer dan met elkaar hebben I van de Molukse honderd kinderen doorgebracht tot hun i woonwijk is het de zelf gaat het goed. kinderen vrijkwa- bestellers onmogehjk Ook hun ouders ma- men. Dit heeft be daar de post te bezor- ken het best. Het ziet langrijke contacten I gen. Deze post, inclu- er onder alle voorbe- opgeleverd voor de I sief de aangetekende houd en in alle rede- latere opvang en om i stukken kunnen de lijkheid naar uit dat aan te sluiten bij de j Molukkers elke dag de opvang succesvol contacten die ook de I bij het postagent- zal verlopen. Tot de- kinderen onderling j schap in een levens- ze slotsom is de psy- hebben. Daarom zal I middelenzaak in ont- chiater, dr. J. H. Smit het werk van opvang j vangst komen ne- van de provinciale cn begeleiding straat- men. stichting voor de gewijs geschieden, al- De onbestelbare gro- geestelijke volksge- dus dr. Smit. Van binnenuit, met het biologische bestand deel Guanin. En de stof d-Panthenol zorgt voor natuurlijke pigmentvorming, dus snel bruin worden. Eversun, bij apo theker en drogist. De eerste dag in de zon en meteen verbrand. Dat overkomt u dit jaar niet meer. Dank zij Eversun. Het enige anti- zonnebrandmiddel. dat uw huid écht beschermt. Duizenden mensen van alle christelijke geloofsovertuigingen hebben in Lausanne deelgenomen aan de viering van de vijftigste verjaardag van „Geloof en Kerkorde", de theologi sche afdeling van de Wereldraad van Kerken. De beweging werd in 1927 opgericht door vierhonderd afgevaar digden van honderdzevenentwintig kerken ter bespreking van hun verschillende inrichten over theologie en kerk. Twintig jaar later droeg de beweging bij tot het ontstaan van de wereldraad, ^waarvan zij nu een zeer belangrijk bestanddeel vormt De viering van het jubileum wordt begeleid door een aan tal oecumenische diensten en studiebijeenkomsten, waarbij de hele christelijke wereld haar betrokkenheid toont, Zo waren er boodschappen van de patriarch van Constantino- pel, de orthodoxe patriarch van Jerusalem en van paus Paulus, die in zijn boodschap het dringend noodzakelijk noemde, dat „de christenen weer tot een eenstemmig ak koord komen over de inhoud van hun getuigenis. Hun een heid is het teken dat het geloof van de wereld moet stimuleren en hun verdeeldheid is een schandaal", aldus de paus. Dr. Philip Potter, secretaris generaal van de Wereldraad van Kerken, constateerde, dat in de afgelopen vijftig jaar de kerken gezamenlijk zijn ge groeid naar wederzijds begrip, ondanks diepe leerstellige en historische meningsverschil len. „Wij rijn geroepen om de barrières te slechten, die de mensen scheiden." De Westduitse theoloog Jtlrgen Moltmann meende, dat de in richten van de theologen nu maar eens in praktijk moesten worden gebracht. Na een hal ve eeuw gezamenlijk theolo gisch onderzoek moet aan de christenheid en de kerken openlijk worden gezegd, dat er geen leerstellige verschilpun ten meer zijn, die een schei ding tussen de kerken recht vaardigen. Er bestaat, volgens Moltmann, overeenstemming op belang rijke punten als doop, eucha ristie en kerkelijk ambt, maar bij praktische vragen, zoals het anti-racismeprogramma, doen zich meningsverschillen voor. Dacht men vroeger „de leer scheidt en de dienst ver enigt", nu moet worden vast gesteld, dat de theologie ver enigt, terwijl de praktijk en de kerkelijke leiding scheidend werken, al kan de beweging naar eenheid niet meer wor den teruggedraaid. Eenheid heeft volgens Molt mann te maken met het kruis: „Oecumenische gemeenschap is ontstaan en ontstaat ook tegenwoordig niet zozeer op wereldconferenties, maar veel meer in gevangenissen. Het oe cumenisch besef nam in Euro pa enorm toe in de concentra tiekampen tijdens de tweede wereldoorlog. Nu wordt overal ter wereld in de gevangenissen van de dictaturen de eenheid van de kerk beleefd, aldus Moltmann. De katholieke pionier op oecu menisch terrein, pater Yves Congar (73) gaf onder de titel „Vijftig jaar zoeken naar een heid" een overzicht van de veranderde houding van de katholieke kerk. De eis van een simpele „terug keer naar de moederkerk" is verlaten. Het tweede Vati caans concilie heeft, mede als gevolg van hernieuwde bijbel studies nieuwe perspectieven geopend. „Er rijn bij ons, zo wel als in de niet-rooms-kath- olieke theologie, studies gaan de, die voordien ondenkbaar waren, ook over het paus- Afwijzend staat men tegen over wat de geschiedenis van dit pausschap heeft gemaakt: centraliserend, heersend, auto ritair. Maar een pauselijk ambt als een in gemeenschap en eenheid wortelend voorzit terschap binnen een collegiale en conciliaire bestuursvorm waarom niet?, aldus Congar. Bijna eenennegentig procent van alle als katholiek geregi streerde levendgeborenen in de r.k. kerkprovincie Neder land wordt gedoopt. Dit blijkt uit „Op de drempel van de kerk", een gisteren gepubli ceerd onderzoek van het Katholiek Sociaal-Kerkelijk Instituut (Kaski) te Den Haag naar de doopbediening in Katholiek Nederland. Overigens loopt het cijfer wel terug: In 1965 bedroeg het nog 97,6 procent. Het Kaski tekent hierbij aan: „Men zou kunnen spreken van een ernstige te ruggang, maar men kan ook zeggen dat ondanks alles meer dan negentig procent van de kinderen wel gedoopt wordt." De enquête van het Kaski geeft geen rechtstreeks ant woord op de vraag waarom ouders hun kind niet laten do pen. Daarnaar kan men slechts gissen. Indirect kan men wel iets afleiden uit de antwoorden van de vele pasto res die in bepaalde omstandig heden twijfelden of het wel zin had een doopsel toe te dienen. Het betrof dan ouders die geen verbondenheid met de geloofsgemeenschap bezaten of bij wie niet van een per soonlijk geloofsleven sprake was. Naarmate dergelijke ouders minder onder druk van tradi tie of sociale controle staan, zullen zij er eerder van afzien hun kinderen te laten dopen. In dit verband vraagt het Kas ki zich af of in het verleden een hoge mate van deelname aan het kerkelijk leven wel een garantie was voor een per soonlijk geloofsleven of een hechte band met de geloofsge meenschap. Het Kaski vermoedt dat de teruggang in het dopen te wij ten is aan meerdere factoren. Op de eerste plaats aan de vermindering van het misbe zoek, waarbij dient te worden aangetekend dat dit veel ster ker en veel eerder is gedaald dan het dopen. Ver volgens aan de stijging van het aantal gemengde huwelijken. Bij de burgerlijke registratie worden kinderen uit gemeng de huwelijken steeds minder vaak als rooms-katholiek op gegeven, vooral wanneer de niet-katholieke partner tot geen enkele kerkelijke gezind te behoort. Volgens het Kaski-onderzoek heeft meer dan de helft van de pastores (67,5 procent) wel eens de neiging het doopsel te weigeren. Motieven hiervoor rijn vooral d^ twijfel aan een werkelijke geloofsbeleving bij de ouders, de vrees dat de ouders zich hoofdzakelijk door sociale controle laten leiden en de verwachting dat rij zich aan een christelijke opvoeding van hun kind weinig gelegen zullen laten liggen. De enquête van het Kaski heeft aangetoond dat het tijd stip vérn de doop, dat vroeger zo kort mogelijk na de geboor te werd geplaatst, nu meestal is verschoven naar een perio de tussen één week en drie maanden na de geboorte. Het wordt als vanzelfsprekend be schouwd dat de moeder bij de doop aanwezig is. Verreweg de meeste pastores (85,4 procent) hebben de ge woonte minstens één doopge- sprek met de doopouders te voeren, eer rij het doopsel toe dienen. Voornaamste onder werpen van gesprek rijn de motivatie tot de doop en prak tische afspraken over de vie ring. Gesprekken na de doop rijn eerder zeldzaam. In hun katechese leggen de pastores vooral de nadruk op de opname in de geloofsge meenschap. De gedachte aan de erfzonde komt praktisch niet meer tot uitdrukking. De vroegere uniformiteit van de doopliturgie heeft plaats ge maakt voor een grote veelheid aan rituelen. Vaak stellen pa rochies hun eigen doopviering samen, met gebruikmaking van de verschillende Neder landse uitgaven. In de Nederlandse rituelen staat meestal het thema van de opname in de geloofsge meenschap centraal. Ondanks de krachtige nadruk op de ge meenschap in liturgie en kate chese verkiezen zeer veel doopouders een privé-viering met hqn familie- en vrienden kring. De gemeenschapsge dachte lijkt minder te leven dan men uit de liturgische tek sten zou opmaken, aldus het Kaski. De liturgische teksten en de katechese door de pastores leggen ongeveer dezelfde ac centen, namelijk de opname in de gemeenschap en de navol ging van Christus. Bij de doopouders liggen de accenten anders: rij hechten vooral gro te waarde aan de christelijke opvoeding en de traditie van hun familie. Het motief van de navolging van Christus komt bij hen veel minder voor. Er rijn dus aanwijzingen voor een verschil van benadering tus sen liturgie en katechese ener- rijds en de geloofsbeleving van de doopouders aan de an dere kant. Volgens het Kaski blijft een zeer grote meerderheid van de pastores (92,2 procent) zich uit spreken voor de kinderdoop. Een groot aantal pastores (65,8 procent) plaatst dikke vraagte kens achter het instituut van peter- en meterschap, althans zoals het in feite functioneert Het onderzoek van het Kaski is uitgevoerd in overleg met de bisschoppelijke begeleidings commissie voor statistiek en onderzoek. Het is het eerste in een reeks enquêtes betreffen de belangrijke momenten van deelname aan het kerkelijk le ven, zoals ook eerste commu nie, vormsel, kerkelijke huwe lijkssluiting en dergelijke.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 7