gehoordgezien Film „Topaz" een politieke thriller Documentaire over Andorra vervangt „Starsky and Hutch TERUGBLIK TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE DONDERDAG RADIO DONDERDAG hou r het LJ scherm in het oog RADIO VANAVOND HOLLAND FESTIVAL OP DE RADIO RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MARIE Over Marie Myriam, het Franse meisje dat met „L'oi- seau et l'enfant" de eerste prijs weghaalde in het Euro visie Songfestival in Lon den, doen nog weinig verha len de ronde. En dat komt misschien wel omdat zij een heel bescheiden meisje is over wie men alleen mooie dingen weet te vertellen. Luister maar wat men in Frankrijk zoal van haar weet: Zoals alle meisjes droomt zij van kinderen, en van een groot huis en van een grote rol in een musical, en van een rijke man (als-ie maar lief is) en verder houdt zij van alles wat swingt. Zij bracht een groot deel van haar leven in Afrika en Por tugal door. Met haar Portu gese ouders reisde zij naar Parijs, waar haar vader een restaurant begon. In die ja ren begon zij te kwelen als een vogeltje en dat bleef voor velen niet onopge merkt. Zij trok Fado-arties ten aan, die graag voor haar wilden spelen, omdat Marie met haar stem het heimwee in hen wakker hield. Ene Jean-Paul Cara hoorde haar zingen in het restaurant van haar vader - net zoiets dus als onze Heddy Lester - en begon prompt voor haar te schrijven. Hij was ook de man die ,het winnende vogel liedje schreef. Marie wordt in Frankrijk verder om schreven als „een fijne meid, die van muziek houdt" met als voorkeuren Beethoven, Shirley Bassey, Pink Floyd, Brei, Aznavour en vooral Edith Piaf. TONY Na al het wilde gedoe is er een neiging terug te bespeu ren naar het stijldansen, waarbij de jongens, die voor die gelegenheid dan „heren" heten, weer gewoon in een colbertje verschijnen en waarbij de dames (meisjes dus) weer met hoofs gebaar worden gevraagd, waarna de heren de dames over het par ket doen zweven als bevon den de wolken zich op die hoogte. Aan die stap terug naar het verleden is de musi cus Tony Eyk tegemoet geko men door een langspeler te produceren onder de titel „Dance-party". Hierop treft men weer de aloude foxtrot aan, de quickstep, de samba, de tango, de bossa nova en dat soort ritmen, waarbij de dames en de heren weer rus tig in eikaars armen zweven en niet elkeen op eigen hout je in eigen bewegingen zijn eigen driften poogt uit te le ven op muziek. Dansen is geen ego-trip, dansen doe je samen, vindt Tony. Willem Willem Nijholt verstaat zich uitstekend met Wieteke van Dort, omdat beiden hun jeugd in Indië doorbrachten. Toen in 1949 het koloniale tijdperk daar afsloot, kwa men zij met hun ouders naar Nederland. Maar die tijd ver geten zij nooit meer, omdat zij daar gelijkelijk Ot en Sien op school hebben gelezen. Voor Indië waren er speciaal aangepaste Ot en Sien-boek- jes, die sloegen op de om standigheden daar. Die heb ben Willem en Wieteke trouw bewaard en nu voor de dag gehaald, omdat Phonogram er iets op een plaat van wilde laten horen. Men zegt, dat oud-Indisch-gasten er spra keloos naar luisteren. Harry Bannink zorgde voor een beetje gamelan-geluid in de bijpassende muziek. WILLY Hij heeft aan talloze verga deringen van de NOS meege daan, mr. Willy Wagenaar, maar nooit heeft hij het ge zegd, dat nl. de omroepwet honds moeilijk is om uit te voeren en niet is gemaakt voor gewone mensen, maar voor engelen. De voorschrif ten en de verplichtingen zijn zodanig, dat deze wet deug den van verdraagzaamheid, inschkkelijkheid en tege moetkomendheid veronder stelt, die in Hilversum niet veelvuldig aanwezig zijn. Mr. Wagenaar zei erbij, dat hij deze dingen nu durft te zeggen, omdat hij binnen kort toch weg gaat. Met pen sioen en daarom wilde hij dit ei nu wel even kwijt. Hij noemt Marga Klompé, die altijd aandrong op openheid in het omroepbestel, de moe der van deze wet, en mr. Maarten Vrolijk, die de for muleringen bedacht, de va der en de omroep zelf het kind van de rekening. Mr. Wagenaar heeft trouwens ook zijn bedenkingen tegen het bureau Berenschot, dat regels voor een efficiënt be heer heeft opgesteld. Hij vindt het allemaal best, maar een programmaman moet volgens hem als direc teur de hoogste zeggings macht krijgen. Hij zegt dat het bij de BBC allemaal pas de goede kant op ging, toen daar een programmaman di recteur-generaal werd. Een directeur moet eerst om roepman zijn en dan pas di recteur. ERIK Intussen vindt minister Van Doorn, dat NOS-voorzitter mr. Erik Jurgens het goed heeft gedaan bij de NOS, al kwam hij destijds niet bin nen als omroepman en al bleek hij weinig weet te heb ben van de financiële zorgen en veeleisende taken van het lagere personeel, hetgeen de kijker op een avondje zwart- scherm kwam te staan. De minister droeg hem deson danks voor opnieuw vier jaar voor deze functie voor. In het jaarverslag over 1976 laat mr. Erik overigens we ten, dat hij wat meer arm slag wenst en het gedetail leerde toezicht op de NOS- gelden door de Rijswijkse ambtenaren als bijzonder hinderlijk ervaart, omdat je als directeur op die manier nooit aan een eigen beleid toekomt. Maar het zal mr. Jurgens toch niet geheel en al onbekend zijn, dat mr. Van Doorn juist zijn beste vriend voor deze functie vroeg teneinde als minister een dikke vinger in de pap te kunnen houden? r* gZHSailHH Teleac 18.15 Duits, les 9 NOS 18.45 Barbapapa 18.55 Joutnaal VOO 19.05 121/2 Jaar Top 40 19.50 Politieke partijen 20.00 Robin's Nest, TV-serle 20.25 Pussycat, popmuziek 20.45 Romance, TV-serle NOS 21.35 Journaal 21.50 Den Haag Vandaag VOO 22.05 Gitarist Harry Sacks!oni 22.10 Tulpenrally 22.35 Starsky Hutch, TV-serle 23.25 Agenda NOS 23.28 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Kortweg (Holland Festival) 18.55 Journaal IKON 19.04 Van onze speciale verslag gevers, afl. 12 IKON/KRO/RKK 19.29 Kenmerk NOS 20.00 Journaal 20.25 Socutera AVRO 20.30 Topaz, Amerikaanse speel film (1969) NOS 22^0 Journaal DUITSLAND I 18.40 Paardenraces Epsom 18.55 Journaal 19.00 Nieuws uit Noordrijnland- Westfaien 19.10 Natuurfilm 19.40 Una Carstens 20.15 Hier und Heute 20.45 Prof. Balthazar 21.00 Journaal 21.15 In het brandpunt 22.05 Spel zonder genzen 23.30 Journaal 23.50 Filmrubriek 00.35 Journaal DUITSLAND II 20.00 Journaal 20.30 Op zoek naar het geluk, TV-serle, slot 21.15 Balans, economisch maga zine 22.00 Journaal 22.15 Le temps des laups, Fran s/Italiaanse speelfilm (1969) 23.55 Journaal BELGIE NEDERLANDS 18.15 Gedeon, tekenfilmserie 18.20 Kettingreactie 18.50 Sw onzichtbare, TV-serle 19.45 Journaal 20.15 Rhoda, TV-serle 20.40 Prairiehonden, documentai re 21.05 Spel zonder grenzen 22.25 Fundamenten 23.15 Journaal, Wetstraat NEDERLAND I NOS/NOT 10.45 Schooltelevisie 14.25 Schooltelevisie EO 15.00 De Waltons, TV-serle DUITSLAND I 11.30 Wiener G'schichten, Duitse speelfilm (1940) 13.05 Balans 13.50 Persoverzicht 14.00 Journaal 17.15 Journaal DUITSLAND II 17.30 Chemie, afl. 20 (portoden- systeem) HILVERSUM I 18.30 Nws. 18.41 (S) Big-Band Festival 1977. 19.00 (S) Muziektriptiek van zeven tot tien. (19.00 (S) Jazz Sit. 20.00 (S) Eight O'clock special. 21.00 (S) Kruis en mol). 22.00 (S) Een mondje Frans. 22.30 Nws. 22.40 Aktua III. 2E.00 (S) Coulissen. Woensdagavond-magaz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II HILVERSUM III NOS 18.03 Vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal 19.30 (S) Langs de lijn sport en muz. (10.38 Paardekoersen) 22.55 Meded. 23.02 (S) NOS-Jazz 0.02 (S) Take it easy. 2.02 (S) Dat wordt weer nachtwerk. 4.02-7.00 (S) De achter- HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus. gewijde muz. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en nu. 7.55 (S) Vandaag...donderdag. 8.24 Trefwoord. 8.30 Nws. 8.36 Gym. v.d. huisvrouw. 8.45 (S) Tot uw dienst, klass. muz. 9.45 (S) Onder de hoogte- zon, progr. voor zieken. 10.30 Nws. 10.33 (S) In 't zilver, progr. voor oude ren. 12.00 (S) De Kilima Hawaiians Show. 12.15 Boer en tuinder. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.55 (S) Middagpauze dienst. 13.15 (S) Metropo- le orkest, amus. muz. 13.30 (S) NCRV- Globaal: gevar. progr. (15.30 Nws.) 17.30 Nws. 17.32 IS) Hier en nu. HILVERSUM II HILVERSUM III TROS: 7.02 (S) Vaak 's ochtends. 9.03 (S) De Hugo van Gelderen show. 11.03 (S) Gerard de Vries draait op verzoek. 12.03 (S) Boter, Klaas en prijzen. 14.03 (S) Polderpopparade. 16.03 (S) Europa- HILVERSUM IV KRO': 7.00 Nws. 7.02 (S) Badinerie. kamer en orkestmuz. 9.00 Nws. 9 03 (S) antwoordspé™ Asn woorden voorbij 9.10 (S) Hm» journ.) 8.50 Morgenwijding. 9.00 Spon kmier 9.55 (S) Aubade klass. mui. on ethiek, doeum. 9.35 Watersl. 9.10 1105 (S) Haydn-Trio. 12.00 (S) Ronde- Klass muz 10 00 Radio Lawaaipape- m...de Middellandse Zee. 14.00 Nws. gaai, kinderprogr. 10.10 Arbeidsvitami- 14.02 Hoogachtend... 15.00 (S) Kollage, nen. (11.00 Nws. 11.03 Radiojourn.) van alledaags en zeldzaam. De vorige week vonden bij de AVRO de lotgevallen van Mozes een eind en gisteravond begon de omroep meteen aan een nieu we Amerikaanse serie: Gibbs Ville, die gebaseerd is op de Gibbs Ville-verhalen van John O'Hara. Het eerste ging over een jongeman, die van de Yale- universiteit wordt weggestuurd wegens wangedrag uiteraard en die na veel vijven en zessen bij wijze van reclassering besluit journalist te worden. Dat wil zeggen: verslaggever bij de plaatselijke krant. Natuurlijk slaagt hij. Het eerste verhaal deed met al dat gedoe in een Amerikaans stadje natuurlijk onweerstaanbaar denken aan het Peyton Place van weleer. Voor wie nu zijn (haar) geest al ziet zweven zei gauw gezegd dat er van „Gibbs Ville" nog maar 7 afleveringen komen. Voor Avondrood (en voor ons) ging de zon definitief onder. Tot mijn spijt moet ik zeggen. Ook deze laatste keer viel er van alles te beleven. Een uitvoerig interview met Johan Cruyff bij voorbeeld, maar die zich bij Ba rend en van Dorp kennelijk best op zijn gemak voelde; zozeer zelfs dat hij hen, na zich voor zijn doen bijzonder openhartig te hebben uitgesproken, om hun handtekening vroeg. Ook kwam Frans Derks, zojuist uitgeroe pen tot de beste scheidsrechter van het afgelopen seizoen, on der de lampen, onder meer om te verklaren dat „het scheids- rechterswereldje niet meegroeit met het maatschappelijk be stel". Waarom zou het ook? Maar het klonk in ieder geval goed. En vooral gewichtig. Ook waren er een aantal vragen over spelverruwing en de antwoor den daarop kon je opsturen naar de Erasmus-universiteit in Rotterdam, waar straks onget wijfeld Willem van Hanegem een leerstoel gaat bezetten, al was het maar om de zotheid verder te loven. Hoe dat zij, ik heb op deze plek verschillende malen de lof gestoken van deze sportrubriëk, die het fenomeen op een hoogst originele en ook voor leken zeer toegankelijke manier benaderde. Naar ver luidt gaan Frits en Henk er mee stoppen om nieuwe ideeën op te (kunnen) doen. Wat mankeerde er eigenlijk aan het idee zoals het was? Herman Hofhuizen In het Veronica Totaal-pro gramma ontbreekt vanavond een aflevering van „Starsky and Hutch". Men vervangt deze doorgaans opgewonden toe stand door een rustige docu mentaire over Andorra. Ned. 1 22.35 uur. Robin's nest Robin krijgt met de politie te ma ken, omdat iemand hem met vals geld heeft betaald. Van die per soon in kwestie moet een signale ment gemaakt worden, een keus krijgt vanavond een eigen optre- Ned. 1 20.00 uur Ned. 1 20.25 uur Pussycat Romance De sympathieke, succesvolle In de tv-film „Romance" krijgen Limburgse groep Pussycat we te maken met een Engelse jongen, die naar Zwitserland COnCÖTt wordt gestuurd, omdat hij een ongewenste liefde moet verge ten. Daar valt hij echter weer in handen van een andere vrouw. Het is ook nooit goed. Ned. 1 20.45 uur Sacksioni Vijf minuten voor Harry Sack sioni met twee werkjes voor gi- Ned. 1 22.50 uur taar uit zijn elpee „Vensters" Ned. 1 22.05 uur Tot besluit een concert van het Radio Philharmonisch Orkest. De volgende werken zullen wor den uitgevoerd: .Hongaarse dans 1 van Brahms, 2 delen uit het concert voor fluit en strij korkest in g van J. Quantz, uit gevoerd door Abbie de Quant, Hongaarse mars uit La damna tion de Faust van Hector Ber lioz. Tulpenrally De Razende van man de open bare weg krijgen vanavond aan dacht in „Tulpenrally". Ned. 1 22.10 uur Verslaggevers De jeugdige verslaggevers van het IKON begeven zich van avond opnieuw naar een sociale werkplaats. Hoe komt het, dat de mensen daar niet in een ge wone fabriek kunnen werken, maar aangepast werk krijgen? Ned. II 19.04 uur Een avondvullende speelfilm van Alfred Hitch cock op uw scherm is altijd een gebeurtenis, ook al gaat het dit keer om de uit 1969 daterende verfilming van Leon Uris politieke thriller „To paz", beslist niet een van de meest kenmerkende films van de sluwe oude vos, die met allerlei handigheidjes de toeschouwer steeds de stuipen op het lijf weet te jagen. Of het nu kwam doordat het hier om een actueel politiek thema ging, dan wel dat het boek hem te grote beperkingen oplegde, na de eerste typisch Hitchcock-achtervolging - een overgelopen Rus weet met zijn gezin in Kopenhagen aan zijn land genoten te ontsnappen - is de sfeer uiterst beza digd. De Franse geheimagent André Deveraux ver trouwt het zaakje niet en roept de hulp in van zijn Amerikaanse vriend en collega, omdat hij ook aan Franse zijde een lek vermoedt. Een bezoek van een Cubaanse delegatie aan Amerika beves tigd zijn wantrouwen en met de hulp van de Cubaanse ondergrondse verzamelt hij tenslotte genoeg gegevens om de man achter de schermen van het spionagecomplot te ontmaskeren. Een opmerkelijk ingetogen Hitchcock. Alleen vAleen de scène, waarin spionne Karin Dor door de Cubaanse regeringsleider op theatrale wijze wordt vermoord - de camera klimt dan in het plafond - doet denken aan de trucdoos van de oude „master of suspense". Ook de rolbezetting is bewust vrij kleurloos gehou den. Frederik Staffort als Deveraux is een onop vallende figuur zonder de humor van de gebruike lijke Hitchcock-held-in-moeilijkheden (zoals bij voorbeeld Cary Grant vroeger) en John Forsythe als Deveraux's Amerikaanse collega is ook geen James Bond-figuur. De enige die er als type een beetje uitspringt is John Vernon als een Castro- imitatie, terwijl aan het slot Franse veteranen als Michel Piccoli en Philippe Noiret nog wat smaak aan deze vrij droge kost brengen. Onze landgenoot John van Dreelen had ook een aandeel in „Topaz", maar zijn rol werd er in de eindmontage vrijwel helemaal uitgeknipt. Hij mag alleen mee aan tafel zitten met de heren. Waarschijnlijk om politieke verwikkelingen te voorkomen - het gaat tenslotte om Cubaanse raketbases - een zeer ingetogen Hitchcock aan het werk, die geen grapjes durft uit te halen. Ned. II - 20.30 uur. Otto Milo Nieuwe leden in bestuur van NOS (Van onze. radio- en tv-redactie) uHILVERSUM In het nieuwe NOS-bestuur, dat vrijdag wordt geïnstalleerd in een bijzondere openbare vergadering, zijn drie kroonleden benoemd. Dit zijn de dames drs. J. C. Meyer uit Hilversum, psycholo ge en lid van de CRM-commis- sie vraagstuk alleenstaanden, G. J. Strikwerda-Van Klinken uit Amsterdam, schooldekaan, lera res maatschappijleer en tweede vice-voorzitter van de emancipa tiecommissie en drs. G. J. Zon- hoven-Brijers uit Rotterdam, econoom, werkzaam op een ac countantskantoor en lid van de Rijnmondraad. Anderen, reeds benoemde nieu we lidbestuursleden van de NOS zijn mevrouw drs. M. A. Veenhoven-Wilson namens de consumentenbond en de heer F. de Zeeuw, voorzitter van de kunstenaarsvereniging NW na mens de federatie van kunste naarsverenigingen. Namens de omroepen treedt in het bestuur mr. B. A. Schmitz van de KRO en in de raad van beheer de heer T. Nieuwenhuyzen. NOS en BRT vragen overheid om subsidie (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM - NOS en BRT zullen samen brieven schrijven aan de Nederlandse minister van CRM en de Belgische mi nister van cultuur, waarin zij vragen om de stichting van een speciaal co-produktiefonds. Dit fonds zal moeten dienen om een Nederlands/Belgisch plan tot dramatiseren van Neder landstalige literaire werken voor televisie te verwezenlijken. Aanleiding tot de aanvraag is mede het feit dat in 1976 de dramatisering van „Adam in ballingschap" van Vondel in co- produktie moest worden ge staakt wegens gebrek aan mid delen. De aanvraag van de NOS geldt voor de gezamenlijke Ne derlandse omroepen. De brief zal vrijdag aan het nieuwe NOS- bestuur ter goedkeuring worden voorgelegd. Alfred Hitchcock regisseert Karin Dor en John Vernon voor een scène uit de film „Topaz". (Van onzeradio- en tv-redactie) HILVERSUM De NOS-radio zal ruim 54 zenduren besteden aan muzikale evenementen van het Holland Festival!. Er zullen 13 uitvoeringen rechtstreeks worden uitgezonden en zes volledige opnamen op een later tijdstip. Rondom deze programma's wordt aandacht besteed aan andere evenementen van het Holland-Festi val. Hierbij is Willem Ruis presenta tor. Hij zal o.hi. vele korte inter views maken, ook met enkele bekende Nederlanders die even ementen van het festival hebben bijgewoond. Vanavond zal de NOS-radio op Hilversum 2 van 20.05 uur tot na middernacht een ongeveer vier uren durend schakelprogramma van de ope ningsmanifestaties van het festi val in Amsterdam uitzenden. Op het programma staan: con cert in de Waalse Kerk door Capella Amsterdam, het Neder lands Kamerkoor, en Die Musi- calische Compagney, Berlijn o.l.v. Jan Boeke en Kerry Wood ward met werken van Giovanni Gabrieli. Optreden in „Frascati" door „Funhouse Special" en uit voering van „Carto General" van Peter Schat door Lucia Kerstens, sopraan, Vera Beths, viool en Reinbert de Leeuw, pia no. Optreden in de „Engelen bak" door Lucia Kerstens, Ber nard van Beurden, Harry Spar- naay, Gerry Kuypers en een aantal Amsterdamse operette duo's. Vocale poëzie in de Rode Zaal van „De Brakke Grond" door Chaim Levano. Optreden van „Kaproen" o.l.v. Leo Mei link en van The Kings Singers in de Groene Zaal van „De' Brakke Grond". Impressies en interviews van het „Nestival" in de Nes met optredens in de open lucht Verslaggever: Hans Willem Ruis doet de interviews in de radio-uitzendingen Zoet. gewijd aan het Holland Festival. Luisteren naar Wereldomroep (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Veel Nederlan ders die tijdelijk uit Nederland weg zijn - bijv. tijdens hun va kantie - hebben er behoefte aan om via de radio toch op de hoogte te blijven van de gebeur tenissen „thuis". De Wereldomroep heeft door zijn uitzendingen via de korte golf een veel groter bereik dan mogelijk is via FM- of midden golfuitzendingen. Omdat veel mensen niet gewend zijn om naar kortegolfuitzendingen te luisteren, is er bij de Wereldom roep (Postbus 222 in Hilversum) op aanvraag gratis informatie beschikbaar over kortegolfont- vangst. Openingstijden: werkdagen: 14-22 uur weekends 10-18 uur Entree Volwassenen 4, - Kinderen van 4 -12 jaar f 2,50 Q Tal van attrakties om naar te kijken èn zelf te doen Ideaal voor het hele gezin van 27 mei tot en met 5 juni sportbeurs in de Menken Ijshal in Leiden (vlakbij het station')

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2