vvoi
5koJa
Groepsvorming huidige samenleving
religieuze opgave van de eerste orde
REGERING
VAN
MOZAMBIQUE
VRAAGT HULP
R.K. CARITAS
Een winkel van de Molenaars zie ik niet zo
Skala,het buitenbeentje onder
de grote merken kleuren-TV's
131141
stel dat er geen krant was
In Libelle deze week:
KORTE METTEN
kerk
wereld
SPORT
LEIDSE COURANT
DINSDAG 10 MEI 1977 PAGINA 6
LEERBROEK. Polders, kilometers lang
polders en eindeloze vergezichten. Hier en
daar een boerderij, verscholen achter uit
de kluiten gegroeide knotwilgen, die al
eeuwenlang het vertrouwde oerhollandse
beeld vormen. Aan het Noordeinde ligt
het landhuis van Willem van Hanegem.
Honden, kippen, paarden, schapen en een Aardigheid
poes zijn de levende voorbeelden van de
stelling dat het leven op het land nog goed
is. Willem en Truus genieten er in Leer
broek nog steeds zichtbaar van.
Boer Willem toont trots zijn drie hectaren grond.
Truus, met opgeheven hoofd en de neus in de lucht:
„Moet je hem nu zien lopen. Alleen 's morgens geeft
hij niet thuis, 's Ochtends om half zeven is alles
ineens van Truus. Dan doet Willem net of hij gek
is en draait zich nog eens lekker om terwijl ik met
kilo's voedsel loop te zeulen om die beesten te vreten
te geven. Trouwens, die Hovenkamp die bij ons in
huis is is net zo. Een aardige knul, die best op het
land wil helpen, maar niet voor koffietijd"
Waarop zich een verbaal tweegevecht ontwikkelt.
Truus en Willem vliegen elkaar om de haverklap in
de haren. Goedmoedig allemaal, want beiden hebben
het gekibbel verheven tot een amusant spelletje dat
steevast eindigt met daverende lachsalvo's. Truus:
„Veertien jaar houden we het al uit, en het worden
er nog veel meer". Willem: „Ik ben kritisch, maar
op sommige punten is Truus nog kritischer. En dat
botst" Truus onmiddellijk: „Het enige verschil is dat
ik ongelijk kan bekennen, en jij niet".
Willem en Truus van Hanegem behoren tot de selecte
groep van Nederlanders, die iedereen kent. Willem
door zijn vaak onnavolgbare capriolen binnen en
buiten de lijnen. Truus omdat zij al lang voordat dolle
mina en „baas in eigen buik" nog uitgevonden moes
ten worden, al niet schroomde onder alle omstandig
heden recht voor zijn raap haar zegje te doen.
Willem de voetballer, Willem de boer. „Dat laatste
is dus een aardigheid. Wij vinden al die beesten leuk.
Beter worden wij er niet van, maar dat is ook niet
de bedoeling. We zijn hier niet ingetrokken met het,
plan om via het vee en ons land na het voetballen
in eigen levensonderhoud te kunnen voorzien."
Truus: „Zou ook niets voor ons zijn. Ik denk zelfs
dat we er binnenkort mee zullen stoppen. Moet je
de doktersrekeningen zien, die we iedere maand
betalen. En wat dacht je van het werk. Ik hou geen
uurtje voor mezelf over. Maar misschien is dat alles
straks voorbij, want AZ wil dat we de buurt van
Alkmaar komen wonen."
Willem: „We blijven in Leerbroek tot ik precies weet
wat ik na mijn voetbaltijd ga doen. In mijn contract
staat dat AZ me zal helpen wanneer ik uitgevoetbald
ben. De Molenaars willen me, geloof ik, in een winkel
hebben. Dat zie ik niet zo. Ik ben er wel eens binnen
geweest. Allemaal leuk en aardig hoor, maar ik ben
daar niet zo geschikt voor."
Truus: Ik zie jou daar al staan. Wanneer zo'n klant
ook maar drie tellen nadenkt voordat wat gekocht
wordt, zou je hem of haar de zaak uitschoppen. Jij
zou de Molenaars alleen maar bergen geld kosten.
En ze zouden bijna geen klant over houden. Willem
wil iets in de voetballerij gaan doen. Hij weet alleen
niet wat Maar ergens moet hij toch zijn enorme
kennis en ervaring kunnen uitdragen. Er moet plaats
voor hem zijn. We weten alleen niet waar."
Giller
Willem van Hanegem was ooit op de trainerscursus i
Willem: „Ik heb me in Zeist blauw geërgerd. Wat een
onbenullig gedoe. Belachelijke wat ze daar proberen
uit te halen met kerels die al ten minste tien jaar
in de top van het betaalde voetbal meedraaien".
„Gaat die Ger Blok voor me staan en vraagt: „Wat
doe ik verkeerd". Nou, ik kijken, maar niks ontdek-
Truus: „Straks moet
er voor hem toch
een plaatsje zijn
in de voetballerij..."
ken natuurlijk. Zegt ie: „Ik sta met mijn gezicht in
de zon, en dat moet een trainer nooit doen. Die moet
de zon achter zich houden". Op die momenten werd
ik witheet Wat heeft die zon nou met voetballen te
maken. Ik ben te veel voetballer om me met dat soort
zaken bezig te houden. En dat zeg ik dan ook. Maar
dat mag niet natuurlijk, want dan krijg je straf van
de meester. Zo moest ik een keer een balletje hoog
houden. Dat was de eerste les. Les twee was de bal
twee keer hooghouden. Dan vraag ik je toch. Als het
moet kan bij dij wijze van spreken die bal een hele
dag hooghouden en dan willen ze jou daar heel
serieus dat balletje tweemaal op je voet laten stuite
ren. Een giller toch. Maar toch staat dat allemaal in
zo'n mooi boekje, en daar houden die mannen zich
aan. Wat niet in het boekje staat, is fout. En verder
mag je geen praatjes hebben, want dan krijg je een
onvoldoende. Ik moest herexamen doen en ben niet
meer geweest"
Stropdas
Ik heb nog twee jaar bij AZ. Ik hoop daarna nog
te kunnen voetballen. Al voel ik me in elk geval
lichamelijk en geestelijk fit genoeg om nog niet aan
het einde te denken". Truus: „Op die plaats waar
je nu speelt kan je nog jaren mee. Desnoods met
een overhemd aan en een stropdas om".
Willem: „En toch ben ik niet tevreden. Ik kan dertig
tot veertig procent beter dan nu. Volgend jaar zal
ik dat laten zien. Ik voel me nu te veel verdediger.
Ik kan meer dan ik mag laten zien en dat stoort me.
Laat ik ook duidelijk zeggen, dat ik het goed naar
mijn zin heb bij AZ. Ik ben blij dat die club bij me
aangeklopt heeft Vooral de sfeer is geweldig. Alleen
dat gevoel van nog beter kunnen, dat laat me niet
los. Er moet nog wél iets gebeuren om helemaal aan
de top te komen. We missen bij AZ een paar echte
boeven, en dat bedoel ik positief. Mannen als Israel
en Laseroms indertijd bij Feyenoord, dat type mist
AZ een beetje. En nu, in de laatste weken van de
competitie, krijg ik een stuk verantwoording toege
schoven. Ik moet de jongens steunen, op ze inpraten".
„Ik erger me ook aan al die opgewonden praatjes
van de jeugd. Vroeger ging ik op een fiets naar de
training. Tegenwoordig komen al die knapen in vrese
lijk dure auto's. Als ze dan nog slecht presteren ook,
kan ik daar niet tegen".
„Gelukkig valt dat bij AZ overigens erg mee. Daar
wordt over het algemeen hard gewerkt en zonder
praatjes. Toch draait de ploeg minder en daardoor
ik ook. Ik heb echter nog steeds vertrouwen in een
goede afloop. Goed, die tweede plaats is vertekend
omdat we binnen een week twee plaatsen kunnen
kelderen, maar toch geloof ik dat we het redden".
Truus: „Willem zegt de hele week al dat AZ het tegen
PSV redt. Ik geloof er niet in. Gelukkig zie ik
Feyenoord ook niet van VW winnen, waardoor er
bij een nederlaag nog niets verloren is". Het zou dan
kunnen zijn dat Feyenoord buiten alle prijzen valt
Willem: „Iedereen denkt dat ik op de val van Feye
noord wacht. Dat is helemaal niet zo. Het interesseert
me gewoon niets. Als AZ maar bij de eerste drie
eindigt, vind ik alles best".
Rob Hartog
De kleuren-TV's van
Skala zijn namelijk niet te
koop.
Niet te koop,
wel te huur.
U betaalteen vast
bedrag per week en hebt
verder nergens zorgen om.
Skala staat van 9 uur
's morgens tot 9 uur
's avonds voor u klaar. Als
u een eventuele storing
voor 2 uur 's middags
opgeeft, wordt die nog
dezelfde dag verholpen.
Indien nodig krijgt u direct
een ander
toestel. Ook
op zondag,
zelfs met
Kerstmis
Keus uit 12 modellen
Uziet ze in de Skala-
winkel.Toestellen van top
kwaliteit. Skala is dan ook
de Nederlandse tak van
Europa's grootsteTV-
verhuurbedrijf.
Met al meer dan drie mil
joen geplaatste toestellen.
Dan mag je je met recht
één van de groteTV-
merken noemen.
\fanaf f.14,05 p.week
Hiervoor hebt u
al zo'n schitterende Skala
kleuren-TV in huis.
Met als u wilt een gratis
TV-tafel erbij.
Bel even, voor een paar
dagen gratis proef-kijken.
Leiden (071)
Haarlemmerstraat 168
Zorgeloos kleurkijken met 365 dagen service per jaar.
Vrijdag de 13e
Gezondheid zeggen als iemand
niest. Of proosten met klinkende
glazen. Zo zijn er honderden
gewoontes en uitspraken die vaak
onbewust een vorm van bijgeloof
verraden. Blz. 62
Gno/llrm
Goedkope vakantie-
garderol
Tientallen ideeën voor een kom-
plete garderobe, die weinig koffer
ruimte inneemt. En al die jurkjes,
blousons, bikini's en topjes maakt
u heel gemakkelijk zelf. Blz. 22
De Libelle Tip Telefoon
Bel voor de Libelle Tip van de Week
én meer informatie over de nieuwe
Libelle: 023-330853
Libelle is overal ie koop voor maar 1,50.
Abonnee voordenGoed idee! Bel overdag 023 - 3194 20.
Groepsvorming is een religieuze opga
ve van de eerste orde. In onze anonie
me maatschappij is het gezin eerder
slachtoffer dan dragend subject van
de samenleving. Het gezin is te klein,
maar parochie en gemeente zijn door
gaans te groot en te anoniem.
Aldus Fred Keesen van de werkgroep
„Dienst aan basisgroepen en kritische
gemeenten Nederland" in de inleiding,
die hij in Rotterdam hield voor de
„Open Kerk Beweging", regio Zuid-
Holland, tijdens de halfjaarlijkse ont
moetingsdag van deze beweging.
Pastor Keesen, die zijn inleiding de
titel had meegegeven „G(e)roepen naar
samenleving; basisgroepen bouwstenen
voor een nieuwe wereld", ging de ge
schiedenis na van het verschijnsel, be
gonnen in Latijns-Amerika, waar al
leen al in Brazilië veertigduizend basis
gemeenschappen worden geteld, maar
ook elders groeiend, in Afrika en Azië,
evenals in Europa, gestimuleerd door
de vernieuwingsimpuls van paus Joan
nes.
Pastor Keesen onderscheidde globaal
een drietal soorten van groepen, waar
van de eerste wordt gevormd door
christenen die binnen hun eigen kerk
werken aan bevrijding van onmondig
heid en anderssoortige beklemmingen.
Zij zijn soms niet veel verder dan het
ondernemen van inhaalpogingen. Ze
zoeken binnen de kerken de menselijke
vrijheid, die er in de maatschappij al
is. Ze vormen nog geen kritische in
stantie voor die maatschappij zelf.
Een tweede groepering wordt gevon
den bij hen, die zich willen bevrijden
van de vereenzaming en verindividuali-
sering binnen een op prestatie en con
currentie gerichte maatschappij. Het
gezin te klein en de parochie te groot
bevindend, zoeken zij een overzichtelij
ke groep met wie saamhorigheid te
beleven valt In deze groepen, aldus
Keesen, krijgen de evangelische raden
weer nieuwe glans. Leefgemeenschap
pen vormen het meest radicale voor
beeld.
Bij de derde reeks van groepen ligt het
accent nadrukkelijk op de keuze en de
inzet voor de bevrijding van alle ont
rechten en verdrukten, niet alleen de
zwarten van zuidelijk Afrika of de
campesino's van Latijns Amerika,
maar ook vereenzaamde bejaarden en
geestelijk gehandicapten. Op zoek naar
de werkelijke oorzaken van onrecht en
maatschappelijke nood.
Als gemeenschappelijke noemer on
danks alle verscheidenheid tussen de
groepen van West- en Zuid-Europa en
de landen van de derde wereld, zag
pastor Keesen de bevrijding door on
derlinge solidariteit bevrijding in en
tot waarachtige gemeenschap. De hui
dige menselijke samenleving vraagt
een radicale keuze: waarachtige ge
meenschapsopbouw op plaatselijk, re
gionaal, nationaal en mondiaal niveau
of anders ondergaan in infernale
machts- en geweldsuitbarstingen.
In de kerk met haar keizerlijk-byzan
tijnse structuur zal volgens Keesen nog
veel moeten gebeuren. Paus Paulus,
enerzijds dankbaar voor het verschijn
sel van basisgroepen, waarschuwt be
zorgd voor initiatieven, welke die van
de kerkelijke overheid zouden door
kruisen.
Keesen citeerde hierbij de theologen
Greinacher en Muller, die zeggen, dat
het onmogelijk is, dat de institutionele
instanties van de kerk alle geestelijke
impulsen feitelijk kunnen verwerken.
Hiermee is tevens de noodzaak en de
rechtvaardiging gegeven, dat vele gees
telijke impulsen in de kerk aan bod
komen en zich ontvouwen, die juist
niet onder institutionele voogdij staan,
maar zich in andere spontane vormen
doen horen en handhaven.
Een actie voor huizenbouw in
de christelijke nederzetting
Nes Ammin in Noord-Israël
heeft ruim 576.000 gulden op
gebracht Bijna tachtig pro
cent van de opbrengst is door
particulieren in ons land bij
eengebracht Het resterende
deel is een gift van het alge
meen diaconaal bureau van
de gereformeerde kerken. In
Nes Ammin, dat behalve door
de grote protestantse kerken
in ons land ook uit Zwitser
land en Duitsland wordt ge
steund, wonen ongeveer hon
derd mensen uit deze landen.
In zijn woning aan de Steen
weg te Sittard is de 81-jarige
alleenwonende pater Pierre
Eijckeler dood aangetroffen.
Pater Eijckeler is tweeënzestig
jaar montfortaan geweest en
was gedurende vijfenvijftig
jaar als priester werkzaam.
Hij werkte in Nederland en
Duitsland. Als historicus ver
richtte hij veel werk voor de
congregatie der Montfortanen.
De ongeveer driehonderd bis
schoppen, die de Italiaanse
bisschoppenconferentie vor
men houden deze week hun
jaarvergadering. Vooral zul
len zij spreken over het thema
„Evangelisatie en kerkelijke
ambten". Ook zullen zij de
resultaten onder de loep ne
men van de zg. „Italiaanse
katholiekendag die van 30 ok
tober tot vier november in
Rome is gehouden.
standsjeugdbeweging (JIC) is
in Argentinië spoorloos ver
dwenen. Gevreesd wordt dat
hij is gearresteerd, maar na
vraag bij de politie bleef, on
danks tussenkomst van nun
tiatuur en de wereldraad voor
katholieke leken, zonder resul
taat
Zeventien indianen van de
stam der Mix teken hebben in
het bisdom Acapulco in Mexi
co de taak van lector op zich
genomen. Zij zijn daarvoor
uitgekozen door hun dorpsge
meenschappen en door zusters
opgeleid. De bisschop, mgr.
Rafael Ruiz wil hen na ver
loop van tijd en verder oplei
ding tot permanent Hiaitw>
wijden.
Een De Brit, dr. Peter
Whitehead, heeft in midde
leeuwse middeleeruwse kloos
ter Grüssau in Neder-Silezië
talrijke originele handschrif
ten gevonden van werken van
Mozart, Beethoven en andere
componisten. Onder meer de
gehele Zauberflöte en het
grootste deel van Beethovens
„Negende". De partituren be
horen tot een verzameling van
de vroegere Pruisische staats
bibliotheek in Berlijn, die na
de tweede Wereldoorlog naar
Silezië werd gebracht
In aartsbisdom
zeventien
bed rijf spastores
In het aartsbisdom Utrecht
zullen na zorgvuldige voorbe
reiding in zeventien industrie
kernen in beginsel evenzoveel
bedrijfspastores worden aan
gesteld. Dit is meegedeeld na
de vergadering van de Dioce
sane Pastorale Raad met de
staf van het aartsbisdom.
Dit besluit was het resultaat
van verschillende besprekin
gen in de raad van een be-
leids- en werkplan voor het
bedrijfspastoraat voor de ko
mende vijf jaar.
De raad acht het van groot
belang dat er een hechte rela
tie groeit tussen de bedrijf
spastores en het basispasto
raat in de parochies. De raad
verklaarde zich solidair met
de bedrijfspastores die juist
op die plaatsen komen te wer-
kervWaar mensen onderhevig
zijn aan de harde structuren
van de samenleving.
Ook wil de raad meer aan
dacht schenken aan maat
schappelijke en economische
vragen, zoals de blijvende
werkloosheid en de posite van
de ongeschoolde arbeider. De
gesprekken over sexuele
ethiek en over de intercommu
nie zullen worden voortgezet
De regering van Mozambique heeft toestemming gegeven voor
de heroprichting van de rk. caritas-organisatie Mozambique
en haar tevens dringend verzocht de verzorging op zich te
nemen van de naar schatting vijftigduizend vluchtelingen uit
Zimbabwe (Rhodesie). De bestuursleden van de nieuwe caritas-
organisatie zijn eveneens door de regering aangewezen.
Het zijn de aartsbisschop van
Maputo mgr. A.JM. dos San
tos, de bisschop van Nampula,
mgr. M. Vieira alsmede als
vertegenwoordiger van Zim
babwe, de heer Mandizvida,
oud-voorzitter van het lekena-
postolaat in Salisbury, thans
penningmeester van de Zanu
in Maputo. Hij heeft tussen
regering en kerk in Mozambi
que onderhandeld over de her
oprichting van de caritas-orga
nisatie.
De goedkeuring voor herop
richting van de caritas-organi
satie en het feit, dat zij belast
is met de zorg voor de vluchte
lingen, worden in kerkelijke
kringen geïnterpreteerd als
een mogelijke wending in de
politiek van de regering ten
aanzien van de kerk. Zij aan
vaardt kennelijk de mede
werking van de kerk.
Caritas Mozambique heeft on
middellijk een beroep gedaan
op de r.k. hulpverleningsorga
nisaties in Europa en de Ver
enigde Staten. Zij vraagt drin
gend om geld, medicijnen,
voedsel, kleding en dekens.
Onder de vluchtelingen uit
Rhodesie heersen malaria, lon
gaandoeningen en griep. Voor
al onder de kinderen vallen
veel slachtoffers. Caritas Mo
zambique vraagt spoed bij de
hulpverlening, omdat de win
terperiode in Mozambique
voor de deur staat.
In verband met deze oproep
zal de stichting Mensen in
Nood in Den Bosch, de Neder
landse caritas-organisatie, in
het kader van de zomeractie
hulp voor deze vluchtelingen
vragen, alsmede voor vluchte
lingen uit Cabinda en Angola.