Grote letters geven oude mensen het boek terug De kanonnen99 de jazz komen weer naar Den Haag Streven naar vreedzame oplossing ondanks steeds toenemend geweld kerk wereld kunst korte metten Nieuwe leden voor Justitia et Pax Weense kerken dicht als er geen geld komt voor herstel AL 350 MUSICI GECONTRACTEERD VOOR NORTH SEA FESTIVAL LEIDSE COURANT WOENSDAG 4 MEI 1977 PAGINA 9 u Dave Brubeck Count Basie Ella Fitzgerald DEN HAAG Het tweede North Sea Festi val in Den Haag gaat straks in juli weer het feest van de „kanon nen" van de jazz wor den. Al is het woordje „jazz" door de organisa toren uit de officiële naam van het festival- gebeuren geschrapt met het oog op mogelijke uitbreiding in een bre dere richting in de toe komst, gisteren werd bekend dat inmiddels al zo'n 350 jazz-musici voor drie dagen muziek zijn gecontracteerd. En daaronder zijn promi nenten als Ella Fitsge- rald, Count Basie, Nina Simone, Oscar Peterson, Dissie Gillespie, Don Ellis, Charles Mingus en John Lewis. Nummer twee in een rij festi vals die een langlopende serie moet gaan worden is psycholo gisch altijd een wat moeilijker zaak. Ook organisator Paul nen getuigden vorig jaar dat hun land een dergelijke mani festatie niet meer kende. Bijna twaalf duizend man kwamen in 1976 naar het Haagse Con gresgebouw. Een respectabel aantal, maar niettemin te wei nig om de exploitatie sluitend te maken. Daarom vroeg Paul Acket die vorig jaar een tekort van bijna drie ton had en steun kreeg van de gemeente Den Haag voor het eerst in zijn carrière als impressario subsidie aan. Den Haag dat het belang van een dergelijk groots evenement binnen z'n muren duidelijk ziet zitten, staat weer garant voor tekor ten en heeft het Congresge bouw gemachtigd geen zaal- huur te rekenen voor de drie dagen van het festival op 15, 16 en 17 juli (op de vrijdag en de zaterdag van 6 tot 4 uur 's nachts, op zondag van 3 uur 's middags tot 1 uur). Na een negatief advies van de Raad voor de Kunst wilde CRM ech ter niet eenzelfde daad stellen, hetgeen er nu in resulteert dat de Nederlandse musici die op North Sea gaan spelen nog niet bekend zijn. Ze komen wel, aldus Paul Ac ket, al zal z'n keus uit de Peterson Nederlandse avant-garde bij voorbeeld een andere financië le reikwijdte hebben. Vorig jaar was die avant-garde goed vertegenwoordigd, dit jaar lijkt dat moeilijker omdat een Hans Dulfer ondanks het vroe ge tijdstip waarop festivaldata bekend werden, met vakantie blijkt te zijn en een Willem Breuker een voor Nederlandse begrippen goed honorarium van 5000 bruto (tien mensen telt z'n orkest), niet wil accep teren en ƒ6000 gulden netto vraagt. Een merkwaardige zaak die z'n oorzaak lijkt te vinden in het feit dat de Raad voor de Kunst waarvan de af deling muziek slechts één avant-gardistische jazz-man Mischa Mengelberg onder z'n leden telt „nee" heeft gezegd tegen een festival dat ook voor die avant-garde van grote be tekenis kan zijn. Zonder die Nederlandse nieuwlichters, die door de sub sidieverdeling normaliter ge woonlijk ook alleen maar in Amsterdam te horen zijn, gaat North Sea 1977 wat stijlen be treft toch weer een rijk festi val worden. Naast de alge meen erkende toppers zijn er in de zes zalen van het Con gresgebouw weer de dixie- landmensen (met o.a. Chris Barber's jazzband en de Dutch Swing), de bluesartiesten met Muddy Waters, Champion Jack Dupree en Big Joe Jur- ner, een niet makkelijk in een stijl te passen Dave Brubeck, een „oudje" als Earl „Fatha" Hines, moderne mensen als Chris Hinze, Archie Shepp, Gato Barbieri, Boy Edgar's Big Band, musici als Art Bla- key, Horace Silver en Max Roach als verrassing een „gou- de" oude als Cab Calloway met orkest plus tapdansers. BERT JANSMA Toots Thielemans Acket kon bij voorbaat niet zo gemakkelijk het sensationele begin overtreffen waarbij dui delijk werd dat Nederland er zo'n beetje een van de grootste festivals op jazz-gebied in Eu ropa bij had. Misschien zelfs ter wereld, want ook Amerika llllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll (Van een onzer verslaggevers) EINDHOVEN Bij de helft tot driekwart van de bejaarden die niet meer lezen, komt dat door sterk afgenomen gezichtsvermo gen. Bovendien is er een groot aantal slechtzienden van jongere leeftijd. Dit gege ven heeft sinds jaar en dag anderen geïnspi reerd tot het vinden van oplossingen, waar van het brailleschrift de oudste is en het gesproken boek via bandopnamen een van de jongste. Maar braille is eigenlijk alleen voor mensen die helemaal niets meer kunnen zien en de gesproken boeken heb ben als nadeel, dat de „lezer" er passief bij blijft Een eenvoudige oplossing zou zijn, boeken in grote letters te drukken, maar dat is zowel technisch als commercieel nogal een hachelijke zaak. Toch is de Eindhovense uitgever P. P. M. Castelein (57) ermee begon nen en in een jaar tijd gaf zijn Grootdruk Uitgeverij niet minder dan vijftig titels uit. De formule berust op leverantie, hoofdzake lijk aan bibliotheken, van bestaande titels, waarvoor de rechten worden gekocht bij andere uitgevers. Voor het drukken is er een contract met de Eindhovense drukkerij v. d. Molengraft b.v. De resultaten van het eerste jaar hebben de heer Castelein de overtuiging gegeven dat hij hiermee kan doorgaan en dat er zelfs goede mogelijkhe den tot uitbreiding zijn. Soms krijgt de heer Castelein een moeizaam geschreven brief van een dankbare lezer, die zijn epistel besluit met de heilwens: „God zegene u". Hij kan dan enigszins gecho queerd raken, want hij is niet zozeer weldoe ner als zakenman en zo voelt hij zich ook. Maar toch doet het hem wel wat. Het geeft hem eens te meer de overtuiging, dat hij met zijn Grootdruk Uitgeverij iets zeer zinnigs aan het doen is, net iets meer dan het op de markt brengen van een consumptie-arti kel waar toevallig vraag naar is. En dan moet je onder die „vraag" nog niet eens verstaan dat met grote oplagen gewerkt zou kunnen worden, want met zo'n vijftienhon derd exemplaren per titel is het wel beke ken. Daarentegen wordt wel verwacht omdat bibliotheken veruit de grootste afne mers zijn dat elk jaar een groot aantal nieuwe titels wordt uitgebracht. Precies het omgekeerde dus als bij gewone uitgeverijen, die zich het behaaglijkst voelen bij het uitbrengen van weinig titels, maar dan met grote oplagen. Toen hij aan z'n grootdruk begon zat de heer Castelein al lang genoeg in het vak om te weten, dat het erg moeilijk zou zijn om er op zo'n manier uit te sprin gen, maar het lukt en dat met prijzen, die gemiddeld maar twintig procent hoger zijn dan die van vergelijkbare, gewone boeken. Hoe dat kan de heer Castelein schrijft het hoofdzakelijk toe aan besparing op uit- geverskosten, mogelijk geworden door het werken met een minimum aan personeel en bedrijfskosten. De drukker kan dan gewoon worden betaald. Uit contacten met bibliotheken, zowel open bare als bibliotheken in bijvoorbeeld bejaar den- en verzorgingstehuizen, blijkt hoe posi tief dit alles werkt. Niet alleen mensen die al lang niet meer konden lezen nemen nu een boek ter hand, zelfs mensen die het vroeger vrijwel nooit deden beginnen er nu mee. Dat is van niet te onderschatten be lang. Immers, lezen behoort tot de vormen van actieve recreatie en die houdt mensen jong, althans betrokken bij het gewone da gelijkse leven. Dat is juist wat men zoveel bejaarden zou willen toewensen. Maar ook voor de ogen is het goed, dat ze bezig worden gehouden. Ogen, ook die van men sen met sterk afgenomen gezichtsvermogen, slijten niet als ze gebruikt worden, integen deel: ze gaan langer mee. Redenen te over dus om mensen die er de, zij het beperkte, mogelijkheden nog voor hebben, in de gele genheid te stellen om te lezen. Het ten geschenke geven van particuliere voorraad- ies-van-de-zolder aan bejaardenbibliotheken is daarvoor geen oplossing. Het uitgeven van boeken met grote letters wél. Wat lezen de cliënten van de Grootdruk Uitgeverij? De heer Castelein: „We gaan er van uit, dat niet wij, maar de lezers zelf hebben te bepalen wat ze willen lezen. In andere constellaties kun je daar anders over denken, maar hier gaat het hoofdzakelijk om oude mensen, waarvan de meesten alles al hebben meegemaakt wat er mee te maken valt. Die hoef je echt niet meer op te voeden, dat zou een onaanvaardbare vorm van be voogding zijn. De streekroman staat boven aan het lijstje, maar de laatste tijd zijn wij toch ook begonnen met uitgaven die een begeleidend karakter hebben, zoals „Hoe dichter ik nader" van Gilhuis en „Stille tijd in vrije tijd" van Bavinck". In aansluiting daarop is de uitgeverij ook begonnen met het laten drukken van boeken in tijdschriftvorm. Dat leest nog weer wat gemakkelijker, alleen stelt het bibliotheken voor problemen, omdat zo'n uitgave sneller slijt dan een boek. Daarom wordt er een kaft omheen gemaakt, maar in latere stadia zou het best een leuk meeneem-kado'tje kunnen worden. Wel in een later stadium, zeker, want dan zou je dit alles in de boekhandel of kiosk moeten kunnen kopen, maar vanwege de kleine oplagen zit er nog niet veel handel in. Er is alle kans, dat hier te zijner tijd veran dering in komt. Nu al neemt de belangstel ling voor de grote letterboeken duidelijk toe, neemt ook het aantal bejaarden toe. Voor een niet onaanzienlijk deel gaat dat aantal bejaarden bestaan uit mensen die hun leven lang al hebben gelezen wat bij een vorige generatie in veel mindere mate het geval was. In studie is de vraag, hoe zij goed te bereiken zijn, zolang de uitgaven nog niet volop via de boekhandel gedistribueerd kun nen worden. Via een grootwinkelbedrijf misshien? Of via de opticiens? Er moeten flinke afzetmogelijkheden zijn, gezien het feit dat negentig proent van onze bejaarden zelfstandig woont en dus buiten het bereikt valt van de bibliotheken in de bejaardente huizen. De heer Castelein is volop aan 't plannen maken. Het zou voor veel bejaarden best leuk zijn, als veel van die plannen straks slagen. llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^ DS. S. BUTI (ZUID-AFRIKA): .Mensen zijn niet geweldda dig. Geweld gebruikt mensen en het systeem van Zuid-Afri- ka is een gewelddadig sys teem." Dit zegt ds. Sam Buti, lid van het presidium van de synode van de Zwarte Neder duits gereformeerde kerk in Zuid-Afrika. Ds. Buti bezoekt enkele dagen Nederland op uitnodiging van de Remon strantse Broederschap in sa menwerking met Pax Christi Nederland Voorstander van een geweldlo ze verandering van Zuid-Afri ka, zegt hij: „Ik z$l niet op mijn lauweren rusten. Ik blijf de Zuidafrikaanse regering onder druk zetten. Ik wil de mensen blijven toespreken om hen bewust te maken van hun situatie." Ds. Buti gelooft ondanks het toenemende geweld in Zuid- Afrika nog steeds in een ge weldloze oplossing. Maar hij wil mensen, die geweld gebrui ken niet veroordelen: „Ik kan mij vereenzelvigen met de be vrijdingsbewegingen. We heb ben dezelfde doelen, alleen ik volg andere methodes. De zwarte mensen zijn zo gefrus treerd, dat velen alleen nog in een gewelddadige oplossing geloven. Dat kan ik niet ver oordelen." Als voorbeeld van een geweld loze actie, noemt Buti Soweto: „Het was een vreedzame beto ging, maar de politie begon met geweld. Geweld is inge bouwd in het systeem van Zuid-Afrika." Over de conferentie voor ge weldloze oplossingen vorige week in Londonderry, zegt ds. Buti deze zowel positief als negatief te hebben ervaren. Enerzijds weet hij zich ge steund door mensen uit de ge hele wereld: „Er was een ge weldig gevoel van solidariteit. Tegelijkertijd is het erg frus trerend, omdat je weet dat ge weld inherent is aan zoveel systemen. Toch word je daar door geprikkeld om na te den ken over hoe je dat geweld te lijf kunt gaan." Ds. Buti vindt dat de houding van de blanke Zuidafrikanen nog nauwelijks veranderd is: „Als de blanke tegen mij zegt: zwarte man, je mag mijn thea ter ook een keer per week gebruiken, dan noem ik dat onzin, daar verandert je hou ding niet mee. Ik word dan een paradepaardje en de blan ke zegt: zie je wel hoe goed ik voor die zwarte ben. Dat 'hoeft voor mij niet. De blanke is pas veranderd als hij de basisbehoeften van de zwarte erkent. En juist die behoeften blijft hij nog steeds ontken nen. Welnu, dan is zijn hou ding niet veranderd." Buti is ook een voorstander van het verbreken van econo mische banden met Zuid-Afri. ka. Hij gelooft niet in het argu ment, dat bedrijven hanteren wnanneer zij in Zuid-Afrika blijven investeren en zeggen: terugtrekking zou schade bete kenen voor de zwarte. „Hebben die bedrijven zich in het verleden zorgen gemaakt over het lijden van de zwarte? Nee, dan hoeven ze zich nu niet plotseling om ons lot te bekommeren. Als een bedrijf werkelijk de zwarte had willen helpen, had het zich in een zwart gebied gevestigd, waar de zwarte ervan had kunnen profiteren, maar het vestigt zich in de blanke gebieden. Een bedrijf, dat van goede wil is, zal wachten tot wij onze problemen hebben opgelost en dan komen om de zwarte te helpen bij het opbouwen van een nieuw Zuid-Afrika", aldus ds. Buti. Van de kerken in Zuid-Afrika zegt hij: „Wij zullen bereid moeten zijn het kruis van Je zus Christus op ons te nemen en dat is een zwaar kruis. Tot nu toe blijft de kerk haar ogen sluiten voor de situatie in Zuid-Afrika. Ook ik heb een grote fout begaan en ik bid God, dat hij mij zal vergeven: ik had veel eerder mijn mond moeten open doen, ik heb te lang gezwegen, maar nu zal ik blijven spreken." Een delegatie van de Gerefo- meerde Bond in de Neder landse hervormde kerk zal van 24 oktober tot 14 novem ber een bezoek brengen aan Zuid-Afrika op gezamenlijke uitnodiging van de Nederduit se gereformeerde, de Neder duitse hervormde en de Gere formeerde kerken in Zuid- Afrika. Het is de bedoeling niet alleen leden van deze (blanke) kerken te ontmoeten, maar ook kleurlingen en zwarte leden van de Zuidafri kaanse bevolking. Om zoveel, mogelijk contacten te kunnen hebben zullen de leden van de delegatie veel twee aan twee door het land reizen. De handhaving van de om schrijving van de stad Jeruza lem in de „Concise Oxford Dictionary" („Jeruzalem in Israël, heilige stad voor de christenen, de joden en de mo hammedanen") heeft aanlei ding gegeven tot dreiging met een boycot in de Arabische landen. De uitgevers hebben beloofd, dat in de volgende uitgaven de omschrijving zal luiden; „Jeruzalem, heilige stad, gelegen ten westen van de Jordaan". Het risico, dat Israël het hiermee niet eens zal zijn heeft men maar geno- De Latijnsamerikaanse vak bond CLAT heeft de aposto lisch administrator van het Chileense diocees Copiaco, mgr. Ferando Ariztia, voorge dragen als kandidaat voor de Nobelprijs voor de vrede. Mag. Ariztia is bekend gwor- den door zijn inzet voor poli tieke vluchtelingen. Hij leidde samen met de uitgewezen lu therse bisschop, Helmut Frenz, het Chileense vredesco- mité. Voor de vijfde achtereenvol gende keer zal dit jaar met Pinksteren in Veenklooster (Fr.) een grote zendingsmani festatie worden gehouden. De ze gebeurtenis, die vorig jaar duizenden trok, wordt georga niseerd door een interkerke lijk comité met onder meer hervormden, gereformeerden en baptisten. Paus Paulus heeft drieëntwintig leden van de pauselijke commissie „Justitia et Pax" (Gerechtigheid en Vrede) benoemd of herbenoemd. Pro-president van de commissie blijft aartsbis schop Bernardin Gantin van Dahomey. Varfde leden zijn er zes bisschop, tweeëntwintig kloosterzuster en vijftien leek. De commissie werd in 1967 op verzoek van het concilie opge richt. Na tien jaar experimenteren kreeg de commissie eind vorig jaar een volwaardiger plaats binnen het Romeinse be stuursapparaat, al is nog onduidelijk of de commissie meer armslag krijgt van het staatssecretariaat voor politieke protesten en uitspraken. In 1976 werd het commissiewerk op een laag pitje gedraaid en werd opheffing gevreesd. De pauselijke com missie houdt zich vooral bezig met vraagstukken van gerechtig heid, vrede en mensenrechten, de ontwikkeling van de vólkeren en de kerkelijke maatschappijleer. Mevrouw dr. M. A. M. Klompé, die vanaf de oprichting lid is geweest van de commissie, keert, zoals bekend, niet terug. Zij vindt het belangrijk dat er vers bloed in de commissie komt, met name uit de derde wereld. Mevrouw Klompé blijft voorzitter van de Nederlandse commissie „Justitia et Pax". In Wenen gaan de historische kerken tijdens het toeristen- seizoen dicht, als monumen tenzorg niet over de brug komt. Dit dreigement heeft mgr. Franz Jachym, aartsbisschop- coadjutor van Wenen, namens de Oostenrijkse bisschoppen laten horen. Volgens een wetsvoorstel moet de r.k. kerk de komende vijf jaar vierhonderd miljoen aan onderhoud en restauratie van haar historische monumenten uitgeven. Dit betekent een ver dubbeling vergeleken met de huidige situatie. Vijfendertig procent van de kerkelijke in komsten moeten dan in histo rische gebouwen worden ge stoken. Hoewel bijna zeventig procent van alle officieel erkende mo numenten in Oostenrijk kerke lijk bezit is, krijgen de kerken maar de helft van de pot van monumentenzorg. De katholie ken hebben tot nu toe onge veer 54,3 miljoen in hun monu menten gestoken Daar stond slechts een subsidie van 2,8 miljoen tegenover Als deze ontwikkeling zo door gaat, moet de kerk straks al haar inkomsten besteden aan monumentenzorg. Daarbij komt aldus mgr. Jachym dat vele „beschermde" histori sche kerken voor de huidige liturgie absoluut niet geschikt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 9