Veel lawaai en zeeslag Chez Kok En verder Zuid-Amerikaans improviseren op trommel en fluit Monster met een knipoog DEZE WEEK IN LEIDSE BIOSCOPEN Sfeervolle eenvoud in vroeger veerhuis Bezeten Andrzei Zulowski over onmogelijke liefde LEIDEN Daar waar eens in een ver verleden de trekboot van Katwijk naar Leiden zijn eindbestemming kende, is sinds enkele weken de bistro- steakhouse Cbez Kok geves tigd. Cbez Kok is voor Leidse begrippen geen onbekend eta blissement, want nog een Jaar geleden was Cbez Kok een florerende bistro aan de Nieuwsteeg. Ruimtegebrek noopte cbet-kok en iegenaar Kok Holverda echter om bet pand aan de Nieuwsteeg te verlaten en om te zien naar een ander onderkomen waar zijn restaurant meer tot zijn recht zou kunnen komen. Negen maanden hadden Kok Holverda en zijn medewerkers nodig om het hoekhuis Rem- brandtstraat/Noordeinde om te vormen tot een bistro, dat qua inrichting en eetgewoon ten uniek in Leiden genoemd mag worden. Niet zozeer de aparte sfeer, die Kok Holverda en zijn mensen hebben gescha pen in het pand maar vooral het feit dat de klanten van deze bistro tot twaalf uur 's avonds een bereidwillige kok achter de houtskoolgrill aan treffen is een voor het Leidse uitgaansleven ongewoon gege ven. Dat is een van de toena deringspogingen, die Kok Hol verda doet tot de Leidenaars". Oké, buitenshuis eten is nog geen alledaagse gewoonte, maar laten wij proberen, dat met onze openingstijden en prijzen te doorbreken", zegt Kok Holerda. Na "vier weken Chez Kok aan het Noordeinde kan gezegd worden dat Kok Holverda een geslaagde poging heeft onder nomen Ondanks het feit dat deze bistro met zijn toch wel goedkope inrichting een aan trekkelijke sfeer uitademt, vermeldt de menukaart slechts „populaire" prijzen. Voor een koud voorgerecht hoeft men niet meer dan vijf gulden neer te tellen. En daar krijgt men dan een heerlijke huispaté of meloen met rode port voor voorgeschoteld. Prefereert de klant soep, dan hoeft hij maar 4,50 gulden uit te geven. Voor degenen, die een culinaire ver kenning bij Chez Kok laat be ginnen met een warm voorge recht lijken de slakken met knoflooknootjes in kruidenbo ter een voor de hand liggende keus. Op zijn rekening prijkt dan het bedrag van 7,50 gul- Duel van monsters. STUDIO L'import c'est d'aimer (18) met Romy Schneider en Claude Depuis. Regie: Andrzei Zulowski De grote open Keuken is het middelpunt van Chez Kok den. Voor het hoofdgerecht kan men kiezen uit een grote verscheidenheid aan vleesge rechten, die in prijs variëren van acht tot drieëntwintig gul den. Oftewel van een Chili Con Game met slaggarnituur tot een Tournedos Favourite. Ook met grote eters heeft Kok Holverda rekening gehouden, want behalve de uitstekend bereide vleesoorten kan de klant kiezen uit een veelheid aan verse groenten. Voor een nagerecht hoeft men tenslotte niet meer dan 4,50 gulden uit te geven. Men krijgt daarvoor heerlijk roomijs met vruchten geserveerd. Voor de meer avontuurlijk aangelegde eter lijkt een Coffée Royale een ideale keuze. Een door barkee per Jacqus zelf samengesteld nagerecht, dat door de inbreng van Franse pernod en Crème de Menthe een verrukkelijk slot van een avondje buitens huis eten betekent Voor de wijnliefhebber biedt Chez Kok een grote verschei denheid aan wijnen Voor de minder geoefende wijndrinker staat er een huiswijn van 7,50 gulden op de wijn kaart, maar een echte vinofiel zal bijzon der snel kiezen voor een Cru Bourgeois Superieur van 30 gulden. Voor degenen, die een minder kostbare wijnsoort op prijs stellen is er een heerlijke Bordeau-wijn uit 1974 voor de prijs van 15 gulden. Ook op het gebied van witte wijnsoor ten biedt Chez Kok een ruime keus. Aanbevelenswaardig is de Chablis Premier Crü, die voor 32,50 van eigenaar ver wisseld. De houtskoolgrill was twee jaar geleden voor Leiden een primeur. De open keuken vormt het middelpunt in Lei den's nieuwste restaurant. Het typeert tegelijktijd de gemoe delijke sfeer van bistro Chez Kok, dat qua inrichting vrij eenvoudig is gehouden. Een voud is misschien wel een van de kenmerkendste eigenschap pen van Kok Holverda, die gedurende negen maanden zelf het pand aan de Rem brandstraat ombouwde tot bi stro/steakhouse. Het feit, dat tot tweemaal toe de bar werd afgebroken omdat deze niet voldeed aan de eisen van Kok Holverda bewijst, dat hij een geheel eigen sfeer heeft willen creëren in dit oude veerhuis. Een antiek fornuis die de nos talgisch sfeer bij Chez Kok slechts benadrukken. 9 LIDO I Battle of Midway (14) met Charlton Heston en James Coburn. Regie: Jack Smight. De film "Earthquake" toonde de mogelijkheden aan van Sensurround, de nieuwe vin- SLAGWERK-WORKSHOP IN LAK-THEATER LEIDEN „Iedereen, studenten of niet- studenten, m uzi kalen of „nietskunners" kan aan muziek doen in de slagwerk (percussie)-workshop van het LAK-thea- ter", zegt Fred Cohen, muzikaal leider van de workshop die, bij voldoende belang stelling, vanaf september op de LAK-zol- der (Levendaal 150) zal worden gehouden. Ritmisch improviseren op een zeer uiteen lopende hoeveelheid instrumenten, of het nu de waardige „Grote Trom" is of een fluitje van één cent. Om de belangstelling te peilen zullen er in mei vier „try outs (uitprobeersels) worden gehouden, die de deelnemers niets zullen kosten. Het is echter niet de eerste keer dat er een dergelijke „try out" wordt gehouden. Het afgelopen jaar werden er met grote tussenpozen en wisselend succes al drie gehouden. Try Outs Het idee voor een slagwerk-workshop ont wikkelde Fred Cohen samen met de conga (hoge Zuidamerikaanse trom) speler Benno Boerters. Fred Cohen: „Ik ontmoette Ben no, Boeters ongeveer een jaar geleden in café „De Marepoort" daar kwamen we aan de praat. Benno had contacten met het LAK en was bezig met een algemeen im provisatiegroepje, en ik hield me bezig op het conservatroium van Den Haag (Fred Cohen is bijna afgestudeerd slagwerker op het conservatorium) met Zuidamerikaanse ritmes. Benno kwam een paar keer thuis langs en zo ontstond het idee om een percussie-workshop op de LAK-zolder te beginnen," De eerste try out werd een feit rond de jaarwisseling. Ongelukkig genoeg kon Fred Cohen op die vrijdagavond niet (door een schnabbel) en die try-out ging enigs zins de mist in. De tweede, in februari wordt (met Fred Cohen) een succes. „We hebben die avond heel leuk met een aantal mensen zitten improviseren", aldus Fred Cohen. De derde avond werd een flop door gebrek aan belangstelling, maar dat hangt waarschijnlijk samen met het feit dat de avond op een zondag werd georganiseerd. „We hebben toen besloten het voortaan op Zuid Amerika „We willen beginnen met Zuidamerikaans slagwerk omdat dat het meest geschikt is", zegt Fred Cohen die zelf over een behoor lijke hoeveelheid van dat slagwerk be schikt dat hij ter beschikking stelt op de avonden van de work-shop. Afrikaanse en Zuidamerikaanse trommels (conga's en bongo's), ratels, bellen, maraca's, kleppers, fluitjes, claves (houten stokjes), wood blocks, bekkens, cabasa's en zo meer zul len de ingrediënten vormen voor de swin gende Zuidamerikaanse ritme's. Ook kun nen de deelnemers eigen instrumenten meenemen. Het ervoor zorgen dat de zaak niet uit de hand loopt is, Fred Cohen (die ook leraar op de muziekschool in Leider dorp is) wel toevertrouwd. „We gaan goed improviseren en we doen dat voorlopig uit een strakke vierkwarts maat. De discipline moeten de deelnemers zich overigens zelf opleggen. Het gaat er ook niet om de mensen die meedoen te leren drummen of zo iets, we gaan eerst eens eenvoudige dingetjes perfect spelen, we laten de deelnemers de verschillende mogelijkheden van het instrument vinden en benutten (een gong kun je bijvoorbeeld op een heleboel verschillende manieren aanslaan). Ook goed luisteren is erg be langrijk, iemand kan heel wat voldoening putten uit een avondje alleen maar luiste ren. De mensen hoeven ook helemaal niet muzikaal te zijn, het is volgens mij zelfs een voordeel als je onbevangen tegenover muziek staat. Het collectief is erg belang rijk. Als allesgoed loopt willen we later overgaan naar de gewone, niet swingende improvisatie". De kosteloze try-outs worden gehouden op 9, 16, 23, en 30 mei. (Maandagavond), aan vang 20.30 uur op de LAK-zolder. Mocht er voldoende belangstelling zijn (minimaal 15 deelnemers), dan wordt de slagwerk- workshop ingepast in het LAK-programma voor het nieuwe seizoen en draait de cur sus het gehele jaar. Het cursusgeld ligt laag: 40 voor het hele seizoen., (Eén avond per week). „We hopen in ieder geval op veel animo van alle kanten", aldus Fred Cohen. Voor nadere inlichtingen: Benno Boeters, Oude Vest 109 a, Leiden, telefoon 124317 en Fred Cohen, Koddesteeg 40, Leiden, telefoon 120009. FRANK BUURMAN ding waardoor de bioscoopbe zoeker geluidstrillingen kan waarnemen. Opvolger "Battle of Midway" toont de beper kingen van dit geluidssys teem. Nadat onder de oude archief-opnamen tussen de be gintitels door de Sensurround- speakers op volle kracht heb ben gewerkt valt een verlam mende, matte stilte over de film als regisseur Jack Smight laat zien wat er alle maal aan de zeeslag, die de oorlog in de Stille Oceaan be sliste voorafging. Bekende acteurs met bekende gezichten onder een officier spet spelen even een klein rol letje. Robert Mitchum, zei daarvan nog vorige week "Ze boden me een rol aan, maar ik weigerde toen ik hoorde dat het tien draaiweken waren. Toen boden ze me de rol van Admiral William Halsey aan. Ik vroeg: hoe lang? Ze zeiden: één dag. En ik zei weer: Je hebt me". Mitchumis nu te zien met huiduitslag in een hospitaalbed in twee scènes. Dat het publiek deze werkwij ze ook niet ontgaat bleek gis teravond duidelijk toen Ed Nelson Dr. Rossi uit "Pey ton place" even als een veiligheidsofficier om de hoek kwam kijken in één scenetje en de toeschouwers hem her kennend in hartelijk gelach uitbarstten. Na een uur geconfereer over de te volgen taktiek in het Amerikaans en het Japans brandt dan eindelijk de strijd los, een zeeslag die zoals nu duidelijk blijkt in de lucht werd uitgevochten. Brullende vliegtuigmotoren en explosies waarvan je de luchtdruk let terlijk voelt volgen elkaar dan dank zij sensurround snel op, terwijl je naar een mengsel van opgeblazen journaalopna men en ensceneringen van luchtgevechten zit te kijken. De illusie "dat je er in zit" wordt verstoord door de speelscènes met dialoog omdat het daverende geluid dan plot seling helemaal wegvalt Het is voor de acteurs in dat laatste uur ondoenlijk om ook maar enigszins "uit de verf' te komen. Zij gaan ten onder in het kabaal, dat losbreekt zo dra zij niet in beeld zijn. "Battle of Midway" bewijst dat Sensurround de beelden 'n extra dimensie kan geven. Het aanhoudend gerommel van de aarde in "Earthquake" was echter beangstigender, dan het zo nu en dan ineens op volle kracht losbarstende oorlogsge weld. MILO Een grijsgeverfde Henry Fonda is een van de bekende gezichten LUXOR Reis naar het middelste der aarde (14) met Peter Cushing en Caroline Munro. Edgar Rice Burroughs heeft niet alleen Tarzan-verhalen ge schreven. Evenals H. G. Wells met „The time machine" en Edgar Wallace met „The lost world" begaf hij zich in de pre-historie met „At the earth's core". Regisseur Kevin Connor, die zich aan de verfilming waagde, wist niets anders te doen dan er één grote grap van te maken met als komische noot de anders in het griezelgenre zo serieuse Peter Cushing als een onverstoorbare dwaze professor. Cushing heeft een supergraafmachine uitgevonden, gefinancierd door z'n oud-leerling Doug McClure. Bij een „proefboring" raken ze de richting kwijt en belanden in het middelpunt der aarde, waar de Engelssprekende bevolking wordt onderdrukt door vreemde vogels als de Mahars, die een legertje punthoofdi- ge Sagoths zo weggelopen van de apenplaneet in dienst hebben als „babariba"-knorrende slavendrijvers. Voeg daarbij nog wat knipogende bordpapieren monsters, wat vleesetende planten en een flinke stroom lava, dan hebben de mannen van de afdeling speciale effecten aardig wat werk gehad aan dit filmpje, dat eigenlijk best voor alle leeftijden gekeurd had kunnen worden. Want echt griezelig wordt het nooit, soms op een na'ieve manier wel gek. Tussen alle knipogende, vuurspuwende en onverstaan baar kakelende monsters loopt ook nog de Welgevormde Caroli ne Munro rond als een onderaardse prinses voor diegenen, die het meer op vrouwelijk dan op monsterlijk schoon hebben voorzien. MILO Andrzei Zulowski is een Pool, die in eigen land twee films maakte en daarna in Fran krijk de kans kreeg om "L'im- portant c'est d'aimer' te reali seren. Ook zonder deze infor matie is het overduidelijk dat we hier met een filmmaker uit de Poolse school te maken hebben, want deze driehoeks verhouding van mensen, die maar niet werkelijk kunnen liefhebben, heeft weer het mi stroostige maar ook het beze tene dat we ook zo vaak in het werk van Wajda, Borowc- Romy Sch neider Claude De- zyk en Polanski ontmoeten. Reeds van de eerste beelden af, waarin de filmactrice Nadi- ne (Romy Schneider) tijdens opnamen door 'n alsmaar aan wijzingen toeschreeuwende re gisseuse op de rand van een 'zenuwinzinking wordt ge bracht bepalen de gespannen sfeer, die de hele film ook in de rustiger momenten zal gaan beheersen. Een foto graaf, die het tafereel gades laat wil meer van de actrice weten en bezoekt haar in haar grote vervallen villa, waar zij met haar filmfoto's verzame lende echtgenoot een plato nisch liefdeleven heeft. Nadine leeft met alle frustraties van een actrice, die het nooit hele maal haalde en nu zelfs duide lijk op haar retour is. Om haar te helpen „versiert" de foto graaf voor haar een rol in een toneelproduktie van Shakes peare's "Richard III", maar moet daarvoor wel met zijn CAMERA: Cousin, cousine (14) Groeiende liefdesrelatie tussen twee getrouwde leden van een Franse familie. Fraai getekend door regisseur Jean Charles Tacchellax. LIDO II: Papillon (14). Verfilming van de gelijknamige bestseller van Henri Charrière met uitblinkende vertolkingen van Steve Mc Queen en Dustin Hoffman. De sfeer van het boek wordt uitstekend getekend. LIDO III: Cabaret (18) Fascinerend tijdsbeeld van het Berlijn aan de wieg van het Hitler-regime. Uitblinkend spel van Liza Minelli, die ook wat cabaretnummers zingt. TRIANON: Het ijzeren kruis (18). Ballet van geweld geregisseerd door Sam Packinpah. Complete vernietiging van Duitse soldaten op De Krlm in 1943. REX: Zwoele vakantiedagen (18). Het gebruikelijke, kleffe sexwerk van minder dan weinig niveau. vrijheid betalen, want de geld schieter is een oude viezerik, die hem voor het maken van pornografische platen inscha kelt. Tussen de fotograaf en Nadine zal het nooit iets worden om dat de echtgenoot altijd tussen hen zal staan, ook na diens nogal pathetische zelfmoord. De voorstelling wordt een fias co en de oude viezerik neemt bloedig wraak als de fotograaf zich walgend aan zijn ver plichtingen wil onttrekken. Zo op papier dus alle ingre diënten voor 'n verschrikkelijk melodrama, maar door Zu lowski met zijn rusteloze ca mera op fascinerende wijze in beeld gebracht. Zelfs een ver schrikkelijk acteur als de schurk uit talloze Italiaanse westerns, Klaus Kinski, past nu geheel in de sfeer als 'n overgevoelig, humeurig toneel speler. Toch zou men het boek "La nuit Americaine", waarop de film gebaseerd is gelezen moeten hebben om alle bijfi guren juist te kunnen plaat sen, zoals bijvoorbeeld de nu wat vage vader van de foto graaf en de oude vertaler, die zich met kattebrokjes vergif tigt MILO ed Cohen temidden van zijn slagwerk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 7