Actie rond poging
Churchill te
ontvoeren
Kathleen Butler
exposeert
in „De Ruif"
Twee kameropera's
in de Schouwburg
Russisch Mozaiek
in „De Schakel"
Op de vlucht voor
de rest van de familie
Langdradige oorlogsfilm
Disney's Assepoester:
leuke vakantiefilm
LEIDEN Galerie/Restau
rant „de Ruif" aan de Janvos-
sensteeg 59 in Leiden expo
seert deze maand het eige
naardige schilderwerk van de
Amerikaanse schilderes Kath
leen Butler. Kathleen Butler
verwerkt voornamelijk fruit
(met een lichte voorkeur voor
bananen) in haar werk, maar
niet op de manier zoals de
doorsnee stillevenschilder dat
doet; het fruit ligt niet op
tafels, of in vensterbanken,
maar is meestal in een anders-
gekleurde achtergrond ge
plaatst, waarin het min of
meer rondzweeft.
De kleuren der schilderijen -
waterverf en olieverf- zijn vrij
uitbundig. Grappig is dat bij
de meeste schilderijen een
soort legenda (verklaring van
de kleuren op geografische
kaarten; paars is laagveen,
geel is zand etc.) aanwezig is:
een strookje gekleurde blok
jes, waarvan de kleuren soms
allemaal in het schilderij voor
komen, en soms ook in het
geheel niet. Verder week Kath
leen Butler bij de olieverfschil
derijen van de gebruikelijke
lijstvorm af; geen rechthoeken
maar gelijkbenige driehoeken
omlijsten het olieverffruit.
Koffie
Tussen al het fruit verschijnen
op een paar van de waterverf-
schilderijen een paar koppen
koffie. Op het schilderij „Dra
wing with Coffee Cups" staat
onder de drie koffiekoppen
respectievelijk met potlood
vermeld: „Ian's coffee" (licht
bruine vloeistof) „Coffee"
(iets bruiner) en „My Cof
fee", (zwarte koffie). Koffie
koppen komen trouwens in
nog een paar van de water
verfschilderijen voor.
Collage
Enkele waterverfschilderijen
hebben een paar collage-in
vloeden ondergaan. Meestal
betreft het hier stukjes van
briefkaarten, die zonder dui
delijke reden tussen de verf
zijn verwerkt. In het schilderij
„The Cosmic Banana Geo
metrical Purity" duikt tussen
de bananen een vrouwenhoofd
met handen op. Op een ander
schilderij is op een tros bana
nen (baldadigheid?) een bana-
nenmerk geplakt
Afkapping
Bij de olieverfschilderijen valt
behalve de driehoekvorm nog
iets op: een gedeelte van de
driehoek die het schilderij
vormt lijkt er zo los in te zijn
gezet, want behalve een duide
lijke afscheiding door middel
van een dun lijntje en soms
een andere kleur houden ba
nanen en andere vruchten
daar halverwege plotseling op.
In één van de schilderijen
.Acrylic on canvas" zijn hal
verwege, waar de driehoek
overgaat m een grijs trape
zium een onrijpe en een over
rijpe banaan maar half afge-
Wie het eigenaardige stilleven-
werk van Kathleen Butler wil
aanschouwen kan de hele
maand april dagelijks terecht
m restaurant „De Ruif'.
Leiden De Nederlandse Operastichting brengt op zaterdag
16 april twee kameropera's op de planken van de Leidse
Schouwburg. Het gaat om de opera's „De Nachtschei" van
Gaetano Donizetti en „The Four Note Opera" van Tom John
son.
In „The Four Note Opera" belijdt de schrijver op virtuoze wijze
zijn haat-liefde voor de opera als kunstvorm, waarmee hij én
de opera-liefhebber, én de opera-hater tevreden wil stellen. De
opera-hater zal in zijn mening worden versterkt, terwijl de
opera-liefhebber er geen probleem mee zal hebben en na het
vallen van het doek trouw zal blijven aan zijn devies „Lang
leve de Opera".
In „De Nachtschei" gaat het om de apotheker Don Hannibal,
die net getrouwd is met Serafina. Enrico, die ook een oogje
heeft op Serafina, zorgt ervoor dat de huwelijksnacht van het
paar gc«d in het honderd loopt. Aanvang 20.15 uur.
Een scene uit „De Nachtschei". Van links naar rechts:
An^ré Spijker (Spiridione), Elise Galama (Madame Ro
se), Ivan Thomas (Pasquale), Arthur Schildmeijer (Enri
co), Angela Bello (Norina), Roberta Alexander (Serafina)
en Joep Bröcheler (Don Hannibal).
LEIDSCHENDAM - De Leid-
schendamse Kunstenaarsver
eniging K'70 organiseert za
terdag 16 april 's avonds om
8 uur in „De Schakel" in
Leidsenhage een programma
getiteld „Russisch Mozaïek".
De bas Henk van Haasteren
en de sopraan Josy van Haas
teren zingen een groot aantal
Russische folkloristische lie
deren, romances en ballades
terwijl de pianiste Kyra Roof
Russische volksmuziek zal
spelen. Ter afwisseling vertelt
Mia Vergroesen een Russisch
sprookje en wordt de „krako-
wiek", de vrolijke Russische
volksdans gedanst.
In „De Schakel" wordt tegelij
kertijd een kleine tentoonstel
ling gehouden van mevr. K.
Roof-von Iwanowsky, bestaan
de uit ikonen, paaseieren,
aquarellen en andere hand
werken. In de pauze zullen de
traditionele paasgerechten
„koelitsch" en „pascha" wor
den aangeboden. Toegangs
kaarten a 3 gulden 50 zijn
verkrijgbaar in „De Schakel"
en aan de adressen Nassau-
laan 21 en Diepenbrocklaan 8.
„De Schakel" is zondagmid
dag 17 april van 12 tot 16 uur
geopend waarbij mevrouw
Roof eventuele bezoekers te
woord zal staan.
Donald Sutherland als de Ierse rebel Liam Devlin wordt door,kolonel Max Radl (Robert Duvall) gestrikt
voor de ontvoering van Winston Churchill.
Neef en nicht tijdens het familiefeest
CAMERA: Cousin, cousine (14) met Marie-Christine Bartrault en Victor
Lanoux. Regie: Jean Charles Tacchella
Als oma hertrouwt is dit aanleiding voor
'n familiereünie, waar na een glaasje te
veel de lolbroekerigheid hoogtij viert. Als
het feest is afgelopen blijven een dochter
van de bruid en een neef van de bruide
gom alleen achter. Hun wederhelften zijn
er even samen tussenuit geknepen.
Dit is het, soms op „L'invitation" lijkende,
begin van Jean Charles Tacchella's „Cou
sin, cousine", maar daar houdt de vergelij
king dan ook op. De twee achtergebleven
en raken in gesprek, voelen zich tot elkaar
aangetrokken en er ontstaat 'n zuivere
vriendschap, die tot grote ontsteltenis van
de rest van de familie openlijk wordt
voortgezet. De echtgenoot van de vrouw
wordt verteerd van jaloezie, terwijl hij het
zelf met de huwelijkstrouw nooit zo nauw
genomen heeft en de echtgenote van de
man hunkert naar een nieuwe slaapkuur.
Zorgvuldig schetst Tacchella de steeds
nauwer wordende band tussen twee men
sen, beiden getrouwd met kinderen die van
hun liefde voor elkaar geen geheim maken
en de verschrikte reacties van de familie
hierop. Zo werkt Tacchella in 'n kalm.
bijna gemoedelijk tempo naar een climax
die je lang, te lang van te voren ziet
aankomen. Op kerstavond zegt het tweetal
de verzamelde familieleden beleefd goe
dendag en vertrekt, verbaasd nagestaard
door de rest van het gezelschap. Hoe lang
was het geleden dat agnes Varda's „Le
bonheur" zoveel opschudding veroorzaak
te?
Rex: 36 uren in de hel (18) met Richard Harrison, Pamela Tudor en Alan
Gerard, regie: Roberto Montero
Had die journalist z'n mond maar gehou
den; dan was er ook geen film gekomen
die „36 Uren in de hel" heet.
De 36 uurtjes verstrijken in de jungle
tijdens de tweede wereldoorlog. Een Ame
rikaanse journalist gaat met de geallieer
den mee om de Japanners van een eiland
te verdrijven. Bijna alle soldaten worden
geveld. De slimme journalist natuurlijk
niet; die gaat terug naar Amerika om zijn
oorlogsmemoires te vertellen.
Dat was niet nodig geweest, want het geval
is een nogal saaie langdradige film.
LIDO II - Assepoester (a.l.)
Tekenfilm van Walt Disney.
Het bekende sprookje van Assepoester,
haar helse stiefmoeder, haar twee lelijke
stiefzusjes, de mooie prins en het glazen
muiltje. Muizen, vogels, andere dieren en
de goede fee staan Assepoester, die dage
lijks de as uit de haard moet halen, met
raad en daad terzijde.
De tekenfilm vertoont opnieuw hoe geper
fectioneerd Disney's animatietechnieken
waren. Assepoester en de prins zijn „leven
secht" getekend, vooral in de wat langere
shots. De muizen en Lucifer de kat) stelen
de show. Zij zorgen voor spanning en
humor en de toeschouwers reageren ent
housiast op hun aanwezigheid. Antipathie
wordt opgewekt door de stiefmoeder en de
twee lelijke zusjes. Het is boeiend om te
zien hoe de karakters van de figuren de
tekenstijl beïnvloeden. De film zit boorde
vol aardige effecten, maar nieuwe elemen
ten ontbreken in dit produkt van Disney.
Assepoester was voor Disney een min of
meer logisch vervolg van Sneeuwwitje,
maar Disney weet ditmaal niet het hoge
peil van zijn vorige film te halen. Toch
blijft Assepoester een uitermate boeiende
film voor jong en oud. En zeker voor de
jeugd in de Paasvakantie.
B. J.
Een van de vertederende beelden uit
„Assepoester"
Nadat Duitse parachutisten
op 12 september 1943 verras
send Mussolini uit de gevan
genis hadden bevrijd, wilde
volgens auteur Jack Higgins
Hitier als volgende stunt
niemand minder «fan Winston
Churchill ontvoeren. Een
waanzinnig plan, dat mis
schien nèt mogelijk zou zijn
omdat de Britse premier juist
van plan was een afgelegen
kustdorpje in Norfolk te be
zoeken.
En dus trekt een groepje Duit
se parachutisten er in „The
eagle has landed" er op uit om
vermomd als Poolse vrijwilli
gers Engeland binnen te drin
gen. Hun leider is de „góede"
Duitse officier Kurt Steiner
(Michael Caine) terwijl een En
geland hatende Ierse rebel
Liam Devlin voor het nodige
speurwerk zorgt Door allerlei
omstandigheden een nobele
Duitser wil om een Engels
meisje van de verdrinkings
dood redden mislukt de ac
tie en wordt dan vakkundig in
de doofpot gestopt
Aanvankelijk voelen de ac
teurs Engels sprekend met
een Duits accent zich niet
erg op hun gemak in hun rol
van „goede" Duitse militair.
Alleen Donald Pleasence heeft
kennelijk plezier in zijn rol
van de onbetrouwbare Hein-
rich Himmler. Eenmaal op
pad en in de buitenlucht kan
regisseur John Sturges, be
kend om de wijze waarop hij
het brede beeld functioneel tot
in de uithoeken benut, zich
helemaal uitleven.
Zeker als de groep eenmaal
ontmaskerd is en de actie, een
kleine veldslag, de boventoon
voert Door eerst de sympathie
voor de Duitse indringers op
te roepen krijgt Sturges het
dan wel moeilijk want nie
mand weet meer wie nu de
goeden en wie de slechteriken
zijn en wie er nu eigenlijk
moet winnen. Tenslotte zijn
dat toch de Amerikaanse ran
gers, al weet doorzetter Caine
ahas Steiner toch nog alleen
tot Winston Churchill door te
dringen. Of niet
„The eagle has landed" moet
men zien als een vakkundig
gemaakte actiefilm, goed voor
twee uur verstrooiing.
Aan de historische achter
grond moet men niet te zwaar
tillen, het zou net zo goed over
cowboys en Indianen kunnen
gaan of de Amerikaanse bur
geroorlog.
En Verder
tig met een uitblinkende
rol van Shelly Winters als
bemoeizuchtige moeder.
TRIANON: Nickelodeon
(18). De pioniersdagen van
de cinematografie in Ame
rika tussen 1910 en 1915
door regisseur Peter Bog-
danovich op treffende wij
ze in beeld gebracht,
e STUDIO - The Marx
Brothers go West (a.l.)
Speelfilm van de beroem
de gebroeders Marx uit de
slapstick-periode. Een rol
prent vol grollen en grap
pen. speciaal voor nostal
gische liefhebbers.
0 LUXOR: Het vergeten
continent (14). Doug Mc.
Clure en John Mc Eeney
maken als enige overle
venden van een scheeps
ramp kennis met de pre
historie.
-Q LIDO III: Next Stop
Michael Caine als de goede Duitse oorlogsheld Kolonel Kurt Steiner in John Sturges' „The eagle has Village (18). De
landed". artistieke hippywijk van
New York in de jaren vijf-
I