CEES VAN DRONGELEN: EVEN GESPANNEN ALS SOLISTEN 1 Interview" met Rembrandt \het O TERUGBLIK TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE ZATERDAG frl'liMI'ill RADIO VANAVOND scherm in het RADIO ZATERDAG IIIIVHiH'IJm RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT;-. - VRIJDAG 1 APRIL 1977 PAGINA 2 Cees van Drongelen, na Wil lem Duys al weer bezig aan zijn derde seizoen „Jonge mensen op het concertpo dium", bekent het eerlijk: „Ik ben even gespannen als de solisten die in het programma optreden. Misschien komt het daardoor, dat ik onbewust een wat strengere indruk maak. Ja, die van een con-rector. Maar in werkelijkheid lach ik veel, ben ik niet zo ernstig. Ik houd van een practical joke, van een grapje. Toch doe ik dit werk met erg groot ple zier, ik leer er elke keer wat van. Want ga maar na, toen ik aan dit programma begon, had ik zo'n vijftien grammo foonplaten met bekend klas siek werk, Tschaikowski's eerste pianoconcert, Beetho- vens vijfde, je kent dat. Ik heb nu honderd maal zo veel." De veertig jarige Cees van Drongelen is plaatsvervan gend eindredacteur van AVRO's Televizier Magazine, achter Jaap van Meekren. Toen Willem Duys zowel dit klassieke muziek-programma moest presenteren én een ten- nis-toernooi, moest Duys kie zen. Hij koos voor tennis, maar liet meteen weten wat gas te moeten terugnemen. Of de man die hem die ene keer zo aardig had vervangen, dat niet blijvend kon doen. Van Drongelen: „Ik weet nog steeds niet waarom men mij hiervoor heeft gevraagd, maar ik vond het erg leuk om het te doen en vind het nog steeds. Alleen, ja, die onzekerheid. M'n kleren, die bril, het gemis aan kennis. Ik heb twee jaar pianoles gehad in m'n jonge jaren en dat stelt dus niets voor. Bovendien heb ik een bepaalde beroepshouding; als ik Televizier presenteer, moet ik zo min mogelijk gezien wor den. Ik doe er niet toe, het gaat om het nieuws. Misschien heeft dat ook zijn invloed op de wijze waarop ik „Jonge mensen" presenteer." Cees van Drongelen: „Als ik een strenge indruk maak, komt dat omdat ik zo geweldig onzeker ben." Voorzetjes Dat „Jonge mensen" is gericht op het publiek, maar ook op de jeugdige, talentvolle solist, is voor Van Drongelen een plezierig gegeven. „Ze hebben het al moeilijk. Ze zijn niet alleen in hun werk solist, ze léven solistisch. Daarom vind ik het prettig dit talent een voorzetje te kunnen geven waaruit ze kunnen scoren". Want zo gaat het soms. „We hadden een Franse pianist in ons programma die binnen een maand na de uitzending in Nederland een concert gaf. Het is kennelijk erg belangrijk op televisie te zijn geweest. Natuurlijk. Er is méér talent, er is kennelijk goed geselec teerd en wie op de- buis is geweest moet düs de moeite waard zijn. Bovendien kennen veel mensen de naam van de solist die deelnam." Dat er aanmerkingen zijn, weet Cees van Drongelen, evenals Jos Clébèr, van wie het programma is. „Om te be ginnen wordt men beperkt in de keuze van het repertoire en zijn de samenstellers hogere eisen gaan stellen. Dat bracht met zich mee, dat de leeftijd van de deelnemen de solisten omhoog ging. En uitgangspunt is voorts, dat het in de eerste plaats een aan trekkelijk programma voor een breed publiek moet wor den, niet voor de kenners. Ja, ik weet dat het Antwerpse pia nistenechtpaar Hendrickx meer kon dan in het laatste programma waarin ze optre den en gf?n arrangement van „De entertainer" speelden. Maar Heidi Hendrickz trad voor de tweede keer op en heeft in de eerste uitzending kunnen bewijzen wat ze waard is. Maar daar komt nog iets bij. Hoe jonger de solist, hoe meer rekening moet worden gehou den met hun beperkingen. Is een solist veel verder, zoals Heidi, dan kan met het werk wat worden gedaan. Arrange menten en zo, die voor het publiek aantrekkelijk zijn. Ik ken ook de opmerkingen van solisten die zeggen: „Ja, maar om het derde deel van iets meteen goed te kunnen spelen, moet ik eerst deel één en twee hebben gehad." Maar dat kan niet altijd, de tijd is beperkt en het is nu eenmaal zo, dat het laatste deel het meeste vuurwerk bevat. We moeten werken met compro missen, de solisten en de pro grammamakers." Jonge mensen .Jonge mensen op het con certpodium" heeft een behoor lijk kijkcijfer. „Maar", aldus Van Drongelen, „dat houdt niet in dat juist jonge mensen ernaar kijken. Het program ma is door en over jonge men sen, niet vóór. De meeste kij kers zijn ouder dan veertig. Daarom is het programma niet zo educatief voor jonge mensen, niet meer dan consu- mabel, aantrekkelijk voor een groot publiek". De solisten worden uit heel Europa en daarbuiten opge spoord door Jos Clébèr, die daar vrijwel een dagtaak aan heeft. Wanneer een solist ui teindelijk 'het contract heeft gehaald - tussen onderteke ning en uitvoering ligt onder hand twee jaar - worden zij in Nederland ontvangen door Clébèr en echtgenote. „Door de Clébèrs worden ze wat wegwijs gemaakt en voor bereid. Ik spring er meestal in op woensdagmorgen, wanneer de eerste repetities beginnen. Dan ga ik stil zitten observe ren, of ze 'm knijpen. Wat ze trouwens sook doen, de mees ten. Dan ga ik met ze eten, om hun gedachten zo veel moge lijk van de uitvoering af te houden. Ja, woensdag eten ze wel, op donderdag, wanneer de opnamen beginnen, kunnen ze niet veel door hun keel krijgen. Dat eten is dus meer het verzachten van het leed..." Van Drongelen: „Hoe solis tisch ze leven, dit talent, blijkt uit hun gesprekken on derling, als we met z'n allen nog wat napraten. Ze willen van elkaar weten of roken en drinken schadelijk is en wat de ander doet of nalaat. En er komen vriendschappen van. We weten dat sommigen zijn gaan corresponderen en dat ze afspraken maken. In de trant van: o, kom je ook op dat festival? Daar ben ik ook. Leuk je daar weer te zien." Het is de taak van Cees van Drongelen te zien wat achter de persoon van de solist schuilgaat, wat je wel en niet kan vragen. Deze presentator: „Het is opmerkelijk hoe goed de meesten weten, dat de kans dat ze ergens in een orkest terecht zullen komen of les moeten geven, groot is. Kenne lijk zijn ze daarop voorbereid door hun leraar. Ze hópen wel op een solistische carrière, maar houden er rekening mee, dat het ze niet lukt. Het is ook opvallend, dat misschien maar de helft muzikale ouders heeft. Een kwart heeft ouders met belangstelling en de rest heeft van huis uit niets. Misschien van grootouders. Het is ook nog opvallend dat in Oost-Eu ropa veel talent is, zonder uit gesproken muzikale ouders". In het eerstkomende program ma, 17 april, treden op de Haagse hoornist Ab Koster, die tegenwoordig in Hamburg werkt, de violiste Charlotte Bon die voor de tweede keer optreedt, de Engelse colora tuur-sopraan Jacquelyn Fugel- le en de Duitse pianist Gel- hardt Oppitz. Cees van Dron gelen bereidt zich even hard voor als de solisten, om zo weinig mogelijk te laten mer ken dat zijn kennis van de muziek nog erg beperkt is. „Maar dat wordt elke keer wat meer, ik leer bij. Bovendien overweeg ik nu heel sterk kla rinet te gaan spelen. Kom je daarmee verder, dan krijg je vanzelf meer muzikaal inzicht, je krijgt met andere musici te maken. Het presenteren van „Jonge mensen"'rijmt eigen lijk niet met mijn werk voor Televizier Magazine. Maar ach, ik vind het wel erg leuk en tenslotte, ze hébben me er voor gevraagd, dus op een of andere manier doe ik het wel een beetje goed." Het gezicht van Van Dronge len, zelfs achter die strenge bril, staat op onzeker. F. J. BROMBERG Benoemingen bij NCRV (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Wegens het door ziekte vervroegd aftreden van de heer N. Dekker als hoofd van de muziekafdeling radio zijn door de directie van de NCRV per 1 april 1977 nieu we benoemingen verricht. Tot hoofd van de muziekafde ling radio is benoemd de heer C. van Zwol, thans adjunct- hoofd. Tot adjunct-hoofd is be noemd de heer R. A. Weeda uit Muiderberg, thans werkzaam bij de Fondation Européenne de la Culture te Amsterdam. Tot consulent religieuze program-, ma's de heer K. E. Bartlema, thans plv. hoofd van de muzie kafdeling en chef van de sektie religieuze en amateuristische muziek. Tot chef van de sektie religieuze en amateuristische muziek de heer C. Zeevaart, sinds l-8-'76 werkzaam bij deze muzieksektie van de NCRV-ra- dio. De heer C. van Zwol wordt als hoofd van de muziekafdeling belast met en is verantwoorde lijk voor de dagelijkse leiding en alle organisatorische zaken. De heer R. A. Weeda wordt als adjunct-hoofd belast met en is verantwoordelijk voor de alge mene beleidszaken (de ontwik keling van het muziekbeleid op lange termijn). Tevens is hij be last met de leiding van de sektie klassieke en educatieve muziek programma's. NEDERLAND 1 DUITSLAND 1 Teleac 18.15 Engels voor beginners, les 25 NOS 18.45 De Bereboot 18.55 Journaal VARA 19.05 't Spant erom, spelshow NOS 21.35 Journaal VARA 21.50 Haagsche Kringen 22.40 Volgende patiënt, TV-serle IKON 23.05 Napraten met Rembrandt NOS 23.30 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Informatie voor Spanjaar- TROS 19.04 Koning Bolo, TV-serle, afl. 5 19.29 Run, Joe, run, afl. 25 20.25 Aan de rand van de af grond, documentaire 21.25 De Jordaches, TV-serie, afl. 25 22.15 TROSAktua 17.55 Journaal 18.00 Nieuws uit Noordrijnland- Westfalen 18.10 De zaak-Whltehead 18.40 Tussen camera en beeld scherm 19.15 Hier und Heute 19.45 Shmuel Rodensky zingt 20.00 Journaal 20.15 Otto der Treue, TV-spel 21.55 Recherche-adviezen 22.00 Actualiteiten uit Bonn 22.25 Journaal 22.40 Sport 23.15 Tatort, TV-serie 0.55 Journaal DUITSLAND II 18.20 Comedy Capers 18.40 Stan Laurel-klucht 19.00 Journaal 19.30 Buitenlandjournaal 20.15 De privé-secretaris, TV-spel 21.45 Journaal 22.00 Aspecten 22.30 De magiër, TV-serle, afl. 1 23.15 Journaal BELGIE NEDERLANDS 18.00 Beertje Colargol 18.15 Open school 18.45 Dag aan dag 19.10 Protestantse uitzending 19.45 Journaal 20.15 Geheimen van het dierenle ven 20.40 Vera Cruz, speelfilm (1954) 22.05 R.K. uitzending 22.35 Journaal Teleac 10.00 Gesprekken met hulpverle ners, les 5 10.30 Ontwikkelingsproblematiek, les 8 NOS 15.30 Journaal VARA 15.32 De film van Ome Willem 16.05 O, gaat dat zo 16.45 Familieportret IKON/NCRV 17.30 Lied van de week (psalm 61) DUITSLAND I 10.00 Journaal 10.05 Draaischijf 10.25 Actualiteiten uit Bonn 10.50 Hitparade 11.35 Buitenlandjournaal 12.20 Rondblik 12.50 Persoverzicht 13.00 Journaal 14.25 Journaal 14.30 Het vuurrode speelgoedau tootje 15.00 Showprogramma 15.45 Pnonzeit, jazz 16.30 Geldadviezen 17.15 Evangelische Vesper 17.45 Journaal 17.48 Sport 14.58 Journaal 15.00 Lassie, TV-serie 15.20 De boefjes, TV-serie 15.35. Mijn oom van Mars, tv-serie 16.00 De muziek komL.. 17.00 Journaal 17.05 Spiegel van de deelstaten 14.00 Doe meel 14.30 Chaplin-films 15.45 Het huis van onze voorou ders, natuurfilm 16.00 Open school i De IKON biedt vanavond op nieuw een aflevering uit de boeiende serie historische "in terviews", gemaakt door Glo bal Television in Canada. Deze keer met Rembrandt. Dezelfde interviewer die de vorige keer Jeanne d'Arc ondervroeg, Pa trick Watson, converseert nu met Rembrandt. Diens rol wordt gespeeld door Robert Markle, zelf een schilder die zich gespecialiseerd heeft in het werk van Rembrandt. In zijn spontane reactie op vragen want de rollen voor dit inter view werden niet opgeschreven geeft Markle zijn visie op het werk van de meester. Hij beeldt hem uit als iemand die achteraf moeilijk kan beredeneren wat hem bezielde en daardoor zijn ondervrager in verlegenheid brengt. Zonder de woordenrijk dom van een kunstcriticus pro beert hij uit te leggen wat het nu precies was, waarnaar hij op jacht was als hij schilderde. Ook verneemt men, waarom hij geen buitenlandse reizen maak- oog te en geen naakt schilderde, hoe moeilijk het was om opdracht gevers tevreden te stellen. Ver der een kort maar boeiend com mentaar van deze Hollandse meester over de vrouwen van deze eeuw en over elektrisch licht. Ned. 1,23.05 uur. Maigret Conny Vandenbos, 'gast in ,,'t Spant erom" op Ned. I om 19.04 uur. Commissaris Maigret krijgt van avond te maken met een merk waardig geval: hij zit achter een man aan die Pietr de Let moet zijn, een vermaarde boef die Parijs onveilig komt maken. Maigret heeft zijn man spoedig in de gaten, maar hij raakt in verwarring als in de trein waar mee Pietr zich liet vervoeren, het lichaam wordt aangetroffen van een man die een kogèl door het hoofd kreeg. Ook deze man voldoet precies aan het signale ment, dat Maigret kreeg. Wie is de echte Pietr? Ned. 1,19.55 uur. Bolo In de kinderserie "Koning Bo lo", is Petemoei Mieremeut van mening, dat prinses Rozelle met een echte prins moet trouwen. Maar prinsen, vooral echte, vindt men niet zo gemakkelijk en dat is de reden waarom ko ning Bolo een advertentie zet in het maandblad voor Gekroonde Hoofden. Zolang de prinses geen geschikte prins heeft, mag zij het kasteel niet verlaten. Maar als zij dat hoort, maakt zij een afspraak met schildwacht Homaar. N Ned. II, 19.04 uur. Jordaches De Amerikaanse serie "De Jor daches" gaat verder met een ontmoeting tussen Kate, de we duwe van Tom Jordache, en Rudy, op de begrafenis van Roy Dwyer. Haar terugkeer is van gunstige invloed op de verhou ding tussen Rudy en Wesley. Deze laatste is, nu Falconetti zowel de dood van zijn vader al van zijn vriend Dwyer op zijn geweten heeft, meer dan eens vast besloten de moordenaar te stoppen. Ned. II, 21.25 uur. HILVERSUM 18.30 Nws. 18.41 Marktber. 18.44 (S) Filmklapper. 19.30 (S) Edwin, praten en zingen. 20.00 (S) In antwoord op uw schrijven. 21.00 (S) Sir 5 one. 21.15 (S) Dr. Grol en de internationale lol. 21.45 (S) Jazz 208. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 IS) Goal. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II I 18 00 Nws. 18.11 (S) Embargo. PP: 1 1820—1830 Uitz. PPR- NOS: 2000 Nws. 20.05 (S) Europees Concert Po dium: Fins Radio Svmfonie Orkest en piano: klass. muz. (20.40—21.05 Een kleintje kuituur) 22.15 NOS Cultuur: Alles was cultuur interessant maakt. 23.00 (S) Met het oog op morgen, met om 23.05 Akt. overz.. 23.20 Den Haag vandaag en 23.52 Even ontspannen voor het slapen gaan....yoga. 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM III 18.03 De Vakaturebank. 18.10 (S) NOS- maal. VERONICA: 19.02 (s) De Neder landse Top- 40. VPRO: 20 02 (S) VPRO- vrijdag-op-drie. 22.02 Radio Vrij Belgie. 2302 (S) Amigos de Musica. AVRO: 1.02 (S) Radio Pandora. 2.02—7.00 (S); 'n nachtie AVRO HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. 7.02 (S) Z.O. - VA- RA's Zaterdagochtendshow. (7.30 Nws. 7.41 Dingen van de dag. 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de huisvrouw.) 10.30 Nws. 10.33 (S) Z.l. 12.26 Meded. t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) In de Rooie Haan. 14.30 (S) Licht orkest met zangsolisten. 15.00 (S) Het zout in de pap. (15.30 Nws.) 17.00 (S) Zing zomaar simpel een melodie. 17.30 Nws. 17.32 (S) Dingen van de dag. HILVERSUM II TROS: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Rustig bijkomen. 8.00 Nws. 8.11 Aktua. Wke" klass. muz. (9.35 Waterst.) idershow. 10.30 Aktu Nws.) 11.30 Hartje Ci kindershow. 10.30 Aktua-Sportcafe. Cuyck: gevar. progr. OVERH. VOORL.: 12.49 Werk en welzijn. TROS: 13.00 Nws. 13.11 Aktua. 13.30 Familie-Snipperdag: kwis. 14.30 met een knipoog naar het theater. 15.10 De een ziet het zus en de ander zo. 15.30 Orkestmuz. 16.00 Nws. 16.03 De Europarade (vanaf 17.00 Stereo.) 17.55 Meded. HILVERSUM III NCRV: 7.02 (S) Pop Station. 8.03 (S) agr. 8.54 Eerlijk gezegd. 9.03 .03 (S) Muz. bij de koffie. 12.03 Lost Vast. 14.03 (S) Bij Barend. )3 (S) Sportshow. i klave cimbel: klass. muz. 9.40 AVRO thema. Zo hoor je nog eens wat, dokum. serie. 10.00 (S) Het Residentie Orkest met solisten. 12.00 (S) Pistache. 14.00 Nws. 14.02 (S) Pistache, vervolg. 14.30 (S) Residentie Orkest met koren en solisten Oratorium van Honegger. 16.00 In de wetenschap dat. 16.20 (S) The Choir of St. John's College Cambridge; Motetten van Bruckner (gr. pl.) 16.40 AVRO's Radiojourn. Petemoei en lakei leps: „Prinses Rozelle moet trouwen nget een echte prins.' Het laatste deel van de „Marseil- laanse trilogie" van Marcel Pag- nol - „Cesar" - nam gisteravond maar liefst bijna 2,5 uur in be slag. En ik moet bekennen, dat ik mij geen minuut heb ver veeld. Zoals ik overigens ook best bereid ben toe te geven, dat het hier ging om een onverveerd brok, rijkelijk sentimenteel Frans volkstoneel. Eveneens trouwens dat de regiserende Willy van Hemert het er zo nu en dan nog aardig dik oplegde ook. Waar het de gevoelige toets betreft staat hij zijn mannetje, en men wist dat al eerder. Maar het staat als een paal boven water dat hij ook een voortref felijk vakman is, die met name in dit genre stukken, waarin hij volop zijn gang kan gaan zonder brokken te maken, op zijn best is. Hij denkt trouwens overal aan bij zo'n onderneming, zelfs aan het geringste detail. Men keek dus ook naar een uitste kend „verzorgd" televisiestuk. En dat komt op de vaderlandse beeldbuis niet met al te grote regelmaat voor. Overigens, zo'n scene als die van de drie kaar ters die in het café van Cesar bij een goed glas wijn hun zo pas overleden vriend Honore Panisse zitten te herdenken gaat een mens (sentimenteel van aan leg of niet) toch waarachtig niet in zijn koude kleren zitten, voor al niet als het even Ko van Dijk wil zijn, die de lege stoel „toe spreekt". Mijn hemel, ik weet niet hoe het met u is, maar ik ben er nauwelijks tegen be stand. Hoe dan ook, ik denk dat de KRO vele ongecompliceerde toneelliefhebbers met die drie donderdagavonden een groot plezier heeft gedaan. Ik bevond mij in ieder geval onder hen. Herman Hofhuizen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2