Boeman Buis is niet meer s - Prinsen schrijvers, krijgt u AD zo'n niuAaii niveau De schrijvers nemen wraak. Doordat de Boekenweek via het motto „Boek en televisie" is vastgeklonken aan de geliefkoosde huistiran, komt schrij vend Nederland er niet onder uit om eindelijk het bestaan van de televi sie te erkennen. Een aardig succesje na 25 jaar uitzenden, maar wie meent dat deze ontdekking door de originele cultuurbedrijvers en ande re originele broodschrijvers op hoogst originele wijze zal worden gevierd, komt bedrogen uit bij het lezen van het boekenweekgeschenk (gratis bij aankoop van 17,50 aan boeken) „Even geduld a.u.b.", dat uitbundig en kleurrijk is geïllus treerd door grafici van de NOS. Het boekje is vooral een treurzang geworden: variaties op het thema „Hoe zeg ik in mijn eigen woorden dat televisie niet deugt". Wel een beetje begrijpelijk natuurlijk, want het moet een hele klap zijn plotseling te ontdekken dat al die mensen voor wie je dagelijks je typemachine zit te kastijden, 's avonds niet met een hoogrode kleur je voortreffelijke boe ken lezen, maar hun tijd verdoen met het kijken naar de televisie. Als je dus k raison van driehonderd gulden beleefd wordt gevraagd daar je licht eens over te laten schijnen voor een uitgave met een oplage van ruim driehonderdduizend exemplaren, dan RT 12ste Boekenweek wordt vrijdagavond 25 maart feestelijk geopend et decorcentrum van de Nederlandse Televisiestichting te Hilversum Aiurt tot en met saterdag 2 april. En er wordt gesteld dat televisie en boek twee volkomen verschillende media zijn. Ieder met eigen wetten en mogelijkheden. Een boek vertalen naar de tv in een bespreking is on doenlijk. Maar in feite is het beste weerwoord al gegeven. De uitgevers zelf hebben de televisie nauwelijks links laten liggen maar hebben de 7781 mooie avonden van 25 jaar tv dubbel en dwars gebruikt om er hun boekjes over open te doen. Studok, de afdeling studie en dokumentatie van de NOS maakte een lijst van wat er over televisie in boekvorm is ver schenen en die alleen al vormt negen tien gestencilde pagina's met niet al leen titels als „Beheersing van tech Pronte beeldheld En niet alleen dat Sinds vier of vijf jaar lopen de uitgevers hand in hand achter de tv-helden aan. Oorspronke lijke televisie-series worden in allerijl te boek gesteld en met foto's verlucht de wereld ingestuurd. In hun ijver willen concurrerende uitgevers zelfs wel eens zo ver gaan ieder met de „oorspronkelijke" uitgave van die succes-serie tegelijkertijd op de prop pen te komen (de Colditz-boeken wa ren een dergelijk geval). Bovendien zijn er dan nog de Literaire Meester werken die er al waren in boekvorm en die doordat de tv ze tot een langlopende serie dramatiseerde op nieuw uitgebracht werden met pron te beeldheld in kleur als nieuwe pu bliekstrekker op de omslag. Een re cent onderzoekje heeft geleerd dat de verkoop van een tot tv-serie bewerkt boek in het jaar van uitzending een enorme stijging kan maken. Coupe rus' „De stille kracht" ging in de verkoop met maar liefst 860 procent omhoog en bleef ook het jaar daarna 70 procent boven de normale ver koopcijfers. „Het meisje met de blau we hoed" van Johan Fabricius steeg met 853 procent al viel een jaar later een daling van 79 procent te constate ren. „Karakter" van Bordewijk steeg 344 procent en bleef na de uitzending nog eens een opmerkelijke 134 pro cent boven het gemiddelde. Het on derzoek beperkte zich tot twaalf tele visie-versies van bekende boeken en zelfs bij eenmalige uitzending valt vaak een enorme opleving in de ver koop te constateren. Marnix Gijsens „Klaaglied om Agnes" steeg in het jaar van uitzending 158 procent en hield daarvan een jaar later nog eens 89 procent over. Dat de verkoop in dat tweede jaar vaak een daling te zien geeft blijkt een niet ongebruike lijke zaak, al is die daling dan stuk ken minder dan de opwaartse bewe ging daarvóór. Alleen Cissy van Marxvelds „Zomerzotheid" daalde in de verkoop tijdens het uitzend jaar met 51 procent en ging daarna tot 65 procent zielig verder. Maar ja, bakvissen bestaan niet meer, dus on logisch is dat niet. Natuurlijk is het niet allemaal boter tje tot de buis in boekenland. Het is goed voorstelbaar dat de zuiver lite raire uitgever z'n heilig vuur graag aangewakkerd ziet via een goed pro gramma over boek of schrijver in welke vorm dan ook op de tv, maar als je de zaken op een rijtje zet en dat moeten we toch van de Boe kenweek-bedenkers dan lijkt de beeldbuis helemaal niet zo op de grote boze broer van het lezen. Boe man Buis is een mythe die al lang aan een andere mantel toe is. Dus, heren van het boekenwezen (als het dan tóch moet): Ander Thema alstu blieft. BERT JANSMA lie avonden |an barsten toch weer de verwij- in d«l°s: televisie doet mets aan iden'Boek". ..De televisie denkt alleen taan11" aan de kijkcijfers." „De televi- Bt da moet meer boekbesprekingen ouw/igen", „Literaire programma's Iwijnen alleen maar bij de televi- Er komen antwoorden. Avro's l0d,fl Nicolai vertelt dat hij al jaren- steeds weer begint met zoiets, ir dat het steeds weer falikant loopt. Onder andere Koos Poste- stelt dat boeken op allerlei ma- een rol spelen bij het tot stand »en van programma's en ideeën. nologische vernieuwing, een beschou wing over de beheersingsmogelijkhe- den van technologische innovaties met de invoering van televisie als voorbeeld van beleidsvorming" van een meneer De Gooijer (what's in a name zei Shakespeare), maar ook de belevenissen van achter goudviskom men en citroentjes met suiker opere rende heren die vertellen hoe mooi het was en hoe lang. Rein Bloem en Jacques Kruithof laten de heiden op ons los t u zich een literatuurles voor. leraar behandelt de Walewein r de heren Pennine en Vostaert jn ll het jaar 1200 ter wereld ge- t bf*1* op raiddelnederlandse vers ten. De leerlingen nemen ter ver- jking hun Kuifjes, Lucky Lukes, ïmkfce en Wiskes en Asterixen mee. leraar zelf sleept wat treinlec- >99$ aan. doktersromannetjes, ka- romans en er gaat zich een dis- 1 vakie ontspinnen over de Held toen nu, de handelende held met lard of pijl en boog en de passie- ,er moderne held in spijkerbroek. de zijn ze in één tekening ver- fd op de omslag van „De ontke- de held", de speciale Boeken- aglkuitgave 1977 voor het voortge- onderwijs. Die lesmethode zelf rdt in een „lesbrief" desgewenst ■geprezen aan leraren op middel- scholen. De bedoeling van Boe- ■weekuitgave en begeleidende ef: De Held uit z'n ketenen te en. Oftewel: Bedreigde teksten de vaderlandse literatuurhistorie er levensvatbaarheid te geven via balen van nu. ■n Bloem en Jacques Kruithof zijn jantwoordelijk voor die boeken- - ekuitgave en hun filosofie erachter fdient alle waardering. Oude tek- h behandelen op school is vaak ag. u kom je al te gemakkelijk op de oor spronkelijke gedachte er eens ford de beuk in te zetten. Net als je collega's. En zo kon het gebeuren, dat op een kwade dag bijvoorbeeld Harry Muli- sch.'Heere Heeresma en Mensje van Keulen hun gram tegen Het Medium op papier slingerden. Met het gevolg, dat je als consument van al dat leed behoorlijk in de verleiding wordt ge bracht toch maar dat vermaledijde apparaat aan te zetten. Misschien dat er wel een bewerking van een of ander boek op is. Wellicht dat op die manier nog iemand aan het lezen te krijgen is, want een wankelmoedige geest zou door het geschenkje we ieens voorgoed van een sluimerende belangstelling voor hedendaagse Ne derlandse letteren kunnen worden af geholpen. Nu is het, zeker in een land waar het slechts zeer weinigen gegeven is met een paar woorden heel veel te zeg gen, erg moeilijk om in een kort bestek iets bijzonders of zinnigs te maken. Televisiemedewerkers als Kees Holierhoek, Yvonne Keuls en Wim Hazeu, die een soort cursus Schrijven-voor-televisie-in-de-note- dop hebben opgesteld of wat reacties op bewerkingen van literaire werken op een hoop hebben geveegd, komen dan ook niet verder dan een beschrij ving van de buitenkant van die note- dop. En om een verrukkelijke zin als „God zegen onze programmamakers en als het kan een beetje erg hard handig!" te kunnen schrijven, moest Jan Willem Holsbergen leentjebuur spelen bij Nescio. Bij gebrek aan beter zijn daarom de anekdotische bijdragen het aardigste: Mies Bouwman, die tot haar aanvan kelijke ontsteltenis ontdekt, dat het publiek van André van Duin ook haar publiek is; de nachtmerrie van Cees Buddingh', dat hij als tachtigja rige nog steeds zal worden herkend als medewerker aan „Poets"; wat herinneringen van NOS-rekwisieten- baas Jan Jonker en meer van dat soort vooral gezellige, maar erg vluchtige stukjes. Eén bijdrage steekt in de persoon lijke appreciatie met kop en schou ders uit boven de 33 andere: de vlijmscherpe „Ballade Van Enige On mogelijkheden" op de Evangelische Omroep door Michel van der Plas. Een zeer fraai gedicht vol venijn, dat als slotcouplet („Prince") heeft: „Prins Christus, zeg me dat op dit niveau Uw woord naar blinden toe moet en naar doven, en dan, maar dan alleen, zal ik gelo ven dat iemand christen wordt door de EO." JAN NIES v i Boekenweek die over televisie het lijkt zoiets als je beste Jagged binnen halen. In het verleden embat Boek en Televisie nogal eens Mvoerd als twee onverenigbare •sten. Je las of je keek teevee, laarmee werd dan meteen de iding getrokken tussen het den- ^"■^e deel der natie en de andere i Het boek verhuist waar de ^jlbuis ruist, heette het en met de igschattende opmerkingen van gturende schrijvers over het bol- huur fc medium kan je aardig wat "^en vullen. Maar als een commis- collectieve propaganda van ëderlandse boek (een vreselijke die elk jaar minstens één keer Ie schrijfmachine moet) als boe reek-thema de relatie Boek en visie kiest, moet er toch iets aan ^and zijn geweest de laatste ja- ^"iTen slotte is zo'n boekenweek CHUL^'d om méér lezers, dus kopers ïnden. Een niet alleen maar '1 streven. n H :en A W4°ed, hoe gaat het met zo'n Boeken- Je weet dat die elk jaar weer en aangezien je in Neder- nu eenmaal niet zomaar iets kan n of manifesteren of er moet een I gedachte achter zitten, begint tevoren een commissie te den- lover een thema. Aangezien we ïn de 42ste Boekenweek gaan 'trm«]lnen' een tutputtende arbeid, die le Q© °°k verricht wordt door een inieteP'ss'e van veertien man. Opeens 15 knT daarin iemand op de gedachte iheiedie oude beeldbuis-boeman te es miiiken. (die heeft ten slotte ook Vot00 25-jarig bestaan gevierd en lONBest in zijn voor nog een pretje), rol. >ok de laatste Nederlanders, die geen boek hebben naar de win- e jagen. „If you can't lick them, them" zeggen de Amerikanen. ■■Mje niet tegen ze op, dan trek je r met ze op. Er is dus een thema, t en Televisie. En er komt een a tekst bij waarmee je zonder ?uk aan de gewichtigheid te I, alle kanten op kan: „Het is bij opmerkelijk dat de veelbe- ken wederzijdse beïnvloeding m- /^>eide media, die door menigeen 1 AHfankelijk als iets ondenkbaars wel louter negatief werd beoor- j. thans zelfs door de grootste ^tici niet meer kan worden ont- Waar overigens niet mee ge- mag worden dat alles tussen het en de televisie dan maar plotse- koek en ei zou zijn. Juist dit vormt volgens de CPNB een f m »e aanleiding om gedurende de 7. A'f Boekenweek de betrokkenheid 55 hsin boek en televisie opnieuw aan irde te stellen". Nadenken zullen dus wordt er een persconferentie >##^n geroepen waarbij boeken- en 'isiemensen samen de stilte kun- vullen. Misschien zou het een mogelijkheid zijn bij de aftiteling van program ma's een literatuuropgave te doen? een uiterst moeilijke zaak. Niet alleen de taal is veranderd, maar ook de mentaliteit. De gebeurtenissen zijn onbekend en dat alles maakt dat 't ver van ons bed blijft. Bloem en Kruithof hebben elf teksten gezocht tussen 1200 en 1900 en elf hedendaag se auteurs opdracht gegeven daar naast hun eigen versie er van te geven. Een spelletje van contrasten dat niet alleen gek is om te lezen, maar dat inderdaad iets meer zegt van de oude tekst én van de „nieu we" schrijver en best mogelijkheden lijkt te bieden tot een actuele aanpak van de stoffige literatuurhistorie op school. En dat is alles bij elkaar al een niet geringe verdienste. In „De ontketende held" kan je een paar verrassende combinaties tegen komen. Een brok schelmenroman uit „De vermakelijke avonturier" van Nicolaes Heinsius krijgt z'n heden daagse pendant in een larmoyant stukje „Kindermishandeling" van Hans Plomp. Focquenbroch's „Ver warde Jalouzie" (een toneelfragment) wordt door Kees van Kooten voor zien van een zeer hedendaagse sy nopsis voor een filmscript waarin hij parodiërend Pleuni Touw, Jeroen Krabbé, Lex Goudsmit en andere tv-goden op de muziek van Percy Faith laat rondscharrelen. Lodewijk de Boer varieert Vondels „Zungchin" met een dramafragment waarin hij De ontketende held, avonturen met teksten van toen, prijs tijdens de Boekenweek 4,90 de Chinese keizer Zungchin door Adolf Hitler laat spelen en diens echtgenote keizerin Jasmijn door Eva Braun. Rinus Ferdinandusse ver plaatst de notities uit de achttiende eeuwse misdaad van ene Jacob Bic ker Raye naar het Amsterdam van vandaag waar in hoofdstuk zes van een niet bestaande politieroman in specteur Schartenantinck de vuile was mag binnenhalen. Zo gaat het door, elf maal totaal, elf maal gëillustreerd door mensen als Opland, Peter van Straaten, Nicolaas Wijnberg, Yrrah en Theo Van den Boogaard. Misschien niet altijd even goed zo'n herschrijf-opdracht blijft natuurlijk iets bedachts houden - maar wel interessant, opwekkend tot méér lezen van de opgenomen au teurs en dus bruikbaar. In elk geval moet Willem Wilmink nog even apart genoemd worden, want hij steelt je hart met een fijne versie van een hedendaags „Wachterlied" in een ver haaltje over de wankele eerste lief despoging van een jongen van nu. Wie roept daar: Geen respect voor oude teksten? Onzin, laten we blij zijn als de Held los komt. En laat hem dan maar schuiven. BERT JANSMA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 19