Opslagruimte omgetoverd tot sfeervol eethuis En verder... Folkloristisch concert van studentenorkest Theeconcert ir| kapel van BNÜ» Pizzeria Karalis Harpenensemble| in Groene kerkjê Stegenga en Flipse bij K en O Noordercompagnie brengt „Mirandolina" Charles Bronson als St. Yves aan de goede kant van de wet Suite voor Klein Orkest). Verder staat nog de Petite Symphonie voor blazers van Charles Gounod op het programma. Tenslotte wordt het romantische Celloconcert van Robert Schu mann uitgevoerd. Solist is de 28-jarige Marien van Staalen, eerste cellist bij het Rotterdams Philharmonish Or kest. Het concert begint om 20.15 uur. Kaartver koop aan de zaal, vanaf een half uur voor de aanvang van het concert en de toegang be draagt 4,50. (voor CJP en 65+ 2,50). Het programma zal overwegend een folkloris tisch karakter dragen. Dat blijkt vooral uit de werken van Antonin Dvorak, Bela Bartok en' Igor Stravinsky, die worden uitgevoerd. (Tsje chische Suite, Roemeense dansen en Eerste „Het was hard werken om piz zeria op tijd gereed te krij gen", aldus Pino in enigszins gebroken Nederlands. „Ik werkte toen nog in een andere Leidse pizzeria. Om elf uur was ik klaar en dan kon ik hier aan het werk". Met zijn medewerkers Pino Puddu en Saivatore Zori werd het groot ste gedeelte van het pand op geknapt. „Alleen de muren en een deel van het plafond zijn door een aannemer gedaan", aldus Pino. Het resultaat is verbluffend. De ruimte krijgt het idee van een kelder door de verschillen de bogen die, keurig opnieuw geverfd, zijn gehandhaafd. Voorin het pand is een gedeel te afgeschermd voor de werke lijke „pizzeria", de pizzabakke rij, het domein van eigenaar Carta. Tussen half vijf en elf uur vervaardigt hij hier het typisch Italiaanse gerecht in een grote oven, waarin vier pizza 's tegelijk kunnen worden gebakken. De keuken, voor de overige gerechten, bevindt zich achter in het restaurant. Hier zwaait Luciano Salidu, de scepter. Hij vervaardigt de verschillende, spaghetti-, macaroni- en visge rechten. De pizzeria biedt plaats aan zestig personen. De tafeltjes zijn voorzien van vrolijk gekle- rude kleedjes. Boven de tafels hangen kokervormige gebak ken lampekappen. De vloer is voorzien van plavuizen. Midden in de pizzeria bevindt zich een bar, waaraan gasten een aperitief kunnen gebrui ken, terwijl ze wachten op een tafeltje. Een dergelijke voor ziening blijkt geen overbodige luxe. Afgelopen maandag avond, voor de horeca een „stille" avond, was de pizzeria van zeven tot acht uur tot de laatste plaats bezet. Deze week is de pizzeria nog elke dag van twaalf tot twee uur en van half vijf tot elf uur open. „We willen bezien welke dag we het best gesloten kunnen zijn," al dus Carta. De naam van het eethuis is dezelfde als die van de hoofd stad van Sardinië in vroegere tijden. De place-mats op de tafels en ook de wandversie ring herinneren aan deze hoofdstad, die thans Cagliari heet. Overal ziet men namelijk het wapen van de hoofdstad: vier geblinddoekte moren. „Sardienie werd vroeger over heerst door de Moren. Toen kwamen de Spanjaarden en werden alle Moren geblind doekt doodgeschoten", aldus verklaart Pino Carta de af beelding op het wapen. Zowel Carta als Zori, Puddu en Salidu komen uit Sardinië. Carta en Puddu kennen elkaar van jongsaf aan. „Sardijnen voelen zich eigenlijk geen Ita lianen. Ze zijn geslotener. Het eiland is ook veel mooier dan de rest van Italië. Ook de cul tuur heeft niets Italiaans," al dus een wat chauvinistische Carta. Zeven jaar geleden kwam hij naar Nederland. „Uit nieuws gierigheid eigenlijk. Ik wilde weieens wat meer van de we reld zien. Toch kan hij zijn geboortestreek moeilijk verge ten: „Tweemaal per jaar ga ik er met mijn vrouw en kinde ren naartoe." In zijn pizzeria 'tracht hij iets van zijn land naar Nederland over te plan ten. Dit betekent dat behalve pizza's en spaghetti ook ty pisch Sardijnse gerechten op het menu staan. „Sardinië is een viseiland bij uitstek. Een maal in de twee of drie dagen serveer ik een andere visspe- cialiteit." Pino Carta kent de Nederlandse namen van de vissoorten die hij serveert niet zo best. Het zijn veelal op gar nalen en paling lijkende soor ten. Ook inktvis is een veelge- vangen soort op Sardinië. De Italiaanse namen voor de ge rechten zijn „Burrida", Catuc- cio" en „Scabecciu". De menukaart van „Karalis" vermeldt twintig pizza's. De goedkoopste is de „pizza Mag- heritta" met tomaten en kaas voor 6,—. De duurste is de „pizza Gigante" voor f 12,— (salami paprika, tonijn, ham, champignons en olijven). Ver meldenswaard is ook de spe ciale kinderpizza voor 4,50 met tomaten, kaas en cham pignons. Als voorgerechten worden bij „Karalis" onder meer antipas- to en vissoep (f 4,50) geser veerd. Vast op de menukaart staat de „Fritto misto" (ver schillende gebakken vis soor ten voor 13,—. De prijs van de wijnen ligt tussen de f 12,— en f 16,— per liter. Voorts is er een goe de chianti te krijgen. „Alle wij nen zijn officieel gecontro leerd", aldus Pino. „Ik vind het belangrijk om mijn gasten iets goeds voor te zetten. Scalopina al Marsala Hoewel hl] doorgaans met het bakken van pizza's bezig Is, heeft Pino Carta voor de lezers van de Leidse Courant een vleesgerecht Het Is de „Scalo pina al Marsala". Voor één per soon heeft men 200 tot 250 gram kalfsvlees In lapjes gesne den nodig. De lapjes worden met bloem gepaneerd. In een bakpan gaan twee eetlepels olijfolie een beetje fijn gemalen peterselie en een versnipperde halve ul. Dit wordt In de olijfolie goudbruin gebakken. Vervol gens gaan de lapjes kalfsvlees bij de olijfolie, de peterselie en de ul. Dit geheel moet ongeveer acht minuten op het vuur. Daar na wordt zout en peper naar smaak toegevoegd. Wanneer hat vlees bijna gaar Is worden twee borrelglaasjes marsala (een zoete wijn uit Zuld-ltallë) toegevoegd. Het vlees wordt ge serveerd met een schijfje ci troen. Het sausje dat overblijft moet een beetje dik zijn. Het wordt over het vlees gegoten. BIJ het gerecht smaakt een ge mengde salade van groene sla, venkel, selderij, komkommer, andijvie en schi/f/es tomaat In olijfolie en azijn verrukkelijk. LEIDEN Het studentenorkest van de Vrije Universiteit zal op woensdag 23 maart een concert geven in de Lutherse Kerk aan de Hooglandse Kerkgracht 26 in Leiden. De lei ding is in handen van Daan Admiraal. Pino Carta in zijn pizza-bakkerij bezig met het kneden van deeg. Leiden heeft er sinds een week een pizzeria bij. Vorige week don derdag werd de Pizzeria „Karalis" aan de Doeza- straat 5 geopend. Het pand is in vier weken door eigenaar Pino Car ta en zijn medewerkers van een opslagruimte omgetoverd tot een sfeervol Italiaans ee thuis. LIDO II L'Empire des sens (18). Japans liefdesspel in een sado-masochistisch jasje van de regisseur Nagisa Oshi- ma. LIDO IH Silent Movie (a.l.) Geweldige moderne uit voering van de oude slapstick, boordevol nieuwe grappen, een feest voor de liefhebber. STUDIO L'innocente (18). Visconti's laatste film. De ou de meester heeft vanuit z'n rolstoel een keukenmeidenro man weten te verheffen tot een prachtige film. TRIANON Belle Amie (18). Een nogal onnozele film over een mislukte journalist. LIDO I - Dr. No (18). James Bond in een van zijn spectaculairste films. Een re prise voor Leiden. Een deel van het orkest aan het werk is dr VOORHOUT In het kader van de theeconcerten ven! Volksuniversiteit Voorhout spelen aanstaande zondag p Wagner (blokfluit) en René Gervais (gitaar) in de kap^ de B. N. S. te Voorhout. Zij zullen zowel solistis^ gezamenlijk muziek brengen waarbij zoals gebruikelijk b)eg concerten een korte uitleg zal worden gegeven. Dit laatste, én het gekozen programma maakt deze con* die niet langer dan ruim één uur duren ook aantrekkelijl kinderen. Op het programma staan werkjes uit verschij perioden die bij elkaar een aardige bloemlezing geven vH er zoal voor beide instrumenten is geschreven in de zes eeuw. I Het concert begint om drie uur waarna er weer geleg{^i is om bij een kop thee wat met de musici na te prate toegangsprijs is 3 en voor kinderen en 65-plussers 1.50q ie- OEGSTGEEST - Het Neder- Widlund en de violist Hiu?u lands Harpenensemble geeft pin. Iul zondag 20 maart een concert De kaartverkoop voor di in het Groene Kerkje in cert loopt via K O, Oegstgeest. Het concert be- Veste 45, Leiden. In Ên .gint om twee uur. Op hetgeest zijn kaarten te lru programma staat werken van bij de firma Van Weizen onder anderen Bach, Durey, de firma Van der Luit. Tournier, Petrassi en Debus- Voor zover voorradig sy. ook op de concertmiddap Het ensemble bestaat uit deaf half twee kaarten i "violiste Joke Vermeulen, de Groene Kerkje verkrijg fluitist Pieter Odé, de harpiste zijn. De toegangsprijzen a Joke Willing, de cellist Bengt ren van 5 tot 10. H Charles Bronson vindt zijn eerste lijk op een ongewone plaats. LUXOR St. Yves (14) met Charles Bron son en Jacqueline Bisset. Regie J. Lee Thomp son. Charles Bronson heeft z'n faam als acteur voornamelijk te danken aan rollen aan de verkeerde kant van de wet: Keiharde jon gens die in hun verbetenheid toch nog een vleugje sympathie weten op te wekken. In „St Yves" mag hij voor de verandering het goede pad op, al kruist hij onmiddel lijk dat van de misdaad. Bronson speelt een misdaadjournalist die de vaste boter ham eraan gegeven heeft om het met een boek te proberen. Dat dat niet zal lukken wordt al meteen duidelijk ais hij met een link zaakje wordt opgeknapt. Regisseur J. Lee Thompson is een 62-jarige oude rot in het filmvak die voor een degelijke actiefilm z'n handen nauwelijks hoeft om te draaien. Naast een serie gewo ne thrillers zette hij ook successen als „MacKenna's Gold" en „The guns of Nava- rone" voor de camera. „St. Yves" ziet er dan ook prima uit op het witte doek. Een met veel vakmanschap gemaakte thriller van boven de middelmaat. Ditmaal kreeg Lee Thompson een verhaal te verfilmen dat steunt op de tradities van de „hard-boiled" detective school van Das- hiel Hammett en Raymond Chandler. Ter rein van handeling het verdorven hart van Los Angeles (wat zich daar inmiddels niet allemaal per film heeft afgespeeld!) met groot-mogols van de misdaad, ellendige „freaks" en corrupte politiemensen. Daar tussendoor loopt wat de Amerikanen zo mooi de „fallguy" noemen. Meestal een „private eye", speurneus op eigen risico, die bont en blauw wordt gemept, het leven nèt niet erbij inschiet en voor een grijpstui- ver steeds weer eerlijk weet te blijven. Enige verschil dit keer: De „private eye" is vervangen door een journalist. Charles Bronson als de schrijver St. Yves mag voor een rijk heer een losgeld inleve ren om een aantal belangrijke, gestolen documenten terug te krijgen. In plaats daarvan vindt hij een lijk kreukvrij in de wastrommel van een wasserette en politie mannen op z'n spoor. Bij een volgende poging om geld en goed van eigenaar te doen verwisselen daalt hij zonder lift een aantal etages in een liftkoker af, en zo blijft de misdaad hem op de hielen zitten. Een sterk begin van een film die later dan wel iets minder wordt, met iets te duidelij ke verdachtmakingen en iets te onduidelij ke pogingen het spannend te houden. Maar het blijft goed amusement. Vooral door een paar sterke bijrollen. Zoals van John Houseman als Bronsons rijke opdrachtge ver, en Maximilian Schell die nu eens geen Duitse generaal speelt maar een lichtelijk verknipte psychiater. Met Zwitsers accent. Dat wel. BERT JANSMA Martin Scorsese sterk in het uitbeelden van de zelfkant CAMERA Mean Streets (18) met Robert de Niro en Harvey Keitel. Regie: Martin Scor sese. Na het succes van „Taxi driver" is dan ook Martin Scorsese's debuut „Mean streets" naar Nederland gekomen. Mis schien wel de juiste volgorde om beide films te zien, want „Mean streets" lijkt eerder een verlengstuk dan een voorloper van „Taxi driver". Ook nu bevindt Scorse se zich aan de zelfkant van de samenle ving, in Little Italy, de Italiaanse wijk van New York, waar Robert de Niro opnieuw een a-sociaal element is. In een aantal op het eerste gezicht los van elkaar staande scènes, die naarmate de film vordert een compleet beeld geven van het karakter van de werkschuwe, door schuldeisers achtervolgde maar niettemin steeds gekscherende hoofdfiguur, weet Scorsese op weergaloos knappe wijze de sfeer en de onderlinge gebondenheid in deze kleine gemeenschap weer te geven. Scorsese die dit milieu op zijn duimpje kent, schildert ons de belevenissen van een viertal jeugdvrienden, die wel nooit uit deze grauwe omgeving zullen wegkomen. Johnny Boy niet, voortreffelijk gespeeld en geïmproviseerd door Robert de Niro, omdat hij nooit een respectabel bestaan zou kunnen leiden en Charlie (Harvey Kei tel) niet, omdat hij zich steeds voor z'n huidige omgeving verantwoordelijk voelt. Als aan het slot de schuldeisers dan toch Johnny Boy te pakken nemen, is er voor laatstgenoemde misschien een kans om een betere toekomst op te bouwen met het restaurant van Charlie's oom, maar Scor sese geeft de toeschouwer zeker geen ijdele hoop. Zonder op effect berekende beelden laat de regisseur het wereldje, waar de kleine èn de grote misdaad welig tiert, als een soort vanzelfsprekendheid zien. Zonder sentiment en slechts zo nu en dan rauw uitschietend zo als in de liquidatie van David Carradine in 'n groezelig herentoilet. Maar diens rolletje is zo' kort dat we hem nauwelijks kennen en zijn dood ons als een vervelende bijkomstigheid verder onbe roerd laat. Een onopgesmukt brokje grau we realiteit, waar je (met een beetje wee gevoel) toch geboeid naar blijft kijken. Een scène uit „Mean Streets" LEIDEN De toneelgroep Noorder Compagnie de komedie „Mirandolina" in de Leidse toneelstuk van de Italiaanse 18de eeuwse Goldoni. „Mirandolina" of „De Herbergierster" is het bekendste Goldoni. Mirandolina is een gevatte herbergierster speels gemak de avances van een graaf en een .te pareren, die een vrouwenhatende baron op de te krijgen en die tenslotte trouwt met haar jeugdvriei li bediende. Mirandolina kan gezien worden als de represe; van de opkomende burgerlijke middenklasse die de overnemen van de decadente adel. In de hoofdrollen onder meer: Riek Nicolet, Ton Fien Berghegge. Aanvang 20.15 uur. Riek Nicolet als de gevatte herbergierster in gei! met een van haar aanbidders (Ton Lensink) LEIDEN Het duo HerreJan Stegenga (cello) en Marinus Flipse (piano) geeft vanavond een concert in de kapelzaal van het K O-gebouw. Het concert begint om acht uur. Stegenga en Flipse beginnen hun concert met de uitvoering van de sonate in e kl. terts van B. Marcello. Daarop aaf tend volgt de sonate voorL en piano van Debussy. ÏL pauze spelen beide rij, Brahm's grote sonate nr, e kl. t. Kaarten zijn L en f 5 vanaf half acht ijg voorradig, aan de zaal t^ l

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 10