r
Herman Tieman
met Kijktijd-revue
En verder...
Visconti's laatste film waardig
slot van zijn carrière
VOLKSTONEEL
BRENGT „GYPSY"
In den
Gapenden Eter
Toonkunstorkest in
Leiderdorp
Mickery in schouwburg
Dagelijks Diner-Chantant
De onverzadigbare
Japanse vrouw
Rammelend verhaal over
sadistische hertogin
«LEIDEN „Het is zo
deftig, het is zo lijn om
vegetariër te zijn". Een,
strole uit een voor deze
rubriek wellicht wat
n minder toepasselijk
liedje van Speenhof uit
xev 1905, de goeie ouwe tijd.
Een liedje over het
krenterige dagmenu van
bonen en pap. Een lied-
J,; je uit de tijd die in zeke-
v re zin herleeft aan het
Rapenburg in de bistro
„In den Gapenden
Eter"; bet behoort na
melijk tot het repertoir
van troubadour Johan-
niek van der Molen, een
tigi biologiestudent met
een fijne warme stem,
die met zijn gitaar een
avondje uit in de „Ga
per" nog gezelliger
iarr maakt.
Iedere avond is het aan het
Rapenburg 97 diner-chantantf
en daarmee onderscheidt deze
bistro zich duidelijk van de
talrijke andere eetgelegenhe-
den in de Pieters- en Acade-
miewijk. Hier niet de stereo
met zijn soms bekraste diner-
music ter opluistering van de
sfeer. Nee, in de Gaper gaat
het nog origineel en ouderwets
gezellig toe met een springle
vende troubadour, elke avond
een andere en dus ook voor
elck-wat-wils, van oud-Hol
landse volksliedjes tot de klas
sieken in diverse talen. Soms
een tikkeltje maatschappij-kri
tisch, soms ook een spiegel
voor de klant zelf. Alleen dat
al is een bezoek aan de Gaper
meer dan waard.
Maar de Gapende Eter biedt
meer, voor de gastronomische
de niet vegetariërs onder ons
dan wel te verstaan. Op de
aan de wand gehangen menu-
borden van dete bistro prijkt
een goed gevarieerd aantal ge
rechten die alleszins te betalen
zijn: de gemiddelde prijs ligt
iets onder die van de door-
snee-Leidse bistro (voor zover
die er tenminste is). De acht
verschillende voorgerechten
liggen tussen 3 en 7,50 gulden.
De hoofdschotel varieert tus
sen de 13,50 voor de entrecóte
grillé tot de gebakken tongfilet
van 19,50 gulden. Bij deze
vlees- en visgerechten zijn de
kalfstong in champignonsaus
(15,50) en de Nieuw Zeelandse
gegrillde lamscotelettes (16,-)
aan te bevelen. Maar de moge
lijkheden strekken zich uit tot
zeven variaties, dus keuze ge
noeg. Ook de wijnkaart biedt
verschillende mogelijkheden
al is'hij eenvoudig gehouden;
de prijzen zijn opnieuw niet
hoog; voor zeven gulden hebt
u al een karaf, een fles huis
wijn kost f 12,50, een hele liter
14 gulden. De duurste wijn is
een Chablis: 24,50. En als des
sert is er naast het plankje
franse kaassoorten van 6 gul
den keuze uit drie maal ijs, 4
verschillende koffies of een
portie gember met room.
delijk aan vroeger. Direct na
de ingang vertoont zich een
buffet dat eens dienst deed als
toonbank toen nog een pillen
draaier op Rapenburg 97
woonde. De kastjes en laden
er achter vermelden nog het
abakadabra van de toenmalige
apotheek. Het pillenkabinet
bergt thans andere soms heil
zame middelen: het doet te
genwoordig dienst als wijn-,
straatje-
Voorbij de apotheëkwmkel ligt
de eigenlijke bistro. Op de gra
nieten vloer staan tafeltjes
voor 2 tot 6 personen onder
iets wat vroeger als carbidlam
pen moet zijn bedoeld (pas op
uw hoofd!). De wanden zijn
rijkelijk gesierd met prenten
vol komische oude taferelen.
De keuken van de Gaper ligt
helemaal achteraan, naast een
komisch van klimop voorzien
binnenplaatsje waar de kisten
met verse groenten op con
sumptie wachten...
Pillenkabinet
Het interieur van dit dagelijks
diner-chantant herinnert dui-
Ander bewind
De eerste week van april
krijgt de Gaper een andere
eigenaar. Nu vaart hij nog on
der één vlag met bistro d'ouwe
Kerk in Leiderdorp. De man
die daar als „vliegende kee
per" de klanten bedient, S.
Hendriksen (25), gaat vanaf 5
april met zijn vrouw de scep
ter in de Gaper zwaaien. Dat
heeft hij altijd al gewild, een
eigen zaak: „Toen ik in de
vijfde klas van de lagere
schooi zat stond ik al met pan
nen in de keuken van m'n
moeder te zwaaien en bakte ik
zelf al cakes, de horeca is al
tijd m'n lust en m'n leven ge
weest.. Dat bleek al in een
beroepentest op de lagere
school. Die wees uit dat ik
kapper moest worden, maar
mijn besluit stond vast: de
kokschool.
Veel zal er na de overname in
de Gapende Eter niet verande
ren. De menukaart moet wat
worden aangepast, vooral om
dat de kok opstapt (die begint
in Oudewater voor zichzelf).
Maar de prijzen en de kwali
teit blijven gelijk, „anders gaat
je zaak kapot", zegt de nieuwe
bewindvoerder. In een oude
kokschoolmakker meent hij
voor de huidige culinair ex
pert van de Gaper een goede
vervanger te hebben gevon
den. Hij is afkomstig van de
bistro boven de Gouden
Leeuw in Voorschoten.
Voor de lezers van de Leidse
Courant stond hij alvast een
kooksuggestie af voor een ge
recht dat de nieuwe kaart van
de Gaper zal sieren. De nieu
we eigenaar garandeert dat
troubadours het eten in zijn
bistro zullen blijven veraange
namen. De zojuist genoemde
Johanniek van der Molen zal
alleen verhuizen van de dins
dagavond naar de zondag,
wanneer de Gaper na 10 april
ook open zal zijn. De trouba
dours spelen en zingen door
gaans van 19.00 tot 22.00 uur,
maar de klant kan rusig blij
ven tot na middernacht..
Avocado Beatrice
De Avocado Peer wordt hier
bij doormidden gesneden en
de pit eruit gehaald. Het
vruchtvlees uit de pit verwij
deren en fijnsnijden. Dit ver
mengen met fijngesneden kip,
celderie, appel, mandarijnen
en krab. Het geheel een beetje
smeuiig maken met mayonaise
en op smaak brengen met pe
per, zout en worchestersauce.
Opsieren met kersen en peter
selie. (In de Gaper gaat dit
voorgerecht straks 8,50 kos
ten). Een lekker soepje is hier
bij de cons madrelaine, een
heldere tomatensoep die er in
gaat voor 3,50.
Ris de Veau Meaniere
Deze vleesschotel gaat 17,50
kosten. Thuis moet u er een
kalfszwezerik voor aanschaf
fen, deze wassen, afkoken in
water, waaraan zout, laurier,
foelie, prei, uien, wortel is toe
gevoegd. De zwezerik pellen
en aan plakjes snijden, door
de bloem halen en in boter
bakken.
Mady Misset als de ambitieuze moeder tussen haar „sterren"
LEIDERDORP Het Toonkunstorkest
treedt zondag 13 maart op in de Leider-
dorpse Dorpskerk Solistische medewerk
ing wordt verleend door de fluitiste
Stance Backer en de pianist Tjitte We
ber.
Het concert begint om drie uur. Kaarten
zijn te krijgen aan het bureau van K
O Oude Vest 45, en bij Salon Minnee,
Van Diepingenlaan 21, Liethorps Bock-
huys, Hoogmadeseweg 13 en drogisterij
Vrijenhoek, Winkelhof 4.
Stance Backer voert een fluitconcert van
Quantz uit en Tjitte Weber brengt de
Synfonietta van Henk Badings en Mozar
t's pianoconcert in D ten gehore.
LEIDEN - In het Mickery circuit treedt
zaterdag 12 maart de groep La Mama
E.T.C. op in de Leidse Schouwburg met'
„De architect en de keizer van Assyrië.
De voorstelling begint om kwart over
acht De toegangsprijzen zijn f 10,- en
5,- (CJP-houders en 65-plussers) en 9,-
- en 4,25 (inschrijvers van K en O).
Het stuk is van de toneelschrijver Fer
nando Arrabal. Het gaat over twee perso
nen, de één is de keizer en de andere
de architect Zij kunnen niet zonder el
kaar maar zij kunnen evenmin met el
kaar leven. Arrabal heeft er een absurd
theater van gemaakt waarin met name
zijn aanvallen op de kerk opvallen.
Herman Tieman komt zondag 13 maart
naar het LAK-theater met een „Kijktijd
revue". Het programma, dat om drie uur
begint, is voor kinderen van zes tot tien
jaar. Met medewerking van Marjan Zee-
gers, die de techniek verzorgt, brengt
Herman Tieman muziek, mime zang en
poppenspel. De toegangsprijzen zijn f 4,-
voor volwassenen en f 2,- voor kinderen.
Kaarten zijn telefonisch te reserveren
onder nummer 124890 op werkdagen tus
sen twee en vijf uur.
CAMERA: Murder by death
(18). Vijf beroemde speurders
moeten een moord oplossen.
Een uitgelezen rolbezetting,
amusante dialogen en gekke ty
petjes, maar weinig logica.
LIDO III: Silent movie (a.l.)
Geweldige moderne uitvoering
van de oude slapstick, boordevol
nieuwe grappen, een feest voor
de liefhebber van visuele grap
pen.
TRIANON: Een stille liefde
(14). Uitstekende film van Rene
van Nie met goed acteerwerk van
Cor van Rijn en het kind Sem
de Jong. De film behandelt de
relatie tussen de gescheiden va
der en z'n 12- jarige zoontje.
REX: King Kong. (14). De
liefde van Jessica Lange voor de
reuzenaap Kong. Een moderne
LIDO I: De peetmoeder (18)
Dieptepunt in de nationale film-
produktie. Familie en vrienden
van Kees Manders zorgden voor
de financiën en de rolbezetting.
Van enige kwaliteit is geen spra-
kfc.
■nil
vertelt. Daar heeft hij gelijk
in, maar de wijze waarop Lu-
chino Visconti vanuit z'n rol
stoel deze roman van Gabrie-
le d'Anunzio in beeld bracht
heft de film ver boven het
gegeven uit.
De rijke Tullio neemt het met
de huwelijkstrouw niet zo
nauw en als zijn verdrietige
echtgenote Giulietta steun
zoekt bij een beroemd schrij
ver, besluit Tullio na lang aar
zelen toch maar z'n minnares
aan de kant te zetten en het
opnieuw met zijn vrouw te
proberen. Dan blijkt dat deze
al twee maanden in verwach
ting is...
Verteerd van jaloezie maar
ook beducht voor het schan
daal tracht Tullio (rond de
eeuwwisseling!) zijn echtgeno
te te bewegen de zwanger
schap te onderbreken, wat zij
weigert
Na de bevalling kijkt het echt
paar niet meer naar de erfge
naam om en tenslotte legt Tul
lio in de overtuiging dat ook
zijn vrouw niets van het kind
wil weten de baby op een
ijskoude kerstnacht op de
tocht. Dan onthult Giulietta
dat zij hem aldoor heeft voor
gelogen om haar kind tegen
hem te beschermen.
Met tot in de kleinste details
verzorgde decors, magistrale
camera-instellingen en een
steeds opgevoerd spannings
veld na een rustig voortkabbe
lend begin weet Visconti in de
laatste film voor zijn dood nog
eens te demonstreren met
welk een visuele kracht hij een
melodramatisch gegeven ver
boven zijn niveau kan tillen.
Een waardig slot van een car
rière, die na de eerste neo-rea-
listische film „Ossessione" in
1942 pas op latere leeftijd tot
volle bloei kwam.
MILO
Troubadour Johanniek van der Molen veraangenaamt het eten in de Gaper.
Giancarlo Giannini I l'innocente
LIDO II - 18 empire des sens (18) met Tatsuya Fuji en Eiko Matsuda
Regie: Nagisa Oshima
Een zeker faam is de film „Het rijk der zinnen" van de
Japanner Nagisa Oshima al vooruitgesneld toen diverse landen
via de sensuur hard ingrepen om deze veredelde porno" uit
de bioscoop te houden. Op de Utrechtse cinemanifestatie bleek
echter dat onze filmkeuring bij nader inzien geen enkel be
zwaar meer maakte tegen openbare vertoning.
Gebasseerd op een ware geschiedenis uit 1936 laat Oshima ons
in prachtige beelden zien hoe het meisje Sada zich aan haar
meester Kichizo geeft en hem dan letterlijk niet meer loslaat
Eten en slapen is er dan niet meer bij. Alleen maar de liefde
bedrijven in allerlei vormen. Zo nu en dan laat Sada haar
minnaar even alleen om aan een oude schoolmeester, wat bij
te verdienen, maar dan moet je niet denken dat de man even
van zijn rust profiteert
De sado-masochistische spelletjes die het tweetal bedenkt om
in nog 'grotere extase te geraken leiden tot de wurging - op
eigen verzoek overigens - van de man, waarna Sada hem
castreert
We moeten er niet aan denken wat er van dit gegeven in
Duitsland of Tirol terechtgekomen zou zijn. Oshima maakt er
een erotisch ritueel van, ontdaan van de symbolen die zijn
vroegere films voor de westerling vaak onbegrijpelijk maakten.
Maar we kregen gewoon medelijden met de man, hoewel hij
het grijnzend en intussen een sigaretje rokend blijkbaar niet
zo vermoeiend vond als wij.
Luxor: De wraak van de eenzame ruiter (18) met Fred Rbosahm,
•Eva Cëmerys en Pierro Lulli. Regie: André Colbert.
„Het is een keukenmeidenro
man" zegt Tullio Hermil als
hij aan het slot van „L'inno
cente" het verhaal van het
mislukken van zijn huwelijk
aan z'n vroegere minnares
LEIDEN - Het Amsterdams Volkstoneel
brengt twee voorstellingen van „Gypsy"
in de Leidse Schouwburg en wel op
maandag 14 en din«aiag 15 maart. De
voorstellingen beginnen om kwart over
acht. De toegangsprijzen zijn 17,50 en
f 7,50, f 8,75 (CJP-houders en 65-plussers)
en f 16,50 en 6,75 (inschrijvers van K
&0).
„Gypsy" is de Nederlandse bewerking
van de Amerikaanse musical „Gypsy Ro
se Lee". Het stuk handelt over een ambi
tieuze moeder, ex-striptease danseres, ac
trice en schrijfster, die tracht van haar
kinderen stenen te maken. Zij studeert
met een groepje kinderen een avondvul
lend programma in. Wanneer haar arties
ten groter worden, is zij evenwel niet bij
machte een nieuw nummer te creëren. De
groep valt dan uit elkaar en „Gypsy Rose
Lee" voelt zich doodongelukkig.
De hoofdrol zou aanvankelijk worden
gespeeld door Beppy Nooy, die het stuk
eveneens mede in het Nederlands be
werkte en de regie voerde. Twaalf dagen
voor de Amsterdamse première stortte de
bekende actrice evenwel in. In allerijl
werd Mady Misset bereid gevonden de
rol over te nemen.
Neem een paar knappe acteurs en actrices, steek ze m mooie
kleding, plaats ze in een fraai landschap en je hebt een film,
moet regisseur André Colbert gedacht hebben toen hij aan „De
wraak van de eenzame ruiter" of beter gezegd, „The vendetta
of the lady in the tower" begon. Het verhaal doet er dan minder
toe.
Toch maakt het verhaal een belangrijk deel van de film uit
Het is daarom storend dat het op enkele punten rammelt Zo
wordt het de gehele film niet duidelijk in opdracht van wie
de babys zijn verwisseld. Ook de titel „De wraak van de
eenzame ruiter" is onduidelijk, maar daar kan Colbert niets
aan doen. Hij noemde zijn film „The vendetta of the lady in
the tower". En de toeschouwer merkt al in de eerste paar
minuten dat daar niets te veel mee is gezegd.
Het hertogdom Cambyse gaat in de film namelijk gebukt onder
de terreur van een bepaald sadistische hertogin, Jeanne ge
naamd. Zij verzint de meest afgrijselijke straffen wanneer haar
onderdanen weigeren te doen wat zij zegt Ze blijkt er een kick
van te krijgen wanneer ze de slachtoffers ziet lijden.
Maar kwaad straft zichzelf. Wanneer de nood het hoogst is, is
tevens de redding in de persoon van Frangois, de werkelijke
erfgenaam van de Cabyses, die als baby met Jeanne werd
verwisseld, nabij.
STUDIO L'innocente (18). met Giancarlo Giananni
in Laura Antonelli. Regie: Luchino Visconti.