PROF W. SCHERMERHORN w Een stoot van Urtain telt voor vijf van Coopman Jitbundig enthousi over nagnifieke roorstelling an zwak werk Vrijbuiter in de Nederlandse politiek Mercasol - Delta Lloyd EUROPEES TITEL-DUEL OM ERFENIS VAN BUGNER ^NNENLAND/ SPORT LEIDSE COURANT PAGINA 17 ■11 Van onze parlementaire redac- 1 tie Professor ir. W. Schermerhorn was een internationaal erken- ide expert op het gebied van de luchtkartering. Nadat hij in 1926 in Delft hoogleraar in het landmeten was geworden, werd hij in 1931 belast met de wetenschappelijke leiding van de meetkundige dienst der Rijswaterstaat. In 1936 voerde hij luchtkarterings- werkzaamheden in Nieuw- Guinea uit. Ook na de tweede wereldoorlog heeft hij in di verse landen de leiding gehad bij het uitvoeren van op drachten op het gebied van de luchtkartering. In 1942 en 1943 was hij gijze- laar in Sint Michielsgestel, waar vooraanstaande Neder- J! landers onder elkaar van ge dachten wisselden over de po sing. Nadat de duitsers professor Schermerhorn hadden vrijge laten, ging hij in het verzet Hij werkte mee aan de verzets groep „Je Maintiendrai". In de Tweede Wereldoorlog namen de gedachten van de partijpo litieke vernieuwing na de oor log bij Schermerhorn vaste vorm aan. Onmiddellijk na de oorlog werd hij voorzitter van de Ne derlandse Volksbeweging, die naar doorbraak van de partij politieke verhoudingen streef de. In mei 1945 belastte de toenmalige koningin Wilhelmi- na, die ook een vernieuwing nastreefde, Schermerhorn met de leiding van het eerste na oorlogse kabinet, weede man in dat kabinet werd Dr. W. Dreef. Het eerste na-oorlogse kabinet trad in 1946 af, toen de K.V.P. bij de eerste na-oorlogse ver- keizngen als grootste partij uit de stembus te voorschijn kwam en dr. Beel met de vor ming van een kabinet werd belast. Schermerhorn werd voorzitter van de Commissie-Generaal voor Nederlands-Indië. Van 1948-1951 was hij voor de Pv dA lid van de Tweede Kamer, daarna tot 1964 lid van de eerste kamer. In die jarenheeft hij echter geen politieke rol meer van enige betekenis ge speeld. Schermerhorn was een markt- ne persoonlijkheid, die maar zeer korte tijd in de Neder landse politiek op het eerste plan heeft meegespeeld. Hij kwam uit een Noordhollandse boerenfamilie. Hij was de eer ste thuis die mocht studeren. Dat was een bijzonder feit, omdat hij de oudste zoon was. De reden daarvan was dat zijn hand als baby verbrand was en de dorpsdokter dat niet goed had behandeld. Scher merhom kon niet goed melk en, vandaar die studie. Naast zijn werk op het gebied van de luchtkartering en land meting hij kreeg vijf ere doctoraten hield Schermer hom zich al voor de oorlog met politieke vraagstukken be zig. Hij was een idealist met een radicale inslag. Als lid van de groep „Kerk en Vrede" was hij pacifist. Geleidelijk aan werd hij socialist. In 1946 trad hij bij de oprichting van de Partij van de Arbeid meteen toe. ,„Ik ben socialist gewor den omdat daar mensen zijn die vooruit willen kijken", zei hij eens in een vraaggesprek. Dat Schermerhom na de oor log maar een beperkte politie ke rol heeft gespeeld, komt mogelijk, omdat hij te veel een solospeler was, een man met eigen ideeen, die zich niet ge makkelijk liet indelen. „Ik ben natuurlijk altijd een vrijbuiter geweest. Dat zijn in een orga nisatie niet de gemakkelijkste mensen", zei hij eens. De „verschrikkelijkste jaren van zijn lven" noemde hij de jaren onmiddellijk na zijn af treden als premier. Hij was 'voorstander van en vrij Indo nesië, maar moest als voorzit ter van de Commissie-Gene raal worstelen met zijn eigen idealen en de richtlijnen van de Nederlandse regering. „Met open ogen zag je de zaak naar de hel gaan", zei hij over zijn periode in Djakarta. De boerenzoon uit de Scher mer wilde voor alles als „man van de wetenschap" door het leven gaan. Een man met een eigenzinnige kijk op de dingen en ontwikkelingen rondom hem. Op hartige wijze kon hij dat vertoken. Toen hij 75 jaar werd zei hij: „we zijn nog al tijd zo sloom dat we in veel dingen vijf minuten te laat komen". Maar ook demon streerde hij toen „zijn vertrou wen in de jonge generatie". Zeker ten aanzien van de ont wikkelingen in de partijpolitie ke verhoudingen in ons land en wat betreft de gang van zaken in Indonesië heeft Schermerhom grote teleurstel lingen moeten incasseren. De feitelijke ontwikkelingen stem den niet altijd overeen met zijn idealisme. De „vrijbuiter" zag het allemaal soms net wat „anders dan anderen". Dat heeft hem op het poütJbke neel snel naar de acntergn doen verdringen. to- Mercasol Leiden, gesterkt door wéér een overwinning, wil aanstaande za terdag 12 maart in de Vijf Mei Hal (Boshuizerkade. Leiden) even laten zien hoe zij nu eigenlijk denkt over een totale basketball-happening. Coach Henny Blom en zijn spelers zullen er alles aan doen om Delta- Lloyd voor de derde keer dit jaar aan de zegekar te binden. En de organisatie doet bij de rest. En dat is niet mis een rolstoelbasketball demonstratie Antilope-Redeoss, de boerenkapel 't Zeugje. Het voorstellen van de door de gehele Leidse bevolking gesponsorde ploeg van De Sleutels en - als speciale attraktie - Neerlands hitzangeres nummer één PATRICIA PAAY. Overgevlogen vanuit Zandvoort. wellicht om het duel uit De Parelvissers te zingen met kapper Nico Bosman. De happening begint om 18.30 uur, de wedstrijd om 21.15 uur en we gaan door tot 2 uur. Alles voor vier gulden of minder in de voorverkoop bij Bosman, Churchillaan 3. &VUA. LEIDEN BOWLING i FUN CENTEN 071-7SS310 O 1746 Holiday Inn's aangesloten op Holidex Reserveringssysteem per Early Bird. voor een fijne avond uit Overige vestigingen in: Utrecht 030-910555; Eindhoven 04(M33222 OAN SUTHERLAND IN „MARIA STUARDA" i Nederlandse Opera is giste- n in het Circustheater begon- •n aan Donizetti's „Maria uarda". Dat alle acht voor- ellingen in verschillende aatsen al van te voren waren itverkocht, kon niet worden hreven aan de populari- het werk dat nooit 'rder in ons land te zien en t horen is geweest. De namen Joan Sutherland, Australi- van origine, en van Hu- tte Tourangeau, een Cana-| deden de operaliefhebbers •men. opera zelf, waarvan de eer- versie uit 1834 dateert en die s yissen 1865 en 1958 zelfs in Ita- HG# helemaal in het vergeetboek Beras geraakt, is dramatisch noch u<k>mpositorisch erg sterk. De li- rettist volgde Schiller in zijn derije fantasie over de histori- :he feiten maar de opera werd ;er"Dg statischer dan het toneel- l (otuk. Wat Donizetti er muzikaal an had toe te voegen, is handig tstetaakwerk in stereotiepe cli- »t tfié's, veel te vriendelijk en te rèfputineus voor het tragische ge- wfeven. oevlat zo'n werk toch boven zich- radblf kan worden uitgeheven en arsledriegelijk op een meester- /erk kan gaan lijken, bewees 'ER!e voorstelling van gisteren. daalopraan Joan Sutherland in de ^itelrol en haar man Richard Jonynge aan het hoofd van het goed musicerende Omroepor kest waren veel meer in hun element dan in 1973 in Handels „Rodalinde". De rol van de Schotse koningin is alleen waar te maken door stil spel en een serene uitdrukkingsla-acht als zij haar vijanden vergeeft en berust in haar lot. Die verstil ling bereikte mevrouw Suther land overtuigender dan de dra matiek in de tweede acte. Huguette Tourangeau heeft in feite twee stemmen: Zij is mezzo met een sterke begrenzing in de hoogte en alt, die met de mezzo- register niet organisch is ver bonden. Ondanks de kwaliteit van de toon blijft die stembreuk storen, maar haar expressiviteit als koningin Elisabeth is wel zo groot, dat men over het bezwaar heen stapt. Een "grote verrassing was de Italiaanse tenor Vittorio Terra- nova die de partij van Leicester voor het eerst zong en dat dade lijk magnifiek deed, qua spel en ook in de gemakkelijke, nergens geforceerde zang met soms een verrukkelijk mezzavoce. Ook de Amerikaanse bariton Glenn Cunningham was prachtig. John Bröcheler (Talbot) en Tine van Grootel (Anna) sloten zich knap bij de coryfeeën aan. Dank zij de schitterende cos- tuums van Heeley kon het decor van Vanarelli eenvoudig en Drie spelers uit de populaire tv.-serie 'The Hammonds' kan men op woensdag 30 maart in levende lijve zien in het Congresgebouw te Den Haag. Het zijn Margaret Ashcroft (Gwen Riley), Richard Easton (Brian Hammond) en Derek Benfield (Bill Riley). Ze treden op in de comedie 'Caught on the hop'. Auteur is Derek Benfield zelf, die sinds 1951 zowel als acteur en als toneelschrijver actief is. In de Hammonds vormden Derek en Margaret een echtpaar, in Caught on the hop is Margaret getrouwd met Richard Easton en Derek is een huisvriend. De echtgenoot heeft een zwak voor mooie vrouwen en aanvaardt een huwelijksaanzoek van een van hen, zonder de complicaties van een en ander te overwegen die dan ook prompt losbarsten. Behalve de 'Hammonds' spelen nog Primi Townsend, Sally Harrison, Clifford Earl, Trevor Griffiths en Sheila Collins. De regie is van Jan Butlin. Meer voorstellingen zijn er in Amsterdam (28), Haarlem (29) en Rotterdam (31 maart en 2 april). doeltreffend blijven. Regisseur personnages allure te geven. Capobianco probeerde terecht Talloze open doekjes en een niet de actie niet te forceren maar eindigende slotovatie. houding en beweging van de j. KAS ANDER BREESTRAAT-LEIDEN ANTWERPEN José Manuel Ibar, eens het idool van het Iberisch schiereiland, stapt zaterdagavond in de ring van het Antwerpse Sportpa leis om te trachten de Europese titel in het zwaargewicht te veroveren. Tegenstander in dit alternatieve duel is de Belg Jean-Pierre Coopman. Een van de twee had eigenlijk tegen de Brit Joe Bugner moeten staan, die regerend kampioen was maar zich niet veel gelegen liet liggen aan de datum waarvóór hij zijn titel moest verdedigen volgens de bepalingen van de Europese Boks Unie, welke instantie hem toen prompt vervallen verklaarde van zijn titel en de Span jaard en de Belg aanwees om voor de erfenis van Bugner te strijden. Een duel tussen een oermens met een ontzagwekkende kracht (de Span jaard) en een technisch begaafder pugilist (de Belg) waarin echter de sensatie primair staat. De klappen zullen door het Sportpaleis daveren, gniffelt men in België en speciaal in de contreien van Antwerpen want tevoren staat vast dat het geen hoog staand gevecht zal worden. Alleen al de merkwaardige bulldozer uit Spanje staat daarvoor garant Een pugilist, van wie in het prille begin werd gezegd dat hij het nooit zou leren, wat ook nog is uit gekomen. José Manuel Ibar, algemeen bekend als Urtain, is een geweldige krachtpatser maar heeft de fijne kneepjes van het vak nooit onder de knie gekregea De „schepping van signor Lizarazu" doet in zijn nadagen nog een gooi naar de hoogste eer in Europa. Het is al weer negen jaar gele den dat de schatrijke hotel magnaat José Lizarazu op het televisiescherm een uitbundig gebouwde jongeman van vij fentwintig jaar zag die met wonderlijk gemak met brok ken steen jongleerde. Deze krachtpatser had zich be kwaamd in het folkloristisch gebruik van het torsen van ellenlange boomstammen, het wegwerpen van enorme brok ken steen en het boven het hoofd tillen van stukken gra niet. Een bezigheid waardoor de toch al niet van kracht gespeende jongelieden spieren als kabels verkregen, nekken als stieren, schouderpartijen als Mister World. Een van hen was afkomstig uit Baskenland. Daar ligt een dorpje, Urtain genaamd, dat de landkaarten nauwelijks haalt De plaatselij ke Hercules, José Manuel Ibar, muntte uit in de krachtpatse rij, bracht gezwollen bezwol- len aders en strakgespannen spieren een bonk graniet van honderdachtentachtig kilo's omhoog en hief een grillig ge vormd en deswege moeilijk vast te grijpen stuk steen van honderd kilo in een half uur niet minder dan honderdt- weëennegentig keer boven het hoofd. Hij was de onomstre den kampioen en toen in een van zijn hotelpaleizen José Li zarazu de oermens op het tv- scherm in actie zag, rijpte in hem het plan de ruwe diamant te polijsten en er een bokser van re maken. Nooit meer De eenvoudige José Manuel Ibar werd een gouden toe komst in het vooruitzicht ge steld en hij liet zich maar al te graag uit het nietige plaats je Urtain plukken. José Liza razu stopte hem in San Sebas tian in een hypermoderne sportschool, stelde als trainer Miguel Almazor ter beschik king alsmede de sparring part ners San José en Benito Canal en duwde zijn pupil elke maand een beurs met pesetas toe waarvan de simpele ziel nooit had duiven dromen. De eerste beginselen waren hem snel geleerd, uitgaande van het principe: je bent ijzer- sterk en mept je tegenstander zo snel mogelijk tegen de grond. De eerste was Benito Canal, die binnen de kortste keren door een geweldige slag van de linkerarm van Urtain, zoals hij door het boksleven zou gaan, tegen het canvas van de oefenring belandde, be wusteloos werd weggedragen en nooit meer terugkwam. Lizarazu zag geld glinsteren en drong aan op een wedstrijd voor zijn beschermeling. Op 24 juli 1968, toen Urtain nog nau welijks het verschil wist tus sen een linkse, een rechtse en een hoek, was het zo ver. In de arend van Villafranca had den de stierenvechters plaats moeten maken voor Urtain. Elfduizend mensen vulden de tribunes om de nieuwe ster aan het Spaanse boksfirma- ment te zien schitteren en Yo- ni Rodri was het offerlam. Hij stond zevenentwintig seconden op zijn benen en bekeek toen met glazige ogen de wereld vanuit horizontale stand. De ene zege door k.o. behaalde Urtain na de andere. Inmid dels was de greep van Lizara zu sterk verminderd want boksbazen uit Frankrijk en Italië hadden het goudmijntje ontdekt, o.a. de Italiaan Um- berto Branchini. Hij wierp zich op als zaakgelastigde, ver tegenwoordiger, manager. En de nep begon. Zodra de pro fessionele boksbazen zich in het leven van Urtain vertoon den, zodra de tijd voorbij was dat de Spanjaard nog genoe gen kon nemen met totaal on bekende tegenstanders, bleek dat de krachtpatser niet meer dan een logge beer was die zich moeizaam door de ring bewoog en alleen steunde op zijn onmetelijke kracht Enorm lichaam Veel later, toen de Nederlan der Jan Lubbers hem twee maal ontmoette, had Urtain die kracht nog niet verloren. Jan Lubbers, die zo'n twee José Manuel Ibar jaar geleden nog niet op de onherroepelijke weg terug was, herinnert zich haar scherp: „Ik zag hem de eerste keer en mijn manager riep verschrikt: moet je tegen die beer? Er stond een kerel die ontzettend breed in de schou ders was en enorme dikke ar men had. Hij zag eruit zoals men dat van een bokser ver wacht getekend, een boksers- neus. Hij was kleiner dan ik, zoiets ais Hennie Thoonen maar dan veel meer atleet een body builder. Hij was erg goed getraind en zijn enorme li chaam was inderdaad een ver schrikking om te zien. Bc ver loor op punten de eerste keer maar ik weet nog goed dat hij miste en mijn schouder raak te. Ik tuimelde de hele ring door, zo hard was die stoot De tweede keer had hij minder getraind, was hij veel zwaar der dan zijn normale negentig kilo of daaromtrent Maar hij sloeg me wel k.o. Boksen kan hij niet maar als hij je goed raakt met zo'n verschrikkelij ke hoek die hij helemaal van achteraf trekt is het gebeurd. Hij stoot veel minder dan Jean Pierre Coopman maar één stoot van Urtain heeft hetzelf de effect als vijf van Coop man, als hij tenminste serieus getraind heeft en niet te zwaar is". Tussen de opkomst van Urtain en de twee duels met Jan Lub bers lag echter een tumultueus tijdperk. Urtain kon tenslotte niet meer in eigen, vertrouwde omgeving blijven en moest naar het buitenland. Daar werden hem de slachtoffers gretig geserveerd: de Belg Freddy Huberts die in Parijs de eerste ronde ko. ging, een volkomen onbekende Ameri kaan die in geen boklexicon werd genoemd en in Milaan op het offerblok van Urtain werd gelegd. Urtain, zwelgend in het succes en de pesetas, zakte door zijn gespierde dijen en werd gesignaleerd achter fer me glazen en naast door de natuur rijk bedeelde jongeda mes. Niettemin bleef hij winnen. Maar het verbaasde de insi ders dat Macan Keita, een ge renommeerde bokser uit Gui nea, in de zevende ronde eens klaps behoefte gevoelde ter aarde te storten. En eenieder had gehoord dat de Duitser Harry Kneipp in de tweede ronde in sneltreinvaart werd uitgeteld. En in Barcelona stond de Amerikaan Sonny Harris nog geen minuut in de ring toen hij, zonder te zijn geraakt, zo maar neerstortte om niet meer op te staan voor de tiende tel. Hij werd welis waar gediskwalificeerd en ont ving geen gage maar dat kon het woedende geschreeuw van, de menigte, die zich terecht bedrogen voelde, niet doen verstommen". Aardige man Urtain zakte af tot een paria van de ring, beterde zijn leven en probeerde zijn „spoor van verwoestingen" te vervolgen. Zijn tegenstanders moesten echter van steeds grotere allu re worden: Henry Cooper. Jur- gen Blin, George Chuvalo, Dan te Cane, Del Papa. Urtain, die de Europese kroon had gedragen, moest leren wat ver hezen is. Zijn oerkracht bleek niet meer het gebrek aan tech niek te kunnen compenseren. „Een aardige man, beleefd, ne tjes. Hij heeft een hacienda en toen ik tegen hem had gebok st, nodigde hij mijn vrouw en mij uit voor een drankje en een hapje. Buiten de ring een aardige man, erin een wilde man die verschrikkelijk hard slaat, althans anderhalf jaar geleden nog. Maar boksen kan 'ie niet", aldus Jan Lubbers. Zaterdagavond in het Ant werpse Sportpaleis: Coopman- Urtain om de Europese titel. Urtain heeft, al enige dagen, in België de laatste voorberei dingen getroffen voor zijn duel met de Belg met de „afge zakte" bakkebaarden en de enorme boksbroek. Coopman moet het hebben van alsmaar stoten, wat hem lukt door zijn geweldige conditie. Krachtpat ser Urtain zal nog eenmaal proberen het volle gewicht van de klap uit die king size-schou ders op de Belg te doen neer dalen. België en veel Nederlanders die het niet willen missen verkneukelt zich. HERMAN VAN BERGEM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 17