1VERSCHRIKKELIJKE PEETMOEDER IS FAMILIE AANGELEGENHEID Voor Peter Bogdanovich zijn de filmpioniers ware helden Milieuvriendelijk wasmiddel PARALLEL-MEDICIJNEN WINNEN TERREIN AANBOD DAMESMODE TE EENZIJDIG PREMIERES BU HET NEDDANSTHEATER %JNST LEIDSE COURANT DONDERDAG 10 MAART 1977 PAGINA 11 De Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter Bevordering der Pharmacie (KNMP) zal in haar regeling voor het berekenen van merkgeneesmiddelen in de particuliere praktijk ook de prijzen opnemen van de zogenaamde parallelgeneesmiddelen. Dit is het gevolg van gesprekken die de ministeries van. Economische Zaken en Volksgezondheid hebben gevoerd met de KNMP en een paar importeurs van de parallelgeneesmidde len. Dit zijn geneesmiddelen die worden ingevoerd door ande ren dan de alleenvertegenwoordigers in ons land van genees middelenfabrikanten. Hiermee werd indertijd een monopolie positie doorbroken, die leidde tot een lagere prijs voor deze parallelgeneesmiddelen, welke in kwaliteit niet onderdoen voor de merkartikelen. Voor particuliere patiënten zal de erkenning van deze voordeli gere medicijnen direct voelbaar worden in hun portemonnee. Verplicht verzekerden zullen er zelf minder van merken daar de medicijnen hen door het ziekenfonds worden verstrekt. Het zou echter voor de kosten van de gezondheidszorg veel kunnen uitmaken wanneer de huisarts wat meer prijsbewust werd bij het voorschrijven van medicijnen: dure merkartikelen of de goedkopere medicijnen met eenzelfde kwaliteit. Nieuwigheden De deelnemers aan de Voorjaarsbeurs die in Utrecht is gehouden hebben no viteiten laten zien die variëerden van een „koortsindicator" van een gulden tot een „relatiegeschenkje" van 55.000. De koortsindicator is een stripje, dat men op het voorhoofd kan plakken. Het geeft aan of de patie-nt kortsvrij is of niet. In het laatste geval moet de dokter er bijkomen of in ieder geval de thermometer om te zien hoeveel verhoging de patiënt heeft Het prijzige relatiegeschenk is een boek, geïllustreerd door Salvatore Dali, getiteld „De alchemie der filosofen". Het is gedrukt in een oplage van 225 exemplaren. Een Amsterdamse firma presenteerde een hygiënische en doeltreffende" mui zenval. Een vrijwel vierkante plastic doos, die de muis aangelokt door een lekker geurend hapje - via een trapje moet betreden, waarna zijn eigen ge wicht er voor zorgt dat hij met een plof door een valluik valt en daarna herme tisch zit opgesloten. Wat er nou precies met het beest moet gebeuren als de klep zich achter hem heeft gesloten is wat onduidelijk: verdrink hem in de doos, strooi er giftige korrels in of neem de doos onder uw arm en laat de muis ver van huis weer los, sugge reerde de exposant die de muizenvallen aan de man moet zien te brengen. „Je kunt het toch niet meenemen" Opnieuw is er een nuttig boekje verschenen in de Seniorenreeks, uitgegeven door de Nederlandse Fede ratie voor Bejaardenbe leid. Dit deeltje (nummer vier) is getiteld: „Je kunt het toch niet meenemen" en het is bestemd voor een ieder die wel eens piekert of nadenkt over hoe het met huis en haard, spaar centjes en dierbare dingen moet als hij of zij er niet meer is. Geen favoriet the ma, maar wel nuttig om eens te bespreken. Het boekje geeft informa tie over alle mogelijkheden die er zijn om een erfenis op die plaats te laten ko men die men ervoor ge dacht had en ook over wat er gebeurt wanneer er van tevoren niets wordt gere geld. Het boekje is te ver krijgen door 4,over te maken op giro 531100 t.n.v. de Nederlandse Federatie voor Bejaardenbeleid te Den Haag of voor 2,50 door het bij de Federatie af te halen aan1 de Eisenho- werlaan 114. Regisseur, die er een „Als ik nog eens op de wereld kom, dan graag in een tijd waar méér films gemaakt worden en snel ler". Deze woorden uit de mond van Peter Bogdano- vich zijn tekenend voor deze Amerikaanse regisseur, f'ÏÖ'l&ll ^ie met jaar n'et aI,een een der jongste onder O zijn collega's aan de top is, maar met zijn verleden op na houdt als filmcriticus en historicus ook een nogal vreemde eend in de bijt. „Voor ik nu aan een nieuwe film begin, vraag ik me eerst af of ik de film zélf zou willen zien en of ik er negen maanden aan wil spenderen om hem te kunnen zien". Peter Bogdanovich even in Amsterdam na zijn film „Nickelodeon" op de Engelse Royal Performance te hebben getoond. De legerlook en bijna niets anders - is er te zien in de damesmodemagazijnen. De detail handel in dameskleding heeft zich voor de komende zomer massaal gestort op deze mode trend. Het wordt geel en groen voor je ogen bij de aanblik van de nieuwe etalages. Alle schakeringen van beige tot legergroen zijn vertegenwoordigd. Dat zou normaal zijn bij de introductie van een nieuwe mode. Maar de legerlook was vorig jaar al zeer goed in de vakken van de modemagazijnen vertegenwoor digd Dit verwijt het weekblad Textiel-visie een uitgave van de detailhandelaren in textiel en modeartikelen haar abonnees. „Ook al rea geert de Nederlandse consument gematigd ent housiast op dit modeartikel, dan toch blijft de vraag of de leger-stijl geschikt is voor alle vrouwen. Voor de Nederlandse vrouw zijn de kleuren namelijk vrij flets". Volgens Textiel-visie hebben de kledinginko- pers zich te veel vastgebeten in een risicoloos lijkende trend. Of het ook met zoveel graagte gekocht zal worden moet nog blijken. Het straatbeeld geeft echter nog nauwelijks het aanslaan van deze leger-stijl te zien. Tenslotte kunnen maar weinig kaki dragen zonder er grauw uit te zien. De verkoopcijfers in de modebranche geven bovendien weinig reden tot juichen. Of dit het gevolg is van een afwachtende houding van de consument of van een afwijzende houding van diezelfde consu ment tegenover de legerlook is niet met zeker heid te zeggen. Maar sommige modemagazij nen haasten zich nu wel om ook alternatieve kledingmogelijkheden te bestellen. Verstan ding, maar wel wat laat. Er bestaat wel degelijk een milieuvriendelijke vervanger voor fosfaten in wasmiddelen. Er is ook één wasmiddel op de Nederlandse markt te verkrijgen waarin dit middel is ver werkt: Klok C 5. Het middel waarom het gaat wordt aangeduid met Citrex-S-5. Het is een natuurlijk produkt afkomstig uit suikerbieten. Het ministerie van Volksgezondheid en Milieuhygiëne heeft een onderzoek gelast naar Citrex-S-5; het Rijks Instituut voor de Volksgezondheid (RIV) heeft zich hiermee beziggehouden. Uit de proeven met algen, watervlooien, guppen en forellen is gebleken dat een concentratie van meer dan 330 milligram Citrex-S-5 op een liter oppervlaktewater pas schadelijke gevol gen kan hebben. Wanneer alle wasmiddelfabrikanten op deze fosfaatvervanger zouden overgaan, zou bij het huidige gebruik van wasmiddelen, de totale concentratie van Citrex-S-5 neerko men op slechts 1 tot 2 milligram per liter water. Proeven die zijn gehouden door de Rijksuniversiteit van Leiden en door TNO hebben bovendien uitgewezen dat er ook geen andere schadelijke gevolgen voor het oppervlaktewater aan Citrex verbonden zijn. Bovendien blijkt dat het wasmiddel Klok C 5 een even goede vlekverwijderende kracht te hebben als een fosfaatwasmiddel met bleekmiddel. Hetzelfde geldt volgens TNO voor de witkracht. De PvdA-kamerleden Epema-Brugman en Dolman hebben in middels ook vragen over dit middel gesteld. Zij willen van 'minister Vorrink van Volksgezondheid en Milieuhygiëne weten of er wellicht een vervolgonderzoek wordt ingesteld, en zo ja, of de overheid bereid is om ook hiervoor geld op tafel te leggen. Het Citrex-bedrijf is namelijk vrij klein (zes man in dienst en vorig jaar een omzet van 370.000 gulden) en kan vervolgonderzoeken niet financieren. De kamerleden zijn overi gens van mening, dat gezien de onderzoekresultaten tot nu toe, een middel als Citrex-S-5 wettelijk verplicht zou moeten wor den gesteld. Zij hebben voorts goede hoop, dat een dergelijke verplichting in 1979/1980 bereikt is. Het wasmiddel Klok C 5 kost in een verpakking van twee kilo 6,95; relatief iets duurder dan andere wasmiddelen. Men verwacht echter, naarmate Klok C 5 een groter marktaandeel verkrijgt of wanneer ook andere fabrikanten van waspoeder overgaan tot deze vervanger van fosfaten, uiteindelijk een milieuvriendelijk wasmiddel kan worden gemaakt tegen een prijs die op hetzelfde niveau ligt als de prijzen van de wasmiddelen van nu. Teddy Schaank als de peetmoeder, omgeven door haar trawanten. Familie en vrienden van Kees Manders hebben tesamen een miljoen gulden bijeengebracht, waarmee neef Tom Manders ju nior een anderhalf uur durende film mocht maken. Er behoefde geen beroep op het produktie- fonds te worden gedaan en daarmee is het meest positieve over „De peetmoeder", die van daag zijn première beleeft, me teen gezegd. Want omdat alle contribuanten ook daadwerke lijk aan de film wilden mee werken en geen van hen enige filmervaring had, is de hele on derneming Manders en Manders flink uit de hand gelopen. Er zijn wel eens momenten dat je denkt: „Dat is aardig gemon teerd" zoals het bloemencor- i achter de begrafenisstoet maar ze zijn slechts kort en liggen mijlenver uit elkaar. Te pas en te onpas worden er lied jes bijgesleurd, die met de han deling voor zover aanwezig totaal niets te maken hebben, maar door hun carnavalsdeun gemakkelijk in het gehoor lig gen. Wie nog wil weten wat het uit gangspunt is: mevrouw Dolores Mandera woont met haar vier zoons in Nederland als laatste telgen van een Mafia-geslacht. Afpersing, prostitutie, bankroof en oplichting zijn de voornaam ste bronnen van inkomsten, waaruit de diverse hobbies van de Mandera-zoons worden gefi nancierd. Voor de een zijn dat homofiele vriendjes, voor Ricar- do een carrière als zanger waar voor desnoods een hele gram mofoonplatenmaatschappij wordt opgekocht. Het zwarte schaap van de familie is de rechtschapen Jean Pierre, diè wil weten wie zijn vader was en als de peetmoeder dat niet ver telt boos van huis wegloopt 'Hij is het die voor 'n dramatisch bedoeld slot zorgt door ver slaafd te raken aan hard drugs. Om de anderhalf uur vol te krijgen volgt dan nog een polo naise piet alle medewerkers. De peetmoeder is dan weer in verwachting, zodat we mis schien nog een vervolg krijgen. Te hopen is dat niet, want deze film is al een dieptepunt in onze toch altijd kwetsbare nationale filmproduktie. Met een aantal enthousiaste dames en heren, die zichzelf spelen, kom je er niet. MILO Het Nederlands Dans Theater geeft op 14, 15 en 16 maart in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag de eerste voorstellingen van het ballet „El Error" (de vergissing) van Carlos Orta. El Error is een choreografische studie van een gezin waarvan een der kinderen een travestiet is. Carlo Orta werd in Venezuela geboren en werkt sinds 1974 bij het Tanz-Forum in Keulen, welk gezelschap El Error voor het eerst heeft uitgebracht tijdens de jaarlijkse choreografen wedstrijd, waar het met een tweede prijs werd onderscheiden. De muziek bij dit ballet is van Hector Campos Parsi, een jong componist uit Puerto Rico. Op deze avonden staan verder op het programma de balletten Elegia en Stoolgame van Jiri Kylian en Tofuba in Scherzogrofi van Nils Christe. Nils Christe, danser bij het NDT, heeft inmiddels zijn derde ballet gemaakt, Concerto glissando, op muziek van Poulenc (Concert voor orgel, strijkorkest en pauken uit 1938). Dit ballet gaat in première op zondag 20 maart in de Stadsschouwburg te Utrecht. Nat en Beryl in Scheveningen Vrijdagavond 11 maart zijn twee vermaarde jazz-artiesten te gast bij Ted Easton's Jazzband in de jazzclub New Orleans te Scheveningen: trompettist/zan ger Nat Gonella en blueszange res Beryl Bryden. Vrijdag maakt Nat Gonella tevens opna men voor een nieuwe grammo foonplaat en zondagmiddag 13 maart treedt hij op in Stadsdoe- len te Delft. weer 'ns, zeggen ze dan". Nadat Peter Bogdanovich even zijn neus gesnoten heeft, want bij zijn eerste bezoek aan Nederland heeft hij meteen een flin ke kou opgelopen, ver volgt hij „Het gekke is dat al die oude successen niet eens goede films waren. Was dat wel het geval ge weest, waarom dan nog eens proberen de film overnieuw te maken? Kassuccessen zijn meestal geen goede films. De wer kelijk goede films uit het verleden zoals Von Stro- heim's „Greed", die nog steeds in filmmusea en filmliga's worden ge draaid, speelden niet of nauwelijks hun geld aan de kassa terug toen zij voor het eerst in roulatie kwamen". Peter Bogdanovich, die toegeeft nu vrijwel geen films meer te zien omdat hij het te druk heeft met het maken ervan, is een grote bewonderaar van de mannen van het eerste uur, die onder vaak zeer primitieve omstandighe den, het regisseursvak leerden. Aan twee van hen, de in 1892 geboren Raoul Walsh, die als 20-ja- rige als assistent bij D. W. Griffith begon en tot de zestiger jaren actief bleef, en de zeven jaar oudere Alan Dwan die op een even lange carrière kan bogen, is Bogdanovich jongste film „Nickelo deon" opgedragen. „Ik heb veel met hen ge sproken, ze hebben me veel vermakelijke anecdo tes uit de oertijd van de film verteld en alles wat er in de film gebeurt is ééns waar gebeurd. Als Burt Reynolds als clans- „De moeilijkste sekwentie was die met de luchtballon, zo'n groot vrijwel onbe stuurbaar ding dat op het geringste zuchtje wind rea geert", zegt Bogdanovich. Zo te zien hadden Burt Rey nolds en de als Hollands meisje verklede Jane Hitch cock het óók niet zo gemak kelijk. man te paard het toneel wordt opgestuurd dan is dat destijds Raoul Walsh zelf overkomen. Hij brak er toen een been bij. Van Allan Dwan is het verhaal dat een concurrerende maatschappij een sluip schutter huurde om de ca mera kapot te schieten. De regisseur, die tien bladzijden uit het scena rio scheurde omdat men hem verweet achter te zijn op het tijdschema was John Ford, de film „Wee Willie Winkie" met Shirley Temple en Victor McLaglen uit 1937. Als je de film gezien hebt, nou dan weet je dat hij gerust meer pagina's uit het sce nario had mogen scheu ren". Aan het slot van „Nickelodeon" dat de pe-' riode tussen 1910 en 1915 bestrijkt is de film vol wassen geworden en bele ven we de première van D. W. Griffith's eerste i epos in 15 acten. „The f birth of a nation". „Waar om Bogdanovich in de fragmenten daarvan niet de rit van de Ku Klux Klan gebruikte om de toe schouwer het verschil te laten zien, met Burt Rey nolds wilde rit op het to neel in het begin?", is on ze vraag. Bogdanovich kijkt even bedenkelijk en i zegt dan voorzichtig „Dat j zou natuurlijk het mooiste geweest zijn, maar de Ku j Klux Klan is nogal een teer onderwerp in Ameri ka. In de jaren na de Amerikaanse burgeroor log waren het vrijwilli gers, die ten strijde trok ken tegen de terreur van sommige bevrijde neger slaven. Toen de orde een maal was hersteld hoorde je er niets meer van tot in 1924 de naam weer op dook, maar toén was het een fascistische organisa tie geworden". Bogdano vich voelt zich niet geroe pen een politieke film te maken. „In Amerika heb ben we iedere vier jjar presidentsverkiezingen Dan kan alles veranderen en is je film gedateerd. Ik zou best films in Europa willen maken, maar ik ben nog te veel bezig met het verschijnsel America na. Ik heb de jaren twin tig en veertig nog niet in mijn films verwerkt. Mijn film „Daisy Miller" speel de weliswaar in Europa, maar ook die ging over Amerikanen. Wie weet komt het er nog eens van dat ik films over en in Europa maak. Het zou interessant zijn, want als niet-Europeaan kijk je heel anders tegen de din gen aan en neem je niets zo maar alles voor van- zelfsprekend". Bogdanovich midden probeert met Burt Reynoldt een slapstickscène uit voor Nickelodeon „Hollywood is Hollywood niet meer", zegt Bogdano vich, die met .„Nickelo deon" zojuist een film over de pioniersdagen van de Amerikaanse droomfabriek heeft ge maakt, enigszins triest „De oude filmbonzen als Adolph Zukor, Jack War ner en Louis B. Mayer hielden werkelijk van de film. Voor de grote finan ciers, die de zaken nu hebben overgenomen is film alleen maar een van hun vele investeringen. De zink- of de grammo foonplatenbranche vinden zij vaak veel interesanter. Tot de jaren vijftig had iedere grote studio zijn ei gen afdelingen voor publi citeit, verhuur en tal van andere bijkomstige zaken voor het uitbrengen van het hele product van dat jaar. Het werd allemaal voor je geregeld en zo kon bijvoorbeeld John Ford in 1939 liefst drie grote films in één jaar maken. Dat zou nu een onmogelijk heid zijn omdat je je naast de regie met veel te veel dingen moet be moeien. Bovendien is Hollywood bang geworden. Waar 'n maatschappij vroeger zo'n veertig tot vijftig films per jaar uitbracht, is nu alles geconcentreerd op zes of acht grote pro ducties, die dan nog vaak nieuwe versies van oude successen zijn. Laten we nog eens een „Ben Hur" of een nieuwe King Kong ■maken en een nieuwe ver filming van „A star is born" kan nu ook wel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 11