La Bota Miel Cools in Leiden Twee Leidse schilders in „De Lakenhal" DEZE WEEK IN LEIDSE BIOSCOPEN Pittig Chineesje in vijandig Amerika EN VERDER. Sluipschutter zorgt voor paniek in stadion Wendela Bronsgeest in rijksdaalderconcert Syntagma Musicum geeft concert in Leidschendam Eenvoud in de schaduw van de Pieterskerk LUXOR: The dynamite brothers (18) met Alan Tang en Aldo Ray. Regie Al Adamson. Al komt er weinig dynamiet aan te pas en kan nauwelijks van broederliefde wor den gesproken Al Adamson's vechtfilm „The dynamite brothers" maakt 'n heel wat verzorgder indruk dan de import uit Hongkong. De held is weliswaar weer 'n echte Chi nees, die zich met mokerslagen 'n weg door het leven baant, maar deze Larry Chin is, illegaal in Amerika op zoek naar zijn broer Wei. Deze speurtocht brengt Chin in contact met de stoere neger Stud, een meedogenloze bende handelaars in verdovende middelen, die ten koste van alles wil voorkomen dat Chin z'n broer vindt en een corrupte politieman, die te laat berouw krijgt. Met minder bloedige details en meer romantiek dan de Chine se vechtfilm ontstaat zo een in z'n genre niet onaardig gemaakte actiefilm, die aan het slot nog zelfs 'n verrassing in petto heeft. Alan Tang blijkt 'n pittig vechters baasje, de negers vechten hun vetes uit met scheermessen en geweren, terwijl Aldo Ray als naar het schijnt de enige politieman in heel San Francisco en Los Angeles - het blanke aandeel in deze produktie voor z'n rekening neemt. M CAMERA: Marathon Man (18). Dustin Hoff man, een beroemd marathonloper in angst wekkend met een oud-SS-er, gespeeld door Laurence Olivier. STUDIO: Novecento II (18). De opkomst van het fascisme in Italië na 1900. Tweede deel van het „meesterwerk" van Bertolucci. LIDO II: Silent Movie (a.l.). Geweldige moderne uit voering van de oude slapstick boordevol nieuwe grappen, een feest voor de liefheb ber van visuele grappen. LIDO III: Mr Klein (14). Alain Delon als de Parijse kunstenaar Klein, die in 1942 door de autoriteiten bij vergissing als jood wordt aangemerkt. Ineen mengeling van fictie en werkelijkheid groeien regisseur Joseph Lo- sey en Delon tot grote hoogte. TRIANON: King Kong (14). De liefde van Jessica Lange voor de reuzenaap Kong. Een moderne versie van de indertijd indrukwek kende film uit 1933, die enkele maanden geleden ook in dit theater werd vertoond. REX: Tiroler sexfestijn (18). Sexfilm van de gebruikelijke, middelmatige kwaliteit. fijnpeintures, die een minof meer - om niet te zeggen - kwasiprimitief karakter dra gen. Meestal menselijke figu ren met een landschap als ach tergrond. Wel vertonen ze een eigen opvatting in stijl en - bovendien - nogal sprekende kleur. Zijn figuren naderen di kwijls de karikatuur, waarvan een werkje „Echtpaar" een goed voorbeeld is. De motie ven zijn dikwijls katten, maar stelt anderzijds de kijker soms wel voor problemen. Wat te zeggen b.v. van een onthoofd naakt met rode klapstoel? Hij schijnt zijn modellen altijd wat karikaturistisch te bezien zoals in „Echtpaar" en „Naakt met rode hoed". Zeer fraai is een klein werkje „Sprink haan". Alles bij één geen groots werk maar voor bepaal- dè liefhebbers toch wel aan trekkelijk, meen ik. Ine van de Merweexposeert een aantal wandkleden, smaakvol op zich, maar soms wat overdadig druk, hetgeen toch niet de bedoeling kan zijn van een bij uitstek ruimtelijke versiering. „Oosterse avond" is mooi in de kleuren zwart en rood, alsook „Stroming" in schuin-neergaand lijnenspel. Maar „Serpentine", met lange afhangende franje vanuit het centrum lijkt mij geen rustge vend objekt in een interieur. Iet Cool is verantwoordelijk- voor een kleine maar faaie inzending keramiek. Mij trof vooral een prachtige grote schaal in de overvloeiende kleuren blauw, paars en bruin. Bovendien - in tegenstelling met veel moderne keramiek - „klassiek" van vorm. WILLEM PRINS LEIDEN - Wendela Brons geest verzorgt met de zanger Arjan Blanken en de pianist Thom Bollen op woensdag 2 maart een rijksdaalderconcert in de kapelzaal van het K O-gebouw. De toegangsprijs tot dit concert is f2,50. Het optreden begint om kwart over acht. Op het programma staan „Lie- derkreis" en „Dichterliebe" van Robert Schumann. Toe gangskaarten zijn te krijgen op het bureau van K O, Oude Vest 45 en eventueel op de concertavond vanaf half acht. De sluipschutter heeft toegeslagen. Nadat de rust is weergekeerd, blijft een ravage met tientallen slachtoffers achter. het gemunt heeft geeft Heston met nog twee minuten werkelijke speeltijd het sein aan de stormtroepen van de Special Weapons and Tactics om tot de aanval over te gaan. Maar inmiddels heeft de schutter onraad geroken en begint in het wilde weg op de toeschouwers te schieten. Nou ja, in het wilde weg? Hij raakt „toevallig" wel juist die mensen, die de filmcamera al lang in het vizier had. De zwaar wedden de Jack Klugman, David Jansen die net na vijf jaar besloten had toch maar met zijn vriendin Gena Rowlands te trouwen en de bejaarde zakkenroller Walter Pid- geon. Maar de paniek die volgt is er niet minder om en regisseur Larry Peerce kan zich nog even uitleven in mass'asce- nes van gillende en elkaar vertrappende mensen. In dat opzicht is „Two minute warning" wel wat meer op effect bere kend dan Bo Widerberg's sociaal meer bewogen „De verschrikkelijke man van Sóffle" waaraan de film toch vaak doet denken, te meer daar we ook hier de sluipschutter nooit duidelijk helemaal in beeld krijgen. De zoveelste rampenfilm is een goed stuk vakwerk, dat dankbaar gebruik maakt van het immense Olympische stadion om een zekere spanning op te bouwen voor dat de hel er losbreekt Als het eenmaal zover is, dan zijn de tonelen op de tribu nes van F.C. Utrecht er maar kinderspel LEIDEN In Galerie Van der Vlist aan de leidse Boter markt exposeren tot 5 maart een drietal kunstenaars met werk - over het algemeen tra ditioneel in deze kunstgalerie. Dat wil zeggen over het alge meen „aanspreekbaar"en ge degen werk, dat zich niet te buiten gaat aan schilderlusti- ge extravaganties. Zo exposeert Jac. Vermey zijn Jan Lange (links) en Paul Longarini achter de tap. LEIDEN In het stedelijk museum „De Lakenhal" is een tentoonstellingingericht van van twee Leidse schilders, die nationale faam verwierven, n.l. Floris Verster en Menso Ka mer! ingh Onnes, door familiebanden bovendien met elkaar verbonden. Floris Hendrik Verster werd in 1861 te Leiden geboren en stierf in zijn geboortestad in 1927. Hij leerde het vak op de Haagse Academie en vulde die studie aan op het atelier van de Brusselse schilder Bourson. Aanvankelijk stond hij sterk onder de invloed van Breitner, doch ging later weer over op landschappen en vervolgens op stillevens. Hij werkte voornamelijk in Leiden en omgeving en wordt beschouwd als een der belangrijkste Nederlandse expres sionisten. Charles Wentink zegt van hem o.m. dat hij „de werkelijkheid een wijding gaf, die in de Nederlandse kunst tevoren bij groten als Vermeer en Fabritius werd verkregen". Zijn onderwerpen zijn - ondanks die „wijding" - toch alledaags in handen en wandel. Dat blijkt bijvoorbeeld uit werken als „Koolsnijder", een fraaie aquarel. Even mooi is „Eucalyptus", een aquarel uit 1896. Mooi van stofuitdrukking is ook „Geplukte hanen", een werk uit 1890. Het fraaiste naar mijn gevoel is echter „Lelies in stenen kan". Ook verdient aandacht „Distels", een werk uit 1896 in sepia en zwart. Grappig niet alleen, doch ook door de mooie lichtval is „Landschap met zwijntjes". Tenslotte moet ik wijzen op een overigens wat wildé schets „Kloostertuin", een werk dat Verster opdroeg aan o.m. de schrijver Lodewijk van Deyssel. Menso Kamerlingh Onnes (een zwager van Verster) werd in 1860 in Brussel geboren en overleed te Leiden in 1925. Hij was de vader en leermeester van Harm Hendrik K.O. Menso was een leerling van de Delftse schilder Aug. Ie Comte. Hij verbleef tijdelijk in Duitsland en Italië en bezocht ook Wenen. Verschillende werken van zijn hand bevinden zich - behalve in De Lakenhal - in de verzameling van de bekende kunsthandelaar Paul Brandt. Zijn techniek is over het algemeen wat ruiger dan die van Verster maar blijft toch fraai van vorm en stofuitdrukking. Ik mag in dit verband wel wijzen op werken als „Glazen met Judaspenning en distels, maar daarboven uit gaat naar mijn smaak een „Stilleven met kristallen schaal". Zeer mooi zijn ook een tweetal kinderportretten uit 1889 en „Glazen met rozen". Een afwijking van zijn normale stijl is te constateren in het overigens zeer mooie „Smart", een bleek vrouwengelaat in donkere omlijsting. Voorts hangt er een portret van Kamerlingh Onnes Sr., de beroemde natuurkundige, in diens laboratorium en tenslotte een zelfportret, waarin hij overkomt als een wat onverschillig van onder een rode baret de kijker aanziende man. Al met al een heel mooi overzicht van het werk van deze twee, bij uitstek Leidse, kunstenaars. W. PRINS LEIDSCHENDAM - Het vijfde concert van de serie „Acht concerten op de zondagavonden" van de Stichting Cultureel Contact Prinsenhof wordt zondag 27 februari verzorgd door Syntagma Musicum onder leiding van Kees Otten. Deze uit vijf personen bestaande groep werd, met medewerking van Marius van Altena en anderen, in 1963 opgericht door Kees Otten De naam van het ensemble is ontleend aan het uit rond 1600 ontstane' boekwerk van Michael Praetorius waarin deze de inzichten over de muziekbeoefening van zijn tijd beschrijft. Medewerkenden aan Syntagma, dat al over de hele wereld concerten heeft gegeven, zijn, behalve Kees Otten en Marius van Altena, de aan het Amsterdamse Conservatorium docerende Walter van Hauwe, de Japanner Toyoniko Satch en Rita Dams. Het ensemble streeft enerzijds naar een uiterste perfectie in de manier van musiceren maar anderzijds kenmerkt het zich door een informele wijze van optreden dat nog gestimuleerd wordt door de korte en vaak humoristische toelichtingen van Kees Otten. Toegangskaarten voor het concert dat gegeven wordt in het Paus Johannes Centrum in Prinsenhof en om kwart over 8 begint zijn voor 7 gulden 50 verkrijgbaar aan de Dillenburgsin gel 16, Prinses Annalaan 464, Jul. Röntgenlaan 10 en voor het concert aan de zaal. Voor Pas65- en CJP-houders is de prijs 5 gulden. Het Paus Johannes Centrum is bereikbaar met HTM-lijn 6 (tot eindpunt) en NZH-lijn-48. LIDO I: Two minute warning (14) met Charlton Heston en David Jansen. Regie: Edwards Feldman. De Belgische troubadour Miel Cools treedt zaterdag 26 februari op in de Leidse Schouwburg. Hij zingt liedjes op teksten van Nederlandse en Vlaamse tekstschrijvers (Ed Leeflang, Ernst van Altena, Jaak Dreesen en Bert Broes) waarvoor hij zelf de muziek componeert. Cools wordt bege leid door Klaus Flenter (gitaar) en Leo Goudriaan (bas). Het optreden begint om kwart over acht. Werk van Kamerlingh Onnes in De Lakenhal AI kan hij de grote filmrampen niet voorkomen, Charlton Heston, de voorzit ter van het Screen Actors Guild, is altijd wèl ter plaatse aanwezig. Ook in „Two minute warning" dat zich in en om het eivolle Los Angeles Memorial Coliseum, waar in 1932 de Olympische Spelen wer den gehouden, afspeelt. Ruim 91.000 toe schouwers, waaronder enkele hoogwaar digheidsbekleders, volgen gespannen de „topper" in de Amerikaanse Football league tussen Los Angeles en Baltimore, onkundig van het feit, dat in de toren boven het scorebord een sluipschutter op de loer ligt De bioscoopbezoeker heeft al eerder met hem kennis gemaakt toen hij als proeve van bekwaamheid even vanuit zijn hotel kamer een fietsende plantkunde-leraar neerschoot maar de politie van Los An geles komt pas achter zijn ongewenste aanwezigheid door middel van televisie beelden, die van uit een ballon op de monitor komen. Het is aan Charlton Heston alias politie- captain Peter Holly om bloedvergieten en paniek te voorkomen. Als alle veiligheids maatregelen genomen zijn en de VIP's zo ongemerkt mogelijk zijn verwijderd memand weet immers op wie de schutter Verscholen achter een rij ge parkeerde auto's, in de scha duw van de Pieterskerk staat sinds enige jaren de üit- gaangsgelegenheid „La Bota" aan de Herensteeg. Vele ma len ver andere „La Bota" van pachter. Evenzoveel malen veranderde de bestemming. Er is in het pand een café gedreven, daarna kreeg het het predicaat „sherry-bode ga". De naam bleef dezelfde, ook nu broer en zus Jan en Marleen Lange uit Katwijk er sinds anderhalf jaar een res taurantje in drijven. „La Bota" is een eetgelegen heid waarvan je er veel meer zou verwachten in een studen tenstad als Leiden. De prijzen zijn laag en de inrichting is eenvoudig gehouden. Toch is „La Bota" zo'n beetje de enige gelegenheid in haar soort. „Wij nemen inderdaad een bij zondere plaats in in het restau rantwezen in Leiden. Veel stu denten en werkende jongeren die geen zin hebben om zelf eten te koken, komen hier heen. Onze prijzen kunnen ge makkelijk concurreren met die welke je betaalt wanneer je zelf inkopen doet", stelt Jan Lange. In het begin van werkzaamhe den aan de Herensteeg onder vond Jan Lange nogal wat moeilijkheden met de buren. „De bewoners waren bang dat ik ook weer een kroeg in het pand zou gaan beginnen. Ze hadden nogal wat te stellen gehad de laatste jaren". Het duurde niet lang of de rust keerde in de Herensteeg weer, toen de bewoners bemerkten dat Jan Lange andere plannen had. Elke dag is „La Bota"geopend van vijf tot elf uur. Om tien uur stopt Jan Lange zijn werk zaamheden in de keuken. Veel herrie na het mindernachtelijk uur hoeven de buren dus niet meer te vrezen. Bijna elke dag is Jan Lange in de keuken te vinden. „De keuken is eigenlijk te klein (tweeënhalf bij twee) wanneer we een volle bak hebben is het een kwestie van goochelen", aldus Jan Lange, die kokser varing opdeed bij „Allemans- geest"(Voorschoten), „Dui noord" (Katwijk) en in restau rants in Limburg en Zwitser land. Hij heeft zich nu een geheel eigen manier van het bereiden van gerechten eigen gemaakt. Specialiteiten bereiden is niet mogelijk voor de prijs die wij berekenen. Ik zorg dat alles klaarstaat voor de eerste klan ten komen". Hierbij wordt hij geassisteerd door Paul Longa rini, die verder „kelnert" en achter de tap staat. Vooral zomers valt dat „voor werken" bepaald niet mee voor Jan Lange. Hij is fana tiek zeiler. Het afgelopen sei zoen behaalde hij het Neder landse kampioenschap zeilen in de Hobie-cat-klasse. Op uit nodiging van de fabriek waar dit boottype wordt gemaakt, heeft hij verschillende malen de Engelse wateren bedwon gen. „Na een dag zeilen dat keukentje in duiken valt we ieens tegen Dat wil overigens niet zeggen dat Jan Lange dan met tegen- zm aan het werk gaat. „We krijgen hier altijd gezellige mensen. Niet alleen jongeren. In het weekeinde komen ook vaak gezinnen en oudere echt paren eten". „La Bota" heeft in totaal der tig zitplaatsen. Het goedkoop ste gerecht is een paprika sch nitzel voor f 4,75. Een toume- dos en een varkenshaas zijn de duurste gerechten: f 14,50. Alle vleesgerechten worden geserveerd met sla, een andere groente en aardappeltjes. Deze maand staat op het menu een entrecote stroganoff voor f 9,50 en een steak bearnaise voor f 9,-. „La Bota" heeft een respecta bele lijst met dranken. Spe ciaal aanbevolen is deze maand Irish cream coffee voor f 4,50. Een likeur van bijzonder zachte smaak. Als desert biedt „La Bota" kaas plankjes voor f 4,50. Voor de genen die het iets eenvoudiger willen doen is er „gewoon" yoghurt met slagroom voor f 1,75. In vergelijking met de vleesgerechten is de soep wat prijzig: f 2,-. Gericht als hij is op de wat „eenvoudige pot" en degenen die ze doorgaans bereiden (studenten en werkende jonge ren), die voor het grootste deel zijn klantenkring bepa len, heeft Jan Lange ook voor de lezers van de Leidse Cou rant een betrekkelijk simpel te maken gerecht: chili con carne. Chili Uitjes in een pan fijn snijden, daarover chilipoeder, tomaten puree, een teentje knoflook en een paprika met boter even aan braden. In een andere pan gehakt braden. Vervolgens bruine bonen of capucijners verwarmen in een pan, de ge hakt en de inhoud van de an dere pan erbij en het geheel op smaak maken met peper en zout

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 7