„HEEL DE MENS" OVER MULTIPLE SCLEROSE Reina Boelens cabaretière door eigen wil TELEVISIE VANAVON ■ma TELEVISIE VRIJDAG RADIO VANAVOND RADIO VRIJDAG NEDERLAND KRIJGT VIJF SATELLIETKANALE Mrs. Miniver niet bang voor Blitzkrieg RADIO/TELEVISIE DONDERDAG 17 FEBRUARI 1977 PAGIN NEDERLAND! Teleac 18.15 Wereldgodsdiensten, les 15 NOS 18.45 De Bereboot 18.55 Journaal EO 19.05 De kinderkrant 19.30 Het kleine huls, TV-serle 20.20 Windkracht 16 20.45 Rendierherder 21.00 Nader bekeken 21.25 Epiloog NOS 21.35 Journaal VPRO 21.50 Mrs. Miniver, speelfilm (1942) NOS 23.40 Journaal NEDERLAND il NOS 18.45 Toeristische tips 18.55 Journaal KRO 19.05 Wlckle, de Viking, afl. 46 19.25 Daar vraag |e me wat NOS 20.00 Journaal KRO 20.25 Koningen en paupers 21.10 Voor een briefkaart op i eerste rang 22.00 Brandpunt 22.40 Heel de mens NOS 23.10 Den Haag Vandaag 23.25 Journaal ■■mwjn.f 18.00 Nieuws uit NoordrIJ Westfalen 18.05 Partner gezocht 19.15 Hier und Heute 19.45 Hit om kwart voor acht 20.00 Journaal 20.15 Plusminus 21.00 Detective Roekford, TV-j 21.45 Discussie 22.30 Journaal 19.00 Journaal 19.30 De grote prijs, quiz 20.50 De grote hulp (Actie Zoi kind) 21.00 Journaal 21.15 Controversen 22.00 Es herrscht Ruhe lm TV-film 23.40 Journaal BELGIE NEDERLAND 18.00 De Wombles 18.05 Rondomons 18.35 De zevende hemel (ri contro-le) 19.05 Israëlitische uitzending 19.35 Kijk uit, verkeersrubrlek 19.45 Journaal 20.15 Coronation Street 20.40 Panorama 21.30 Kluchtfllm 21.35 Standpunten 21.55 Filmpremières 22.20 Journaal NEDERLAND I DUITSLAND I 10.00 Journaal 10.05 Draaischijf 10.30 De grote Tam Tam 10.50 Margarete In Alx, TV-kome- dle 12.50 Persoverzicht 13.00 Journaal 15.50 Journaal 15.55 Speeltijd 16.40 Sesamstraat 17.10 Teletechnlcum 17.55 Journaal DUITSLAND II 16.30 Kinderen In het verkeer 17.00 Journaal 17.10 Galerie voor kinderen 17.40 Draaischijf HILVERSUM I NCRV: 18.00 De kerk vandaag: inform, over kerk en samenleving 18.20 (S) Van onze correspondenten 18.30 Nws 18.41 Wereldpanorama 18.53 Zojuist versche nen 19.00 (S) Leger des Heilskwartier 19.15 (S) De Wereld zingt Gods lof; 20.00 (s) Goed gestemd: vocale muz. 20.40 Een, twee uit de maat 21.00 Ik zou best 's wat meer willen weten:1 documentaire 21.20 (S) Kerkorgelcon cert 21.45 (S) Spraakmaken 22.25 Avondoverdenking 22.30 Nws 22.40 (S) HILVERSUM II inform, en komm. over zaken va en samenleving. AVRO: 19.00 t Sportpanorama 20.00 Nws 20.05 Ri journ. 20.10 (S) Hans Vonk dirig klass. muz. 21.20 (S) Alert Op hel van muziek en maatschappij 2145 Francois Villon, de voorloper van chanson (3) 22.20 Aspecten, Vans# briek NOS: 23.00 (S) Met hel vq morgen met om 23.05 Aktual w 23.20 Den Haag vandaag en 23.52 E ontspannen voor het slapengaan. 23.55 Nws HILVERSUM III NOS: 18.03 (S) De Vakaturebank (S) NOS-maal TROS: 19.02 (S) P 20.02 (S) Soul show 22.02 (S) S 23.02 (S) Close-up 0.02 (S) De Hugi Gelderen show 1.02 (S) De Nachtvi HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende Woord. 7.04 (S) Gevarieerd progr. met lichte muziek en om 7.30 Nws. 8.30 Nws. 8.36 Gym. 8.45- (S) Gevarieerd progr. met lichte muz. en om 10.30, Nws. 11.00 (S) Kruideniers, gisteren en vandaag. 12.00 (S) Gevarieerd progr., met om 12.22 Wij van het Land. 12.26 Med. 12.30 Nws. 14.00 (S) Gevarieerd progr. met lichte muz. en om 15.30 Nws. 16.00 (S) Spreekuur. 17.00 (S) in de hutsgeklutste inderwinkel. 17.30 Nws. 17.32 (S) Echo magazine. NCRV: 7.00 Nws 7.11 Ochtendgym. 7.20 vandaag, vrijdag: gevarieerd progr. (8.00 Nws. 8.11 Hier en nu). 8.30 Op de man af. evangelisch kommentaar. 8.35 Te Deum Laudamus. NOS: 9.00 In focus: Henk van der Meyden: gesprek ken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolra dio. 10.00 Wat heeft dat kind? 10.15 Duidelijke taal. 10.30 NOS^Jazzportret: Lest Young. 11.00 Nws. 11.03 Meer over minder. 12.30 Toerismo. OVERHEIDS- VOORL.: 12.49 Vonken onder de as. 13.45 Onder de Groene Linde. Reportorium van de NOS-koren kesten. 15.00 Zoeklicht op Neder! (16.00 Nws.). 16.30 Kijk op buitenl VPRO: 17.00 Welingelichte krin 17.45 Symbiose. 17.55 Med. HILVERSUM III EO: 7.02 (S) Gospelsound. 8.0 Tijdsein, muziekprogr. met infort 8.03 (S) De muzikale fruitmand. (S) Te elfder ure. TROS: 11.0! Gerard de Vries draait op verzoek. (S) Nederlandstalige top-tien en wijs. NCRV: 13.30 (S) Pop-contact de Nationale Tip-30. 15.03 (S) pop. NOS: 16.03 (S) Hitmeesters. NOS: 7 00 Nws. 7,02 (S) Vroeg klas 9.00 Nws. 9.02 (S) Stof van eeu 10.30 (S) Vokalise. 11.00 (S) Gitaai tal. EO: 13.00 (S) Klankspiegel. Nws. 14.02 (S) Klankbord. 14.21 Orgelbespeling 14.45 (S) Woord waarheid VPRO: 15.00—17.00 (S) lllllllllllllllllllllllllllllllll (Van onze radio- en tv- redactie) HILVERSUM Op de vijfweekse in Genève gehouden confere over omroepsatellieten heeft Nederland het recht verkregen indien ons land dat wenst, gebruik te maken van vijf satellie nalen voor omroep in de 12 GH-z-band (golflengte 2,5 cm). Vier van deze kanalen kunnen gebruikt worden voor televisie programma en het vijfde kanaal is beschikbaar voor een aantal (maximaal 16 mono of 8 stereo) radio-programma's met een goe de en constante ontvangstkwali teit in het gehele land. De aan Nederland toegewezen baanpositie voor een satelliet bevindt zich op 190 W. L., op 36 000 kilometer boven de Atlanti sche Oceaan in het vlak door de evenaar Grotendeels tengevolge van de uit technisch oogpunt onvermijdelijk „Spill-over" overstraling) zullen in ons land ook de Belgische en Westduitse satellietprogramma's kun worden ontvangen, terwijl in paalde delen van ons land principe ook ontvangstmogé heden voor de Franse en xemburgse programma's 'i wezig zijn. De vraag of Nederland van nu geboden mogelijkheden bruiktzal maken is thans 1 niet aan de orde. Daarover len regering een parlement zijner tijd beslissingen mo« nemen. Naar het oordeel deskundigen zal pas over el jaren, rond 1985, de toepass van omroepsatellieten goed gang komen. Illllllllll VAN LIBERALE OMROEP liever zagen dat ze een kantoorbaantje nam. Over haar studententijd, dat ze niet zo tevreden was over haar studie omdat je zo weinig sponta niteit in het zingen kon leggen. Dat spontane zat er bij Reina al vroeg in en dat kon ze tenslotte uiten in haar voorstellingen met „Vangrail". Op het toneel is ze één en al levendig heid en enthousiasme, bijvoorbeeld als „de sport vrouw van het jaar". ,3ij vrienden las ik indertijd eens een foldertje van de Amsterdamse Academie voor Kleinkunst, een instituut waar ik nog nooit van gehoord had", vertelt Reina ongedwongen verder. „Het leek me fantastisch: zingen, dansen en acteren tegelijk. Na een strenge selectie werd ik toegela ten. Zo verliet ik na drie jaar Groningen en trok ik naar Amsterdam". Moeilijke tijd „Net als de andere eerstejaars dacht ik dat ik het wel even zou gaan maken. Wij waren door de selectie gekomen en daardoor erg hoogmoe dig geworden. Al snel merkten we dat het helemaal niet zo gemakkelijk ging. Er was al gauw sprake van jaloezie en depressies. Toen iemand me zei dat zingen mijn sterkste kant was dacht ik: „Zie je wel, ik kan allèen maar zingen! „Nu begrijp ik wel dat ik het als een compliment moest opvatten". Als ik haar vertel dat zij mensen aan Elsje de Wijn doet denken veert ze verrast op: „Oh, wat leuk, ze hebben me het nog nooit gezegd, maar ik vind het fijn om te horen, omdat ik haar wel waardeer. Ze zeggen wèl eens dat ik, waarschijn lijk om mijn stem op Jasperina (de Jong) lijk. Ik heb eigenlijk geen groot voorbeeld, iemand waarvan ik zeg: „Zo wil ik ook worden". Er zijn wel mensen die ik goed vind maar mijn ideaal heb ik eigenlijk al gevonden, nl. „Vangrail". Op de academie zat Reina in de klas bij Cees Rutgers en Guus Pensioen. Die twee jongens wilden gaan samenwerken en vroegen Reina en nog twee mensen mee te doen. Nog steeds schrij ven voor het grootste gedeelte Guus en Cees respectievelijk de muziek en de teksten. Ze draai den al een tijdje met hun eerste programma toen ze in 1974 besloten mee te doen aan het Cameret- tenfestival in Delft (een concours voor amateur toneel wat ze toen in feite nog waren) en dat te gaan winnen. Dat is hun gelukt met de positieve gevolgen van bekendheid. „Je hoort mensen nogal eens zeggen dat ons programma te zoet, te lief is. Maar moet cabaret dan hard zijn? We hadden best een andere naam aan ons genre kunnen geven maar dat werkt weer zo verwarrend. Het publiek moet geen hèrde oordelen en kritiek van ons verwachten. Wij zingen eigenlijk alleen maar mooie liedjes. Het is fijn om de mensen bij het verlaten van de zaal een wijsje van ons te horen neuriën. Wij zijn geen Bram en Freek („De tijd van huisjes intrappen is voorbij", zegt haar man) al is het uitstekend dat zij er zijn". Na de televisie-uitzending enige tijd geleden voor de KRO zijn er nogal wat negatieve reacties gekomen op het liedje over de Turk die naar het naakstrand gaat terwijl zijn vrouw met de kindertjes in Turkije zit. „Dat was jammer", zegt Reina, „wij wilden juist laten zien hoe er gediscrimineerd wordt. Al die meisjes die lonken naar de wereld krijgen iets angstigs in hun ogen wanneer een Turk hun een sigaret aanbiedt. Turken worden veel sneller argwanend bekeken". Het moet Reina wel even van het hart dat ze het werken in kleine theaters veel prettiger "indt dan het optreden in schouwburgen of voor de televisie. „Je hebt in de kleine zalen meer contact met het publiek, ook al omdat je niet kampt met de nadelen van een geluidsinstallatie. Het publiek reageert dan doorgaans ook enthousiaster. Ik vind het nog altijd het leukst om voor scholieren te spelen. Dat is een uitdaging voor me, omdat je je dan meer aan het publiek moet aanpassen en dèn pas blijkt of je een hechte club vormt". Toekomst Volgend jaar moet Cees Rutgers in dienst. An- net Nijder en Ad de Bont gaan in een klein kunstcollectief. „Zo blijven alleen Guus Pon- sioen en ik over van de oude groep". „In december volgend jaar willen we starten met een nieuw programma en een nieuwe groep. Dat programma mag van mij dan best wat pittiger worden dan de huidige, iets kritischer. Voorlopig blijf ik dit nog wel doen. Ik heb al enige ervaring met radiowerk en in de verre toekomst zie ik een baan bij de radio dan ook wel zitten". Reina is dus geen typiste geworden maar heeft bewust voor een artistieke loopbaan gekozen. Ze weet nu dat het een goede keus is geweest, want zij heeft het naar haar zin in een cabaret waar haar collega's ook haar vrienden zijn. Ze heeft er voor moeten werken maar nu, nu ze haar eigen wil heeft doorgezet, kan ze zich uitleven en geniet zij ook al enige bekendheid. Zij wordt zeker gewaardeerd, ook door haar collega's. Zo heeft Jules de Corte eens een paar liedjes voor haar geschreven. ouders", zegt Reina,, Reina, „zijn helemaal met me' meegegroeid. Destijds waren ze niet zo erg enthousiast, maar diep in hun hart waren ze toch wel een beetje trots op me. Ze vonden het dan ook prachtig toen ik hen voor mijn eerste optre den uitnodigde". Voor het eerst applaus van haar eigen ouders. Marga van Beusekom NOS maakt documentaire over V 2's (Van onze radio— en tv-redac- tie) HILVERSUM Bij NOS—tv zijn plannen in voorbereiding voor een oorlogsdocumentaire, die over de bezetting zal hande len. Zij heeft daartoe in diverse bladen advertenties laten plaat sen, waarin contact wordt ge zocht met hen, die in de jaren '44-'45 zelf gezien hebben, dat de Duitsers in Den Haag V 2's lan ceerden. Wie hier meer van we ten worden verzocht de NOS te bellen, 035—281110, toestel 2118, dan wel te schrijven naar NO- Stv, Panoramiek, postbus 10 te Hilversum. PROGRAMMA BLAD De 25-jarige Reina Boelens is als beginnend cabaretière een opvallende verschijning in het Amsterdamse cabaret „Vangrail". Dit cabaret, ontstaan in de studententijd van Reina, met Guus Ponsioen, Ad de Bont, Cees Rutgers en Annet Nijder oogst de laatste tijd veel succes. Met hun tweede programma „Nieuwe avonturen op tournee" staat het vijftal zo'n twee drie keer in de week op de planken. Kortgeleden waren ze nog te zien in een aan hen gewijd programma van de KRO. „Ik wilde altijd al zingen, al vanaf mijn vierde jaar", zegt Reina. Met opgetrokken benen zittend op een van de houten banken van het vracht schip in Amsterdam waarin ze samen met haar man woont, vertelt ze gezellig maar ook parman tig over haar jeugd. Dat ze in een klein Gronings dorpje, St. Annen, is geboren in een gezin waarin niet aan muziek werd gedaan. Dat ze zo graag naar het conservatorium van Groningen wilde voor een zangstudie, maar haar ouders pas in lichtte toen ze daar was toegelaten, omdat deze Reina Boelens: Mijn ouders zagen het eerst helemaal niet zitten"- Han Peekei praat vanavond in het KRO-programma „Heel de mens" met Threes en Piet Heil. Acht jaar geleden werd gecon stateerd dat Threes aan multi ple sclerose leed. Voor deze ziekte is nog geen werkelijke geneeswijze gevonden. In deze uitzending vertellen Threes en Piet Heil hoe zij de problemen die met deze ziekte samenhan gen opvangen en hoe hun gezin' in deze situatie leeft. Ned. II, 22.40 uur. Kleine huis In de EO-uitzending „Het kleine huis" hebben de Edwards een zoon geadopteerd die liever leest dan jaagt. De jongen wil zijn pleegvader per brief duide lijk maken hoe dat komt, maar de man kan niet lezen. Ned. 1,19.30 uur. Koningen De serie „Koningen en paupers" toont, hoe de inmiddels zeer ver mogende Ierse imigrant Joseph Armagh geen enkel middel schuwt om te voorkomen dat de Senaat een wetsvoorstel aan neemt, dat zijn zaken ongunstig zou kunnen beïnvloeden. Hij zet de eerzame, maar kwetsbare se nator Bassett (Henry Fonda) on der zware druk. Zoon Rory krijgt een lesje van protestantse medestudenten en Bernadette en stiefmoeder Elizabeth heb ben een openhartig gesprek. Ned. II, 20.25 uur. Briefkaart In de filmkwis „Voor een brief kaart op de eerste rang" gepre senteerd door Bob Bouma, is Richard Lester speciale gast. Een fragment wordt getoond uit diens nieuwste komedie „The Ritz" met Rita Moreno en Jack Weston. Ned. II, 21.10 uur. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De Liberale Omroep, die eind vorig jaar zendtijd heeft aangevraagd, heeft intussen al 40.000 leden geboekt en zal volgende week het eerste programmablad laten verschijnen. Daarmee profiteert de liberale omroep van het feit dat de TROS en Evangelische Omroep volgende week niet met een programmablad kunnen uit komen in verband met stakin gen. Overigens verwacht de li berale omroep zendmachtiging te zullen krijgen bij het begin van het nieuwe omroepseizoen. De liberale omroep ziet zichzelf als een tegenhanger van de VA RA, KRO en NCRV, de drie zuilen die een eigen kleur heb- Documentaires van NOS naar Prix Futura William Wyler's uit 1942 daterende „Mts. Mini- ver" is jarenlang een der meest overschatte films geweest. Vanavond kan men dat nog eens zien, als dit sentimentele verhaaltje over een dappere Engelse huisvrouw, die zich door de Duitse Blitz krieg niet uit haar evenwicht laat brengen, nog eens op uw scherm komt. In 1942 veroverde „Mrs. Miniver" liefst zeven Oscars. Voor de beste film, beste regie, beste vrouwelijke hoofdrol, beste vrouwelijke bijrol, be ste camerawerk (van Joseph Ruttenberg) en nog twee Academy Awards voor de scenarioschrijvers Arthur Wimperis en de gerenommeerde James Hilton. Toen de film eindelijk in 1947 in ons land kwam het bioscoopbedrijf kon niet eerder met de Motion Picture Export Association tot overeen stemming komen over de in vergelijking met vooroorlogse jaren hoge filmhuur bleek dit onwaarschijnlijk nobele verhaal nog steeds aan te slaan, al was men er in Amerika al lang op uitgekeken. Een in 1950 vervaardigd vervolg „The Miniver story" werd een grandioze flop. „Mrs. Miniver" is een ode aan de doorsnee Engelse huisvrouw, die rustig haar rozen blijft verzorgen, Threes en Piet Heil in gesprek met Han Peekei (op de rug gezien) in „Heel de mens". (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De NOS zal twee documentaires inzenden naar het tweejaarlijkse festival voor documentaire televisiepro gramma's om de Prix Futura, dat van 27 maart tot 8 april, wordt gehouden in Berlijn. De eerste documentaire is een produktie van de NOS, gemaakt door Piet Windmeyer „Hebben en houen van de Noordzee". Dit programma, handelend over de overbevissing op de Noordzee, wordt zondag a.s. uitgezonden. De tweede documentaire is een aflevering van de IKON-serie „De nieuwe ketters", die onder de titel „Taeke Cuperus, de bio logische boer" op 3 december jl. op het scherm kwam. Deze afle vering is gemaakt door Philip Engelen, met interviews door Wouter van Dieren. terwijl haar man met een klein bootje naar Fran krijk op weg is om terugtrekkende Britse militai ren van het Duinkerkse strand te halen. En pas sant neemt zij ook nog even 'n Duitse parachutist gevangen. In 1942 slikte men dit vertekende beeld van de nuchterheid van het Engelse volk onder het oor logsgeweld grif. Greer Garson, die in 1939 naam maakte als de ontwapenende Mrs. Chipping, die schoolmeester Robert Donat wist te ontdooien in „Goodby Mr. Chips", schreef geschiedenis door het dankwoord voor de Oscar, die zij voor de rol van Mrs. Miniver ontving, het langste uit Holly wood's geschiedenis te maken. Zij had de rol aanvankelijk geweigerd omdat zij er zich te jong voor vond, iets wat zij later onderstreepte door met haar film-zoon Richard Ney te trouwen. „Mrs. Miniver" moeten we na 35 jaar ondanks de ongetwijfeld bekwaam op het sentiment spelen de regie van William Wyler zien als een curiosi teit. Vriendelijke propaganda om het moreel wat op te krikken, met aardige bijrollen a.d. van Hanry Travers als de eenvoudige bloemenkweker. Ned.I 21.50 uur. Otto Milo Mrs. Miniver met haar gezin in de schuilkelder. Greer Garson en Walter Pidgeon in William Wyler's uit 1942 daterende ere-saluut aan de Britse koelbloedigheid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2