gehoordgezien Hubert Lampo verrukt over „Joachim Stiller" op tv „Ot... en Sien" over gescheiden vrouwen TERUGBLIK HUGO WILLEKE HUBERT PIETER CHARLES HARRY AAD TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE DONDERDAG RADIO VANAVOND lïllVHiH'li'll— RADIO DONDERDAG hou f1 het LJ scherm in het oog Verzoek meer zendtij! Veronica afgewezen RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT WOENSDAG 16 FEBRUARI 1977 PAGINA! Zoals elders op deze pagina beschreven, genoten de Belgische tv-kijkers al eer der en ook uitgebreider van de tv-versie van Hu- bert Lampo's boek „De komst van Joachim Stil ler". In het algemeen heeft de Belgische pers daar niet ongunstig op gerea geerd, maar de Belgen hebben er zich niet van laten weerhouden het hun ne ervan te zeggen. Lezen we bijv. in een Belgische krant over de hoofdrol in dit spel, Hugo Metsers met name: „Wie speelt de hoof drol, de ik-persoon uit de roman? Is dat Hubert Lampo zelf? Welnee, dat is Hugo Metsers, de Waaslan- der, de Hulstenaar, de Vla ming. Een hoofdrol dus voor dit betwiste talent. Betwist in Vlaanderen, maar blijkbaar minder in Nederland". In de onverkorte Belgische versie zit nogal wat bloot van Willeke van Ammel- rooy in de rol van het buurmeisje Maria Vande- casteele, ook wel Lily ge noemd. Daarover zegt een Belgisch blad, dat N illeke de kijker eens te meer op de naakte feiten drukt en dat haar anatomie stilaan voldoende bekend is om niet storend te werken. Een andere journalist evenwel schrijft geen boodschap te hebben aan de huid van Willeke en wenst er voortaan van ver schoond te blijven. Hubert Lampo heeft over de hoofdrol voor Hugo Met sers zijn eigen gedachten. Toen men hem vroeg hoe hij Hugo vond spelen, zei hij er zeer van onder de indruk te zijn. Later deelde hij intimi mede, dat hij met zijn 54 jaar aanzienlijk ou der is dan Hugo en dat hij zich derhalve niet kon per mitteren de man af te val len die zo'n jong uiterlijk gaf aan de hoofdfiguur in deze autobiografische ro man. %k\'Aê. Pieter Verlinden schreef de muziek bij het Stiller-spel net zoals eerder voor „Een mens van goede wil". De voor dit spel nodige caril- lonmuziek liet hij echter spelen op het carülon van het Hilversumse raadhuis, omdat heel België niet éen carillon voorhanden heeft van de toonsoort waarin hij zijn muziek schrijft. In de rol van geëxalteerde kladschilder vindt men in dit Stiller-spel Charles Janssens, een zeer mooie rol, tegelijk uitbundig en excentriek. Hij is de broer van Magda Janssens, die destijds als vluchteling naar ons land kwam en als getalenteerde vrouw een leven lang fraaie rollen op Ned. planken heeft gezet. Regisseur Harry Kümel heeft zich nooit sterk ge mengd in de discussie rond dit tv-spel. Voor zijn kwaliteiten kan hij ver wijzen naar een film als „Malpertuis" met Orson Welles in de hoofdrol en voor het overige verlaat hij zich graag op Lampo, die zegt, dat hij zijn perso nages nooit uitvoerig be schrijft, niet meer dan wat toetsen aangeeft, die vreemd genoeg meestal wonderwel door de lezers worden aangevuld. Op de ze wijze kan Harry Kümel als filmregisseur natuur lijk ook een heel eind ko men. Aad van den Heuvel moet tot morgen wachten. Dan hoort hij of de program maleiding van de KRO zijn nieuwe, cabaretachtige tv- programma zo leuk heeft gevonden dat hij ermee door kan gaan. „De nieuwsgier" is de werktitel, waardoor Aad een aantal tekstschrijvers heeft gekre gen, die gezamenlijk proef- programma's hebben ge maakt Vindt de program maleiding ze leuk, dan kunnen april en mei afle veringen worden uitgezon den, waarna het komend: winterseizoen een hele reeks volgt Een van de medewerkers zou Peter Knegtjens zijn, anderen kunnen alsnog uit het pro gramma worden gezet of ingehuurd. Aad zelf wil geen rol, hij bedenkt alleen „Van film heb ik weinig ver stand, net genoeg om te weten dat ik me er niet mee moet bemoeien. Ik heb alleen de eis gesteld, dat Harry Kümel de regie zou doen. In hem heb ik groot vertrouwen". Dit zei de Belgische auteur Hu- bert Lampo, toen men hem toe stemming vroeg voor de tv-ver sie van zijn boek „De komst van Joachim stiller", die vanavond op Ned. II om 21.15 uur op het AVRO-scherm komt. De roman over waan en werkelijkheid in het leven van een door trauma's gekwelde journalist kreeg mede als „ingrijpend literair ver schijnsel" de Belgische Staat sprijs. Na het zien van Kümel's film voegde Lampo aan zijn eer dere uitlatingen nog toe: „Ik ben met deze tv-bewerking zo blij als een kind met een stuk speel goed". Op het punt van lof voor deze tv-bewerking is Lampo niet uit het veld te slaan. Toch werd dit tv-produkt onderworpen aan opmerkelijke manipulaties, die meer de commercie dan de cul tuur op het oog schenen te heb ben. Kümel liet de tekst bewer ken door de Fransman Jean Ferry, die daarvoor gebruik maakte van een Engelse verta ling van het boek. Lampo kreeg die tekst te lezen, waarna Jan Blokker werd ingeschakeld om er goed Nederlands van te ma ken. De BRT wierp er drie afle veringen van vijftig minuten te gen aan, waarna Kümel op ver zoek van de AVRO eenderde aan beelden wegsneed en aldus een gecomprimeerde versie van 100 minuten bewerkstelligde, „want", aldus AVRO-directeur Ger Lugtenburg, „de AVRO heeft al series genoeg en heeft meer behoefte aan een avond vullend stuk". Deze verkorte versie zal ook naar het tv-con- cours in Monte Carlo gezonden worden, waar mogelijk andere landen interesse zullen tonen. Zo wordt er gewerkt aan een internationale markt voor Belgi sche tv-produkties. Die verkorte versie hebben AVRO en BRT ook nog aan de bioscoop willen slijten, maar die had er geen trek in. Deze ingrepen betroffen nog slechts de buitenkant, al sneu velde hierbij o.a. de scène van het fuifje, waarin de hoofdper soon Freek Groenevelt en Simo- ne Marij nissen door toedoen van de geheimzinnige Stiller zo onuitstuitbaar in eikaars armen worden gedreven, dat er zelfs een gewenst kind op volgt Die per evenwel sneed het mes in deze roman door verdraaiing en/of toevoeging van bepaalde scènes. De introverte overwegin gen van de hoofdfiguur, waar mee het boek besluit, vervielen voor een verzonnen zomers ge zinstafereel in het park, waar bare, waardoor een geheel nieuw zicht op de dingen ont staat. In de Belgische literatuur rekent men ook Johan Daisne tot de magische realisten, zij het dat deze niet psychologiseert, zoals Lampo, maar in navolging van Plato filosofisch te werk gaat. Men ervaart dat in diens roman „De man die zijn haar kort liet knippen", waarin de onbereikbare, geïdealiseerde liefde wordt gesteld naast en tegenover de beleefde üefde, die elkaar versterken en daardoor de werkelijkheid leefbaar ma ken. In de filmiek kent men een der gelijke magisch-realistische stijl niet en stond Kümel voor de opgave magisch-realistische lite ratuur waar te maken in de; onverbloemdheid van het beeld. Hugo Metsers als de journalist Freek Groenevelt en zijn geliefde Simone bij het lijk van de geëxalteerde kladschil der die een vernissage niet overleeft. dan in een gedaante van een engelachtige jongeman Stiller voorbij komt, die ziet dat het goed is en zijns weegs gaat, een anti-climax op het open einde van het boek. Hiermee wordt voor een deel ae angel uit dit boek getrokken, zeker inzoverre tot op dat moment de Stiller-fi- guur heeft gefungeerd als een fatum, een soort oer-aandrift, die schuilend in de mens zelf tegelijk messiaanse verlossing en traumatische doem kan in houden. En toch zegt Lampo: „Ik heb tot mijn grote genoegen kunnen constateren, dat de wijzigingen een verrijking betekenen. Er be staat geen noemenswaardige di screpantie tussen Kümel's werk en het mijne". Er bestaan niet zoveel schrij vers, die er verrukt bij staan te kijken als er in hun werk wordt ingegrepen. Magisch realisme De journalist Freek Groenevelt raalrt onderhevig aan uiterst vreemde verschijnselen, onver klaarbaar ook en tendele niet waarneembaar voor buiten staanders. Voor zijn ogen wordt zinloos een straat opengebro ken, een hoogst merkwaardige machinatie van duistere krach ten. Hij ontvangt van ene Joa chim Stiller brieven, die blij kens het zegel en de verkleuring van de inkt vijftig jaar geleden zijn geschreven en die wonder lijke boodschappen bevatten. Dezelfde Stiller is verantwoor delijk voor onbegrijpelijke tele foontjes, nachtelijk carillonspel en tal van andere subtiele vin gerwijzingen, die Freek in een staat van zinsbegoocheling brengen en die verwijzen naar ene jeugdtrauma, welke door een psychiater boven water wordt gebracht, al blijven de dieper gelegen lagen in de ziele- structuur van de hoofdfiguur onaangetast. Geschreven in de stijl van het magisch realisme zegt Lampo ervan, dat hij voor zijn verhaal vertrekt vanuit de realiteit en dat daarin verschijnselen door breken, die bepaald worden door een onbewuste, diepere werkelijkheid, die men in de psychologie van Jung omschre ven vindt als de oertype ring van het menselijk geweten. Ook de schilderkunst kent het magisch realisme, nl. de stijl van het over-accentueren van het zicht- Het is hem tendele gelukt de onverklaarbare gebeurtenissen in een bovenwerkelijk waas te! zetten, maar nergens als in het boek slaagt hij er in tijd enj tijdeloosheid, zin en waanzin, droom en dreiging in elkaar tei schuiven tot een magisch spel van krachten, die zich niet laten I beteugelen, maar wel onder con trole dienent e blijven. Om dit, laatste te bereiken had de regie Hugo Metsers in de rol van de journalist en Cox Habbema als zijn geliefde onwezenlijker in de i scène moeten plaatsen. Meer overtuigend werkte hij bij de weergave van een bombastische vernissage in een galerie, welke scène eindigt met de dood vanj een geëxalteerde kladschilder. Kümel bouwt een hele reeks bonte Vlaamse beelden op in Antwerpen, dat als locatie voor deze geschiedenis dient, zowel schilderachtige als schokkende beelden, maar het verband tus sen al deze zaken, uitstulpingen in het geestelijk proces van de hoofdfiguur, verkrijgen niet die j helderheid ais in de beschrijvin- i gen daarvan in het boek. In de film zit het anekdotische het i drama een beetje in de weg. In de roman bestaat een sterkere samenhang tussen de gebeurte nissen en de indruk, die deze maken op de journalist, doordat de hoofdfiguur in de taal van Lampo voortdurend eigen span ningen Voor Lampo zelf geldt deze film nochtans als een openbaring: „Ik ben niet visueel van aard. Als ik schrijf zie ik het niet gebeuren. De film laat mij deze romanfiguren zien zoals ik ze nog niet voor ogen heb gehad. NEDERLAND I Teleac 18.15 Moderne electronlca, les 19 NOS 18.45 De Bereboot 18.55 Journaal 19.04 Van gewest tot gewest 19.50 Politieke partl|en (PPR) 20.- Om wille van de liefde, TV- fllm 20.55 OL.. en hoe zit het nou met Slen? (gescheiden vrouwen) 21.35 Journaal 21.50 Den Haag vandaag 22.05 Panoramlek 22.35 Sprekershoek 22.50 Studio Sport 23.25 Journaal NEDERLAND il NOS 18.45 Staatsloterij (no. 655, trek king 1) 18.55 Journaal IKON 19.04 Wie oren heeft, afl. 3 IKON/KRO/RKK 19.29 Kenmerk NOS 20.- Journaal 20.25 Socutera AVRO 20.30 Eindexamens, Ja of nee? 21.15 De komst van Joachim Stil ler, TV-spel NOS 22.55 Journaal ■'I'liiHiM! 17.55 Journaal 18.- Nieuws uit Noordrljnlam Westfalen 18.05 De zes waanwijzen, quiz 18.40 Julia von Mogador 19.15 Hier und Houte 19.45 BombQ8tus Ballmann 20.- Journaal 20.15 Socialisten en Multlnatli nals 21.- Eenmaal Amerika en teru 21.45 Malmedy-proces 1946 22.30 Journaal 18.20 Zum kleinen Flsch, TV-serl 19.- Journaal 19.30 Pas op voor oplichters! 20.15 ZDF-Magazlne 21.- Journaal 21.15 Theodor Sch&ferhuls (reval datle) 21.45 Avonturen van de brav soldaat Schwejk 22.45 Journaal BELGIE NEDERLANDS 18.15 De Womble8 18.20 Jonger dan Je denkt 18.50 Space 1999, TV-serle, afl. 19.45 Journaal 20.15 Rhoda, TV-serle 20.40 In perfecte staat, TV-spel 21.45 Première Magazine 22.35 Journaal NEDERLAND 10.45 Schooltelevisie EO 15.- Van hart tot hart NOS/NOT 16.- Schooltelevisie 12.50 Persoverzicht 13.- Journaal 16.15 Journaal 16.20 Ventiel 17.05 In de oude tuin wordt g bouwd 17.25 Hier Is Keulen 17.55 Journaal DUITSLAND I DUITSLAND II 10.- Journaal 10.05 Draaischijf 10.30 Querschnitt 11.15 Humphrey Bogart 12.05 ZDF-Magazlne 16.30 Natuurkunde ABC, afl. 6 17.- Journaal 17.10 Die Blene Maja, tekenfilm 17.40 Draaischijf TON OLIEMULLER HILVERSUM I 18. EO Nws. 18.41 (S) De een ziet het zus en de ander zo. 19.00 (S) Muziek- triptiek, van zeven tot tien. met om 19.00 (S) Jazz-Sir; om 20.00 (S) Eight o'clock special en om 21.00 (S) Kruis' en mol. 22.00 (S) een mondje Frans 22.30 Nws. 22.40 Aktua 111 22.50 (S) Vluchtmisdrijf, hoorspel 23.55-24.00 Nws. triptiek, van zeven tot tien. met on 19.00 (S) Jazz-Sir; om 20.00 (S) Ej»V o'clock special en om 21.00 (S) tVr en mol. 22.00 (S) een mondie F* 22.30 Nws. 22.40 Aktua 111. 22 50^ Vluchtmisdrijf, hoorspel 23.55-zVA Nws. HILVERSUM III NOS 18.03 De vakaturebank. 18.10 maal. 19.30 Langs de lijn. sport muziek. 23.02 NOS-jazz. 0.02 Metr< Midnight Music. 1.02 Take it easy. 2 Dat wordt weer nachtwerk. 4.02—7 De achternacht HILVERSUM I NCRV: 700 Nws 7.02 Het levende Woord 7.08 (S) Te Deum Laudamus 7.30 Nws 7.41 S) Vandaag...donderdag: aktual.. persoverz., inform, en lichte muziek (7.41 Hier en nu) 8.24 Werk woord. praatje 8.30 Nws 8.36 Gymn. voor de huisvrouw 8.45 (S) Tot uw, dienst: klass. muz. 9.45 (S) Onder de hoogtezon 10.30 Nws. 10.33 (S) In 't' zilver 12.00 (S) De Kilima Hawaiians Show 12.15 Boer en tuinder 12.26 Me- ded. t.b.v. land- en tuinbouw 12.30 Nws 12.41 (S) Hier en nu 12.55 (S) Middag- pauzedienst 13.15 (S) Metropole Orkest 13.30 (S) Globaal: gevar. prog, met om 15.30 Nws 17.30 Nws 17.32 (S) Hier en HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Op blote voeten, vraag- en ant woord spel (8.00 Nws 8.11 Radiojourn) 8.50 Morgenwijding 9.00 Kind van de ongehuwde moeder 9.35 Waterstanden1 9.40 Schoolradio 10.00 Radio Lawaaipa- pegaai 10.10 Arbeidsvitaminen (11.00, Nws 11.03 Radiojournaal). 11.30 Ron- 13.00 Nws 13.11 Radiojourn. 13. Beursplein 5 13.30 'n Middagje AVR( Muziek inform, en service (16.00 Nv 16.03 Radiojourn) 17.00 (S) 13-specia kinderprog. OVERH. VOORL: 17.40 D Haag aan de lijn AVRO: 17.55 Med( aiiimm TROS 7.02 (S) Vaak 's ochtends 9.fl (S) De Hugo van Gelderen-show 9.1 (S) Gerardo de Vries draait op verzoi 12.03 (S) Boter, Klaas en prijzen 14.1 (S) Polderpopparade 16.03 (S) EuropM HILVERSUM IV KRO 7.00 Nws 7.02 (S) Badinerie: klasV kamermuz. 9.00 Nws 9.02 Aan woord» voorbij., gedachten ter overweging 9.)- (S) Promenade orkest 9.30 Ik sta hi niet voor de banken te praten 10.00 Aubade klass. muz. 12.00 (S) Rondo1 Ravel (7) 14.00 Nws 14.02 Hoogachten! herhalingen van KRO-programma 14.< (s) Ariadne auf Naxos, opera van B De maaksters van de NOS-rnbriek „OL.. en Dm Hf* Hf*fH(* hoe rit het nou met Sien?" hebben rich deze L//" uc keer verdiept in de problemen die geschei den vrouwen met of zonder kinderen op hun nieuwe levenspad aantreffen. Hun aan tal is niet gering; in Nederland zijn onge veer 215.000 gescheiden mensen, van wie 127.000 vrouwen en 88.000 mannen. Uitgaan de van de gedachte dat het huwelijk geen levensverzekering is, wordt vanavond niet ingegaan op alimentatie. De nadruk ligt op vrouwen die zelfstandig proberen te zijn of te worden. En dan gaat het over onrecht en moeilijkheden die zij tegenkomen. Onder het kopje „Om wille van de liefde" zendt de NOS een Engels tv-spel uit, waarin een jónge en mooie vrouw, Lydia in de papieren van haar arts kijkt. Ze draagt nu een afschuwelijk geheim bij zich en ze weet niet bij wie ze moet zijn: bij haar egocentri- sche echtgenoot of bij de juisvriend... Ned. 1, 20.00 uur Sprekershoek Ned. 1. 20.55 uur. Sprekershoek biedt vanavond ruimte aan de Nederlandse Go-bond en een Middelburgse wijkvereniging die bejaarden en gehandi capten wil laten lachen. Ned. 1, 22.35 uur Wie oren heeft Aflevering 3 van „Wie oren heeft", de 6-deli- ge IKON-serie, gaat over straf. Wat is straf? Wie geeft straf? Helpt straf? Wat het bete kent om in de gevangenis te hebben gezeten vertelt een 18-jarige jongen Ned. 11,19.04 uur Eindexamen De AVRO heeft uitgezocht - en bericht daar vanavond over - of het eindexamen nog wel zin heeft. Een aantal aspecten van dit exa men wordt op een rijtje gezet en minister Van Kemenade en staatssecretaris De Jong geven hierop hun visie Ned. 11,20.30 uur De Tros vertoonde gisteravond „Reach for to-morrow", een Ja panse documentaire over Ta kashi, een jongetje dat ernstig gehandicapt door het leven moet gaan, omdat het destijds (in 1962) als wat bij ons bekend is als een „Softenon-baby" werd geboren. De film kreeg enkele maanden geleden in de Verenig de Staten een Emmy-award. Een terechte onderscheiding zonder twijfel, dat zal eenieder toegeven, die het werkstuk gis teren heeft gezien. De film toon de wat er met Takashi allemaal is gebeurd van zijn geboorte tot aan de dag dat hij naar de middelbare school ging. Het ligt voor de hand dat zij tal van bijzonder ontroerende beelden opleverden. Maar de makers er van hadden het daar gelukkig niet met sentimentele nadruk op aangelegd. Een zuiver filmwerk je. Naar verluid heeft de regis seur Ltoshio Idematsu niet de bedoeling gehad een dagboek van het leven van een lichame lijk gehandicapte te makefl I maar was het zijn bedoeling oij1 te laten zien hoe het is vow J mensen met een lichamelijk! handicap om hun dagelijks le, ven te leiden. Daar was hij ij geslaagd, dunkt mij. Dat mei1 ook van Takashi ging houdqi kwam er nog bij. j „Word ik wereldkampioen? i liet men deze keer een jong»; man zich afvragen, die de boto sport als levensdoel had gekj zen. Hij scheen er zo te zien wj oren naar te hebben. Maar gj hoord de verklaring van et| neuro-chirurg die onder me4 vertelde dat een (Engels) ondej zoek onlangs had getoond dl van de tweehonderd vierentwii tig onderzochte gewezen prof) boksers de helft aantoonbai hersenafwijkingen bleken I hebben en ook psychiatrisch behandeling behoefden, kan ff frisse Amsterdamse knaap aj leen maar toewensen dat hij niet in zal slagen. HERMAN HOFHUIZH (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Minister van Doorn heeft overeenkomstig het advies van de omroepraad de aanvraag van de Veronica Omroeporganisatie om toewij zing van zendtijjj als omroe porganisatie c afgewezen. Bij een onderzoek is gebleken dat minstens 54 procent van de le den van de VOO niet staat ing schreven als omroepbijdrage^ talers. Daardoor komt de V0 tenminste 32.000 leden te ko1 voor erkenning als omrof? stichting c. Daarvoor zijn wet», lijk 100.000 leden die omroej bijdrage betalen nodig. Intii sen heeft de VOO een twee aanvraag ingediend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2