nm Word ik wereldkampioen? een harde jongensdroom Kroonprins Edward huwt Deense Prinses Alix k: TERUGBLIK TELEVISIE VANAVONI TELEVISIE WOENSDAI BJ.'M.id.-irvi.m RADIO VANAVOND PVHiH'li'H illlVHiH'li'IIM RADIO WOENSDAG Softenon- slachtoffertje in „Reach for Tomorrow" RADIO/TELEVISIE DUITSLAND I NEDERLAND I Teleac 18.15 Ontwikkelingsproblematiek, les A NOS 18.45 De Bereboot 18.55 Journaal TROS 19.04 De man van zes miljoen, atl. 57 19.55 Word Ik wereldkampioen?, afl.2 20.15 Pepper, afl. 42 21.05 Slmonskoop NOS 21.35 Journaal TROS 21.50 Reach for tomorrow, docu- mentaire NOS 22.35 Journaal NEDERLAND II 18.45 Kortweg 18.55 Journaal AVRO 19.05 Nationale hitparade NOS 20.00 Journaal AVRO 20.25 Puzzeluur 21.25 Edward VII, TV-serle, afl. 5 22.17 Televizler Magazine NOS 23.02 Den Haag vandaag 23.17 Journaal 17.55 Journaal 18.00 Nieuws uit Noordrijn Westfalen 18.05 Inspectie Lauenstadt, serie 19.15 Hier und Heute 19.45 Bombastus Ballmann 20.00 Journaal 20.15 Circus Jean Richard 21.00 Fehlschuss, TV-spel 23.00 Journaal DUITSLAND 18.20 Kimba, de witte leeuw kenfllmserle 18.50 Batbapapa, tekenfilm 19.00 Journaal 19.30 Sorgen ohne Not, TV-fili 21.00 Journaal 21.15 Gezichtspunt 22.00 Aspecten 22.45 Journaal BELGIE NEDERLAND! 18.30 Open school 19.00 Tienerklanken 19.45 Journaal 20.15 Kurt Felmlng zingt 20.45 Verover de aarde 21.35 Scènes uit een huwi TV-serie, afl. 5 22.20 Journaal 22.35 Basketball 9.30 Schooltelevisie 10.45 Schooltelevisie Teleac 15.00 Dlerenverzorglng, les 3 AVRO 15.30 De holle bolle boom 16.15 Muzikaal intermezzo 16.20 Bezoek aan de goudzoeker, TV-serie 16.45 Supersonic 17.10 Gitaar spelenderwijs, les 8 DUITSLAND I 10.00 Journaal 10.45 Draaischijf 10.30 Witness for the Prosecution, speelfilm (1957) 12.20 Rondblik 1250 Persoverzicht 13.00 Journaal 16.15 Journaal 16.20 Westwaarts om Kaap Ho documentaire 17.05 Universum 17.25 Geheime tip voor Tommy 17.55 Journaal DUITSLAND II 16.20 Turn mee! 16.30 Rommelklst 17.00 Journaal 17.10 De drie Klumbergers, TVi BELGIE NEDERLANDS PP: 18.19 Uitz. van DS'70. AVRO: 18.30 Nws 18.41 Per Saldo: Zakelijke bespie gelingen. Zevendaags-Adventisten: 19.00 Twee tegengestelde bekenen, le zing NOS: 19.15 (S) Accoord: kroniek van amateur, muz. beoefening. AVRO: 20.00 (S) Kon Mil Kapel. 20 28 (S) Hoogtepunten uit operettes. 21.00 On rust op De Olmen hoorspelserie (1). 21.43 Ratatouille: gevar. muz. prog. 22.30 Nws. 22.40 Radiojourn. 23.00 (S) Parklane serenade: Metropole orkest. 23.55 Nws. 18 00 Nws. KRO: 1811 Echo 18.30 (S) Op vleugels pianomuz. 18.50 Verken ning 19.00 (S) Zin in muziek: Goois Barok Orkest mmv koor en orgel. 19.30 Voor de verandering: gezinskatechese- prog 19 45 Kerk in meervoud.* Nws. 20.05 Overweging. 20.15 diokamerorkest speelt werken v Mou en Elisabeth Lutyens. 21 20 (S) Wam Durufle. De orgelwerken (1). 21 Spektakel prog. over de kulturele inó the. NOS: 23.00 (S) Met het oog morgen met om 23 05 Aktual. ow 23.20 De van Wijnen-Hofland v 23 52 Even ontspannen voor het sla gaan yoga. 23 55 Nws1 HILVERSUM III NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.101 NOS-maal. VARA: 19.02 (S; Popre* struktie 20.02 (S) Nashville. 21.02 Jazz en blues. 22.02 (S) (P)Opdog 23.02 (S) Wachten op middernacht (S) Nacht drie-draai 2.02 (S) Help! H werkers in de verzorgende en vei) gende beroepen. 4.02 (S) De rode dl raad (voor nachtwerkers). 5.02 J. Truck, een prog. voor vrachtw. cft ü!IIWJ.HIt'.ll TROS 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bijko men. 7.30 Nws. 7 41 (S) Aktua-ochten- deditie. 8.30 Nws. 8.35 Gym. voor de huisvrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens bij; gesprek en klass.muz. 10.00 (S) Een oude hit in nieuwe snit. 10.30 Nws. 10.33 (S) Toerja-Toernee: Streek-in. 11 45 (S) Cafe-chantant. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 Aktua II 13.00 (S) Gaarne uw mening: commentaren van luisteraars en de ar tiest zelf op zijn-haar nieuws LP. 13.30 (S) Sport na sport, magaz. voor jongens en meisjes. 14.00 (S) Specialiteiten a la carte: muzikaal wens progr. 15.00 (S) Als dat zou kunnen: verzoekplatenpro- gr. met om 15.30 nws. 16.30 (S) Kern punt. OVERHEIDSVOORLICHTING; 17.20 Nederland en de Derde Wereld; een programma van de Voorlichtings dienst ontwikkelingssamenwerking. TROS: 17.30 Nws. 17 32 (S) Aktua-ma- HILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 In de Roode Cirkel: nieuwprogr. (8.00 Nws.) 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 Radioweekblad. 11.00 Nws. 11.03 Johan van Minnen - Ombudsman. 11.15 Even 'terug' draaien, oude gram foonplaten 12 00 Diest - Centraal sprekken. 13.00 Nws. 13.11 Dingen I de dag. 13.30 Een middagje Stoa# dio. een programma vol goede jeJ herinneringen 16.00 Nws. 16.03 8 naar het geluk, monoloog. 16.45 Lia gram.muz. 17.00 (S) Uit het muziej bum van Paul Godwin. RVU: 1) Wetenschap in beweging. II. VA* 17.55 Meded. en SOS-berichten. HILVERSUM III 7.20 Drie op je boterham. 9.03 Pep) drie 11.02 Drie draait op verzoek. 13 Drie tussen de middag. 14.03 De Tl Stokkink-show 16.03 Hitmeesters. 7 Nieuwsberichten. NOS. 7.02 Hel vende Woord. 7.08 Te Deum Laudan 7.30 Preludium. 9.00 Nieuwsberfch NOS. 9.02 Onder schooltijd. 10.00 Ir nationaal Bruckner Festival Linz, 1 (2). 12.00 Pianowerken uit de Ron tiek 12.30 Zangersportret 13.00 In schaduw van de meesters. 13.00 In schaduw van de meesters. 1 Nieuwsberichten. NOS. 14.02 Een natuur. 15.00 In kleine bezetting. 1C Profiel (4). „Achter het nieuws", „de Om budsman", en „Koning Klant" bleken gisteravond de handen ineen geslagen te hebben voor een tweetal programma's over de werkloosheid. Brugsma, Van Minnen en Bosboom zaten keu rig aan een tafel om de zaak te presenteren. Dat was in ieder geval een uitwendig teken van de samenwerking. Voor de rest kreeg men nu niet direct de indruk van een zodanig gigan tisch project, dat de samen vloeiing van een drietal (zeer) volwassen televisierubrieken hen er noodzakelijk voor leek. Dat echter is een kwestie van ondergeschikt belang, maar vooral een zaak voor de betrok ken omroep, de Vara dus. Voor ons was het meer van belang dat het zeker een boeiende uit zending was, die de vraag aan de orde stelde van „hoe het toch kon gebeuren" dat er in ons vaderland op het ogenblik toch maar weer 230.000 werklozen zijn. Men had het in dit eerste' programma kennelijk in het menselijke vlak gehouden. Een kort historisch overzicht, dat in de vooroorlogse criAjaren be gon, werd becommetarieerd door twee mensen uit (de soms barre) praktijk: twee arbeiden die nog wel enige weet hadtw van toen en alle weet van nj Zij spraken in duidelijk ve staanbare, wellicht niet altij evenzeer verantwoorde ta» Voortreffelijke mensen echtó met het hart op de tong. Maj de problematiek die aan de ori werd gesteld vraagt toch d meer. Om economie bijvoè beeld. Het zou mij niet verba» als die in de tweede uitzendii) aan het woord kwamen. De K.R.O. vertoonde een aan éénakters, die waren gelicht J „De mandarijnenkamer", ei blijspel van Robert Thomas, dj al overal in de theaters in dj lande is opgevoerd. Een son iets te kluchtig blijspel. Bij bj kijken ernaar zat men voortdi rend het lot te prijzen dat 1» zo had beschikt, dat het in hij den was geraakt van zulke voa treffelijke actrices en actei^ als Mary Dresselhuys, Plein Touw, Coen Flink en Jeroj Krabbé. Want bij minder tonef kunstig raffinement zou de he zaak ongetwijfeld in elkaar sW ten. Nu beleefde men danig P^. zier aan al die lichtvoetige nöj sens. J HERMAN HOFHUIZE „Sneldammen achter motoren!" Producer Daan Maltha en regisseur René Stokvis van de TROS hebben geweldige pret als dit programmavoorstel is geboren. Ze stel len zich precies voor hoe de beelden eruit moeten zien, al weten ze, dat het frisse idee nooit in werkelijkheid kan worden omgezet. Het is echter wel tekenend voor het uitgangspunt dit hun maandelijks programma „Word ik wereldkampioen?" elke tak van sport kan behandelen voor een programma dat informatief is én leuk om naar te kijken. René Stokvis over het eerste programma dat dinsdag 18 januari werd uitgezonden en over een jeugdige schaatser ging: „Ik ben het er mee eens, dat de jongen meer aan het woord had kunnen komen, dat over hem te veel informatie kwam van Harm Kuipers. Maar vergeet niet, dat die jongen, Geert Kuiper doodzenuwachtig was. Hij zei ook, dat hij van de camera's hinder had ondervonden. Neem een wille keurige volwassen topsporter die televisie gewend is. Die zegt in een minuut wat hij kwijt wil en trekt zich dan van camera's niets aan. Deze jongen was zestien en vraagt zich nog helemaal niet af of hij wereldkampioen kan worden. Harm Kui pers was daar meer positief in". Dat de TROS voor de eerste uitzending het onderwerp schaatsen koos, lang voor de hand, want de samenstellers richten zich op de actualiteit, naar wat er het afgelopen weekeinde aan sport op de buis is geweest. Maltha en Stokvis willen met klem het vermoeden tegenspreken dat hun program ma mikt op topsporters die alleen maar één doel hebben: de top te bereiken. „De ondertitel is „Een jongensdroom", zeggen beiden, al kwam die ondertitel in de pro grammabladen niet voor. Ter toelichting voert René Stokvis aan: „Iedere jongen die met een tak van sport, bezig is, denkt aan beroemde voorbeelden. Ieder voetballertje zou 'cruyff willen zijn, droomt ervan en in die richting zoeken In de uitzending over Gert Kuiper, C-kam- pioen bij de junioren, werd de jongen begeleid door wedstrijdcommentaar, een stemmetje dat de jongen zou horen, alsof hij voor het wereldkampioenschap zou schaatsen. Stokvis: „Nee, dat is met schaat sen zo geweest, die jongen kén wereldkam pioen worden, zoals Harm Kuipers consta teerde. Maar bij een volgende uitzending kan dat heel anders zijn." Boksen In de aflevering van „Word ik wereldkam pioen?", die vanavond wordt uitgezonden, komt een bokser(tje) in beeld. „We maken ons er niet gemakkelijk van af', verzekert Daan Maltha. „Als een bok ser zegt dat hij met plezier de volgende keer een tegenstander in de vernieling slaat, zullen we dat vast en zeker opnemen en uitzenden. Maar we gaan ook in op de gevolgen. Bijvoorbeeld dat iedere bokser na verloop van tijd hersenletsel oploopt, al is dat niet altijd even ernstig." Stokvis: „En ik wil in beeld brengen hoe een bokser er uitziet als hij een stevige klap incasseert: neus, kaak, wang, het zit op zo'n moment mooi scheef, hoewel je dat als kijker meestal niet zo goed ziet Trou wens, ik kan me de mentaliteit niet zo voorstellen, van een bokser die iemand met opzet en bij volle verstand iemand letsel probeert toe te brengen. Je moet zo'n tegenstander toch behoorlijk haten." Entertainment Na de voor alles en ieder gezonde schaats sport, de harde klap van de bokser. Infor matief, maar op een tijdstip dat het hele gezin kan kijken. „Het is familiegericht, ook de ouders van een sportief kind kun nen kijken. Maar het moet wel entertain ment blijven, plezierig om naar te kijken en niet droog-voorlichtend", aldus Stok vis. Autoracen behoort volgens de samenstel lers tot de typische jongensdromen en als dit onderwerp wordt aangepakt, zullen zij er .alles aan doen om een ex-coureur als Jacky Stewart bij te halen. De jongens droom wordt op film gezet, met alle roem en heldendom, maar ook wordt gewezen op de gevaren en de kosten. Maltha: „Aan autoracen zijn grote risico's verbonden en de coureurs die er geld aan overhouden zijn niet talrijk. Voor de meesten kost deze sport alleen maar en stevig ook". Maltha en Stokvis wilden met dit sportpro gramma een „gat in de markt" vullen, maar weten nog niet hoe de komende uitzendingen er precies uitzien. „Je hebt twee, drie afleveringen nodig om tot een definitief programma te komen en we ma ken er in elk geval zes. Welke takken van sport we nog zullen nemen, moeten we bespreken. „Maar", aldus Stokvis, „we denken ook aan schaken. Ik kan me wel voorstellen hoe het eruit ziet als een beken de schaker in een leeg kamertje en zonder aantekeningen en borden en stukken tien partijen uit z'n hoofd speelt. En we zouden een zwemster kunnen ne men, een meisje dat geweldig haar best doet. En dan laten zien hoe iemand als Ada Kok door het zwemmen is gevormd. Je kan je dan afvragen of een kind, dat aan de top denkt, ook op de hoogte is met de gevolgen. De medische aspecten. Is het verantwoord, wat ik doe, dat moet duide lijk ter sprake komen." Daan Maltha en René Stokvis-zijn duide lijk vol goede voornemens en frisse plan nen. Zij bekijken welke sport wat seizoen betreft aan de tijd van uitzending voldoet en of er een snuf van actualiteit in schuilt Elke sport kan daarvoor in aanmerking komen en vinden zij, met Koen Verhoef en Gerard Trebert een bruikbaar onder werp: ze maken het zich niet gemakkelijk. F. J. BROMBERG Renè Stokvis (links) en Daan Maltha, immer druk met „Word ik wereldkampioen?" De mogelijkheden van een Softenon-slachtoffertje. Daarover han delt de Japanse documentaire „Reach for Tomorrow" van 45 minuten die de TROS vanavond op Ned. 1 om 21.50 uur uitzendt., En meer dan de mogelijkheden alleen; de beelden beginnen wanneer een baby zojuist is geboren, maar röntgenfoto's hadden al duidelijk gemaakt dat het gehandicapt door het leven zal moeten. In dit geval is het Takashi, een jongen waarvan de moeder aan het begin van de zwangerschap een slaappil gebruikte die thalidomide (Softenon) bevatte. Het jongetje wordt zonder armen, maar wel met afwijkende levenloze handen geboren. Wat vooral praktisch de gevol gen zijn, wordt chronologisch gevolgd. Gefilmd werd kort na de geboorte van Takashi tot het moment'dat de jongen naar de middelbare school gaat. Voor vals sentiment was in de docu mentaire geen plaats, waaraan de houding van de ouders en de jongen zelf sterk toe bijdroegen. De moeder probeert ook haar aandeel in de rampzalige ont wikkeling in haar gezin zo sterk mogelijk te dragen, blijft de moeder van een kind. De vader buigt zich fanatieker over de problemen; hij geeft praktische val- en evenwichtsoefeningen en bestudeert de catestrofale werk ing van softenon op het ongebo ren kind. Het kind zelf past zich voortdu rend aan, is zich aanvankelijk niet van een handicap bewust, maar wanneer zijn situatie goed tot hem doordringt, geeft hij ervan blijk op jonge leeftijd al bewust te kunnen leven. Hulp accepteert hij niet of nau welijks. Dit wordt heel duidelijk getoond wanneer Takashi in een van de meest ontroerende frag menten probeert zijn schoolpe- tje op te zetten met behulp van het schoolmeubilair. Alle leer lingen van zijn klas zijn allang verdwenen, maar de jongen houdt zijn vertwijfelde pogingen vol dat simpele petje op te zet ten. Is hij daar uiteindelijk in geslaagd, dan verraadt zijn ge zicht niets van de kleine strijd die hij - zoals zo veel vaker - heeft geleverd. Eén moment kan men een vraagteken zetten bij de geloof waardigheid. Dat komt, wan neer de camera registreert hoe de jongen reageert op een par tijtje pesten door mede-leerlin gen. Was die camera nu zo goed verborgen op het juiste moment, of werd een scène „jongetje-pes ten" gespeeld. Moeilijk hierop een antwoord te geven. Gevolgen De documentaire maakte in elk geval de gevolgen duidelijk voor een dergelijk gehandicapt kind, die minder voor de hand liggen. Zo kan het kind een val niet met de armen breken, zal het, door minder evenwichts- correcties niet zo hard kunnen lopen, heeft het voortdurend kledingproblemen. En dat zijn nog duidelijk aan toonbare problemen. De docu mentaire graaft dieper en komt terecht bij opvoeding en trai ning, onder meer om de voeten het werk van de handen over te laten nemen. Dat het jongetje twee keer wordt geopereerd om van zijn aanvankelijk levenloze handen nog enigszins redelijk functionerende ledematen te maken, lijkt bijzaak. Niettemin was medisch gezien van vrijwel het onmogelijke sprake. Een antwoord op de vraag hoe het verder moet met een derge lijk gehandicapt kind, geeft de documentaire niet. Bovendien behandelt de documentaire slechts één gehandicapt kind, waarvan de ouders maatschap pelijk weinig te klagen lijken te hebben. Niettemin zal menig kij ker met normaal geboren kinde ren na afloop er wat langer bij stilstaan dat zij aan een derge lijk rampzalige situatie zijn ont komen. F. J. BROMBERG Takashi en zijn moeder in „Reach for tomorrow". Golden Earring treedt op, morgenmiddag op Ned. 1 om 16.45 uur in Supersonic. de aanslag verder tot een goede afloop leidt, bijzonder groot. Ned. I, 20.15 uur. Simonscoop In zijn rubriek „Simonscoop" zendt Simon van Collem een interview uit met Susan Clark, ter gelegenheid van de Slap stickfilm van Walt Disney „Ap ple Dumping Gang". Voorts worden fragmenten getoond uit „Stille liefde" van René van Nie en de lievelingsfilm van Anton Geesink, die in de vorige afle vering moest vervallen. Ned. I, 21.05 uur. Puzzeluur In het Puzzeluur van de AVRO presenteert Ruud ter Weuden weer twee spelletjes: Micro macro, waarin het reactiever mogen van de kandidaten wordt getest en Tele—Cross, waarin een kruiswoordpuzzel moet wor den opgelost. Ned. II, 20.25 uur. Ruud ter Weyden presen teert „Puzzeluur". De vijfde aflevering van „Ed ward VII", met de ondertitel „Honderdduizend maal wel kom" speelt in de jaren 18621864. Door de dood van' prins Albert wil koningin Vic toria, die zich bijna geheel uit het openbare leven heeft terug getrokken, het huwelijk van kroonprins Edward met prinses Alexandra van Denemarken doordrukken. Dit gebeurt ten slotte in St. George's Chapel te Windsor. Prinses Alix weet met haar schoonheid en charme de harten van de Britten te win nen. Het jonge paar vervult een groot aantal onofficiële plich ten en wordt daardoor erg po pulair, wat tot nieuwe spannin gen leidt met koningin Victo ria. Bertie en Alex verwachten hun eerste baby. Ned. II, 21.25 uur. Pepper Een onbekende doodt per onge luk de verkeerde: niet de man die hij wilde treffen, maar diens chauffeur. Het 12—jarige doch tertje van de man die gedood had moeten worden is de enige getuige van de aanslag; ze werkt niet mee aan het onderzoek, bang als ze is de moeilijkheden rond haar vader te vergroten. Omdat Pepper zich met de zaak gaat bemoeien, is de kans dat Susan Clark, in Simonscoop over „Apple Dum Gang

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2