Mary Dresselhuys in
DeMandarijnenkamer
tr
BEELD
SPRAAK
TERUGBLIK
vT
EUSON ZOEKT NIEUWE TOEKOMST IN AMERIKA
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURAN"
MAANDAG 14 FEBRUARI 1977 PAGINAl M
VOOR DE AVRO
HET JAAR VAN
HOLLANDS GLORIE
Met een 12-delige hoorspelserie en
een eveneens 12-delige tv-serie, bei
de naar het boek van Jan de Hartog,
moet dit jaar voor de AVRO een
Hollands Glorie-jaar worden. In elk
geval zit er een stuk persoonlijk
succes in verdisconteerd van Dick
van Putten, de bewerker en de re
gisseur van de hoorspelserie. Hij
liep tien jaar geleden al met dit
plan bij de directie binnen, maar er
moest nog heel wat water naar de
woelige baren stromen voor het
grootzeil kon worden gehesen op
deze aloude bestseller van Jan de
Hartog, vol zeebonken op zeebenen.
Dick van Putten: „Het is uiteindelijk een
machtig boek en zo Nederlands ook. Ik denk
-dat er zo'n half miljoen exemplaren van dit
boek in Hollandse huiskamer staan. Achteraf
heb ik er geen verdriet van dat mijn idee tien
jaar geleden geen gehoor vond. Het was toen
een kwestie van rechten, die veel gemakkelij
ker kwam te liggen, toen Walter v.d. Kamp
als regisseur begeesterd raakte voor een tv-
versie. Als radioman moet ik het honderd pet.
van het geluid hebben en daarvoor zijn de
mogelijkheden nu een stuk beter dan destijds,
als je alleen al nagaat dat ik nu met stereo
kan werken wat tien jaar geleden niet moge
lijk was. We zijn de geluiden zo veel mogelijk
ter plaatse wezen halen. De radioserie staat
geheel los van de tv-serie. Voor Walter v.d.
Kamp noch voor mij bestond er enige reden
een vorm van samen-doen te vinden, omdat
radio en tv twee verschillende media zijn. Los
van elkaar zijn we tot verschillende rolbezet
tingen gekomen. Voor mij telt vooral de stem
van de acteur of de actrice, voor Walter
overwegend toch het uiterlijk. Maar wel zijn
onze geluidsmensen met de speciaal voor dit
doel gekochte sleper „Holmvik" met de tv-
ploeg meegevaren naar de Ierse zee om daar
het bulderen van de golven, het huilen van
de wind en het stampen van de stoomboot
op de band te zetten, zo gaaf mogelijk naar
het origineel van natuur en techniek. Die
geluiden hadden we niet alleen nodig om dit
hoorspel de gewenste couleur locale te geven,
maar ook om de hoorspelspelers in de juiste
sfeer te brengen bij het maken van de opna
men in de studio. De mensen van de techniek
fungeren bij een hoorspel als de smaakma
kers van de serie. En dat kon al bijna niet
meer mislukken, omdat de Ierse zee juist in
die dagen het hevig op zijn heupen had en
de mensen van de techniek zeeziek zijn thuis
gekomen. Ziedende stormen zullen de luiste
raars dan ook niet bespaard blijven. De hoor
spelspelers moesten soms vragen om mati
ging, omdat zij boven het gebulder uit zich
niet verstaanbaar konden maken. Aan de
andere kant waren zij er erg blij mee, omdat
zij uiteindelijk tientallen dagen hun werk
moeten doen in de glazen kooi van een studio,
goeddeels verstoken van de buitenwereld. Zij
moesten zich zeebonken kunnen voelen om de
juiste toon aan te houden. Zonder het geluid
van de ziedende zee zouden zij al te gemakke
lijk vervallen tot huiskamerpraat en dat heeft
Jan de Hartog niet bedoeld. Aan het einde
van elke opnameweek waren we met ons allen
afgeknoedeld. Om de nodige expressie in je
stem te leggen, moet je een innerlijke kracht
opbrengen, die je eigenlijk niet kwijt kunt. En
dat is stukken vermoeiender dan wanneer je
die kracht gebruikt om bijv. een boom om
te hakken. Als regisseur moet ik er voortdu
rend voor zorgen, dat die expressie op niveau
blijft, niet wegzakt. Ongeveer hetzelfde pro
bleem ondervond ik bij de bewerking van dit
boek. Om de bedoelingen van de Hartog
hoorbaar te maken moest ik tekst bijschrij
ven, maar dat moet je dan wel zo doen, dat
het echt Hartog blijft. Al te gemakkelijk
verval je in je eigen stijl, vooral omdat ik zelf
ook hoorspelen heb geschreven, zoals destijds
„Ontmoeting op Margraten". Ik blijf in radio
Marijke Merckens en Piet Romer, twee hoofdrollen in de
hoorspelserie „Hollands Glorie'
Links Dick van Putten, bewerk-regisseur, en de twee mensen
van het geluid, Fred de Beer en Leon Dubois
geloven. Op de tv moet je genoegen nemen
met wat je ziet Bij een hoorspel kun je de
ogen dicht doen en zelf het verhaal visueel
invullen, zodat zo'n hoorspel heel wat dichter
bij een luisteraar komt te staan dan een
tv-spel bij de kijker".
Het volkse epos „Hollands Glorie" biedt lezer
en/of luisteraar innerlijk veel te beleven. Het
gaat om de geschiedenis van de eenvoudige
vissersjongen Jan Wandelaar, een pientere
jongen die na het plegen van een huzarenstuk
je een stuurmansstudie mag volgen. In de
schoolbank maar ook buitengaats weet hij
van wanten, maar op zijn levensweg ontmoet
hij overal de hinderlijke heer Kwel, wiens
wandaden als een schaduw over het leven van
Jan Wandelaar hangen. Tenslotte raakt Jan
in de situatie, dat hij Kwel in zijn vingers
heeft, maar zijn even ruig als ruimhartig
zeemanshart brengt hem tot een grote verge
vingsgezindheid.
Denkend aan Jan Wandelaar zag Dick van
Putten de mens en de acteur Piet Römer voor
zich als de ideale vertolker. De stem van Piet,
de buigingen daarin veraden een vriendelijke
rondborstigheid, die Jan de Hartog aan Jan
Wandelaar toedichtte. Walter v.d. Kamp zag
het voor zijn tv-serie veeleer in Hugo Metsers
en die had daarmee op zijn manier ook gelijk.
Voor Nellie Dijkmans had Dick van Putten
het liefst Marijke Merckens en Walter Teuntje
de Klerk, terwijl Canci Geraerds als Riekie
Kiers bij Dick het won van Walter's voorkeur
Josine van Dalsum. Bijaldien wist Dick van
Putten voor zijn hoorspel ook mensen als
Sacco v.d. Made, Cor Witschge, Jan Blaaser,
Gees Linnebank en Jan Borkus te strikken.
En omdat er niets boven „echt" gaat, haalde
Dick van Putten de wasechte kapitein J.
Versteeg boven water voor nautische advie
zen, o.a. voor gegevens over het stuurmans
examen in het jaar 1908, dat Jan Wandelaar
moest afleggen, en nam hij de rasechte domi
nee J. ter Haar-Romany in de arm voor de
reguliere gebeden van een huwelijksplechtig
heid.
Terwijl de teksten gerepeteerd en gezegd wor
den in het glazen huis van de studio, zorgen
de technische mensen Fred de Beer en Leon
Dubois voor de geluiden van zeemeeuwen,
klotsend water, stampende schepen, wilde
wind en havenherrie. Al deze geluiden op
aparte banden komen uiteindelijk terecht op
de moederband, die op 10 maart in eerste
aflevering de ether ingaat. Intussen ziet de
vroegere acteur Hero Muller, die door de
AVRO als producent is aangesteld, er op toe,
dat het door hem vooraf zorgvuldig in schema
gezette werk binnen en buiten de studio voor
de wind blijft gaan. Dit vergt constant denk
werk, bedoeld om averij te voorkomen. Het
hoorspel vaart er als creatie wel bij, wanneer
de concrete kanten van de studio-arbeid voor
af in kannen en kruiken gegoten zit.
Piet Römer, voorzien van een professorale
leesbril met halve glazen en met in zijn stem
de ruigheid van het eeuwig deinende water:
„Hier in de studio voel ik mij Jan Wandelaar.
Dat is je vak, met je stem een persoon te
verbeelden. Een hoorspel is ook theater, illu
sie. Die bestaat voor mij als ik hieraan werk
en voor de luisteraar straks aan de radio. Om
in de juiste sfeer te kunnen blijven werken,
spelen voor mij de geluiden een belangrijke
rol. Ik ga elke ochtend als Jan Wandelaar
naar de studio en 's avonds als Piet Römer
weer naar huis".
Rijksgenoot Euson, destijds naar
ons land gekomen om als zanger
van het luisterlied in de prijzen en
de pecuniën te vallen, is momenteel
ten prooi aan een lichte teleurstel
ling.
Euson: „In Nederland gebeurt er op het ge-
bied van de easy-listening niets. Men interes
seert zich hier helemaal niet voor dit genre.
Bij de media in Hilversum vinden ze, dat ik
maar disco-muziek moet gaan maken. En dat
weiger ik. Het is ook erg frustrerend dat je.
altijd aangewezen bent op programma's als
„Toppop", waar je eigenlijk niet helemaal tot
je recht komt. In Amerika zijn er speciale
stations die alleen mijn soort muziek uitzen
den".
Kort en goed, Euson is bezig afscheid van ons
te nemen. Hij houdt het hier voor gezien. Hij
heeft de koffers al klaar staan. Binnenkort
vertrekt hij naar Amerika. Daar vormt easy-
listening een genre, waarvoor een aparte top-
50-lijst bestaat. Euson vindt, dat hij daar ook
op hoort met zijn vele prijzen op festivals,
zowel in Bulgarije als in Zuid-Amerika. Hij
kan niet zeggen, dat de waardering voor zijn
werk in ons land aan hem voorbij ging. Hij
produceercfe bij Polydor zeven elpees, waar
van hij voor „Life is on my side" goud kreeg
en „Both sides now" op de toptien zag belan
den. Intussen staat een nieuwe elpee op sta
pel, „Midnight Blue" geheten, waarop werken
van Melissa Manchester, Janis Ian, Cat Ste
vens, Albert Hammond en Hal David. Euson
schrijft ook zelf composities. Van zijn hand
zijn „Life is on my side" en „She had always
loved me".
Euson heeft vorig jaar al enkele weken in
Amerika doorgebracht. Hij sprak daar met
mensen van grote studio's en maatschappijen,
die zich specialiseren in het easy-listening-
werk.
Euson: „In Amerika zijn de nmgelijkheden
veel groter dan hier, bijv. op het gebied van
de produktie. Ik ben natuurlijk wel tevreden
met mijn eigen platen hier, maar die zijn niet
zo goed als ze zouden kunnen zijn. In Ameri
ka kun je beschikken over gespecialiseerd
vakmanschap voor dit werk, mensen ook die
weten welke richting ze je uit moeten sturen
om het volle profijt van je talent te kunnen
trekken. In Amerika ga ik ook op zoek naar
goed materiaal. Dat is daar ruimer voorhan
den dan hier, ook al introduceerde ik hier wat
in Amerika al een zeker niveau had. Het Ned.
publiek hoeft echter niet bang te zijn, dat ik
het zal vergeten. Het heeft mij ook nooit in
de steek gelaten. Ik ga er van uit, dat de
platen, die ik in Nashville maak, ook Neder
land zullen bereiken".
Euson: „In Amerika hebben ze speciale
vakmensen voor easy-listening-zang"
NEDERLAND I I DUITSLAND I
18.15 Wij en het weer, let 3
NOS
18.45 De Bereboot
18.55 Journaal
KRO
19.05 Fllntstones, tekenfilm
19.30 Pa Pinkelman, TV-terle
20.00 De Mandarijnenkamer, TV-
komedie
NOS
21.35 Journaal
KRO
21.50 Een brief uit Libanon
22.35 Symbiose
NOS
22.39 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Informatie voor Surinaamse
Nederlanders
18.55 Journaal
VARA
19.05 Tommy en Charlie, TV-serle
(afl.4)
19.30 Seniorenshow
NOS
20.00 Journaal
VARA
20.25 Het leven van Paul Gauguin,
afl. 2
21.25 Retteketet kukeleku
21.30 De werkeloosheid
22.30 leder zijn deel, afl. 7
NOS
22.55 Journaal
17.55 Journaal
18.00 Nieuws uit Noordijnlam
Westfalen
18.10 Eddie's vader, TV-serle
18.40 Julia von Mogador
19.45 Bombastus Ballmann
20.00 Journaal
20.15 Panorama
21.00 Alles of niets
21.45 Persvrijheid in de der^
DUITSLAND
18.20 4 4 Wlr, quiz
19.00 Journaal
19.30 Stad zonder inwoners
20.15 Kinderen kinderen
21.00 Journaal
21.15 The last Warrior, speelfll
(1969)
23.00 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 De Wombles
18.05 Klein klein kleutertje
18.20 Twee kinderen in Afrl^
TV-serle, afl. 1
18.45 Open school
19.15 Sporttrlbune
19.45 Journaal
20.15 Rad van fortuin, quiz
21.00 van oude mensen, de d
gen die voorbijgaan, TV-serle, tl
21.50 Journaal
22.10 Autobiografy of a princes,
speelfilm (1975)
NEDERLAND
10.45 Schooltelevisie
DUITSLAND I
10.00 Journaal
10.05 Draaischijf
10.20 Trefpunten
11.05 Alpendocumentaire
12.05 Panorama
12.50 Persoverzicht
13.00 Journaal
16.15 Journaal
16.20 Marokko, documentaire
DUITSLAND II
16.30 Mozaïek
17.00 Journaal
17.10 De grote blauwe knil
jeugdjournaal
17.40 Draaischijf
BELGIE
NEDERLANDS
André van den Heuvel in „leder zijn deel", Ned. II om 22.30 uur
De KRO zendt vanavond vier
taferelen uit van „De Mandarij
nenkamer", een blijspel van Ro
bert Thomas, vertaald door Ma
ry Dresselhuys die een hoof
drol speelt en A. Viruly. De
vier tafeleren „Het lam en de
tijgerin", „Een hen en twee ha
nen", „Een kip om te plukken",
en „Katje of katertje" spelen
zich af in de mandarijnenka
mer, een kwasi-Chinees inge
richte kamer in een hotel in
Parijs. De vier verhalen, die elk
een afgerond geheel vormen,
hebben behalve die kamer ndg
een overeenkomst: ze laten zien
hoe de mens die zich laat mees
lepen door ijdelheid, hebzucht
of egoïsme, gemakkelijk te be
dotten is.
Ned. I, 20.00 uur.
Pinkelman
Aan het begin van de aflevering
Pa Pinkelman en Tante Polle-
wop bevinden de stripfiguren
zich aan een welvoorziene dis,
waarmee de eerste van drie
wensen in vervulling-is gegaan.
De tweede wens is een vervoer
middel, „want van al die levens
middelen doet een mens ook
geen kennis en algemene ont
wikkeling op". Men trekt naar
China, „waar weinig cafés en
vreemdelingenverkeer" zijn.
Met de Dalai Lama heeft met
name tante Pollewop het te stel
len.
Ned. 1,19.30 uur.
Libanon
Zoals eerder gemeld zendt de>
KRO de film van George Sluizer
uit „Een brief uit Libanon: a
reason to go". Sluizer keerde na
twee, jaar naar Libanon terug,
waar hij onder meer twee Pales
tijnse, bevriende gezinnen op
zocht. Wat van hen is geworden,
na twee jaar burgeroorlog in
een gedeeltelijk verwoest Bei
roet.
Ned. I, 21.50 uur.
Hanekraai
Onder het kopje „Retteketet Ku
keleku" zendt de VARA een se
rie mini-reportages uit over al
lerlei opmerkelijke regionale
wedstrijden. Vanavond komt op
het scherm een hanekraai-wed-
strijd in Mesch, Zuid-Limburg.
Ned. II, 21.25 uur.
Werkloosheid
In samenwerking tussen de re
dacties van Achter het Nieuws
en de Ombudsman komt de VA
RA vanavond en maandag vol
gende week met twee uitzendin
gen over werkloosheid, nu en in
de toekomst. Vanavond wordt
duidelijk gemaakt hoe de huidi
ge toestand is gegroeid en hoe
onzeker de naaste toekomst is.
Ned. II, 21.30 uur.
HILVERSUM I
18.00 (S) Daar waar de molens staan:
muzikale rondreis door Nederland. P.P.:
18.19 Uitzending van de Christelijk His
torische Unie. EO 18.30 Nws. 18.41 (S)
De grote opdracht: zending en evange
lisatie. 19.00 (S) Ronduit: muzikaal en
informatief programma voor jongeren.
19.40 (S) De Bijbel open: Bijbelstudie
20.00 (S) Ga er eens voor zitten: fami
liaal programma. 21.15 (S) Avondslui
ting. NOS: 21.30 Merkwaardige beest
achtigheden in het Dierenrijk: onthut-
Nws. NCRV: 22.40 (S) Hier en nu. VOO:
22.55 (S) Muziek en informatie. 23.55-
24.00 Nws.
iillVHiH'li™
18.00 Nws. 18.11 (S) Hier en nu. Aan
sluitend: Makro: sociaal-economische
rubriek. 18.40 (S) Muziek in vrije tijd
(19.00-19.10 P.P.: Uitzending va'
Katholieke Volks Partij). 19.45 (S)
uw instemming: Lied van de w»
20.00 Nws. 20.05 (S) BBC Symfcn
Orkest en zangsolisten: Le chateau
Barbe Bleue. op. 11, Bela Bartok.M.07
(S) Duo voor viool en cello. op. 7
Zoltan Kodaly. 21 35 (S) L.terama 221:
(S) Parken en woestijnen. Bundel gt
dichten van M. Vasalis. door haarza
voorgelezen. 22.35 (S) Zoon vindt vr
of: De dag dat Richard Tauber z
hoorspel. NOS: 23.00 (S) Met het
op morgen, met om 23.05 Aktualiteitt
overzicht. 23.20 Den Haag vandaag
23.52 Even ontspannen voor het sli
gaan..., yoga. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De Va'katurebank. 18.10
NOS-maal. AVRO: 19.02 (S) Let's t>
again. 2002 Radiojournaal 20.05
Superclean Dreammachine 21.02 (S)
Negen-uur jazz show. 22.02 Radii
naai. 22.05 (S) Blues, ballads en
23.02 (S) Candlehghtshow.(0.02-C
dioiournaal). EO: 1.02-7.00 tSI T
HILVERSUM I
AVRO: 7 00 Nws. 7.02 (S) AVRO-klok.
(7.30 Nws. 7.41 Radiojourn.) 8.30 Nws.
8.36 Gymn. voor de huisvrouw. 8.45 De
Groenteman. 8.50 Morgenwijding. NOS:
9.00 Spiegel van Belgiè. AVRO: 9.30 (S)
Gevarieerd: klass. muz. 10.00 Radio
Lawaaipapegaai. 10.10 Arbeidsvitami
nen. (10.30 Nws. 10.33 Radiojourn.)
11.30 (S) Kritiek op kritiek. 12.26 Me-
ded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.41 Radiojourn. 13.00 Knipperlicht.
13.25 Beursplein 5. 13.30 "n Middagje
AVRO: muziek, inform, en service met
om 15.30 Nws. en om 15.33 Radiojourn.
17.00 Voor ons gemaakt (door ons
gekraakt....) kinderprog. OVERH.
VOORL: 17.20 De Nederl. Antilliaanse
letterkunde. AVRO: 17-30 Nws. 17.32
Radiojourn. 17.50 (S) Met muziek op
HILVERSUM tl
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
Het levende woord. 7.25 Badinerie. 7.54
Overweging. 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8.30
Aubade: klass. muz. 9.00 De Letter M.
gevar. prog. (9.30 Scheepspraat. 9.35
Waterstanden. 10.30 Schoolradio. 11.30
Ouder worden we allemaal, bejaz
prog. 12.00 Vijf tellen na
VOORL: 12.49 Uitz. voor de landtx
KRO: 13.00 Nws. 13.11 Echo magazirj
13.40 Vreemdeling in mijn Vaders Hw
14.00 Schoolradio. 15.00 In de wachttji
mer 16 00 Nws. 16.03 Spreekuur K~'
17.00 Het zal mijn tijd wel duren, Klarl
beeld. 17.20 (S) Eurolicht 17.40 Inforr
uit de regio. 17.55 Meded.
HILVERSUM III
12.03 (S) VARA'S zoekplaatje. 14.031
Spitsbeeld. 16.03 (S) De LP-top 20
de TOP LP. 17.03 (S) Alfred Lagari
n >'i a :wi i awj
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Capricd
kamermuz. 9.00 Nws. 9.02 Aktuaklaij
beeld. 9.30 Van heinde en verre. 10)
(S) Opus tien tot twaalf.12.00 (S) InU
mezzo. 13.00 (S) De meest verkoc"
klassieke tien. 13.30 (S) Koren er
sen. 14.00 Nws. 14.02 (S) Made ii
radioportret 14.30 (S) Guitariteil
15.00 (S) Belcantorium.
Wat mij eerlijk gezegd hogelijk
heeft verbaasd is, dat noch de
KRO noch de NCRV zaterdag
avond enige aandacht besteedde
aan het overlijden van prof. dr.
L. J. M. Beel. Het NOS-journaal
had het bericht natuurlijk wel,
maar wist verder toch ook niet
meer op te brengen dan wat
indifferente beelden uit het le
ven van de staatsman. Inmid
dels gaat het hier om het ver
scheiden van een politicus, die
in het maatschappelijke leven
van het Nederland van na de
oorlog gedurende drie decennia
een rol van enorme betekenis
heeft gespeeld en invloed heeft
uitgeoefend op menig beslissend
moment in de contemporane va-
derlandse geschiedenis. Ik
vraag mij werkelijk af tot welke
graad van importantie men het
in dit land gebracht moet heb
ben om in geval van overlijden
door de televisie ook maar
enigszins behoorlijk te worden
herdacht. Waarschijnlijk moet
men er een getalenteerd schaat
ser voor zijn geweest Henk van
der Grift, jaren geleden wereld
kampioen op de gladde ijzers,
werd tenminste, zaterdag nog bij
zijn (naar ik hoop van harte
hoop nog lange) leven geëerd
toen Ard Schenk persoonlijk
met hem terugzag op zijn glo
rieus verleden.
De schaatswedstrijden in Heer
enveen werden door de NOS
overigens voortreffelijk versla
gen, met gebruikmaking van al
lerlei wonderlijke Honeywell-
elektronische snufjes. De techni
sche mensen, die het allemaal in
handen hadden, verdienen be
slist een compliment, want zoals
iedereen weet, moest het alle
maal in alle haast en vrijwel
l'improviste gebeuren. Je kon
overigens, dunkt mij als volsla
gen leek, wel merken dat Ard
(nu een prima reporter) en
Keesssie duidelijk aan de kant
stonden. Waar weer tegenover
stond, dat ik me uitstekend gea
museerd heb met de Spanjaard
Antonio Gomez die zich dan wel
niet naar een overwinning,
maar wat mij betreft wel naar
een heiligverklaring toeschaats-
te. En natuurlijk ook wel dege
lijk met onze Amerikaanse
vriend Heiden, die namens ons
allen wraak nam op de Noren.
Behalve het schaatsen werden
zaterdag ook de ontwikkelingen
op het stakingsfront goed bijge
houden. In het NOS-journaal
onderbrak Joop van Zijl, na een
telefonische interventie van bui
tenaf, zelfs het voorlezen van
het nieuws, om ons rechtstreeks
te verbinden met het SER-ge-
bouw in Den Haag, waar Bob
de Ronde praktisch voor de
deur van de vergaderzaal lag,
als ging het om de afloop van
een zware bevalling, wat trou
wens in zekere zin ook het geval
was. Ook „Hier en Nu" was
present en beide voorzitters Van
Veen en Kok, bleken best bereid
om ons van de stand van zaken
op de hoogte te houden. Daar
heb je dan ondermeer televisie
voor.
Aad van den Heuvel pakte deze
keer het thema: „De baas spe
len" aan. Samen vooral met An
dré van der Louw, burgemees
ter van Rotterdam. Zeker geen
uitgesproken autoritair man, en
dus in alle opzichten op zijn
plaats. Het ging in deze uitzen
ding kennelijk minder om 1
thema dan om het leven van d'
man. Waar geen enkel bezwasj
tegen kon worden ingebré
want Van der Louw is t
stekend verteller. Het thei
werd trouwens krachtig uitg
werkt door Ton van Duinhove
die tot mijn groot genoege
weer aan de telefoon was.
Gisteravond konden wij leret
hoe wij, 58 miljoen Nederlas
ders, in de loop der eeuwen ove'
misdaad en straf hebben g«!
dacht Er bleek hoofdzakeliji
uit deze aflevering dat wij in hf
verleden het een en ander het
ben afgemarteld, vooral ook i
de bedrijvende zin van he
woord.
En in „Zienswijze" werd gesprc
ken over de traditionele God-'
voorstellingen zoals die door d
eeuwen heen in het Christel
dom hebben bestaan en over d
vraag, welke betekenis er doo
de moderne mens nog aa'
wordt gehecht." „God, wat va'
er van te zeggen?" Gehoord d
hooggestemde gedachtenwissf
ling die Jack van Belle ontkf
tende, bleek dat nog heel watt
wezen. i
Herman Hofhuiz»