Tijd stond even stil bij mijnramp TELEVISIE VANAVON TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MAANDAG 7 FEBRUARI 1977 pagin: ZELFS DE PAUS KON NIET OM PAUL GAUGUIN HEEN Paul Gauguin (1848-1903) schilderde niet alleen, maar leidde ook een schilderachtig leven, althans voor de buitenstaander en voor hen die gaarne romantiseren, want zijn even woelig als wellustig bestaan eindig de in de dood in volstrekte een zaamheid, nadat hij zich had ver gooid aan verf en vrouwen. Een troosteloos leven vanwege zijn hang naar het onbereikbare, maar oppervlakkig en pic turaal bezien schilderachtig, omdat het helde re, zuidfranse licht hem niet voldoende tinten bood voor zijn fauvistisch palet en omdat hij naar de Zuidzee-eilanden uitgeweken met Ta- hitiaanse schonen het leven sleet. Een hele verleiding voor de afdeling kunst/drama van het derde Franse tv-net om samen met Gau- mont-films eens zwoel uit te pakken, toen eenmaal besloten was het leven van deze schilder in een gespeelde documentaire op het scherm te zetten, hetgeen in Frankrijk is gebeurd en Engeland binnenkort te gebeuren staat. VARA-tv begint er vanavond mee (Ned. II om 20.25 uur) en trekt er tot en met 14 maart wekelijks een uur voor uit Koqs VARA-tv nu voor deze produktie vanwe ge de belangrijkheid van de schilder of mikt men op kijkdichtheid door een levensverhaal dat het gemoed aanspreekt? Trees Hazelfhoff, altijd op zoek naar goed werk in het buitenland: „Gauguin is een belangrijke schilder, maar ik werd in deze produktie vooral getroffen door de wijze waarop dit schildersleven is gedramatiseerd. Meestal moet je daarvoor bij de Engelsen of bij de Duitsers zijn. Dit keer zijn het dan Fransen. Je krijgt niet alleen een overzicht van dit leven, de menselijke kant van de zaak, maar evenzeer een tijdsbeeld voorgezet En uitzonderlijk goed vind ik het gebruik van de tv-techniek om de kleurige schilderijen op het scherm te brengen. Men krijgt de opbouw, het ontstaan van de schilderijen te zien. Op kleu- ren-tv levert dat unieke reprodukties op, maar ook in zwart-wit krijgt men een goed beeld van het coloristisch vermogen van deze schil der, die met scherpe contouren werkte, wat zich natuurlijk beter leent voor tv dan bij voorbeeld een impressionistische schilder die vagere vlakvulling biedt En wat de acteur Maurice Barrier doet in de rol van Gauguin, eerst als mannetjesputter van de marine, later als behendige beursman en via het schilder schap naar de trieste afgang, daar heb ik de grootste bewondering voor. Dit levensverhaal biedt kunst educatie, informatie en ver strooiing tegelijk, precies wat de minister in de omroepwet voorschrijft en wat voor mijn gevoel de kijker verlangt". We hebben enkele delen van deze produktie gezien en kunnen het in grote lijnen eens zijn met Trees Hazelhoff, zij het dat de Fransman op het punt van de amour zijn eigen aard nimmer zal verloochenen en daar fraaie trek jes van in beeld brengt, zodat oog en hart in gelijke mate bediend worden. En dit alles dan ook nog gezet in tinten en halftinten, die de kleurbezeten Gauguin tot in zijn ziel be heersten, vooral als er in flitsen dromen wor den geprojecteerd, zoals een man als hij die gehad moet hebben. Gauguin leefde de eerste zeven jaren van zijn leven in Lima, Peru, zeer belangrijke jaren, omdat hij in deze meest gevoelige levensperio de te maken kreeg met de subtropische zifting van het zonlicht. Zijn grootmoeder gedroeg zich als een feministe. Het moet welhaast zo zijn, dat hij van haar de opstandigheid en vrijheidslievendheid erfde, die hem nogal wat problemen berokkenden, toen hij later terug met zijn moeder in Frankrijk een streng-kath- olieke opvoeding ontving in een internaat. Deze discipline drukte inzoverre zijn levens wandel, dat toen hij eenmaal volwassen was geworden onder invloed van zijn voogd een baan in het beurswezen zocht, die zo lucratief uitpakte, dat hij een fraai Deens meisje huw de, die hem vijf kinderen schonk en die hij steeds rianter kon huisvesten. Dit meisje, deze vrouw, voelde zich verguld als hij beursverko- pen meed om haar uit te schilderen, want Gauguin's liefhebberij bestond in het navol gen van wat de grote schilders van zijn dagen, o.a. Vincent van Gogh en vele andere verte genwoordigers van de toen nieuwe kunst der- ismen aan kleur, vorm en picturale bevlogen heid op het doek wierpen. Gauguin ging steeds minder naar de beurs. Financieel deer de hem dat niet in het minst Zijn gewiekste kijk op zaken stelde hem in staat de handel in stukken naar zijn hand te zetten. Zijn Deense vrouw Mette beschouwde hem als een lot uit de loterij, omdat hij haar een riant bestaan kon bieden en tegelijk zijn liefhebbe rij kon uitvoeren. Tenslotte kwam Gauguin helemaal niet meer op de beurs. Dat brak hem en zijn gezin op, toen de beurs op zeker moment instortte. Gauguin werd zo armlastig, dat naar een bescheidener woning moest wor den uitgezien. De Deense Mette kwam tenslot te financieel zozeer in het nauw, dat zij uit ergernis over haar man met haar kinderen haar toevlucht zocht bij haar ouders in Ko penhagen. Gauguin reisde haar na om haar tot andere gedachten te bewegen, maar be reikte niet meer dan dat zijn oudste zoon Clovis met hem terugkeerde naar Parijs. Gauguin, intussen vertrouweling van de Parij- se schilderswereld van die dagen, brak met Frankrijk, omdat zijn dromen hem een tro pisch Ideurengamma voor ogen toverden, waarbij vergeleken Zuid-Frankrijk een wazig perspectief leek. Hij verkeerde op vriend schappelijke voet met van Gogh, maar kreeg hooglopende ruzie, omdat beiden op de top pen van hun artistieke potentie vertoefden en omdat Gauguin zinnelijker tinten zocht dan de au fond Hollander Van Gogh zich voor ogen kon brengen. Op Tahiti schilderde Gau guin op een manier, die men later fauvistisch (dierlijk) zou noemen, een zielsdiepe bezeten heid van kleuren, licht zonder schaduw. Hij zocht het monumentaal primitieve, gevat in scherpte contouren, vlakken die in de klem- hun kracht vonden, het alles overwoekerende schilderkunstige, de uitbarsting van het leven in wellustige tinten, waarvoor de kunstbe schouwers geen ander woord hadden dan „dierlijk". Zijn persoonlijke leven hield daarmee gelijke tred. Verstoken van vrouw en gezin, van wie hij verlangde dat zij hem zoudenvolgen op zijn weg als schilder, wist hij Tahitiaanse schonen als idolen aan zich te binden. In het warrige leven, dat hij leidde, verlieten ze hem ook weer. De ellende, die hem dat berokken de, werd doorgeschoten door tal van oplevin gen, waarin tientallen van de meest fraaie werken ontstonden, die hem doen kennen als een groot schilder. Trees Hazelhoff: „Ik vind dat de Fran sen dit schildersleven op prachtige wij ze hebben gedramatiseerd". Een liederlijk leven of ook niet, geslachtsziek op zeker moment, schiep hij nochtans doeken als „Waar komen wij vandaan?" en „Wij groeten u, Maria", welk laatste werk op een Vaticaanse tentoonstelling van christelijke kunst heeft gehangen in 1950 en waarin hij de relatie van Maria met Christus met zulk een eerbied in ongezeefd licht zette, dat zelfs de paus er niet omheen kon. En dat schijnt nu ook te gaan gebeuren met deze Franse tv-serie op VARA-tv. Maurice Barrier in de rol van de kleurbezeten Gauguin. Zelfportret van Paul Gauguin op 48-jarige leeftijd. Het zeventiende deel van „De tijd stond even stil" gaat over de mijnramp bij Lengede. Op 24 oktober 1963 breekt, om acht uur 's morgens, een dam in de ijzerertsmijn van het Westduitse Lengede. Een half miljoen kubieke meter water en modder overspoelt 129 mijnwerkers. Hiervan weten zich 79 man in veilig heid te stellen; 50 mijnwerkers worden vermist. Drie dagen later worden klopsignalen gehoord en via een koker worden op 1 november drie mijnwerkers gered. Zeven november komen nog eens elf man naar boven. Voor de overlevenden beginnen dan pas de echte moeilijkheden. Ned. I, 20.24 uur. Vluchtroute Uit de Franse filmserie „Vluch troute" brengt de NCRV van avond de aflevering „Francois". Deze Francois heeft een hotel in het Franse dorp Las Ilias. Het dorp is door één bergweg ge scheiden van de Spaanse grens. In zijn hotel heeft Francois een groep Duitse soldaten ingekwar tierd gekregen. Niettemin helpt bij vluchtelingen de grens over naar het vrije Spanje. Ned. 1,19.45 uur. Operaconcours De NCRV zendt vanavond de derde van zes voorronden uit van het Internationaal Opera Televisie Concours. P^halve deelnemers uit Polen en Enge land komen voor de camera uit Nederland Ronald Burger, An- nelies Post en het ballet van het Brabants Conservatorium uit Tilburg. Vooral deze uitzending levert enkele heel goede kandi daten op. Rieke van Epen en Jan van der Waart presenteren. Ned. I, 21.50 uur. Tommy In de Engelse tv-serie „Tommy en Charlie" moet een onderko men voor Tommy worden ge vonden, maar de man voelt niets voor een bejaardentehuis. Vera en Brian willen tóch met vakantie. Heeft vriend Arthur misschien een goede slaapgele genheid? Ned. II, 19.04 uur. I?TTH-Tf37P« ■.llim>T?ÏÏH Teleac 18.15 Wij en het weer, les 2 NOS 18.45 De Bereboot 18.55 Journaal NCRV 19.04 Mini-voetbalshow 19.59 Vluchtroute, TV-serie 20.24 De tijd stond even stil (mijn ramp Lengede 1963) NOS 21.35 Journaal NCRV 21.50 Int. opera TV-concoura 23.00 Peru, documentaire 23.10 Symbiose NOS 23.14 Journaal Dit was wel even het weekeinde van de gemiste schaatsreporta- ges. Als volstrekte leek moet ik zeggen, dat het mij in hoge mate verbaasd heeft, dat ze nou net in een land als Zwitserland nog niet geleerd schijnen te hebben rekening te houden met de weersomstandigheden. Van de andere kant zou ik dan weer kunnen begrijpen dat ze er kunstijsbanen in de loop der tijden als de enige overbodige luxe zijn gaan beschouwen. In middels zal menige sportliefheb ber wel wat mismoedig tegen het plotseling opengevallen gat hebben aangekeken. Moest hij toch weer naar het voetballen. Hoe dat zij „Frontaal" bracht gisteravond de volgende stelling in het geding: „Nederland heeft kerncentrales nodig om aan de groeiende energiebehoefte te kunnen voldoen." De debatten die daaruit onder leiding van professor Kistenmaker en pro fessor Tuininga ontsproten wa ren dikwijls nogal technisch van aard. Waarbij gezegd moet wor den dat de tegenstanders van de stelling de meest „menselijke" argumenten ter beschikking NOS 18.45 Informatie voor Surinaamse Nederlanders 18.55 Journaal VARA 19.05 Tommy en Charlie, TV-serie, afl. 3 19.30 Seniorenshow NOS 20.00 Journaal VARA 20.25 Het leven van Paul Gaugin, TV-serie, afl. 1 21.25 Koning Klant 21.50 leder zijn deel, TV-serie, afl. 6 22.15 Achter het nieuws NOS 23.05 Journaal 17.55 Journaal 18.00 Nieuws uit NoordriL Westfalen 18.05 Intermezzo 18.10 Eddie's vader, TV-serl^ 18.40 Julia von Mogador 19.15 Hier und Heute 19.45 Spel om kwart voor ac - 20.00 Journaal 20.15 Report 21.00 Dionne Warwick, zang 21.45 De Westduitse ambt documentaire 22.30 Journaal DUITSLAND 18.20 Koorzang 19.00 Journaal 19.30 Het andere Hellas 20.15 Kontakten 21.00 Journaal 21.15 Möwengeschrei, TV-fili 22.15 Chansons am Abend (i May) 22.45 Journaal 18.00 De Wombles 18.05 Klein klein kleutertje 18.20 Rogier van ter Does' 18.40 Korte film 18.45 Open school 19.15 Sporttribune 19.45 Journaal 20.15 Micro-Macro, quiz 21.0Q Van oude mensen, d C gen die voorbijgaan, afl. 6 21.55 Wikken en wegen 22.30 Journaal 22.50 Open school NEDERLAND I DUITSLAND I 17.35 Avonturen met de mi Mars 17.55 Journaal DUITSLAND II 16.30 Mozaïek 17.00 Journaal 17.10 De grote blauwe knlkk 17.40 Draaischijf 10.00 Journaal 10.05 Draaischijf 10.25 Two-Lane Blacktop, speel film (1971) 12.05 Report 12.50 Persoverzicht 13.00 Journaal 16.15 Journaal 16.20 Avontuur luchtschip 17.05 De jongen met de gouden 14.00 Schooltelevisie broek, TV-serie Brew;!»™™ 17.00 Schooltelevisie HILVERSUM I 18.41 (S) De grote opdracht. Program ma over zending. 10.00 (S) Ronduit 10.40 (S) De Bijbel open 20.00 (S) Ga er eens voor zitten. 21.15 (S) Avondslui ting NOS: 21.30 Merkwaardige beest achtigheden in het dierenrijk, gesprek. 21.40 Voor blinden en slechtzienden. 21.55 (S) Tambu. Informatie en verzoek platen voor de Antillianen in Nederland. 22.25 BOND ZONDER NAAM. 22.30 Nws. NRCV: 22.40 (S) Hier en nu. Veronica: 22.55 )muziek en informatie. 23.55 Nws. É!llltld:L-lll!IM 18.00 Nws. 18.11 Hier en nu. Aanslui tend Makro, sociaal economische ru briek. 18.40 Muziek in vrije tijd. 19.45 Met uw instemming. 20.00 Nws. 20.05 (S) Werken van Brahms door het Con certgebouworkest. 21.00 (S) v Zarzo, hoorn en het Residente 1 kwartel. 21.35 (S) Literamaalive. Een onbekende Maarschalk NOS (S) Met het oog op morgen, it 2305 Aktualiteitenoverzicht. 23. Van Wijnen-Hofland versie. 23.5' ontspannen voor het slapen gaan 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacaturebank. 18 NOS-maal. AVRO: 19.02 (S) Let again. 20.03 Radiojournaal. 20. Superclean dreammachine 2102 negen uur jazz show. 22.02 Rad l naai. 22.05 (S) Blues, ballades ei 23.02 (S) Candlelight-show. (0.02 i journaal). VARA: 1.02 (S) Live van Beusekom, 2.02 (S) Help. Pr< ma voor de werkers in de verzoi 1 en verplegende beroepen. 4.02 i Roode dageraad. Programma - nachtwerkers. 5 02 (S) Truck, ee gramma voor vrachtwagenchauffe HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7 02 (S) AVRO-klok. (7.30 Nws 7.41-7.55 Radiojourn). 830 Nws. 8.36 Gym. voor de huisvrouw. 8.45 De Groenteman. 8.50 Morgenwijding. NOS 9.00 Spiegel van België. AVRO: 930 (S) De platenkeuze van Willem Strietman: klass. muz. 10.00 Radio La- waaipapegaai. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verzoekplatenprogr. (10.30 Ns. 10.33-10.35 Radiojournaal.) 11.30 (Kri tiek op kritiek. 12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Radiojournaal. 13.00 Knipperlicht: ver- keersmagaz. 1325 Beursplein 5. 13.30 'n Middagje AVRO: muziek, inform, en service (15.30 Nws. 15.33 Radiojourn.) 17 00 Voor ons gemaakt (door ons progr. OVERHEIDS- Nws. 17.32 Radiojourn. 17.50 Toppers Ouder worden we allemaal, bej; progr. 12.00 Vijf tellen na nu.... muz OVERHEIDSVOORLIC 12.49 Uitz. voor de landbouw Nws. 13.11 Echo magaz. 13.40 deling in mijn vaders huis, heri gen van missionarissen. 14.00 Sc dio. 15.00 In de wachtkamer. 16 C 16.03 Spreekuur: gesprek. NOS Het zal mijn tijd wel duren. Klan 17,20 (S) Eurolight. 17.40 Inform de regio. 17.55 Mededelingen. VARA: (7.00-8 00 (S) Aktualiteit dingen van de dag). 7.92 (S) G meurders, een mieters programm (S) Pep-op-drie 11.03 Drie dra verzoek van mensen uit de sporfc 12 03 (S) VARA's zoekplaatje 14 Spitsbeeld 16.03 (S) LP Top 20^. Tip top 17.03 (S) Alfred Lagarde. HILVERSUM II KRO: 7 00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Het levende woord. 7.25 Badinerie: klass. muz. 7 54 Overweging. 8.00 Nws. 811 Echo. 8.30 Aubade: klass. muz. 9.00 De letter M, gevarieerd progr. (9.30 Scheepspraat. 9.35-9.40 Waterstanden). 10.30 Schoolradio. (11.00 Nws). 11.30 EuSE TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) i kamermuz. 9.00 Nws. 9.02 AktuJ beeld. 9 30 (S) Van heinde c 10 00 (S) Opus tien tot twaalf, ifl Intermezzo. 13 00 (S) De meest vc te klassieke tien. 13.30 (S) Kol korpsen. 14 00 Nws. 14.02 (S) 1 kunst. 14.30 (S) Guitariteiten. I 17 00 (S) Belcantorium hadden en daar ook terecht ge bruik van maakten. Dat zal er dan ook wel de oorzaak van zijn geweest, dat er sprake was van een ware aardverschuiving in de stemverhouding. Vóór het debat hadden achtentwintig mensen van de jury voor de stelling gestemd en zeventien te gen, bij vijf onthoudingen, en erna waren de cijfers negentien voor, negenentwintig tegen en twee onthoudingen. Ik kan mij niet herinneren bij dit program ma ooit zo'n drastische omzwaai in de publieke opinie te hebben meegemaakt. De NCRV vertoonde „Stand recht" een tv-spel van Willy van Hemert naar een verhaal van Augusta Lampe. Een vrij moei lijk te volgen stuk. Dat lag niet direkt aan het gegeven dat was niet al te gecompliceerd maar ik vermoed dat het meer kwam door de nog al gekunst eld aandoende bewerking, die het ons lastiger maakte dan no dig leek. Niettemin toch wel een boeiend brokje tv-toneel. Nou ja, en Ko van Dijk had er een rol in. En „gebeuren" doet er dan altijd wat. Wat mij zaterdagavond in „Hint" het bekende „uithuil bureau voor alle gezindten" bij zonder trof, was dat er bij „be kende persoonlijkheden" in den lande kennelijk een wijdvertak te bereidheid bestaat mede werking te verlenen aan buiten hun eigen werkterrein liggende, meer op het komische gerichte programma. Deze keer zagen wij bijvoorbeeld ineens staatsse cretaris Van Huiten bedrem meld binnen schuiven, Ria Bec kers (van de PPR) zat uiteraard met tranen in de ogen uien te schillen en werd door Alexan der Pola ingewikkeld toegespro ken, burgemeester Vonhoff van Utrecht werd ter inleiding op een iets te lang durend item over het „supportersvraagstuk" geïnterviewd, we zagen Vonde ling een gulden stoppen in een op Den Uyl lijkende spaarpot, de jonge Drees weigerde zulks te doen en Jan van der Waard leidde het „hint—arbeiders—o- pera/gezelschap" in. En ook deed hij net als of, maar dat viel bij hem niet zo erg op. En nu heb ik ongetwijfeld nog een paar kamerleden vergettn ook. Op zichzelf is het uiteji toe te juichen, dat er meij| in politieke kringen blijl^ geeft gevoel voor de betr lijkheid des levens te hel maar ze hoeven vind ik, nol weer niet ineens met z'n| tegelijk te komen. De grappigheid, die hun optl in dit milieu uitlokt, heeft if lijk over het algemeen iefl forceerds; dat wil zeggerl gaat zo gauw op komisch! mor lijken. Bovendien wordt een ki, mens door zo'n cumulatie*"!' zoveel juiste mensen op dja? keerde plaats gedompeld i|ck< barre ongewisheid. Altha®oo werd, toen ik in „Hier erf*tei Prinses Beatrix mej. dr. Klompé en de heren Lan^n Schelling (van de voedingfp*1 van het FNV) mocht w»oal men, getroffen door een a< gevoel van ongerustheid, faa: trant van: het zal toch \ve'mê wezen? De enige man bij fezo dat deze avond niet hadiyer eigenlijk André van Duin. a 1 vaa HERMAN HOFHU

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2