Zomer 1977: Sprookje uit Parijs Rome biedt extra vagante luxe l i li IV J ZATERDAG De romantiek is de mode-ontwerpers van Parijs dit jaar naar het hoofd gestegen. Sprookjesmooie weefsels, bloemen in kapsels, op alle creaties en zelfs op de bandjes van de schoenen, lovertjes en veel stroken, ze zijn voortdurend en overal aanwezig. Daarnaast accenten op de jeugd de mannequins van Pierre Cardin waren soms amper dertien of veertien jaar oud - die het mogelijk maakten de plooien en stroken te combineren met luchtige doorschijnende weefsels. Over lijnen valt veel te zeggen, maar weinig dwingend voor te schrijven. Maandag begon het kort tot erg kort bij Cardin, maar die lijn werd niet steeds gevolgd Oosterse en Indiaanse invloeden doen hun intrede in weefsels, bedrukkingen en accessoires. Japanse ontwerpers komen naar voren, en dat alles biedt een levendig beeld, vol vaak kleine verrassingen, helemaal gericht op de zon die spoedig wordt verwacht. De Italiaanse mode-ontwerpers bekommeren zich kennelijk in het geheel niet om de tragische economische toestand in hun land en hebben de meest luxe en extravagante collectie sinds lange tijd ontworpen. Duizenden en duizenden meters van de fijnste zijde, shantungs, organza en chiffons ruisten vorige week over de plankiers, de duurste broderies en pailette-werkjes werden zelfs voor de eenvoudigste modellen kwistig gebruikt De kleding lijkt te zijn ontworpen voor de vrouwen van Arabische sjeiks en oliemagnaten, en de betrekkelijk weinig getailleerde japonnen en mantels lijken gemaakt voor schoonheidskoningin nen. De shows hebben in elk geval een nieuwe ontdekking opgeleverd, Andrea Odicini, wiens collectie unaniem geprezen is. .Sexy' is het beste woord om zijn collectie te omschrijven. Hij gebruikt veelvuldig Latijns-Amerikaanse invloeden in een variant op de oude Maya-dracht een zakmodel. dat hij modieus drapeert ovei exotisch-bedruke zijden japonnen. Zijn grote vierkante sjaals worden om schouders en heupen gedragen. De collectie van Capucci bevat organza rokken of hesjes, bestaande uit twee of drie vliesdunne lagen die kunnen worden afgenomen of verwisseld, waarbij alle gebruikte kleuren perfect op elkaar zijn afgestemd. Galitzine en Lancetti inspireren hun kleuren op de schilder Monet, en tonen zich ware meesters in de toepassing van materialen en kleuren tot een uiterst charmant effect. 29 JANUARI 1977 Avondcreatie van Galitzi ne, waarop grote groene en rode bloemen worden afgewisseld met kleinere bloemen van dezelfde kleur in ffMe stroken. LEIDSE COURANT Balmain Bij Chanel waren de toe schouwers ook dit jaar weer verlost van het over donderende popgeluid dat de shows in Parijs door gaans begeleidt. Ook zijn de modellen nog steeds eender als m_ de tijd van La Grande Demoiselle, dankzii de haar toegewijde Cazoubon en Dudel die nog steeds werken naar haar patronen. Of men er van houdt of niet, feit is dat nog steeds veel vraag bestaat naar de cardigans en rokken, de gemakkelij ke en waarachtige mantel kostuums, de zwienge mantels en de luchtige handgeweven stoffen die de roem van het huis be palen. Vernieuwing voor' deze zomer: iets diepere halsuitsnijdingen, de rok een zuchtje korter dan vo rig jaar, roze als voor naamste kleur, maar ook grijsblauw, wit en rood sa mengewerkt. PAGINA 8 Courrèges,, Ook Pierre Balmain heeft zijn traditionele stijl be waard, al heeft hij aan vlotheid gewonnen. Naast voortreffelijke pakjes en mantels toont hij zich' weer de grote koning van de avond met monumenta le robes van geborduurd katoen of organza, gebor duurde lijfjes op wijde rok en voorzien van mousseli nepofmouwen. Doorschijnend materiaal, korte modellen, blote voe ten waren ook elders te zien, maar Pierre Cardin die zijn geld voornamelijk verdient met herenkos tuums, veroorzaakt hier mee sensatie. Piepjonge mannequins wandelden over de loper in de schraalste zomerkleding die men zich kan inden ken: enkele vierkanten tot een soort tuniek geknoop- t, Griekse en Romeinse tu nieken'met lange punten, losjes samengevoegd on der een aangesnoerde ceintuur met inzicht tot aan de heupen. Zijn col lectie krioelt van de vond sten, maar die gaan verlo ren in allerlei grollen. St. Laurent Yves St. Laurent, twee we ken geleden in een ont wenningskliniek opgeno men, heeft zijn collectie toch op tijd afgekregen. Hij kon zelfs na afloop, ondersteund, de vele feli citaties en omhelzingen in ontvangst nemen. Al moet men hopen dat de vele bloemen en lovertjes van zijn collectie straks niet dienen voor de gedrogeer de meester. Hij introdu ceerde harlekijnkraagjes, boothalzen, enorm veel stroken m mouwen, bloes jes en rokken. Een wi/de broekrok als on derdeel van een tuniek van Ted Lapidus, die een zwak toont voor heel jeug dige mode Hij kwam met een collectie van gezellige kleren, waarbij de netstof- fen opvielen die het de draagster mogelijk maken de zon tot de huid te laten doordringen, zonder last te krijgen met de politie. Dergelijke stoffen kunnen ovengens ook over een jurk of een bloesje gedra gen worden. Katoenen japon van Trta Rossi, geheel in het wit. en afgezet met rode band. Daarbij een witte eveneens katoenen hoed. Hanae Mori Een van stroken voorziene rok in helder groen, een genmpeld bloesje met rui me mouwen en snoeren met muntjes Ziedaar een heerlijk jeugdig zigeuner modelletje van Givenchy. Zijn collectie stond in het teken van de folklore. Valentino Valentino kwam met deze creatie van roze stroken en wijde halslijn, gecombi neerd met rode zijden rok waarop grote geborduurde bloemmotieven. Galitzine De eerste Japanse die in de Panjse haute couture is verwelkomd, is Hanae Mo ri. Typisch Japanse motie ven door heel haar collec tie natuurlijk, zoals in deze lange en korte sportkledij (marine en wit), met bloem- en bamboemotie- I Zeer mA waren een aantal fantai breiwerkmantels in e ar 11 geparelde sleek. Hel m effect van blouse en ma®, tels werd hierbii evenee chteër teruggevonden. Laag ing ^kst zette mouwen en aangi knipte korte mouwen de de zomerkleding mak»proni het toch weer nieuw. I onde de avondmodellen arm de hij naar Indische ven, met lange gonaal over het Verder gebruikt ook stroken en phssees Na enkele mooie kostuums, waarbij bloesjes, hoeden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 8