Dick Rienstra hoopt er via
het Songfestival te komen
„Brief encounter"
geen smartlap
LEE TOWERS: „IK
KREEG NET OP TIJD
EEN WAARSCHUWING"
IHmDK;
Kijkje achter
tralies van
Clarissenklooster
VPRO naar vaste
zondagavond op t^
TELEVISIE VANAVONI
TELEVISIE VRIJDAG
RADIO VANAVOND
RADIO VRIJDAG
PAGINA 2
LEIDSE CQURAN"""
DONDERDAG 27 JANUARI 191 Dl
Dick Rienstra: „Gek hè, dat ik nu het gevoel krijg
toch wel te willen winnen."
Hij is er nog altijd beduusd van, dat hij
door Bovema nadrukkelijk naar voren
geschoven is als kandidaat voor het Natio
nale Songfestival 1977. Dick Rienstra, soe
pele dertiger, neigend naar arrogantie. Op
de televisie dan, want in werkelijkheid is
hij echt wel aardig. Voorkomend is mis
schien nog beter. Hij beschouwt zijn kan
didatuur als een kroon op het werk, dat
hij in het verleden heeft gedaan en denkt
dat een en ander vooral te danken is aan
zijn eerste Bovema-plaatje „Is dit mijn
leven?"
Jaren lang zit je te ploeteren voor een klein
beetje erkenning. Zit bij wijze van spreken
op een houtje te kauwen om toch maar
vooral in die showbusiness te blijven. Alles
pakt dan verkeerd uit En dan ineens is
het gebeurd. Ineens krijg je van alle kan
ten een zekere vorm van erkenning. Want
zo beschouw ik mijn kandidatuur toch. Je
kunt mij niet wijs maken, dat ze mij
gekozen hebben, omdat ik zo'n aardig
knaap ben".
Hij komt uit Assen. Reisde in zijn jeugd
vaak naar Den Haag om daar ademloos
showverrichtingen te gaan volgen. Weer
terug in zijn woonplaats ontdekte hij, dat
er in die kant van Nederland vele dingen
niet waren. Een latere verhuizing naar
Amsterdam was onontkoombaar. De VA
RA stelde hem in de serie „Onbekend
talent" aan het televisiepubliek voor. De
N.C.R.V. gaf hem vervolgens serieuzere
kansen middels een musicalachtig serie-
programma waarin hij met mensen_ als
Marco Bakker, René Frank en Robert Smit
(nu presentator „Kleutertje luister") oude
meezingers in een nieuw jasje stak. Toen
kwam de hoofdrol in „De Jantjes". Samen
met Martin Kafig („We zaten op hetzelfde
niveau, het klikte lekker") toerde hij twee
jaar lang succesvol door Nederland. Toen
kwam de W.W. in zicht, want Beppie Nooy
maakte een eind aan „De Jantjes". „En als.
ik ergens een hekel aan heb, is het wel
aan de W.W. Martin en ik besloten onze
rollen uit „De Jantjes" voort te zetten en
zo kwam het duo tot stand. In het begin
zei iedereen: „Je hinkt op een oude gedach
te". Maar er bleek duidelijk behoefte aan
te bestaan. We hebben met „De Jantjes"
veel succes geoogst. We hebben er zelfs een
behoorlijke hit aan overgehouden, „Toede-
loe". Die stond op een gegeven moment
zestien op de hitparade en dat is niet niks.
Rijk zijn we er niet van geworden. Dat kan
ook nauwelijks in dit land. Er zijn maar
een paar mensen, die flink veel geld ma
ken, zo'n Ben Cramer bijvoorbeeld.
Of mensen, die met een eigen installatie
komen zoals Rini van der Lee. Voor ons
moest er altijd een installatie aanwezig zijn
en we moesten het geld met z'n tweeën
delen, nee, een vetpot was het niet Maar
het was een leuke basis".
Om de basis aan te vullen, ging Dick
Rienstra eind 1975 terug naar zijn oude
stiel: het onderwijzen. Stond in IJsselstein
drie lange maanden voor de klas. „Een
totaal nieuwe ervaring voor me. Er kwa
men ouders bij me thuis om over de
kinderen te spreken. Fascinerend, maar ik
zou het niet altijd kunnen doen. Ik heb
bewust een stapje teruggedaan, toen ik uit
het onderwijs wegging. Het waren dikke
maanden voor me. Iedere maand een vast
bedrag op mijn giro. Ik wist niet wat me
overkwam".
Dick Rienstra hoopt via de nationale fina
le de grote klap te maken. „Toen ik
geselecteerd werd, dacht ik: leuk om mee
te doen. Ik hoef niet te winnen. Maar
inmiddels bekruipt me het gevoel, dat ik
toch wel winnend uit de bus zou willen
komen. Gek he? Dat had ik ook, toen „Dit
is mijn leven" uitkwam. Iedere week be
keek ik de top-30 en top-40 lijsten en dan
dacht ik: ik wou dat die andere Neder
landstalige platen niet op de markt wa
ren, dan stond ik er mooi in. Misschien
een onvolwassen gedachte, maar ik had
hem wel.
Hèt moet met „Jou lach" gaan lukken. De
tekst is van Dick Rienstra zelf. „Er zijn
bij de N.O.S. heel wat liedjes voor het
Songfestival binnengekomen, maar de
meeste waren onbruikbaar. Toen kwam
Bovema aandragen met dit nummer. Er
was nog geen tekst op gemaakt. Die heb
ik toen in één nacht geschreven. Als ik het
nu vertel, lijkt het makkelijk. Maar neem
van mij aan, dat het me heel wat zweet
druppeltjes heeft gekost. Zelf vind ik het
een uitstekend nummer. Maar ik ben me
ervan bewust dat ik bevooroordeeld ben".
HAN AVÓT
(Van onze showredactie)
ROTTERDAM Op advies
van de keelspecialist is Lee To
wers een maand met zingen ge
stopt. Hij heeft een aantal op
tredens af moeten zeggen, maar
hoopt die in maart alsnog te
kunnen afwerken.
De moeilijkheden met zijn stem
deden zich een week geleden
voor. Het middenregister hield
zich goed, maar de hoge en de
lage noten kregen niet die
kracht mee, die Lee er in legde.
Dit leidt onherroepelijk tot het
forceren van de stem en tot
blijvende schade. Lee Towers
raadpleegde een specialist. Deze
stelde zwelling van de keelban
den vast.
Lee Towers: „Ik heb de laatste
tijd wat te veel hooi op de vork
genomen, omdat je niemand wil
teleurstellen. Daardoor deed ik
wel drie optredens per dag, in
clusief nachtwerk. Je vat wel
eens een koudje, maar daar zing
je je zelf over heen. Dat heb ik
misschien te vaak gedaan. Ten
slotte sta je met het zweet in je
handen, omdat je geluidloos
dreigt te worden. Ik naar de
keelspecialist. Die adviseerde
mij minstens twee maanden te
rusten. Hij heeft echter ook fo
to's gemaakt en aan de hand
daarvan kon hij vaststellen, dat
het allemaal erg mee viel. Toen
vond hij een maand rust ge
noeg. In handboeken over zang
heb ik gelezen, dat natuurstem
men; zoals ik er een heb, ontstel
lend mooi kunnen klinken,
maar dat ze bij verkeerd ge
bruik een knak kunnen krijgen.
Dan krijg je poliepen in je keel
en als dat geopereerd moet wor
den, ben je je hele stem kwijt.
Ik voel er niets voor om zangles
te nemen, omdat dit je stem ook
kan vervormen, maar ik heb
besloten wel onder controle te
blijven van de keelspecialist.
Dat doen trouwens alle zangers,
die aan de hand van voorge
schreven ademhalingsoefenin
gen hun stem soepel willen hou
den. Als ik in maart weer ga
zingen, ga ik dat serieus bijhou
den. Als je vaak en indringend
een beroep op je stem moet
doen, er eisen aan wil stellen,
dat moet je die ook goed verzor
gen. Wat dat betreft heb ik net
op tijd een waarschuwing ge
kregen".
Lee Towers: „Ik heb besloten onder controle te blijven
van de keelspecialist".
Celia Johnson en Trevor Howard als de twee gelieven in ..Brief encounter".
In de serie „Smartlappen" die de VPRO deze
winter op het scherm brengt hoort David Lean's
uit 1946 daterende „Brief encounter" - vanavond
op het scherm - eigenlijk niet thuis. De film, die
de prijs van de kritiek ontving op het eerste
Cannes-festival, David Lean's reputatie als regis
seur vestigde en Noel Coward als auteur nog eens
extra lauweren bezorgde, mag dan nu misschien
iets verouderd en soms wat sentimenteel lijken,
een smartlap is dit sober gehouden verhaal van
'n onmogelijke liefde beslist niet.
Het rustig voortkabbelende bestaan van 'n eenvou
dige huisvrouw uit de Engelse provincie krijgt
plotseling 'n zeer emotionele wending als een
behulpzame arts op het station een vuiltje uit haar
oog haalt. Het tweetal blijft elkaar ontmoeten
totdat beiden de onmogelijkheid van de situatie
inzien en de dokter naar het buitenland vertrekt,
NEDERLAND 1
1
DUITSLAND 1
Teleac
18.15 Wereldgodsdiensten
NOS
18.45 De Bereboot
18.55 Journaal
EO
19.05 De kinderkrant
19.30 Het kleine huis
20.20 Windkracht 16
20.45 Alexander Solzhenitsyn
21.20 Tenslotte
NOS
21.35 Journaal
VPRO
21.50 Brief encounter
NOS
23.15 Journaal
23.20 Europese kampioenschap
pen kunstrijden op de schaats
NEDERLAND II
NOS
18.45 Toeristische Tips
18.55 Journaal
KRO
19.05 Wickie de Viking
19.30 Cijfers en letters
NOS
20.00 Journaal
KRO
20.25 Koningen en paupers
21.10 Pleisterkade 17
22.05 Brandpunt
KRO/RKK
22.45 Praten met Clarissen
NOS
23.20 Den Haag Vandaag
23.45 Journaal
terwijl de vrouw weer naar de sleur van het
dagelijks bestaan terugkeert.
Coward situeerde zijn toneelstuk „Still life" in de
stationsrestauratie, waar de „geheime ontmoetin
gen" plaats vinden en al nam David Lean de
camera „mee naar buiten", hij verstoorde daarme
de de strakke lijn van het verhaal niet. Zo blijft
bijvoorbeeld de echtgenoot van de vrouw op de
achtergrond en speelt geen rol in het zeer mense
lijk conflict, waarmede zij te kampen heeft.
In de droge, bijna semi-documentaire stijl waar
mede David Lean werkte - in tegenstelling tot zijn
latere spektakels als „Lawrence of Arabia" en
„Dr. Zjivago" - schiep hij een vestzak-drama, mede
door de zuivere vertolkingen van Celia Johnson
en Trevor Howard in hun korte romance.
Ned. I - 21.50 uur.
OTTO MILO
18.05 Partner gezocht
19.15 Hier und Heute
19.45 Kwart voor acht: Bombasl
Ballmann
20.00 Journaal
20.15 Pro en contra
21.00 Speciale brigade K I
22.05 Titel, Thesen, Temperamei
22.50 Journaal
23.00 Europese kampioenscl
pen kunstrijden op de schaats
23.45 Journaal.
DUITSLAND II
19.00 Journaal
19.30 Preussenkorso 45-48
20.30 Notities uit de provincie
21.00 Journaal
21.15 Journalisten vragen, poli
antwoorden
22.15 De plaats van handeling.
23.25 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 De Wombles
18.05 E. K. Kunstrijden op
schaats
18.45 Kim en zijn vrienden
19.10 Première
19.45 Journaal
20.15 Coronation Street
20.40 Panorama
21.30 Lachertjes
21.35 Standpunten
21.55 Première
22.20 Journaal
22.30 E.K. Kunstrijden op
schaats
23.00 Basketball
NEDERLAND I
DUITSLAND I
10.30 Het podium
11.15 Klimbim
12.05 Titel, Thesen, Temperamente
12.50 Persoverzicht.
13.00 Journaal
15.50 Journaal
15.55 Kindercircus Billy Smart
16.40 Sesamstrasse
17.10 Szene 77
DUITSLAND II
11.00 Rommelkist
16.30 Freizeit, die ich meine (4)j
17.00 Journaal
17.10 Scholieren-expres
17.40 De draaischijf
BELGIE
NEDERLANDS
HILVERSUM I
NCRV: 18.00 De kerk vandaag. 18.20 (S)
Van onze corresp. Wereldnieuws. 18.30
Nws. 18.41 Wereldpanorama. 18.53 Zo
juist verschenen. 19.00 (S) Leger des
Heilskwartier. 19.15 (S) De wereld zingt
Gods lof. 20.00 (S) Goed gestemd. 20.40
Een, twee, uit de maat: prog, over
onderwijs en opvoeding. 21.00 Roken?
U was er toch vanaf? 21.20 (S) Orgel
concert. 21.45 (S) Spraakmaken. 22.25
Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 (S)
Hier en nu. 23.00 Rondom het Woord.
23.45 (S) Jazztime. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
PP: 18.20 PSP. IKON: 18.30 Kleur,
form, en komm. over zaken van mei
en samenleving. AVRO: 19.00 Spoi scho
norama. 20.00 Nws. 20.05 Radiojo t
20.10 (S)-klass. liederen 21.05 (S)J
spectrum. 21.55 Essay, kunstprog. 2
Aspekten, kunstrubriek. NOS: 23.00
Met het oog op morgen met om 21 ..Spt
Aktual. overz. 23.20 Oen Haag van» hebt
en om 23.52 Even ontspannen vooi||icht
slapen gaan, yoqa. 23 55 Nws. I
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het Levende
Woord. 7.08 (S) Gevar. prog, met Hans
van Willigenburg. (7.30 Nws.) 8.30 Nws.
8.36 Gymn. voor de huisvrouw 8.45 (S)
Gevar. prog, met Anne van Egmond.
(10.30 Nws.) 11.00 (S) Kappers, gisteren
en vandaag. 12.00 (S) Gevar. prog.
(12.22 Wij van het land. 12.26 Meded.
12.30 Nws.) 14.00 (S) Gevar. prog.
(15.00 Nws.) 16.00 (S) Spreekuur. 17.00
(S) In de hutsgeklutste kinderwinkel.
17.30 Nws. 17.32 (S) Echo magazine.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 711 Ochtendgymn.
7.20 Vandaag, vrijdag, gevar. prog.
(8 00 Nws 8.11 Hier en nu.) 8.30 Spoor
zoeken. 8.35 Te Deum Laudamus. NOS:
9.00 Jolanda loopt weg, dokum. (3).
9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio.
10 00 Wat heeft dat kind? Pedagog.
rubriek. 10.15 Duidelijke taal, gesprek.
10.30 NOS-Jazzportret: Lester Young.
11.00 Nws. 11.03 Meer over minder.
12 30 Toerismo. OVERH.VOORL: 12.49
de landbofuw. NOS: 13.00
de Groene Linde. 14.00 Reperti
van de NOS -koren en -orkesten.
Zoeklicht op Nederl (16.00 Nws.)
Kijk op buitenl. VPRO: 17.00 w~
lichte kringen, debatprog. SYMI
17.45 Medisch Komitee Vlet
VPRO: Meded.
HILVERSUM III
EO: 7,02 (S) Gospelsound. 8.0)
Tijdsein: muz. en inform. 9.03 (S rii
muzikale fruitmand. 10.03 (S) Te
ure. TROS: 11.03 (S) Verzoekpiöeeï
12.03 (S) De Nederlandstalige to; aan
en kwiswijs. NCRV 13.30 (S) Popuitgi
takt en de Nation, tip-30. 15.0ij.ij
Elpee-pop. NOS: 16.03 (S) Hitmees,terr(
in sf
HILVERSUM IV
'laat
NOS 7.00 Nws 7 02 (S) Vroeg kla
9.00 Nws. 9.02 (S) Stof van eei
10.30 (S) Vocalise EO: 13.00 (S) K
spiegel: conertgebeuren uit hedf g
verleden. 14.00 Nws. 14.02 (S)
bord. 14.20 (S) Sefer t' Hillim;
rondom psalmen. 14 45 (S) Woor
waarheid. 15.00 VPRO 15.00 (S
ziek-op-vier: oude Nederl. komoon z
HOU HET
SCHERM IN
HET OOG
Clair Montrose, een man met
één interesse: geld. Op de terug
weg ontmoet Joseph opnieuw
Katherine Hennessey, ze hebben
een goed gesprek. Intussen heb
ben de zakelijke talenten van
Joseph zoveel indruk gemaakt,
dat hij wordt voorgedragen als
lid van een internationaal con
sortium van bankiers.
Ned. II, 20.25 uur.
Pleisterkade 17
De verjaardag van vader Ge
rard is in „Pleisterkade 17" wat
stilletjes voorbij gegaan. Wout
en Loes, die nog vijf kaarten
voor Wim Kan konden bemach
tigen, willen er een feestelijke
avond van maken, met een di
neetje voor vijf. Maar Ellie heeft
geen trek en er volgt een lawine
van misverstanden, veroorzaakt
door Maddy, een vroegere buur
vrouw. Zelfs Gerard krijgt het
moeilijk.
Ned. II, 21.10 uur.
Zeven eeuwen behoorden de
Clarissen tot de strenge kloos
terorden. De zusters leefden
achter tralies,, afgesloten van
de wereld. Sinds ruim tien jaar
leven Clarissen niet meer in
middeleeuwse omstandigheden.
Hoe zijn de veranderingen op
gevangen? In het Clarissen
klooster in Megen praat Marga.
Kerklaan met oudere zusters en
met jonge vrouwen die Claris
willen worden.
Ned. II. 22.45 uur.
Solzjenitsyn
Vorig jaar zond de BBC een
interview uit met de Russische
schrijver Alexander Solzjenit
syn; de E.O. zendt vanavond het
volledige gesprek uit tussen de
Engelse interviewer Charlton en
Alexander Solzjenitsyn. In dit
gesprek vergelijkt hij de situatie
in het vóor-revolutionaire Rus
land met die van de westerse
wereld van nu.
Ned. I 20.45 uur.
Koningen
in de derde aflevering van „Ko
ningen en paupers" wordt Jo-
Marga Kerklaan spreekt
met Clarissen.
seph door Big Ed Healy van
Pennsylvania naar New York
gestuurd in het gezelschap van
Pleisterkade 17, met Enny de Leeuwe als Maddy, Nell Koppen als moeder en Trudy
Laby als Loes.
(Van onze radio- en tv-redactie)
De al lang protesterende om
roepen, VPRO en Evangelische
Omroep, zullen met ingang van
oktober dit jaar aanzienlijk te
gemoet gekomen worden, wan
neer Arie Kleywegt, hoofd tele
visie bij de VPRO zijn zin
krijgt: zijn omroep op zondag
avond na Studio Sport om 20.30
uur, op Ned. II twee en een half
uur op het scherm, de E.O. naar
een vaste dinsdagavond op
Ned. II, wanneer de NOS de
dan voormalige zondagse uur
tjes op Ned. I inhaalt.
Kleywegt heeft eerder plannen
in deze richting ontwikkeld,
maar kreeg geen of te weinig
medewerking van de overige
zuilen; alleen de minister toonde
zich meestander. De plannen
van het tv-hoofd VPRO zouden
nu bij de overige omroepen po
sitief zijn ontvangen.
Wanneer de VPRO naar de zon
dagavond verhuist, gaan de in
formatieve NOS-rubrieken naar
de dinsdagavond op Ned. I. Op
Ned. II zou de E.O. dan vaste
voet onder de grond krijgen.
Voor Ton Planken zou op dins
dag-, woensdag- en donderdag
avond een vaste tijd zijn wegge
legd voor zijn „Den Haag van
daag", dat dan steeds om 21.50
Hoofd-tv bij de
Arie Kleywegt in de
komst minder
zijn omroep vast op
dagavond kan zenden
uur kan beginnen. De
van Ton Planken zijn
wisselend. De VPRO
menteel geen vaste
in tegenstelling tot de
zuilen.