F Ralph Nelson koos zijde van Indianen Voetballers kunnen voorbeeld nemen aan balletdansers BEELD SPRAAK KORTSLUITING TUSSEN AVRO EN KIJKER TELEVISIE VANAVONI TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG msmdi TERUGBLIK .AGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 24 JANUARI [A/ „Veel voetballers kunnen een voorbeeld ne men aan de inzet van een balletdanser. Zij maken werkdagen van 's morgens elf tot 's avonds na de voorstelling diep in de nacht De salarissen zijn doorgaans laag en men kent slechts één vrij weekeinde in de maand. Men moet dan ook in dit vak geloven. Het is meer een roeping dan een beroep". Woorden van Rudi van Dantzig, vroeger ster danser, later ster-choreograaf van het Natio nale Ballet, het gezelschap waarin hij als jongen begon en zich uiteindelijk ontwikkelde tot een dansontwerper met internationale re putatie. In de TROS-tv-serie „Van beroep" komt hij vanavond op Ned. 1 om 22.45 uur vertellen en laten zien, dat ballet als beroep de beoefenaar nooit met rust laat, voortdu rend dwingt tot training en tot openstaan voor inspiratie. Balletdansen is meer dan wiebelen op Spitzen, het is uitdrukking geven aan wat een mens beweegt, aan wat innerlijk in hem leeft. De gesteldheid van de psyche bedient zich van het lichaam om zich te uiten. Deze gedrevenheid van binnen-uit hoort er bij een balletdanser helemaal bij. Dat van Dant zig destijds als danser hieraan onderhevig was, werd iedereen duidelijk die hem bezig zag. Later als choreograaf ontwierp hij een eigen stijl om vorm te geven aan wat hem intrigeert, nl. het nonchalant omspringen van de mensen met elkaar, zodat men na de breuk in een relatie pas besef krijgt van de beteke nis van die relatie, dit vindt men in vrijwel alle werk van Rudi van Dantzig terug. Uit gaande van moderne dansvormen, die soms heel dicht bij de acrobatiek staan, werkt hij met gestalten en figuren, die in hun verwron- genheid iets weergeven van psychologische conflicten, nooit vervulde wensen, voortdu rend levende verlangens, een zucht naar vol maaktheid ook en het zich neerleggen bij de onbereikbaarheid van dit ideaal. In deze tv-uitzending wordt „Nachteiland gedanst, een van zijn vroegste werken en nu ongeveer twintig jaar oud. In dit ballet over een verscheurde ziel, in wie goed en kwaad om voorrang strijden, zag men de verwerking van een teleurstelling, een poging in het reine te komen met de ontdekking in de jeugd, dat Rudi van Dantzig: „Dansen is meer een roeping dan een beroep". de droom van het zuivere leven zich niet verdraagt met de soms pijnlijke werkelijk heid. Dit thema vindt men in alle latere balletten terug en dat men in zijn dansstijl dit motief overal herkende, maalrte hem tot een choreograaf van internationale bekend heid. Dat het Nationale Ballet op buitenlandse tournees op uitnodiging tot zelfs in New York een goede pers kreeg, heeft niet alleen te maken met de inspanningen die Sonia Gaskell zich heeft getroost, maar ook met het gedurf de en inhoudsvolle danswerk, dat Rudi van Dantzig in zijn choreografieën op de planken zette en waarin naarmate hij rijpte de mense lijke relaties, het zoeken naar geborgenheid een plaats kregen, tot het opborrelde uit goeddeels al zijn balletten. René van Gyn, Rudolf Kronenburg en Gerda Sliedrecht hebben hem en de leden van het Nationale Ballet bijna een maand lang ge volgd op al hun wegen en vielen bijna als vanzelf op het ballet „In het voetspoor van de dans", dat gemaakt is om het wezen van de dans en de ontwikkeling ervan te laten zien aan een publiek, dat met ballet onvoldoende vertrouwd is. Ook worden gedeelten uit enige balleten van Rudi van Dantzig gedanst, zoals „Ogenblikken". Daarnaast worden ook ge sprekken gevoerd met de choreografen Hans van Maanen en Toer van Schayk, zomede met enige dansers en danseressen. Balletdanseres) is zeker een veeleisend be roep, waaraan men alle tijd moet geven en waarin men helemaal moet opgaan als men erin wil slagen. Ook dat zal de kijker duidelijk worden gemaakt, die dan ook nog moet besef fen, dat rond de 35 jaar elke danscarrière eindigt, op een enkele uitzondering na, en dat dan op andere wijze een plaats in de samenle ving waar moet worden gemaakt. Zo staat een danser(es) voor het feit het leven tweemaal te moeten leven. Tante Leen 65 jaar Begin vorig (aar stopte Tante Leen definitief met het zingen van haar Jordaanliedjes. Zij sprak daarbij de gedenkwaardige woorden: „Laat mij nu verder maar aardappels schillen". Er gingen toen stemmen op de zeiden: „Had zij dat altijd maar gedaan". Maar daarvan wil men in haar café aan de Amsterdamse Nieuwendijk niet horen. Daar blijft men haar plaatjes draalen in de jukebox. Meer dan een tante is Lena een moeder voor alle mannen die haar kroeg bezoeken. Het zal a.s. vrijdag in die bruine kroeg andermaal volop feest zijn, omdat Tante Leen dan haar 65e verjaardag viert. Mevr. H. Kok-Polder, zoals zij officieel heet, is een kind van de Jordaan. Zij was er een uit een gezin van zestien. Vader stierf jong. Moeder moest voor alles zorgen. Kleine Leentje heeft veel armoe gekend, had soms honger en iedereen gunt haar, dat het haar letterlijk en figuurlijk naar den vleze is gegaan. Zodoende werd het haar mogelijk de levensliederen, die zo uit haar opwelden, uit volle borst te zingen. Dit leidde in 1955 tot een bekroning en een plaatje bij een talentenjacht. Zij heeft geen roem of bekendheid ge zocht. Het is vanzelf allemaal op haar afgekomen. Zij bleef er onbewogen onder, omdat zij al een bewogen leven leidt, met haar vaste volk aan de tap, met Ajax, met haar zoon en haar kleinkind, die zij tot haar onuitsprekelijk geluk dagelijks gelukkig ziet zijn. Haar Tante Leen: „Ik heb de publiciteit nooit gezocht, ik heb de handen vol aan mijn vaste klanten". kleinkind? Zij kan haar ogen er niet van afhouden. Voor haar is een grootmoeder altijd nog een moeder-dubbel- A1 geruime tijd heeft de AVRO overleg met het reclame-adviesbureau PRAD om tot een antwoord te komen op de vraag waardoor het verschijnsel is te verklaren, dat de AVRO hpog scoort met kijk- en waarderingscijfers en an derzijds onderhevig is aan een langza me afkalving van het ledenbestand. Per 31 dec. van het vorige jaar bleek de AVRO als enige omroep verlies te hebben geleden en wel 33.000 leden. Men schreef dit toe aan de omzetting van weekleden, die aan de deur het omroepblad betalen, naar betaling per giro per jaar of per kwartaal. Men kan zeggen, dat men op grond van deze operatie ledenverlies verwachtte, dit zelfs had ingecaculeerd. Aan de andere kant zegt het natuurlijk ook iets van een verloren gaan van de binding van de AVRO met zijn leden en misschien ook wel met de brede groep van kijkers. Vastgesteld werd ook al, dat de AVRO leden zal verliezen als zou worden over gegaan op het los van elkaar maken van abonnee op het omroepblad en lid van deze omroep. Ook hiervoor werd een verklaring gezocht. Van de zijde van PRAD zijn dienaan gaande in een voorlopig rapport alvast wat adviezen gegeven, die vooral liggen in de sfeer van de werving. De AVRO- directie heeft die in overweging, maar is nog niet tot een besluit gekomen. Mogelijk zou er ook in de programmati sche sfeer een en ander moeten veran deren, een duidelijker profiel, een flexi beler aanpak van de onderwerpen of misschien zelfs een ander, een frisser gezicht, waarbij de AVRO wel voorop stelt, dat zij een algemene omroep wil blijven, die zich richt op een breed publiek. Dat dit een zeer gecompliceer de zaak is blijkt ook hieruit, dat de AVRO-tv na verhuizing van de vrijdag naar de dinsdag nauwelijks minder waardering bij de kijker ondervindt. Mogelijk vindt PRAD een oorzaak, er komen wellicht ook gezonde adviezen uit, maar de AVRO blijft zelf haar beleid bepalen. Nochtans voor de AVRO een uitermate gecompliceerde zaak, die nog veel denkwerk zal vergen. Er zit blijkbaar ergens een kortsluiting tussen AVRO en de kijkers, die al of niet lid zouden kunnen worden. Waar toe dit zal leiden, laat zich momenteel nog moeilijk voorzien. NEDERLAND I NEDERLAND 1 NOS 18.45 De Bereboot 18.55 Journaal TROS 19.05 De malle eland, Dlsney-fllm 19.55 Alles of niets, quiz 20.45 Duel at Diablo, speelfilm (1966) NOS 21.35 Journaal TROS 21.50 Duel at Diablo (2) 22.45 Van beroep: balletdanser 22.30 Symbiose NOS 23.34 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Informatie voor Surinaamse Nederlanders 18.55 Journaal VARA 19.05 Tommy en Chatlie, TV-se- rie, afl. 1 19.30 Seniorenshow NOS 20.00 Journaal VARA 20.25 De Onedin-lijn, TV-serie, afl. 18.05 Eddie's vader, TV-seri| 18.40 Julia von Mogador, 19.15 Hier und Heute 19.45 Kwart voor acht 20.00 Journaal 20.15 Report 21.00 De Maandagsschllder^n spel 21.45 Een gevoel van beTV- mlng, documentaire li 22.30 Journaal DUITSLAND 18.20 Firbecks nieuwe land serie 19.00 Journaal 19.30 Onderzoek en techniel 20.15 Kostbaar verleden, mentaire 21.00 Journaal f 21.15 Emigranten, TV-film 23.00 Journaal ÜJliik 18.20 Rogier van ter Doeseeni serie, afl. 11 rije: 18.45 Open school grat 19.15 Sporttribune de 19.45 Journaal van 20.15 Micro-Macro, quiz lisa 20.50 Van oude mensen, dzeb gen die voorbijgaan, 'Lei< rle, afl. 4 den 21.40 Wikken en wegen buu 22.15 Journaal ook 22.35 Open school waa de i Vóó nog NEDERLAND I DUITSLAND I 12.05 Report 12.50 Persoverzicht 13.00 Journaal 16.15 Journaal 16.20 Vrachtwagenkonvooi, docu mentaire deel 17.05 De jongen met de s En broek, TV-serie dan 17.35 Avonturen van de mw9r Mars, tekenfilms 17.55 Journaal DUITSLAND I 16.30 Mozaiek Zo 17.00 Journaal iare 17.10 De grote blauwe k nig jeugdjournaal Jare 17.40 Draaischijf heid vooi keri HILVERSUM I EO: 18.00 (S) De Trekvogels PP 18.19 RKPN. EO: 18.30 Nws. 18.41 (S) De grote opdracht. 19 00 (S) Ronduit: mu zikaal en inform progr. voor jongeren. 19.40 (S) De Bijbel open. 20.00 (S) Ga er eens voor zitten. Óntmoetingsprogr. met muz., inform, en denksport. 21.15 (S) Avondsluiting. NOS: 21.30 (S) Merk waardige beestachtigheden in het die renrijk, gesprek. 21.40 voor blinden en slechtzienden. 21.55 (S) Tambu, inform, en verzoekplaten voor Antillianen. 22.25 Bond Zonder Naam. 2230 Nws. NCRV 22 40 (S) Hier en nu. VERONICA: 22.55 (S) Muz. en inform. 23.55 Nws. HILVERSUM II Maa nog 1915 (S) Kapel van 'de Kon.'aPa1 macht 19.45 (S) Met uw instt moe lied van de week. 20.00 Nws i mer Nederl Kamerkoor en het Ams of ii Kamerorkest 21.35 (S) Literam iqe^ (S) Poerama 22.42 (S) Puber-f hoorspel. NOS: 23.00 (S) MetJf op morgen met om 23.05 AktuJ bela 23.20 Den Haag vandaag en oi zwa Even ontspannen voor het slaoi jend Yoga. 23.55 Nws. te h terst HILVERSUM III HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) AVRO-klok. (7.30 Nws. 7.41 Radiojourn.) 8.30 Nws. 8 36 Gymn. voor de huisvrouw. 8.45 De Groenteman. 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Spiegel van Belgiè. AVRO: 9.30 (S) )s) De platenkeuze van Willem Striet- man: klass. muz. 10.00 Radio Lawaaipa- pegaai. 10.10 Arbeidsvitaminen. (10.30 Nws. 10.33 Radiojourn.) 11.30 (S) Kritiek op kritiek. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Radiojourn. 13.00 Knipperlicht, verkeersmagazine. 13.25 Beursplein 5. 13.30 'n middagje AVRO: Muz., inform, en service. (15.30 Nws. 15.33 Radiojourn.) 17.00 Voor ons ^gemaakt (door ons gekraakt), jeugd- prog OVERH. VOORL.: 7.20 Nws. uit de Ned. Antillen. AVRO: 17.30 Nws. 17.32 Radiojourn. 17.50 Toppers van toen. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Het levende woord. 7.25 Radinevie. 7.54 Overweging. 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8.30 Aubade. 9.00 De Letter M. 10.30 School radio. (11.00 Nws) 11.30 Ouder worden we allemaal, bejaardenprog. 12.00 Vijf, tellen na nu: Lichte muz. OVERH. VOORL.. 12.49 Uitz. voor de la KRO: 13.00 Nws. 13.11 Echo 13 40 Vreemdeling herinneringen van missionaris Schoolradio. 15.00 In de 16 00 Nws. Spreekuur. NOS: zal mijn tijd wel duren, k 17 20 (S) Eurolight. 17.40 Infoi regio. 17.55 Meded. VARA: (7.008.00 (S) Aktual. gen v d Dag 7.02 (S) gesoden 9.03 (S) Pep-op-drie. 11.03 draait op verzoek van mense sportwereld. 12.03 (S) Vara's HILVERSUM IV JlDE kr e TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) C1 kamermuz 9.00 Nws. 9.02 Akep ha beeld. 9.30 (S) Van heinde ornai 10 00 (S) Opus tien tot twaalf ,..:-. Intermezzo 13.00 (S) De meest te klass. tien 14 00 Nws 14<H"> kunst. 14 30 (S) Guitariteiten.oer Belcantorium :hten rzam Jerg. HOU HET SCHERM IN HET OOG Hoewel pas jaren later met de gruwelijke reconstructie van een verovering van een In diaanse nederzetting door Ame rikaanse cavaleristen in „Sol dier Blue" de ware aard van regisseur Ralph Nelson naar voren kwam, is zijn uit 1966 daterende western „Duel at Diablo" al een kleine vinger wijzing. „Dat ik dit nog mag meemaken", op Ned. I Hendriks en Coen Flink over „Hobby's" om 19.30 uur met Piet James Garner, Sidney Poitier en Bill Traver zijn de Yankee helden, die een blanke vrouw (Bibi Anderssons Amerikaanse debuut) uit de handen van het Indianenopperhoofd Chata (John Hoyt) moeten redden. Als ze daarin geslaagd zijn blijkt dat de vrouw helemaal niet naar haar echtgenoot (Dennis „Mc- Cloud" Weaver) terug wil. Nelsons films, die naast sommi ge zeer gewelddadige scènes steeds een flinke dosis senti ment bevatten, gaf destijds bij een bezoek aan Nederland dui delijk te kennen, dat zijn sym pathie geheel aan de zijde van de Indianen staat, die vaak op onmenselijke wijze door de op rukkende Amerikaanse pioniers werden bejegend. In „Soldier Blue" liegt het einde er niet om, in 1966 was Nelson nog iets voorzichtiger en Gar ner, Travers maar vooral Sid ney Poitier, die onder Nelsons regie in 1963 als de goedige neger in „Lilies of the füed" al een Oscar veroverde, worden echt niet als booswichten afge schilderd. Het slot, waar de „bevrijde" vrouw de blanke be schaving toch weer de rug toe keert om haar Indianen-opper hoofd te volgen, was echter tien Sidney Poitier als Toller en Bibi Andersson als Ellen Grange in „Duel at Diabolo". jaar geleden op zijn zachtst uit gedrukt onverwacht, zo niet ge waagd. Ned. I, 20.45 uur. Malle eland De TROS zendt vanavond „het leven van een malle eland" uit. De camera volgt een onhandige, grappige eland in leuke en ge vaarlijke situaties en laat de eland onder mc-er zien in gezel schap van grizzly-beren, rendie ren en wolven. Hij komt terecht op het erf van boer Pete Peter son en bezorgt ook de baas van een supermarkt moeilijkheden. Ned. 1,19.05 uur. Alles of niets Voor de derde en laatste maal is de Hagenaar Brakenhoff kan didaat in de TROS-quizz „Alles of niets". De uitzending van vanavond is zijn laatste kans om zijn winst tot nu toe van bijna 2000,— nog wat op te Verd voor een menig voortreffe- De NOS ging gisteravond na hoe die 58 miljoen Nederlanders in de loop van de eeuwen omge sprongen zijn met hun „mooie natuur". Het begon dus met oer angsten voor diezelfde natuur en het eindigde bij de natuur „als een schaars artikel dat in een ander land gekocht moet worden". De tussenliggende lichtbeelden werden uiteraard weer van commentaar voorzien door Hans Tiemeyer en geen i mens kan ontkennen, dat die mooi kan vertellen. Wat niet wegneemt dat ik het een vrij saaie aflevering vond, maar dat kon ook wel aan het onderwerp hebben gelegen. De volgende keer gat het over ons en ons voedsel. Daar zie ik meer brood in. Ellen Blazer heeft in de loop der jaren de VARA het idee gele vijzelen. Zijn specialiteit is Toet- Anch-Amon. Presentatie heeft als gewoonlijk Bert de Vries. Ned. 1,19.55 uur. Onedin Lijn Van de Onedin Lijn wordt van avond uitgezonden de aflevering „Hoog spel". Hierin arriveert Matt Harvey met een bedorven lading en is Elizabeth Frazer woedend. Robert wil zijn zaak uitbreiden, maar James zet hem daarbij de voet dwars. Ned. II, 20.25 uur. lijk programma. „Twee voor twaalf" is er een van, „Spelen met muziek" was een ander. Zaterdagavond was er weer een van haar in praktijk gebracht: „Duizendschoon", een „pro gramma over kunst en ander moois". En als de tekenen niet bedriegen gaat het hier alweer om een idee van de allerbeste soort. De grondgedachte ervan is: breng een familie, die er tot nu toe nooit zo direkt toe is gekomen nu eens in kontakt met allerlei verschillende kunst uitingen en leg de reakties met camera en microfoon vast Wel nu, zo gezegd zo gedaan. Het gebeurde zelfs tweemaal, één keer tijdens voorstellingen en uitvoeringen en acteraf nog eens in de studio. Zulks met de meest verheugende resultaten. Dat lag om te beginnen uite raard aan het alleraardigste friese gezin (met een toegevoeg de oudere dame) dat zeer onbe wimpeld van alles genoot en er daarom best verantwoording van bleek te kunnen afleggen ook, maar vervolgens ongetwij feld aan het presenterende duo Frieda van Mondfrans en Paul Staudenmayer, dat ongekunst eld de zaak leidde en er boven dien kennelijk zelf genoegen aan beleefde. Vrijwel iedere tak van kunst kwam aan bod: het toneel, de muziek, de literatuur, de schilderkunst en min of meer zijdelings ook de cinematogra fie. Het was een kunstprogram ma van de onopvallend-opvoed- kundige soort, maar dat vind ik eerlijk gezegd minder belang rijk dan dat het ook een aller plezierigst programma was, dat zich afspeelde in een hartelijk- menselijke sfeer, en vooral daardoor ook bijzonder genie- tenswaardig was voor degenen, die krachtens hun aanleg toch al eens geneigd en genegen zijn zo nu en dan wat met de muzen te stoeien. Hopelijk ziet de afde ling luister- en kijkonderzoek- van de N.O.S. dit programma niet over het hoofd, als zij straks weer een oriderzoek naar „culturele programma's'^ J Sonja Barend had Loe T show, Loe de Jong, welP^r staan, die ook wel Pr°i\j- j de Jong genoemd wordt, zoals iedereen weet, de sF, is van de geschiedenis u°s derland in de tweede we: 5 log. Die hij, wat waars<£ niet iedereen wist, ook? daad met de hand b schrijven. Een torenhogi vpe' blocnotes lag als oveiY3" bewijs daarvan op ons En aan het begin van c* 'qe bekende De Jong „va eens uit de band te willef gen", en dat deed hij i wel in gepaste mate: hijl de in een concert vofl typemachines, hij zakl ons aller ogen voor e< Sonja afgenomen tenfc schiedenis, hij liet zich vrolijke zakkenroller B< de neus nemen (dat wil. van zijn stropdas ontxï het eindigde ermee daf.sl een tam-tam-trommel s°s slaan. Daar tussendoor,men hij er ook nog in met S co™ een bijzonder geanim(sen\t zelfs interessant gespre! oua< men. Ook naar dit alle!ornsj met groot genoegen gek0 Pri moet overigens bekenr v zulks misschien mede t£ e,n is geweest aan het feilL c Jong épris bleek te im alles waar ik toevallig houd: goochelen, Jaspr3": Jong, strijkkwartetten rf zart, (waarvan ik er tog™ middags vier in de uir®"1® had aangeschaft) en zelr*Peal historie van die krarr w0 bezettingsjaren. Mg "a Herman Hqnt v< struir

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2