„IK BLIJF DE DOCHTER VAN CEES" Franse tv staat nog steeds in de kinderschoenen Arthur Schnitzler: „Alles over liefde" Lucie de Lange: GERT EN HERMIEN NAAR ISRAÉL televisie vanavoni televisie zaterdag" radio vanavond Radio zaterdag terugblik PAGINA 2 LEDDSE COURANT VRIJDAG 21 JANUARI 1| De lucht is saai en grijs en het regent als Ik naar de serviceflat in Amstelveen loop, waar Lucie de Lange samen met haar moeder woont. Als ik de galerij van de twaalfde verdieping bereik, staat Lucie al met een lachend gezicht in de deuropening, een gezelli ge meid zo te zien, ook als het regent Met haar negentien jaren is Lucie niet alleen de jongste dochter van de destijds zeer bekende Cees de Lange en Lucie Steyn, ze is ook het jongste lid van de Amsterdamse cabaretgroep „Tekstpierement". Vorige week was deze groep nog in een „Rondje Theater" te zien met het liedje „Poëzie-album". Lucie laat me de warme flat binnen, haalt koffie en sjouwt met twee katten en een hond rond. Ze is voortdurend met de dieren druk. Een bezig baasje, die Lucie. „Ik heb een tijdje als produktie-assistente bij TROS-radio gewerkt", vertelt Lucie, „mijn moeder werkte daar ook en ik ging haar na schooltijd wel eens helpen. Toen ik mijn eind examen MAVO had gedaan kon ik die baan bij de radio krijgen. Ik ben ook nog een tijd stewardess geweest. Ik vind vliegen zalig en vond het leuk de piloten een beetje te verzor gen". „Vroeger wilde ik altijd muzikant worden, ik had drum- en pianoles. Op aandringen van Jos (Brink), die een goede vriend van mijn vader was, heb ik eens een auditie gedaan voor de Kleinkunstacademie van Amsterdam. Dat is op een fiasco uitgelopen. Ik was zó zenuwachtig dat ik eerst mijn tekst en daarna mijn stem verloor. De juryleden keken zo nors. Grienend ben ik het podium afgelopen en ik zei tegen mijn moeder: „Ik doe het nóóit meer, ik wil alleen nog maar in een orkest spelen!" Hoe kom je dan zo ineens in „Tekstpiere ment" terecht? „Nou, Jos, die nog vaak bij ons over de vloer komt zinspeelde er wel eens op, maar dan beschouwde ik het als een geintje en ging er verder niet op in. Maar toen Sieta Bolt in juni uit de groep stapte kwamen Jos en Frank Sanders me serieus „vragen". Ik heb tenslotte maar ja gezegd om van het gezeur af te zijn. In het begin was het wel eng, ik had nog nooit zoiets gedaan. Voor Guuske was ik een beetje bang want zij zat destijds ook in de jury op de Kleinkunstacademie. Maar ze zijn heel lief voor me en ze leggen me alles uit. Ik leer echt heel veel van ze. Ze zijn een stuk ouder dan ik en hebben ook meer ervaring. Op de TV leek je veel ouder Lucie: „Dat moet ook". Het eerste programma waaraan Lucie mee werkt heet „Wacht U voor de hond". De lande lijke première vond plaats in Den Haag, maar niet zonder complicaties. „Juist in die tijd viel Guuske van de trap en kreeg een hersenschudding. Ze kon dus niet optreden. Zo draaide ik alleen voor de vrou wenstemmen op en het leek net alsof alle ogen vanuit de zaal alleen naar mij keken. Ik was erg zenuwachtig. Als dochter van Cees de Lange moet ik me natuurlijk waarmaken. Wan neer ik een fout maak, zullen ze wel eens denken: Nou als dót zijn dochter is! Maar ik heb bewust voor „de Lange" als artiestennaam gekozen, want ik ben er trots op een dochter van Cees te zijn". Je bent in een artistiek gezin opgegroeid. Hoe was je jeugd? „Erg fijn. Ik kon goed met mijn vader opschie ten. Als het maar even kon, ging ik mee naar zijn voorstellingen en dan genoot ik. Ik herin ner me nog goed een eenaktertje waarin mijn vader samen met mijn moeder speelde en waarin hij heel onaardig tegen haar deed. Dat vond ik zó zielig dat ik er elke keer weer om moest huilen. Maar ik heb veel fijne dingen gedaan met Bookele Pierus". Book?- ,,Ja zo noemde ik mijn vader altijd. Het is dacht ik de naam van een reus uit een sprookje... Ik kon het niet begrijpen toen hij stierf. Dat een man die zo goed was en zoveel goede dingen deed moest sterven aan zo'n vreselijke ziekte. De denk nog elke minuut aan hem. Hij had erg veel invloed op me... Mijn moeder is mijn beste vriendin en voorlopig blijf ik lekker bij haar wonen". „Ja, 's morgens slaap ik lang uit en krijg mijn ontbijt op bed. Daarna loop ik wat te tuttelen en piano te spelen. En 's avonds zijn er de optredens, hè? Bijna altijd volle zalen. De denk wel eens: Komen al die mensen naar ons kijken?" „Ik vind het heerlijk dat ik dit mag doen en werk me te pletter. Ik heb nooit een pesthu- meur. Ik ben wel een beetje verlegen, nooit zal ik eens zelf ergens op afstappen, ik moet altijd Lucie de Lange: „Ik heb veel geluk in mijn leven gekend, ik heb ook nooit een rothumeur". een duwtje krijgen. Maar kijk eens wat een geluk ik in mijn leven heb gehad. Alles wordt altijd voor me geregeld. Mijn vriendin vindt me dan ook een enorme bofferd. En ik ben hier voorlopig wel aan verslaafd!" Marga van Beusekom Hoewel ze 30 jaar geleden werd geboren, is de Franse televisie haar kinderschoenen nog steeds niet ontwassen. Ook president Valery Giscard d'Estaing, die als grage kijker het tv-stelsel in zijn land drastisch hervormde, geeft toe dat er nog heel wat te verbeteren valt. Drommen minder illustere landgenoten zullen hem daarin van harte bijvallen. Giscard zei onlangs dat de Franse tv (drie onder staatssu- pervisie werkende stations) hoognodig nieuw creatief talent moet aantrekken om het aantal eigen produkties te verhogen. „La France", zei de president, „heeft redenen en mogelijkhe den te over om een van de beste tv-systemen ter wereld te heb ben". Helaas moet worden ge constateerd, dat politiek gehar rewar, tekortschietend manage ment en een vaak amateurish- sche presentatie nog steeds een gat slaan tussen droom en reali teit. Niet lang nadat hij in 1974 was gekozen, splitste Giscard de starre moloch der „Radiodiffu- sion et Television Frangaise" (ORTF) op in drie administra tief onafhankelijke en onderling concurrerende omroepen. In grote trekken heeft de onder linge competitie een gezonde in vloed gehad. De drie Franse stations proberen thans elk voor zich een nieuws- en amusement spakket te bieden dat het aan bod van de anderen overtreft. Toch kan die wedijver om de kijkersgunst bespottelijke resul taten opleveren, zoals bij Euro pacup-voetbal, wanneer zowel het eerste als het tweede net soms hele avonden lang niets anders laten zien dan identieke interviews met dezelfde balgoo chelaars. Centraal in de kritiek op de Franse tv staat echter nog steeds de manier waarop zij het nieuws presenteert, vooral dat van eigen bodem. De linkse op positie van socialisten en com munisten zegt dat de tv aan de leden van de regering drie keer zoveel zendtijd geeft als aan haar politieke tegenstanders. De Gaullisten hebben dat altijd bestreden en wierpen indertijd tegen: „Wat wij verfoeien is het bijna constante doorhameren op de negatieve aspecten van de Franse samenleving, de na druk op alles wat maar bizar, buitengewoon, scandaleus, zie kelijk, pessimistisch of demora liserend is". Wijlen president Pompidou, Gis- cards voorganger, zei eens op een persconferentie dat het wer ken voor de Franse televisie iets anders was dan de arbeid van een „gewone" journalist. „De ORTF", zei Pompidou, „is de stem van Frankrijk". Giscard is een andere mening toegedaan, maakt althans ver schil tussen het „harde" nieuws en het commentaar. „Nieuws", zegt Giscard, „moet neutraal worden verslagen en bij het commentaar moet hoor en we derhoor voor alle partijen moge lijk zijn". De oppositie heeft het recht de regering op tv van repliek te dienen, en maakt ook van dat recht gebruik. Frankrijk-3, het net dat de re gionale belangen moet beharti gen, is aan het experimenteren met „open programma's", een formule die niet alleen de grote politieke partijen, vakbonden en beroepsorganisaties, maar alle denkrichtingen een stem in het kapittel geeft. Al staat de Franse tv anno '76 zeker kritischer tegenover de overheid dan vijf jaar geleden, in vergelijking met andere lan den wordt de gezagsdrager nog steeds omzichtig en met „ver schuldigde eerbied" benaderd. Bijtende, harde vraaggesprek ken zijn uitzondering. In de AMRO-bank aan de Haag se Kneuterdijk zijn tot 25 fe bruari schilderijen van Henk Kolkmeijer en houtplastieken van At van Vliet te zien. KUNST EN KUNSTENAARS De Combinatie Haagse Ama teurtoneelverenigingen houdt op zaterdag 22 januari in het Congresgebouw de feestelijke prijsuitreiking van de Toneel competitie 1976 door wethouder Vink. De toneelgroep HAAG voert die avond „Stikstof' van René de Obaldia op. Holland Huis, Groenmarkt 28 Den Haag, exposeert onder de titel „Haagse Stadsbeelden" van 21 januari - 4 februari etsen van Wim Bettenhausen, gouaches van Niek Heufke Kantelaar en kleurhoogdrukken van Sees Vlag. (Van onze Showredactie) USSELO Gert en Hermien gaan naar Israël verhuizen. In juni van dit jaar vertrekt het zingende echtpaar met de kinderen naar Tel Aviv, waar zij drie maanden lang de proef op de som nemen. „Voor ons zal het geen probleem zijn", zegt Gert. „Maar ook de kinderen moeten kunnen wennen. In die tijd zal ik mijn huis in Usselo verhuren. Mochten we ons definitief in Isrt estigen, dan gaan we het huis verkopen". Het besluit van Gert en Hermien vindt zijn oorzaak in deto».nemen de belangstelling voor reizen naar Israël. Sinds enige tijd treden Gert en Hermien namelijk als reisleiders op. Gert: „Het loopt op dit moment uit de hand. We doen tien reizen per jaar. Langzamerhand wordt het heen en weer reizen te bezwaarlijk voor Hermien en mij. Als ik definitief naar Israël ga, krijg ik daar een aanstelling als muziekleraar aan het conservato rium". Intussen hebben Gert en Hermien ook gebroken met de Ev. Omroep. Die vinden zij te dogmatisch. Alles over liefde: met Ina van Faassen en Paul Steenber- Frank en Mirella, vriendelijk welkom bij Barend, Ned. gen. 1,19.05 uur. HOU HET SCHERM IN HET OOG In het theaterseizoen '75 - '76 nam de theaterproduktie „Alles over liefde" een totaal van vijf eenacters van Arthur Schnitz ler, een opvallende plaats in. De TROS-tv maakte een regi stratie van deze voorstelling in de Stadsschouwburg in Den Helder, al werd het eerste deel v^n de vijf stukken weggelaten. De delen die vanavond worden uitgezonden zijn „Literatuur", „Geëxalteerd wezen", „De le vensgezellin" en „De grote sce ne". Oorspronkelijk speelde Myra Ward een belangrijke rol: in drie van de vijf eenacters was zij de tegenspeelster van Paul Steenbergen. Hald januari vorig jaar werd zij ziek en werd haar rol overgenomen door Ina van Faassen. De andere acteurs zijn Paul Steenbergen, Dolf de Vries, Jaap Wieringa, Agaath Meulenbroek, Johan de Meester en Rudolf Damsté. Ned. II, 21.15 uur. Mini-voetbal In de achtste wedstrijd van dit seizoen om de NCRV-Minivoet- baltrofee gaat de strijd tussen Rotterdam Ahoy' en Noord Ne derland. Voor de Rotterdam mers is dit de laatste mogelijk heid om de kans in eigen hand te houden een plaats bij de laat ste vier te bemachtigen. Bij ver- De NCRV zendt een por tret uit van Theun de Vries op Ned. I om 22.00 uur onder het kopje „Een liefde In Parijs". lies zijn Eddy P. G. en zijn mannen uitgeschakeld. Debu tant Noord Nederland is bij winst vrijwel zeker van een plaats bij de laatste vier. Ned. 1,19.55 uur. Vluchtroute Guillaume krijgt in „Vluchtrou te" vanuit Engeland opdracht een vluchtroute uit te zetten in Bretagne voor geallieerde pilo ten die in Frankrijk terecht zijn gekomen. Maar bij de eerste actie wordt hij gearresteerd. De bezetter probeert hem een be kentenis af te dwingen. In de gevangenis sluit Guillaume vriendschap met een Rus, met wie hij weet te ontsnappen. En dan kan Guillaume als eerste de door hem bedachte vluchtroute naar de kust nemen; hij weet zelfs naar Engeland over te ste ken. Ned. 1,21.05 uur. Ambon In tegenstelling tot de algemene opvatting hebben de Ambone zen niet staan te trappelen om dienst te nemen in het koloniale leger. Vrijwillig waren zij niet te krijgen, want deelneming aan de Nederlandse oorlogvoering werd als slavernij beschouwd. Niettemin waren de Ambonezen die in het KNIL meevochten de betere krijgslieden en ook de trouwsten. Dat hebben ze gewe ten toen de Japanners hun krijgsgevangenen vrijlieten: Ne derlanders waren daar niet bij, Ambonezen evenmin. Ned. I, 22.50 uur. Disco-Circus De carnavalstijd is al een beetje Generaal-majoor J. Mus- kita in „Ambon door de eeuwen", te merken in de uitzending van Disco Circus, waarmee de TROS de vrijdagavond opent. Presentator Ferry Maat geeft André van Duin in de circustent van recreatiepark Oud Valke veen de gelegenheid zijn carna valslied „Ta ta ta" te brengen. Daarbij komt internationale dis co- en popmuziek. Te horen zijn Leo Sayer, Donna Summer, The Chocolates en The Strawbs". Ned. II, 19.18 uur. NEDERLAND I Teleac 18.15 Engels voor beginners NOS 18.45 De Bereboot 18.55 Journaal NCRV 19.05 Vriendelijk welkom bij Ba rend 19.55 Minivoetbalshow 21.05 Vluchtroute NOS 21.35 Journaal NCRV 21.50 Praten met de premier 22.00 Een liefde In Parijs (Theun de Vries) 22.35 Muzikale meditatie IKON 22.50 Ambon door de eeuwen NOS 23.15 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Informatie voor Spanjaar den 18.55 Journaal TROS 19.05 Calimero, afl. 9 19.18 Disco Circus, afl. 8 NOS 20.00 Journaal TROS 20.25 The Jordaches, TV-serie, afl. 15 21.15 Alles over liefde, TV-spel 22.35 Aktua TV NOS 23.25 Journaal 18.05 18.40 19.15 19.45 20.00 20.15 21.55 22.00 22.25 22.40 23.05 00.35 ■miwyjn.ii 55 Journaal 00 Nieuws uit Noordriji Westfalen Een zaak voor Mönndll Julia von Mogador Hier und Heute Hit lm om voor acht Journaal Verglss die Llebe speelfilm (1953) Het zevende zintuig Actualiteiten uit Bonn Journaal Sport Het system Fabrlzzl, T 1 medie I Journaal j DUITSLAND 18.20 19.00 19.30 20.15 21.35 21.50 22.30 23.15 Laurel Hardy f Journaal Buitenlandjournaal c Strahlen, TV-film j Journaal Kino Kino The Streets of San Fra t co, TV-serie g Journaal d 1 fc BELGIE NEDERLAND 18.00 Mumfle, slot v. 18.15 Open school ei 18.45 Dag aan dag vi 19.10 R.K. uitzending k 19.45 Journaal E 20.15 Uit de dierenwereld .is 20.45 The Fox, speelfilm (196 g< 23.20 Journaal gi NEDERLAND I NOS 15.30 Journaal VARA 15.32 De Film van Ome Willem 16.05 O, gaat dat zo 16.45 Familieportret IKON/NCRV 17.40 Lied van de week (gezang 102) NEDERLAND II NOS 13.55 Europese schaatstitels DUITSLAND I 10.00 Journaal 10.05 Draaischijf 10.25 Actualiteiten uit Bonn 10.50 Disco '77 11.35 Buitenlandjournaal 12.20 Rondblik 12.55 Skiën om wereldbeker 14.25 Journaal 14.30 Het vuurrode speelgoi tootje 15.00 Punch and Jody, spet (1974) 16.15 Labelle Show 16.30 Techniek-adviezen 17.15 Journaal 17.48 Sportjournaal DUITSLAND II 14.58 Journaal 15.00 Lassie onderweg, TV-» 15.20 Knutselkwartler 15.35 Mijn Oom van Mars, Ti rle 16.00 Sparring, quiz 17.00 Journaal 17.05 Spiegel der deelstaten BELGIE NEDERLAND! 14.00 Doe mee! 14.30 The Young In Heart, s| film (1938) 16.00 Open school HILVERSUM I .KRO 18.30 Nws 18.41 Marktberichten i.s.m. KNBTB 18.44 (S) Filmklapper Nieuws uit bioscoop- en filmwereld 19.30 (S) Edwin, praten en zingen 20.00 (S) In antwoord op uw schrijven 21.00 (S) Sir 5 en one 21.15 (S) Dr. Grol en de intern, lol. Satirische spreekbeurt 21.45 (S) Jazz 298 22.25 Overweging 22.30 Nws 22.40 (S) Goal Prog. vanuit en rondom de sort 23.55 Nws. HILVERSUM II (verv) NOS 20.00 Nwc 20.0s \S| Concertprodium: Het NHK Symlol kest (in de pauze: een kleintje k 22.15 NOS-Cultuur 23.00 (S) V oog op morgen met om 23.05 overz. 23.20 Den Haag vandaaj Even ontspannen voor het slape yoga 23.55 Nws. HILVERSUM NOS: 18.03 De vacaturebank 16 NOS-maal. VERONICA 19.02 (S) I derlandse top-40 VPRO 20.02 (S) vrijdag-op-drie 23.02 Radio VrijJ 0.02 (S) Amigos de musica AVR (S) Radio Pandora 2.02 (S) 'n r AVRO. lillVHiH'liil VARA 7.00 Nws. 7.02 (S) Z O. het zater dagochtendprogramma voor iedereen. (7.30 Nws. 7 41 Dingen van de dag. 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huis vrouw.) 10.30 Nws. 10.33 (S) Z.I. Een programma dat voor zichzelf spreekt. 12.26 Mededelingen voor land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) In de Rooie Haan. Hitwerk en aktualiteiten. 14.30 (S) Orkest Malando en zangsolisten. 15.00 (S) Het zout in de pap. Programma over kunst en kuituur. (15.30 Nws.) 17.00 (S) Zing zomaar simpel een melodie. 17.30 Nws. 17.32 Dingen van de dag. HILVERSUM II TROS 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Rustig bijkomen. 8.00 Nws. 8.11 Aktuaochtendeditie. .8.45 Kom er maar eens bij. gesprek en klassieke muziek. 9.35 Waterstanden. 10.00 Tien om kindershow. 10.30 Aktua-Sportcage. (11.00 Nws. 11.30 Hartje Winterswijl. tua II. 13.31 Met een knipoog naar het theatet Organist Stef Meeder speelt op vj 16.00 Nws. 16.03 De Europarade x* Mededelingen. n leder heel uur nws. NCRV 7) 0 Pop-station. 8.03 (S) Happy soun e: Eerlijk gezegd. 9.03 (S) In. 10 Muziek bij de koffie. 12.03 (S) L( 14.03 (S) Bij Barend. 16.03 (S) I how. HILVERSUM IV AVRO 7.00 Nws. 7.02 (S) Reveil» ti Nws. (S) Kamermuziek. 9.40AVR w ma. Zo hoor je nog eens wat. 1G Het Residentieorkest. Klassieke l V( en koorwerken. 12.00 (S) Pistad TC varieerd muziekprogramma. fc>i Nws.) 14.30 (S) Klassiek muz gramma. 16.00 't Is historisch. 16 Koorwerken van Leonard Be( nj 16.40 Radiojournaal. ki In „Machiavelli" van de VPRO kregen wij gisteravond een aar dige aanvulling te zien op de documentaire „Rare jongens, die Cubanen", van Han van der Meer, die de KRO maandag avond bracht. Je zou ook kun nen spreken van een voorbe schouwing achteraf, want dit programma ging meer over het verleden van de Cubaanse Fi- del-revolutie en vooral ook over de contra-revolutionaire bewe ging die uitgeweken Cubanen kennelijk in Miami in Florida op touw hebben gezet Het was naar mijn smaak ongetwijfeld een fascinerend programma, waarin allerlei lieden onbewim peld voor het voetlicht traden, van wie je zou denken dat zij er alle baat bij hebben wat meer op de achtergrond te blijven. Het had zodoende iets van een spionagefilm, die zo waar ge beurd was, dat de gebeurtenis sen zich op hetzelfde moment aan je ogen voltrokken. Onge woon intrigerend was een vraaggesprek met de heer Kor- ry, gewezen ambassadeur van Amerika in Chili, dat nog enke le dagen geleden in de States was opgenomen en waarin hij enkele hoogst ernstige beschul digingen losliet in de richting van de Kennedy's, toen die nog aan de regering waren. Onwillekeurig moest ik op dat moment terugdenken aan de di recte reportage die wij in de k] J (2 namiddag hadden kunnen xe van de inauguratie van te dent Jimmy Carter in WaJ ton en die het onder meel over een oude en nieuwe ,j zo rican dream". Overigens va die uitzending natuurlijk W( een bijzonder fraai stuk i sie. Klaas-Jan Hindriks vd het allemaal van comm^ Z?. en hij deed dat als Am' C1 kenner natuurlijk goed. he Alleen had ik toch liever rrn dat hij de vertaling van O rede tot later had uitgf want nu werden wij gestoj het kijken naar de uitd zeer boeiende, directe bei En dat was jammer, zelff degenen die geen Amen) 31 Engels verstaan. Dunkt mi 014 HERMAN HOFHU tis

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2