Enorme belangstelling voorDuif-Expo II'
Aktief" vecht voor erkenning
van maj oretten-concours
Franse liederen
indrukwekkend vertolkt
door Aafje .Heynis
Foco Novo met
„A seventh man99
bijna te innemend
Hel bestuurslid F. Korff toont de schoonste duif van de show: de oude doffer van de heer J. van Vliet uit Rotterdam.
De elfhonderd „gevederde schonen" trokken veel publiek naar de Stadsgehoorzaal.
Leiden De Duif-Expo II die het afgelo
pen weekeind in de Leidse Stadsgehoor
zaal werd gehouden is wat betreft het
bezoek en het verloop een succes gewor
den. Een aanzienlijk groter aantal bezoe
kers dan het vorige jaar, op Duif-Expo
I had de moeite genomen het koerende
geheel in de Stadsgehoorzaal te gaan
bekijken. De organisatie van de Expo
was in handen van de afdeling West der
Nederlandse Algemeng Bond van Post-
duivenliefhcbbers.
Ongeveer 1100 duiven - die overigens op
vallend rustig waren - waren in hun kooi
tjes verspreid opgesteld en kon er ook het
één en ander aan sport worden gedaan
middels wielrennen op home-trainers,
roeien, gewichtheffen en dart (pijltjes
gooien). Vooral het laatste was zper in trek
bij het publiek. Voor de gokkers was er
nog een „Rad van Avontuur", waarbij
vele mooie prijzen gewonnen konden wor
den.
Burgemeester Vis opende de Expo .offi
cieel op zaterdag omstreeks half drie,
maar met het keuren was men reeds op
vrijdag begonnen en nog vóór de burge-
meesterlijke opening maakte het muziek
gezelschap „De Burcht" met majorettes de
Leidenaars op de duivenmanisfestatie at
tent. V
jeugdleden konden dit jaar voor het eerst
deelnemen. Verder waren er nog duiven-
verkopingen, waarbij uiteindelijk onge
veer 100 duiven van eigenaar wisselden.
Lep:
Ten behoeve van de Leprabestrijding v
den het afgelopen jaar tien speciale con
coursen gehouden waarbij voor ongeveer
1500 gulden bijeen werd gevlogen. Dit
geld werd op zondag overhandigd aan de
heer Olsthoorn van de Nederlandse Le
prastichting. om de leden te la'ten zien
waar het geld aan besteed zal gaan wor
den, werd de voorlichtingsfilm Dawa na
kazi vertoond (wie meewerkt wordt gehol
pen). Bij de 1500 gulden was ook de
opbrengst van een gehouden collecte ten
behoeve van de Leprastichting inbegre
pen.
Het succes van deze Duiven-Expo II, heeft
het bestuur van de afdeling West van de
Nederlandse Algemene Bond van Postdui-
venliefhebbers doen besluiten ook volgend
jaar een dergelijke duivenmanifestatie op
touw te zetten.
De keuringen der duiven leverden de na
volgende resultaten op:
Hoofbekroningen: schoonste van het ge
heel was een oude doffer van J. van Vliet,
die tevens tot schoonste oude doffer werd
uitgeroepen. De schoonste oude duivin
was het eigendom van P. Landersbergen,
de schoonste jonge doffer had als eige
naar G. Boers, en tenslotte de schoonste
jonge duivin was van F. van Heusden.
Jeugdklasse: le A. Ravensbergen met 365
punten; 2e H. Best best met 365 punten;
3e L. Klok met 365 punten. De uitslag
werd vastgesteld na zichtkeuring bij gelijk
aantal punten.
Verdere uitslagen: aangegeven worden al
le eerste prijswinnaars, schoonheidsklasse
1 Oude doffers: G. Boers; schoonheids
klasse 2 Oude duivinnen :Th. van de
Ploeg; schoonheidsklasse 3 Jonge Doffers:
G. Boers; schoonheidsklasse 4 Jonge dui-
vinnen: G. Boers, klasse 5 Oude Doffers
600 km (gevlogen afstand) en hoger: A.
van Duyn; klasse 5a: J. Barnhoorn; klasse
6 Oude duivinnen 600 km en hoger: J. van
Alphen jr.; klasse 6a: J. Barnhoorn; klasse
7 Oude Doffers 300 km/550 km: J. van
Vliet; klasse 7a: mevr. van Santen; klasse
8 Oude Duivinnen 300/550 km: P. Mooten;
klasse 8a: H. van de Kooy; klasse 9 jaar
lingen doffers 300/500 km: A. Dubbelaar;
klasse 9a: H. van de Kooy; klasse 10
jaarlingen duivinnen 400/550 km: H. van
de Kooy; klasse 11 O.D. 65/300 km: H. van
de Kooy;; klasse 12 O. Dui.65/300: J. Plug;
klasse 14 Jaarlingen Dui.65/300: H. van de
Kooy; klasse 15 O.D. onbevlogen: W. Mun-
neke; klasse 15a: P. van Rijs; klasse 16
O. Dui onbevlogen: F. van Heusden; klas
se 17 Jaarlingen D. onbevlogen: G. Boers;
klasse 18 jaarlingen Dui onbevolgen: J.
Brederode; klasse 19 J.D. 300 km en ho
ger: P. van Rijs; klasse 19a: P. Brama;
klasse 20 J.D. 300 km en hoger: mevr. van
Antwerpen; klasse 20a: J. Plug; klasse 21
J.D. 200/300: F. van Heusden; Idasse 21a:
H. van de Kooy; klasse 22 J. Dui. 200/300:
F. van Heusden; klasse 22a: W.Jacobi;
klasse 23 J.D. 65/200: G. Boers; klasse 23a:
P. van Rijs; klasse 24 J.Dui 65/200: N.de
Ru; klasse 24a: L. de Kleine; klasse 25 J.D.
onbevlogen: J. de Winter; klasse 26 J. Dui
onbevlogen: H. van Schie; klasse 27 J.D.
late jonge met minstens 3 oude pennen:
G.Boers; klasse 27a: W.Köhler; klasse 28
J. Dui. 3 oude pennen: mevr. van Antwer
pen; klasse 28 a: G. Boers.
-MAANDAG 17 JANUARI 1977
LEIDSE COURANT
PAGINA 3
LEIDEN Wijkvereniging „Aktief" voelt zich in de kou gezet
door het Leids gemeentebestuur. Al drie jaar vraagt „Aktief" om
erkenning van het door haar jaarlijks georganiseerde majoretten-
concours op Koninginnedag. Nog nooit hebben b en w, de gemeen
teraad of de raadscommissies gereageerd op schriftelijk verzoeken
om subsidie.
In een maar liefst veertig blad
zijden tellend rapport doet de
wijkvereniging uitvoerig verslag
van haar „concours perikelen".
Eind 1974 werd het idee geboren
om in samenwerking met de
Leidse muziekvereniging Werk-
mans Wilskracht een majorette-
concours te organiseren op Ko
ninginnedag 1975. Omdat Werk-
mans Wilskracht aangesloten is
bij de Algemene Unie van Mu
ziekverenigingen, werd besloten
het concours onder auspiciën
van de unie te houden.
ANUM
Dit besluit zette de wijkvereni
ging voor grote verrassingen.
Een door de wijkvereniging sa
mengestelde jury werd door de
ANUM afgekeurd. De Unie
wees zelf juryleden aan. Hier
door kwam „Aktief" voor aan
merkelijk hogere kosten te
staan: de juryleden moesten
tweehonderd gulden betaald
krijgen plus een reiskosten ver
goeding van dertig cent per kilo
meter. De ANUM vergoedde
veertig gulden per jurylid. In
mindering werden de dor de
Unie gemaakte kosten gebracht.
De wijkvereniging kon toen ze
dat hoorde niet meer terug: het
concours stond al voor de deur,
maar de verontwaardiging bij
het bestuur was groot. Deze
werd nog verergerd toen na
afloop van het toch geslaagde
concours „een van de heren van
de ANUM aan met name de
voorzitter van de wijkvereniging
opmerkte dat het een beetje tra
ditie is dat de juryleden bij der
gelijke gebeurtenissen na afloop
nog een etentje wordt aangebo
den. Omdat we op dat moment
geen enkele behoefte hebben
om uit ons vel te springen wor
den op korte termijn maatrege
len genomen om hierin te voor
zien. Het wordt een etentje bij
het Karrewiel. De voorzitter
gaat zelfs ter begeleiding mee,
in dit geval uit beleefdheid en
om de weg te wijzen", aldus het
verslag van de wijkvereniging.,,
Gemeente
Een en ander had tot gevolg dat
er in 1976 een vrij concours
werd georganiseerd. Het werd,
aldus de wijkvereniging nog een
groter succes dan het jaar daar
voor, ondanks het feit dat alle
Leidse muziekverenigingen die
aangesloten zijn bij de ANUM
het af lieten weten. Ook de ge
meente liet de wijkvereniging
zonder enige financiële steun
haar gang gaan.
Ten aanzien van deze houding
maakt „Aktief" een groot aantal
kritische opmerkingen in haar
rapport. Het begon allemaal al
bij de eerste subsidieaanvraag
bij de Culturele Raad in 1975.
Het gesprek dat werd gevoerd
naar aanleiding van de inge
diende begroting verliep, vol
gens een door „Aktief-secretaris
H Kwik gemaakt verslag uiter
mate stroef". „Er kwam zelfs
een moment in het gesprek dat
ik de neiging had om maar op
te stappen met de opmerking
„houdt die paar guldens dan
maar". Uiteindelijk, ruim ander
halve maand na het indienen
van de herziene begroting, advi
seerde de Culturele 'Raad het
college van b en w een garantie
subsidie te verlenen als tege
moetkoming in het tekort van
de manifestatie van maximaal
zeshonderd gulden. De vreemde
eisen van de ANUM zorgden
ervoor dat dit bedrag ruim werd
overschreden. Bovendien moet
„Aktief' het bedrag nog krijgen
Met de subsidie-aanvraag voor
het Majorettenconcours in 1976
ging het nog veel slechter. Zon
der dat de wijkvereniging erin
werd gekend, stelde de Culture
le Raad'de ANUM op de hoogte
van het voornemen van „Ak
tief* een vrij concours met ei
gen reglementen te organiseren.
De CR vroeg de Unie om advies
in deze zaak in een gepeperde
brief aan „Aktief" geeft de
ANUM te kennen wat zij van dit
voor Leiden uniek initiatief
vindt: „Daar uw vereniging zich
niet aan de gestelde voorschrif
ten wenst te conformeren, zal
aan de CR in negatieve zin wor
den geadviseerd. Onze drie zus
terorganisaties, evenals de
ANUM door het ministerie van
CRM erkend zullen worden in
gelicht, zodat zij middels publi
catie in de maandbladen de bij
hen aangesloten korpsen voor
deelname aan uw concours
waarschuwen". De ANUM ver
volgt: „Wij vertrouwen erop dat
uw foutieve instelling wordt in
gezien teneinde minder prettige
gevolgen te voorkomen".
Culturele raad
Ondanks dit laatste dreigement
werd het concours 1976 een
groot succes. In rijen van vijf
dik verdrong men zich om niets
te missen van de verrichtingen
van de majorettes. Maar de Cul
turele Raad liet ditmaal hele
maal verstek gaan. De CR advi
seerde dit maal in het geheel
geen subsidie aan het concours
te geven omdat „het bevorderen
van „wilde" concoursen het be
lang van majoretten-korpsen
niet dient". Bovendien stelde de
CR zich op het standpunt dat
Koninginnedag geen geschikte
dag was voor en dergelijk cón-
LEIDEN In de serie koffieconcerten van K&O
trad Aafje Hcynis gisterochtend op met een bij
zonder goedgekozen programma van Franse liede
ren uit het begin van de twintigste eeuw. Liede
ren van Fauré, Debussy, Bloch, Satie en Milhaud
wisselden elkaar af en vormden een recital waar
alle registers en timbres van de altstem, alle
emoties en technieken in te beluisteren waren.
Aafje Heynis was zeer goed op dreef en zong alles
schijnbaar moeiteloos, ook de hoge tonen en de
fortissimo-passages. Rudolf Jansen nam vakkun
dig de soms moeilijke begeleiding op de vleugel
voor zijn rekening. Bovendien belastte hij zich met
het bloemlezend vertalen van de teksten, onder
andere prachtige gedichten van de Barones Bri-
mont en van Paul Verlaine. Naar onze smaak had
deze explicatie beter achterwege kunnen blijven:
immers, door het inkorten van de vertalingen
kwam de tekst verknipt en zonder veel verband
over; en de dictie van Aafje Heynis is zo perfect,
dat wij, gesteund door het programmablad waarin
de volledige tekst was afgedrukt, haar moeiteloos
konden volgen.
Indrukwekkend was de manier waarop Aafje Hey
nis de sensuele Poèmes d'automne van Ernst
Bloch zong. Zij toonde zich hierbij een ware
meesteres in de muzikale voordrachtskunst. De
„Quatre petites mélodies" van Erik Satie en de
„Cahnsons de négresse" van Darius Milhaud zijn
niet vaak te horen en vormden dan ook voor het
niet verwende Leidse publiek een aangename ver
rassing.
De kapelzaal van het K&O-gebouw was voor deze
gelegenheid helemaal uitverkocht. Het publiek
kreeg nog een toegift voor het langdurige applaus:
een gezongen grafschrift en een stemmig lied van
Sibelius.
Ton Harmscn
LEIDEN Het Mickery circuit
heeft de laatste tijd opvallend
veel sociaal-maatschappelijk
betrokken voorstellingen in
haar aanbod. Of dat een gevolg
is van een ander beleid of van
een tendens naar meer 'geenga-
geerd theater die niet alleen tot
Nederland beperkt is gebleven,
is niet helemaal duidelijk;
waarschijnlijk spelen beide as
pecten een rol.
Na the Gay Sweatshop, het wat
teleurstellende Belts Braces,
was het zaterdagavond de beurt
aan een voortreffelijk Foco No
vo met „A seventh man" naar
een boek van John Berger. A
seventh man is het verhaal van
Griekse gastarbeiders in Duits
land; het wel maar vooral het
wee van Georgiou vanaf zijn
vertrek tot zijn terugkomst in
zijn dorp.
De titel is een tegenstelling in
zichzelf. Enerzijds is één op de
zeven handwerkslieden in Duits
land en Engeland een migrant,
een gastarbeider. Anderzijds is
het een oude mythe, dat de ze
vende zoon de gelukbrenger is,
wordt in
het kort ook een essentiële te
genstelling uit het hele stuk ge
geven; die tussen het boeren,
Griekse platteland en de te geci
viliseerde Duitse stadsgemeen
schap.
Foco Novo had het verhaal tot
vijftien scènes omgewerkt, die
afgewisseld werden door be
scheiden, maar mooi vertolkte
balladen. Er werd bewogen,
maar zeker niet heftig gespeeld.
Het gebruik van middelen had
men tot een minimum beperkt.
Sommige delen duurden iets te
lang, maar dat hing samen met
het volkomen epische karakter:
de hele voorstelling was niet
meer dan een in die vijftien
scènes verteld verhaal. Ondanks
dat was „A seventh man" vooral
sympathiek en innemend.
Men kan zich afvragen of bui
tenlands sociaal-maatschappe
lijk theater in Nederland wel
kan functioneren. De Engelse
taal lijkt een te grote belemme
ring, vooral voor de minder ge
leerde lagen van de bevolking.
In de Leidse Schouwburg, voor
weinig toeschouwers, maakt
zo'n op mobiliteit ingerichte Fo
co Novo productie bovendien
een wat geïsoleerde indruk.
Theaterfreaks kunnen van deze
Engelse groepen in ieder geval
leren, dat ook met eenvoudige
middelén maatschappelijk rele
vante voorstellingen gémaakt
kunnen worden. Dat is iets waar
het Nederlands vormingstoneel
met al haar dia's, films, poppen
spelen, achterdoeken en instruc
tieborden maar eens een voor
beeld aan moet nemen.
PAUL VAN DER PLANK
cours (op het succes van het
voorgaande jaar werd blijkbaar
geen acht geslagen).
Muziekverenigingen
Omdat het cóncours 1976 deson
danks slaagde heeft „Aktief' in
mei 1976 reeds een beroep ge
daan op verschillende muziek
verenigingen in Leiden hun me
dewerking aan een concours in
1977 te verlenen of van hun
afkeuring ten aanzien van het
initiatief van de wijkvereniging
blijk te geven. „Aktief' in zijn
rapport: „Eind december had
nog geen enkel bestuurslid
maar de moeite genomen onze
brief te beantwoorden. Nu ge
bleken is dat met name de
Leidse muziekverenigingen (met
hun majorettes) geen interesse
tonen om van dit concours iets
bijzonders voor Leiden te ma
ken, zijn we een andere koers
gaan volgen. Een koers die erop
gericht is wel een aantal zelf
standige majorettengroepen uit
Leiden deel te laten hebben aan
het concours, maar tevens te
trachten dit concours op een
hoger niveau te brengen'!.
LEIDEN Voorzit
ter H. J. Haarlem
verklaarde afgelopen
zaterdag op de
nieuwjaarsreceptie
van de Leidse Bond
van Amateur-Tuin
ders de toekomst
met gematigd opti
misme tegemoet te
zien. De Bond hoopt
dat de plannen voor
een nieuw volkstuin
complex bij de Vrou-
wenweg en de spoor
lijn Leiden-Utrecht
nog in 1977 verwe
zenlijkt zullen wor
den.
Op de goed bezochte
receptie van de
Leidse Bond van
Amateur-Tuinders in
café-restaurant Groe-
noord (Groenoord-
hal) waren onder
meer ook de wethour
ders Van Dam en
Tesselaar aanwezig.
Het was de eerste
keer dat de in 1963
opgerichte Bond een
nieuwjaarsreceptie
hield. De voorzitter
Amateurtuinders
zien toekomst
somber tegemoet
benadrukte in zijn
toespraak het belang
van het volkstuinwe
zen, hij sprak onder
meer van „gezonde
recreatie" en de
„groene long" - func
tie der volkstuinen.
De Bond heeft mo
menteel vijf comple
xen tot haar beschik
king, te weten 't Zon
neveld aan de Nach
tegaallaan, Leiden-
Noord, Oost-Vliet,
Roomburg en de On
derlinge Tuin Vereni
ging, de laatste drie
zijn gelegen in de
Oost-Vlietpolder. Ne
genhonderd dui
zend gezinnen tuinie
ren hier. Er bestaat
een grote behoefte
aan meer tuintjes,
meer dan de wacht-
list zou doen vermoe
den aangezien veel
mensen zich niet eens
meer opgeven, ont
moedigd door de lan
ge wachttijd. Het nog
te creëren complex
aan de Vrouwenwe-
g/Spoor)ijn Leiden-
Utrecht zou hierin,
met een capaciteit
van ongeveer 250
tuintjes, enige op
luchting in moeter
brengen.