Gruwelijke reconstructie van strijd om bestaan Gezond én lekker met Nouvelle Cuisine „EEN DOOS VOL KRUIMELS" IN LEIDSE SCHOUWBURG Haagse Comedie met Roulette Filmliga en stichting moeten Greenway redden EN VERDER.. LEIDEN „Een doos vol kruimels", de vertaling van het door de auteur Neil Simon geschreven blijspel „The Gingerbread Lady" zal op vrijdag 21 januari in de Leidse Schouwburg ten tonele gevoerd worden met in de hoofdrollen onder meer Josephine van Gasteren en Willem Nijholt Josephine van Gasteren speelt de wat oudere zangeres Evy, die vroeger vrij succesvol was. („The Gingerbread Lady")- Niemand kent haar nu meer, maar zij onderhoudt nog veel contact met mensen uit het vak. De drank is op den duur een steeds grotere rol in haar leven gaan spelen. Ais het stuk begint keert Evy juist terug van een ontwenningskuur. Ze wordt opgevangen door haar vriendin Toby (Hetty Verhoogt), haar vriend Jimmy (Wil lem Nijholt), een gefrusteerde acteur die tot nog toe weinig furore in zijn vak gemaakt heeft en haar dochter Dolly (Marja Lieuwen), de enige in het stuk die met beide benen op de grond staat. Dan is er nog de gitarist Lou Tanner (Jan Winter), met wie Evy een hevige amoureuze affaire achter de rug heeft. De vertaalster van het stuk, Josephine Soer handhaafde de situe ring van het stuk, dat zich in New York afspeelt Aanvang 20.15 Willem Nijholt met op de achtergrond Josephine van Gasteren LEIDEN De Haagse Come- die brengt op maandag 24 ja nuari in de Leidse Schouw burg het toneelstuk „Roulet te" van de Tsjechoslowaakse auteur Pavel Kohout. Pavel Kohout, van wie de Haagse Comedie enige jaren- geleden de circusfantasie „Au gust, August, August" speelde koos voor zijn jongste toneel stuk „Roulette" een uit de ja ren rond de eeuwwisseling da terende novelle van de Russi sche schrijver Leonid Adrejev als uitgangspunt In het tsaris tische Rusland - nauwkeuriger gezegd in een bordeel in een Russische garnizoensstad - speelt zich in twee figuren een conflict af tussen revolutionai re zuiverheid en de wil tot leven. Het bordeel is als schuilplaats uitgekozen door een jonge terrorist, die op de vlucht is voor de geheime poli tie. Hoewel hij tot dusverre' een puriteins leven heeft ge leid, waarin alleen plaats was voor vrijheidslievende idealen ziet hij zich nu genoodzaakt de nacht door te brengen met één van de meisjes van het etablis sement. Hij zoekt degene uit, die hem als de minst ervarene wordt voorgesteld, maar al spoedig blijkt dat de landelijke on schuld alleen maar een rol is die het meisje voor klanten moet spelen. De jongeman wordt in zijn confrontatie met haar niet alleen tot een politie ke, maar ook tot een menselij ke stellingname gedwongen. Zijn zwakte beseffend vlucht hij eerst in een roes van een totale losbandigheid en daarna - als zijn achtervolgers hem hebben ontdekt - in een willo ze overgave, waarmee hij zich zelf én het ideaal, waarvoor hij tot dusverre geleefd heeft, opoffert. de typische toon van een sensatie-film. Het is eerder een filmisch gezien nogal „gedragen" poging dat alles in beeld te zetten. Maar toch kon ondergetekende bijvoorbeeld een aantal details niet aan zien zonder uitermate misselijk te wor den. In dat jaar '72 verongelukten (op vrijdag de dertiende zegt de film) 45 passagiers. Door een navigatiefout vloog hun vlieg tuig op weg van Montevideo naar Chili tegen een bergwand van de Andes op.- Van hen bleven in eerste instantie 28 passagiers in leven. Na 69 dagen werden er uiteindelijk 16 overlevenden gevonden die op advies van een medisch student onder hen hun gebrek aan proteïne be streden door het eten van mensenvlees. Het is waar gebeurd, daaraan hoeft nie mand meer te twijfelen. Een mens kan dus in een situatie komen dat hij tot zoiets in staat is. Wat dan achteraf het meest interessante wordt, is het innerlij ke proces van die tot kannibalisme ge dwongen mensen. Hoe hun weerstanden werden overwonnen, hoe hun motiverin gen luidden. Cardona doet daar een hele uiterlijke en summiere poging toe. De noodzaak blijkt, maar de stap daartoe, die toch ongewoon groot is, gebeurt slechts via het uiten van walging, een beroep op de Voorzienigheid die dan toch die doden verschaft heeft en een citaat uit de bijbel. Voor een werkelijk zinvolle reconstructie zou waarschijnlijk een boek nodig zijn. En zelfs dan vraag ik me af of ik het zou willen lezen. BERT JANSMA LEIDEN Gezond én lek ker", zo zou het nieuwe devies van rótisserie (het fijne braadwerk) „Oudt Leyden" aan de Steenstraat 51 ge noemd kunnen worden. Zo nieuw is dat devies eigenlijk ook weer niet, want Oudt Leyden" houdt zich al onge veer een jaar bezig met de nieuwe stroming in de Franse keuken, Ja nouvelle cuisine". Lichte hapjes, gezonder, lek kerder en origineler, een sim plistische omschrijving van JDe nieuwe keuken". Een deze week gehouden sym posium op de eerste dag van de Horeca va in de RAI in Amsterdam was voor bedrijfs leider P. A. H. op ten Berg van „Oudt Leyden" aanleiding om nu rond voor de, nieuwe ten dens in de rótisserie uit te komen. De Nederlandse Club van Chefkoks (NCCK) stelde zich op het Symposium name lijk de vraag: Nouvelle cuisine, kan dat ook bij ons?, waarop als antwoord kwam: Ja, maar dan zodanig dat de mogelijk heden tot de traditionele ge rechten blijven openstaan. Nouvelle Cuisine „Nouvelle Cuisine" is koken, door mensen die van koken en mensen houden voor mensen die eigenlijk niet zoveel hon ger meer hebben", zegt de heer Op ten Berg. Een duide lijke definitie is er niet van te geven, maar de grondslagen ervoor zijn: een veel lichtere bereiding van de gerechten en van de samenstelling van dé maaltijden; verkorting van de kooktijd, dus weg met de nei ging om alles door en door gaar te koken; het stomen van groenten en vis en tenslotte een geheel andere bereidings wijze der sansen, zonder room en bloem. De kwaliteit van de ingrediënten moet zo hoog mo gelijk zijn en ze moeten vooral ook erg vers zijn. Het gevolg van het navolgen van deze uif-i gangspunten is automatisch ook gezond eten, omdat er veel minder vet in het bereide, voedsel zit .Minder calorieën is echter niet het uitgangspunt van de Nouvelle Cuisine", zegt de heer Op ten Berg, „dat is wel het geval met La Cuisine Minceur", (vrij vertaald de Dieetkeuken) die van een ge ring aantal calorieën uitgaat Daarmee moet de Nouvelle Cuisine niet meer worden ver ward. "De Cuisine Minceur is afkomstig van de Fransman Michel Guérard, die er zelfs een gezondheidskliniek met medici aan verbonden heeft De Franse kok Paul Bocuse is de grondlegger van de Nouvel le Cuisine. Niets nieuws „De Nieuwe Keuken is niet eens zo gek nieuw", zegt de heer Op ten Berg, „het is meer een geconcentreerd koken, een aanpassen aan de moderne tijd met zijn moderne kwalen, (die, zoals bij de hartkwalen, voor een groot deel door het te vette eten worden veroor zaakt). „We dringen de mensen niets op, de traditionele ge rechten blijven beschikbaar; we wijzen ze echter wel op de mogelijkheid van de „Nouvelle Cuisine". We hebben bij het uitproberen (al weer enige tijd geleden) maar zeer weinig ne gatieve reacties gehad." Cholesterol-arme pannekoek Om tegemoet te komen aan de Nederlandse Hartstichting is vanaf heden bij „Oudt Ley den" een kerngezonde panne- koek verkrijgbaar; de Panne- koek van de Molenaar met honing, een tip van de Neder landse Hartstichting, die on langs een Hart-kookboek op de markt heeft gebracht. De smaak van deze pannekoek, die lacht om staatsvijand num mer zoveel, de cholesterol, doet niet onder voor de door snee pannekoek. De panne koek is gemaakt van tarwe meel met zemelen en de ho ning heeft de plaats van de stroop ingenomen. Boter wordt er niet bij geserveerd. Prijs van deze reform-panne- koek: vijf gulden. Dat er in „Oudt Leyden" een pannekoek wordt geserveerd is minder vreemd dan het lijkt, aangezien het restaurant waarschijnlijk veel bekender is onder de naam „Pannekoe- kenhuysje", al 70 jaar oud. Later (30 jaar geleden) kwam daar de Rótesserie bij (pand links van de naam „Oudt Ley den") en 10 jaar jaar geleden werd rechts van het originele pand de Bistro geopend. De drie panden zijn in gelijke stijl (eikehout, glas in lood) betim merd. Speciaal voor de lezers, van de Leidse Courant heeft chef-kok Van Schie een Nouvelle Cui sine Visrecept dat ge heel in de stijl van de heer jgerlai ale vi rmogi tb. TRIANON Survive (18) met Pa blo Ferrel en Hugo Stiglitz. Regie: Rene Cardona. Dat de realiteit altijd erger is dan de nabootsing ervan is de enige troost die je overblijft bij het zien van „Survive". De film is een Zuid-Amerikaanse poging het bijna ongelooflijke drama uit 1972 hoog in de Andes, toen verongelukte vliegtuigpassagiers zich in leven moes ten houden door het eten van de dode lichamen van hun mede-slachtoffers, te reconstrueren. Een uit barre nood gebo ren vorm van kannibalisme die indertijd de wereld schokte en krantelezers in opperste verwarring bracht Moet je van zoiets nu een film maken? En: Moet dat op de manier van regisseur Rene Cardo na die bijna minutieus laat zien hoe lichamen onder de sneeuw vandaan wor den gehaald en in repen vlees worden veranderd? Het zijn een aantal vragen waar je niet zo gemakkelijk uitkomt. In feite heeft de filmindustrie ons al ontzettend vele ma len hardhandig om de oren geslagen met veel beestachtiger zaken. Denk maar aan de eerste de beste oorlogsfilm waarbij duizenden worden omgebracht om voor de achteraf-beschouwer nauwelijks dui delijke redenen. Bovendien heeft „Survi ve", behalve dan in de reclame waarmee de film aan de man wordt gebracht, niet Bedrijfsleider P. A. H. Op ten Berg en chef-kok G. A. M. Van Schie met de tegemoetkoming aan de Nederlandse.Hartstichting: de gezonde pannekoek. LUXOR Wie dan leeft wie dan zorgt (a.l.) Louis de Funès weer ouderwets bezig in een van z'n beste films. CAMERA Dead in Venice (14) Dirk Bogarde in een film van de onlangs overleden L. Visconti. LIDO T- The pink panter strikes again (a.l.) Peter Sellers als de blunderende Franse politie-inspec- teur in een vermakelijke familiefilm. STUDIO 8 20.000 mijl onder zee (14). Spectaculaire verfilming van het bekende boek van Jules Verne. REX Goeie avond Yvette (18). Het gebruikelijke sex-werk van het gebruikelijke niveau. Nieuwe Keuken lekker en gezond is. Snoekbaars en Papilotte 200 gram snoekbaarsfilet- het mag ook kabeljauwfilet zijn - wordt op een licht met boter besmeerd aluminiumfolie vel letje gelegd. Hierop komt een bouquette van zeer fijn gesne den groenten, onder meer wor tel, prei, ui, venkel. Verder nog een plakje geschilde citroen en wat gehakte peterselie. Het ge heel wordt bestrooid met een snufje zout en dichtgevouwen. Hierna moet de folie met in houd in een goed hete oven of grill snel worden verwarmd, ongeveer 5 minuten. Het folie wordt vervolgens pas open ge maakt, zodat men ook van de geur kan genieten. Bij de vism wordt een gekookt aardappel tje geserveerd. VOORSCHOTEN Dertig jaar bioscooptheater in Voorscho ten met wisselend succes, het 31ste jaar wordt het jaar van de waarheid. De waarheid of Voorschoten zijn eigen bioscoop wil behouden. Donkere financiële wolken pakken zich samen boven wat eenmaal het kleinste bioscoopje van Nederland was, maar dit door de veranderde opvattingen in de steden allang niet meer is. Wel is het nog steeds het theater dat meer goede films in zijn programma doet dan eigenlijk financieel verant woord is. Mevrouw J. M. C. Nieuwenhui- zen-Kortekaas, de huidige ex- ploitante, is niet van plan om wille van „de centen" het ka rakter van het Greenway-thea- ter te veranderen. Daarom wordt er dit jaar gestart met de Film-Liga-Voorschoten. In middels hebben zich 163 film liefhebbers aangemeld voor deze filmliga, die eenmaal per veertien dagen de betere film in een besloten en ontspannen sfeer wil brengen. Het voorlo pige bestuur bestaat uit Jelle Pijpers, Henk Diekstra en Hans Nieuwenhuizen. De start van de Filmliga is op zondag avond 23 januari met „Amar- cord" van Fellini, verder zijn inpiiddels al afgesloten de films Jules et Jim van Truf- faut, Spellbound van Hitch cock en Le Conteau dans l'Eau van Polanski. Naast deze filmliga moet ook de Stichting Instandhouding Greenwaytheater onder voor zitterschap van Jelle Pijpers het leven van het Voorschoten- se bioscooptheater redden. De ze stichting wil een fonds gaan vormen, waardoor het gebouw aangekocht kan worden. Door middel van ondermeer stic kers zal de aandacht gevestigd worden op het Greenway-thea- ter. Koetshuis Het Greenway-theater in 1946 gesticht door de heer Groene- weg is gevestigd in het voor malige koetshuis van „Het Wa pen van Voorschoten". De ei genaar Hans Deurloo wil het gebouw waarin het theater ge vestigd is verkopen. De vraag prijs is 150.000,-. Waarschijnlijk een reële prijs omdat er zeker al een Voor schotenaar is die het gebouw tje wil kopen. Deze hoge koop prijs maakt dan echter de ex ploitatie van het Greenway theater op de huidige wijze onmogelijk. Het betekent dat de bezettingsgraad van de 120 zitplaatsen constant hoog moet zijn en dat is alleen te berei ken indien afgestapt wordt van de goede film. Mevrouw Nieuwenhuizen weigert de bio scoop voort te zetten, indien dit een soort theater voor sex- films of vechtfilms moet wor den. De gemeente Voorschoten kan moeilijk subsidie verlenen aan een particuliere onderne ming, maar eventueel wel aan een stichting, die met subsidie het theater zou kunnen aanko pen. Of dit allemaal zal slagen, kan de tijd leren, hoewel de fatale datum van 1 maart waarop de pacht verloopt, heel dichtbij is. Na de vliegramp bekijkt èèn van de overlevenden nog eens een ster- vende collega, voor ze hem zullen opeten in de gruwelijke reconstructie „Survive". Het Greenway-theater in Voorschoten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 7