<i Drum als je je draai gevonden hebt Henk Badings zeventig jaar administratie! medewerkster De ware halfzware. EEN AUTODIDACT DIE PROFESSOR WERD EN EEN ROMANTICUS DIE EXPERIMENTEERT MET DE NIEUWSTE KLANKBRONNEN ALGEHELE RADICALE TOTALE OPRUIMING Profiteer nu van onze gehele collectie KLASSE BONTMANTELS BONTHOEDEN NERTSCOLLIERS 10-20-30 ja zelfs 40 en 50% korting SUEDE- en NAPPA MANTELS met bontkraag en borgvoering v.a. kort 119.>, 3/4169.-, lang 198.- EXTRA ATTRACTIE BIJ AANKOOP VAN EEN BONTMANTEL EEN PLAID (winkelwaarde 180.-) CADEAU l/IEVR. J. COLLEWIJN Mannequin L NIEUWE BEESTENMARKT 26 - LEIDEN - Parkeergelegenheid voor wel 1000 auto's. Donderdagavond koopavond. H Op de afdeling Administratie van Luba Beheer B.V. komt binnenkort een plaats vrij voor een de afdeling: Luba Beheer is de overkoepelende organisatie van onder meer de Luba Uitzendbureaus. De taken van de afdeling Administratie laten zich dan ook ruwweg in drie groepen samenvatten: het verzorgen van de boekhouding en de administratie van Luba Beheer, het verwerken van de administratie van de Luba Uitzendbureaus en het produceren van informatie voor staf en direktie. De afdeling bestaat uit vier jonge mensen. de werkzaamheden: Een belangrijk deel van de werkzaamheden van de aan te trekken medewerkster vloeit voort uit de aktiviteiten van de Luba Uitzendbureaus. De werkbriefjes van de uitzendkrachten spelen daarbij een hoofdrol. Want aan de hand daarvan worden de nettolonen van de uitzendkrachten uitgerekend, worden de vakantiegelden gereserveerd en worden de uit te betalen bedragen ingevuld op bankcheques of giro-overschrijvingen. De werkbriefjes dienen ook als basis voor de fakturering aan de opdrachtgevers. De verwerkte gegevens worden gekontroleerd en samengevoegd tot periodieke overzichten. Bij het geheel van handelingen nemen de office-computers een belangrijke plaats in. De werkzaamheden zijn sterk gebonden aan de bij Luba gebruikte systemen* formulieren en apparatuur. Specifieke ervaring is dan ook niet vereist. Inzicht en routine worden verkregen tijdens de inwerkperiode. de sollicitante: 19-23 jaar. Opleiding op MAVO-niveau. Typediploma dan wel voldoende typevaardigheid. Ervaring met administratieve werkzaamheden. Accuraat. In staat om in toenemende mate zelfstandig te werken. Flexibel genoeg om pieken in de werkzaamheden zonder grote problemen op te vangen. het salaris: Tenminste op het voor overeenkomstige funkties gebruikelijke niveau. 8% vakantiegeld en 22 vakantiedagen. Een dertiende maand. Reis- en studiekostenregelingen. de sollicitatie: Per brief aan de heer C. Brocaar, hoofd administratie van Luba Beheer B.V., Postbus 327, Beschuitsteeg 6, Leiden. De ontvangst van uw brief wordt binnen twee dagen bevestigd. Uiterlijk twee weken daarna ontvangt u bericht of wij u op grond van uw L i I I brief uitnodigen voor een persoonlijke II Ir^O kennismaking. HHHi ILlL^Ci LEIDSE COURANT DINSDAG 11 JANUARI lfNöUJ nemen. Deze test gaf Pijper, die over weinigen van zijn tijdgenoten met waardering sprak, aan leiding te zeggen dat Badings technisch vrijwel volleerd was en hij moedigde hem aan een symfonie te maken. Tijdens dit werk bleek dat de opvattingen van leraar en leerling zo ver uiteen liepen, dat hun persoonlijk contact vriend schappelijk werd voorbroken. Badings die na zijn studie nog enkele jaren assistent voor paleontologie en historische geolo gie in Delft is geweest, werd in 1934 hoofdleraar voor compositie en muziektheorie aan het Rotter damse conservatorium (waarvan Pijper toen di recteur was) en kort daarop ook aan het Amster damse Muzieklyceum. In die jaren al werd Ba dings die nooit een instrumentale vakopleiding genoot, al internationaal bekend doordat nie mand minder dan Mengelberg zijn derde symfo nie uitvoerde met als gevolg dat buitenlandse muziekuitgevers zich voor zijn werk gingen inte resseren. Na de laatste wereldoorlog wijdde Badings zich vele jaren uitsluitend aan het componeren tot hij in 1961 docent voor akoestiek werd aan de rijksuniversiteit te Utrecht en een jaar later hoogleraar voor het vak „Tonsatz" aan de Hoch- schule fur- Musik in Stuttgart Na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd heeft Ba dings zich weer in ons land gevestigd. Hij woont nu in het Brabantse Maarheeze waar hij nog altijd zeer actief is en bij voorbeeld vorig jaar nog een compositie maakte voor een harmonie- concours in Lieshout. Musicologen hebben de neiging een omvangrijk scheppend levenswerk ter wille van de overzich telijkheid in perioden te verdelen. Dat lukt bij een waarachtig levend kunstenaar zelden hele maal, maar als men het niet te strikt opvat, kan het wel tot wat meer inzicht leiden. Emotioneel gezien overheersen in de vooroorlogse muziek van Badings een elegische lyriek en een tragisch pathos, die samengaan met donkere orkestkleu- ren. Soms leek het of niet alleen Honegger maar vooral Bruckner in zijn composities nawerkte. Merkwaardig genoeg is zijn muziek kort voor, tijdens en na de oorlog lichter en helderder geworden en ontstond er een spirituele speels heid, die de vaak gecompliceerde structuur als het ware overspoelde en wegmusiceerde. Er is een groot verschil tussen de composities die vóór 1940 hoog werden aangeslagen (de symfonieën tot nummer 3, en de symfonische varanties en de symfonische proloog) en de vaak muzikantes- ke stukken die hij later maakte. Voortdurend bleek, ook veel later in zijn werken met behulp van elektronica en computer, een sterke voor keur voor een polyfone schrijfwijze. Het is type- Van de levende Nederlandse componisten is Henk Badings, die 17 januari 70 jaar wordt, buiten onze grenzen verreweg de bekendste en de meest gewaardeerde. Hij heeft gastcolleges gegeven in de Verenigde Staten, Australië en Zuid-Afrika, was tien jaar hoogleraar in Stutt gart, kreeg tal van buitenlandse compositie-op drachten en vele prijzen, en mag meer buiten landers tot zijn leerlingen rekenen dan enig ander van onze componerende landgenoten. In zijn eigen land is hij desondanks een omstreden figuur, wat hem, alle officiële eerbewijzen ten spijt, helaas wel wat verbitterd heeft gemaakt Dat Badings voor velen in een verkeerde hoek zat, en zelfs nu nog wel zit, heeft hij ten dele te danken aan zijn bereidwilligheid zijn door de Duitse bezetters weggestuurde joodse collega Sem Dresden op te volgen als directeur van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daar voor heeft hij geboet, en daarna was er geen reden meer aan zijn uitzonderlijk vakmanschap en zijn veelzijdig scheppend vermogen voorbij te gaan. Al in 1950 kreeg hij voor zijn vijfde symfonie, geschreven voor het halve eeuwfeest van het Amsterdamse Concertgebouworkest, al gemene erkenning; in 1951 voor het saxofooncon cert dat hij maakte voor het 75-jarig jubileum van de Koninklijke Militaire Kapel, in 1952 voor zijn orgelconcert voor het Haarlemse orgelfesti val en twee jaar later voor zijn dubbelconcert voor de toenmalige concertmeesters van het Resi dentie-Orkest dat met Krebbers en Olof zijn 50-jarig bestaan vierde. In 1960 ging zijn opera .Martin Korda D.P." in het Holland Festival, en zo zou ik nog lang kunnen doorgaan maar het is voldoende te vermelden dat hij in 1967 de Johan Wagenaar-prijs kreeg voor zijn gehele oeuvre en dat hij in 1972 na de première van zijn in opdracht van het ministerie van CRM geschreven „Passion of St Mark" uit handen van de minister De Sweelinck-prijs in ontvangst mocht nemen. Dit alles heeft niet kunnen verhinderen dat een jongere generatie zijn even omvangrijk als velzij- dig werk met reserve benadert hoewel juist deze autodidact krachtens zijn aard een echte pionier is. Al in zijn op 17-jarige leeftijd geschreven jeugdwerken experimenteerde hij met de zoge naamde oktotoniek, een selectieve tonaliteit met acht stamtonen. In het begin van de jaren vijftig begon hij nu en dan muziek te schrijven in het 31-tonige systeem zoals dat in de 17e eeuw door Christiaan Huyens werd ontworpen en in onze tijd door prof. dr. A. D. Fokker voor de praktijk werd uitgewerkt. Badings behoorde ook tot de mannen van het eerste uur op het gebied van de elektronische muziek. Zijn radiofonische ope ra „Orestes" waarin gebruik werd gemaakt van magnetofoonbanden en elektronische klankbron nen (het befaamde koor van de wraakgodinnen die Orestes na de moord op zijn moeder achter volgen!) trok internationaal sterk de aandacht en kreeg in 1954 de Prix Italia. Het werk werd in luttele jaren door niet minder dan negenhonderd radio-stations over de gehele wereld uitgezonden! Doe-het-zelver Het zal de lezer na deze feitelijke mededelingen ongeloofwaardig in de oren klinken, dat deze alleskunner op muziekgebied zich vrijwel hele maal zelf heeft geschoold. Hij werd als zoon van Europese ouders in het Javaanse Bandoeng ge boren en kwam in 1915 als weesjongen naar ons land. Zijn voogd wilde niet toestemmen in een muzikale studie en even dito loopbaan, en stuur de hem na de middelbare school in 1924 naar Delft om er mijnbouw te studeren. In 1931 behaalde hij „met lof' de ingenieurstitel maar toen was zijn eerste symfonie al in het Amster damse Concertgebouw ten doop gehouden. Toen zijn studie in Delft op zijn eind liep had Badings namelijk al een de uiterst critische Willem Pijper gevraagd hem een compositorische test af te met m'n werk. Zelfs met shag 4 kopen. Gek eigenlijk. Ik rook P V alleen nog maar Drum. Omdat het lekker rolt, denk k La ik. En het is ook niet te licht of te m ilB v J&BI^mSk. sjÊÊÈk !-lei zwaar. Maar pittig is t wel. A I M vjl J». @11. rend dat de uitkomsten van computer-program ma's werden verwerkt in twee taccata's. Nu moet de lezers vooral niet denken dat Ba dings alleen, of zelfs maar in de eerste plaats, „geleerde" muziek heeft gemaakt. Het tegendeel is waar. Hoe groot zijn vakmanschap ook is, en hoezeer hij zich herhaaldelijk een uiterst intelli gent en knap theoreticus heeft getoond, hij vond het nimmer beneden zijn waardigheid muziek voor amateurs te schrijven. Zijn pianowerk om vat ettelijke sonates voor concertpianisten maar evenals sonatines voor amateurs en gemakkelijke stukjes voor kinderen. Talrijk zijn de solo- en duosonates van zijn hand voor alle denkbare instrumenten, trio's, kwartetten, kwintetten, enz. Zeer gevarieerd zijn zijn vokale werken, waartoe eenvoudige liederen en koortjes behoren maar ook grote kantaten en oratoria. Hij heeft onge veer vijftien symfonieën op zijn naam staan (waarvan een flink aantal in ons land nog prak tisch onbekend is), dan nog heel wat kleiner symfonisch werk, enkele tientallen concerten voor diverse instrumenten en verscheidene ope ra's, balletten en ander muziekdramatisch werk. In 1960 ontwierp hij voor de beide Hilversumse radiozenders een guitig pauseteken op de eerste regel van het Wilhelmus! Luchtledig Hoe ziet Badings nu zelf zijn plaats in de actuele muziekproduktie? Het antwoord op die vraag kan hij het best zelf geven. Naar zijn wezen is hij, ondanks alle technische experimenten, een uitgesproken romanticus. Geen wonder dat hij met genoegdoening vaststelt dat de jeugd recen telijk weer een sterke hang naar romantiek, zij het in nieuwe vormen, demonstreert Hij juicht het toe dat er een duidelijke behoefte is aanslui ting te vinden bij het verleden en bij de gewone luisteraar. „Een componist heeft te maken met de psychische geaardheid van zijn toehoorder", heeft Badings eens gezegd. „Hij moet daarom I tekens gebruiken die deze toehoorder verstaat en j. begrijpt. De lengte van de ademhaling moet |Q0r normatief zijn, ook in zuiver instrumentale mu- ziek. Er zijn tegenwoordig nogal wat avant-gar- linnen disten die geen betekenis willen overdragen. Ze willen alleen zichzelf bevrijden, zichzelf uiten". Lg q-( Na dit te hebben vastgesteld, trekt Badings een £3 conclusie die hem door de jongeren allesbehalve in dank is afgenomen. Omdat volgens hem veel p avant-gardistische muziek geen functie heeft als Ko communicatie maar alleen dient als zelfbevrij- ,en Zl- ding „behoeft deze muziek eigenlijk niet te wor- den uitgevoerd", aldus zijn theorie. rdat Het komt mij voor dat Badings, hoe knap zijn de u observatie ook is, de actuele experimenten en de VI drang naar vernieuwing, die hij zelf toch ook Ddden; sterk heeft ervaren, wat al te kleinerend afdoet, ten Wi ook als hij zegt: „Bij de jeugd slaat de avant-gar- distische muziek niet aan. Zij hecht aan de supertonaliteit van de popmuziek. De simpele a t opbouw van deze muziek staat lijnrecht tegen- over de ingewikkelde structuren van de progress sieven. Dat is een duidelijk bewijs voor het feit W dat de avant-gardisten in een luchtledig werken, dat ze geen echt contact hebben met de wereld 1 van vandaag". En zijn eigen ingewikkelde struc turen dan? is men geneigd te vragen. Mij persoonlijk gaan deze conclusies te ver maar de aangehaalde uitspraken zijn karakteristiek voor Badings' overtuiging dat alle nieuwe muziek aansluiting moet hebben bij muziek van vroeger om het contact met de doorsnee geïnteresseerde A luisteraar niet te verliezen. Wat dat betreft zal JÊ\ bijna iedereen een eind met hem kunnen mee- gaan. In elk geval past veel respect voor wat deze autodidact op eigen kracht heeft gepres teerd en wat hij heeft gedaan, en nog doet, voor de ontwikkeling van het muzikale uitdrukkings- r middel. Want dat is, ook en vooral in het licht jt££i] van vele experimentele „workshops", niet gering! van J. KASANDER trlanc wei de -o d<

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 8