„Een wilde roos in vier delen Q en Q op Duitse tv Bewogen ballet „La cathedrale engloutie" onderkoeld op tv TELEVISIE VANAVOND TELEVISIEDONDERDAG RADIO VANAVOND RADIO DONDERDAG TERUGBLIK PAGINA 2 CU U KAÏN T WOENSDAG 5 JANUARI 197vwo TONNY De Limburgse popformatie „Pussycat" begon vandaag het nieuwe jaar goed. In het Haagse perscentrum „Nieuwspoort" kreeg zij de exportprijs uitgereikt uit handen van de Engelse ambassadeur Sir John Barnes. Het blonde blauw-oog-meisje, dat altijd op de voorgrond zingt, Tonny Wiellé, had haar beste MAVO-Engels opgepoetst om die Britse Sir vriendelijk te bedanken. De prijs was beschikbaar gesteld door Cona- mus, het comité voor Ned. amusementsmuziek en is naast al het andere werk vooral ook te danken aan de doorbraak in het buitenland van de single „Smile". Vanmiddag alweer vloog „Pussycat" naar Londen om dit liedje voor de Britse tv te zingen in het programma „Top of the pops". PIERRE Vader Abraham weet waar Abraham de mosterd haalt. Hij windt er geen doekjes om als hij als Pierre Kartner wordt geïnterviewd, zoals nu in het nieuwe tijdschrift „In terview". In deze eerste uit gave van Mikro Breda, die maandelijks een heel num mer aan één artiest gaat wij den, zegt Pierre, dat hij voor zieke mensen of mensen met ongelukkige kinderen een ideaalbeeld vertegenwoor digt en dat die mensen 's nachts nog om hem roepen. „Zegt een boekhouder, dat hij teveel belasting betaalt, dan krijgt hij als antwoord, dat hij dan wel veel zal ver dienen. Als ik het zeg, zeggen de mensen: „Moet die man zoveel belasting betalen? Het is toch wel wat, vechten met de belastingen, terwijl hij dag en nacht werkt, rond rijdt en liedjes schrijft". In het tv-gesprek, dat vader Abraham onlangs had bij Sonja Barend, liet hij zich dan ook geen glaasje sterke drank aanreiken door de te kenaar Peter van Straaten. Het publiek zou dan zeker verontwaardigd hebben ge briest: „Nou proberen ze hem nog zat te voeren ook". LISELORE Liselore Gerritsen staat sinds kort onder contract bij Har lekijn Holland. Zij stemde er mee in, dat Harry Sacksioni haar producer werd. Momen teel zijn die twee druk bezig met de voorbereidingen voor een elpee vol zang. MOE Moe van Mil die kleinbe huisd met een zieke man en een groot gezin toch altijd zonnige liedjes is blijven zingen, vaak tegen beter we ten in, komt binnenkort met een nieuwe elpee, nadat de eerste tamelijk goed over de toonbank is gegaan. De tweede plaat heet „Wie ver telt me waarheen"? Een liedje met een licht filosofi sche inslag, want mensen met een moeilijk leven wor den vaak ook een beetje wijsgerig. THEO Theo Stokkink, die altijd met zoveel warmte in zijn stem voor de KRO-radio over pop praat, gaat ditzelfde nu ook doen met films. Vrijdag a.s. om 18.44 uur op Hilversum 1 start hij samen met Maar ten van Rooijen een filmru briek onder de titel „Film klapper". Hij haalt iedereen en van alles erbij om over' film te praten, maar als min naar van goede muziek zorgt hij tussen de gesprekken door voor een grote verschei denheid aan filmmuziek. GEORGE Georgens Brassens schrijft zijn chansons zeer bedacht zaam. Als-ie vandaag een liedje af heeft, haalt hij er morgen weer een regel uit. Zo kan hij'maanden, ja zelfs jaren op eén liedje zitten dubben. Het gevolg is vaak, dat hij zozeer op oud reper toire teert, dat hij vanwege zijn platenmaatschappij de aansporing krijgt weer eens een come-back te maken met wat nieuws. Dit moment is nu weder aangebroken. Hij heeft veertieh chansons op een nieuwe Phonogram-el- pee, waarvan sommige al drie jaar oud zijn, d.w.z. dat hij er drie jaar lang in aan het schrappen is geweest. Bij NOS-tv-drama stelt men het glashard: Er bestaat een wan verhouding tussen de belang stelling voor het ballet bij zaal uitvoeringen en de aandacht die op tv aan deze kunst wordt besteed. Men is doende hierin verandering te brengen en de dansers willen ook wel, maar voorlopig krijgt ballet slechts moeizaam voet aan de grond in Hilversum. Maar er wordt aan ge werkt en een van de opzichten waarin men de dansers terwille heeft willen zijn is de aanleg van een houten dansvloer in de studio. Op de normale studio- vloer kunnen de dansers slecht uit de voeten, omdat deze onvol doende veert. Een danser is op hout aangewezen vanwege de veerkracht. Die uitneembare vloer ligt er nu en zal hopelijk intensief worden gebruikt. Op deze vloer hebben leden van het Ned. Danstheater het ballet „La cathedrale engloutie" ge danst op muziek van Claude Debussy en in de choreografie van Jiri Kylian, de Tsjech, die naast Hans van Maanen, Rudi van Dantzig en Toer van Schaick het Nederlandse ballet heeft verrijkt met eigentijds werk. De uitzending vanavond op Ned. I om 20.50 uur noemt de NOS niet meer dan een cor rectie op de stelselmatige ver waarlozing van het ballet door de tv. Voor de balletomanen mag dit werkstuk gelden als gefundenes Fressen. De kijker die nog ver trouwd moet raken met de rijke schakering aan balletvormen, die de laatste 25 jaar tot ontwik keling zijn gekomen, zal het er misschien moeilijker mee heb ben, want een gemakkelijke ver- beelder door middel van ballet is Jiri Kylian in elk geval niet. Zijn stijl bevat een conglome raat van dansvormen, die elders bedacht en uitgewerkt zijn, zij het dat hij een sterke greep op deze vormentaal heeft en er zijn persoonlijke stempel op weet te drukken. Nochtans hebben wij er moeite mee als Kylian zich laat inspire ren door Debussy. Het impres- Scène uit het ballet „La cathedrale engloutie". sionistische klankmateriaal dat deze componist aandraagt en dat in „La cathedrale engloutie" visionair aandoet, gebouwd op de Bretonse legende van de ver zonken kathedraal, laat zich toch niet zo eenvoudig voegen naar de expressionistische wer kwijze van Kylian. Wij denken eerder aan Ravel, misschien Strawinsky, althans louter af gaand op hun beeldende klank en los van wat het romantische ballet al met deze componisten heeft gedaan. In zijn ballet past Kylian zijn verhaal aan de legende aan en daarmee begint direct de frictie. De legende gaat over een kathe draal aan zee, die door het volk is gebouwd als een symbool van de Almacht, die over hen is gesteld. Zij leven vervolgens echter dermate zondig, dat de kathedraal in zee verdwijnt. Bij zonsopgang herrijst soms deze kerk als een teken aan de uit verkorenen. Kylian geeft dit verhaal in zijn ballet een meer humanistische dimensie en houdt het op het nooit eindigen de gevecht in de mens tussen de opgelegde orde en de natuurlij ke weerstand daartegen. Dat is te doen, die vrijheid heeft hij. Men ontneemt de legende dan echter wel haar metafysiek en men tornt evenzeer aan de sferi- sche muziek van Debussy. Kylian moet dit ook zo hebben aangevoeld en grijpt in zijn cho reografie, die steunt op in Ame rika ontwikkelde vormen, regel matig terug op de beginselen van het klassieke ballet, zie de in aanzetten sierlijke belijnin gen en de omhoog gerichte wer velingen. In hoofdzaak echter gebruikt hij geometrische figu ren waaraan acrobatiek niet vreemd is en waarin hij zijn verleden als gymnastiekleraar niet verloochent. In de bewegingen, die Kylian zijn dansers meegeeft drukt hij sterke emoties uit, innerlijke worsteling, het verscheurd en verslagen worden, onderwor penheid aan eigen onmacht, maar ook het zich oprichten daaruit, het ontwaren van per spectief. Dit speelt in de eenlin gen. In zijn pas de deux en pas de trois laat hij deze tortuur leiden tot een botsing der psy- chen, het dramatisch in elkaar verwikkeld raken van persona ges die elkaar tegen beter weten in weerstreven. Men houdt vast en laat los tegelijk in heftige, primaire uitingen van overtrok ken emoties. Het zijn juist deze passages waarin we Debussy^ niet herkennen. Het klavierspel van Nico de Rooy wijkt dan voor hevig ruisen, wat slechts ver weg iets van doen heeft met de priesterzang en het klokgelui in het origineel van Debussy. Nu gaat het bij een tv-uitzen- ding van ballet niet alleen maar om dat ballet, maar evenzeer om de artistieke mogelijkheden van de tv. Daarvoor dient een tv-regisseur over een grote mate van vrijheid te beschikken, vrij heid die hem gegund moet wor den door de choeograaf. Deze laatste ontwerpt zijn ballet voor het theater, lijsttoneel, en bouwt zijn visie naar één kant uit. Met de tv-camera kan men een bal let echter omspelen en die ruim te moet de tv-regisseur krijgen. Die heeft Hans Hulscher niet gehad. Hij heeft gedaan wat hij kon doen, maar moest noodge dwongen statisch blijven, terwijl dit ballet vitale bewegingen ge noeg bevat voor een dynami sche tv-interpretatie. Nu staat Jiri Kylian bekend als een eigenzinnig, man en als cho reograaf kan hij ook moeilijk buiten deze karaktertrek. Maar in dit geval had Jan Venema, artistiek adviseur NOS-tv, dan wel Stefan Felsenthal, hoofd drama NOS-tv, hem er op moe ten wijzen, dat tv eigen dramati sche mogelijkheden heeft en dat het zinnig is te bezien in hoever re daaraan ballet op tv onder worpen kan'en moet^/orden. Dit geëmotioneerde ballet van Kylian doet op de tv onderkoeld aan, omdat de tv-regie gedwon gen werd tot een afstandelijk heid die ballet noch tv-beeld goed heeft gedaan. TON OLIEMULLER HOU HET SCHERM IN HET OOG J J De NOS zendt vanavond het eerste deel uit van de 4-delige BBC-serie „Een wilde roos", ge baseerd op de roman „An unof ficial Rose" van de schrijfster Iris Murdoch. Centrale figuur in het spel is Hugh Peronett die zojuist weduwe is geworden en in contact wil komen met Em ma Sands, met wie hij al eerder een verhouding had. Tijdens de begrafenis dienen de figuren zich aan, die later in het spel een rol zullen spelen: familiele den en vrienden en bekenden, allemaal typische karakters die merkwaardige trekjes dragen. De acteurs en actrices zijn met zorg gekozen. Ned. I, 20.00 uur. Sprekershoek In het NOS-programma „Spre kershoek" richt Max Hoeben uit Amstelveen zich tot de kijkers om grotere bekendheid te geven aan de sport van het boemerang werpen. Hij zou graag zien dat meer mensen deelnemen aan deze sport, die naar zijn zeggen ook door gehandicapten in een rolstoef beoefend kan worden. Theo Oortwijn. Paul Litjens. Bert Jacobs, Roy Sedoch, Toos Bax en Gerard Cox in „De allrounders" seum, voor publiek toeganke lijk. Ned. I, 21.15 uur. Beer of geen beer „Beer of geen beer" van Ruud Schuitemaker en Froukje Bos is het amusante verhaal van een bruine beer, die .uit zijn winter slaap ontwaakt en tot de ont dekking komt dat zijn hol in middels ingebouwd is door 'n fabriekscomplex. Tot overmaat van ramp ziet men hem ook voor een der arbeiders aan. Ge baseerd op een kort verhaal van de filmregisseur Frank Tashlin, Voorts presenteert de werf ,,'t Kromhout" zich aan het pu bliek, een oude werf in Amster dam, waar oude schepen wor den gerestaureerd, zowel uit de houtbouw-periode als uit het stoomtijdperk. Behalve werk plaats is ,,'t Kromhout" ook mu- die o.m. vele tekenfilms maakte en de beste komedies van Jerry Lewis op zijn naam bracht, vraagt men zich bij het zien van dit gemoedelijke filmpje onwil lekeurig af wat Tashlin, bekend om zijn flitsende stijl, er zelf van gemaakt zou hebben. Nederland II, 19.05 uur. Allrounders De KRO zendt voor de tweede keer „De allrounders" uit, een sport-spel waarin drie top-sport- coaches tegen elkaar ten strijde trekken. Dit zijn de hockey- coach Anne-Miek Poelmans, de rugby-coach Dennis Power en de voetbalcoach Bert Jacobs. Deze coaches nodigen ieder een sportman en -vrouw uit. Boven dien is er een groep uitblinkers, waaruit drie sportlieden de teams completeren. Ned. II, 20.30 uur. Urker KRO-regisseur Marga Kerklaan trok voor „Een Urker vist in Afrika" naar Nwanza aan het Victoriameer in Tanzania. Ze ontmoet daar Teunis Ras. Hij was 45, getrouwd en vader van zes kinderen toen hij besloot zijn werk in Nederland op te geven en een aandeel te leveren in ontwikkelingswerk. Ras werkt in een vijfkoppig Neder lands team dat de vissers in Nwanza leert hoe zij het Victo riameer beter kunnen bevissen. Ned. II, 22.00 uur. (Van onze radio- en tv-redactie) De KRO heeft dertien aflever ingen van een half uur „Q en Q verkocht aan de Duitse tv, die vandaag met de eerste afle vering van het verhaal „Een mislukte foto" op Duitsland I is begonnen. Deze Q en Q-serie is de eerste die Harrie Geelen schreef rond de avontuurlijke vrienden Wil bur en Aristides (Martin Perels en Erik van 't Wout), Juultje Carola (Maelies Morel) en Opa (Bob de Lange). De WDR pakt de uitzending niet kinderachtig aan: elke uitzending omvat twee afleveringen. Het verhaal: Wil bur en Aristides raken betrok ken bij een complot. Een mis lukte foto met de vage afbeel- De bruine beer, die voor een fabrieksarbeider wordt I hèt^^Te ^oo™en ^d^ks "Z aangezien tijdens de koffiepauze in „Beer of geen beer genwerking van de politie, die Harrie Geelen niet al te snugger in beeld bracht, lossen de jon gens, geholpen door opa, de zaak tot ieders tevredenheid op. De trouwe aanhangers van Q en Q zullen er overigens van opkij ken hoe goed de Nederlandse acteurs Duits spreken: de WDR zorgt, zoals gebruikelijk voor een goede nasynchronisatie. NEDERLAND I I DUITSLAND I NOS 18.45 Oe Bereboot 18.55 Journaal 19.05 Van gewest tot gewest 19.50 Politieke parti|en (CHU) 20.00 Een wilde roos, TV-3erie (afl. 1) 20.50 La Cathédrale engloutie, ballet 21.15 Sprekershoek 21.35 Journaal 21.50 Panoramlek 22.20 Studio Sport 22.45 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Kortweg 18.55 Journaal IKON 19.05 Beer of geen beer NOS 20.00 Journaal 20.25 Socutera KRO 20.30 The Allrounders, afl. 2 22.00 Een Urker vist In Afrika 17.55 Journaal 18.00 Nieuws uit Noordrijnlandi Westfalen 18.05 Gruwelverhaal 18.40 Julia von Mogador 19.15 Hier und Heute 19.45 Kwart voor acht 20.00 Journaal 20.15 Indianendocumentalre 21.00 De Ti|gerbrlgade, TV-serie 21.55 Leopardtanks, documental re 22.40 Journaal DUITSLAND II 18.20 Percy Stuart, TV-serie 19.00 Journaal 19.30 Sportspiegel 20.15 ZDF-Magazine 21.00 Journaal 21.15 Zien en toch niet zien, docu mentalre 21.45 De brave soldaat Schwejk TV-serle (afl. 4) 22.45 Henry Kissinger, documen talre 23.30 Journaal 18.15 De Wombles 18.20 Jonger dan |e denkt, show 18.50 Space 1999, TV-serie (afl. 1) 19.45 Journaal 20.15 Superstar 1976 21.45 De vijfde Windstreek (Cou-j perus) 22.35 Journaal NEDERLAND I 15.00 Van hart tot hart NOS/NOT 16.00 Schooltelevisie 14.30 The crimson Pirate, speel film (1952) 16.15 Journaal 16.20 Zij, hij, het 17.05 Hans en Lene (afl. 4) 17.20 Yxilon Show 17.55 Journaal DUITSLAND I DUITSLAND II 10.00 Journaal 10.05 Draaischijf 10.25 Demetrius and the Gladia tors, speelfilm (1954) 12.05 ZDF-Magazine 12.50 Persoverzicht 13.00 Journaal .14.25 Journaal 14.35 Das Rheingauer 'Konings- spiel 15.35 Die Bfene Maja, tekenfilm 16.00 Skispringen uit Bischofsho- fen 17.00 Journaal 17.10 Help, we zijn gestrand 17.55 Draaischijf HILVERSUM I 18.30 Nws. 18.41 De een ziet het zus en de ander zo. 19.00 (S) Muziektrip-, tiek. met om 19.00 (S) Jazz-Sir; 20.00 Eight o'clock special; 21.00 (S) Kruis en mol. 22.00 (S) Een mondje Frans. 22.30 Nws. 22.40 Aktua III. 23.00 (S) Wilt u a.u.b. even luisteren hoorsp. 23.37 (S) Lichte gram.muz. 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II 18 00 Nws. 18.'11 Dingen van de dag. P.P.: 18.20 Uitz. D '66. 18.35 (S) Tussen start en finish. 19.30 (S) Vrije tijd. blije tijd. 20.00 Nws. 20.05 (S) Radio Filhar- Den Haag vandaag en om 23.52 Even' ontspannen voor het slapen gaan. 23 55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS. 18 03 De Vacaturebank. 18.10 (S) NOS-Maal. 19.30 (S) Langs de lijn. (19.38 Paardekoersen.) 23.02 (S) NOS- Jazz. 0.02 (S) Metro's Midnight Musix. 1.02 (S) Take it easy. 2.02 (S) Dat wordt weer nachtwerk. 4.02 (S) De achter nacht. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord 7.08 (S) Te Deum Laudamus: gewijde muziek. 7.30 Nws. 7.41 (S) Vandaag m. donderdag, gevarieerd pro gramma. (7.41 (S) Hier en nu) 8.24 Op de man af. Evangelisch kommentaar bij de tijd. 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 (S) Tot uw dienst. Klassieke muziek. 9.45 (S) Onder de hoogtezon. Muzikaal ziekenbezoek. 10.30 Nws. 10.33 (S) In 't zilver. Pro gramma voor oudere luisteraars. 12.00 (S) De Kilima Hawaiians Show. 12.15 Boer en tuinder. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw 12.30 nws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.55 (S) Middag- pauzedienst. 13.15 (S) Metropole Or kest: Amusementsmuziek. 13.30 (S) Glo baal. Gevarieerd programma. 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Op blote voeten: vraag- en antwoordspel. (8.00 Nws. 8.11 Radio journaal). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Mens en sociale voorzieningen, docu mentaire. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio 10.00 Radio Lawaaipape- gaai. kinderprogramma. 10.10 Arbeids vitaminen: Dopulair verzoekplatenpro- gramma 11.00 Nws. 11.03-11.05 Radio- j journaal) 11.30 Rondom twaalf: een uur j allerlei voor iedereen. 12.30 Hersengym nastiek. spelprogramma. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal 13.25 Beursplein 5. I 13.30 'n Middagje AVRO: muziek, infor-' matie en service (16.00 Nws. 16.03 Ra diojournaal) 17.00 (S) 13-Speciaal een eigenzinnig programma voor kinderen j van 13 jaar (en ouderOVER- HEIDSVOORLICHTING: 17.40 De politie 1 nu. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM III TROS: 7.02 (S) Vaak 's ochtends. 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Gerard de Vries draait op verzoek 12.03 (S) Boter. Klas en prijzen. 14 03 (S) Polderpoppa- rade 16.03 IS) Europarade. HILVERSUM IV KRO: 7.00 Nws 702 (S) Badmerie: klassieke muziek. 9.00 Ns. 9.02 (S) Aan woorden voorbij. .overweging 9.10 (S) Omroeporkest: klassieke muziek. 9.30 Ik sta hier niet voor banken te platen. 10.00 (S; Aubade: klassieke mu ziek. 12.00 (S) Rondom Ravel (1). 14.00 Nws. 14.02 (S) Hoogachtend. Herhalin gen van programma's. 15.0017.00 (S) Kollage van alledaags en zeldzaam. Trage groei NCRV HILVERSUM De NCRV telde op 31 december 1976 488.166 leden. Dat betekent een jaar winst van 56 leden, aldus deelt een woordvoerder van de NCRV mee. „Omdat ik toch enigszins opzag tegen de ruim drie uur durende „wereldverkennende documen taire over het mysterie van het bestaan" in een co-produktie van BBC, KRO, BRT en WTTW Chicago, heb ik mij - ik beken het met enige schaamte - toch maar gewend tot het andere net, waar gewoon het sportteam, de sportvrouw en de sportman van het jaar werden bekend ge maakt, respectievelijk uitgeroe pen. Ik moet echter toegeven, dat ik kijkend naar deze geens zins wereldschokkende uitzen ding wel voortdurend het onbe hagelijke gevoel heb gehad, dat ik zat te spijbelen. Wat in feite ook wel het geval moet zijn geweest, want voor hetzelfde geld had je natuurlijk ook „ins blaue Hinein" kunnen blijven staren. Er was namelijk geen vuiltje aan de lucht. Ik neem aan, dat geen zinnig sterveling bezwaar kon hebben tegen de Tom Schreurs-aanmoedigingsprijs voor Marianne Heeren, noch te gen de keuze van het Neder landse waterpoloteam of van Piet Kleine of Kathy Haage. De presentatie van de zaak lag in de bekwame sporthanden van Wim Jesse, die overigens ëen kritische opmerking van ir. Ad Paulen over de mérites van opi nie-peilingen in het algemeen haastig in de kiem smoorde. Waar weer tegenover stond dat hij (Paulen) aan het slot de „of ficiële daad mocht verrichten" - ik citeer de andere presentator Jack van der Vooren - van het uitreiken van de prijzen. Je werd er geenszins wijzer van. Vandaar dat ik, meteen na de uitzending toch nog vlug even heb overgeschakeld op de sleu tel van het heelal. En de straf volgde natuurlijk meteen weer op de zonde. Want toen ik Joop Reinboud als een aartsengel in den hoge zag zweven en nadien, gezeten op een rotsblok temid den van de sterren bezig zag, wist ik zeker dat ik toch weer iets essentieels had gemist. En ik zwijg nu nog maar even over een toespraak van prof. Abdus Salem. Geteisterd door ellendige schuldgevoelens geef ik dit stuk je dan ook aan u door. Nauwe lijks getroosï door het feestelij ke feit, dat ik dan toch maar weer eens Pietje Keizer in haar stoel heb zien zitten. Herman Hofhuizen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2