VADERLANDS VERLEDEN IN VIJFTIEN DELEN OP TV „Zolang jij er bent": film met Maria Schell a TELEVISIE VANAVI TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG m TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 27 DECEMBE^ De 58 miljoen Nederlanders, nu of in het verleden binnen onze landsgrenzen, hebben geleden en gestreden, zich gevoed, zich laten onderwijzen, van de natuur genoten, deze aangetast of in cultuur gebracht Zij hebben liefgehad, gepaard en gebaard, leiders ge volgd of afgezworen, misdaden gepleegd en daarvoor al of niet straf ondergaan, de zeeën bevaren, de bejaarden verzorgd of laten ver eenzamen, huizen gebouwd, kunst beoefend, ja_ al wat zij deden of nalieten en waarvan wij het produkt zijn of deel uitmaken, dat krijgen we allemaal op de tv te zien, wanneer op 9 januari een NOS-serie start van vijftien afleveringen onder de titel „58 miljoen Ne derlanders". Het gaat in deze serie nu eens niet om jaartallen, die we geen van allen meer uit ons hoofd kennen, ook niet om de figuren die de geschiedenis hebben gemaakt maar om het hoe en wat van de gewone man. Hoe heeft die geleefd in de loop der eeuwen, geteisterd of begunstigd door bepaalde ontwikkelingen, en wat heeft die van het leven weten te maken in voorspoed en tegenslag? Wij zijn de nako melingen van die ons voorgingen, ons leven wordt bepaald door wat wij van hen meekre gen. En dat is geen kleinigheid. In de vijftien geplande weken voor deze afle veringen krijgen wij van de 58 miljoen te zien hun strijdmacht, hun ziekten, hun natuur, hun voedsel, hun scholing, hun misdaad en straf, hun arbeid, hun behuizing, hun bejaarden, hun zeevaart hun erotiek, hun landbouw, hun kunstenaars, hun leiders en hun beoordeling door anderen, elke week een onderwerp. Aan de voorbereiding en aanmaak van deze serie is drie jaar gewerkt Binnen en ver buiten Nederland werden archieven doorwor steld voor geschreven en beeldend materiaal. Tientallen deskundigen werden aangezocht hun kennis ten dienste te stellen van de wetenschappelijke staf en van het produktie- team, die speciaal voor deze serie werden samengesteld. De wetenschappelijke inbreng stond onder toezicht van prof. dr. Th. van Gerard Soeteman schreef de tekst aan de hand van door wetenschaps mensen aangedragen materiaal. Tijn, sociaal-historicus, en prof. E. de Jong, kunsthistoricus, beiden verbonden aan de Ut rechtse Rijksuniversiteit. De NOS zette haar hele apparaat ervoor in, liet Gerard Soeteman op grond van wetenschappelijke gegevens het scenario schrijven en wees Kees Langeraad en Jan Bosdriesz aan voor de regie. De historische verhalen werden ingesproken aan de hand van authentiek beeldend materiaal dan wel werden historische situaties nage speeld door acteurs, mimespelers, muzikan ten, stuntmannen en figuranten. Het getal „58" heeft men laten vaststellen door een deskundige demograaf, die met enige speling heeft berekend, dat sinds de Batavieren 58 miljoen mensen hier een gelukkig of te ver smaden leven hebben geleid, mensen met dezelfde leefgewoonten, taal, wetten en zoveel gemeenschappelijks, dat men ze met enige goede wil een „volk" zou kunnen noemen. Wie zal zeggen hoeveel precies we nog van de Batavieren in ons meedragen? Van het begin af heeft bij de makers voor ogen gestaan een boeiend en wetenswaardig kijkspel te bieden, en zeker geen leergang aan de hand van geschreven studiemateriaal. Een produktie-in-beeld blijft echter vluchtig. Om die onder een breed publiek te laten beklijven is in samenwerking met Amsterdam Boek uitg. Het Spectrum besloten tot een 15-delig boek in band, waarvan elk deel ook afzonder lijk verkrijgbaar zal zijn. Hierin vindt men ook de illustraties die voor de tv worden gebruikt. Deze geschriften zijn beknopt ge houden, zoals ook de tv-afleveringen niet lan ger duren dan veertig minuten, dit vooral om de indruk weg te nemen dat verantwoorde wetenschap en uitvoerigheid altijd samen moeten gaan. Er wordt overleg gevoerd met de scholen om te bereiken, dat het materiaal ook ter beschikking komt voor direct klassi kaal of tv-onderwijs. We hebben al enkele afleveringen gezien en kunnen vaststellen, dat er met grote zorg is gewerkt. De teksten vinden aansluiting bij de beelden en bevatten tal van wetenswaardighe den. Zo vernemen we bijv. uit de aflevering, gewijd aan de „strijdmacht", dat een Batavier zich inzette voor zijn stam en dat militaire eenheden „dorp" werden genoemd, waarvan ons begrip dorp rechtstreeks afkomstig is. Een Batavier die niet vocht voor zijn stam, hoefde niet te rekenen op een plaatsje in het Walhalla. Voor hem was oorlog heilig, in tegenstelling tot eeuwen later, toen de huur soldaten hun activiteiten als handel be schouwden. In dit soort aanstekelijke teksten krijgt men snel en kernachtig informatie aan gereikt, die steunt op kennis van zaken. Dit neemt niet weg, dat er kritiek mogelijk is. België, ooit de Zuidelijke Nederlanden, komt vrijwel niet in het stuk voor, alhoewel Jan Bosdriesz, die samen met Kees Langeraad de regie deed van de serie „58 miljoen Nederlanders". daar de kunsten hebben gebloeid, voortkom- stig uit en bepalend voor de Nederlandse cultuur. In de aflevering over erotiek wordt verteld over de vroeger veel vrijere liefdesbe leving dan nu, mede veroorzaakt door vroege sterfte en de ruimere opvattingen omtrent wat een gezin was. Maar volgens blijkbaar niet geraadpleegde demografen zou ons volk al lang aan inteelt ten gronde zijn gegaan als niet steeds ons bloed was ververst door vreemd bloed, ga maar na, alles gelegen tussen Noormannen en Canadezen, alsmede op heden de gastarbeiders. Met wat wij in het verleden bevochten, met open armen binnen haalden of momenteel discrimineren stonden we sexueel wel zo vrij, dat we er de gezond heid van ons bloed mee veilig stelden. Wien Neerlandsch bloed door de aad'ren Vloeit moeten we dan ook niet zo letterlijk nemen als in deze vaderlandse serie klaarblijkelijk wordt gedaan. Zo is er meer kritiek mogelijk, bijv. gelegen in de vraag waarom niet een aflevering is gewijd aan de godsdiensten, toch niet een zo onbelangrijk gegeven in een volk, dat elkaar terwille van de religie de hersens insloeg. Voor het overige staat alle man (en vrouw) van Neerlands stam er ferm en fantastisch op en doet men er beter aan te spreken van vaderlands verleden dan van vaderlands ge schiedenis, omdat dit laatste begrip de wrange bijsmaak heeft van jaartallenkennis. En daar is het in deze serie per se niet om begonnen. K.>f v Landheren leggen elkaar de werking van een klein model landbouwmachine uit, een nagespeeld gegeven uit het verleden met links op de voorgrond Tom van Beek. Hoe versierde Jan Soldaat vroeger een meisje lithografie uit het Leidse Legermuseum. De TROS zendt de speelfilm uit „Zolang jij er bent", een Duits produkt uit 1953 met in de hoofdrollen Maria Schell en O. W. Fischer. Het verhaal wil, dat een figurante bij een film een ongeluk krijgt en door de regis seur wordt thuisgebracht. Daar mag ze hem haar levensverhaal vertellen, waarvan de regisseur zo van zijn stuk wordt ge bracht, dat hij besluit dit leven te verfilmen. De figurante mag daar meteen de hoofdrol in spe len. Dit stijgt haar dermate naar haar bol, dat haar huise lijk leven nogal ontwricht wordt, bovendien raakt ze ver liefd op de regisseur. Kommer en kwel, dus Ned. 1,19.55 uur Donald Duck Walt Disney presenteert „Dit is uw leven: Donald Duck". Oom Donald staat vanavond centraal in een programma, dat helemaal rond zijn eendeleven is opge bouwd. Alle figuren die van zo grote invloed op zijn leven zijn geweest, komen even langs om de groeten over te brengen. Ned. 1,19.05 uur Harry Mulisch Lou Geerts heeft vanavond een gesprek met de schrijver Harry Mulisch, een aflevering uit de BRT-serie „De vijfde wind streek". Het gaat voornamelijk over Mulisch's laatste roman „Twee vrouwen", zijn werk en de taak en toekomst van de literatuur. Gerard Reve, die on langs opmerkte „Het werk van Mulisch is niks als vullis, het werk van Reve, dat is leven", krijgt het antwoord: „Het werk Maria Schell speelt de rol van de actrice Eva in „Zo lang jij er bent". van Reve zij hem vergeven, het werk van mij, dat is vrij." Laagje aarde De VARA zendt vanavond de Canadese natuurfilm uit: „Een heel dun laagje aarde". Getoond wordt, dat een handje aarde, waaraan op het oog weinig te zien valt, onder de microscoop een bonte, levende wereld wordt, met miljoenen diertjes en bacteriën, planteneters, parasie ten en roofdieren. HOU HET SCHERM IN HET OOG Onedin Lijn De Onedin Lijn krijgt vanavond' een besmettelijk karakter. Op een schip van de Frazer Lijn heeft een vreemde ziekte drie slachtoffers gemaakt en het dochtertje van de kapitein is al ziek. Toch tekent de kapitein voor een natuurlijke dood van de drie slachtoffers. Maar als zijn dochtertje naar het zieken huis wordt gebracht, breekt in de stad een besmettelijke ziekte uit. Ned. II. 20.25 uur Morgenmiddag De NCRV zendt morgenmiddag uit „Het meisje met de zwavel stokjes", een poppenfilm naar het gelijknamige sprookje van Andersen. Het meisje heeft een luie, harteloze vader, die haar ook bij slecht weer de straat op stuurt, om zwavelstokjes te ver kopen. Dinsdagmiddag Ned. I, 14.00 Harry Mulisch in „De vijf de windstreek". Donau-bende Na de zwavelstokjes heel ander avontuur: „De jacht op de Do- nau-bende" naar het verhaal van Jules Verne „De loods van de Donau". Hierin wordt een Bulgaarse vrijheidsstrijder ach tervolgd door de politie, ver dacht hoofdman te zijn van een bende die de Donau onveilig maakt; de vrijheidsstrijder is zélf naar die bende op zoek. Dinsdagmiddag, Ned. I, 14.15 NEDERLAND I Teleac 18.15 Wij en het weer NOS 18.45 De Bereboot 18.55 Journaal TROS 19.05 Donald Duck, tekenfilm 19.55 So lange du da bist, speel film (1953) NOS 21.35 Journaal TROS 21.50 Alles of niets, afl. 30 22.40 Harry Mulisch NOS 23.30 Symbiose 23.34 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Informatie voor Surinaamse Nederlanders 18.55 Journaal VARA 19.05 The Addams Family, TV-se- rie 19.30 Een heel dun laagje aarde, natuurfilm NOS 20,— Journaal VARA 20.25 De Onedin-lijn, TV-serie 21.15 Koning Klant 21.40 Volgende patiënt, TV-serle 22.05 Achter het Nieuws 22.55 Socutera NOS 23.05 Journaal 18.— Nieuws uit n Westfalen 18.05 Eddie's vader, 18.40 De vogels in hi serie 19.15 Hier und Heute 19.45 Spel om kwart v< 20.— Journaal 20.15 Dramaturg Carl' 21.00 Mot. show 21.45 Tussen Goeam documentaire 22.30 Journaal 18.30 Firbecks nieuwe serie 19.00 Journaal 19.30 Betreft: televisie 20.15 Contacten 21.00 Journaal 21.15 Als war's ein Stil gedramatiseerde dot 22.45 Journaal 18.00 De Wombies f> 18.05 Klein, klein kleuteP' 18.20 Rogier van ter Dok rie k" 18.45 Vrouwen in Kenia^n 19.15 Sporttribune 19.45 Journaal 20.15 Micro-Macro 20.45 Tadellöser Wolf?* 22.25 Journaal ri NEDERLAND I 14.00 Het meisje met de zwavel stokjes, poppenfilm 14.15 De jacht op de Donau-ben de, speelfilm NEDERLAND STER 15.00 Reclamespots DUITSLAND 15.05 Twee jaar vakantp (afl. 2) lt' 16.30 Mozaïek P 17.00 Journaal fs' 17.10 Karren, jeugdprogrf0' 17.40 Draaischijf ?r DUITSLAND I 10.00 Journaal 10.05 Draaischijf 10.20 Giro d'ltalia, show 11.50 Dagboek van Bamberg HILVERSUM I 18.00 De trekvogels. P.P. 18.19 Uitzen ding van de R.K.P.N. EO 18.30 Nws. 18.41 (S) De grote opdracht. 19.00 (S) Ronduit. 19.40 (S) Bijbels perspectief. 20.00 (S) Anno Domini. 21.15 (S) Avond sluiting. NOS 21.30 (S) openbaar kunst bezit. 21.40 Voor blinden en slechtzien den. 21.55 Tambu. 22.25 Bond zonder naam 22.30 Nws. NCRV 22.40 (S) Hier en nu. VERONICA 22.55 (S) Muziek en informatie. 23.55 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 (S) Hier en nu. 18.40 (S) Muziek in vrije tijd. 19.45 (S) met uw instemming. 2000 Nws. 20.05 (S) Klassieke muziek. 20.52 (S) Pianocon- cert. 21.35 (S) Literama. 221™ rama. 22.27 (S) Warmte, NOS 23 00 (S) Met het oog (23.05 Aktualiteitenoverzich' Haag vandaag. 23.52 Even voor het slapen gaan). 23.551 tie HILVERSUM leder heel uur nws. NOkdj vacaturebank. 18.10 (S) AVRO 19 02 Let s twist Radiojournaal. 20.05 (S) Sif" mach.ne 21 °2 (S) De iwjins iv, 22.02 Radiojournaal--;e HILVERSUM I AVRO 7.00 Nws. 7.02 (S) AVRO-klok. (7.30 Nws. Radiojournaal) Radiojourna- la) 8.30 Nws 8 36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 De groenteman. 8.50 Morgenwijding. NOS 9.00 Spiegel van België. AVRO 9.30 (S) Gevarieerde mu ziek. 10.00 Radio lawaaipapegaai. 10.10 (S) Arbeidsvitaminen. Populair verzoek- platenprogramma. (10.30 Nws. 1033 Radiojournaal) 11.30 (S) Kritiek op kri tiek. 12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Radiojour naal. 13.00 Knipperlicht verkeersmaga- zine. 13 25 Beursplein 5. 13.30 'n Mid dagje AVRO. (15.30 Nws. 15.33 Radio journaal) 17.00 Voor ons gemaakt, (door ons gekraakt), jeugdprogramma. OVERHEIDSVOORLICHTING: 17.20 Nws. uit de Nederlandse Antillen. AVRO 17.30 Nws. 17.32 Radiojournaal. 17.50 Toppers van toen. gr. pl. P.P. HILVERSUM II KRO 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Het levende woord. 7.25 Badi- nerie. 7.54 Overweging. 8 00 Nws. 8.11 Echo. 8.30 Aubade. 9 00 De letter M. (9.30 Scheepspraat. 9.35 Waterstanden). 9 40 De Letter M (2) 10.30 Uitverkoop in het hutsqeklutste Warenhuis. (11.00 Nws.) 11.30 "Ouder worden w 12 00 viif tellen na VOORLICHTING. 12 49 Uitzeij de landbouw. KRO 13.00 I Echo magazine. 13.40 Een n 14.00 Promenadeconcert. 1fc wachtkamer 16.00 Nws 16J kuur: gesprek. NOS. 17.00 h tijd wel duren. 17.20 (S) Euroll Mededelinaen. HILVERSUM I leder heel uur nws. VARA^ Aktualiteiten via Dingen 7.02 (S) Gesodemeurders. 9.0! op-drie. 11.03 (S) Drie draait d van mensen uit de sportwerj1 (S) Vara's zoekplaatje. 14.03 L beeld 16 03 (S) LP-Top-20 e LP. 17.03 (S) Alfred Laaarde. :ilVI3;t.1H, IC TROS 7.00 Nws. 7.02 (S) Capr Nws. 9.02 Aktua-klankbeeld. .Van heinde en verre. 10.00 tien tot twaalf. 12.00 (S) Ir 13.00 (S) De meest verkochte tien". 13.30 (S) Koren en korp Nws. 14.02 (S) Om de kunst. Guitariteiten. 15.00 (S) Belcanl Toch voel ik mij genoopt nog even terug te komen op de ge heel in simplistische stijl gehou den tv-avond, die de VPRO ons vorige week donderdag bezorg de. In de krant van vrijdag rea geerde ik er al op, maar op het moment dat ik die regels schreef kon ik de zaak nog niet helemaal overzien. Kerstedities onderscheiden zich van andere, maar normale, edities nu een maal ook. En wel hierdoor, dat zij eerder ter perse gaan. Niet dat ik behoefte voel iets terug te nemen van wat ik bij die gelegenheid schreef, maar wel acht ik enige aanvulling op zijn plaats. Ik memoreerde reeds de oorverdovende waanzin die de heer M. John Allegro naar aan leiding van „de heilige padde stoel" of daaromtrent losliet. Pas later werd mij (overduide lijk dat die nou precies „de waarheid" bleek in te houden, die Koot en Bie naderhand op een „klopjacht" ontdekt bleken te hebben. Een kinderhand is gauw gevuld. Ik moet bekennen dat het „waarlijke samenzijn" dat zij ter gelegenheid van hun ontdekking hadden belegd mij niet erg aansprak. Zij zetten zich wat te demonstratief en met enige lichtvaardig aandoen de spot tegen uitingen van „waarlijk samenzijn" af, zoals die al sinds de grondvesting van de wereld bestaan. De directeu ren van het Simplistisch Ver bond (die soms de indruk wek ken iets te simplistisch te werk te gaan) kan men het „rechtaf natuurlijk niet ontzeggen; even min overigens kan men het an deren kwalijk nemen, dat zij dit soort satirische bedrijvigheid als iets hinderlijks hebben on dergaan. En dat zal ongetwijfeld wel zijn voorgekomen. Overi gens was het een programma waarin luim en ernst op een ongekend geraffineerd-vituoze manier door elkaar werden ge mengd. Een unieke tv-avond, en dat was het. Door toedoen van Kees van Kooten en Wim de Bie heb ik overigens de drie volgende kerstdagen zoals die werden samèngeperst tussen .boun ties" op kerstavond en „Snip en Snap" op de avond van de twee de kerstdag wat ongerust te gen mijn scherm zitten aankij ken. Wat ongetwijfeld voor de suggestieve kracht pleit die er van het simplisme uitgaat. Toch is er nog wel het een en ander blijven hangen. Een pro grammaatje bijvoorbeeld dat de NCRV vrijdagavond bracht on der de titel „De grote wegwe- zer" en dat over Godfried Bo- mans, met name over zijn hoe danigheid als schrijver van sprookjes ging. Michel van der Plas die het had samenge steld en die zichzelf min of meer als sprookjesverteller had ver momd ging toch wel iets die per op de persoon van de auteur in naar aaiileiding van de verto ning van fragmenten uit pro gramma's waarin Bomans des tijds zelf was opgetreden. Zij waren met grote zorgvuldigheid gekozen. En natuurlijk was er een stukje bij uit het indruk wekkende interview met pater Van Kilsdonk, waarin Godfried zich overigens evenzeer uitsprak als de ondervraagde. Ik moet zeggen dat het door Michel van der Plas (en Wim Hazeu) ver zorgde tv-half uurtje mij met grote weemoed vervulde. De KRO deed zaterdagavond weinig of niets om die nostalgie te doen afnemen. Berend Bou- dewijn had weer een drietal emigranten-echtparen uit den vreemde (Amerika, Nieuw-Zeel- and en Canada) genood om hier het kerstfeest te komen vieren. En dus vooral om de dames en heren herinneringen te laten op halen en om het gezelschap (en dus ons) te confronteren met het verleden. Boudewijn had het be paald getroffen met zijn gasten: uitermate plezierige mensen, die ongekunsteld reageerden en dus zo, dat wij in staat waren om helemaal mee te leven. En daar ging het per slot van rekening om. Vervolgens bezorgde Leo Akkermans ons „De groeten van tante Annie en oom Wim" via een collage van familie filmpjes uit jaren te beginnen met 1920. Zij waren doordrenkt van een melancholie, die werke lijk aangrijpende vormen aan nam in dat filmpje over een Joodse bruiloft in het Amster dam van 1942een werkelijk verpletterend document, dat min of meer tussendoor werd vertoond, maar dat ik niet licht zal vergeten. Herman van Veen vroe{ avond onze aandacht 1 musicus Ton Koopman, had men zich kunnen e waarom hij dat precies doen, maar meteen e gin van de uitzending hij, begeleid door Koopnv klein stukje Corelli op <f en toen werd zo niet allu toch veel duidelijk. VooL. Ton een voortreffelijk ml is. Verder hadden wij aal man een uurtje (kerst)ir maken op zeer hoog niy danken, waarvoor wij 1 derdaad zeer dankbaar V Na enig professioneel 1 heb ik daarna toch maa r ten om de avond van de m kerstdag als een zo avondje uit te beschouw boog kan per slot van re niet altijd gespannen zijil torn, ik zette mij aan Wafi Muyselaar, dat wil zeggl, Snip en Snap. Hoogtepui veertig jaar Nederlandse Ik zal niet zeggen dat ik i van heb gehad en zeker n ik niet heb gelachen. jongens even een knietje u wisselen, heb ik het al gai ar meer. is Het waren en blijven n d maal ongelooflijk knapim mieken. Maar om nu te bt dat ik na afloop van het s ol, kei mijn melancholie he ji kwijt was, nee, dat niet. t was ook zeer verklaa ej want per slot van rekenii oo ik met Willi en Piet zo'n lb opgegroeid. HERMAN HOFHl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2