iet grote avontuur ond 1 bbé Pierre Carter wordt best voorbereide president geven en zich in dienst te stellen van de ander. En zo komt hij of zij die in vertwijfeling raakt bij de hardheid van de wereld op adem. Met het be werken van de publieke opinie op die manier houdt men minder voeling met de dagelijkse realiteit". Maar het kan blijkbaar ook anders. Hij vertelt over de aardbevingsramp in Oost-Bengalen in 1970, het tegenwoordige Bangla desh. Op aansporing van de Franse communauteiten legden Franse ge meenten banden met vluchtelingen kampen in Bangladesh en India. Deze zogenaamde koppelgemeenten bleven ook na de ramp bestaan, en kwamen tot politieke beslissingen. In Frankrijk zelf, zo vertelt hij, bestaan momenteel 51 communauteiten waarin ongeveer 1500 mensen actief zijn. Met het ver werken van welvaartsresten brengen zij, aldus Abbé Pierre, twee miljoen dollar per jaar binnen waarmee zij sociale acties voeren. „U moet daarbij bedenken dat het gegeven is door mensen die niet op rijkdom bedacht zijn en met misera bele dingen tot stand is gebracht". Wetswijzigingen die structurele veran deringen mogelijk maken zijn nage streefd en niet onbelangrijk voor de politicus die Abbé Pierre is ge weest in sommige gevallen ook bereikt. Zo werden veranderingen doorgevoerd in de regelingen omtrent de sociale woningbouw en de bouw van instituten voor gehandicapten in Frankrijk. Ondanks alles wat op materieel ge bied bereikt is, blijft Abbé Pierre het meeste waarde hechten aan het leven in de communauteiten. „Ze zijn jonger (Van onze correspondent Jonathan Steele) t HAAG/HAARZUILENS „Op drukke weg in Parijs, de Boule- I Sebastopol werd op een ijskou- winternacht in 1954 een vrouw |pnden die stervende was. Nog tdat ze naar het commissariaat kon worden overgebracht peed ze. Op haar lichaam werd, pje dat voor, als enig papier het aangetroffen van deurwaarder die haar de dag jren van haar zolderkamertje had tzet omdat ze niet op tijd de huur betaald. Verder had ze niets op Dit nieuws kreeg ik, enige uren at de vrouw was overleden, te cn van een vriend die haar naar politiebureau had overgebracht |ieb het doorverteld aan de paro- inen van Courbevoie voor wie ik ést preken en ik was maar van één g overtuigd: dat dit in een land zich beschaafd noemde, moest jouden, en dat er woningen ge- iwd moesten worden voor de tallo- laklozen in Parijs". overleg met zijn vrienden, de vod- ,irappers van Emmaus, richtte Ab- t Pierre toen zijn appèl over de o. Het ontketende een nationale it voor de daklozen die wekenlang aanhouden. Kleding, voedsel en 1 werden in massale hoeveelheden r het hotel Rochester m de Parijse i de Boëtie gedragen. De actie had olgen op het politieke vlak. Voor eerst werden in het naoorlogse inkrijk kredieten goedgekeurd ir volkswoningbouw op grote aal. Wat de parlementariër en ester Henri Grouès, alias Abbé rre, niet tot stand kon brengen, te hem wel als de bezielende leider de voddenrapers van Emmaus die sinds 1949 in het Parijse voorstad- ^euilly-Plaisance om zich had ver- neld. bijna 23 jaar na deze geruchtma- ïde actie, vertelt hij dit verhaal, grote belevenis, aan de leden van Haagse Emmaus-Wereldwinkel op- uw. In de afgelopen jaren zijn in landen verspreid, in navolging van eerste voddenrapers, ongeveer hon- d Emmausgemeenschappen ont- an. De eerste Nederlandse Em- us-communauteit, die van Haarzui- s, is tien jaar oud. Allemaal willen op hun eigen manier het ideaal van ibé Pierre voortzetten. Maar meer n twintig jaar later zijn de droevige iteriële omstandigheden, ook in Pa- s, drastisch veranderd; er is geen ute woningnood meer. Leniging van >od zonder te kijken naar de oorza- m ervan wordt afgewezen. Wel is bij Emmausgroepen gebleven dezelfde jze van werken en voor sommigen k die van leven. De communautairs önen zoals in Haarzuilens nog altijd grote soberheid bij elkaar, te mid- n van kolossale hoeveelheden wel- iartsresten als kleren en afgedankt eubilair die zij opnieuw bewerken waarvan de opbrengsten gebruikt irden voor de financiering van ont- kkelingspro j ecten. een gesprek zette Abbé Pierre ui en wat hem nu bij zijn actie voor nmaus voor ogen staat. )ok in onze welvaartsmaatschappij ijven er mensen die om welke reden in ook dakloos zijn of ondervoed. >or hen is deze toestand des te hrijnender vergeleken bij de over- oed van de anderen. Omdat ze niet lrijk zijn worden ze vergeten. Als ze Qg met velen waren, zoals vroeger, >uden ze een politiek probleem ge- >rmd hebben. Maar die kleine aan- llen deren de politici weinig. Een idere, zo niet belangrijker bestaans- ïden voor Emmaus is het lijden in ïoreel en psychologisch opzicht als ien het ziet vanuit de absurditeit van et leven. Dat is vandaag de dag Heen maar groter geworden. Vragen ver de zin van leven en dood gaat ien zich stellen wanneer het bestaan elf veilig is. -ange tijd heeft men geloofd in de ythe van de vooruitgang. Men dacht: men nu maar scholen bouwt kun- er des te meer gevangenissen loten worden. Deze veronderstel- die op de vooruitgangsgedachte gebaseerd is vals gebleken. Het bleem is niet met kennis of weten- hap op te lossen. De wetenschap ft meer misdaad mogelijk ge- akt. Denk maar aan de vernieti- gskampen en de uitroeingsmachi- Onder leiding van de advocaat James Watson werkt een team van vijftien mensen aan rap porten en achtergrondmateriaal voor Jimmy Carter. gen" met grote zorgvuldigheid. Toch had hij maar een organisatie van niets vergeleken bij die van Carter. Voor de verkiezingen had Kennedy twee vrienden gevraagd iets te schrij ven over de problemen die hij zou ontmoeten. Dat waren Clarke Clif ford, een advocaat uit Washington en professor Richard Naustaet van de Colombia Universiteit. Verder gaf het Brookings Instituut, dat in repu blikeinse jaren fungeert als een soort democratische schaduwregering, een iets gedetailleerder rapport. Maar in die tijd moest de nieuwe president zelf voor de overgangspe riode betalen. In 1964 stemde het Congres voor een wet die federale fondsen hiervoor beschikbaar stelt, en Carter maakte hier gretig gebruik van. Sinds juli werken 15 mensen aan rapporten en achtergrondmateriaal voor hem, onder leiding van Jack Watson, een advocaat uit Atlanta. Voor elke kabinetspost kwamen ze uit met een heel boekwerk, met ver schillende keuzemogelijkheden voor nieuwe wetten en hervormingen. On middellijk na de verkiezingen werden nog elf hulpkrachten aangesteld, en deze week gaf Carter een lijst uit van 132 mensen die tijdens de overgangs periode voor hem zullen werken. En er zullen nog meer bijkomen. Elk van deze 132 mensen, hoewel het onwaarschijnlijk is dat één van hen ooit een kabinetspost zal krijgen, werd nauwkeurig ondervraagd over zijn ideeën over de komende regering. De meesten zijn jonge actieve, maar niet radicale, liberalen. De gemiddel de leeftijd is 34 jaar. Achtentwintig procent bestaat uit vrouwen. Carter's staf beloofde dat dit uiteindelijk 40 procent zal worden. Sommigen ko men uit de kantoren van het Congres, maar heel veel werkten voorheen voor één van de vele nieuwe vrijwil ligersorganisaties die overal in Ame rika als paddestoelen uit de grond schoten. Maar 14 van de 132 komen uit de industrie en slechts één daar van uit een grote maatschappij. Verantwoordelijk voor de overname van het ministerie van Justitie is Joseph Levine, de 34-jarige vroegere directeur van het Southern Poverty Law Centre, dat een grote rol speelde in onder andere gevangenishervor mingen in het zuiden. Harrison Wel ford is baas van het team dat hervor mingen van de regering zelf moet bezien. Welford was eerst hoofd van het studiecentrum voor inspraak-wet geving, een organisatie die opgericht werd door consumentenkoning Ralph Nader. June Christmas, normaal hoofd van de dienst Geestelijke Ge zondheid in New York, moet zorgen voor de overname van het departe ment van Gezondheid, Onderwijs en Sociale Zaken. Op het gebied van buitenlandse en militaire zaken hebben 15 mensen ervaring in vroegere regeringen. Drie van de vier topmensen deden dienst in Kissinger's Nationale Veiligheids raad. Twee van die drie namen him ontslag wegens onenigheid met Kis singer over het beleid. De 37-jarige Anthony Lake, die buitenlandse za ken voor zijn rekening neemt, nam zijn ontslag uit protest tegen de inva sie van Cambodja in 1970, en spande een proces aan tegen Kissinger we gens het aftappen van zijn telefoon. Fred Bergsten moet zaken van inter nationale economie overzien. Hij nam zijn ontslag omdat hij vond dat Kis singer te weinig aandacht besteedde aan de economische gevolgen van zijn beleid. David Aaron verliet Kis singer's staf in 1972 om een boek te gaan schrijven, en moet nu de over name bij de CIA overzien. Met de keuze van ministers gaat men' al even nauwkeurig te werk. Eisenho wer had zijn nieuwe kabinet al op 1 december bijeen, en Kennedy op 17 december. Carter zal waarschijnlijk niet vóór het eind van het jaar klaar zijn met zijn selectie. De reden voor deze lange tijd is dat Carter niet tevreden was met de eerste lijst die Jack Watson aan hem gaf. De mensen op de lijst hadden volgens Carter niet genoeg verbeeldingskracht. Nu moet de vroegere campagneleider, Hamil ton Jordan, een nieuwe lijst samen stellen. Er komen zo'n 2000 banen vrij in de nieuwe regering, waarvan er 75 persoonlijk door Carter aangesteld zullen worden. De kandidaten voor deze posten gaan op en af, en in Washington wordt er veel geraden wie welke baan zal krij gen. (Copyright The Guardian) Ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de eerste Emmaus- communauteit in Haarzuilens de ze maand maakte de bekende Franse priester Abbé Pierre een reis naar Nederland om de ver schillende groepen van deze be weging hier te bezoeken. Emmaus werd in de jaren vijftig een sym bool van hoop voor duizenden daklozen en minder bedeelden in Frankrijk en vele andere plaatsen in de wereld. In bijgaand inter view vertelt Abbé Pierre wat hem en zijn beweging ook van daag de dag nog volop bezig houdt. Foto's: Milan Konvalinka WASHINGTON Op Independence Avenue in Washington, juist beneden het Capitol, staan de minst bureau cratische kantoren in deze papierver- slindende stad. Typemachines zijn hier schaars. De mensen zitten op de vloer, en maken zich klaar voor een kleine interne oorlog elke keer als er weer eens een stoel binnen komt De naamplaatjes op de deuren bestaan uit stukjes papier, met plakband vastgemaakt. Dit is Carter's overgangsperiode-kan toor, dat nu ruim een week in dienst is. Maar de chaos is misleidend. Ach ter de schermen, in Atlanta is men al sinds juli bezig met de machtsover name van Carter. 'Jimmy Carter' krijgt meer informatie met zich mee dan welke binnentredende president vóór hem dan ook. De Congressional Quarterly, de Ame rikaanse staatscourant schreef: „Nie mand deed ooit wat te vergelijken is met de manier waarop Carter en zijn staf de komende overgangsperiode benaderden. Nog nooit bereidde ie mand zich zo uitvoerig voor". De laatste binnentredende democrati sche president, John F. Kennedy, be gon zijn goed voorbereide „1000 da- De enige privé-bezigheid die deze zwerver tussen de zwervers er nog op na lijkt te houden is foto's maken. van samenstelling dan twintig jaar geleden, en ook veel comfortabeler geworden. Hier ligt een duidelijk pro bleem, want het gaat er om dezelfde bezieling en dezelfde ontvankelijkheid te bewaren tegenover degenen die, in welk opzicht dan ook, misdeeld zijn. Maai- ik acht de kans niet denkbeeldig dat juist door die comfortabeler om standigheden die wil en die ontvanke lijkheid bij de communautairs zullen afnemen". De omstandigheden in Haarzuilens, waar de belangrijkste Nederlandse communauteit onderdak gevonden heeft in de stallen van het kasteel De Haar, lijken inderdaad niet meer ver gelijkbaar met het begin van de Em- mausbeweging. Ook de idealen sluiten niet meer altijd aan bij de spirituele bekommernissen en religieuze motiva tie van Abbé Pierre. Groot en inne mend spreker als hij is legt hij voor allen die onlangs in Haarzuilens bij een waren voor een reünie, daar nog eens de volle nadruk op. Maar in de samenstelling zoals deze mensen daar bijeen zijn, moet het wel dé gemeen schap bij uitstek zijn die Abbé Pierre voor ogen heeft gestaan. Het zijn zwervers, alternatievelingen en we- reldveranderaars in alle leeftijden die, hoe verschillend ook er in slagen een gemeenschap te vormen die zich wil inzetten, kritisch en liefdadig tegelijk, voor anderen die minder af zijn. Abbé Pierre is in dat grote geheel slechts een van die zwervers. Na zijn bemin nelijke speech gaat hij met stille trom weg. Naar Brussel waar nieuwe Em maüsgangers op hem wachten. PAUL VAN VELTHOVEN bezigheid die hij er nog op na lijkt fe houden is foto's maken. Verder reizen, actievoeren. Gevraagd naar de resultaten daarvan, antwoordt hij met een wedervraag: „U denkt aan mate riële zaken? Dat laat zich aflezen in statistieken. Maar dat is niet het be langrijkste. Het belangrijkste is het wakker schudden van de publieke opinie waarvan de resultaten niet in statistieken zijn weer te geven. Waar het op aankomt is te werken als een zuurdesem in de publieke opinie. En de signalen dat dat werkt zijn er. Men ziet het bewijs daarvan bij mensen die hun leven anders hebben ingericht of, als het overheidsdienaren zijn, door hun politieke daden blijk geven van hun engagement tegenover de ande ren". „Als ik die periode van meer dan twintig jaar overzie dan zijn die op roepen uit 1954 van minder belang dan het bestaan van wat ik zou willen noemen die kleine, maar in wezen zeer grote dingen, de communautei ten. Want Haarzuilens bijvoorbeeld is iets kleins, maar tegelijkertijd is het groots. Want het is de demonstratie van het feit, dat het mogelijk is geluk kig te zijn op een andere manier dan door verrijking van zichzelf, door am bities of overheersing. De mensen die hier samenleven zijn toch heel gewone mensen, niet een elite zoals in een klooster. Hier kan ongeacht wie het is, binnenkomen, goed of slecht, intel lectueel begaafd of onwetend, maar in ieder geval iemand die het niet langer uithoudt in een samenleving die be rust op concurrentie. Voor kortere of langere tijd vindt hij rust door te nerieën in de laatste oorlog, of dé atoombom. Zonder wetenschap zou den die zaken niet mogelijk zijn ge weest. De mensen verwachten dan ook hun geluk niet meer van vooruit gang en wetenschap. Zij zoeken een ander geluk. Een beweging als Em maus bewijst zijn bestaan nu juist door de daarin gerealiseerde uitda ging dat men gelukkig kan zijn, niet door zoveel mogelijk naar zich toe te halen, maar door de wil datgene wat men heeft met elkaar te delen. Het is een andere wereld. Op een ander plan wordt de noodzaak van Emmaus aan getoond door het feit dat onze maat schappelijke problemen wereldproble men zijn geworden die iedereen aan gaan. De volkeren van de Derde We reld komen in opstand tegen de rijke landen die hun versnelde ontwikke ling ten koste van hen hebben doorge voerd. Zij hadden door egoïsme alleen maar oog voor hun eigen ontwikke ling. Nu lijkt het moment in zicht dat de verhouding tussen rijke en arme landen op springen staat. De volkeren van de Derde Wereld zien de moge lijkheid de macht van onze landen te blokkeren. Neem alleen maar het voorbeeld van de olie; morgen is het de koffie, de thee of het koper en ga zo maar door. Langzamerhand gaat men zijn rechten opeisen. En de enige mogelijkheid geweld te vermijden, is door tijdig tot een juiste verdeling te komen". Langzaam en voorzichtig formuleert hij. In zijn grijszwarte slobberpak lijkt hij sprekend op eenzwerver. De halve wereld heeft hij de afgelopen twintig jaar afgereisd. De enige privé-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 11