Gelukkig kunnen de Hammonds
geen van allen zingen
KRO zendt uit operette „De zigeunerbaron"
Uitwisseling van
chansons tussen Oost
en West-Duitsland
„iver nieuws!
^zuiver sST
HBiaas
iüiw-i'ii'iiim
Top Tien
da's z
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE WOENSDAG
IfN'H.lf.VI'll
RADIO VANAVOND
RADIO WOENSDAG
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
DINSDAG 7 DECEMBER 1976
Ongetwijfeld tot groot genoegen van de geheide Hammond-aan
hang kunnen we berichten, dat er in deze familie noch toebeho
ren enig zangtalent schuilt. Dit in tegenstelling tot wat Willem
Duys dienaangaande vrijelijk mag betogen in door minister
Van Doorn beschikbaar gestelde radiozendtijd over de elpee
„Christmas with the Hammonds", waarop ze allemaal een
liedje mogen zingen en waarin Willem Duys als producer
financieel geinteresseerd is. Zoals de Hammonds op de hoesfoto
samengroepen rond de kerstboom met de gewenste glimlach
hebben zij duidelijk geen cheese gegeten van zingen. En dat
is maar goed ook, want zouden zij in het zangvak verzeilen,
dan zou de tot in lengte van dagen geplande serie na de
uitzending van vanavond al stoppen.
De hele Hammond-clan deed
gisteren een dagje Amsterdam
om ten burele van Phonogram
deze plaat aangereikt te krij
gen van de kerstman met de
stem van Willem Duys. Hij zei
een man op de radio gehoord
te hebben, die veel goeds ver
telde over de zingende Ham
monds en dat hij zich daar
gaarne op verliet. En daarmee
onderschreef kerstman Duys
de woorden van Willem, die
een Elisabeth Schwarzkopf
hoort in Jane Maxwell, zoals
zij op de plaat „The holly and
the ivy" zingt. Paul Merroney
zou Bing Crosby naar de
kroon steken met zijn „Drea
ming of a white Christmas" en
nog steeds volgens Willem laat
Brian Hammond in „Cantique
de Noël" een verbijsterend
stukje vibrato beluisteren.
Brian, alias Richard Easton,
heeft naar verluidt toen grote
ogen opgezet en Duys ge
vraagd wat hij met dat vibrato
bedoelde. Dit vibrato beheerst
nl. de hele plaat, vrijwel alle
zangers zijn er aan onderhe
vig. Geen wonder. Als er een
beroep wordt gedaan op een
ongeschoolde stem, dan komt
de onvastheid ervan aan het
licht door het afbrokkelen van
de noten doordat deze niet vol
en rond gezongen worden. Wil
lem moet dat weten en had dit
aan den lijve kunnen ervaren
als ook hij zijn aandeel in deze
plaat had genomen door de
kerstleisen van de Hammonds
af te wisselen met het speciaal
voor hem gearrangeerde kas
salied „Pingping-bel, pingping-
bel, pingping all the day", dat
volgens zeggen hem als een
hemselse hymne in de oren
klinkt.
Als de enige Hammond met
vocale zelfkennis ontplooide
zich de wijze moeder Mary. Zij
liet zich door Duys niet aan-
De familie Hammond, Paul Merroney en Willem Duys als kerstman.
gens Lucas voor over de her
ders die bij nacht in het veld
lagen temidden van de Ham
mond-clan rond de kerstboom,
gestoken in pas gestoomde
jacquets en vers gestreken
avondjurken. Vrede op aarde
bereikte zij er evenwel niet
mee, want David Hammond,
die zegt het bloed van Merro
ney wel te kunnen drinken,
heeft bij die gelegenheid uitge
roepen: „Geef mij een mes,
dan steek ik dat Paul in zijn
rug". En daarmee verschenen
zelfs Ka'in en Abel op dit
kerstfeest van de Hammonds
met kalkoen op tafel en sier-
kaarsen in de luchters.
Er kon geen Britse muzikant
bereid worden gevpnden om
orkestarrangementen te ma
ken voor deze Hammond-zang.
Duys regelde het zo, dat er in
Londen gezongen werd bij een
piano, waarvan het geluid op
een apart spoor werd gezet. In
ons land werd dat spoor ver
wijderd en ingevuld met mu
ziek van mensen als Bert Pai
ge, Herman Schoonderwalt en
Job Maarse. Het was in deze
muzikale uitmonstering, dat
de Hammonds zichzelf gister
middag voor het eerst te horen
kregen.
Vóór zijn vertrek naar Spanje
trad gistermiddag bij Phono
gram ook Sinterklaas de kerst
man nog even tegemoet. Deze
Sinterklaas met zijn tenore
Napolitano en de onmiskenba
re trekken van Willy Alberti
zei niet te weten of hij Willem
Duys wel op zijn woord kon
geloven wat de zangkwalitei
ten van de Hammonds betreft.
Terecht torst Sinterklaas deze
zorgen, omdat hij in zijn bur
gerlijke doen in Amsterdam
een platenwinkel heeft en niet
verlegen zit om winkel-Ham-
mond-dochters.
Vindt Brian(Richard Easton)
Hammond nou echt dat hij
zelf kan zingen? We kennen
hem toch als een doorgaans
verstandige vent.
Brian: „Ik vind van niet, maar
William Dwies zei van wel.
Toen heb ik het maar gedaan.
Maar laten we niet muggezif-
ten onder de mistletoe. Geluk
kig kunnen de Hammonds niet
zingen en blijven ze liever de
serie spelen".
TON OLIEMULLER
1(1) Money money money/Abba
2 2) If you leave me now/Chicago
3 4) Upside down/Teach In
4 3) Beautiful/Neil Diamond
5 5) Flip/Jesse Green
6 (13) Somebody to love/Queen
7(7) Manana/George Baker Selection
8 8) Majoor Kees en de Sinterklaahaas/Paul van Vliet
9 (19) Don't take away the music/Tavares
10 (20) Living thing/ELO
HOU HET
SCHERM IN
HET OOG
De zaak van de Oostduitse
dichter-zanger Wolf Biermann
heeft het grote internationale
publiek geconfronteerd met de
ontwikkeling van het lied in de
DDR. Weliswaar gebeurt dat
niet op een voor de DDR aange
name en voordelige manier,
maar het tekent wel de grote
betekenis van dit genre in dit
land. Juist doordat Biermann
mede aan de wieg stond van
een door de staat ondersteunde
opmerkelijke ontplooiing van
het chanson, en hij tot aan zijn
gedwongen stilzwijgen in 1963
tot de topkwaliteit behoorde, is
het te verklaren dat de uitwij
zing van Biermann in kunste
naarskringen en bij de intellec
tuelen in de DDR zoveel stof
heeft doen opwaaien.
Het chanson en de ballade in de
DDR kunnen op een sterke tra
ditie terugblikken, met name
waar aanknopingspunten zijn
bij het werk van Berthold
Brecht, die dit genre door mid
del van zijn theaterstukken en
zijn gehele werk waar ook
Biermann korte tijd bij betrok
ken was weer in de „grote
kunst" integreerde. Tegen deze
achtergrond ontwikkelde zich,
parallel aan het begin van de
succesvolle carrière van Bier
mann, vanaf het. begin van de
jaren zestig een steeds breder
wordende beweging die vooral
de Oostduitse jeugd tot het
chanson bracht. Oorspronkelijk
centrum van deze beweging was
de zogenaamde „Oktoberklub"
in Berlijn. De groep ontstond uit
een zuiver particuliere en toe
vallige samenkomst van enkele
in het chanson geïnteresseerde
studenten en kunstenaars, maar
ze werd, gezien )iet grote succes,
spoedig door de centrale jeug
dorganisatie geïnstitutionali
seerd en als voorbeeld van een
kwalitatieve verbetering van het
jeugdleven- in de gehele DDR
gepropageerd. Zo ontstond de
zogenaamde „Singeklub"-bewe-
ging, die momenteel bijna elke,
universiteitsfaculteit en elk
grootbedrijf in de industrie en
de landbouw verplicht een eigen
chansonclub te stichten en te
ondersteunen. Duizenden jonge
ren staan zodoende elke week
op het toneel en trachten met
meer of minder succes hun pu
bliek te overtuigen.
De programma's van de clubs
zijn zowel kwalitatief als inhou
delijk zeer verschillend. In het
middelpunt van hun program
ma staat echter vrijwel alge
meen de actieve confrontatie
met wat de werkelijkheid van
het leven in de DDR is. Natuur
lijk wordt er veel gekopiërd en
bestaat het repertoire van een
aantal clubs slechts uit goedko
pe propaganda of oude strijd-,
arbeiders- of volksliederen.
Toch zijn er clubs die met veel
Vanavond brengt de KRO de
operette „De zigeunerbaron"
van Johann Strauss. Hierin
heeft Sandor Barinkay, de zoon
van de verbannen slotvoogd,
amnestie gekregen en wordt hij
door graaf Carnero in zijn voor
vaderlijke rechten hersteld.
Sandor vertelt op welke wijze
hij buiten zijn vaderland de
kost heeft verdiend: als dieren
temmer, vuurvreter, akrobaat
en jongleur. Dit is nu voorbij.
Carnero toont hem zijn eigen
dommen die er niet erg impo
sant uitzien, maar er moet ook
nog ergens een schat zijn. Die
schat wordt uiteraard gevon
den, maar er gaan heel wat
(liefdes)avonturen aan vooraf,
waarbij een zigeunerin en een
varkensfokker (Iwan Rebroff)
zijn betrokken.
Ned. 1,19.55 uur.
Smith en Jones
De aflevering van „Smith and
Jones" die vanavond wordt uit
gezonden, heeft de ondertitel
„De bankroof'. Heyes en Curry
worden beschuldigd van een
bankoverval en willen zij hun
kans op amnestie niet verliezen,
dan zullen ze hun onschuld
moeten bewijzen. En dat kan
alleen, als zij de werkelijke
overvallers kunnen aanbrengen.
Ned. I, 21.50 uur.
Hongaren
Twintig jaar geleden brak de
opstand in Hongarije uit. Een
van de gevolgen was een grote
stroom vluchtelingen naar het
westen. Nederland bood aan
7000 Hongaren plaats. In de af
gelopen jaren zijn 2000 Honga
ren naar hun land teruggekeerd.
In de (documentaire „De Neder
landse Hongaren" probeert Han
van der Meer antwoord te krij
gen op vragen die betrekking
hebben op hun vlucht en terug
keer.
Ned. I, 22.40 uur.
Wie-kent-kwis
In AVRO'S Wie-kent-kwis is de
Teach In, gast in de „Wie-kent-kwis"
Enschedese popgroep Teach In
speciale gast. De gebruikelijke
gasten zijn vier aanstaande
echtparen die reeds in onder
trouw zijn en binnen een maand
na de uitzending in het huwelijk
treden. Fred Oster presenteert
het programma, waarin een deel
van de uitzet te winnen valt.
Onder de kandidaten Harry
Borst en Tineke van Leeuwen
uit Leiden.
Ned. II, 20.25 uur.
Hammond
viert Jane Maxwell feest, dat
echter danig wordt gestoord
door het bericht dat een van de
vliegtuigen niet is aangekomen.
De vraag rijst, of de verzekering
de schade dekt.
Ned. II, 21.45 uur.
Morgenmiddag
In Supersonic wordt morgen
middag pop- en rockmuziek uit
gezonden van Andy Brown,
Cliff Richard, Pilot, Bay City,
Chris Farlowe en Albert Ham
mond.
Woensdagmiddag Ned. I, 16.45
Wolf Biermann tast in zijn liedjes de grondslag en de
ideologie van Oost-Duitsland aan en daarom mocht hij
niet meer terug komen, ofschoon hij er duidelijk bij zingt,
dat hij in het communisme meer heil ziet dan jn het
kapitalisme, mits het communisme de mens wat meer
vrijheid zou gunnen.
moed de bestaande problemen
en tegenstellingen in de DDR
aan de orde stellen en kritiseren
en dit met diverse methoden:
met liederen, gedichten, paro
dieën, maar ook met theater
stukken, poppenspelen en zelfs
films. Uiteraard heeft deze kri
tiek haar grenzen en blijft ze
steeds in het door de partij aan
gegeven globale kader, d.w.z.
het aanvaarden en verdedigen
van de basisstructuur van de
DDR. Probleem hierbij is wel te
weten wat deze basisstructuur
feitelijk is, omdat deze niet on
der kritiek mag komen. Juist
hierover had Biermann blijk
baar een andere opvatting dan
vele andere chansonniers. Som
migen kunnen dan ook steeds
vaker in het westen optreden en
terugkeren als gevierde helden,
anderen moeten in het westen
blijven.
Niet uitgewezen maar uitge
stuurd om met shows en platen
contracten harde valuta's voor
de DDR binnen te halen worden
ook de Oostduitse popsterren.
Was de Oostduitse lichte muze
tot nu toe nogal aan de magere
kant, ze heeft zich in de laatste
jaren, parallel aan en zeer sterk
beïnvloed door de „Singeklub"-
beweging, tot het internationale
topniveau opgewerkt. Poparties
ten als het duo Monika Hauff
en Klaus-Dieter Henkler, solis
ten als Chris Dork, Frank Scho-
bel en Dagmar Frederic kunnen
het tegen de beste internationale
popsterren opnemen. Daarnaast
wordt er officieel voor gezorgd
dat dure sterren uit het westen
veel meer dan vroeger in de
DDR kunnen optreden, zoals
Udo Jürgens en James Last. Te
verwachten valt dat het oost
west-verkeer op het gebied van
de pop in de toekomst nog zal
toenemen. De DDR meent, dat
haar ideologie dit wel kan heb
ben, maar op de langere duur
zal dit uiteraard naar twee
kanten zijn uitwerking niet
missen.
vers geperst sinaasappelsap
vlnmenken-landboim
Zoals alle produkten van
menken -landbouw uit de
beste grondstoffen gemaakt.
In dit geval uit de allerfijnste,
in de zon gerijpte sinaasappe
len. Geen suiker toegevoegd,
dus goed voor de slanke lijn.
pak mee
zo'n literpak verse gezondheid
tijdelijk
■jjWW'UllOWUW
NEDERLAND
Teleac
18.15 Nascholing huisartsen (slot)
NOS
18.45 De Bereboot
18.55 Journaal
KRO
19.05 Wereldcircus
19.55 Der Zigeunerbaron, operet
te
NOS
21.35 Journaal
KRO
21.50 Alias Smith and Jones, TV-
serle
22.40 De Nederlandse Hongaren
NOS
23.20 Journaal
DUITSLAND I
Journaal
Nieuws uit Noordrijnland-
Westfalen
Achter gesloten deuren
Hier und Heute
Grap om kwart voor acht
Journaal
Kunstenaarsstamtafel
Vier tegen de bank, TV-film
Journaal
NOS
18.45 Kortweg
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Nationale Hitparade
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.25 Wie-kent-kwis
21.45 Gebroeders Hammond, TV-
serie
22.35 Televizier Magazine
NOS
23.20 Den Haag vandaag
23.35 Journaal
DUITSLAND II
18.20 De sneeuwkoningin, teken
film (afl. 1)
19.00 Journaal
19.30 Liefde in het dorp, TV-serle
(afl. 1)
21.00 Journaal
21.15 Gezichtspunt
22.00 Aspecten
22.45 Journaal
BELGIE
NËDERLANDS
18.00 Simon In het land van de
krijttekeningen
18.05 Wickle, de Viking
18.30 Open school
19.00 Tienerklanken
19.45 Journaal
20.15 Piste
21.05 Pearij Harbor, documentai
re
10.00 Schooltelevisie
Teleac
15.00 Sociale verzekering, les 12
AVRO
15.30 De holle bolle boom
16.15 Bezoek aan Tabibuga, do
cumentaire
16.45 Supersonic, pop en rock
17.10 Gitaar spelenderwijs, les 4
DUITSLAND I
10.00 Journaal
10.05 Draaischijf
10.25 Parabel
10.35 Larry's Showtime
11.35 Portugal, documentaire
12.20 Rondblik
12.50 Persoverzicht
13.00 Journaal
16.15 Journaal
16.20 Portret van eindexamenklas
17.05 Kann 'ne Kanne Kunst
sein?
17.55 Journaal
DUITSLAND II
16.20 Turn meel
16.30 Kli-Kla-Klawitter
17.00 Journaal
17.10 Kim Co, TV-serle
17.40 Draaischijf
BELGIE
NEDERLANDS
HILVERSUM I
P.P 18.19 Uitzending DS70.AVRO:
18.30 Nws. 18.41 Per Saldo. Zakelijke
bespiegelingen. 18.55 De terrorist en de
gijzeling. Documentaire. NOS: 19.15 (S)
Akkoord. Kroniek van amateuristische,
muziekbeoefening. AVRO: 20.00 (S)
Promenade Orkest. 20.30 (S) Hoogte
punten uit operettes. 21.05 De Vuur
proef. Hoorspel. 21.35 (S) Ratatouille.
22.30 Nws. 22.40 Radioiournaal. 23.00
Parklane Serenade. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
KRO: 18.00 Nws. 18.11 Echo. 18.30 (S)'
Op vleugels. 18.50 Verkenning. 19.00
(S) Zin in muziek, 19.30 Voor de veran
dering. 19.45 Kerk in meervoud. 20.00
Nws. 20.05 Overweging. 20.15 Pianore
cital. 22.15 De heer en mevrouw S.
wachten op hun gasten, hoorspel. NOS:
23.00 (S) Met het oog op morgen.
23.55-24.00 Nws.
NOS: 18.03 ue vakaturebank. 18.10 (S)
NOS-maal. VARA. 19.02 (S) Poprekon- 1
struktie. 20 02 (S) Nashville. 21.02 (S)
Jazz en Blues. 22.02' (S) Popdonder.
23.02 (S) Wachten op middernacht. 0.02 i
(S) Nacht-drie-draai. 2.02 (S) Help. Voor j
werkers in de verzorgende en verple- j
gende beroepen. 4.02 (S) De rode dage
raad. 5.02-7.00 (S) Truck.
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nws.
7.02 (S) Rustig bijkomen. Lichte mu
ziek. 7.30 Nws. 7.41 Aktua. 8.30 Nws.
8.37 Gymn. v.d. huisvrouw. 8.45 (S)
Kom er maar eens bij. Gesprek en
klassieke muziek. 10.00 (S) Een oude
hit in nieuwe snit. 10.30 Nws. 10.33
Toerja-toernee. Wekelijkse streek-in.
11.45 (Sj Café Chantant. 12.25 Medede
lingen voor land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.41 Aktua. 13.00 (S) Gaarne uw
mening. 13.30 (S) Sport na sport. Pro
gramma voor jongens en meisjes. 14.00
(S) Specialiteiten la carte. 15.00 (S)
Als dat zou kunnen. (15.30-15.32 Nws.)
16 30 (S) Keerpunt. OVERHEIDS-
VOORL.: 17.20 Een uitzending van het
Min. van Volkshuisv. en Ruimtelijke
Ord. TROS: 17.30 Nws.
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 In de Roode Crikel. 8.00 Nws.
8.11 In de Roode Cirkel. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Radio
weekblad. 11.00 Nws. 11.03 Ombuds
man. 11.15 Even Jerug'draaien: .oude
grammofoonplaten. 12.00 As (Beglei) -
Centraal: gesprekken. 13.00 Nws. 13.11
Dingen van de dag. 13.30 Een middagje
Stoomradio. 16.00 Nws. 16.03 Kommer
en vreugd, hoorspelserie. 16.50 Lichte
grammofoonmuziek. 17.00 (S) Promena
de orkest. R.V.U.: 17.35 Het rode polt-
lood wordt geslepen: verschillende as
pecten en achtergronden van ons poli- j
tiek bestel. VARA: 17.15 Mededelingen.
KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham.
Muziek en informatie voor de werk-
mens. 9.03 (S) Pep-op-drie. 11.03 Drie j
draait op verzoek. 12.30 Drie tussen de
middag. 14.03 (S) Popkontakt. 16.03 (S j
Hitmeesters.
HILVERSUM IV
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus.
7,30 (S) Preludium. 9.00 Nws. 9.02 (S) i
Onder schooltijd. 10.00 (S) Orkestpalet.
10.45 Platennieuws. 12.00 (S) Pianower-
ken uit de Romantiek. 12.30 (S) Opera
Concours. 14.00 Nws. 14.02 (S) Een uur I
natuur. 15.00 Strawinsky als balletcom- j
ponist na Diaghilev. 16.00 (S) In kleine
bezetting: oude Italiaanse kamermuziek.
16.20-17.00 (S) Werken van Gyorgy Li-
geti.
In de „Onedin lijn" begint men
aarzelend over te schakelen van
de zeilvaart op stoomboot. En
dat heeft dan uiteraard een hele
zakelijke nasleep, die men in de
aflevering van gisteren op de
voet kon volgen. Zij had wel iets
van een aangeklede cursus in
het pienter zakendoen. Naar
men mag aannemen begeeft
men zich bij een volgende gele
genheid weer iets meer op de
zilten baren.
Een filmploeg van de Avro be
geleidde deze zomer de (niet ge
ringe) Nederlandse afvaardiging
naar de Olympische Spelen
voor gehandicapten in Toronto.
Frits Suer c.s. waren oorspron
kelijk gegaan om het sportieve
gebeuren gewoon te verslaan,
maar allengs kwamen zij op het
idee van het documentaire van
een iets bredere aanpak. Die
kreeg men gisteravond te zien
onder de titel „Omdat ik toeval
lig in een rolstoel zit." En men
vernam dus ook het een en an
der over de (geestelijke) achter
gronden van de sport voor ge
handicapten in het algemeen.
Ongetwijfeld zal het voor meni
geen een leerzame en voor iede
reen die keek een sympathieke
reportage zijn geweest. Overi
gens, een gouden medaille voor
onbewimpelde eerlijkheid
kwam voor wat mij betreft toe
aan de zwemster Marijke Rui
ter, die daarginds al zes andqre
gouden plakken had gewonnen,
voor haar uitspraak: „Ik geloof
er niet zo in dat het meedoen
belangrijker is dan het winnen.'
Althans heb ik het een deelne- i
mer (ster) aan de Olympische j
Spelen voor validen het nog j
nooit horen zeggen.
De werkzoekende Harry was
gisteren dan toch aan het einde
van zijn reis gekomen. Vanuit
Canada deed hij het 'volk van
Nederland de groeten.' En ook
gaf hij te kennen, dat 'het' van j
hem nog wel een half jaar had j
mogen duren.' Neem het de bra
ve kerel eens kwalijk. Maar wat
gaat Harry nu doen? Welaan, hij I
gaat 'gewoon iets leren', zodat
hij 'voor andere mensen nuttig j
kan zijn'. Het is verre van mij
om met dat edele voornemen de
spot te drijven, maar er zijn
mensen die op hetzelfde idee
komen zonder de halve aardbol
te hebben afgereisd. Maar goed,
in ieder geval heeft Harry de
afgelopen maanden niet stil ge
zeten. En hij is gelukkig behou-
den in ons midden terugge-
keerd. Met dat al is nu wel1 'Aart j
Staartjes Productions b.v.' een
mooie produktie kwijt. Maar
kom aan, waarschijnlijk vindt
de b.v. gewoon wel weer iets J
anders. Misschien zelfs wel iets j
waarmee ze nuttig kan zijn voor I
andere mensen.
HERMAN HOFHUIZEN