Malraux: een leven lang volgehouden engagement Regisseur open brief acteur Rooymans BOEKEN :R 19' &GINA LEIDSE COURANT WOENSDAG 24 NOVEMBER 1976 Roomb°$rtetter lCuümpaK 250 gfarn Strooimelange, zak 400 gram1 Kleutertaai, zak 500 gram1 Van Houten chocolade letters, melk of puur Gevuld spekulaas, 250 gram Navels"1' Ham\aPPen' Diepvrieskip U*r -1400 g**" m gezeg: De natuurlijke (lees ratio nalistische) mens kan dit niet verstaan. Pierre Krijbolder: „Jezus de Nazoreeër". Uitgave: Weten schappelijke Uitgeverij, Am sterdam. Prijs 29,90. Memoires van Paustovskij De naam van de in 1968 overle den Russische schrijver Kon- stantin Paustovskij was nog niet zo heel lang geleden in het Westen volslagen onbekend. Pas na het verschijnen van zijn imposante, zesdelige autobio grafie kreeg hij hier bekend heid. Paustovskij's stilistisch knappe autobiografie waarvan tot nu toe drie delen in Neder landse vertaling; verschenen in de boeiende reeks Privé-domein van de Arbeiderspers, ontleent zijn belang vooral aan het in zicht, dat wordt verschaft in de mentaliteit van hen die zich met hart en ziel stelden achter de doelstellingen van de Russi sche revolutie in 1917. In „Onrustige Jeugd", het twee de deel dat zijn levensperiode beschrijft tot aan die revolutie, ziet men Paustovskij als de op drift geraakte student die tij dens de wereldoorlog in het nog Tsaristische Rusland ziekenver zorger is aan de verschillende fronten. Het zijn vooral zijn ei gen ervaringen en beschrijvin gen van de mensen en de natuur waarvoor hij de aandacht vraagt. Daardoor raakt het gro tere verband van de strijd waar in moedertje Rusland met ande re landen, maar vooral ook met Historiciteit van Jezus Dat de radicale school bet niet bij een „ontmythologisering" van de evangeliën zou laten, was reeds in de vorige eeuw duidelijk. Er loopt een gemak kelijk te volgen lijn van Reima- rus over H. E. G. Paulus, Strauss, Bauer, Wrede, Renan en Weiss naar Bultmann. Maar wie in deze materie eenmaal een standpunt ingenomen heeft, is verplicht dit tot in de laatste consequenties door te zetten. Pierre Krijbolder heeft dit ge daan met zijn studie Jezus de Nazoreeër", een studie over de historiciteit van Jezus en de oorsprong van het christendom. „Onhistoriciteit" was beter ge weest want de schrijver wil ons ervan overtuigen dat de Verlos ser geen „lineair-biologisch per soon is maar een mythologische personificatie van een ideologie. Dat dit geen nieuwe stelling is, weet de auteur; alleen meent hij nieuwe bewijsvoeringen op tafel te brengen. Dat hij daarvoor wonderlijke wegen moet inslaan wordt even eens duidelijk wanneer men bij voorbeeld leest hoe hij denkt dat de kruisiging van de Heer in het jonge christendom tot historie kon worden: de joodse geschiedschrijver Flavius Josep- hus haalt een vriend van het kruis (een priester der Essenen) die dit executie-proces overleeft. „Dit was zoiets uitzonderlijks, dat men er eigenlijk vanzelf sprekend een beeld in zag van de dood en de verrijzenis van Jezus, een metafoor waarmee men vertrouwd was door de prediking van Paulus, die in de persoon van Lucas en Marcus a.h.w. vertegenwoordigd was." Deze voorbeelden zijn met vele aan te vullen. Merkwaardig is hoe Krijbolder het tweede deel van zijn boek besteedt om Jezus van Nazareth te identificeren met de Essenen-beweging waar aan sommige joodse auteurs in de laatste tijd veel aandacht schenken. Welnu, dat er bepaal de relaties bestaan hebben met Johannes de Doper en zelfs Christus is niet geheel uitgeslo ten, maar dit houdt nog geen zins in dat het christendom dóér zijn oorsprong vindt. Maar als de Heer geen histori sche persoon is, wie heeft dan het christendom gesticht? Pe trus, zegt Krijbolder en hij ont wikkelt hier een totaal van de traditie afwijkende theorie. Het ,is trouwens zeer opvallend dat iemand die deze stof behandelt met reuzesprongen over de be ste orthodoxe exegeten van het Nieuwe Testament heenspringt om er zóveel zonderlinge theses voor in de plaats te stellen. De schrijver is er zelf van door drongen, dat hier niets te bewij zen is, zoals drs. A. F. Wyers in zijn „Ten geleide" zegt: hij argu menteert mogelijkheden, waar schijnlijkheden, treffende over eenkomsten, verbazingwekken de verbanden, verrassende in terpretaties." Maar wie enigzins vertrouwd is met de auteurs van de radicale school zal zó verrast nu ook weer niet zijn. Laat de Hellenistische metafysi ca zijn stempel gedrukt hebben op het vroegchristelijke denken en de ontwikkeling van de late re theologie, dit doet niets af van de openbaringsfeiten en het individuele geloof dat in wezen een innerlijk kennen is. Maar Paulus van Tarsus heeft'het al John Laffin: De Arabische mentaliteit. Uitgave: A. Bruna en zn., Utrecht. Prijs: 17,90. Hedendaagse fijnschilders De ARTIM-gallery te Den Haag heeft een album uitgegeven waarin een groot aantal repro ducties in kleurendruk'is afge drukt van schilderijen der zoge naamde „fijnschilders", die hun werken in deze galerie perma nent tentoonstellen. Het begint met Diana Vandenberg en eind igt met Johfra Bosschart ter wijl Willink natuurlijk een ere plaats in het boek heeft gekre gen. Met het portret van de maker wordt ieder werk in enkele zin nen toegelicht en, behoudens bij enkele kunstenaars die van een meer realistische visie uitgaan, bevinden zich de meeste moti veringen in de bekende esoteri sche sferen, zoals die door Joh fra en Diana worden gepropa geerd. Wie daar niet erg op ge steld is of er geen interesse voor heeft, zal toch nu schildertech niek en zin voor fantastische composities moeten bewonde ren. Het boek is een uiterst verzorg de uitgave met een kleurendruk die de originelen zeer dicht be nadert, terwijl naast de Neder landse inleiding en toelichtingen een Engelse vertaling afgedrukt is. Bovendien wordt elk schilde- 1 rij voorafgegaan door een korte biografie van de desbetreffende kunstenaar. ARTIM heeft met deze uitgave zeker in een leemte voorzien omdat, behalve Willink-Diana- Johfra, vele verdienstelijke schilders in dit genre op de achtergrond bleven. Hedendaagse Nederlandse Fijn schilders. Uitgave: ARTIM, Den Haag. Prijs: 60,—. zichzelf gewikkeld was, wat naar de achtergrond. Later toen Paustovskij in de Sovjet-maatschappij hoge pos ten zou bekleden, bleef hij loyaal tegenover het regime dat langzamerhand in een dictatuur overging. De memoires van Paustovskij herinneren aan die andere, zeer schaarse verslagen van mensen die juist onder het ijzeren regime doorgingen. Daarvan waren de bekendste naast het requisitoir van Solsje- nitsyn, wel de meeslepende be schrijvingen welke Nadzjedja Mandelstam, de vrouw van de dichter Ossip Mandelstam, gaf van de nacht van het achtervol- gingswaanzinnige Stalin-regime. De memoires van Paustovskij vormen een aanvullende be schrijving van een regime en een tijdvak dat nog altijd te onbekend is. Konstantin Paustovskij: Onrus tige Jeugd, prelude op de Russi sche revolutie. Uitgave: de Ar beiderspers. Prijs: 35. Bekende sprookjes in nieuw jasje Wie nu eens een groot aantal sprookjes van Moeder de Gans, Grimm en Andersen in één boek (voor niet te veel geld) bij elkaar wil hebben krijgt ruim schoots zijn zin in het Elseviers Groot Sprookjesboek. De vele bekende verhalen als de Ge laarsde Kat, Hans en Grietje en de Kleine Zeemeermin zijn in een goed leesbare bewerking van Jane Car ruth op 220 van kleurige, vaak prachtige klas sieke illustraties voorziene pa gina's terug te vinden. In totaal drieëntwintig verhalen om door kinderen te laten lezen of hen voor te lezen, waarbij de leeftijd gezien de populariteit van de sprookjes bij jong en oud geen rol speelt. Behalve de bekende zijn er ook enkele minder bekende verhalen van de drie sprookjesvertellers, zoals Het ezelsvel, Sneeuwwit en Rozerood, en De trotse kever in opgenomen. De samenstelster heeft in Enge land bekendheid verworven door de wijze waarop zij be roemde sprookjes en verhalen voor kinderen heeft herschre ven. De taal is ook in de Nederlandse vertaling van Ma- rie-Anne van der Marck een voudig gebleven, waardoor de tekst voor het kind gemakkelijk verstaanbaar is terwijl de ge heimzinnigheid van de sprook jeswereld toch geheel gehand haafd blijft, al is het bij het voorlezen voor heel kleintjes een enkele keer nog nodig voor sommige woorden snel een een voudiger synoniem te verzinnen. Jane Carruth: Elseviers Groot Sprookjesboek. Uitgever: Del tos Elsevier, Amsterdam. Prijs: 19,50. Insecten-deel in dierenserie In de op de nieuwste ontwikke lingen in de biologie gebaseer de 6-delige serie „Hoe dieren leven" van Elsevier, is het, we derom rijk geïllustreerde, vijf de deel verschenen, handelend over insecten, de overvloedigst voorkomende diersoort op deze wereld. Afbeeldingen en tekst openba ren het wonder van de sociale organisaties bij bijen, mieren en termieten, de kleurenpracht van de vlinders, rupsen en kevers, de vernuftige strijdmethoden en vervaarlijke wapens van sommi ge insecten en hun bizarre en groteske verschijningsvormen. Centraal in deze serie staan de hoofd-items: hoe planten de be handelde diersoorten zich voort, waar komen ze voor en in welke relatie staan ze tot andere die ren. Zodra het laatste deel „Reptie len en amfibieën" is verschenen (eind dit jaar) beschikt de bezit ter van deze 6-delige serie over een standaardwerk, dat voor treffelijk aansluit op de vele actuele discussies en publicaties over ecologie, natuurbehoud en dierenbescherming W. M. Blaney: Insecten (serie „Hoe dieren leven"). Uitgave: Elsevier, Amsterdam. Prijs: 22,50. Solzjenitsyn, geloofsgetuige Solzjenitsyn, een geloofsgetuige van deze tijd. Zouden de vele bewonderaars van de vermaar de banneling-schrijver uit de Sovjet Unie hem als zodanig herkennen? Dr. Nielsen, autori teit inzake het godsdienstig le ven in Oost Europa, thans ver bonden aan de afdeling gods dienstwetenschappen van de Riai universiteit te Houston (VS), die ook een uitgebreide studie heeft gemaakt van Solz jenitsyn als letterkundige, ge looft dat de diepe geloofsover tuiging van de veelbesproken Nobelprijswinnaar en de wijze waarop hij daaraan gestalte geeft, door weinigen wordt on derkend. Volgens hem is dat een belem mering om Solzjenitsyn als schrijver voldoende te kunnen begrijpen. Vandaar zijn boek, dat overigens niet uitsluitend een godsdienstig portret is ge worden. De lezer wordt ook voor zover nog niet bekend met de grote trekken van de 'boeken van Solzjenitsyn bekend gemaakt, met het geweld en de leugens van een atheïstisch regi me en met het denken en leven van de man die, ten koste van zichzelf, de moed had het on menselijke en meedogenloze er van aan de kaak te stellen. Niels C. Nielsen jr.: Solzjenit syn, een geloofsgetuige van de ze tijd. Uitgave: J. Voorhoeve, Den Haag. Prijs 22,90. Sedert de Israëlisch-Arabische oorlogen, de oliecrisis en de terreuracties van de Palestij- nen staan de Arabische volke ren in het middelpunt van de belangstelling. Maar wat weten wij eigenlijk precies van deze 136 miljoen mensen, verspreid wonend in 20 landen? De En gelsman John Laffin, die 25 jaar in nauw contact stond met de bevolking, met geleerden, militaire, politieke en geestelij ke leiders, tracht in „De Arabi sche mentaliteit" een zo objec tief mogelijk beeld te scheppen van mentaliteit, gedrag en ui tingen van de Arabieren, tegen de achtergrond van de islamiti sche religie, de historie en de cultuur van dit volk. Laffin tracht te verklaren, hoe een zo sterk en intelligent volk, dat eens bekwaamheden en ver mogens bezat die alleen door de Grieken en Romeinen werden geëvenaard, stuurloos, verward en apatisch werd. Volgens Laf fin zal de geschiedenis-weten schap de door het Westen ver keerd beoordeelde oliecrisis van 1973 beschouwen als een poging om het met de geschiedenis van de Arabieren weer „de goede kant" te laten opgaan. De oliecrisis, die de „ontwikkel de" wereld in het stof deed krui pen, heeft de Arabieren een die pe voldoening gegeven, ze weer wat bewuster gemaakt, omdat zij iets van de schande die tij dens lange eeuwen van vernede ring over hen kwam, uitwiste. Het kan geen kwaad, dat het Westen de Arabieren beter pro beert te begrijpen. „Een mensenleven is niets waard, en niets is een mensen leven waard". Deze visie op het bestaan van de gisteren overleden Franse schrijver André Malraux vormt de aan drift voor een levensgang die even onvoorspelbaar als on stuimig zou zijn, want een gedachte die in het zicht van i zinloze dood de dwingen de aansporing inhield het le ven geheel zelf vorm te geven en tegen de klippen op te bevechten op de dood. fMalraux, de in 1901 geboren zoon van een aanzienlijke Pa- njse bourgeoisfamilie, was hoe zelfverzekerd ook een - wanhopige die zijn leven ei genhandig „gemaakt" heeft op alle fronten waartoe zijn avon tuurlijke geest en genialiteit hem maar in staat stelden; hij was een geleerde in de archeo- logie en de Oosterse talen, stu dies die hem naar Indochina brachten. In de jaren twintig werd hij soldaat en comman dant aan de zijde van de revo lutionairen in de Chinese bur geroorlog, vervolgens roman schrijver, pamflettist, propa gandist en verzetsstrijder in de Spaanse Burgeroorlog en later in de Maquis van het bezette Frankrijk. De twee belangrijkste boeken die Malraux vanuit zijrt eigen revolutionaire ervaringen op tekende waren La Condition Humaine (1933) (Het menselijk tekort) over de strijd in China, en L'Espoir (1937) (De Hoop) over de Spaanse Burgeroor log. Meer dan andere boeken van hem ook hebben deze het gezicht van Malraux bepaald. Zij zijn de weergave van een heroïsche strijd, minder ge richt tegen mensen dan voor de verdediging van waarden die buiten de directe inzet van de strijd om, Malraux zich eerst langzaam zou eigen ma ken. Aanvankelijk leek het er op of Malraux geheel opging in zijn bekamping van de dood. Het marxisme dat Malraux in die jaren voortdreef was voor hem geen statische leer, maar een hartstochtelijk nee waar aan hij zich vastklampte om zich niet gewonnen te geven. In de verbitterde gevechten van de Spaanse Burgeroorlog ontdekte hij de waarde van de broederlijkheid die voor hem tevens een uiting bij uitstek van menselijke waardigheid zou worden. Zo ontkwam Mal raux die zodra Hitier de kop opstak zich niet alleen tegen hem had gekeerd.maar die ook in 1933 naar Berlijn reisde om de Bulgaarse staatsman Dimitrov vrij te krijgen, in zijn romans aan een fascistische instelling. NOORDER COMPAGNIE DUPE Kunst en kunstenaars (Van onze correspondent) LEEUWARDEN Regisseur en artistiek leider van de toneel groep „Noorder Compagnie", Zdenek Kraus, heeft in een open brief aan de acteur Huib Rooymans zijn verontwaardi ging geuit over de manier waarop dit toneelgezelschap is gedupeerd door de ineenstor ting van de acteur. Vooral door de manier waarop een en ander zich in de afgelopen maanden heeft afgespeeld. Rooymans zou de hoofdrol spe len in „Wie redt de cowboy?" van Frank D. Gilroy. Deze rol werd in allerijl overgenomen door Maxim Hamel. Rooymans had een jaar geleden de hoof drol aangenomen. X)ok met to neelgroep Globe werd een af spraak gemaakt dat Rooymans deze rol zou spelen. Rooymans heeft nadien een rol geaccep teerd in de film „Een soldaat van Oranje". Behalve de drie afgesproken filmdagen werden door Rooymans ook vrije dagen, weekends en zelfs nachten ge filmd. Kraus vraagt zich in de brief af hoe het mogelijk is om tot 's morgens zes uur voor de camera te staan in het westen van het land en men om 11 uur kan repeteren voor een hoofdrol in Drachten. Psychisch en fy siek een onmogelijke opgave volgens Kraus, vooral ook om dat de ingestorte Rooymans de laatste vijf voorstellingen van „Driekoningenavond" van Glo be toch heeft doorgespeeld. In de brief stelt Kraus dat film producer Rob Houwer hem dag en nacht brutaal opbelde en men zelfs op een maffiamanier een inval deed in het repetitielo kaal in Drachten om Rooymans voor de film weg te kapen. Kraus schreef de brief om ande ren te laten weten dat Rooy mans' artistieke, morele en fi nanciële schade aan het toneel gezelschap „Noorder Compag nie" heeft toegebracht. En dat in een situatie waarin men moet vechten voor het bestaan, subsi die, winnen en herwinnen van het vertrouwen van zijn publiek en vechten moet voor het ope nen van schouwburgdeuren om te mogen spelen. Het Haags Gemeentemuseum heeft de tentoonstelling van het werk van de graficus Gerd Arntz (kritische grafiek en beeldstatistiek) verlengd tot en met 2 januari. Ook de samen hangende kleine expositie „Beeldtalen" in de hal van het station van Den Haag Centraal is tot die datum verlengd. Galerie Van Osnabrugge, Prin segracht 4, Den Haag, toont tot 21 december sieraden van de Duitsers Klaus Ullrich en Han- nie Schmidt, de Zweedse Mar- gareth Sandström en de Neder landers Jan Tempelman, Harrie Vrieskoop, Ariëtte Zwiers en Jack van Osnabrugge. Tevens wordt grafiek van Wim Zwiers geëxposeerd. In het cultureel centrum De Oblok, Vlielandsestraat 10, Scheveningen, treedt op zater dag 27 november het Haags koor „Oeral Kozakken" op met o.m. Russische volks- en liturgi sche liederen. Galerie d'Eendt, Spuistraat 270, Amsterdam, toont van 26 no vember tot 4 januari werk van de in Frankrijk wonende Liba nese schilder Assadour. In de N.Z. Voorburgwal 306 is gelijk tijdig werk te zien van de Fran se schilder Paul Coupille. In de Oude Kerk te Voorburg wordt zaterdagavond 27 novem ber een kaarslichtconcert gege ven door alt Frieda van Enge lenburg, Bart ten Boske gitaar, Jan Rijnsburger fluit en Wim v.d. Panne orgel. „Mexico, het nieuwe land der oude Azteken is de titel van een lezing die de heer B. Molsbergen op vrijdagavond 26 november houdt in het Museum voor het Onderwijs, Hemsterhuisstraat 2e, Den Haag. Herman van Vliet bespeelt za terdag 27 november het orgel van de Lutherse Kerk te Den Haag. Op zijn programma staan werken van o.a. Bach, Handel en Asma. Veilingen De Arabische mentaliteit De ontmoeting s met generaal De Gaulle in 1945 in de Elzas bracht een verrassend en duurzaam contact met de ge vestigde orde tot stand dat velen van zijn bewonderaars verbaasde. Maar Malraux die de waarden van de westerse samenleving door het nazisme op het spel gezien had, greep de mogelijkheid om als eerste man naast De Gaulle de Fran se beschaving hoog te houden, met beide handen aan. Net als zijn inzet in de burgeroorlogen zouden zijn inspanningen als minister van Cultuur voor Malraux de kans bij uitstek bieden om het lot in eigen hand te nemen. Nog eenmaal zou hij zich hiertoe laten ver leiden in 1971 toen hij zeventig jaar oud zich (vergeefs overi gens) aanmeldde voor de strijd in Bangla Desh. Zo stond Malraux in zijn leven dat meer dan zijn romans zijn grootste werk genoemd mag worden op de voorposten van het twintigste-eeuwse gebeu ren. Hij voelde zich dan ook zonder enige retoriek niet voor niets een getuige van de ge schiedenis die hij in zijn verzet tegen haar loop in eigen hand probeerde te nemen zonder echter het raadsel van de mens en zijn geschiedenis te kunnen doorgronden. PAUL VAN VELTHOVEN Adem benemend De 71-jarige koord danser Karl Wallen- da kan kennelijk niet genoeg krijgen van zijn beroep. Onlangs maakte hij nog een wandeling op een hoogte van 35 meter boven Londen. Op de voorgrond de To wer Bridge.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 11