KOSTELIJKE MOORSE LEGENDEN Perfect afscheid van Miss Marple Leon Uris: meesterlijk Iers drama Science zonder veel fiction Beroemde dierenverhalen BOEKEN OVER BOEKEN Snoecks kijkt nu ook naar Italië Vergeleken bij de vroegere in boekvorm uitgegeven „Verzinsels van Vader Wap per" van Arie Zuidhoek het best te vergelijken met een bijzonder fantasierijk, grafisch fenomenaal uitgevoerd stripver haal is Zuidhoeks nieuwste schepping „Legenden van Moors Spanje" meer boek dan tekenboek. Nog steeds rijk geïllus- treed met juweeltjes van minitieuze teke ningen neemt de dit keer gedrukte tekst een minstens even belangrijke plaats in. Al reizend door Tunesië, Joegoslavië en de andere landen rondom de Middellandse Zee, zo nu en dan neerstrijkend in Amster dam of Utrecht, heeft Zuidhoek zich in de geschiedenis van de Moorse „overheer sing", die acht eeuwen in Spanje stand wist te houden, verdiept. In korte kernach tige verhalen vertaald en in vaak zeer eigentijds Nederlands schetst hij de bloedi ge strijd die de Arabische cultuurdragers hebben moeten voeren tegen „de botte Christen-honden". Het is duidelijk aan welke kant zijn sympa- thieën staan na het raadplegen van tal van geschiedschrijvers. Zuidhoek, alias Vader Wapper, pretendeert geenszins een histo risch juist beeld te scheppen. Hij verhaalt, opgeluisterd met vruchten van zijn vaardi ge pen. Hij probeert de mentaliteit te doorgronden van de Moor, die maar al te vaak in onze geschiedenisboekjes als bar baar wordt afgeschilderd, en hij doet dat met de nodige kromzwaarden overigens op ontwapenende wijze. Relativerend, zoals in het heldendicht van Moesa Ben Abel Gazan, die als z'n ene been is afgehakt zichzelf van het andere ontdoet om in beter evenwicht verder te kunnen vechten en in de slissende Lord Scales, Earl of Rivers, die bij het beleg van Loxa twee voortanden kwijtraakte „een verlies in dienst van God dat nauwelijks telt, aangezien onze Almachtige Heer.ze eerst allen had gegeven" geeft Zuidhoek niet zonder grimmige humor een kleurrijk beeld van een cultuur en een strijd, die in onze geschiedenislesjes van vroeger héél anders werd voorgesteld. Een kostelijk boek en wat ons betreft mag Arne Zuidhoek verder reizen, tekenen en schrijven en zelfs de historische feiten een beetje verdraaien. Al zal hij daar Vader Wapper dan wel de schuld van geven. Arne Zuidhoek: Legenden van Moors Spanje. Uitgave: Het Spectrum, Utrecht. Prijs 27,50, na 1 januari 35,-. tf Ui,..,* UIT DE ERFENIS VAN AGATHA CHRISTIE De dit jaar overleden „misdaadkoningin" Agatha Christie heeft nog een posthume ver rassing voor haar talloze lezers. In haar tes tament bepaalde ze, dat'het dertiende boek van de gezellig keuvelende maar scherpzinnige Miss Marple „Sleeping murder" in het Neder lands .vertaald onder de titel „Moord uit het verleden", pas na haar dood mocht verschij nen. Toen dit bekend werd dachten de trouwe fans, dat in dit boek wel iets bijzonders zou gebeuren met het opgewekte dametje, dat tus sen het theedrinken door hoogst ingewikkelde dorpsmoorden weet op te lossen. Maar zoals altijd bij Agatha Christie: verwachtingen blij ken nooit juist; het loopt altijd anders af. In het laatste boek komt Miss Marple terecht., in een bijna twintig jaar oude moordzaak, die zich uiteraard heeft afgespeeld in een statig landhuis op het Engelse platteland. De moord komt toevallig aan het licht, als een jong stel het huis koopt. Het blijkt, dat de vrouw als kind van drie jaar korte tijd in het huis heeft gewoond. Bij de hernieuwde kennisma king komen vage herinneringen boven, waaron der die aan een lijk, dat ze ooit in de hal gezien meent te hebben. Tijdens de speurtocht door het verleden duiken diverse verdachte figuren op, die én een motief én de gelegenheid hebben gehad de moord te plegen. Zoals gebruikelijk leven ze in het post- Victoriaanse tijdperk vol huisbedienden, smaakvolle interieurs en fraai aangelegde tui nen. Werken is een ondeugd en als iemand zich door hard ploeteren heeft weten op te werxen, wordt hij vol afschuw beschreven. Kortom: het kabbelende wereldje van Miss Marple is er weer helemaal. Ze heeft dan ook volop gelegen heid om de zaak uit te zoeken door knotjes wol te kopen, gezellig te roddelen met oude vrouwtjes en wat in de tuin te rommelen. Volgens haar beproefde recept voert Agatha Christie de spanning weer zorgvuldig op, totdat de situatie werkelijk angstaanjagend wordt door een nieuwe moord. Ze concentreert zich dan helemaal op de drie hoofdverdachten om de lezers te laten kiezen: wie van de drie? Zodra die keuze is gemaakt komt na tweehon derd bladzijden een heel andere dader uit deze perfecte thriller tevoorschijn. Niet de butler overigens, want die doet deze keer niet mee. Agatha Christie: Moord uit het verleden. Uit gave: A. W. Sijthoff, Leiden. Prijs 12,50. Zo op het eerste gezicht, af gaande op de titel, zou men kunnen denken dat Leon Uris het Ulster-drama als onderwerp van zijn nieuw ste roman heeft gekozen. Het gaat echter om de geroman tiseerde geschiedenis van dat land tussen 1840 en 1916. Maar het maakt in wezen niets uit, want, zo zegt Uris zelf, Ierland is een land zon der toekomst, alleen het ver leden keert met de regel maat van de klok terug. De Ierse periode 1840-1916 wordt omklemd door twee gewelddadige toppers: de grote Aardappelopstand en de grote Paasopstand. Uris voert in deze periode drie Ierse families ten tonele, wier leven gekenmerkt wordt door liefde, hartstocht, ge loofsovertuiging, haat en ge weld. De noodlotsverbonden- heid van deze drie met die van elk willekeurig gezin in het Ulster van vandaag is duidelijk. Het verleden keert met de regelmaat van de klok terug. Uris laat er geen misver stand over bestaan wat de oorzaak is van deze noodlot tige vicieuze cirkel: de heillo ze drie-eenheid (Trinity) van katholicisme, protestantisme en Brits bestuur. Maar Uris blijft optimistisch. Ondanks alle verschrikkingen probe ren, zoals nu ook in Ulster, zijn romanfiguren te leven zoals ieder ander. Ook nu weer bewijst Uris dramatische gebeurtenissen op meesterlijke wijze gestalte te kunnen geven. Battle "cry, Exodus en Mila 18 zijn niet voor niets bestsellers gewor den. Leon Uris: Trinity, Ierland in opstand. Uitgave: Hol- landia, Baarn. Prijs 29,50. Voor wie wel van science fiction houdt maar groene Martianen en inter-stellai- re atoomoorlogen wat aan de dolle kant vindt is er, het moet gezegd, over het algemeen weinig keus. Het is moei lijk zoeken in de boekhandel. Men ziet zich geplaatst voor een enorme veel heid van science fiction-uitgaven, op welks kaften men doorgaans krachtig ontwikkelde buitenaardse dames aan treft, die hun bevalligheid in psychede lische tinten trachten te benadrukken. Uitgeverij Gottmer heeft dit euvel inge zien en is begonnen met de uitgave van een science fiction-reeks waarin de na druk niet meer op het onbegrijpelijke en buitensporige ligt, maar op denkbare situaties die gebaseerd zijn op de huidi ge ontwikkeling van de technologie en' op de mogelijke escalatie van de thans aan de orde zijnde wereldvraagstukken. Monsters en nederzettingen op Jupiter zal men er vergeefs in zoeken. De eerste twee uitgaven in deze reeks zijn inmiddels verschenen. De eerste, „de koude zon", verplaatst de lezer naar een samenleving die bestaat uit de over levenden van een vernietigende atoom oorlog. Tallozen hielden aan die oorlog een trauma over. Van hen worden in een daarin gespecialiseerd medisch cen trum nieuwe mensen gemaakt. De ge heugens van de slachtoffers worden uitgewist, waarna zij geheel opnieuw worden opgevoed. Eén van hen echter begint zich na verloop van tijd dingen te herinneren. Zijn geheugen, hoewel tot zeer geringe proporties terugge bracht, is nog gedeeltelijk intact. Dit is de basis van een boeiend en meeslepend verhaal. Een verhaal met een sombere ondertoon. Het tweede werk, „1999", stelt het vraagstuk van de overbevolking aan de orde. Het verhaal speelt zich af in het New York van 1999, een stad die bol staat van de mensen en tot overmaat van ramp ook nog door een hittegolf wordt geteisterd. De sfeer van de over bevolkte stad is buitengewoon goed ge troffen. De lezer krijgt het er zelf be nauwd van. Voorts is het de tot in het absurde toegespitste rangen-en-standen verhouding die een noodzakelijke oplos sing van het probleem in de weg staat. Stof genoeg voor een goed verhaal en dat is het dan ook. Howard Berk: De koude zon; Harry Harrison: 1999. Uitgave: Gottmer, Haarlem. Prijs: resp. 16,50 en 15,90. In de nieuwe Snoecks ook aandacht voor Rubens. Hij is er weer: de Snoecks, de jaarlijkse culturele almanak met naast de traditionele vermelding van de literaire prijzen en de overzichten van de Nederlandse en buitenlandse letteren, deze keer onder meer aandacht voor de schrijvers Remco Campert, Harold Pinter, Dostojewski en D. H. Lawrence. De schilders Kees van Dongen en Rubens krijgen een plaats tussen artikelen over de Pacificatie van Gent, het geheim van de Andes, het „verschijnsel Staphorst", de rockmachine eh Confucius. In dit bonte geheel met weer vele fraaie illustraties gaat de schrijfster Hannes Meinkema in op de positie van de vrouw „in het mannenboek". Haar conclusie: „Laten er in Nederland en Vlaanderen schrijvers komen die vrouwen serieus nemen het zou de roman überhaupt (die immers op sterven na dood schijnt te liggen) ten goede kunnen komen, want de wereld zoals die door verstandige vrouwen wordt waargenomen is in romans nog nauwelijks verkend". Onze raad: verbeter de wereld, begin bij jezelf. Waarschijnlijk omdat de almanak zijn vleugels heeft uitgestrekt naar Italië (met de artikelen „De hedendaagse Italiaanse schilderkunst" en „De Italiaan se literatuur vandaag"), is het gebruikelijke verhaal dit jaar van Italo Calvino. Uit het voorafgaande overzicht over de Italiaanse literatuur mag worden geconcludeerd, dat er een betere keuze mogelijk moet zijn geweest. Vreemd trouwens, dat Italianen in vertaling perfect Vlaams schijnen te kunnen spreken. Snoecks '77. Uitgave: Nijgh Van Ditmar, Den Haag. Prijs: 9,75.). Mooie, aardige en boeiende verhalen over dieren zijn er bij de vleet. Ook trieste en tragische uiteraard; een af spiegeling van de houding van de mens tegenover het dier. De grootste letterkun digen, gebiologeerd door het fenomeen „dier", hebben zich door de eeuwen heen met onze mede-aardbewo ners beziggehouden en ze in alle mogelijke rollen, situa ties ten tonele gevoerd. Vele van die verhalen zijn be roemd geworden. Van vijftien auteurs uit vijf tien landen heeft Loek Pol ders vijftig van die dieren verhalen bijeen gebracht. De oudste dateren uit Egypte en het antieke Rome. Er zijn sprookjesvertellers bij als Andersen, Perrault en Grimm. Verder schrijvers als De Maupassant, Poe, Hem- mingway en Tsjechov. Na tuurlijk ontbreken de gere nommeerde dierenvertellers als Koolhaas, Colette, Tim mermans, Couperus en Ki pling niet. Om een thematische lijn te brengen in de vijftig verha len, heeft Polders de volgen de onderverdeling gemaakt: het dier zonder de mens; het dier als vriend van de mens en het dier als vijand van de mens. Eén bonte stoet van dieren trekt aan de lezer voorbij, in de stijl en gezien door de ogen van een even bonte stoet auteurs. L. Polders: 50 beroemde die renverhalen. Uitgave: Else vier, Amsterdam. Prijs: 24,50. Het zijn doorgaans geen boeken, waar een uitgever veel eer mee inlegt voor een groot publiek en waaraan evenmin veel te verdienen valt: studies over boeken, schrijvers en literaire verschijnselen. Een enkele keer, zoals bij Hermans' boek over Multatuli, worden de schijnwerpers van de publiciteit op zo'n uitgave ge richt, maar in de meeste gevallen (bijvoorbeeld ook bij andere belangrijke beschouwingen over Multatuli) leiden dergelijke studies een vrijwel onopgemerkt bestaan en zijn zelfs nauwelijks in de boekhandel te vinden. Begrijpelijk, maar wel jammer omdat zo een schat aan informatie onontgonnen gebied blijft G0G0L In veel gevallen is het bijna overmijdelijk, omdat zowel in de aangesneden problematiek als in de wijze waarop die wordt uitgewerkt zoveel drempels worden inge bouwd, dat oppervlakkige belangstellenden bij voor baat worden weggejaagd. Dat is bijvoorbeeld het geval met de essaybundel „De verleiding van Gogol" van de Haagse schrijver en literatuur-recensent Pierre H. Du bois. Achter deze lokkende titel maakt Dubois zijn reputatie als zeer intelligent en integer vorser naar de diepere gronden van het schrijverschap weer volkomen waar. Wel is het noodzakelijk, dat men de nodige geestelijke bagage en een dosis doorzettingsvermogen meebrengt om de fascinerende reis door het werk van onder anderen Gogol, Marcellus Emants, Jan Greshoff, Maurice Gilliams, Ed. Hoornik en Marnix Gijsen tot een goed einde te brengen. Pierre H. Dubois: De verleiding van Gogol. Uitgave: Nijgh Van Ditmar, Den Haag. Prijs: 25.00 ANNA BLAMAN Zeer toegankelijk is daar entegen het door Corrie Lührs geschreven „Mijn zuster Anna Blaman". Corrie Lührs vertelt daar in recht-toe-r echt-a an haar herinneringen aan de omstreden schrijfster (onder meer vanwege haar openhartigheid over haar homosexualiteit), die m 1960 op 55-jarige leef tijd overleed. Kort na de verschijning braken voor malige vrienden van An na Blaman Corrie Lührs en haar boekje tot op de grond toe af, omdat zij volgens hen over het lijk van haar beroemde zuster heen mooi weer probeert te spelen over zichzelf en anderen onterecht in een kwaad daglicht tracht te stellen. Een buitenstaan der zwijgt dan, al zal een INVALIDE LEZER Van dezelfde literaire generatie als Anna Blaman is Alfred Kossman, die een paar jaar geleden door een ernstig auto-ongeluk een punt moest zetten achter zijn mobiele leven. Door te lezen kon hij echter vanuit zijn leunstoel zijn reizen voortzetten, zoals hij zelf zegt. In „De seizoenen van een invalide lezer" doet hij daar verslag van. Zijn reis door boekenland is tevens aanlei ding tot herinneringen en bespiegelingen, waarbij op valt dat Kosspian ondanks zijn handicap zijn goede humeur niet heeft verloren en dat hij daar afstandelijk en met zelfspot over weet te schrijven. Tussendoor vindt hij dan nog tijd om wat sado-masochistische fantasietjes te ontwikkelen. Die tijd had beter kunnen worden besteed door tijdens zijn reis om het over drachtelijk te houden wat langer op de boekensta- tions te blijven en het verbindende landschap tussen die stations uitvoeriger te beschrijven. Het boek zou dan de diepte hebben gekregen, die het nu node mist. Alfred Kossman: De seizoenen van een invalide lezer. Uitgave: Querido, Amsterdam. Prijs: 16,90. AMERIKAANSE ROMAN Die diepte zit wel in de voortreffelijke studie „De Amerikaanse roman 1950-1975" van G. A. M. Janssens. Het boek geeft een uitstekend overzicht van de belang rijkste stromingen en schrijvers in de na-oorlogse Verenigde Staten. Uitgebreid wordt ingegaan op de vijftien voornaamste auteurs, onder wie (Nobelprijs winnaar) Saul Bellow, John Updike, Norman Mailer, Kurt Vonnegut en Vladimir Nabokov. Daarnaast wordt ook de nodige aandacht besteed aan een aantal „min dere goden", die niet mochten ontbreken in het totaal beeld van deze voor de literatuur zo belangrijke perio de. Een „must" voor iedereen die belangstelling heeft voor Amerikaanse literatuur. G. A. M. Janssens: De Amerikaanse roman 1950-1975. Uitgave: Athenaeum-Polak Van Gennep, Amster dam. Prijs: 30. LITERAIR UTRECHT Evenzeer aan te bevelen is het rijk geïllustreerde boekje „Literair leven in Utrecht tussen de beide wereldoorlogen" van de musicus Wouter Paap. Zoals in elk ander boek over de artistieke kanten van de Domstad, ontkomt ook Wouter Paap er niet aan aandacht te besteden aan het a-culturele image van Utrecht Een image dat niet terecht is, omdat de stad bij tijd en wijle wel degelijk een belang rijke rol speelt in het Ne derlandse kunstleven. Zo was het tussen de wereld- voorlogen een literair el dorado, en dat beslist niet alleen omdat het belang rijke progressief-katholie- ke tijdschrift „De Ge meenschap" er werd op gericht. Wouter Paap be schrijft het erg aantrekke lijk, waarbij men zeer veel bekende namen te- VESTDIJK Marsman is er waarschijnlijk de oorzaak van geweest, dat ook Simon Vestdijk in Utrecht heeft gewoond, al hield hij het er door het „drukke" verkeer maar een half jaar uit. Zijn kritische bewondering voor Marsman (met wie hij „Heden ik, morgen gij" schreef; een titel overigens die door Nijhoff werd bedacht) verwoordde Vestdijk in een van de essays uit de bundel „De Poolse ruiter". Het boek verscheen koK na de Tweede Wereld oorlog als vervolg op de kort voor de oorlog gepubliceerde essaybundel „Lier en lancet". Beide beroemde bundels, waaruit een ontzagwekkende erudi tie en belezenheid spreekt, zijn opnieuw uitgegeven, waardoor Vestdijks belangwekkende visie op schrij vers als Greshoff, Slauerhoff, Kafka, Joyce, Du Perron, Valéry en Poe gelukkig gemakkelijk bereikbaar blijft. Simon Vestdijk: Lier en Lancet; De Poolse ruiter. Uitgave: Athenaeum-Polak Van Gennep, Amster dam. Prijs resp. 30 en 25. JAN NIES Anna Blaman op zeventien jarige leeftijd lezer van het boekje zo nu en dan de vieze smaak van overduidelijke jaloe zie proeven. Corrie Lührs: Mijn zuster Anna Blaman. Uitgave: Meulenhoff, Amsterdam. Prijs: 22,50. Martirius Nijhoff op acht tienjarige leeftijd genkomt, als Ina Boudier- Bakker, Jan Engelman, Anton Koolhaas, Hendrik Marsman en Martinus Nijhoff. Wouter Paap: Literair le ven in Utrecht tussen de beide wereldoorlogen. Uitgave: Bruna, Utrecht. Prijs: 14,50. Agatha Christie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 17