De woelige jaren
van de onzekere
Albert Mol...
FRANS VERZET [HOU HET SCHERM IN HET OOGj
IN
'VLUCHTROUTE'
■iiivH.-mi'iii
TELEVISIE VANAVONÖ
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
EQSBlIl
heeeeeb-
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
Albert Mol kennen we vooral van „Wie van
de drie" als de man, die gevat en op het
juiste moment een goede grap weet aan te
dragen en daarmee de lach in dit programma
brengt, met soms wat gewaagde humor, maar
daar hebben we het nu niet over.
Men heeft dan een zeer on-af beeld van hem,
want in werkelijkheid is Albert Mol een ner
veuze, onzekere man, die lijkwit wegtrekt en
trilt als een riet als hij iets in het publiek
moet doen. Zelfs temidden van de zijnen kan
hij daar hevig onder lijden. Een paar jaar
geleden hadden Ina van Faassen en Henk
Molenberg een komisch kookboek geschreven.
Zij hadden Albert Mol gevraagd om dit boek
je te introduceren met een geestig woord in
een kring van eigen mensen. Terwijl ieder van
de sherry nipte, hing Albert Mol wit wegge
trokken tegen een pilaar. Zijn woorden bracht
hij even later met moeite uit, waarbij vooral
gelachen werd om zijn ongewilde versprekin
gen.
In beide gedaanten vinden we Albert Mol
terug in een boekje, dat hij over zichzelf heeft
opengedaan bij uitgever Tiebosch te Amster
dam. Als hij op een dag in de Jordaan
verschijnt in een zwarte regenjas met fluwe
len kraagje en hij van een Jordaner te horen
krijgt: „Zo, Marietje, heb je je nieuwe regen
manteltje aan", dan is Albert Mol wel zo ad
rem om daar aan toe te voegen: „Ja, die heb
ik van je broer gekregen".
Maar wie zich iets van de tragiek herinnert
in de sketch van Toon Hermans, waarin hij
een oude Duitse clown op een auditie laat
afgaan doordat alles mislukt, zelfs de te voor
schijn getoverde „doif ies toot", helaas, die
mag rustig aannemen, dat dit verhaal uit de
werkelijkheid is gegrepen en dat Toon dat
heeft vernomen uit de mond van Albert Mol,
die er ook over schrijft in zijn boek. De eerste
auditie als tiener was voor Albert Mol geen
succes. Dat was voor toelating tot de Amster
damse toneelschool en zie hier Mol's relaas,
zijn eerste ontmoeting met een toneeldocente:
„Ja, ja, komt u maar en mijnheer Mol, wat
gaat u voor ons doen?"
„Ik zal voor u voordragen twee gedichten van
Adama van Scheltinga. En het eerste gedicht
van Adama van Scheltinga heet bloep
bloempje ik bedoel bloemetje. Ach, heb
toch altijd wel een beetje bloempjes staan. Ze
doen toch altijd wel ergens eh altijd wel
ergens eh eh ergens ik weet het
niet meer."
„Ze doen toch altijd wel ergens een beetje
gelukkig aan. Alles, alles neemt het leven, het
laat ons eenmaal berooid, maar het geluk van
een beetje bloemen, mijnheer Mol, dat ont
neemt het ons nooit."
„Ja, mevrouw, precies. En dan komt nu van
Adama van Scheltinga
„Het is tema, mijnheer, Adama van Schelte-
ma."
„Ja, ma, ik bedoel van Scheltema. Als zij mij
weer bezeren, en mensen doen mij pijn, dan
wil ik soms eens leren om zo als zij te zijn.
Af."
„Ja, mijnheer Mol, komt u maar weer hoor."
„Ja, mevrouw dan krijgen we nu de schet
sen, maar ik heb een schets veranderd
„O, mijnheer Mol."
„Ja, ik heb namelijk de liefde veranderd
„Maar mijnheer Mol toch."
„U moet namelijk weten, ik ben nog nooit
verliefd geweest
„O, la la."
„En nu heb ik de liefde veranderd in vrolijk
heid. Ik dacht dat komt op hetzelfde neer."
„Ja, laat u maar zien."
„Dan begin ik nu met luiheid Oh, wat ben
ik moe, oh, ik ga weer naar bed en dan
komt nu de veranderde sche..."
„Ja, ja, mijnheer Mol, vrolijkheid, laat u maar
eens zien."
„Ik bedoel droefheid, mevrouw."
„Ja, wat is het nu, vrolijkheid of droefheid,
mijnheer Mol?"
En ook: „Mijnheer Mol, laat u de haat maar
zitten, hoor, wij hebben het wel gezien."
„Ja, maar, ik heb nog twee pantomimes inge
studeerd
Na Albert Mol op deze auditie verscheen
Josephine van Gasteren. En die heeft het wel
gemaakt. Maar Mol is nooit die grote zelfver
zekerde ster geworden, die hij zich gedroomd
had. Hij is altijd een soort Chaplin-mannetje
gebleven, de man die de klappen kreeg, maar
die ook dankzij zijn gevatheid de moed wist
op te brengen door te gaan. Zo komt hij ook
wel ongeveer uit zijn boek te voorschijn,
vooral m het hoofdstuk, getiteld: „Een „goed
betaalde" schnabbel". Op zekere dag wordt
i Albert Mol zoals hij zichzelf in de
hij gebeld door een fabrikant, die vraagt of
hij de prijzen wil komen uitreiken aan de
winnaars van een fotowedstrijd. Dat moet
gebeuren tijdens de Utrechtse Jaarbeurs. De
condities waren niet gek, dus Mol ging. Nu
werd hij die ochtend wat laat wakker en
bovendien kreeg hij ruzie met een bewoner
van hetzelfde huis. Zijn laatste schone over
hemd had hij al twee dagen geleden aange
trokken. Met zijn ontbijt in zijn hand, verliet
hij zijn huis om buiten vast te stellen, dat zijn
Eend met een lekke band stond. Mol had een
dag waarop alles tegenzit. Ijlings een taxi
gebeld, die hem tegen hoge kosten van Am
sterdam naar Utrecht bracht. Daar arriveerde
hij weliswaar precies op tijd, maar er zijn vele
Jaarbeursgebouwen en die zijn allemaal erg
groot. Na een lange zwerftocht door beurshal
len, geraakte hij bij de goede ingang, maar
hij was toen al zo onder druk komen staan,
dat hij eerst hoognodig naar het toilet moest.
Dat overkomt hem altijd op zulke momenten.
Ten slotte kwam hij binnen in een doodstille
zaal, waar iedereen de verveling van het
vergeefs wachten op het gezicht droeg.
En dan gaat Mol verder: „En toen reikte ik
de prijzen nog verkeerd uit ook, vond niets
leukers tegen de winnaars te zeggen dan:
„Nou, u boft maar hoor", en: „U moet wel
doorgaan met foto's knippen, hoor". Daarbij
kwam dat de winnaars zelf ook over hun
zenuwen heen waren en zijn grappen matig
konden waarderen. Dit leidde weer tot een
boze voorzitter, die kil zei het geld wel te
zullen gireren. „Wat ze nooit gedaan hebben,
de krentenwegers", aldus Mol.
Soms krijgt Albert Mol wel eens het gevoel,
dat de narigheden hem altijd achterna zitten,
altijd hem moeten hebben. Na zijn boekje
enige jaren geleden over „Blonde Greet",
bleven de mensen hem achtervolgen met vra
gen, wie die Greet eigenlijk wel was en waar
zij woonde. Om op de lange duur van het
gezeur af te zijn, noemde Mol zomaar een
(Foto Milan Konvalinka).
adres in een keurig nette Amsterdamse buurt.
Zonder dat Mol daarvan ook maar enig ver
moeden kon hebben, woonde daar een dame
die inderdaad min of meer voldeed aan de
beschrijving van ,31onde Greet". Daar heeft
die dame een hoop last mee gehad, omdat de
buurt er haar op aanzag, dat ze het met de
zeden niet altijd even nauw had genomen,
terwijl zij toch als houdster van een kapsalon
de eerbiedwaardige leeftijd van 65 had be
reikt. Haar zoon, een respectabele arts, maak
te zich ernstig zorgen over die ontwikkeling.
Op een gegeven ogenblik was er zelfs sprake
van verhuizen. Toen Albert Mol al die ellende
vernam, heeft hij zich gehaast om het goed
te maken. Hij met een grote bos bloemen naar
het door hem opgegeven adres. Hij deed er
ook nog een grote doos overheerlijke bonbons
bij. Hij is niet verder gekomen dan de voor
deur en mocht nog blij zijn, dat hij niet de
trap werd afgegooid, met zijn excuses, zijn
bloemen en zijn bonbons.
NEDERLAND I
Teleac
18.15 Wetenschap in beweging,
les 1
NOS
18.45 De Bereboot
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Minivoetbalshow
20.00 Vluchtroute, afl. 3
20.25 De tijd stond even stil, afl.
14 (Hongaarse opstand 1956)
- NOS
21.35 Journaal
17.55 Journaal
18.00 Nieuws uit Noordrijnfl
Westfalen
18.05 Inteimezzo
18.35 Aan de wateren naar E
Ion
19.15 Hier und Heute
19.45 Spel om kwart voor achf
20.00 Journaal -p
21.00 Mot, show
NCRV
21.50 Springtrofee
22.40 Was getekend
Bottema)
22.55 Symbiose
NOS
22.59 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Staatsloterij 652
18.55 Journaal
VARA
19.05 The Addams Family, tv-se-
rie
19.30 Harry zoekt werk (In Colom
bia)
VARA
20.25 Beryls lot, tv-serie
21.15 Koning Klant
21.40 Volgende patiënt, tv-serle
22.05 Achter het Nieuws
(Tjeerd 18 20 Firbecks nieuwe land, h*
19.00 Journaal
19.30 Betreft: televisie
20.15 Gezondheidsmagazine
21.00 Journaal
21.15 Treasure of Sierra Ma
speelfilm (1947)
23.15 Journaal
BELGIE
NEDERLAND
18.00 Simon in het land van
krijttekeningen, afl. 1
18.05 Klein, klein kleutertje
18.20 Rogier van der Doest,
1
18.45 Open school
19.15 Sporttribune
19.45 Journaal
20.15 Micro-Macro, quiz
20.50 Wij, koning der Belgen,
cumentalre
21.40 Wikken en wegen
22.15 Journaal
22.35 Open school
NEDERLAND I
NOS/NOT
10.45 Schooltelevisie
14.00 Schooltelevisie
DUITSLAND I
10.00 Journaal
10.05 Draaischijf
10.25 De rest van het leven, tv-
spel
12.05 Panorama
12.50 Persoverzicht
13.00 Journaal
16.15 Journaal
16.20 De gezichten van Azië, do
cumentaire
DUITSLAND II
16.30 Mozaïek
17.00 Journaal
17.10 7 Fragen und 1 Rej
schirm
17.40 Draaischijf
BELGIE
NEDERLANDS
14.00 Schooltelevisie
HILVERSUM I
18.00 (S) De Trekvogels PP: 18.19 Uitz.
van de RKRN. EO: 18.30 Nws. 18.41 (S)
De grote opdracht. 19.00 (S) Ronduit.
19.40 (S) De Bijbel open. 20.00 (S) Ga
er eens voor zitten. 21.15 (S) Avondslui
ting. NOS: 21.30 Openbaar Kunstbezit.
21.40 Voor blinden en slechtzienden.
21.55 (S) Tambu. 22.25 BOND ZONDER
NAAM NOS: 22.30 Nws. NCRV: 22.40
(S) Hier en Nu. VERONCIA: 22.30 (S)
Muziek en inf. 23.55 Nws.
18.00 Nws. 18.11 Hier en Nu. 18.40 (S)
Muziek in vrije tijd. 19.45 (S) Met uw
instemming. 20.00 Nws. (S) Radio Filh.
Ork. 20 40 (S) Viool en pianomu:
21.35 (S) Literama. 22.00 (S) Ruth,
spel. 22.30 (S) Het verhaal van Ri
de rest van het verhaal, hoorspel.
23.00 (S) Met het oog op mor<
(23.05 Akt. overz. 23.20 Den Haag
daag. 23.52 Even ontspannen voor
slapen gaan..) 23.55 Nws.
HILVERSUM lil
18.03 De Vakaturebank. 18.10(S) NOS t
maal. AVRO: 19.02 Lets M* again 1
20.02 Radiojourn. 20.05 (S) S^ercfear
Dreammachine. 21.02 (S) De Neg
jazz-show. 21.02 Radiojourn. 2
BLEUS, BALLADS EN BEAT. 2302
Candlelightshow. (0.02 Radiojou
KRO: 1.02 (S) KRO-op-drie.
HILVERSUM I
AVRO 7.00 Nws. 7 02 (S) AVRO-klok.
(7.30 Nws. 7.41 Radiojournaal). 8.30
Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huis
vrouw 8.45 De Groenteman. 8.50 Mor
genwijding. NOS 9.00 Spiegel van Bel
gië. AVRO 9.30 (S) Klassieke kamer- en
orgelmuziek. 10.00 Radio Lawaaipape-
gaai. 10.10 Arbeidsvitaminen. (10.30
Nws. 10.33 Radiojournaal). 11.30 (S)
Kritiek op kritiek. 12.26 Mededelingen
voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.31 Radiojournaal. 13.00 Knipperlicht.
13.25 Beursplein 5. 13.30 'n Middagje
AVRO. (15.30 Nws. 15.33 Radiojour
naal). 17.00 Voor ons gemaakt. Kinder
programma. OVERHEIDSVOORLICH
TING. 17.20 Boekennieuws uit de Ne
derlandse Antillen. 17.30 Nws. 17.32
Radiojournaal. 17.50 Toppers van toen.
HILVERSUM II
KRO 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 Het levende woord. 7.25 Badi-
nerie. 7.54 Overweging. 8 00 Nws. 8.11
Echo. 8.30 Aubade. 9.00 De Letter M.
9.30 Scheepspraat. 9.35 Waterstanden.
9 40 De Letter M. 10.30 Schoolradio.
11.30 Ouder worden we allemaal. 12.00
Vijf tellen na nu. OVERHEIDSVGI
LICHTING. 12.40 Uitzending voor
landbouw. 13.00 Nws. 13.11 Echo. 11
Een mens als jij, gesprek. 14.00 Scl*
radio. 15.00 In de wachtkamer. 11
Nws. 16.03 Spreekuur. NOS 17.00
zal mijn tijd wel duren. 17.2T
light. 17.55 Mededelingen.
VARA 7.00 (S) Aktualiteiten
van de dag. 7.02 (S) Gesodemeurc
9.03 (S) Pep-op-drie. 11.03 (S) I
draait op verzoek van mensen uil
sportwereld. (12.00-14.00 Aktualite
via Dingen van de dag.) 12.03 (S)
RA's zoekplaatje. Zoek de plaat ad
de zoekzm 14.03 (S) Spitsbeeld. 1
(S) LP-top-20 en de Tip-LP. 17.03
Alfred Lagarde.
TROS 7.00 Nws. 7.02 (S) Capriccio.!
Nws. 9.02 Aktua klankbeeld. 9 30
Van heinde en verre. 10.00 (S) 0
tien tot twaalf. 12.00 (S) Interme
13.00 (S) De meestverkochte klassi
tien. 13.30 (S) Koren en korpsen. 1'
Nws 14.02 (S) Om de kunst. 14.30
Guitariteiten. 15.00 (S) Belcantorium
Het Franse plaatsje Besangon
is in handen van de Duitsers.
Daar komen, aan het begin van
de oorlog, drie gewonde Franse
verzetstrijders terecht, in een
zwaar bewaakte gevangenis.
Niettemin proberen zij te
vluchten, met behulp van een
verpleegster in het militair hos
pitaal, gespeeld door de actrice
Germaine Delbat. Zij heeft een
héél belangrijke rol in dit ont-
snappingsverhaal, gebaseerd op
werkelijk gebeurde> verhalen,
verzameld door de kolonel'Re-
my.
Opstand
In de NCRV-rubriek "De tijd
stond even stil" wordt de Hon
gaarse opstand van 23 oktober
1956 besproken; commentaar
geven Henk Neuman en Henk
Hofland, die destijds alles van
zeer dichtbij heeft meegemaakt.
Van enkele Hongaren die naar
Nederland zijn uitgeweken en
31 oktober in Utrecht de op
stand herdachten, wordt hun
mening gevraagd naar de zin
van de opstand en de redenen
van hun vlucht, die geheel ver
schillend bleken te zijn.
Ned. I, 20.25 uur.
Harry zoekt
In de serie over jeugdwerkloos
heid "Harry zoekt werk" gaan
Harry Reith, Jaap van den
Broek en Aart Staartjes met een
filmcamera naar Sesquilé in Co
lombia. Voor Harry een moei
zaam klusje, want hij spreekt
geen woord Spaans. En een
schep heeft hij nooit in handen
gehad. Maar hij komt tot de
ontdekking dat de armoedige
Colombiaanse boeren te maken
hebben met de wereldeconomie.
Ned. H, 19.30 uur.
Beryl
In "Beryls lot", over het ver
schijnsel dat het leven bij veer
tig opnieuw begint, komt Vi uit
het ziekenhuis. Men houdt het
hart vast. Hoe zal ze reageren
als ze hoort, dat vreemde praat
jes over haar man Trev de ron
de doen?
Ned. II, 20.25 uur.
Volgende patiënt
In de komische Engelse dokters
serie "Volgende patiënt" staan
geldproblemen centraal. Dr.
Duncan Waring heeft bij zijn
bank een te kort en wordt ge
maand dit onmiddellijk aan te
vullen. Ook Stuart-Clark heeft
problemen van dezelfde strek
king, maar zijn mogelijkheid om
uit de (gok)schulden te komen,
heeft verstrekkende gevolgen.
Ned. II, 21.40 uur.
In het NCRV-programma „Was getekend" wordt aan
dacht besteed aan de 92-jarige Tjeerd Bottema, illustrator
van jeugdboeken en kinderbijbels. Ned. I, 22.40 uur.
In het kader van de vaste NOS-
rubriek „Ot. hoe zit het nou
met Sien gisteravond het ver
slag van een „kort geding
waarin een aantal dames de be-
stuurderen van heur vakbonden
aanklaagden. Reden van het on
genoegen de vakbonden zijn
traag als het gaat om op te
komen voor het recht op arbeid
van de vrouw. De heren zaten
er, op een kluitje gedreven, wat
verwezen bij. Zij werden door
een van de ontevreden vrouwen
dan ook aangeduid als „dat
klusje mannen dat daar zit.
Een weinig benijdenswaardige
situatie voor de heren, naar het
mij wil voorkomen. Inzake de
inhoudelijke betekenis van de
opgeworpen vraagstukken ver
klaar ik mij graag onbevoegd.
Wel meen ik te weten dat er een
echt kort geding bijna had ik
geschreven in een mannen-kort
geding nooit sprake is van
een „aanklager
„Een baai in balans bleek een
bijzonder fraaie door de Austra
lische tv en de BBC samenge-
maakte natuurfilm, waarbij ge
bruik werd gemaakt van specia
le close-up- en mikro-technie-
ken. Zeker voor de liefhebber
van dit genre moet het een on
gemeen boeiende documentaire
zijn geweest.
Armando kent men als een van
de acteurs uit en makers van
het VPRO-programma „Heren
leed Hij heet van zichzelf Her
man Dirk van Dodeweerd en hij
is als zodanig ook dichter en
beeldend kunstenaar. „Beeld
spraak wijdde op grond daar
van een uitzending aan hem. De
makers ervan, K. Schippers en
Kees Hin hadden van dat „He
renleed een vrij ruim gebruik
gemaakt door er fragmenten
„ter illustratie van de persoon
aan te ontlenen. Terecht, dunkt
mij, in zover het de sfeer weer
geven waarin zowel Armando
als Van Dodeweerd thuishoren.
Beiden zijn hoogst intrigerende
mensen. Laatstgenoemde is
trouwens ook een hoogst be
gaafde man natuurlijk.
De zaterdagavond werd be
heerst door drie driftkikkers,
t.w. Sandokan (de wildste van
allemaal) Kojak en onze eigen
Sil. De strandjutter dus, die het
wat rustiger aan doet. Het was
wel kiezen of delen want Sando
kan en Kojak knokten zich tege
lijkertijd respectievelijk op Ned
1 en 2 door het leven. Wie daar
na nog adem genoeg over had
kon in „Hier en nu kijken naar
een nogal oppervlakkige repor
tage over de „tragische econo
mische recessie in Engeland, die
echter dan weer voor vele vas i
landers onder wie een gr<
aantal Nederlanders een zi
nige kant heeft want je kunt
op het eiland met betrekkei
weinig Hollandse centen w
kopen.
Het publiek had deze keer
keuze doen vallen op een dai
uit Schoonebeek, die een oogl
tuigeverslag gaf van de vu
boel waar zij en haar dorpsj
noten zich doorheen aan
Werken zijn. Het geval was do
rubrieken van andere omroep
al vrij grondig behandeld,
middels miste men in „Hier
nu een echte actualiteit,
overigens wel voor de hand li
Ik bedoel het congres vai
PPR en had het publiek
maar aan Ria Beckers gedad
Maar ja
De Tros komt maar niet uitg
feest. Nu hadden Nederland
artiesten de 10-jarige omroept
hun beurt weer een program^
aangeboden. Ik kan mij vergi J
sen, maar het leek sameng
steld en uitgevoerd als het wei
door en met Willy Dobbe,T"
Arbaham, Ben Cramer, Ni'
Haak en Sjakie Schram
sprekend op een avondje dat
Tros zelf aangeboden zou ku c
nen hebben.
HERMAN HOFHUIZE