Duizenden
zetten
zich in
voor
nieuwe
levensstijl
Overeenkomst opkomst tussen
Vaticaan en Bulgarije
KREDIETEN Als u tekort komt. Voor een
KORTE METTEN
Mgr.Van Weegberg bij vliegramp omgekomen
„Nieuwe impuls" voor concilie in Italië
KARDINAAL
GELUKKIG
MET BESTAAN
VAN DPR
Er zijn vele
acryl pullovers
en vesten
in uw warenhuis
IDINSDAG 9 NOVEMBER 1976
LEIDSE COURANT
PAGINA 7.
(Van een onzer verslaggevers)
„De nieuwe levensstijl, dat wil zeggen: anders leven in
de zin van meer verantwoord omgaan met geld en
dingen, met de natuur, met de tijd en met mensen. Je
steeds afvragen wie je eventueel schade berokkent als
je op de oude voet verder gaat".
Zo Zo luidt, kort samengevat, de definitie van het
streven waarvoor de jonge Amsterdamse econoom Hans
Opschoor zich inzet. Hij werkt op het Instituut voor
Milieuvraagstukken van de Vrije Universiteit en is voor
zitter van de landelijke werkgroep Nieuwe Levensstijl.
Een stukje voorgeschiedenis.
De Raad van Kerken lanceerde op zijn beleidsconferen-
tie van 1974 in Lunteren een andere manier van leven
waarbij de verantwoordelijkheid voor huidige en toe
komstige generaties centraal zou dienen te staan. De
raad riep de kerkleden op zich daarin te oefenen met
het oog op een samenleving waarin het recht der armen
voorop zal staan. Uit dit initiatief kwam de genoemde
werkgroep voort die zich momenteel aan de hand van
een gehouden enquête een beeld aan het vormen is van
het effect dat de oproep heeft gehad.
Opschoor: „We zijn er nog niet helemaal uit. De inventa
risatie gaat door, maar we weten nu dat er in het land
700 groepen bezig zijn met het vorm geven aan de
gedachte van een nieuwe levensstijl dat zullen zo'n
7000 mensen zijn. Driekwart daarvan zijn jonge groepen
die nog niet bestonden. Er is dus bereikt dat men zich
bezighoudt met de gedachten die in Lunteren zijn ont
vouwd. Bovendien blijkt een groot deel van de onder
vraagden zeg maar tweederde derde niet in de
valkuil getrapt te zijn die we aanvankelijk en ogenschijn
lijk zelf hadden gegraven, namelijk het idee dat de
nieuwe levensstijl slechts veranderingen in het individue
le gedragspatroon zou beogen. Onze boodschap blijkt
gelukkig overgekomen te zijn: het betrekken van mensen
bij een veranderingsproces dat gericht is op het schep
pen van een samenleving waarin het recht van de armen,
zowel in het persoonlijk als in het maatschappelijk leven,
voorop staat. Voorts is uit het onderzoek een groot stuk
machteloosheid naar voren gekomen. De mensen vinden
de problemen moeilijk benaderbaar. En het gaat ze
allemaal te langzaam omdat er zoveel politiek aan te
pas komt Toch zegt drie-vierde van de groepen: we gaan
door. We zijn gelukkig met de resultaten van de enquête,
maar om enerzijds zelf een breder inzicht te krijgen en
anderzijds te helpen sturen waar dat nodig is, hebben
we in september regionale dagen gehouden. Ook deze
maand zullen we er een aantal houden". (Inlichtingen
bij het secretariaat werkgroep Nieuwe Levensstijl in Den
Haag, 070-653915).
Volgens Opschoor wordt het tijd de groepen met elkaar
in contact te brengen en ervaringen uit te wisselen. „We
gaan proberen een communicatieproces op gang te
brengen, want veel groepen zijn te geïsoleerd. Men kent
elkaar niet Misschien ontdekken ze op zo'n reginale dag:
we hebben meer op ons genomen dan we als groep
kunnen behappen, we moeten ons gaan specialiseren.
Misschien kunnen nutteloze initiatieven worden afgekapt
en belangrijker zaken wordenaangepakt. Daarbij probe
ren wij als landelijke werkgroep dingen aan te reiken,
impulsen te geven".
Die valkuil.Na Lunteren is de volgende omschrijving
gegeven van het gemak waarmee de nieuwe levensstijl
in praktijk kan worden gebracht: „We vonden het een
mooie gedachte en zonder aarzeling namen we het
dappere besluit eenmaal in de week geen vlees te eten.
Met gebakken champignons en een extra eitje in de sla
kom je immers ook een heel eind en zo merkten we
dat wie goed doet (versoberen) goed Gekkere (ellekere
hapjes)".
Opschoor vindt dit achteraf een ongelukkige benadering
en begrijpt de kritiek die erop is gevolgd. „Je moet niet
een bepaald model zo beklemtonen, terwijl het om een
groot complex van vraagstukken gaat ons hele beste
dingspatroon, de onderlinge omgang van mensen, het
milieu, de vrije tijd. Het is uiteraard ook een fixie te
denken dat je de arme landen helpt door een dag in
de week geen vlees te eten. Hoewel: als symbolisch
gebaar kan zo'n besluit van betekenis zijn. Het helpt
de mensen om bijzichzelf bepaalde denkprocessen op
gang te brengen. Maar verantwoord consumeren blijft
in ons denken wel een belangrijk punt, al wil dit
helemaal niet zeggen dat je per sé goedkoper uit moet
zijn. We sporen de mensen bijvoorbeeld aan zich niet
te laten meeslepen door allerlei mode-tendenzen, maar
meer te letten op de duurzaamheid en repareerbaarheid
van verbruiksgoederen. Bij huishoudelijke apparaten
kan dat betekenen dat je meer geld kwijt bent in van
minder. En volkorenbrood is duurder dan fabrieksbrood.
We roepen ook niet: verbrand je overtollige geld. We
zeggen: sta een deel van je inkomen af voor ontwikke
lingswerk of de financiële adoptie van kinderen in arme
landen. Overweeg eens een dag in de week minder te
gaan werken ten bate van een meer eerlijke arbeidsver
deling. En tegen de mensen die weinig of niets te missen
hebben, zeggen we: denk eens aan het element tijd, wat
kun je met je eigen vrije tijd doen om de samenleving
op buurtniveau te verbeteren?"
Zoals gezegd heeft de werkgroep Nieuwe Levensstijl de
doomen der kritiek op zijn weg gevonden. Die kwam
met name van de Beweging Christenen voor Socialisme
en luidde kort maar goed: jullie hangen de nullijn aan,
jullie laten je manipuleren in de richting van lagere
lonen en hogere winsten, jullie versluieren de werkelijke
problemen door individuen en hun persoonlijke levens
stijl aan te pakken inplaats van de kapitalistische struk-
turen. Opschoor: „Ze verwijten ons dat we de manier
waarop de maatschappij in elkaar zit, buiten de discussie
houden en dat we daardoor volstrekt in een persoonlijk
kader blijven hangen. Ze wijzen erop dat alleen met een
verandering van de persoonlijke stijl van leven in de
vorm van bestedingsgewoonten en zo, nog geen duidelij
ke bijdrage wordt geleverd aan datgene wat de werk
groep voor ogen staat, namelijk het betrekken van meer
mensen bij een proces dat gericht is op het scheppen
van een rechtvaardiger samenleving. Wel, het is onjuist
dat we ons neer zouden willen leggen bij een versobering
die wordt afgewenteld op de schouders van de zwakke
ren of die door iedereen gelijkelijk zou moeten worden
gedragen. Bij herhaling hebben we gesteld dat een
eventuele gemiddelde versobering pas dan aanvaardbaar
is, wanneer hij gepaard gaat met een inkomenspolitiek
die slechts langs politieke weg tot stand kan komen,
hetgeen onder andere weer te maken heeft met je keuze
voor of tegen bepaalde politieke partijen. We werken
vanuit de opvatting dat er gelijktijdig langs twee lijnen
iets dient te gebeuren: die van de verandering van
persoonlijke waarden, houdingen en gedragingen plus
die van de verandering van de strukturen in de samenle
ving. Je lost het probleem van de watervervuiling niet
op door als eenling fosfaatloos waspoeder te gebruiken.
Maar wie de fosfaten uit zijn huishouden weert, zal zich
ook politiek sterk maken voor een schoon milieu en dat
kan op den duur wel degelijk resultaat hebben".
Toch heeft de werkgroep Nieuwe Levensstijl niet alle
kritiek naast zich neergelegd. Opschoor: „Aanvankelijk
stonden de grote mondiale vraagstukken centraal: voed
sel, grondstoffen, milieu, energie, de welvaartskloof.
Daardoor dreigde er êen verdoezeling van de problemen
in onze eigen samenleving, leving. De verwijten van
Christenen voor Socialisme hebben wel degelijk binnens
huis bij de groepen doorgewerkt. We houden ons nu ook
bezig met de problematiek van gastarbeiders, Surina-
mers, werklozen, van de mensen in ons eigen straatje
die aan de kant staan, die geen kans krijgen. Maar we
blijven vinden dat de Beweging Christenen voor Socialis
me te dogmatisch is, te eenzijdig gericht op eenmarxisti-
sche maatschappijvisie. Ze zijn te veel een eindstation.
Populair gezegd zou ik het verschil tussen ons zo willen
formuleren: We proberen allebei naar het noorden te
komen. Maar zij hameren erop dat je dan per sé de
trein naar Leeuwarden moet nemen, terwijl het ons niet
kan schelen of je de trein naar Leeuwarden neemt dan
wel die naar Groningen als je maar in het noorden
komt".
Plan of
Krediet.
onverwachte kans. Als u direkt over geld wilt
beschikkenr-^Een Koop-Krediet jjr
Doorlopend
Snel beschikbaar en tegen
aantrekkelijke
voorwaarden.
LEIDSE SPAARBANK
„Een historische gebeurtenis",
zo heeft mgr. Agostino Casa-
roli, de Vaticaanse secretaris
van openbare zaken, het be
zoek genoemd, dat hijtot
morgen aan Bulgarije brengt.
Tegelijkertijd brengt de presi
dent van Bulgarije Todor
Zjivkov een bezoek aan het
Vaticaan.
Mgr. Casaroli, die de reis de
bevestiging noemde van „het
bestaan van een open klimaat
en een open dialoog over de
problemen die beide partijen
op het hart hebben", heeft dé
eerste vier dagen Bulgaarse
bisschoppen ontmoet. Daarna
droeg het bezoek een officieel
karakter.
De r.k. kerk van de Latijnse
ritus van Bulgarije heeft maar
een kleine omvang: 65.000 ge
lovigen, voor wie vier priesters
voor zevenendertig parochies
beschikbaar zijn. Zij worden
bijgestaan door 120 religieu
zen, zusters en broeders. Naast
deze kerk van de Latijnse Ri
tus kent Bulgarije ook de geü
nieerde kerk van de Grieks-
Katholieke Ritus. Deze telt
15.000 gelovigen, maar be
schikt ruim over priesters, na
melijk veertig priesters voor
twintig parochies, plus twintig
vrouwelijke religieuzen. Het
grootste deel van de bevolking
van Bulgarije behoort tot de
Orthodoxe Kerk.
Toen het communisme na de
tweede wereldoorlog aan het
bewind kwam, kende de kerk
enkele moeilijke jaren. Alle
drie bisschoppen van de La
tijnse Ritus en de ene bisschop
van de Grieks-Katholieke Ri
tus werden gearresteerd, al
smede de priesters. Maar in
tegenstelling tot de andere
Oostbloklanden werd spoedig
een modus vivendi gevonden.
Reeds in het begin van de
zestiger jaren kwamen de bis
schoppen en priesters vrij en
konden bisschoppen en pries
ters worden gewijd en be
noemd.
Sedert het begin van de jaren
zeventig bestaat een geregeld
contact tussen de Bulgaarse
regering en het Vatikaan. Vo
rig jaar bezocht het Bulgaarse
staatshoofd en partijleider,
Todor Zjivkov, het Vatikaan.
Aan dit bezoek was eerder
contact voorafgegaan in de
persoon van mgr. Angelo Mot-
tola van het pauselijk staatsse
cretariaat, die besprekingen
had gevoerd met de Bulgaarse
regering. De regering gaf bij
die gelegenheid te kennen tot
een overeenkomst te willen ko-
Welingelichte kringen in het
Vatikaan verklaren, dat het
bezoek van de Vatikaanse mi
nister van buitenlandse zaken,
mgr. Casaroli, betekent, dat
deze overeenkomst op dit
ogenblik op het punt staat te
worden afgesloten.
De katholieke Bijbelstichting
Baroniestraat 43 te Boxtel, is
begonnen aan het verzorgen
van een schooluitgave van de
onlangs uitgekomen standaar
duitgave van de bijbel. Daar
om is van zeer veel kanten
gevraagd. De schooluitgave
zal van kleiner formaat zijn,
en een steviger band hebben.
De noten zullen achterin wor
den opgenomen. De K.B.S. is
ook begonnen aan het uitge
ven van posters en kaarten.
Momenteel omvat de collectie
honderddertig nummers, uit
gevoerd op kunstdrukpapier
in zwart-wit of veelkleurig.
De begroting 1977 voor alge
meen kerkelijke arbeid van de
gereformeerde kerken beloopt
een totaalbedrag van 8,5 mil
joen gulden. Dat is ongeveer
één miljoen guide,n meer dan
voor dit jaar. De mogelijkheid
om meer te besteden, die daar
door is ontstaan, zal vooral ten
goede komen aan de plaatselij
ke kerken, met name aan bin
nenlandse missionaire activi
teiten of evangelisatiewerk.
Het nieuwe boek van de tradi
tionalistische Franse gesus
pendeerde aartsbisschop mgr.
Marcel Lefebvre „Ik klaag het
concilie aan," blijkt zeer goed
te worden verkocht. De eerste
oplage van vijfduizend exem
plaren was binnen drie dagen
volledig uitverkocht. Op kor
te termijn zal een tweede
druk van opnieuw vijfduizend
exemplaren worden verzorgd.
Het boek is in de Franse taal
geschreven, maar vertalingen
worden voorbereid.
Dominee Helmut Frenz heeft
de functie aanvaard van secre
taris-generaal van de West-
duitse sectie van Amnesty In
ternational. In 1975 werd hij
uit Chili uitgewezen vanwege
zijn activiteiten binnen het
Chileense vredescomité ten be
hoeve van de slachtoffers van
het militaire bewind. Helmut
Frenz, die bisschop was van
de evangelisch-lutherse kerk
van Chili, behoudt de be
voegdheid tot prediking en sa
cramentsbediening.
Papoea-Nieuw Cuinea zal een
postzegel uitgeven met daar
op de beeldenaar van een mis
sionaris van het Goddelijk
Woord. Het betreft pater Wil
liam Ross (18951973) uit de
Verenigde Staten, die in 1926
naar Nieuw Guinea kwam
en er tot zijn dood op 20 mei
1973 werkte. Hij wordt nu ge
rekend tot de „vaders" van de
jonge staat Papoea-Nieuw
Guinea. In 1971 benoemde ko
ningin Elizabeth II van Enge
land hem tot „officer of the
British Empire".
Bij een vliegramp is mgr. C. J. van Weegberg,
apostolisch administrator van het bisdom Sama-
rinda op Kalimantan (Indonesië), ongekomen.
Aldus is meegedeeld door het bestuur van de
Missionarissen van de Heilige Familie, waartoe
mgr. Van Weegberg behoorde.
Hij was 56 jaar oud en werkte bijna dertig jaar
als missionaris op Kalimantan, tot 1960 in het
binnenland en daarna als vicaris-generaal en
sekretaris van de bisschop van Samarinda mgr.
J. Romeijn die hij vorig jaar was opgevolgd. Hij
Werd apostolisch administrator en geen bisschop
om het mogelijk maken dat een Daya hem zo
snel mogelijk zou opvolgen. Het ongeluk is 4
november gebeurd boven het vliegveld van Ban-
jarmasin op Kalimantan. Van de achterdertig
inzittenden van het toestel van de particuliere
Indonesische maatschappij „Bouraq" zijn er ze
sentwintig ongekomen
De verwezenlijking van het concilie in
Italië heeft door de „katholiekendag"
die vorige week in Italië is gehouden
een nieuwe impuls gekregen.
Dat is althans de mening van de vijf
tienhonderd afgevaardigden, die voor
de eerste maal in de geschiedenis van
het Italiaanse katholicisme voor een
dergelijk overleg in Rome waren bij
eengekomen. Besluiten werden echter
niet genomen, daar de bijeenkomst ad
viserend was bedoeld.
Onder het overkoepelend thema „Ge
loofsverkondiging en de totale ontwik
keling van de mens" heeft men via tien
commissies praktisch alle dringende
problemen van de Italiaanse katholie
ken besproken.
De Diocesane Pastorale Raad
van Utrecht heeft zich in zijn
jongste vergadering vooral
beziggehouden met de vraag
hoe de DPR functioneert en
functioneren moet. Aanlei
ding tot deze vraag waren ze
kere gevoelens van onbehagen
bij sommige leden van de
raad ten aanzien van de staf
van het aartsbisdom. Kardi
naal Willebrands, voorzitter
van de DPR zei vanuit de
visie van het tweede Vati
caans Concilie op de kerk en
op de leek in de kerk zeer
gelukkig te zijn met het be
staan van de DPR en deze
tenvolle te appreciëren.
Leden van de raad wezen eroi.
dat in vaticanum II ook de
nadruk is gelegd op de bevor
dering van een gezonde pu
blieke opinie binnen de kerk.
Dit kan spanning teweeg bren
gen tussen de gezagsdragers
en degenen die het gezag heb
ben te aanvaarden. Door som
migen werd de raad omschre
ven als een loyale oppositie
binnen de kerkgemeenschap.
Kardinaal Willebrands toonde
hier begrip voor maar zou de
raad niet hiertoe willen be
perkt zien. Hij ging graag ak
koord met de uitspraak dat
wederzijds vertrouwen de ba
sis van de gesprekken moet
zijn.
Een aantal landen miste bij de
bisdomstaf een houding van
meedenken met de vergade
ring en meende dat de staf
zich teveel beperkte tot luiste
ren. Uitvoerig werd ingegaan
op de vraag of het beleid in
zijn pastorale benadering zich
niet teveel beriep op de officie-
Ie dokumenten van de kerk,
zonder hierbij persoonlijk be
trokken te zijn. De meeste le
den hielden een sterk pleidooi
voor de openbaarheid van de
raadsvergadering en wezen op
het belang van een goede pu
bliciteit.
Op de vraag of de kardinaal
veel last ondervond van zijn
functie als bisschop van Ut
recht gecombineerd met zijn
functie binnen het secretariaat
van de eenheid, een functie
dus binnen de wereldkerk,
antwoordde deze dat de we
reldkerk voor hem de kerk
van Christus was en dat hij
deze kerk moest vertolken
vanuit de eigen situatie van
het bisdom Utrecht. Hierbij
zou hij de steun van de DPR
niet meer willen missen.
Personeel van ambassades in Westland
Ambassadepersoneel van veer
tien landen, zoals West-Duits-
land, Engeland, Rusland, Brazi
lië en Kenia heeft vandaag een
bezoek gebracht aan het West-
land om zich te laten voorlich
ten over de groente- en bloe
menteelt. Dit initiatief van de
bloemenveiling CCWS en twee
groenteveilingen is min of meer
het gevolg van de contacten die
zijn gelegd op de groente- en
bloemententoonstelling „West-
land 19 NU", onlangs in de vei
ling Westland-Noord gehouden.
Het internationale gezelschap
werd vanmorgen ontvangen in
de CCWS-bloemenveiling, waar
men na een verwelkoming door
de heer P. A. Theunissen, voor
zitter van de vereniging „De Ne
derlandse Bloemisterij", werd
rondgeleid. Om elf uur werd het
Proefstation voor de tuinbouw
in Naaldwijk bezocht. Vanmid
dag bracht men een bezoek aan
verschillende tuinbouwbedrij
ven. Volgende week staat de
Westlandse tuinbouw opnieuw
bezoek te wachten. Dinsdag zul
len journalisten van de Buiten
landse Persvereniging kennis
nemen van de groente-, fruit- en
bloementeelt in de „Glazen
stad".
Acryl mouliné in
4 kleurenkom-
binaties, w.o.
zwart/grijs/écru
en marine/blue/
écru.
Maten S, M, L en XL
Grof of fijngebreid met
kol of turtle-neck. Kies uit
8 kleuren,
o.m. zwart,
donkerbruin en
naturel.
Maten S, M, L en
Grof gebreid.
In 5 kleuren, o.m.
zwart, bruin en
Grof gebreid.
In o.m. zwart,
donkerbruin en
écru.
Maten S, M en L
VROOMS DREESM ANN