Het vergeten leven van ene Wrekers terug met 'Ratten vangen' PETRA VON KANT SOMBER VERHAAL TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE VRIJDAG RADIO VANAVOND RADIO VRIJDAG PAGINA 2 LEIDSE COURANT DONDERDAG 4 NOVEMBER 1976 i Vergeten grafzerk van een vergeten man. Een mensenleven is niet meer dan een ademtocht. Wie dit op film vast kan leggen, niet het tastbare achtbaar, maar het ontastbare voelbaar, vervaar digt een zeldzaam document. We geloven, dat freelance filmer Hans Koekoek hierin geslaagd is met zijn film „Was dat voor niets?", die van avond op Ned. II om 22.40 uur op KRO-tv wordt uitgezon den. In het begin van de film is er alleen maar een grafsteen op een kerkhof in Soest: Hier rust H. W. Dat 1908-1949. Verder geen aanduidingen. Niets waaruit zou kunnen blijken dat anderen zich zijn dood hebben aangetrokken, dat men hem gemist heeft bij zijn heengaan in zijn 42e levens jaar. Hans Koekoek: „Ik heb een onverklaarbare belangstelling voor kerkhoven. In mijn vrije tijd wandel ik er wel eens rond. Dan laat ik mijn blik dwalen over de zerken en vraag ik mij af wat de zin is geweest van de vergane levens die daarachter verborgen zijn. Vooral die zerk van Dat hield mij bezig. Stierf hij als een eenzaam mens met alleen een pastoor aan zijn graf?" .Op het moment, dat Hans Koekoek dit leven begon na te speuren, was H. W. Dat al 28 jaar dood en begraven. Blijk baar vergeten ook. Van hem restte niets dan een bidpren tje. Dit voerde Koekoek naar Den Haag, de geboorteplaats van H. W. Dat, met name naar het archief van de afd. bevol king op het stadhuis. Daar in die papieren leeft een mens lang voort na zijn dood. H. W. Dat bleek Harry te heten, werd later ook wel Hein ge noemd. Hij werd geboren in de Westlandsestraat te Den Haag als zoon van een meubel maker met zes kinderen, vijf jongens en een meisje. Het gezin verhuisde van de Hoef- kade naar de Vaillantlaan, naar men mag aannemen ook omdat in die tijd van woning- overschct de eerste drie maan den huur niet werd berekend. De moeder van Harry stierf in het kraambed bij de komst van het zesde kind. Alle zes wezen werden door de vader ondergebracht in het nu niet meer bestaande weeshuis Groenestein aan de Loosduin- seweg. De vader hertrouwde, stichtte elders een nieuw gezin en heeft nooit meer omgezien naar zijn kinderen uit zijn eer ste huwelijk. Een moeilijke start voor Har ry, die verderop in de film als een eenzelvige jongen te voor schijn komt. De broeders van Groenestein, die toch een goe de naam hadden in Den Haag om de orde .en de netheid bij de hun toevertrouwde kinde ren, passen Harry en zijn broers in hun vrij straffe re giem in naar de eisen van die tijd. Een broer van Harry heeft er slechte herinneringen aan. Je mocht nooit je eten laten staan. Buiten kwamen ze nooit, behoudens dagelijks een half uur in de tuin. Die broer heeft het gevoel, dat hij een stuk van zijn leven heeft over geslagen. Op zijn 17e jaar werd Harry met zijn broer ondergebracht bij een bakker in Liessel nabij Deume. Ook daarheen volgt Hans Koekoek het spoor. En uit de verhalen van de mensen daar, die zich Harry (of Hein) herinneren, bouwt hij het beeld op van een tegelijk zeer meegaande en toch verloren lopende man, verstandelijk misschien niet helemaal hel der, maar gevoelsmatig sterk gebonden aan wie op zijn weg kwamen en van wie hij deels lijdzaam, deels vol overgave alles accepteert. Hij ondergaat zonder protest de nukken van de snel aangebrande bakker. Hij voetbalt graag, maakt een keer een doelpunt en vergeet die vreugde nooit meer. Later als fabrieksarbeider, waarvoor zijn handen verkeerd stonden, betaalde hij soms meer boete voor gemaakte fouten dan hij verdiende. Het meest zichzelf en wellicht het meest gelukkig voelde hij zich in de tuinen van kloosters, waar hij werkte tot de Duitsers hem voor werk op transport stelden naar Duitsland. Wie hem nog ken nen van dit kloosterwerk be schrijven hem als een zach taardige man. die weinig praatte, maar altijd vriende lijk als men hem aansprak, verder gewillig zijn werk doende. Terug uit Duitsland na '45 zwierf hij maanden lang rond kloosters in de hoop daar weer te kunnen werken. Het lukte niet. Het werd de Ut rechtse Werkspoor. Elke och tend reed hij vanuit Amers foort, waar hij bij verre fami lie een kamer had, met de bus naar Utrecht Hij zat stilletjes achterin, verdroeg geen ruwe taal, staarde meestal glimla chend voor zich uit. Een keer heeft zijn broer te gen hem gezegd: „Het is niks gedaan als man alleen, ga mee naar de meiskes, joh". Harry durfde er niet eens naar kij ken. Toen hij in Amersfoort woonde heeft hij een korte liefde gekend. Hij schrok toen hij hoorde, dat zij niet van zijn geloof was en hij trouwde haar niet. Hans Koekoek: „Kort nadat ik met filmen was begonnen, werd het graf van Harry opge ruimd. Ik heb er twee jaar aan gewerkt, met onderbrekingen en uiteraard,zoekend als naar de stukjes van een legpuzzel. Harry was een introverte man zonder veel contacten. Een man ook met een verloren jeugd, die zich hier niet hele maal thuis gevoeld moet heb ben". Het is eigenlijk niet nodig, dat Hans Koekoek dit nog eens met woorden toelicht. Het zit helemaal in zijn film, een man, een mens, die men behalve op een paar foto's niet te zien krijgt, maar die er wezenlijk in aanwezig is, omdat je hem voor je ziet. Je mist hem als de film is afgelopen. O zekere dag bleef Harry op- bed liggen. Ziek. Hij moest met spoed naar het ziekenhuis. Hij werd ijlings geopereerd, maar de wond werd niet meer gehecht. Tegen zijn bezoek zei hij: „Gaan jullie nu maar weg. Ik voel dat God mij komt ha len. Dan ben ik liever alleen". Een half uur later was hij dood. TON OLIEMULLER Harry Dat een zachtaardige man. NEDERLAND I Teleac 18.15 Wereldgodsdiensten, les 3 NOS 18.14 De Bereboot 18.55 Journaal EO 19.05 Oe Kinderkrant 19.30 Het kleine huis op de prai rie, TV-serie 20.15 Windkracht 16 20.40 Muziek Motief 21.25 Tenslotte NOS 21.35 Journaal VPRO 21.50 Oe bittere tranen van Petra von Kant, speelfilm (1972) NOS 23.40 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Toeristische Tips 18.55 Journaal KRO 19.05 Wickie, de Viking 19.30 Cijfers en Letters NOS 20.00 Journaal KRO 20.25 De terugkeer van de Wre kers 21.15 Pleisterkade 17 22.00 Brandpunt KRO/RKK 22.40 Was dat voor niets?, docu mentaire NOS 23.20 Den Haag vandaag 23.35 Journaal DUITSLAND I 17.55 Journaal 18.00 Nieuws uit Noordrijnland- Westfalen 18.05 Mission Impossible 19.15 Hier und Heute 19.45 Tip om kwart voor acht 20.00 Journaal 20.15 Pro en contra 21.00 Detective Rockford, TV-serie 21.45 Titel, Thesen, Temperamen- te DUITSLAND II 18.20 Den lieben langen Tag, TV- i serie 18.55 Mainzelmënnchen 19.00 Journaal 19.30 Artiestencocktail 21.00 Journaal 21.15 Journalisten vragen, politici antwoorden 22.15 Innenstadt 22.50 Journaal BELGIE NEDERLANDS 18.00 Avonturen van Peter Selfe 18.05 Kim en zijn vrienden 18.30 Tienerklanken 19.15 Allemaal beestjes 19.45 Journaal 20.15 Coronation Street 20.40 Panorama 21.30 Rooien en blauwen, TV-se rie 21.35 Standpunten 21.55 Première (films) 22.40 Journaal NEDERLAND I DUITSLAND I 10.00 Journaal 10.05 Draalschl|f 10.25 Plattelandsuitzending 10.55 Allemaal houden zij van Célimare, TV-spel 12.05 Titel, Thesen, Temperamen- te 12.50 Persoverzicht 13.00 Journaal 15.50 Journaal 15.55 Muziek Extra 3 16.40 Programma met de muls 17.10 Joker 76, afl. 2,17.55 Jour naal DUITSLAND II 11.00 Kli-Kla-Klawitter 16.30 Wiskunde en experiment, afl. 4,17.00 Journaal 17.10 Scholierenexpres 17.40 Draaischijf BELGIE NEDERLANDS HILVERSUM I 18.00 De kerk vandaag. 18.20 We- reldnws. van buitenlandse correspon denten. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpanora ma. 18.53 Zojuist verschenen. 19.00 (S) Leger des Heils kwartier. 19.15 (S) De wereld zingt Gods lof. 20.00 (S) Goed gestemd. 20.40 Een, twee uit de maat, programma over onderwijs en opvoe ding. 21.00 (S) Bij de tijd: Natio in meervoud. 21.20 (S) Kerkorgelconcert. 21.45 (S) Radio V.Ü.-magazine. 22.05 (S) Licht orkest. 22.25 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 (S) Hier en nu. 23.00 Rondom het woord 23.25 (S) Jazztime. 23.55 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. P.P. 18.20 De Pacifistisch Socialistische Par tij. IKON 18.30 Kleur, informatie en kommentaar over kerk en samenleving. AVRO 19.00 Sportpanorama. 20.00 Nws. 20.05 Radiojournaal. 20.10 (S) Klassieke pianomuziek. 20.35 (S) Het Omroep Or kest, klassieke muziek. 21.05 (S) The Bridge. 21.55 (S) Essay, kunstrubriek I NOS 23.00 (S) met het oog op morgen. (23.05 Aktualitêitenoverzicht Radio-TV 23 20 Den Haag Vandaag. 23.52 Even ontspannen voor het slapen gaan). 23.55 Nws. HILVERSUM III leder heel uur nws. NOS. 18.03 De Vakaturebank 18.10 (S) NOS-maal. TROS 19.02 (S) Poster. 20.02 (S) Soul Show. 22.02 (S) Sesjun. 23.02 (S) Close- up. 0.02 (S) De Hugo van Gelderen Show. 1.02 (S) De Nachtwacht. HILVERSUM I Vonken onder de as. 13.45 Onder de Groene Linde. 14.00 Repertorium NOS - koren en orkesten. 15.00 Zoeklicht op Nederland. (16 00 Nws.) 16.30 Kijk op buitenland. VPRO 17.00 Welingelichte kringen 17.45 Symbiose. VPRO 17.55 Mededelingen. HILVERSUM III leder heel uur NWS EO 7.02 (S) Go spelsound 8.03 (S) Tijdsein. 9.03 (S) De muzikale fruitmand. 10.03 (S) Te elfder ure. TROS 11.03 (S) Verzoekplaten. 12.03 (S) Nederlandstalige top-tien en kwiswijs. NCRV 13.30 (S) Pop-kontakt. 15.03 (S) Elpee-pop. NOS 16.03 (S) Hitmeesters. KRO 7.00 Nws 7.02 Het levende woord 7.08 (S) Lichte muziek. 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 (S) Lichte muziek. 10.30 Nws. 11.00 (S) Zeevissers, gisteren en vandaag. 12.00 (S) Hans van Willigenburg. 12.22 Wij van het land. 12.26 Mêdedellngen voor land- en tuinbouw 12.30 Nws. 14.00 (S) Anne van Egmond. 15.30 Nws. 16.00 (S) Spreekuur. 17.00 In de hutsgeklutste kinderwinkel. 17.30 Nws. 17.32 (S) Echo-magazine. HILVERSUM II NCRV 7 00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Vandaag. (8.00 Nws. 8.11 Hier en Nu). 8.30 Spoorzoeken. 8.35 Te Deum Laudamus. NOS 9.00 Het kind van de rekening. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Wat heeft dat kind. 10.30 NOS Jazzportret. 11.00 Nws. 11.03 Meer over minder. 12.30 Toeris me. Overheidsvoorl. 12.49 Uitzending voor de landbouw. NOS 13.00 Nws. NCRV 13.11 Hier en Nu. NOS 13.30 HILVERSUM IV In „Ratten vangen" worden de Wrekers Steed, Purdey en Gam bit gekonfronteerd met een stukje koude oorlog, als een radiobericht „The flyer has lan ded" wordt opgevangen. „The Flyer" was in de jaren zestig de spion Hunner, die zich schuil hield als trapeze-artiest. Met zijn partner Cledge zat hij ach ter de dubbelspion „de witte rat" aan. „The flyer" maakte in het circus een val, verloor daar door zijn geheugen, maar het radiobericht alarmeert de Wre kers. Ned. II. 20.25 uur. Windkracht 16 Van de EO-serie „Windkracht 16" wordt vanavond uitgezon den de aflevering „Getekend le ven". Zoals sommigen hun da gelijkse belevenissen in een dag boek vastleggen, maakt Leo daar tekeningen van. En als hij daar over vertelt, lijkt het alsof hij uit zijn dagboek voorleest. Ned. I, 20.15 uur. Pleisterkade In deel acht van „Pleisterkade 17" van Annie M. G. Schmidt is vader Gerard - bang voor de uitslag van een medisch onder zoek - vast voorbereidingen aan het treffen voor een langdurig verblijf in het ziekenhuis, of er ger. Inhalige Loes is best bereid, haar deel van de erfenis uit huis HOU HET SCHERM IN HET OOG te dragen. Onderhand stookt ze bij Ellie, dat ze Gilbert regelma tig met een ander ziet. Ellie vindt dat Jet zoiets niet van Loes hoeft te horen en Jet is boos op Gilbert die met een nieuwe auto door de stad jak kert. René zit zoals gebruikelijk klem tussen alles en iedereen en Jan Blaaser, Ellis van den Brink en Nell Koppen, in Pleisterkade 17. De Duitse filmer Rainer Werner Fassbinder eist voor zichzelf het recht op somber en navrant te mogen zijn, omdat zijn kijk op het mensdom nu eenmaal weinig opwekkend is. Dit is hem nu ook weer uitstekend gelukt in „De bittere tranen van Petra von Kant", een film in de VPRO-cyclus vanavond op Ned. I om 21.50 uur. Petra von Kant in deze film is een mode-ontwerpster, die na twee mannen het verder probeert zonder te doen. Zij is echter niet opgewassen tegen de eenzaamheid en tracht tot een samenleving te komen met ene Karin, een jongere vrouw. Deze Karin, afkomstig uit een nederig milieu, voelt er echter niets voor zich uit te leveren aan de teleurgestelde Petra, ziet integendeel haar kans schoon om zich voor haar arme jeugd te wreken op Petra, die maatschappelijk in betere doen is dan zij. In dit verhaal speelt ook nog een rol Mariene, de assistente van Petra. Ook met deze Mariene probeert Petra tot een andere relatie te komen dan die van bazin tegenover medewerkster. Dit pakt echter verkeerd uit. De film eindigt ermee, dat Petra geheel alleen komt te staan, niet bij machte enig mens aan zich te binden met wie zij zinvol kan bestaan. Deze film speelt zich vrijwel geheel in de kamer van Petra af, wharvan de sfeer wordt bepaald door gobelins met naakten, die door bevallige houding een tegenstelling vormen tot de gemoedstoe stand van Petra. Fassbinder tast in deze film diep in het menselijk gemoed, maar omdat zijn vertrouwen in de mens niet groot is, krijgt men een erg somber verhaal voorgeschoteld, dat licht tegen het gemoed van de kijker in kan gaan. m It,Mm T rR Scène uit „De bittere tranen van Petra von Kant". Purdey en John Steed, met moeder Trees heeft zo haar be zigheden buitenshuis. Ned. II. 21.15 uur. op de achtergrond Gambit in „Ratten vangen". NOS 7.00 Nws. 7.02 (S) vroeg klassiek: nieuwe grammofoonplaten. 9.00 Nws. 9.02 (S) Stof van eeuwen. 10.30 (S) Vocalise. 12.00 (S) Van het Nederlands Concertpodium. VPRO 15.00 (S) mu- j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2