Toneel en ruzie in Glinsterende prijzen Rondje Theater kan beter Emmmm HANS LIESBETH ERIC RUDI HANS VAN WILLIGENBURG: TELEVISIE VANAVONI BHHHZnSHB ■IHVHiH'll'lllM RESSQSHpjk TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT WOENSDAG 27 OKTOBER 19' Freelance-filmer Hans Koekoek, die voor KRO-tv een prach tige film heeft gemaakt dver zomaar een Nederlander (een film waarop we binnenkort nader terugkomen), begrijpt de omroepen niet goed. Hij zegt: „Zo'n film vergt alleen aan kosten al handen vol geld. Als je hem dan hier en daar aanbiedt om hem vertoond te krijgen daar heb je voor gewerkt, je brood en je artistieke plezier dan wordt-ie al gauw te duur gevonden. Maar wel hebben ze in Hilversum duizenden guldens over voor kwissen. En ook komt er vlot 2, 3, 4 mille op tafel, wanneer ik me verhuur als cameraman en ik een hele dag bijv. opnamen maak van een congres, waar je later soms maar één zinnetje op de buis van terug ziet. Kom je met eigen werk voor de dag, dan wordt elk kwartje drie keer omgedraaid, zelfs als men het produkt goed vindt Als je je gewoon als cameraman verhuurt, verdien je meer dan als freelancer. Dat is eigenlijk niet ionend meer". Zijn film „Was dat voor niets?" gezien hebbend, moeten we vaststellen, dat dat dan een erg jam, merlijke ontwikkeling is. Liesbeth List, die buiten vriend Cees Nooteboom om weinig tekstschrijvers aan zich weet te binden, heeft zich nu geworpen op de tek sten van Charles Aznavour. Zij denkt: „als Charles er succes mee heeft lukt het mij misschien ook wel". Eer der speelde zij het zo met de Amerikaan Rod McKuen en de Belgische zanger van het Franstalige lied Jacques BreL Nu heeft zij van Char les toestemming inclusief de rechten van Aznavour-lied- jes. Zij heeft zelfs gedaan weten te krijgen, dat Charles morgenavond op het Muider- slot verschijnt om de eerste List-elpee met Charles-chan sons in de openbaarheid te brengen. Blijkens de uitnodi ging zal Charles bij deze ge legenheid ongeveer zeggen, dat het voor een zanger altijd een groot voorrecht is, wan neer andere zangers(essen) gaan putten uit zijn repertoi re. Vooral als die zangersfes sen) zelf over grote kwalitei ten blijken te kunnen be schikken: „Als ik mijn per soonlijke ervaringen in mijn liedjes leg en die zing, dan betekent dit dat ik me daar van bevrijd. Zo'n ervaring heb ik dan van me afgezon gen en die ben ik kwijt Hoor ik anderen nu die liedjes zin gen, dan komen die ervarin gen weer heel sterk terug. Ik doe dan voortdurend ontdek kingen over mij zelf'. Regionale en lokale omroe pen zijn nodig om tegenspel te bieden aan krantenmonop olies in de steden. Dit zegt de voorzitter van de NOS, mr. Eric Jurgens. Volgens hem zal vooral de invloed van de lokale omroepen in de toe komst toenemen. Hij prees de werkwijze van deze orga nisaties, omdat ze proberen de buurten, waarin ze wer ken, zelf programma's te la ten maken. Vaak slagen die er in goede programma's te maken. Bovendien kan de wijkteleVisie ervoor zorgen dat de mensen wat minder van elkaar vervreemden. Wat betreft de grote omroepen zei Jurgens het een geyaarlij- ke ontwikkeling te vinden, dat de programma's steeds meer vervlakken. „De om roepen durven niet meer te pionieren. Ze hebben angst voor de lage kijkdichtheid en zijn in feite slachtoffers van de terreur van de kijkcijfers. Als er geen uitschieters meer zijn, zowel ten goede als ten kwade, wordt in feite de keu zemogelijkheid van het kij ken beperkt. Er wordt veel in Amerika gekocht, en in feite worden wij het slachtof fer van een over-Amerikani- sering van onze program ma's. Wij zijn slaaf van zelf gekweekte behoeftes. Het is een vicieuze cirkel en het volk wordt er in meegetrok ken". De Duitse dierenbescher ming heeft geprotesteerd te gen het optreden van een beer in de Westduitse televi sieshow van Rudi Carrell. De organisatie is van me ning dat het gebruiken van een dier ter „bevrediging vandesensatielust" smake loos is. De dierenbescher ming wijst er op dat het showprogramma reeds enke le weken geleden een treuri ge bekendheid heeft gekre gen. Toen stierven 160 mui zen bij vergissing door luchtgebrek in een karton nen doos. In de gewraakte uitzending werd een beer ge bruikt bij een bokswed strijd. „Tevreden? Ja, gedeeltelijk. Maar élk programma kan be ter." Aldus Hans van Willi- genburg die vorige week aan zijn nieuwe Rondje Theater begon en het volgende maand in details anders wil doen. De nadruk viel vorige week heel sterk op toneel, voor de vol gende uitzendingen wil Van Willigenburg muziek, dans, cabaret en ook pop niet uit sluiten. „Zolang het in thea ters wordt uitgevoerd, wil ik het in dit programma kunnen opnemen, dus niet alleen to neel." Wat zichzelf betreft heeft Hans van Willigenburg zijn beden kingen. „Mie? Bouwman kan vijf minuten lang applaus in ontvangst nemen en toch func tioneel aanwezig zijn. Mis schien doet ze dat onbewust, misschien heeft ze het zich aan moeten leren. Ik moet het in elk geval niet leren. Want hoe gaat het Je komt op en hoe wel het tevoren met publiek was gerepeteerd, krijg je toch tijdens je opkomst een lang applaus. Op dat moment denk ik niet, ik onderga het passief en dat ergert me. Maar ik ben nog aan het leren en het aan tal fouten dat ik nu maak, is minder dan vroeger." Ook de grote microfoon zit Hans niet lekker, maar zolang niets beters is uitgevonden, moet hij het er mee doen. „Een hengel is praktisch on- mQgelijk en zo'n klein micro foontje in het knoopsgat kan evenmin, omdat spontaan ge sprekken met mensen uit het publiek moeten worden ge voerd. We hebben het er over gehad, het is een lelijk ding, maar er is geen andere oplos sing." Formule De formule waarop Rondje Theater is gebaseerd, bestaat uit drie punten: verstrooiing, informatie geven over het theater in Nederland en be reikbaar buitenland en als derde punt: kijkers motiveren naar theater te gaan. „Daar om is dat spelletje in het pro gramma opgenomen, dat aan het einde twee mensen ople vert die een kaartje voor een voorstelling krijgen. Een bee tje symbolisch." Symbolisch voor de praktijk, want Hans van Willigenburg Hans van Willigenburg, niet functioneel tijdens ap plaus. houdt zich strikt aan de norm: wat tijdens de tv-uitzending wordt getoond, moet precies zo in het land te vinden zijn. Geen eenvoudige zaak. „We zitten vast aan de moge lijkheden van een studio en we kunnen geen grote decors aan slepen zoals die in de theaters worden gebruikt We moeten het dus stellen met kleinighe den die tóch sfeerbepalend zijn. Ook het fragment wordt met zorg uitgezocht. Stel dat een vervelend toneelstuk één goed grapje heeft en je zou alleen dat grapje brengen. De mensen denken: hée wat leuk en zien iets totaal anders, als ze naar die theateruitvoering gaan. Dat kan niet. Wat in Rondje Theater wordt ge bracht, moet een afspiegeling zijn van het totaal." Kritiek Voor kritiek is Hans van Wil ligenburg wat minder gevoe lig geworden, na twëeeneen- half jaar tv-werk. „Het hangt er zo van af wie die kritiek geeft. Natuurlijk is negatieve kritiek het vervelendst, maar ook als je te erg wordt opge hemeld is er iets mis. Kwaad? Ja. Eén keer ben ik echt kwaad geweest en ik geloof dat het om jullie eigen recen sent was. Ik had toen de uitzending met Uri Geiler. Een heel moeilijke man, die tot de uitzending geen mond open wilde doen. Hij moest zich concentreren, zei hij.. Maar ik had wel een uitzending van anderhalf uur in het vooruitzicht en met niets in handen. Het kon vol komen misgaan. Ik moest Geiler onmiddellijk vertalen, daar drong hij op aan. Het is niet eenvoudig om dat te doen, maar goed, het ging. Vergeet niet dat er men sen zijn die geen woord Engels verstaan en je wil ook de kij ker niet irriteren die het zon der vertaler kan stellen. Tij dens het hele programma ver taalde ik één woord verkeerd. Ik wist het, op het moment dat ik die fout maakte, maar ik dacht, probeer niet te verbete ren. De kijker begrijpt het tóch wel, ga gewoon snel door. De dag daarop kwam die kri tiek en wat ik ook goed had gedaan, de recensent bleef maar doorgaan over dat éne foutje: dat ze een ander had den moeten nemen. Kijk. Tóen werd ik even echt kwaad. Er zijn ook recensenten die me niet mogen en me dat ook hebben gezegd. Nou ja. Je kan niet voor iedereen de aardige presentator zijn". Juffrouw Van Willigenburg leest veel kranten en periodieken, gaat veel naar theater en springt erin, wanneer de generale re petitie op handen is. Dan zoekt hij de juiste fragmenten uit. Maar ook een man als Aznavour kan aan bod komen wanneer de man Nederland zou bezoeken, of een Rita Reys. Maar evengoed een Juf frouw X, wanneer ze in Ne derland iets opvallends op de planken zou brengen. Met Fred Rombouts (regie), Jo Weterings (produktie) en Jen nifer van Oosten (regie-assis-» tente) wil Hans van Willigen burg de kijker wat service bie den. Theater uit eigen land, maar ook uit Londen, dat door Nederlanders druk zou wor den bezocht. Vooral de samenwerking met Rombouts bevalt Hans goed. „Ik wil geen namen noemen, maar er zijn regisseurs met wie ik niet kan samenwerken en zij niet met mij. Met Rom bouts werk ik al heel lang samen, ook voor radio. De kij ker hangt het programma voornamelijk op aan de pre sentator en zijn persoonlijk- heid. Rombouts weet wat ik wel en niet kan; ik vind dat de programma-directie meer rekening moet houden met die samenwerking. En hoe die er bij Rondje Theater aan toe gaat, kan de kijker zelf meemaken. Elke dinsdagmiddag vóór de uit zending kan iedere kijker bij de opnamen aanwezig zijn. Na een briefje aan de KRO, Em- mastraat 52 in Hilversum, met op de enveloppe: „Rondje Theater". Men hoort dan of er nog plaats is. F. J. BROMBERG Glinsterende prijzen (The glit tering Prizes) speelt zich van avond af in 1955, met Adam en zijn jaargenoten in hun laatste jaar op Cambridge. Mike Clode hoopt op een toneelcarrière en zet zijn studiegenoten op de planken met Shakespeare. Van een toneelgroep blijft weinig over, maar Mike raakt toch aan het toneel. Joyce Hadleigh is in verwachting en krijgt steun van Alan Parks, hoewel Joyce best in staat is haar eigen peul tjes te doppen. Tijdens het slot- bal ontstaat onderlinge ruzie, maar op de avond van het bal wordt voor velen de toekomst bepaald. Ned. I, 20.00 uur. Gewest De NOS-rubriek Van gewest tot gewest telt twee programma's. Het eerste heeft betrekking op de restauratie van een jeugd werk van Rembrandt „Doop van de Kamerling", dat onlang^ werd ondekt De tweede repor tage gaat over het Triotel in Leeuwarden, dat vijf jaar gele den is geopend; een unieke com binatie van ziekenhuis, ver pleeghuis en bejaardenverzor gingstehuis pnder één directie. Ned. 1,19.10 uur. 14.00 Schooltelevisie Alan Parks, gespeeld door John Gregg en Joyce Hadleigh, gespeeld door Angela Down, in „Glinsterende prijzen". NEDERLAND I Teleac 18.15 Moderne electronics, les 5 NOS 18.45 De Bereboot 18.55 Journaal 19.05 Actie Vluchteling 1976 19.10 Van gewest tot gewest 19.50 Politieke partijen (Boeren Partij) 20.00 The glittering Prizes, TV-se- rie (afl. 2) 21.20 Zoo van Haanstra 21.35 Journaal 21.50 Den Haag vandaag 22.05 Panoramlek 22.35 Studio Sport 23.00 Sprekershoek 23.15 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Kortweg 18.55 Journaal IKON 19.05 Duizend jaar als een dag, afl. 2 IKON/KRO/RKK 19.30 Kenmerk NOS 20.00 Journaal 20.25 Socutera VOO 20.30 Doe, TV-serle 21.00 Popjournaal 21.05 Will wil wel, quiz 21.30 Erasmo Carlos, zang 21.50 Sport 22.10 De Hooghe Heren (Ed van Thijn) 22.20 Veronica Actueel NEDERLAND I 15.00 Van hart tot hart 10.00 Journaal 10.05 Draaischijf 10.25 Het begint zo onschuldig, documentair spel 11.55 Actuele vragen 12.05 ZDF-Magazlne 12.50 Persoverzicht 13.00 Journaal 16.15 Journaal 22.35 Starsky Hutch. TV-serh 23.25 Agenda NOS 23.30 Journaal 'l'liMHI 17.55 Journaal 18.00 Nieuws uit Noordrijnlan Westfalen )18.05 Intermezzo 18.45 Motief liefde 19.15 Hier und Heute 19.45 Truc om kwart voor acht 20.00 Journaal 20.15 Oostpruisen vandaag 21.00 Wie driemaal liegt 21.45 Scotland Yard (afl. 2) 22.30 Journaal DUITSLAND II 18.20 Percy Stuart, TV-serie 19.00 Journaal 19.30 Sportspiegel 20.15 ZDF-Magazine 21.00 Journaal 21.15 Beschutte werkplaatsen 21.45 De Versierders 22.35 Informatiemedium TV 23.20 Journaal BELGIE NEDERLAND! 18.45 Bonanza 19.35 Avonturen van Peter Se 19.45 Journaal 20.15 Rhoda, TV-serie 20.40 Vorstenschool, TV-spel 22.20 Première Magazine 23.10 Journaal 16.20 Zij, hij, het 17.05 Ilse is weg, Tv-fllm (afl. 17.45 Eenmaal heelal en ten tekenfilm 17.55 Journaal DUITSLAND II 16.30 Leermoeilijkheden, afl. 4 17.00 Journaal 17.10 Die Blene Maja 17.40 Draaischijf BELGIE NEDERLANDS HILVERSUM I TROS: 18.30 Nws.18.41 (S) De een ziet het zus en de ander zo. 10.00 (S) Muziektrlptiek, van zeven tot tien. 22.00' (S) Een mondje vol Frans. 22.30 Nws. 22.40 Aktua. 23.00 Erfzonde nieuwsgie righeid. hoorspel. 23.5524.00 Nws. VARA: 11.00 Nws. 11.11 Dingen v&Jde dag. P.P.: 18.20 Uitzending van D'66 VARA: 18.30 (S) Tussen start-en finish. 19.30 IS) Vrijtijd, blije tijd. 20.00 Nws. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus. 7.30 Nws. 7.41 (S) Vandaag donder dag. Aktualiteiten. consumenteninfor matie. persoverzicht. (7.41 Hier en nu). 8.24 Op de man af. evangelisch com mentaar. 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 (S) Tot uw dienst. 9.45 (S) Onder de hoogtezon. 10.30 Nws. 10.33 (S) In 't zilver, pro gramma voor ouderen. 12.00 (S) De Kilima Hawaiians Show. 12.15 Boeren tuinder. 12.26 Mededelingen voor land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.55 (S) Middagpauzedienst. 13.15 (S) Metropöle Orkest. 13.30 (S) HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Op blote voeten. (8.00 Nws. 811 Radiojournaal). 8.50 Morgenwij ding. 9.00 26 oktober: Zuid-Afrika's Transker onafhankelijk. 9.35 Waterstan den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Radio La- waaipapegaai 10.10 Arbeidsvitaminen. 20 05 (S) VARA-klassiek. 21.25 (S) VS sprekken 22.00 (S) Muziek van d< X\ eeuw. NOS: 22.30 Gamma van Alpha Beta. Nieuws uit de wereld van wel schap en technologie. 23.00 (S) Meti ooq od moraen. 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM III NOS 11.03 De vakaturebank. 18.10(5 NOS-maal. 19.30 (S) Langs de Iqi (19.38 Paardenkoersen). 23.02 (S) N« Jazz. 0.00 (S) Metro's Midnight Muji| 1.02 (S) Take it easy. 2.02 (S) Dat wort weer nachtwerk. 4.02—7.00 (S) De ad ternacht. (11.00 Nws. 11.03 Radiojournaal). 11 ver Rondom twaalf. (11.55 Beursbericht» j" 12.30 Hersengymnastiek. 13.00 N» 13.11 Radiojournaal 13.25 Beursberic Die ten. 13.30 'n Middagje AVRO. (16.L Nws. 16.03 Radiojournaal). 17.00 13-Speciaal jeugdprogramma. Ovt. heidsvoorlichting: 17.40 Den Haag a de lijn. AVRO: 17.55 Mededelingen. leder heel uur nws. TROS: 7.03 (S) Va 's ochtends. 9.03 (S) Pep-op-Drle'. 11J (S) Gerard de Vries draait op verzot 12.03 (S) Boter, Klaas en Prijzen 14.1 (S) Polderpopparade. 16.03 (S) Europ rade. KRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Badinerie 9J Nws. 9 02 (S) Aan woorden voorbij. 9 Vluchtelmgenaktie 1976. 9.30 Ik sta hi niet -voor de banken te praten. 101 (S) Aubade. 12.00 (S) Rondom Hayd 14.00 Nws. 1402 Hoogachtend. Kf programma's die de moeite waard om eens te horen. 15.00 (S) Kollage alledaags en zeldzaam Droogte Ih „Internationaal agrarisch nieuws" van de NOS wordt in gegaan op de gevolgen van de droogte voor de agrarische we reld. Onder anderen komen Ne derlandse boeren aan het woord. Ned. 1,19.30 uur. Sprekershoek In „Sprekershoek" komt van avond de Nederlandse Bond van Korrespondentieschakers aan het woord om uit te leggen wat korrespondentieschaak is en hoe men eraan kan deelne men. Mevrouw Janssen be schouwt „Equianot's Travels" als een Afrikaans boek dat door blanken wordt verdonkere maand. Ned. I, 23.00 uur. Duizend jaren Het IKON-programma „1000 ja ren als een dag" heeft vanavond de angst voor dood en ziekten tijdens de late middeleeuwen tot onderwerp; duivels zaten in de huid van mismaakten, gooche laars en kwakzalvers. Ned. II. 19.05 uur. HOU HET SCHERM IN HET OOG Teach In Teach In zorgt vanavond zoals gisteren aangekondigd voor een hernieuwde kennisma king in „Veronica Totaal". De groep won in de oude samen stelling een Eurovisie Songfesti val en kreeg het heel druk. Fe bruari dit jaar veranderde de groep van samenstelling en de formatie van nu komt vanavond op het scherm. Ned. II. 21.00 uur. Cees Linnebank als duivel Moenen en Jenny Arean als Marieken van Nimweaen iQ „1000 jaren als een dag". Van beide fronten weinig nieuws deze keer. Of het zou moeten zijn dat in het „Puzze luur" van de AVRO een wisse ling van de wacht plaats vond. Fred Oster werd als presentator vervangen door Ruud ter Wey- den, die, zoals hij het zelf uit drukte, „van de actieve sport naar de denksport" was ver huisd. Het is allemaal maar wat je onder actief en onder denken verstaat. Het „Puzzeluur" zelf was ietwat ontbladerd, want als ik mij niet vergis, waren-er van de zomer wat panelleden bij betrokken. Van de andere kant echter was er zogezegd een di mensie aan toegevoegd. Dat wil zeggen: de assistente* sprak een paar woorden. Hoe het zij, Ter Weyden is een ietwat trage-quiz- master, die lichtelijk de indruk wekt van de man, die een reeds ■vertelde mop nog een keer uit legt. Maar ach, wat doet het er eigenlijk ook toe. Hij is en blijft die keurige jongen, en ook heeft hij natuurlijk uitsluitend „fijne gasten". Leuk dat u er was dus. De dinsdagavond bestaat in de nieuwe samenstelling hoofdza kelijk uit bekend seriewerk. Met „Televizier-magazine" voor de actualiteit en dus voor de varia tie. Daarin met name een repor tage over een naar het schijnt in de kiem gesmoorde actie van zoiets als de „Rode Hulp". Fons van Westerloo had wat dat be treft het grote werk gedaan. Hij was erin geslaagd de overigens toch zo zwijgzame Marinus Nieuwburg in het vliegtuig van Frankfurt naar Amsterdam, aan het praten te krijgen. En, nadien had hij ook „ergens Nederland" toegang tot hö kunnen krijgen. Dat leverde liswaar geen opzienbarende klaringen op, maar men kree toch enig inzicht in de achtë gronden van een geheimzinnis zaak. In ieder geval leverde d vasthoudende Van Westerlo een staal af van onvervalst vei slaggeverswerk. Herman Hofhuize Kunst en kunstenaars Galerie d'Eendt, Spuistraat 27I Amsterdam, exposeert van 1-2 november werk van de Russ sche kunstenaars Mikhail Ai dreenko en Adam Samogit e van de Fransman Jacques Lï grange. Galerie Kamp, Rokin 154, Am sterdam, organiseert van 30 ok tober tot 25 november onder titel „All too human" een b toonstelling van hedendaagsi voornamelijk Britse, realistisch schilderijen. Galerie Pulchri Studio, Lang Voorhout Den Haag, exposeei van 30 oktober t/m 18 novembe schilderijen van J. P Vogelpot en etsen en tekeningen van Pau line Braat Leslie Smith organiseert van J oktober t/m 23 november zijl jaarlijkse tentoonstelling n 19de-eeuwse schilderijen u de Haagse en Romantisch School bij de fa. Mesker, Sche veningseweg 14, Den Haag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2